Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:37
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bmF0OVmaVnrma_MPboLq7Br2Ns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lppwNroATY6sxCxWiKbQGCP6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gd2OZj0NegrgkptvVl8GEQGugI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJ0TE2OO7Ool7JMDLoexAhtd.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ik wil het dak het liefst zo vol mogelijk leggen aangezien we nogal veel stroom verbruiken het dak is 11 meter lang en bestaat uit 2 kanten van 245cm breed, een op zuid-west en een op noord-oost

Tussen ons huis en de buren zit een goot van 55 cm en de schoorsteen die links zichtbaar is zit ook rechts staat alleen niet op de tekening

Dakhelling is 30 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVD4Szg-TkM08Abf_gTdCN7wCvk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IpikSgW7voIe37Kleu4UYveh.png?f=fotoalbum_medium
Schaduw
Schaduw wordt hier veroorzaakt door mijn eigen schoorsteen en de schoorsteen rechts van de buren, als de zon heel laag staat savonds dan zal de onderste rij panelen op noordoost aan de onderkant ook schaduw hebben maar dan is het al bijna donker.
De schaduw volgens sunnydesign:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4ExzyWhvi2iwfay97cV72qB-_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qDSb1zlSs2x9ZRYVl0vj3mGI.jpg?f=user_large
Jaarverbruik
7000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
We proberen onder de 8000 te blijven
Doel is zoveel mogelijk stroom zelf opwekken voor eigen gebruik en maandlasten te drukken
Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier/installateur
Bijhouden van data
Niet super belangrijk
Reeds verkregen offertes
Krijg binnenkort een offerte van lokale partij en zal denk ik ook bij coolblue nog vragen

Dit heb ik zelf bij elkaar geklikt bij solar bouwmarkt en solar outlet (zelfde bedrijf?)

Trina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xfr4Potrb-ORq4yto3Jo6s0vZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t3HxNINN7jAyKkzqDUOhqJwF.png?f=user_large

Ja-Solar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP4puAqTkQuD6qVIpJNenBv1x_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fctRDVznNN81D06dhE9MeHII.png?f=user_large
Regio
Zuid-Holland
Toelichting en (te veel) vragen
Wij willen zonnepanelen laten aanleggen, we willen graag zoveel mogelijk opwekken met de dakruimte die we hebben maar zit met een aantal vragen.

Is het rendabel om op noord-oost (zie foto's) panelen te leggen?

Dan over schaduw, sunnydesign geeft allerlei percentages, is er een bepaald schaduwpercentage wanneer het beter is om een paneel niet te leggen?

De twee panelen die meer dan 20% schaduw hebben van schoorstenen, als die uitgeschakeld zijn door de bypass-diodes, leveren de overige panelen dan nog wel hun volledige vermogen of worden ze gehinderd door dit paneel?

Sunnydesign geeft ook een suggestie voor omvormer, ik heb er niet genoeg verstand van om daar een goede keuze in te maken, is het in mijn geval handig om 2, 1 fase omvormers te pakken of gewoon de 3 fase
Presteert een omvormer met lager maximaal vermogen beter bij minder goede weersomstandigheden?

Ik wil het liefste geen micro-omvormers of optimizers vanwege de extra kosten, is sma shadefix of goodwe schaduwmanagement geschikt in deze situatie? (schaduw zijn harde lijnen van de schoorsteen)

Moet ik nog opletten op welke fase ik een en ander aansluit (bijvoorbeeld oostkant panelen zelfde fase als kookgroep)

Alvast bedankt voor alle advies

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:33
Voor dezelfde prijs als die Trina's heb je ook de 455Wp van Longi.
Deze zijn alleen wel een stuk langer. Je zou eens kunnen kijken in SunnyDesign hoeveel je er daarvan kwijt kunt. Mogelijk wel meer Wp voor hetzelfde geld op die manier.

Winkelman heeft ook JA Solar met 415Wp voor €154.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billster
ThinkPadd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:11:
Voor dezelfde prijs als die Trina's heb je ook de 455Wp van Longi.
Deze zijn alleen wel een stuk langer. Je zou eens kunnen kijken in SunnyDesign hoeveel je er daarvan kwijt kunt. Mogelijk wel meer Wp voor hetzelfde geld op die manier.

Winkelman heeft ook JA Solar met 415Wp voor €154.
Bedankt voor het meedenken. Ik heb er naar gekeken maar krijg die er niet lekker op met deze ruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Is jouw woning lager dan beide buren?

Ik zie wel heel veel instraling vermindering op met name de onderste rijen in je simulatie.

Komt Sunny design met een 8kW op de proppen? lijkt me veel voor een O-W systeem van 8.8kWp

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-10 18:42
Een omvormer met een lager maximaal vermogen start meestal al bij een lagere spanning en heeft ook schaduw management al vanaf een lagere spanning. 1 omvormer met dan 2 MPPT's zou kunnen in je situatie.

Ook ik heb je situatie gepland in Sunny design en krijg een 6kW Sunny Tripower aanbevolen met een energierendementsfactor van 99,9% dat lijkt me een veel betere keus dan de 8kW variant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q15vi1Max6E18tvAFHl4Q6oOL0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2FycdYiiokqXCsvOgcVNigl.jpg?f=fotoalbum_large

Meer panelen leggen is bij een installateur vaak relatief goedkoper, daarmee zouden Noordwest panelen interessant kunnen zijn. Maar je hebt wel veel schaduw, vraag me af of het dan nog het waard is. Als je zoveel mogelijk wilt opwekken is het een ander verhaal, al blijft 7000kWh halen uitdagend.

[ Voor 16% gewijzigd door Dat_Doc op 25-10-2021 14:32 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:16:

Ik zie wel heel veel instraling vermindering op met name de onderste rijen in je simulatie.

Komt Sunny design met een 8kW op de proppen? lijkt me veel voor een O-W systeem van 8.8kWp
Bedankt voor het meedenken!

Mijn woning is net zo hoog krijg alleen die platte goot tussen de huizen niet lekker in sunny design dus misschien heb ik een foutje gemaakt ik zal zo nog eens kijken als ik weer bij een computer ben.

Sunny design komt met een boel verschillende suggesties ook een 6kw versie en een boel dubbele enkel fase omvormers ik heb alleen niet genoeg kennis om hier een keuze in te maken
Dat_Doc schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:21:
Een omvormer met een lager maximaal vermogen start meestal al bij een lagere spanning en heeft ook schaduw management al vanaf een lagere spanning. 1 omvormer met dan 2 MPPT's zou kunnen in je situatie.

Ook ik heb je situatie gepland in Sunny design en krijg een 6kW Sunny Tripower aanbevolen met een energierendementsfactor van 99,9% dat lijkt me een veel betere keus dan de 8kW variant.
[Afbeelding]

Meer panelen leggen is bij een installateur vaak relatief goedkoper, daarmee zouden Noordwest panelen interessant kunnen zijn. Maar je hebt wel veel schaduw, vraag me af of het dan nog het waard is. Als je zoveel mogelijk wilt opwekken is het een ander verhaal, al blijft 7000kWh halen uitdagend.
Bedankt hiervoor, die gedachte had ik ook over die noordwest panelen zeker die achter de schoorsteen, al liggen ze in de zomer wel een tijd in de volle zon.

Krijg jij ook vergelijkbare schaduw percentages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ik heb nog even flink zitten spelen en het valt me op dat de schaduw aan de onderrand van de dakvlakken eigenlijk alleen in de winter in de ochtend aanwezig zijn (zeg november tot 10:00 sochtends) dus misschien valt het mee?

Ik heb begrepen dat een half cut paneel in portrait doormidden gedeeld is door middel van een bypass module, wat onhandig kan zijn voor de onderste rij panelen in de ochtend als ze landscape liggen.

De vertex s 1/3 cut is door drie delen gedeeld ik kan alleen nergens vinden op welke manier dit paneel verdeeld is, als ik naar het plaatje kijk denk ik dat het paneel als volgt verdeelt is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3k3CwuBWFcHoBCPto3DW5ayLTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RF9AhKcfvhH4C6kadEt7onhS.png?f=user_large

Als dat zo is zou dat een mooi paneel kunnen zijn voor de onderste dak rand, wat denken jullie?

Alternatief heb ik panelen in portrait gelegd om de onderste rand een beetje te ontzien, dit scheelt aanzienlijk in schaduw percentages en zal in de winter het volledige paneel in de vroege ochtend al in het licht liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDA4VjHt92JBfhAwkKconzQtlOQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IAm6uzBG8ByA8Ej4dB22LLYs.jpg?f=user_large
Ronald schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:16:

Ik heb nog een keer gerommeld in sunny design en het probleem zit hem in goot tussen beide huizen die 55cm breed is, ik voeg daar een nieuw gebouw voor toe maar die moet minimaal 1 meter breed zijn. Ik heb daarom de huizen met de hand zo goed als mogelijk op 55 cm van elkaar geschoven.

Als ik de zon indicator gebruik in sunny design in plaats van de schaduw berekening zie ik wel dat de schaduw aan de onderrand alleen in de vroege ochten in de winter aanwezig is (tot 10:00 bijvoorbeeld eind november)

Kan een omvormer met alleen de bovenste rij panelen al opstarten?

Bedankt voor jullie tijd weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
Billster schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor het meedenken!

Mijn woning is net zo hoog krijg alleen die platte goot tussen de huizen niet lekker in sunny design dus misschien heb ik een foutje gemaakt ik zal zo nog eens kijken als ik weer bij een computer ben.

Sunny design komt met een boel verschillende suggesties ook een 6kw versie en een boel dubbele enkel fase omvormers ik heb alleen niet genoeg kennis om hier een keuze in te maken

[...]

Bedankt hiervoor, die gedachte had ik ook over die noordwest panelen zeker die achter de schoorsteen, al liggen ze in de zomer wel een tijd in de volle zon.

Krijg jij ook vergelijkbare schaduw percentages?
Krijg vergelijkbare schaduw percentages, al is het lastig om het pijpje op de schoorsteen te simuleren. Daar moeten we even in ons achterhoofd aan blijven denken. Zo zal de schaduw ervan op de oost kant wat erger dan in het echt zijn en op west wat minder erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA2jETigZ1ehetnoVZe64gK8-E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tf3BobxWB7Iham0OB0vL0j4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dan toch kijkt naar alternatieven, dan zou ik toch bij landscape blijven en de panelen met significant schaduw achterwege laten. Vergelijk onderstaande afbeelding eens met jouw portrait opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IkEhscpLFITmoJGo10wkFN5WoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIKb6cW97aiELRh9Z4uQCzoL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Dat_Doc op 25-10-2021 21:36 . Reden: verwisseling oost-west ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Billster schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:09:
Ik heb nog even flink zitten spelen en het valt me op dat de schaduw aan de onderrand van de dakvlakken eigenlijk alleen in de winter in de ochtend aanwezig zijn (zeg november tot 10:00 sochtends) dus misschien valt het mee?

Ik heb begrepen dat een half cut paneel in portrait doormidden gedeeld is door middel van een bypass module, wat onhandig kan zijn voor de onderste rij panelen in de ochtend als ze landscape liggen.

De vertex s 1/3 cut is door drie delen gedeeld ik kan alleen nergens vinden op welke manier dit paneel verdeeld is, als ik naar het plaatje kijk denk ik dat het paneel als volgt verdeelt is:
Trina 3rd cut is hetzelfde gebouwd als een half cut. 3 x 2 substrings parallel. Je tekening is dus niet correct.
Het enige verschil is dat Trina naar een grotere wafer is gegaan; waardoor grotere cellen geproduceerd worden. Deze delen ze in 3 in plaats van 2.

Een traditioneel (full cel) paneel met 3 substrings kun je in 3en bypassen. Dat geeft 100%, 66% of 33% van de spanning bij 100% stroom.
Een half-cell paneel met 3x2 paralelle substrings heeft een extra powerpoint: Ongeveer halve stroom bij 100% spanning.

Nu is in een string de stroom bepalend, en de spanning geheel niet voor de doorgifte van het vermogen van andere panelen.

Het extra powerpoint van half-cell panelen kan een string omvormer alleen gebruiken als /alle/ panelen in een string hetzelfde beschaduwd worden op een vergelijkbare manier langs de korte zijde. Denk aan veld opstelling bij laagstaande zon.

Mijn vermoeden is dat je in jouw situatie in kleinere stappen paneeldelen verliest in landscape (stappen van een 3e)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Dat_Doc schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

Krijg vergelijkbare schaduw percentages, al is het lastig om het pijpje op de schoorsteen te simuleren. Daar moeten we even in ons achterhoofd aan blijven denken. Zo zal de schaduw ervan op de oost kant wat erger dan in het echt zijn en op west wat minder erg.

...

Als je dan toch kijkt naar alternatieven, dan zou ik toch bij landscape blijven en de panelen met significant schaduw achterwege laten. Vergelijk onderstaande afbeelding eens met jouw portrait opstelling.

...
Ja goed punt, ik denk dat het alleen in de ochtend wat verlies oplevert, ik vraag me alleen af of de boel wel alvast opstart op de bovenste rij panelen?

Ik vind de stuksprijs van een paneel wel meevallen, als ik de panelen in de 20% schaduw plekken achter de schoorstenen toch laat plaatsen (de arbeid betaal ik toch wel) zodat ik in de zomer met de airco aan dat beetje extra vermogen heb, gaat dat de rest van de installatie negatief beinvloeden? Of worden de panelen uitgeschakeld in de schaduw en draait de rest efficient door? Dat krijg ik niet helemaal duidelijk in mijn zoektocht
Ronald schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:56:
[...]

Trina 3rd cut is hetzelfde gebouwd als een half cut. 3 x 2 substrings parallel. Je tekening is dus niet correct.
Het enige verschil is dat Trina naar een grotere wafer is gegaan; waardoor grotere cellen geproduceerd worden. Deze delen ze in 3 in plaats van 2.

Een traditioneel (full cel) paneel met 3 substrings kun je in 3en bypassen. Dat geeft 100%, 66% of 33% van de spanning bij 100% stroom.
Een half-cell paneel met 3x2 paralelle substrings heeft een extra powerpoint: Ongeveer halve stroom bij 100% spanning.

Nu is in een string de stroom bepalend, en de spanning geheel niet voor de doorgifte van het vermogen van andere panelen.

Het extra powerpoint van half-cell panelen kan een string omvormer alleen gebruiken als /alle/ panelen in een string hetzelfde beschaduwd worden op een vergelijkbare manier langs de korte zijde. Denk aan veld opstelling bij laagstaande zon.

Mijn vermoeden is dat je in jouw situatie in kleinere stappen paneeldelen verliest in landscape (stappen van een 3e)
Oei ik probeer alles te begrijpen bedankt in ieder geval voor de duidelijke uitleg, als ik het goed begrijp kan een half cut paneel dus buiten de 3 in lengte van het paneel verdeelde vlakken met diodes ook het paneel nog eens door de korte zijde voor de helft uitschakelen waardoor je effectief 6 vlakken hebt? Heb inmiddels dit korte filmpje gevonden en denk dat je dat bedoeld en ik het eindelijk begrijp.

Het lijkt erop dat landscape dan toch zo slecht nog niet is in mij situatie door de kaarsrechte schaduw lijn in de ochtend van het dak van de buren en de onderste panelen voor 33% uit geschakeld zullen zijn. Dit zal hooguit in de winter in de eerste uurtjes van de dag zijn.

Kan ik in deze situatie af met shadefix?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Billster Ik kreeg deze als suggestie: VEEEL betere uitleg: YouTube: How half-cut solar cells work in shaded conditions.

Zowel bij een enkel paneel als in string... Must bookmark ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
Billster schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:37:
[...]

Ja goed punt, ik denk dat het alleen in de ochtend wat verlies oplevert, ik vraag me alleen af of de boel wel alvast opstart op de bovenste rij panelen?

