Vraag

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:04
Hallo,

Wij bezitten een huis gebouwd in 2016. Vorig jaar heb ik 30 zonnepanelen aan laten leggen om energieneutraal te worden. De volgende stap is de stadswarmte aanpakken. Deze nemen we af bij ennatuurlijk en dan gaat het dus om de vloerverwarming en het water.

Nu produceren we om en nabij de 10.000kwh en verbruiken we om en nabij de 6500kwh per jaar. Er is dus nog wat ruimte over. Ik zou zelfs bij een hoger verbruik nog extra zonnepanelen kunnen aanschaffen.

Maar het is een beetje een lastig onderwerp voor mij omdat ik niet goed thuis ben in de materie. Is een electrische warmtepomp alles wat we nodig hebben of komt er nog meer bij kijken? Hebben jullie wellicht aanknopingspunten punten als het gaat om partijen die jullie kunnen aanbevelen? Zitten we niet ineens met koud water na 10 minuten douchen? Zijn er types doe jullie aanbevelen?

Thanks alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:20
Het belangrijkste zal op orde zijn, je afgifte, dus je hebt idd niet veel meer nodig dan een warmtepomp en daarnaast een oplossing voor warm water. de 2 meest gebruikte oplossingen zijn een vat wat verwarmd wordt door de warmtepomp (boilervat of SWW vat) of een vat wat verwarmd kan worden door een apparte warmtepomp genoemd een ventilatiewarmtepomp boiler. de laatste heeft meer subsidie de eerste is meer kiss. Partijen die dingen goed adviseren en aansluiten zijn zeldzam daarom doen veel mensen het zelf dan zit je echter met het probleem dat je niet alle wp's mag plaatsen een multisplit mag bv niet omdat je dan Fgassen sertificaat moet hebben. Dus gebruiken veel mensen monoblocks en dan is op dit forum de panasonic favoriet, mede omdat deze samen met een heisamon (3th party) de warmtepomp goed is uit te lezen en aan te sturen. Maar ook zonder heishamon is de pana een prima machine.

Veder zou ik vooral 1 van de topics doornemen over warmtepompen. Dan zal je daarna nog wel meer vragen hebben. maar snap je hopelijk wel de basis

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • +2Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:38:
Hallo,

Wij bezitten een huis gebouwd in 2016. Vorig jaar heb ik 30 zonnepanelen aan laten leggen om energieneutraal te worden. De volgende stap is de stadswarmte aanpakken. Deze nemen we af bij ennatuurlijk en dan gaat het dus om de vloerverwarming en het water.

Nu produceren we om en nabij de 10.000kwh en verbruiken we om en nabij de 6500kwh per jaar. Er is dus nog wat ruimte over. Ik zou zelfs bij een hoger verbruik nog extra zonnepanelen kunnen aanschaffen.

Maar het is een beetje een lastig onderwerp voor mij omdat ik niet goed thuis ben in de materie. Is een electrische warmtepomp alles wat we nodig hebben of komt er nog meer bij kijken? Hebben jullie wellicht aanknopingspunten punten als het gaat om partijen die jullie kunnen aanbevelen? Zitten we niet ineens met koud water na 10 minuten douchen? Zijn er types doe jullie aanbevelen?

Thanks alvast!
Hier een soortgelijk situatie, wij verwarmen met lucht/lucht en tapwater doen we nog met ennatuurlijk. De businesscase om ennatuurlijk volledig eruit te knikkeren kreeg ik niet rond rekeninghoudend dat je bij vervanging geen subsidie meer ontvangt.

Lucht/lucht (airco) is een no-brainer en is snel terugverdient. We ondervinden geen comfort degradatie met enkele lucht verwarming ten opzichten van de vloerverwarming die we niet meer gebruiken

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07

Tuxie

En WeL nU!

revolution-nl schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Hier een soortgelijk situatie, wij verwarmen met lucht/lucht en tapwater doen we nog met ennatuurlijk. De businesscase om ennatuurlijk volledig eruit te knikkeren kreeg ik niet rond rekeninghoudend dat je bij vervanging geen subsidie meer ontvangt.

Lucht/lucht (airco) is een no-brainer en is snel terugverdient. We ondervinden geen comfort degradatie met enkele lucht verwarming ten opzichten van de vloerverwarming die we niet meer gebruiken
Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb je een bron voor 'bij vervanging geen subsidie'? Zit even op de ISDE site etc. te kijken maar ik kan daar zo snel dit niet vinden....

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tuxie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:12:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb je een bron voor 'bij vervanging geen subsidie'? Zit even op de ISDE site etc. te kijken maar ik kan daar zo snel dit niet vinden....
Nee geen bron, dat is mijn aanname, over 15 jaar verwacht ik niet dat er nog subsidie zit op warmtepompen gezien we de dan pre-2030 zitten en dan de transitie grotendeels achter de rug is.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee