Toon posts:

Eerste "homeserver", hoe in te richten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gekko12482
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-01 11:16
Hoi Tweakers,

Ik heb nog wat hardware liggen en wil daar een soort van server mee bouwen. De mogelijke toepassingen zijn eindeloos, maar ik heb geen idee wat realistisch is en daar zou ik graag jullie mening over horen.

De hardware

Reeds in bezit
4670K, 16GB ram, Sniper M5 Z87, PSU, MX500 512GB SSD, Vertex 60GB SSD, verscheidene stille fans
Geplande aanschaf
6x Seagate Exos X18 16TB HDD, extra SSD's indien nodig, grote stille kast met plaats voor een schijf of 8-10, eventueel een RAID kaart voor meer SATA poorten.

De functies

Essentieel
NAS met SSD Cache. Daarvoor zijn de 6x16TB schijven gepland, ik wil dat 2 schijven kunnen uitvallen zonder data te verliezen, en redelijk moeiteloos m'n opslagpool uit kunnen breiden met 2-4 extra schijven. Dit zal 90% van de tijd z'n werk doen als archief voor RAW foto's van mijn vriendin (is ZZP fotograaf). De 512GB SSD leek me geschikt voor cache, mits ik er een tweede bij haal voor RAID-1.
Redelijk belangrijk
Ik zou ook graag zo nu en dan game servertjes voor vrienden hierop draaien. Denk hierbij aan een vanilla-ish Minecraft of Factorio server voor een man of 5-10 maximaal.
Nice to have
Leuke bonusjes zouden dingen als network-wide adblock, of router functionaliteit om dingen als bufferbloat te reduceren (al is dit misschien al een non-issue, ik heb 200/200 internet op experiabox v10a).

Hoe wilde ik dit bewerkstelligen?

Hier gaat pijnlijk duidelijk worden hoe weinig ik eigenlijk weet. Ik dacht aan Proxmox als basis, met een FreeBSD VM voor de NAS functionaliteit. Daarnaast zou ik dan een Windows of Linux VM draaien voor de gameservers. Pas als ik dit allemaal goed snap komt er misschien een VM of container bij voor PfSense oid.
De hamvraag, is dit realistisch? Hoe richt ik dit hardwaretechnisch in?
Nu is natuurlijk de grote vraag, hoe pak ik dit handig aan? De CPU heeft 4 cores zonder hyperthreading, ik zou er 2 aan FreeBSD geven, en 2 aan de OS voor gameservers. Qua RAM zit ik te denken aan 4GB voor FreeBSD, 10GB voor de gameservers en 2GB overhouden voor latere adblock/pfsense projectjes. Dan zitten we alleen nog met de opslag, en dat lijkt me het meest ingewikkeld. De HDD's gaan allemaal naar een FreeBSD opslag pool. Het lijkt me ook verstandig om SSD caching te doen met een RAID-1 opstelling (tweede MX500 512GB erbij kopen voor dit doel). Ik neem aan dat ik de de twee SSD's die ik voor FreeBSD caching wil gebruiken niet gebruikt mogen worden door Proxmox zelf of een andere VM. Promox en hun VM's moeten natuurlijk nog ergens op draaien, dus dat zou dan op een (hardwarematige/BIOS level?) RAID-1 SSD opstelling zijn. Zou dit gaan met nog eens twee SSD's van 256GB of 512GB per stuk?

Ambitieuze plannen, veel vragen, maar ik hoop dat jullie mij wat inzicht kunnen geven!

Beste antwoord (via Gekko12482 op 03-03-2022 17:08)

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:31

jurroen

Security en privacy geek

Dat het in theorie kan, wil niet zeggen dat het verstandig is om te doen. Net als spelen op het spoor of een vork in een stopcontact steken. In exact datzelfde rijtje past ook: het brood van je wederhelft inzetten met een potje Russisch roulette. Bijeengeraapte oude hardware en een volledige #YOLO setup. Dit is een clusterfuck van jewelste.

Om een begin te maken: 16GB met een ZFS array van bruto 96TB gaat niet werken. ECC geheugen is geen must voor ZFS, wel sterk aan te raden. Wil je de SSD’s voor read of write cache? Ga je backups maken en zo nee, is dat een risico waar je wederhelft mee kan leven?