Ik vind de stuksprijs van een paneel wel meevallen, als ik de panelen in de 20% schaduw plekken achter de schoorstenen toch laat plaatsen (de arbeid betaal ik toch wel) zodat ik in de zomer met de airco aan dat beetje extra vermogen heb, gaat dat de rest van de installatie negatief beinvloeden? Of worden de panelen uitgeschakeld in de schaduw en draait de rest efficient door? Dat krijg ik niet helemaal duidelijk in mijn zoektocht

[...]

Oei ik probeer alles te begrijpen bedankt in ieder geval voor de duidelijke uitleg, als ik het goed begrijp kan een half cut paneel dus buiten de 3 in lengte van het paneel verdeelde vlakken met diodes ook het paneel nog eens door de korte zijde voor de helft uitschakelen waardoor je effectief 6 vlakken hebt? Heb inmiddels dit korte filmpje gevonden en denk dat je dat bedoeld en ik het eindelijk begrijp.

Het lijkt erop dat landscape dan toch zo slecht nog niet is in mij situatie door de kaarsrechte schaduw lijn in de ochtend van het dak van de buren en de onderste panelen voor 33% uit geschakeld zullen zijn. Dit zal hooguit in de winter in de eerste uurtjes van de dag zijn.

Kan ik in deze situatie af met shadefix?
Ik verwacht dat het geen negatieve gevolgen gaat hebben. De bypass diodes en shade fix lossen dit op.
Kwam in een andere topic deze video tegen https://youtu.be/UQ9Szhl1ceQ, rond 7:40 wordt het effect van een schoorsteen onderzocht. Door de uitkomst daarvan zou ik in jouw geval het hele dak vol leggen, dan heb je in een hete zomer het meeste vermogen voor het koelen van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:50:
@Billster Ik kreeg deze als suggestie: VEEEL betere uitleg: YouTube: How half-cut solar cells work in shaded conditions.

Zowel bij een enkel paneel als in string... Must bookmark ;-)
Dit maakt het een stuk duidelijker zeg, bedankt. Het enige wat ik nog lastig vind is wat het effect is op de hele string, neem bijvoorbeeld de zuidoost kant van het dak, stel de onderste helft van de panelen schakelt door een schaduw randje 1/3 van de panelen uit, maakt shadefix dan de keuze op basis van maximaal vermogen tussen of:
1 De hele string op verminderde stroomsterkte van de schaduwpanelen laten werken waardoor de panelen in de zon ook minder spanning leveren
2 De hele string op de stroomsterkte van de onbeschaduwde panelen laten draaien waardoor de onderste rij helemaal uitschakeld wordt

Is dat hoe het werkt? Sorry voor mijn traagheid van begrip
Dat_Doc schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

Ik verwacht dat het geen negatieve gevolgen gaat hebben. De bypass diodes en shade fix lossen dit op.
Kwam in een andere topic deze video tegen https://youtu.be/UQ9Szhl1ceQ, rond 7:40 wordt het effect van een schoorsteen onderzocht. Door de uitkomst daarvan zou ik in jouw geval het hele dak vol leggen, dan heb je in een hete zomer het meeste vermogen voor het koelen van de woning.
Top filmpje, bijzonder hoe weinig verschil er tussen micro en deze string omvormer zit in dit filmpje het stelt me enigzins gerust dat het zonder microomvormers kan.

Ik ben nu nog hard aan het zoeken naar een filmpje of pagina waar goed zichtbaar is wat schaduw met de rest van de string doet kwa stroom en spanning.

Deze man gebruikt een fronius, is dat beter dan een sma met shadefix of vergelijkbaar?

Zoals het er nu naar uitziet is 2 strings van 11 panelen per string (een oost een west) op een sma tripower 6.0 de beste optie wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Billster Zonnepanelen zijn hele simpele retecomplexe materie.. Dus traagheid van begrip is niet hoe ik het zie... Je doet meer moeite dan sommigen die ervoor betaald worden *O*

Ik herformuleer 1, ik weet bijna zeker dat je het namelijk zo bedoeld:
1) De hele string op de verminderde stroomsterkte van de schaduwpanelen laten werken waardoor ook de panelen in de zon minder vermogen leveren

De keuze is inderdaad tussen 1 en 2; en de juiste keuze is die die het meeste vermogen oplevert. Dit is afhankelijk van hoe diep de schaduw is, maar zal in de meeste gevallen dus uitschakelen van de onderste 3e zijn, want dan heb je 2/3e en een heel paneel die ongehinderd leveren.

Ik heb nog eens een poging gedaan om te vinden hoe de Hyundai HIE-S395 gebouwd zijn met het oog op schaduwbeheer, maar het is nogal vaag. Wellicht navragen bij Solar Bouwmarkt of Solar Outlet (Verschillende bedrijven overigens, maar ze delen wat historie geloof ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:15:
@Billster Zonnepanelen zijn hele simpele retecomplexe materie.. Dus traagheid van begrip is niet hoe ik het zie... Je doet meer moeite dan sommigen die ervoor betaald worden *O*

Ik herformuleer 1, ik weet bijna zeker dat je het namelijk zo bedoeld:
1) De hele string op de verminderde stroomsterkte van de schaduwpanelen laten werken waardoor ook de panelen in de zon minder vermogen leveren

De keuze is inderdaad tussen 1 en 2; en de juiste keuze is die die het meeste vermogen oplevert. Dit is afhankelijk van hoe diep de schaduw is, maar zal in de meeste gevallen dus uitschakelen van de onderste 3e zijn, want dan heb je 2/3e en een heel paneel die ongehinderd leveren.

Ik heb nog eens een poging gedaan om te vinden hoe de Hyundai HIE-S395 gebouwd zijn met het oog op schaduwbeheer, maar het is nogal vaag. Wellicht navragen bij Solar Bouwmarkt of Solar Outlet (Verschillende bedrijven overigens, maar ze delen wat historie geloof ik)?
Ja dat was inderdaad wat ik bedoelde haha, ik begin wel redelijk overtuigd te zijn van gewoon volleggen beide kanten zo hoog mogelijk in de punt om schaduw te beperken en dan icm met een sma tripower 6, zou jij dit (in your professional opinion) ;) ook zo doen?

De keuze voor het paneel moet ik dan nog even goed naar kijken (weet niet of er veel kwaliteitsverschil is tussen trina vertex s tri-cut en jasolar JAM54S30 400 HC) is er een specefieke reden dat je de Hyundai HIE-S395 aanhaalt? (beter paneel?)

Sorry voor mij vragenvuur weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De Hyundai is 'shingled' - cellen worden in kleine strips gehakt en dakpansgewijs gestapeld in het paneel.
Wat ik niet kan vinden is of het vervolgens in traditionele 3 substrings en diodes is opgebouwd of dat het een hele bak paralelle strings zijn (Dus ala half-cell, maar dan misschien wel 8-10 delen)

Afhankelijk van hoe en wat is het dus een paneel wat of geheel ongeschikt is voor jouw, of bijzonder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:46:
De Hyundai is 'shingled' - cellen worden in kleine strips gehakt en dakpansgewijs gestapeld in het paneel.
Wat ik niet kan vinden is of het vervolgens in traditionele 3 substrings en diodes is opgebouwd of dat het een hele bak paralelle strings zijn (Dus ala half-cell, maar dan misschien wel 8-10 delen)

Afhankelijk van hoe en wat is het dus een paneel wat of geheel ongeschikt is voor jouw, of bijzonder interessant.
Ben ik weer hoor....

Je weet dat het serieus wordt als paint erbij gehaald wordt:
Percentage dat ik erop geklad heb is wat ik er nu van begrijp als zijnde het vermogen wat ze nog maximaal kunnen leveren (springen de bovenste in de zon ook naar 66% tenzij de omvormer anders berekent)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxxHbbcNKkYLkBNhNpgl6hO_mWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TGSHlYgCn1l4WMMfLFlb8fJi.png?f=user_large

Dit is de schaduw op 1 oktober 8:15, begrijp ik het goed dat een half cut paneel in deze specefieke situatie nog geen voordeel opleverd omdat de hele lengte van het paneel voor een deel bedekt is?

