Toon posts:

Zonnepanelen (zelf plaatsen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:36
Ik ben van plan om dit voorjaar zonnepanelen te leggen op mijn twee-onder-een-kapwoning (regio Twente). Ik heb al wat geprobeerd qua dak-indeling en setup en ik ben benieuwd of jullie goede alternatieve ideeën of opmerkingen hebben.
Foto's
Hier een satellietafbeelding van mijn dak met de afmetingen van de dakvlakken:

Een foto van het dak:

Beschikbare (dak)ruimte
Het dak ligt op ZZW onder een hoek van 37 graden. Een groot deel bevat een dakkapel met een schuin dak (24 graden). Bovenin zit een rookgasafvoer. Die hoop ik in de komende jaren te verwijderen bij het plaatsen van een warmtepomp.

Verder nog een dak op NNO onder een hoek van 45 graden, waar ik eventueel nog 6 panelen kwijt zou kunnen.
Schaduw
Wat randjes van de dakkapellen in de ochtend/middag. Verder weg staat nog een boom waarvan de top bij lage zon wat schaduw kan geven op de onderkant van het dak.
Jaarverbruik
~3000 kWh, in toekomst mogelijk hoger met een L/W warmptepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A. Upgradebaar naar 3x25A
Budget en doel
Ik wil het zuiddak zo vol mogelijk. Als het een goed idee is kan ik ook wat op noord leggen. Ik ben bereid wat meer te betalen voor betere panelen/omvormer.
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf
Bijhouden van data
Niet een prioriteit, wel een leuke bijkomstigheid
Voorgestelde setup
Aangezien mijn dakvlakken relatief smal zijn (2.9-3m) kan ik lastig meer dan twee rijen panelen kwijt. Het gunstigste kwam ik uit met de Hyundai 400wp panelen, welke relatief breed zijn. Dan kan ik er ongeveer 18 kwijt op het zuiddak (7200kWp). Ik had begrepen dat het nadeel van deze shingled panelen is dat je beter geen schaduw kan hebben op de lange zijde. Kan dat een probleem vormen bij de panelen naast de dakkapel? Of geld dit alleen voor platdak toepassingen?

Ik ga er vanuit dat de rookgasafvoer weggaat komende jaren. Daarom ben ik van plan om een extra paneel te kopen en die op het dak te leggen zodra de rookgasafvoer weg is. In de onderstaande simulaties heb ik dat paneel ook meegerekend.

Ik heb wat gespeeld met solaredge designer. Zie hieronder een dakindeling uit solaredge designer. Met de SE6K omvormer met S440 optimizers kom ik uit op 6,73MWh jaaropbrengst.

Ik heb de setup ook ingevoerd in sunnydesigner. Dan kom ik uit op 6,69MWh op jaarbasis met dezelfde panelen en een SMA tripower 6.0. Schaduw is hierin niet meegenomen.

Het solaredge ontwerp is ongeveer 800 euro duurder dan het SMA ontwerp. Als de schaduw van de dakkapel geen groot verlies in opbrengst geeft lijkt me een stringomvormer ontwerp het beste voor de terugverdientijd. Klopt dat?
Optie: panelen op noord
Eventueel zou ik nog panelen kunnen toevoegen op noord. Klopt het dat ik bij SMA dan een extra omvormer nodig heb omdat ik een derde dakvlak heb, en er maar 2 MPTTs aanwezig zijn? Als ik het goed begrijp kan ik bij solaredge gewoon extra optimizers aan de string toevoegen. Dit levert 1.2MWh extra op op jaarbasis voor 6x400Wp panelen. De meerkosten zijn dan ongeveer 2000 euro.

Aangezien ik energie heb van greenchoice (3 jaar vast, collectieve actie consumentenbond) is mijn terugleververgoeding helaas maar 8ct/kWh, waardoor de terugverdientijd ongeveer 20 jaar is voor deze extra panelen op noord. Als ik meer ga verbruiken en alles kan salderen word dit wat gunstiger, of ik moet mijn contract afkopen en gaan voor een aanbieder met een hogere terugleververgoeding.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Voor 3% gewijzigd door Erwin94 op 24-02-2022 16:19]

Beste antwoord (via Erwin94 op 15-03-2022 19:39)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
@Erwin94 Ik denk dat voor jouw APSystems de betere keuze is. Met de DS3 had ik dat denk ik ook gekozen.
Bedrading valt denk ik mee; je moet hooguit wat solar kabel verlengen als de kabels aan de panelen wat kort zijn.

Het lijkt er op dat ook een APS ECU via modbus / sunspec uit te lezen is...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:27

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rookgasafvoer door de zijgevel zoals je buren, of misschien naar de andere zijde van het dak?
Dat laatste is wel beter weer te herstellen (dakpannen eroverheen) als hij t.z.t. weg is.

Energiecontract kun je evt. openbreken en alleen voor gas bij ze blijven. Maar is niet geheel zonder risico, ik las in Het grote terugleververgoeding topic dat leverancier dan mogelijk ook contract voor gas mag opzeggen. Misschien beter kijken hoe je zoveel mogelijk zelf op kan stoken en ondertussen gasverbruik drukken, bijv. door een lucht/lucht-warmtepomp ('airco') of L/W warmtepomp zoals je zei, warmtepompboiler, Quooker, koken op inductie etc.

[Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2022 16:28]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Erwin94
Goede suggestie. Door de zijgevel zou kunnen, zo zat hij vanuit de bouw. Het gat zit er ook nog, de vorige bewoners hebben alleen bij het plaatsen van een nieuwe ketel een extra gat door het dak gemaakt |:(

Misschien kan een nieuwe doorvoer door de gevel maken, dan kan ik het dak direct al volleggen. Ze zijn ook minder duur dan ik dacht (60-80 euro)

Betreffende het energiecontract: openbreken zou ik eens moeten uitzoeken. Als ik zoveel zonnepanelen leg en mijn overschot maar 8ct/kWh waard is kan het zelfs uit om COP1 te stoken met een elektrische kachel.

[Voor 23% gewijzigd door Erwin94 op 24-02-2022 16:29]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19
Als ik zoveel zonnepanelen leg en mijn overschot maar 8ct/kWh waard is kan het zelfs uit om COP1 te stoken met een elektrische kachel.
altijd uitrekenen met contract in de hand cop1 kan eigenlijk nooit uit als je een beetje zonnepaneel vriendelijke terugleververgoeding hebt.. meestal moet je momenteel cop2 - cop2,5 hebben om goedkoper uit te zijn dan gas.

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-02-2022 16:42]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 20:08
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:40:
[...]

altijd uitrekenen met contract in de hand cop1 kan eigenlijk nooit uit als je een beetje zonnepaneel vriendelijke terugleververgoeding hebt.. meestal moet je momenteel cop2 - cop2,5 hebben om goedkoper uit te zijn dan gas.
dat is wel heel generaliserend, dat hangt heel erg van de prijzen af.

Voorbeeldje:
een m3 gas levert ongeveer 10kWh aan energie op (eigenlijk is het minder), bij 1.50/m3, is dat dus 0.15euro/kWh.

Als je een overschot aan productie hebt, en daar dus 8 cent voor krijgt, is COP1 dus zeker wel rendabel.

That said, met de huidige prijzen moet je echt wel een betere deal kunnen krijgen dan 8 cent / kWh.

• twain4me
borft schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:46:
[...]

dat is wel heel generaliserend, dat hangt heel erg van de prijzen af.

Voorbeeldje:
een m3 gas levert ongeveer 10kWh aan energie op (eigenlijk is het minder), bij 1.50/m3, is dat dus 0.15euro/kWh.

Als je een overschot aan productie hebt, en daar dus 8 cent voor krijgt, is COP1 dus zeker wel rendabel.

That said, met de huidige prijzen moet je echt wel een betere deal kunnen krijgen dan 8 cent / kWh.
altijd uitrekenen met contract in de hand
;)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:18
@Erwin94 Dit is wel een echt vervelend dak qua veiligheid, die schuine dakkapel is behoorlijk kloten om op te werken en je kunt er geen klassieke dakrandbeveiliging neerzetten (RSS). Heb je bedacht hoe je hier veilig beetje overheen kan rennen?

[Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 24-02-2022 16:50]

• twain4me
Fr33z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:49:
@Erwin94 Dit is wel een echt vervelend dak qua veiligheid, die extra schuine dakkapel is behoorlijk kloten om op te werken. Heb je bedacht hoe je hier veilig beetje overheen kan rennen?
Dit is niet veel minder veilig dan een dakkapel met een plat dak alleen denken mensen veiliger te staan op een plat dak. Je zal als je het goed wil doen net zo goed een steiger eronder moeten hebben (minder dan 2 meter) of aan een harnas vast moeten zitten.

• Erwin94
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:40:
Mijn conclusie na het lezen van Het grote terugleververgoeding topic is dat het sowieso uit kan om mijn contract af te kopen en een ander contract af te sluiten als ik dit voorjaar zoveel zonnepanelen plaats, waarbij ik wel een 'eerlijke' prijs krijg voor de teruggeleverde electriciteit.
Fr33z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:49:
@Erwin94 Dit is wel een echt vervelend dak qua veiligheid, die schuine dakkapel is behoorlijk kloten om op te werken en je kunt er geen klassieke dakrandbeveiliging neerzetten (RSS). Heb je bedacht hoe je hier veilig beetje overheen kan rennen?
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:52:
Dit is niet veel minder veilig dan een dakkapel met een plat dak alleen denken mensen veiliger te staan op een plat dak. Je zal als je het goed wil doen net zo goed een steiger eronder moeten hebben (minder dan 2 meter) of aan een harnas vast moeten zitten.
Goed om over na te denken. Ik dacht er zelf aan om een harnas te gebruiken. Een stijger is ook lastig omdat de de lagere dakgoot ervoor zit.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:18
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:52:
[...]

mwaoh, niet helemaal mee eens. een plat dak is aanzienlijk fijner want:

je kunt er spullen neerleggen zonder dat t wegschuift
je kunt ff op een horizontaal vlak staan om.uit te rusten
je struikelt niet over dakpannen / kunt er dus veel beter op lopen.

maar harnas is wel t beste ja, en ook meteen t meest irritant om aan te zitten.

• Erwin94
Hartelijk dank voor de reacties zover.

Heeft iemand nog advies voor de paneel- en omvormerkeuze? Ik nijg naar een stringomvormer, tenzij een SolarEdge systeem nog meerwaarde kan bieden in mijn geval.

• Ronald
Ook daar een echt goed oordeel over te vellen heb je een definitief legplan nodig. Wil je het Noord dak mee pakken? Platte dakkapel (belasting!)?

Panelen is een zaak van puzzelen: kom je het beste uit met relatief kleine panelen? Bredere? Langere? Beide?
Verschillende panelen?

Kijk bij de webwinkels wat te krijgen is en puzzelen in designer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Erwin94
@Ronald Voor het legplan: ik heb twee dakvlakken van ongeveer 2.90*550. Drie panelen naast elkaar is volgens mij niet haalbaar, aangezien ik geen panelen smaller dan 1m kan vinden. Met twee kolommen kan een paneel tot 1.45m breed zijn. Met panelen in landscape wordt dit niet beter.
In de hoogte kan ik drie panelen kwijt, de max hoogte is dan 1.80. Daarom kwam ik bij de panelen bij Hyundai, aangezien die relatief breed zijn met een geringe hoogte. Ik heb geen beter passend paneel kunnen vinden.

Ik weet niet wat de platte dakkapel voor belasting aankan en ik heb geen constructietekeningen. Dat dak wilde ik daarom maar vrijlaten.
Ik nijg ernaar om op noord geen panelen te leggen aangezien ik op zuid al bijna 7000kWh kwijt kan. Dit is al ruim twee keer mijn eigen verbruik. Of is er nog een goede reden om dit wel te doen?

Met deze redeneringen kwam ik op het legplan hieronder. De ruimte boven de kleine dakkapel is maar 1m, op het plaatje is/lijkt dit meer. Dat klopt niet.