En zo kan ik nog lang doorgaan. Mijn advies: gebruik die CPU, geheugen, mobo en SSD lekker voor jouw game PC en zoek voor de raw footage naar een serieuze oplossing in plaats van een schaar, potlood en ductape “MacGuyveren”.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:25
Lijkt me geen item voor het "Netwerken" topic.
Kijk hier eens hoe anderen het doen.
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Gekko12482
Je zou het als een NAS systeem met een beetje extra kunnen zien ja. Ik had verwacht dat ik bij het inrichten van TrueNAS/FreeBSD ik bij dat topic aan kon kloppen, maar voor de hardwareplanning/promox planning ik hier meer op de juiste plek was

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gekko12482 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:18:
Je zou het als een NAS systeem met een beetje extra kunnen zien ja...
Dat heb je zelf veroorzaakt; jij noemt de NAS functie essentieel ;o)
Denk ook wel dat het de juiste benadering is. Je zou niet willen dat, terwijl jij je vrienden virtueel loopt uit te moorden, je vrouw ineens binnenkomt met "ik kan niet werken".

Ik zou beginnen met het opzetten van een NAS. TrueNAS of mijn favoriet xigmanas. Je kunt de 60GB SSD gebruiken als boot medium en de mechanische hard drives als opslag. Mijn ervaring met een SSD als cache is dat je er niet veel aan hebt; een RAID setje haalt makkelijk >> 200 MB/s. Zolang je geen 10 Gb/s netwerk hebt is dat dus niet de bottleneck.
De 512GB SSD kun je dan gebruiken om je games op te slaan. Maar het zal een kwestie van trial and error zijn om vast te stellen hoever je de NAS daarmee kunt belasten zonder je vrouw te irriteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-01 20:56
Even uit nieuwsgierigheid; waarom heb je voor Proxmox gekozen als basis?

Iets als Unraid lijkt me een stuk makkelijker op te zetten/beheren en doet ook alles wat je vraagt. Van het makkelijk uitbreiden van je array tot het makkelijk beheren van docker (voor pihole/adguard) en VM's voor je game servers.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:02

Zenix

BOE!

@bibi2205 Waarom geen promox? Alles wat je aangeeft kan ook op promox. Ik heb ook een Proxmos NAS met containers voor adguard, docker, gameservers en VM's met OPNSense en Home Assistent.

@Gekko12482 De Proxmox richt je in als NAS. FreeBSD draaien is niet nodig. Zoek in het Proxmox topic op bindmounts. Of op de Proxmox site. Op die manier kan je lokale storage op je Proxmox delen tussen LXC containers die de NAS functies dan kunnen verzorgen. LXC containers gebruiken minder resources dan VM's.

[Voor 45% gewijzigd door Zenix op 02-03-2022 22:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:36
@Gekko12482 Even partypoopen:
Op een server met het werk van je vriendin zou jij helemaal niks anders moeten doen.
Als je wilt hobbyen of spelen moet je dat maar ergens anders doen.

• Gekko12482
@W1ck1e Aan de ene kant heb je volledig gelijk, maar het is ook net te kort door de bocht. Door via Proxmox (of Unraid, die lUI ziet er wel toegankelijker uit) met VM's/containers te werken zou ik de NAS functionaliteit niet hoeven verstoren terwijl ik met andere dingen priegel. Dat is althans mijn gedachtegang.

@Zenix dat klinkt als iets interessants om in te duiken. Ik kan geen "Proxmox topic" vinden hier op het forum maar Google is een welbekende vriend

• W1ck1e
@Gekko12482 Gevolgen van je gepriegel kunnen ook pas later naar boven komen. Het gaat erom dat je beseft dat je "speelt" met de inkomsten van je vriendin.

• Zenix

Zenix

BOE!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-01 20:56
Zenix schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:23:
@bibi2205 Waarom geen promox? Alles wat je aangeeft kan ook op promox. Ik heb ook een Proxmos NAS met containers voor adguard, docker, gameservers en VM's met OPNSense en Home Assistent.
Hmm, ik herinnerde me Proxmox meer als een ESXi-achtige oplossing ipv een NAS met extra functionaliteit. Aangezien TS aangeeft dat zijn kennis beperkt is leek me het geen goed idee om alles in VM's te gaan steken die hij zelf zou moeten gaan configureren. My bad. :)

Ik heb trouwens ook niet gezegd dat hij niet voor Proxmox mag kiezen, ik vroeg me gewoon af waarom dat als basis werd gekozen. ;)

[Voor 10% gewijzigd door bibi2205 op 02-03-2022 23:24]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• Zenix

Zenix

BOE!

Voordeel is tegenwoordig dat ZFS on linux volwassenen is, waardoor je de Proxmox zelf als NAS kan gebruiken. Vroeger was dat inderdaad niet zo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:31

jurroen

Security en privacy geek

Dat het in theorie kan, wil niet zeggen dat het verstandig is om te doen. Net als spelen op het spoor of een vork in een stopcontact steken. In exact datzelfde rijtje past ook: het brood van je wederhelft inzetten met een potje Russisch roulette. Bijeengeraapte oude hardware en een volledige #YOLO setup. Dit is een clusterfuck van jewelste.

