Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/lppwNroATY6sxCxWiKbQGCP6.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/xJ0TE2OO7Ool7JMDLoexAhtd.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik wil het dak het liefst zo vol mogelijk leggen aangezien we nogal veel stroom verbruiken het dak is 11 meter lang en bestaat uit 2 kanten van 245cm breed, een op zuid-west en een op noord-oostTussen ons huis en de buren zit een goot van 55 cm en de schoorsteen die links zichtbaar is zit ook rechts staat alleen niet op de tekening
Dakhelling is 30 graden
/f/image/IpikSgW7voIe37Kleu4UYveh.png?f=fotoalbum_medium)
Schaduw
Schaduw wordt hier veroorzaakt door mijn eigen schoorsteen en de schoorsteen rechts van de buren, als de zon heel laag staat savonds dan zal de onderste rij panelen op noordoost aan de onderkant ook schaduw hebben maar dan is het al bijna donker.De schaduw volgens sunnydesign:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qDSb1zlSs2x9ZRYVl0vj3mGI.jpg?f=user_large)
Jaarverbruik
7000 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
We proberen onder de 8000 te blijvenDoel is zoveel mogelijk stroom zelf opwekken voor eigen gebruik en maandlasten te drukken
Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier/installateurBijhouden van data
Niet super belangrijkReeds verkregen offertes
Krijg binnenkort een offerte van lokale partij en zal denk ik ook bij coolblue nog vragenDit heb ik zelf bij elkaar geklikt bij solar bouwmarkt en solar outlet (zelfde bedrijf?)
Trina
:fill(white):strip_exif()/f/image/t3HxNINN7jAyKkzqDUOhqJwF.png?f=user_large)
Ja-Solar
:fill(white):strip_exif()/f/image/fctRDVznNN81D06dhE9MeHII.png?f=user_large)
Regio
Zuid-HollandToelichting en (te veel) vragen
Wij willen zonnepanelen laten aanleggen, we willen graag zoveel mogelijk opwekken met de dakruimte die we hebben maar zit met een aantal vragen.Is het rendabel om op noord-oost (zie foto's) panelen te leggen?
Dan over schaduw, sunnydesign geeft allerlei percentages, is er een bepaald schaduwpercentage wanneer het beter is om een paneel niet te leggen?
De twee panelen die meer dan 20% schaduw hebben van schoorstenen, als die uitgeschakeld zijn door de bypass-diodes, leveren de overige panelen dan nog wel hun volledige vermogen of worden ze gehinderd door dit paneel?
Sunnydesign geeft ook een suggestie voor omvormer, ik heb er niet genoeg verstand van om daar een goede keuze in te maken, is het in mijn geval handig om 2, 1 fase omvormers te pakken of gewoon de 3 fase
Presteert een omvormer met lager maximaal vermogen beter bij minder goede weersomstandigheden?
Ik wil het liefste geen micro-omvormers of optimizers vanwege de extra kosten, is sma shadefix of goodwe schaduwmanagement geschikt in deze situatie? (schaduw zijn harde lijnen van de schoorsteen)
Moet ik nog opletten op welke fase ik een en ander aansluit (bijvoorbeeld oostkant panelen zelfde fase als kookgroep)
Alvast bedankt voor alle advies