Ik ben van plan om dit voorjaar zonnepanelen te leggen op mijn twee-onder-een-kapwoning (regio Twente). Ik heb al wat geprobeerd qua dak-indeling en setup en ik ben benieuwd of jullie goede alternatieve ideeën of opmerkingen hebben.
Een foto van het dak:
Verder nog een dak op NNO onder een hoek van 45 graden, waar ik eventueel nog 6 panelen kwijt zou kunnen.
Ik ga er vanuit dat de rookgasafvoer weggaat komende jaren. Daarom ben ik van plan om een extra paneel te kopen en die op het dak te leggen zodra de rookgasafvoer weg is. In de onderstaande simulaties heb ik dat paneel ook meegerekend.
Ik heb wat gespeeld met solaredge designer. Zie hieronder een dakindeling uit solaredge designer. Met de SE6K omvormer met S440 optimizers kom ik uit op 6,73MWh jaaropbrengst.
Ik heb de setup ook ingevoerd in sunnydesigner. Dan kom ik uit op 6,69MWh op jaarbasis met dezelfde panelen en een SMA tripower 6.0. Schaduw is hierin niet meegenomen.
Het solaredge ontwerp is ongeveer 800 euro duurder dan het SMA ontwerp. Als de schaduw van de dakkapel geen groot verlies in opbrengst geeft lijkt me een stringomvormer ontwerp het beste voor de terugverdientijd. Klopt dat?
Aangezien ik energie heb van greenchoice (3 jaar vast, collectieve actie consumentenbond) is mijn terugleververgoeding helaas maar 8ct/kWh, waardoor de terugverdientijd ongeveer 20 jaar is voor deze extra panelen op noord. Als ik meer ga verbruiken en alles kan salderen word dit wat gunstiger, of ik moet mijn contract afkopen en gaan voor een aanbieder met een hogere terugleververgoeding.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Foto's
Hier een satellietafbeelding van mijn dak met de afmetingen van de dakvlakken:Een foto van het dak:
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak ligt op ZZW onder een hoek van 37 graden. Een groot deel bevat een dakkapel met een schuin dak (24 graden). Bovenin zit een rookgasafvoer. Die hoop ik in de komende jaren te verwijderen bij het plaatsen van een warmtepomp.Verder nog een dak op NNO onder een hoek van 45 graden, waar ik eventueel nog 6 panelen kwijt zou kunnen.
Schaduw
Wat randjes van de dakkapellen in de ochtend/middag. Verder weg staat nog een boom waarvan de top bij lage zon wat schaduw kan geven op de onderkant van het dak.Jaarverbruik
~3000 kWh, in toekomst mogelijk hoger met een L/W warmptepomp.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A. Upgradebaar naar 3x25ABudget en doel
Ik wil het zuiddak zo vol mogelijk. Als het een goed idee is kan ik ook wat op noord leggen. Ik ben bereid wat meer te betalen voor betere panelen/omvormer.Wie gaat het project uitvoeren
IkzelfBijhouden van data
Niet een prioriteit, wel een leuke bijkomstigheidVoorgestelde setup
Aangezien mijn dakvlakken relatief smal zijn (2.9-3m) kan ik lastig meer dan twee rijen panelen kwijt. Het gunstigste kwam ik uit met de Hyundai 400wp panelen, welke relatief breed zijn. Dan kan ik er ongeveer 18 kwijt op het zuiddak (7200kWp). Ik had begrepen dat het nadeel van deze shingled panelen is dat je beter geen schaduw kan hebben op de lange zijde. Kan dat een probleem vormen bij de panelen naast de dakkapel? Of geld dit alleen voor platdak toepassingen?Ik ga er vanuit dat de rookgasafvoer weggaat komende jaren. Daarom ben ik van plan om een extra paneel te kopen en die op het dak te leggen zodra de rookgasafvoer weg is. In de onderstaande simulaties heb ik dat paneel ook meegerekend.
Ik heb wat gespeeld met solaredge designer. Zie hieronder een dakindeling uit solaredge designer. Met de SE6K omvormer met S440 optimizers kom ik uit op 6,73MWh jaaropbrengst.
Ik heb de setup ook ingevoerd in sunnydesigner. Dan kom ik uit op 6,69MWh op jaarbasis met dezelfde panelen en een SMA tripower 6.0. Schaduw is hierin niet meegenomen.
Het solaredge ontwerp is ongeveer 800 euro duurder dan het SMA ontwerp. Als de schaduw van de dakkapel geen groot verlies in opbrengst geeft lijkt me een stringomvormer ontwerp het beste voor de terugverdientijd. Klopt dat?
Optie: panelen op noord
Eventueel zou ik nog panelen kunnen toevoegen op noord. Klopt het dat ik bij SMA dan een extra omvormer nodig heb omdat ik een derde dakvlak heb, en er maar 2 MPTTs aanwezig zijn? Als ik het goed begrijp kan ik bij solaredge gewoon extra optimizers aan de string toevoegen. Dit levert 1.2MWh extra op op jaarbasis voor 6x400Wp panelen. De meerkosten zijn dan ongeveer 2000 euro.Aangezien ik energie heb van greenchoice (3 jaar vast, collectieve actie consumentenbond) is mijn terugleververgoeding helaas maar 8ct/kWh, waardoor de terugverdientijd ongeveer 20 jaar is voor deze extra panelen op noord. Als ik meer ga verbruiken en alles kan salderen word dit wat gunstiger, of ik moet mijn contract afkopen en gaan voor een aanbieder met een hogere terugleververgoeding.
Alvast bedankt voor het meedenken!
[Voor 3% gewijzigd door Erwin94 op 24-02-2022 16:19]