Om een begin te maken: 16GB met een ZFS array van bruto 96TB gaat niet werken. ECC geheugen is geen must voor ZFS, wel sterk aan te raden. Wil je de SSD’s voor read of write cache? Ga je backups maken en zo nee, is dat een risico waar je wederhelft mee kan leven?

En zo kan ik nog lang doorgaan. Mijn advies: gebruik die CPU, geheugen, mobo en SSD lekker voor jouw game PC en zoek voor de raw footage naar een serieuze oplossing in plaats van een schaar, potlood en ductape “MacGuyveren”.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Dat van @jurroen mag wat genuanceerder maar @Gekko12482 hij heeft wel relatief gelijk.

ga voor een redelijke synology of qnap zie de respectievelijke topics

En voordat je aanschaft zoek voor een backup oplossing --> 2de syno ergens anders of online drive met encryptie oid en versie beheer die samenwerkt met je oplossing.
Leer je vriendin het op de Nas op te slaan voordat ze op der pc gaat werken ..afhankelijk van de grote van de bestanden waarmee ze werkt en hoe vaak zal je een redelijke netwerkbelasting hebben.

ik zou beginnen met 3 volumes 1 voor je vriendin, 1 voor jullie prive bestanden (beide backup naar aparte backup situaties .. de 3de kan je voor junk inrichten software die niet leuk is als het weg is maar ook weer te downloaden is..

Servertjes kan je het best via een virtualisatie oplossing op de pc die je omschrijft prakken .. backup naar die 3de partitie op de nas oid ..

leest meer dan reageert

• W1ck1e
@Gekko12482 Besteed je huidige budget (6 x 300 euro voor alleen de 6 schijven) niet aan zaken die je veel later pas nodig hebt. Hardware wordt normaal gesproken alleen maar goedkoper. Besteed het geld aan een goede start: een nas met genoeg schijven voor raid 5, en externe schijven als backup. Neem ook de prijs per TB mee in je keuze. Kies je nas voor de langere termijn, de schijven kan je later vervangen door grotere. Geef de rest van het geld pas later uit.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:06
Nog iets: RAID is geen backup. Voorzie je ook in een backup volgens de 3-2-1 regel? Zeker als de fotos van vriendin onvervangbaar zijn zou ik me eerst hier op focussen voor je je in allerlei dure RAID oplossingen stort.

En verder wel eens met de rest van de commentaren, als je de relatie met vriendin goed wilt houden zou ik niet met haar fotocollectie gaan hobbyen - koop een NAS oplossing met een backup voor haar. Ga op je oude hardware lekker met Proxmox, gameservers, OpenmediaVault, Pi-Hole, etc in de weer - bijna 10 jaar oude hardware is niet geschikt voor kritische dataopslag (nog afgezien van het veel grotere stroomverbruik), wel om mee te prutsen experimenteren om nieuwe inzichten en kennis op te doen ;) .

[Voor 15% gewijzigd door martyw op 03-03-2022 09:38]

• Gekko12482
RAID is vooral bedoeld als bescherming tegen downtime door schijf uitval inderdaad, haar huidige USB schijven zouden dan dienst doen als backup. Er staat nu ongeveer 25 - 30TB op die schijven, met sommige dingen dubbel "als backup". Het is sloom, onoverzichtelijk, en een goeie stoot tegen het bureau zou genoeg kunnen zijn alles te wissen.

Een synolgy unit met 6-8 bays is vrij duur maar wel makkelijk, en gezien het totaalplaatje misschien ook wel gewoon de nette, betere oplossing. Alles willen doen vanuit 1 verjaard systeem is een leuk project, maar onverstandig gezien het doel. Dank jullie voor de bijdragen, dan ga ik geen stomme dingen doen!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laat je niet teveel tegenhouden, begin ermee leer klooi laat de boel crashen en begin opnieuw. Uiteindelijk leer je daar heel veel mee. Maar laat het werk van je vriendin voorlopig met rust, laat haar geen risico ermee lopen. Aan de andere kant afhankelijk van het soort werk moet ze misschien ook overwegen of ze daadwerkelijk alle raw files wil bewaren. Met het bewaren komt ook verantwoordelijkheid en verwachting, tegen de klant duidelijk zeggen dat je het niet bewaard is ook duidelijk of slechts X tijd. Denk in dit kader aan AVG/ GDPR.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee