Hoi Tweakers,
Ik heb nog wat hardware liggen en wil daar een soort van server mee bouwen. De mogelijke toepassingen zijn eindeloos, maar ik heb geen idee wat realistisch is en daar zou ik graag jullie mening over horen.
Ambitieuze plannen, veel vragen, maar ik hoop dat jullie mij wat inzicht kunnen geven!
Ik heb nog wat hardware liggen en wil daar een soort van server mee bouwen. De mogelijke toepassingen zijn eindeloos, maar ik heb geen idee wat realistisch is en daar zou ik graag jullie mening over horen.
De hardware
Reeds in bezit
4670K, 16GB ram, Sniper M5 Z87, PSU, MX500 512GB SSD, Vertex 60GB SSD, verscheidene stille fansGeplande aanschaf
6x Seagate Exos X18 16TB HDD, extra SSD's indien nodig, grote stille kast met plaats voor een schijf of 8-10, eventueel een RAID kaart voor meer SATA poorten.De functies
Essentieel
NAS met SSD Cache. Daarvoor zijn de 6x16TB schijven gepland, ik wil dat 2 schijven kunnen uitvallen zonder data te verliezen, en redelijk moeiteloos m'n opslagpool uit kunnen breiden met 2-4 extra schijven. Dit zal 90% van de tijd z'n werk doen als archief voor RAW foto's van mijn vriendin (is ZZP fotograaf). De 512GB SSD leek me geschikt voor cache, mits ik er een tweede bij haal voor RAID-1.Redelijk belangrijk
Ik zou ook graag zo nu en dan game servertjes voor vrienden hierop draaien. Denk hierbij aan een vanilla-ish Minecraft of Factorio server voor een man of 5-10 maximaal.Nice to have
Leuke bonusjes zouden dingen als network-wide adblock, of router functionaliteit om dingen als bufferbloat te reduceren (al is dit misschien al een non-issue, ik heb 200/200 internet op experiabox v10a).Hoe wilde ik dit bewerkstelligen?
Hier gaat pijnlijk duidelijk worden hoe weinig ik eigenlijk weet. Ik dacht aan Proxmox als basis, met een FreeBSD VM voor de NAS functionaliteit. Daarnaast zou ik dan een Windows of Linux VM draaien voor de gameservers. Pas als ik dit allemaal goed snap komt er misschien een VM of container bij voor PfSense oid.De hamvraag, is dit realistisch? Hoe richt ik dit hardwaretechnisch in?
Nu is natuurlijk de grote vraag, hoe pak ik dit handig aan? De CPU heeft 4 cores zonder hyperthreading, ik zou er 2 aan FreeBSD geven, en 2 aan de OS voor gameservers. Qua RAM zit ik te denken aan 4GB voor FreeBSD, 10GB voor de gameservers en 2GB overhouden voor latere adblock/pfsense projectjes. Dan zitten we alleen nog met de opslag, en dat lijkt me het meest ingewikkeld. De HDD's gaan allemaal naar een FreeBSD opslag pool. Het lijkt me ook verstandig om SSD caching te doen met een RAID-1 opstelling (tweede MX500 512GB erbij kopen voor dit doel). Ik neem aan dat ik de de twee SSD's die ik voor FreeBSD caching wil gebruiken niet gebruikt mogen worden door Proxmox zelf of een andere VM. Promox en hun VM's moeten natuurlijk nog ergens op draaien, dus dat zou dan op een (hardwarematige/BIOS level?) RAID-1 SSD opstelling zijn. Zou dit gaan met nog eens twee SSD's van 256GB of 512GB per stuk?Ambitieuze plannen, veel vragen, maar ik hoop dat jullie mij wat inzicht kunnen geven!