Het zal voor de schoorsteen schaduw die de rest van de ochtend over het dak gaat wel nuttig zijn of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dat_Doc
Lastig te vinden hoe shingled panelen precies werken, maar volgens mij vele parallelle strings (de “lijnen” over de breedte). Daardoor zou de schaduw van de daken van de buren in deze situatie (landscape orientatie) negatief uitpakken op het vermogen.

In de afbeelding hieronder wordt een traditioneel gebouwd paneel vergeleken met een shingled (solaria).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyLXylbSgWMwRs8W2sDZTN8lFws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fdoBu8zbQJJnT4G90er63WZe.png?f=fotoalbum_large

@Ronald Volgens mij bestaat het hyundai paneel waar we het over hebben uit 10 parallel geschakelde strings van 34 (5/6) cut cellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dat_Doc op 27-10-2021 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billster
Dat_Doc schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:17:
Lastig te vinden hoe shingled panelen precies werken, maar volgens mij vele parallelle strings (de “lijnen” over de breedte). Daardoor zou de schaduw van de daken van de buren in deze situatie (landscape orientatie) negatief uitpakken op het vermogen.

[Afbeelding]
Ben zo blij met jullie, heb net offerte bij CoolBlue ook aangevraagd even kijken waar ze mee komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Billster De half-cut karakteristiek kan alleen ingezet worden als alle panelen in de string langs korte zijde schaduw hebben. Want het verminderd de stroom door het paneel.

@Dat_Doc Interessant. Anders dan de shingled van Sunpower, die roepen expliciet 3 diodes.

Maar als de Hyundai uit parallelle strings bestaat, dan zou dat een optie zijn ideaal voor deze situatie... Half--cut karakteristiek, maar dan in 10 delen - wat enorm geschikt is voor deze situatie. Moeten het denk ik alleen bevestigd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:07:
@Billster De half-cut karakteristiek kan alleen ingezet worden als alle panelen in de string langs korte zijde schaduw hebben. Want het verminderd de stroom door het paneel.

@Dat_Doc Interessant. Anders dan de shingled van Sunpower, die roepen expliciet 3 diodes.

Maar als de Hyundai uit parallelle strings bestaat, dan zou dat een optie zijn ideaal voor deze situatie... Half--cut karakteristiek, maar dan in 10 delen - wat enorm geschikt is voor deze situatie. Moeten het denk ik alleen bevestigd krijgen.
Ik ga dat proberen te vragen zonder als een kneus over te komen bij een van de zonnepanelen boeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
Ronald schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:07:

Heb het aantal bypass diodes gevonden, 2 :-(
https://solarshop.baywa-r...2iCXm1qEQ-tRvOzI&_xt=.pdf

Verwacht daardoor geen betere uitkomsten dan de eerder gestuurde afbeelding en dat solaria paneel had nog 4 diodes (4 kwarten).

[ Voor 7% gewijzigd door Dat_Doc op 27-10-2021 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Goed gevonden, @Dat_Doc. 34 cellen moeten voor de zelfbescherming in 2 segmenten van diodes voorzien zijn.

Dan zal het mogelijk 2 sets van 10 parallelle substrings van 17 shingle-cellen elk zijn.

Op dezelfde manier beschreven is een inmiddels normaal half cut paneel 3 sets van 2 parallelle substrings van 20 halve cellen

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 27-10-2021 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:04:
Goed gevonden, @Dat_Doc. 34 cellen moeten voor de zelfbescherming in 2 segmenten van diodes voorzien zijn.

Dan zal het mogelijk 2 sets van 10 parallelle substrings van 17 shingle-cellen elk zijn.

Op dezelfde manier beschreven is een inmiddels normaal half cut paneel 3 sets van 2 parallelle substrings van 20 halve cellen
Julie beginnen me kwijt te raken, kan een halfcut paneel met 2 diodes niet maximaal 1/4 van het paneel uitschakelen? Of is dat omdat er paralelle substrings in een shingled paneel zitten ipv serieel meer granular?

(zoals hier beschreven, al zie ik dat dit voor landscape schaduw net weer niet lekker is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Billster Een half-cut paneel powerpoint gebruikt
OF de diodes (schaduw langs lange zijde)
OF de parallelle substring (schaduw korte zijde)

Niet beide want de diode zit tegelijk op alle substrings.

Een half-cut met schaduw langs korte zijde kan 1/2 paneel voluit en 1/2 paneel 'schaduw' productie.

Ik denk niet dat de Hyundai hetzelfde gebouwd is als de Solaria XT - die splitsing in de stapel shingles zie ik niet op de foto's.

Mijn idee zou zijn - en dat moet bevestigd worden voor het een goede keuze zou zijn.
Bij portrait plaatsing zou je ala half-cell prestatie op het paneel verliezen tot schaduw-niveau in stukjes van 1/10 paneel... Maar dat werkt ook nog eens alleen met 1 rij per tracker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:11:
@Billster Een half-cut paneel powerpoint gebruikt
OF de diodes (schaduw langs lange zijde)
OF de parallelle substring (schaduw korte zijde)

Niet beide want de diode zit tegelijk op alle substrings.

Een half-cut met schaduw langs korte zijde kan 1/2 paneel voluit en 1/2 paneel 'schaduw' productie.

Ik denk niet dat de Hyundai hetzelfde gebouwd is als de Solaria XT - die splitsing in de stapel shingles zie ik niet op de foto's.

Mijn idee zou zijn - en dat moet bevestigd worden voor het een goede keuze zou zijn.
Bij portrait plaatsing zou je ala half-cell prestatie op het paneel verliezen tot schaduw-niveau in stukjes van 1/10 paneel... Maar dat werkt ook nog eens alleen met 1 rij per tracker...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE0T1gh8aTjaylSn-574MEWS9b0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MA0udlpL7RGuB442qhXFi8z4.png?f=user_large

Dit lijkt te suggereren dat het inderdaad 10 paralelle substrings zijn, dit wordt ook zo benoemd in het document
In de datasheet staat het niet letterlijk vermeld en staan de bypass diodes niet in het plaatje. Ik heb deze vraag nu per mail neergelegd bij solarbouwmarkt.

Het lijkt er nu op dat het inderdaad 10 paralelle strings zijn die goed presteren in portrait maar niet goed in mijn situatie, tenzij ik deze panelen in portrait ga gebruiken maar dan kan ik mijn dak niet effectief volleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Netjes gevonden... Blijkt maar weer dat zoeken op het internet soms een beetje mazzel nodig heeft met waar het op zoekt.

Eens dat dit paneel dan waarschijnlijk geen optimale keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:11:
@Billster .... Maar dat werkt ook nog eens alleen met 1 rij per tracker...
Deze zin zet me ook aan het denken, sunny design geeft behalve de sma tripower 6 en 8 ook een heleboel keer de optie om 2 keer een 1 fase omvormer te gebruiken, is het handig om dat te doen en dan de schaduw rijen op 1 kleine omvormer oost west te doen en de hooggelegen rijen oost west op de andere 1 fase omvormer, zou dat efficienter zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Efficienter waarschijnlijk, maar ook waarschijnlijk zoveel duurder dat je het niet terugverdient. Beetje in de richting micro optimalisatie.

Met name bij keuze voor 2 SMA omvormers is de (prijs) stap naar Solaredge klein...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:53
Dit is een mooi dak voor een SolarEdge 1 fase omvormer.

Knoop er een SE Energiemonitor aan en je mag tot de 1 fase se-5000 ophangen.

De 1 fase SolarEdge omvormer is goedkoper dan 3 fase dus de meerprijs voor een energiemonitor (spoelen om de hoofdzekeringen en verbruik inzien in de app) is niet heel hoog.

Reken op ongeveer ~50€ excl btw meerprijs per zonnepaneel (voor de optimizers en duurdere omvormer)

[ Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 28-10-2021 09:13 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Stef87 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:12:
Dit is een mooi dak voor een SolarEdge 1 fase omvormer.

Knoop er een SE Energiemonitor aan en je mag tot de 1 fase se-5000 ophangen.

De 1 fase SolarEdge omvormer is goedkoper dan 3 fase dus de meerprijs voor een energiemonitor (spoelen om de hoofdzekeringen en verbruik inzien in de app) is niet heel hoog.

Reken op ongeveer ~50€ excl btw meerprijs per zonnepaneel (voor de optimizers en duurdere omvormer)
Denk je dat dit een stuk beter zal presteren als een normale string? Ik zie op alle reclame filmpjes dat een paneel in schaduw de rest van de string niet beinvloed doordat de optimizer lokaal het mpp bepaalt maar snap niet goed hoe dat in een string werkt.

Kun je me corrigeren als dit verhaal niet klopt, ik wil het graag begrijpen:

Over een string loopt overal de zelfde stroom toch? (A) Hoe meer panelen hoe hoger de spanning (V) maar de stroom blijft gelijk (A) sma past over de hele string de stroom (A) aan om te kijken waar het maximale vermogen te halen is (mpp tracking over de hele string)

Optimizers doen mpp tracking per paneel maar uit eindelijk gaat de stroom toch de string weer op, ik kan niet goed vinden hoe dat verschil in stroom (A) per paneel opgelost wordt, of hebben de optimizers aan de zonnepaneel kant een ander (A) dan aan de string kant en wordt het voltage in de optimizer juist aangepast zodat de stroom weer gelijk wordt aan de string kant?

Bedankt voor jullie geduld alvast 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Okay. SolarEdge... Vandaag, mijn systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP4ahavHUl-9LANjI5g0WW4Xlx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uEJRSAUG0SDgHdoWH0GX6DHI.png?f=fotoalbum_large

Even goed kijken, je kunt 3 sets panelen zien.
6 op oost (piek 12:00) module 1.3.x
8 op zuid (piek 13:15) module 1.2.x
6 op west (piek 14:30) module 1.1.x

Dit is op Solaredge dus 1 string, maar met een string omvormer zouden dit er 3 moeten zijn (en dus in de praktijk 2 omvormers noodzakelijk maken; dat is 1 van de redenen dat ik voor SE ben gegaan)

Zolang de panelen bij elkaar in de buurt presteren is er niets aan de hand. Omvormer hoeft geen keuze te maken.

Ik ga het alleen hebben over de set op west. Vanaf 14:45 komen ze 1 voor 1 in de schaduw. In de zon willen ze rond de 125W doen, en zodra ze in de schaduw liggen zijn ze nog goed voor zo'n 15W.
Die panelen in de schaduw worden aan een string omvormer opgeofferd, tot (ongeveer) het laatste paneel uit de zon gaat. Op dat moment springt alles weer bij op het lage niveau.

Tussen het eerste en laatste paneel zit in mijn geval maar een half uur. dus van 2 panelen zou een string omvormer 30 minuten 30W missen, en de volgende 2 panelen zouden 15 minuten 30W missen.
De winst van Solaredge: 0.0225 kWh. Toch wel goed voor 0,25ct aan stroom... Hiermee gaan we de wereldoorlog winnen toch? Was dat nou de 40 euro ex btw per paneel waard?

Hoe kan solaredge die schaduwpanelen door laten werken? Je hebt helemaal gelijk, natuurwetten gelden ook gewoon voor solaredge (Dat hebben installateurs nog niet door). De stringstroom is overal gelijk.
Hier komt dus het kunstje van Solaredge: Afhankelijk van hoeveel vermogen elk paneel maakt zorgt de optimizer dat het uitgaande voltage aangepast wordt bij die stroom P/I=U dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6ZSLpKG9xC7-PsdCG0C9UBXSEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxOhjfracxVR0dlCQ18Z54DQ.png?f=fotoalbum_large

De string spanning is bij Solaredge vast. Bij een 1 fase systeem 380V, 3 fase systeem 750V, en 3 fase-voor-korte-strings 375V (Dat laatste is wat ik heb). De stroom door de string is dus domweg recht-evenredig met het vermogen.

Je ziet dus dat de optimizers continue de spanning aan het aanpassen zijn.

Het verhaal wordt anders als de schaduw niet zo donker is: objecten, met name bomen die ver weg staan bijvoorbeeld, en die langer schaduw op de panelen werpen. In mijn geval liggen de Oost en West set op de garage ten noorden van de rij woningen... en de zon staan niet hoog genoeg meer. (De zuid set licht bovenop de woning)

Vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:20:
Okay. SolarEdge... Vandaag, mijn systeem.

[Afbeelding]

Even goed kijken, je kunt 3 sets panelen zien.
6 op oost (piek 12:00) module 1.3.x
8 op zuid (piek 13:15) module 1.2.x
6 op west (piek 14:30) module 1.1.x

Dit is op Solaredge dus 1 string, maar met een string omvormer zouden dit er 3 moeten zijn (en dus in de praktijk 2 omvormers noodzakelijk maken; dat is 1 van de redenen dat ik voor SE ben gegaan)

Zolang de panelen bij elkaar in de buurt presteren is er niets aan de hand. Omvormer hoeft geen keuze te maken.

Ik ga het alleen hebben over de set op west. Vanaf 14:45 komen ze 1 voor 1 in de schaduw. In de zon willen ze rond de 125W doen, en zodra ze in de schaduw liggen zijn ze nog goed voor zo'n 15W.
Die panelen in de schaduw worden aan een string omvormer opgeofferd, tot (ongeveer) het laatste paneel uit de zon gaat. Op dat moment springt alles weer bij op het lage niveau.

Tussen het eerste en laatste paneel zit in mijn geval maar een half uur. dus van 2 panelen zou een string omvormer 30 minuten 30W missen, en de volgende 2 panelen zouden 15 minuten 30W missen.
De winst van Solaredge: 0.0225 kWh. Toch wel goed voor 0,25ct aan stroom... Hiermee gaan we de wereldoorlog winnen toch? Was dat nou de 40 euro ex btw per paneel waard?

Hoe kan solaredge die schaduwpanelen door laten werken? Je hebt helemaal gelijk, natuurwetten gelden ook gewoon voor solaredge (Dat hebben installateurs nog niet door). De stringstroom is overal gelijk.
Hier komt dus het kunstje van Solaredge: Afhankelijk van hoeveel vermogen elk paneel maakt zorgt de optimizer dat het uitgaande voltage aangepast wordt bij die stroom P/I=U dus.

[Afbeelding]

De string spanning is bij Solaredge vast. Bij een 1 fase systeem 380V, 3 fase systeem 750V, en 3 fase-voor-korte-strings 375V (Dat laatste is wat ik heb). De stroom door de string is dus domweg recht-evenredig met het vermogen.

Het verhaal wordt anders als de schaduw niet zo donker is: objecten, met name bomen die ver weg staan bijvoorbeeld, en die langer schaduw op de panelen werpen. In mijn geval liggen de Oost en West set op de garage ten noorden van de rij woningen... en de zon staan niet hoog genoeg meer. (De zuid set licht bovenop de woning)

Vragen?
Allereerst ontzettend bedankt voor deze uitgebreide uitleg, ik probeer het te begrijpen. Zoiezo het punt van de extra stroom die geleverd wordt door de beschaduwde panelen die in een string zonder optimizers gebypassed zouden worden win je inderdaad de oorlog niet mee, maar hoe zit dat met een rijtje panelen die voor 1/3e in de lengte in de schaduw liggen en dus theoretisch nog 2/3 kunnen leveren. (is ook maar heel kort in mijn situatie als de zon over de dakrand komt)
Ronald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:20:

Vragen?
Over dit stukje, vind het heel lastig te bevatten omdat de spanning (V) vast is (is dat altijd zo ook bij normale omvormer?) en de stroom (A) ook gelijk moet zijn in een string, als ik dus wil spelen met de spanning per paneel om aan de 375V vast te houden betekent dit automatisch dat de stroom (A) fluctueerd op de hele string zodra een paneel wat schaduw heeft? En als de stroom (A) fluctueerd op de string passen alle optimizers hun spanning (V) aan anders kom je niet uit? Ik zit mezelf in de knoop te denken.

Stel ik heb 10 panelen die in de zon 100 Watt produceren, de vaste spanning is 375V dan is de stroomsterkte op de string 2.66A (1000W / 375V = 2.66A)

1 paneel zakt naar 50 Watt (950W / 375V = 2.53A)
De optel som van het (V) van alle panelen moet 375 worden
50W / 2.53A = 19.76
(100W / 2.53A = 39.53) x 9 = 355.73

19.76 + 355.73 = 375 of close enough

Ik denk dat ik het begrijp?

Nu ik hier over na denk, hoe ver kun je hier mee gaan? De onbeschaduwde panelen kunnen niet onbeperkt spelen met de spanning neem ik aan?

Complexe materie allemaal.

De vraag zal het in mijn situatie lonen om voor optimizers te gaan blijft voor mij nog onduidelijk, al denk ik vanwege de korte duur van de schaduwrand dat het niet heel veel gaat helpen, aan de andere kant is het ook niet heel erg veel duurder (de omvormer is weer wat goedkoper)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Billster De vaste string spanning is uniek voor Solaredge. Jouw rekenvoorbeeld klopt dus perfect voor de combinatie van zonnepaneel+optimizer, maar niet voor een string omvormer.

Waar je in mijn verhaal paneel leest mag je aan een string omvormer substrings lezen (normaliter 3 per paneel dus). Dat ze in verschillende panelen zitten is vanuit de elektrische schakeling gezien niet relevant.
Een paneel kan zelf niets veranderen aan zijn uitgaande spanning! Het is een dom passief stuk elektronica.

Stel we hebben 10 panelen en dus 30 substrings.
Elke substring is goed voor ongeveer 12V en in volle zon bijvoorbeeld 10A (3x 120W/substring = 360W/paneel). Dat geeft dus 360V spanning en 3600W vermogen.

We leggen 1 substring in de schaduwen deze is nog steeds in staat ongeveer 12V te maken, maar kan bijvoorbeeld maar 2A - 24W doen
(Voorbeeld getallen... In de praktijk is het van alles en nog wat afhankelijk)

We willen niet de hele string op 2A draaien dus we moeten wat. Hoe?

De omvormer regelt het zo af dat de string op 348V gaat draaien.
Door de verhoogde weerstand in de schaduw-substring komt er een negatieve spanning over de bypass diode te staan en gaat deze geleiden. De onwillige substring is buiten werking gesteld.

We produceren nu 29x120W = 3480W ;)

Bij meerdere beschaduwde substrings... elke keer 12V eraf en het spelletje blijft werken.

(Dit is een beetje versimpelt, bypass diode eet ongeveer 0.5V op, dus een beetje extra verlies: 0.5x de string stroom in W)

Een Solaredge omvormer is bij gelijk vermogen beperkt duurder dan een GoodWe stringomvormer (maar daar komt een optimizer per paneel bij).
Een SMA iets beter maar duurder. Een gemiddeld systeem is financieel het efficiëntst met GoodWe, dan SMA, dan SolarEdge. Het verschil tussen GoodWe en SolarEdge komt zelden in de buurt van 10%. Ik heb wel SolarEdge, maar de reden waren meervoudig... afwegingen in mijn eigen adviestopic van het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:43:
@Billster De vaste string spanning is uniek voor Solaredge. Jouw rekenvoorbeeld klopt dus perfect voor de combinatie van zonnepaneel+optimizer, maar niet voor een string omvormer.

Waar je in mijn verhaal paneel leest mag je aan een string omvormer substrings lezen (normaliter 3 per paneel dus). Dat ze in verschillende panelen zitten is vanuit de elektrische schakeling gezien niet relevant.
Een paneel kan zelf niets veranderen aan zijn uitgaande spanning! Het is een dom passief stuk elektronica.

Stel we hebben 10 panelen en dus 30 substrings.
Elke substring is goed voor ongeveer 12V en in volle zon bijvoorbeeld 10A (3x 120W/substring = 360W/paneel). Dat geeft dus 360V spanning en 3600W vermogen.

We leggen 1 substring in de schaduwen deze is nog steeds in staat ongeveer 12V te maken, maar kan bijvoorbeeld maar 2A - 24W doen
(Voorbeeld getallen... In de praktijk is het van alles en nog wat afhankelijk)

We willen niet de hele string op 2A draaien dus we moeten wat. Hoe?

De omvormer regelt het zo af dat de string op 348V gaat draaien.
Door de verhoogde weerstand in de schaduw-substring komt er een negatieve spanning over de bypass diode te staan en gaat deze geleiden. De onwillige substring is buiten werking gesteld.

We produceren nu 29x120W = 3480W ;)

Bij meerdere beschaduwde substrings... elke keer 12V eraf en het spelletje blijft werken.

(Dit is een beetje versimpelt, bypass diode eet ongeveer 0.5V op, dus een beetje extra verlies: 0.5x de string stroom in W)

Een Solaredge omvormer is bij gelijk vermogen beperkt duurder dan een GoodWe stringomvormer (maar daar komt een optimizer per paneel bij).
Een SMA iets beter maar duurder. Een gemiddeld systeem is financieel het efficiëntst met GoodWe, dan SMA, dan SolarEdge. Het verschil tussen GoodWe en SolarEdge komt zelden in de buurt van 10%. Ik heb wel SolarEdge, maar de reden waren meervoudig... afwegingen in mijn eigen adviestopic van het voorjaar.
Heb je adviestopic gelezen en zie dat een van je overwegingen het relatief hoge minimum voltage van de omvormers was. Maak ik me natuurlijk gelijk weer zorgen |:(
De noordwest string gaat zoiezo geen hoogvlieger zijn in het naajaar/winter dat snap ik, maar gaat de omvormer uberhaupt wel aan?

De Trina en Jasolar hebben een max voltage van 33V en 31V per paneel
De SMA tripower 6 heeft een minimum van 125V / 175V ? (welke is het van de twee?) om op te starten. Of moet ik kijken naar mpp voltage range? dan zit ik al op 260v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzylgofEZ29Lamk2yfMVCH0gM1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oOkz4JYGwLjZdqr7VPedOXWZ.png?f=user_large

Betekent dit dat ik of 260V/30V = 8.6 of 175V/30V = 5.8 of 125/30V = 4.16 panelen in de zon moet hebben voordat hij iets doet?

edit: nog even goodwe opgezocht (die had geloof ik ook schaduwmanagement?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kLi8QhBudebQmK5l67jH14IxPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YBymoAfYBL2orZFRkUIxKzBK.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Billster op 29-10-2021 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Je verward weer een en ander. Ik had afwegingen over een van de problemen van een Solaredge systeem met lage paneel aantallen... Solaredge kan dan heel contra-intuitief in de problemen komen. 11 panelen per dakhelft op 3 fase omvormer met optimizers die max 60V kunnen uitsturen is een probleem, want dat maakt maar 660V van de 750V. In zo'n systeem is de verhouding tussen de productie van de schaduw zijde en zon zijde gemaximaliseerd... Pas bij 14 is de verhouding oneindig... Mits geen schaduw.

Terug naar string omvormers:
Onbelast geeft een paneel bij hele kleine hoeveelheden licht al bijna 100% van Voc (open klem spanning). Dat is van belang voor starten omvormer, en moet je bekijken met de omvormer start spanning. (Het daalt iets, zie datasheet)

Minimum mpp spanning is hoe ver omlaag de omvormer kan. Dat bepaald dus het minimum aantal substrings dat de omvormer in bedrijf kan houden / hoeveel substrings in bypass gedwongen kunnen worden. De zware SMA zitten pittig hoog in hun minimum Vmpp ja.
Goodwe doet schaduw management. SMA is soms sneller in detecteren van op welk voltage de string het meeste produceert, naar Goodwe zit er niet ver achter...

Zodra er zoveel schaduw op de string valt dat je eigenlijk onder het minimum Vmpp zou moeten dan lukt het niet meer om alle beperkende substrings te bypassen en gaat het slechtste paneel de stroom bepalen

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 29-10-2021 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 01:10:
Je verward weer een en ander. Ik had afwegingen over een van de problemen van een Solaredge systeem met lage paneel aantallen... Solaredge kan dan heel contra-intuitief in de problemen komen. 11 panelen per dakhelft op 3 fase omvormer met optimizers die max 60V kunnen uitsturen is een probleem, want dat maakt maar 660V van de 750V. In zo'n systeem is de verhouding tussen de productie van de schaduw zijde en zon zijde gemaximaliseerd... Pas bij 14 is de verhouding oneindig... Mits geen schaduw.

Terug naar string omvormers:
Onbelast geeft een paneel bij hele kleine hoeveelheden licht al bijna 100% van Voc (open klem spanning). Dat is van belang voor starten omvormer, en moet je bekijken met de omvormer start spanning. (Het daalt iets, zie datasheet)

Minimum mpp spanning is hoe ver omlaag de omvormer kan. Dat bepaald dus het minimum aantal substrings dat de omvormer in bedrijf kan houden / hoeveel substrings in bypass gedwongen kunnen worden. De zware SMA zitten pittig hoog in hun minimum Vmpp ja.
Goodwe doet schaduw management. SMA is soms sneller in detecteren van op welk voltage de string het meeste produceert, naar Goodwe zit er niet ver achter...

Zodra er zoveel schaduw op de string valt dat je eigenlijk onder het minimum Vmpp zou moeten dan lukt het niet meer om alle beperkende substrings te bypassen en gaat het slechtste paneel de stroom bepalen
Bedankt weer voor je toelichting, ik heb inmiddels antwoord van solarbouwmarkt over het hyundai paneel en ik quote:

"Dit paneel is zo gepatenteerd dat er over de opbouw geen informatie beschikbaar is"

Dus we gaan er maar uit van de pdf met de schaduw reepjes die ik eerder in dit topic heb gepost en dat hij voor portrait super goed is en voor landscape wat minder.

Heb ook met CB gesproken en daar heb ik 2 offertes van:

Serieel
20 x Suntech Ultra V mini 405W
1 x Growatt MOD 6000 TL3-X
Volledige Installatie
7.032 ex btw
0.86ct per Wattpiek

Paralel
20 x Enphase IQ7+ Micro omvormers
Volledige Installatie
8.777 ex btw
1.08ct per Wattpiek

Er zijn 2 panelen weg gelaten vanwege meer dan 50% schaduw volgens hun systeem op zich geen ramp

Het growatt systeem kan ik voor ongeveer 1000,- minder samenstellen bij solarbouwmarkt zo lijkt me

Ik wacht nog een offerte van een lokale partij af

De growatt optie zou ik denk ik niet doen omdat het schaduwmanagement niet goed genoeg is, CB levert geen andere string omvormer dus die offerte valt dan af denk ik.

Het Enphase systeem hebben we het hier al paar keer over gehad en zal in mijn situatie wel meer opleveren dan een normale string maar is waarschijnlijk de meerwaarde niet waard tov een normale string met bijvoorbeeld SMA of Goodwe

Ik begin nu meer naar de Goodwe te neigen vanwege de iets lagere opstart spanning wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Billster schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Bedankt weer voor je toelichting, ik heb inmiddels antwoord van solarbouwmarkt over het hyundai paneel en ik quote:

"Dit paneel is zo gepatenteerd dat er over de opbouw geen informatie beschikbaar is"
Mooi antwoord dat... Ik kan het patent niet vinden... beetje jammer, want patenten staat vaak juist een en ander in :P

Als we het paneel niet kunnen begrijpen, is het niet toepasbaar in wat voor schaduw situatie ook... Zonde van de moeite die ze erin gestoken hebben ;)
Dus we gaan er maar uit van de pdf met de schaduw reepjes die ik eerder in dit topic heb gepost en dat hij voor portrait super goed is en voor landscape wat minder.

Heb ook met CB gesproken en daar heb ik 2 offertes van:

Serieel
1 x Growatt MOD 6000 TL3-X
Volledige Installatie
7.032 ex btw
0.86ct per Wattpiek

Paralel
20 x Enphase IQ7+ Micro omvormers
Volledige Installatie
8.777 ex btw
1.08ct per Wattpiek

Er zijn 2 panelen weg gelaten vanwege meer dan 50% schaduw volgens hun systeem op zich geen ramp
405Wp is wel ruig op de IQ7+ - Enphase zelf adviseert niet hoger dan 375Wp, het is een 300W omvormer.
Dat kost maar 1 a 2%, maar dat helpt de toch al 20% hogere prijs niet.
De meer geschikte IQ7A kost nog eens 50 euro per paneel meer, wat echt van de zotte is.
Het growatt systeem kan ik voor ongeveer 1000,- minder samenstellen bij solarbouwmarkt zo lijkt me
SB is heel scherp, en neemt genoegen met minder marge... dat compenseren ze door iedereen in eerste instantie Enphase proberen te slijten... waarmee ze in prijs vaak nog onder kleine installateurs duiken.. dus het lukt ze vaak.
Ik wacht nog een offerte van een lokale partij af

De growatt optie zou ik denk ik niet doen omdat het schaduwmanagement niet goed genoeg is, CB levert geen andere string omvormer dus die offerte valt dan af denk ik.

Het Enphase systeem hebben we het hier al paar keer over gehad en zal in mijn situatie wel meer opleveren dan een normale string maar is waarschijnlijk de meerwaarde niet waard tov een normale string met bijvoorbeeld SMA of Goodwe

Ik begin nu meer naar de Goodwe te neigen vanwege de iets lagere opstart spanning wat denken jullie?
Growatt wordt hier op het forum als de minste gezien op schaduwbeheer, gevold door Goodwe en SMA als beste. Growatt en Goodwe zitten op hetzelfde prijsniveau, dus Goodwe geniet dan de voorkeur.

Bij 3 fase is SMA te overwegen, het relatieve prijsverschil is wat minder extreem... Maar de wat hoge minimum Vmpp is soms een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:09:
[...]

Mooi antwoord dat... Ik kan het patent niet vinden... beetje jammer, want patenten staat vaak juist een en ander in :P

Als we het paneel niet kunnen begrijpen, is het niet toepasbaar in wat voor schaduw situatie ook... Zonde van de moeite die ze erin gestoken hebben ;)

[...]

405Wp is wel ruig op de IQ7+ - Enphase zelf adviseert niet hoger dan 375Wp, het is een 300W omvormer.
Dat kost maar 1 a 2%, maar dat helpt de toch al 20% hogere prijs niet.
De meer geschikte IQ7A kost nog eens 50 euro per paneel meer, wat echt van de zotte is.

[...]

SB is heel scherp, en neemt genoegen met minder marge... dat compenseren ze door iedereen in eerste instantie Enphase proberen te slijten... waarmee ze in prijs vaak nog onder kleine installateurs duiken.. dus het lukt ze vaak.

[...]

Growatt wordt hier op het forum als de minste gezien op schaduwbeheer, gevold door Goodwe en SMA als beste. Growatt en Goodwe zitten op hetzelfde prijsniveau, dus Goodwe geniet dan de voorkeur.

Bij 3 fase is SMA te overwegen, het relatieve prijsverschil is wat minder extreem... Maar de wat hoge minimum Vmpp is soms een probleem.
Even weer een update, het is nog even wachten op een offerte, twijfel is nu nog tussen Goodwe met lagere spannings bereik (180V-850V) en SMA (260V-800V) is wel een behoorlijk verschil! met 10 panelen per kant en de schoorsteen neig ik naar Goodwe, die blijft langer werken bij slechte omstandigheden zo moet ik het zien toch?

Dan lees ik op de datasheet dat je op een Tripower 6 9000Wp kan aansluiten, ik neem aan dat hij dan gewoon aftopt op 6000Wp als je hier boven komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
Klopt beiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Billster maar 9kWp op een 6kW omvormer hoeft amper tot niet af te toppen... als je het maar handig legt:

https://www.thomasberger....w2=4500&temp_coeff2=-0.48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:24:
@Billster maar 9kWp op een 6kW omvormer hoeft amper tot niet af te toppen... als je het maar handig legt:

https://www.thomasberger....w2=4500&temp_coeff2=-0.48
Handige tool! Bedankt

Durf bijna niet meer te vragen maar here goes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daTLKQnyJgG6YrvtlSQVvmtKNJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ilPTVZJuNLomCXFQXrEOLJr7.png?f=user_large

Sunny design geeft aan als ik op profitability klik bij omvormer "design suggestions" 2 keer een 1-fase omvormer, waarschijnlijk vanwege het lagere opstart voltage, nu waren we er al achter dat 2 keer een SMA 1-fase omvormer stukken duurder is dan 1 keer een 3-fase SMA, dus die vlieger ging niet op maar 2 goodwe 1-fase omvormers vs 1 goodwe 3-fase omvormer scheelt maar 75 euro inc btw

Het voordeel hiervan is dat oost en west een eigen omvormer hebben en vooral noord west een omvormer met een minimum voltage van 40V (4 substrings a 11V per stuk in de zon?)

zie hier de 2 opties naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qdz-DcSzNp0iQCMSpZZs2FVEA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2zcD9QPLjx072soV6QWK2571.png?f=user_large

Ik denk dat dat die 75 euro wel waard is als het werkt zoals ik denk dat het werkt en hiermee de noordwestkant onder slechte omstandigheden net ff beter werkt, wat denken jullie? Kan ik uberhaupt gewoon 2 1 fase omvormers op mn 3 fase meterkast aan laten sluiten?

ps waarom staat er A||B bij de eerste omvormer bij sunny design kan ik niet helemaal vinden iets met parallel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
A||B is volgens mij polystring: 2 gelijke strings op 1 tracker...
Het oogt beetje raar, want dit lijkt alsof er 31 panelen aangesloten zijn.... Sunny design laat soms rare dingen toe.

Ja op zich mag je meerdere 1 fase omvormers gebruiken op een 3 fase aansluiting. Wel handig om die op verschillende fasen aan te sluiten.

SMA sluit zichzelf nog wel eens uit omdat hun 3 fase omvormers nog steeds niet aangepast zijn aan moderne panelen met veel stroom en weinig spanning... Lees: ze hebben eigenlijk erg veel panelen nodig.

Op zich verwacht ik weinig problemen met de 180V minimum Vmpp van de Goodwe 6kW.

De Goodwe XS heeft maar 1 tracker, dus je kunt niet profiteren van het niet-gelijktijdig produceren van de 2 daken wat betreft lager omvormer vermogen. De 3kW is de zwaarste XS, ik denk niet dat dit een gunstig idee is... Je zou denk ik zwaarder moeten hebben.

2 Goodwe NS zou kunnen, met elk een string van 4/5 en 6, een van elk dak. Dit heeft echter amper min Vmpp voordeel... 80V op een string van 4, 5 of 6. Wel minimaal voordeel dat de onderste panelen en fractie eerder weer bij kunnen springen op schaduw vermogen.

Al met al... Ik denk dat de enkele 3 fase omvormer de simpelere, goedkopere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:44:
A||B is volgens mij polystring: 2 gelijke strings op 1 tracker...
Het oogt beetje raar, want dit lijkt alsof er 31 panelen aangesloten zijn.... Sunny design laat soms rare dingen toe.

Ja op zich mag je meerdere 1 fase omvormers gebruiken op een 3 fase aansluiting. Wel handig om die op verschillende fasen aan te sluiten.

SMA sluit zichzelf nog wel eens uit omdat hun 3 fase omvormers nog steeds niet aangepast zijn aan moderne panelen met veel stroom en weinig spanning... Lees: ze hebben eigenlijk erg veel panelen nodig.

Op zich verwacht ik weinig problemen met de 180V minimum Vmpp van de Goodwe 6kW.

De Goodwe XS heeft maar 1 tracker, dus je kunt niet profiteren van het niet-gelijktijdig produceren van de 2 daken wat betreft lager omvormer vermogen. De 3kW is de zwaarste XS, ik denk niet dat dit een gunstig idee is... Je zou denk ik zwaarder moeten hebben.

2 Goodwe NS zou kunnen, met elk een string van 4/5 en 6, een van elk dak. Dit heeft echter amper min Vmpp voordeel... 80V op een string van 4, 5 of 6. Wel minimaal voordeel dat de onderste panelen en fractie eerder weer bij kunnen springen op schaduw vermogen.

Al met al... Ik denk dat de enkele 3 fase omvormer de simpelere, goedkopere keuze is.
Wat denk je van de combinatie 1 XS voor noord west en 1 NS voor zuid oost? (dat kost maar 75E extra en is precies wat sunnydesign voorstelt als meest profitable alleen dan goodwe versie) De enkele tracker zou ik met de 3 fase omvormer ook hebben voor het noordoost dak alleen de start spanning is 40v ipv 160v (XS) en 120v (NS) op alleen zuidwest (heeft 2 trackers maar weet niet of zin heeft om dat dakvlak dan over de 2 trackers te verdelen)

Over dat AB parralel verhaal als ik doorklik zie ik wel duidelijk 10 panelen staan die op a en b aangesloten zijn, het is geen polystring want die optie kan ik nog aanklikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1WjhkuXcdkuTGoEZP8hE6lkuTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TLdhx4PHEC9QVV6LMI1qUO9r.png?f=user_large
Misschien beschrijft dit wat sunny design hier voorstelt:
Parallel
Al doet het er niet toe als ik goodwe ga en daar lijkt het nu naar toe te gaan, wacht nog steeds op 1 offerte maar denk dat ik gewoon bij solar outlet ga bestellen zoals we het hier uitgedacht hebben, waarvoor nogmaals dank voor alle advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Right, hij sluit dan de panelen op /beide/ trackers aan... ongebruikelijk... Zie het nut niet zo aangezien normaal 1 string 1 ingang gewoon binnen spec is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Ronald schreef op woensdag 3 november 2021 @ 00:54:
Right, hij sluit dan de panelen op /beide/ trackers aan... ongebruikelijk... Zie het nut niet zo aangezien normaal 1 string 1 ingang gewoon binnen spec is.
Ja ik snap hem ook niet zo goed maar goed ik denk dat ik voor 1 xs voor noordwest en 1 ns voor zuidoost ga ben bang dat laat in de middag de 160V voor de 3-Fase goodwe moeilijk te halen is op noordoost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
Zo het is geinstalleerd, 21 stuks 400 wp Ja solars met Goodwe omvormer! Bedankt allemaal voor het meedenken.
Het was de eerste 2 dagen een en al mist maar ondanks dat wordt er toch stroom opgewekt!

Misschien dat iemand met Goodwe dit weet, ik zie bij andere tweakers en bij filmpjes dat je allerlei verschillende data kan weergeven in de grafiek op Sems portal, bij mij zie ik alleen "PV(W)"
Ik zie onderin ook niks bij string current 1 en string current 2, is dat normaal?
Het irritantste is dat de tijd niet klopt ondanks dat ik de tijd goed heb in gesteld op de omvormer en de locatie in de app op mijn huis adres staat, allemaal geen ramp maar knullig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUWeepMZ0U0ECaOaHTIwq5C7GZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1i4Hjm6tb00XUu76M3bdBbCK.png?f=fotoalbum_large

Als ik een report genereer krijg ik wel veel meer opties die wel die data laten zien, dus ik denk dat het een weergave issue/setting ergens is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J69qUxYvsZAUKkOMyPawLj9G7nU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9R7XF3LzaYLDrzMPh0vzelwl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:58

Zenix

BOE!

@Billster Zonder zon zal je string current niet zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billster
Zenix schreef op zondag 16 januari 2022 @ 05:45:
@Billster Zonder zon zal je string current niet zien :)
Haha ik wist dat die ging komen! Hier een screenshot terwijl hij aan staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OgijtuARsbM1w4cr3J87vCmnQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jli3I7BDKvTrZ8gCZwwaLcJ8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:58

Zenix

BOE!

Billster schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Haha ik wist dat die ging komen! Hier een screenshot terwijl hij aan staat
[Afbeelding]
Ik heb een GW6K-DT en ik zie hetzelfde, dus ligt niet aan jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
thanks voor het checken, heb jij de tijd wel goed gekregen? Ik zag dat hij vanochtend weer verkeerd stond in de omvormer, dus het lijkt of hij het niet onthoud na de nacht
Pagina: 1