• Ronald
@Erwin94 Wat betreft de Hyundai, lees dit even door, het paneel werkt fundamenteel anders in schaduw dan de meeste panelen: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Let op: het 1/2/3 strip powerpoint bij schaduw langs korte zijde is NIET in te zetten in vrijwel alle residentiële situaties (zoals ook bij jouw) aan een string omvormer

Wat je al aangeeft: schaduw langs (gehele) lange zijde = hele paneel in bypass. Deels lange zijde geld de korte zijde strip regel.

Trina Vertex S met traditionele bouw heeft vergelijkbare afmetingen.
Van de Hyundai is ook een langere versie van rond de 480W.

Hoe kom je met dergelijke alternatieven uit?

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:11
Op de SMA kan je ook de panelen op noord erbij zetten in polystring. Dit als de twee strings gelijk zijn in aantal. 2x6 probeer dat eens erin te zetten.

• Erwin94
Ronald schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:37:
@Erwin94 Wat betreft de Hyundai, lees dit even door, het paneel werkt fundamenteel anders in schaduw dan de meeste panelen: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Let op: het 1/2/3 strip powerpoint bij schaduw langs korte zijde is NIET in te zetten in vrijwel alle residentiële situaties (zoals ook bij jouw) aan een string omvormer

Wat je al aangeeft: schaduw langs (gehele) lange zijde = hele paneel in bypass. Deels lange zijde geld de korte zijde strip regel.

Trina Vertex S met traditionele bouw heeft vergelijkbare afmetingen.
Van de Hyundai is ook een langere versie van rond de 480W.

Hoe kom je met dergelijke alternatieven uit?
Met de Trina Vertex S panelen kan ik er evenveel kwijt. Goede suggestie. De 385Wp All Black variant kan ik vinden voor 160 euro, dat scheelt wel veel geld ten opzichte van de Hyundais (40 euro per paneel)!

Bedankt voor de bron en je informatie over de Hyundai panelen. Als ik je goed begrijp kun je de Hyundai panelen alleen effectief met een stringomvormer gebruiken wanneer je over de dag gezien geen schaduw hebt. Als dit wel het geval is kan je beter kiezen voor traditionele panelen zoals de Trina Vertex S of optimizers/micro-omvormers?
lothar schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:01:
Op de SMA kan je ook de panelen op noord erbij zetten in polystring. Dit als de twee strings gelijk zijn in aantal. 2x6 probeer dat eens erin te zetten.
Ik kende deze functionaliteit niet, goed idee. Met de goedkopere Trina panelen maakt dit het aantrekkelijker om toch ook 6 panelen op noord te leggen. Ik krijg dan de volgende setup:

Sunnydesign geeft aan dat dit systeem 'conditionally acceptable' is omdat de maximum PV array power is overschreden (9.24kWp, max volgens spec is 9kWp). Dit lijkt mij inderdaad geen probleem doordat de panelen op noord nooit aan hun Wp komen.

Verder is de "Max. operating input current per MPPT" overschreden door de polystring. Sunnydesign geeft aan dat dit slechts 0.1% (8kWh) opbrengstverlies met zich meebrengt. Heeft dit verder nog negatieve effecten? Anders moet ik voor een 8kW omvormer gaan, maar die is weer een behoorlijk stukje duurder.

En vergelijking van 4 configuraties (alleen zuid, zuid-noord polystring, zuid-noord met twee omvormers, zuid-noord polystring met 8kW omvormer):

Te zien is dat de polystring opstelling ongeveer net zo goed presteert als een extra losse omvormer voor de noord panelen.

• Ronald
Erwin94 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Met de Trina Vertex S panelen kan ik er evenveel kwijt. Goede suggestie. De 385Wp All Black variant kan ik vinden voor 160 euro, dat scheelt wel veel geld ten opzichte van de Hyundais (40 euro per paneel)!

Bedankt voor de bron en je informatie over de Hyundai panelen. Als ik je goed begrijp kun je de Hyundai panelen alleen effectief met een stringomvormer gebruiken wanneer je over de dag gezien geen schaduw hebt. Als dit wel het geval is kan je beter kiezen voor traditionele panelen zoals de Trina Vertex S of optimizers/micro-omvormers?
Het is voornamelijk dat de Hyundai andere eigenschappen hebben. Paneeldelen zijn net als de Trina te bypassen. Maar de verdeling is bij de Hyundai de boven en onder helft.
Bij de Trina (en bijna alle andere panelen) een lange linker, midden en rechter strip. (Staat ook uitgelegd bij draaistroom)

De Hyundai is een verbeterde versie van 'half-cell' techniek, wat ook niet in te zetten is bij de meeste residentiële string systemen.

• Erwin94
Ronald schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Het is voornamelijk dat de Hyundai andere eigenschappen hebben. Paneeldelen zijn net als de Trina te bypassen. Maar de verdeling is bij de Hyundai de boven en onder helft.
Bij de Trina (en bijna alle andere panelen) een lange linker, midden en rechter strip. (Staat ook uitgelegd bij draaistroom)
Dat deel begrijp ik.

Klopt het dat met "half-cell" en "half-cut" hetzelfde bedoelt word? Zijn "tri-cut" panelen (zoals de Trina Vertex S) dan hetzelfde als "half-cut", behalve dat de cellen in 3 delen zijn gezaagd i.p.v. 2?

Wat bedoel je met
De Hyundai is een verbeterde versie van 'half-cell' techniek, wat ook niet in te zetten is bij de meeste residentiële string systemen.
? Bedoel je dat deze panelen slecht in te zetten met stringomvormers in situaties waar schaduw aan de orde is? Volgens mij zijn ongeveer alle verkrijgbare panelen half-cut, tri-cut of shingled, dus dan zou de een stringomvormer niet mogelijk zijn?

In mijn situatie heb ik bijna geen schaduw, alleen aan het einde van de dag een beetje (nu om 15:00 is er nog geen schaduw op de getekende indeling. Dan zouden zowel de Hyundai als Trina panelen toch goed moeten kunnen functioneren?

• Ronald
Alle panelen zijn prima op een serie omvormer toe te passen.

'half cut' is een lekker slechte naam: Het is domweg 3x 2 parallelle substrings met 3 diodes.
Hyundai is 2x5 parallelle substrings (Of 2x6 voor de 480W) met 2 diodes

Ze doen het overwegend niet beter dan traditionele 'full cell' panelen aan een string omvormer.

• Erwin94
@Ronald Bedankt, nu begrijp ik het. Het gaat erom dat de extra (local) maximum power points mogelijk door de parallelle substrings niet kunnen worden benut in een serie string, tenzij dit powerpoint voor ALLE panelen in de string de meest gunstige is. De bypass diodes kunnen wel voor individuele panelen in de string worden geactiveerd wanneer er schaduw op die panelen valt.

Ik heb ook dit topic gelezen, dat werkte voor mij verhelderend. Er staan ook een paar goede filmpjes gelinkt die het e.e.a. uitleggen.

Als ik naar mijn schaduwsituatie kijk ik heb ik een foto van 15:50 vanmiddag (met de 'problematische' panelen):

Er is wat schaduw op de panelen onder het dakraam en de dakkapel. Daarnaast een beetje schaduw op het paneel linksboven het dakraam (die komt later pas echt, zal 1/3 paneel in bypass zetten). De schaduw verloopt over tijd wat naar rechts. Alleen de onderste panelen last hebben van schaduw en in de zomer wordt dit door de hogere stand van de zon minder (al zullen de bomen blaadjes krijgen). Daarom denk ik dat een optimizersysteem geen meerwaarde biedt ten opzichte van een serieel systeem. Klopt dat?

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-03 17:24
Hier een optimizer naast een dakkapel.
Vanaf 12:00 ligt het paneel ongeveer vol in de zon. In 2018 had ik dezelfde vraag dus een tigo eronder gegooit, maar ik vrees dat het heel lang duurt voor die 50 euro is terugverdiend.

Gezien je meerdere hellingshoeken hebt moet je daar wel iets mee.

Of solaredge, of een string omvormer plus een microinverter voor de dakkapel.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Erwin94
roelzadh schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:49:
Hier een optimizer naast een dakkapel.
Vanaf 12:00 ligt het paneel ongeveer vol in de zon. In 2018 had ik dezelfde vraag dus een tigo eronder gegooit, maar ik vrees dat het heel lang duurt voor die 50 euro is terugverdiend.
[Afbeelding]
Zo kan je het ook zien. Als 4 panelen maar de helft van de tijd meedoen en de rest van de tijd in bypass staan dan is het waarschijnlijk voordeliger om twee panelen extra te kopen (400 euro) dan om een SolarEdge systeem te nemen.
Gezien je meerdere hellingshoeken hebt moet je daar wel iets mee.

Of solaredge, of een string omvormer plus een microinverter voor de dakkapel.
Goed punt. Een totaalbeeld van de plaatsing zoals ik het nu voor ogen heb is hieronder te zien. Ik was niet van plan om zonnepanelen op de vlakke dakkapel te plaatsen.

A1 en A2 vormen dan een polystring zoals @lothar voorstelde. B is dan een string met de rest van de zuid panelen. Sunnydesign geeft dan het volgende plaatje voor een 6kW omvormer:

Ik moet nog achterhalen of de te grote "Max. operating input current per MPTT" problematisch is (buiten de 0.1% verlies).

Als ik later alsnog panelen op de platte dakkapel wil plaatsen zou ik dus een micro-omvormer erbij moeten nemen.

• Ronald
Nog een klein kinkje in de kabel.

Tripower 6.0 start Input A weliswaar zonder problemen (180V > 125V startspanning)
Maar zonder enige vorm van schaduwmanagement. Want minimum Vmpp is 260V... De achilleshiel van SMA helaas.

• Ronald
Erwin94 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:35:
@Ronald Bedankt, nu begrijp ik het. Het gaat erom dat de extra (local) maximum power points mogelijk door de parallelle substrings niet kunnen worden benut in een serie string, tenzij dit powerpoint voor ALLE panelen in de string de meest gunstige is. De bypass diodes kunnen wel voor individuele panelen in de string worden geactiveerd wanneer er schaduw op die panelen valt.

Ik heb ook dit topic gelezen, dat werkte voor mij verhelderend. Er staan ook een paar goede filmpjes gelinkt die het e.e.a. uitleggen.
Volgens mij heb je hem door (y)

Dat systeem van @Billster is inderdaad een heel mooi voorbeeld. Had inmiddels misschien met de hele lange 480WP Hyundai gekund in portrait met gebruik van de substring powerpoints aan string omvormer.

• Erwin94
Ronald schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:12:
Nog een klein kinkje in de kabel.

Tripower 6.0 start Input A weliswaar zonder problemen (180V > 125V startspanning)
Maar zonder enige vorm van schaduwmanagement. Want minimum Vmpp is 260V... De achilleshiel van SMA helaas.
Bedankt, dat is een belangrijke kanttekening bij de SMA. Dat betekent dan toch dat, zelfs als er geen schaduw is, de omvormer niet in het maximum powerpoint hoeft te zitten? Ik vind het wel slordig dat SMA daarbij geen waarschuwing geeft in Sunnydesign.

Dat maakt een Solaredge systeem toch weer iets interessanter, zeker aangezien er nog wel kans bestaat dat er in het voor- en najaar een klein beetje schaduw valt op de onderste panelen op de dakkapel (zeker najaar denk ik als de bomen bladeren hebben).

• JWT
  • Laatst online: 15:37
Ronald schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:37:

Kan het helaas bevestigen met 15 hyundais in landscape.. door de rechte schaduwrand van de dakkapel gaan in 1 keer 3 panelen uit. (Nouja naar 20w). Gelukkig gekozen voor micros dus dan valt de schade mee.. zelfde aan de andere kant met aangaan.

• Ronald
@Erwin94 je komt een beetje in dezelfde situatie als ik zat toen ik voor SolarEdge koos.

Kans dat ik nu voor APSystems DS3-L zou kiezen, is namelijk flexibeler tegen ongeveer zelfde kosten. Afwegingen die ik toen maakte in mijn eigen 'advies' topic / installatie blog: Zonnepanelen plat dak & garage

• Erwin94
Ik heb de situatie een weekje laten bezinken en heb nu de volgende gedachten:

Allereerst denk ik dat ik afzie van de panelen op de noordkant, aangezien ze minder dan de helft van de panelen op zuid opleveren (1.2MWh volgens SolarEdge designer, 900kWh volgens Thomas Berger voor 2400kWp aan panelen).

In plaats daarvan ben ik toch van plan om twee extra panelen op het dak van de platte dakkapel te leggen. Dat dak is 270cmx205cm. Ik heb even op het dak gesprongen en het voelt stevig genoeg ;). In theorie zou ik daar tweemaal een 545W JA solar paneel kwijt kunnen. De opstelling wordt dan:

Wat betreft de omvormerkeus blijf ik twijfelen.
- Bij Solaredge heb ik een beter gevoel omdat het meer gebruikt wordt en de optimizers langere garantie hebben
- Bij APsystems hoef ik binnen geen omvormer te hangen
- Bij APsystems is de bedrading op het dak een stuk complexer
- Prijsverschil is volgens mijn berekening bij 20 panelen verwaarloosbaar
- Solaredge kan ik niet gebruiken met de 545W panelen die op de platte dakkapel lijken te passen.

Monitoring is voor zover ik kan vinden vergelijkbaar, waarbij lokale monitoring niet standaard ondersteund is. Solaredge lijkt wel een gratis/toegankelijke API te hebben. Heeft iemand nog een doorslaggevend argument? Op het moment neig ik naar de DS3(-L).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@Erwin94 Ik denk dat voor jouw APSystems de betere keuze is. Met de DS3 had ik dat denk ik ook gekozen.
Bedrading valt denk ik mee; je moet hooguit wat solar kabel verlengen als de kabels aan de panelen wat kort zijn.

Het lijkt er op dat ook een APS ECU via modbus / sunspec uit te lezen is...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin94
Nogmaals bedankt voor al jullie hulp. Ik heb de panelen en omvormers besteld. Volgende week krijg ik een drie-fasen aansluiting. Verder moet ik nog wat dingetjes op het dak fixen, daarna ga ik de boel installeren. Ik zal de resultaten t.z.t. hier plaatsen!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Erwin94
Vandaag heb ik de installatie kunnen afronden. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Vorige week hebben we 15 panelen kunnen plaatsen, en vandaag hebben we de laatste vier gemonteerd. In de eerste week dat de 15 panelen lagen hebben we al ruim 200kWh op kunnen wekken. Zie hieronder het eindresultaat (op de foto is duidelijk te zien hoeveel troep panelen kunnen vangen in een week :P):

De installatie bestaat uiteindelijk uit:
  • 19x Trina Vertex S 390Wp panelen (20ste komt zodra rookgasafvoer weg kan, ligt voor nu in de schuur)
  • 10x APsystems DS3-L
  • APsystems ECU-R
  • ClickFit EVO montagesysteem
  • Stoepbanden van 6x20 en 5x15 op rubber tegels op de dakkapel met Clickfit EVO rails
  • 5x4mm2 XMVK kabel naar de meterkast
  • 3-fase B16 aardlekautomaat
De omvormers zijn verdeeld over drie fasen, met op L1 en L2 elk 4 omvormers en 2 omvormers op L3. Als ik later toch nog panelen op noord wil leggen, heb ik nog ruimte voor 3 omvormers op L3.

In de afgelopen periode heb ik ook besloten om dit jaar al een warmtepomp te installeren en daarom heb ik een Panasonic J-serie monoblok besteld. Als het meezit komt die augustus. Als die is geïnstalleerd dan kan ik ook het laatste paneel plaatsen op de plaats van de CV rookgasafvoer.

Ik wil jullie nogmaals danken voor de hulp! Als iemand nog interesse heeft in verdere details of overige vragen heeft, laat het dan maar weten!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee