Toon posts:

SSD gegevens herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jvanvliet
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-01 20:33
Beste Tweaker,

Ik heb een boot ssd welke niet meer werkt, dat wil zeggen de laptop kan niet meer opstarten hiermee. met media creation tool kom ik ook niet verder. Nu heb ik dus een Sata m.2 ssd naar USB gekocht zodat ik kan proberen de data weer te recoveren.

Als ik dat vervolgens doe kom ik niet bij de bestanden, ik krijg het volgende te zien https://imgur.com/a/9ry5SwD Is er iemand die mij hierbij verder kan helpen met welke (gratis) software ik kan gebruiken om de data te herstellen?

Ik hoor het graag !

Mvg Jordy

Alle reacties

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 09:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Met gratis software ga je op dit vlak over het algemeen niet ver komen. Je krijgt een overzicht met files en moet vervolgens betalen om die te restoren, of je kunt maar in beperkte mate bestanden terughalen (like: 10, en dan alsnog betalen).

Om je dan een zetje in de goede richting te geven: check Thematopic: Datarecovery vooral eens. Daar haal je misschien nog wat nuttigs uit :)

Don't want to state the obvious, maar pak dit moment ook gelijk om na te denken over je backup-plan. Scheelt je veel gedoe als het onverhoopt mis gaat met je data. Zoals nu.

[Voor 17% gewijzigd door Bastiaan op 19-02-2022 21:29]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:59
Met Recuva (free) kan je wel goede resultaten behalen:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.
Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.
Echter in deze situatie gaat geen recovery software werken want je USB apparaat wordt nu niet (goed) herkend.
Dat kan een probleem zijn met de USB adapter of met de SSD.
Wordt de SSD nog wel herkend in de laptop bij het starten van een Windows 10 installatie USB?
Eventueel kan je ook proberen de laptop te booten met een WINPE omgeving zoals Hiren’s BootCD PE.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
@jvanvliet
Wat is je doel? De SSD weer kunnen gebruiken of de data recoveren?
Zo te lezen is dat laatste je doel en dan kan je het best overgaan op professionele datarecovery: waarschijnlijk is alleen het bestandssysteem corrupt en dat zal vrij eenvoudig zijn om te herstellen: je krijgt er bestandfragmenten voor terug. Wel met de opmerking dat de kans groot is dat de bestandsnamen geheel/gedeeltelijk verloren zijn gegaan. Alles wat je nu verder prutst met die SSD maakt de kans (veel) kleiner dat je de data terugkrijgt.
Zelf liggen klooien met een SSD voor datarecovery leidt zelden tot succes, dan had je vooraf beter backups kunnen maken.

Als hergebruik van de SSD het doel is, installeer je eerst de software van de SSD-fabrikant. Daarmee doe je een "PSID-revert" (of hoe die optie ook heet, ik bedoel een herstel naar fabrieksnieuwe toestand waarbij alles op de SSD wordt gewist), je installeert met die tool de laatste nieuwe firmware op de SSD en je installeert Windows opnieuw. Als je een legale Windows 10 had, sla je bij de Windows 10 installatie het scherm "licentiecode invullen" over, waarna je meteen na installatie en na contact met internet je oude legale licentiecode weer terugkrijgt. Daarna programmatuur en data terugzetten en je bent klaar.

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:10
Je kunt TestDisk & PhotoRec proberen. Maar als die het device niet zien, dan moet je het probleem elders zoeken.

• jvanvliet
Drucchi schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:26:
Je kunt TestDisk & PhotoRec proberen. Maar als die het device niet zien, dan moet je het probleem elders zoeken.
Als ik Testdisk gebruik ziet hij de drive wel, windows herkent de drive ook maar voor een korte tijd en is niet te openen. Als ik dan in Testdisk verder ga kan ik alleen de optie "Image Creation kiezen en dan heb ik een image.dd bestand van 0 kb.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:25
Dat is nu eenmaal het lot van een SSD.
Defect is bijna altijd helemaal defect en niet zoals bij een harddisk, dat overige sectoren nog te lezen zijn.

Een ssd emuleert nu eenmaal alleen maar een harddisk, maar heeft helemaal geen sectoren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jvanvliet
Ben(V) schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:40:
Dat is nu eenmaal het lot van een SSD.
Defect is bijna altijd helemaal defect en niet zoals bij een harddisk, dat overige sectoren nog te lezen zijn.

Een ssd emuleert nu eenmaal alleen maar een harddisk, maar heeft helemaal geen sectoren.
Ja helaas dat blijkt maar weer :) in het vervolg toch iets beter op letten. maar ik dacht wellicht kan iemand mij hier verder helpen!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:25
Altijd proberen want zo'n ssd kan defect zijn, maar hij kan ook corrupt geraakt zijn en dan kun je er meestal de data nog wel vanaf halen.
Defect is meestal hopeloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 23:33
Ik had een tijdje geleden ook zoiets dergelijks met een SSD aan de hand.
Disk nog wel in hardware te zien, maar partitie niet meer leesbaar. Lijkt op jouw probleem.

Uiteraard was mn laatste backup van de data op die disk al weer van een tijdje geleden, dus ik als eerste volop aan de gang met diverse recovery programma's.
Vanuit een linux bootable recovery tool eerst een bit-voor-bit clone gemaakt van de SSD,
Toen met analyse- en recoverytools aan de gang (op de clone), zoals GetDataBack for NTFS (de oudere versie, die is gratis), Hetman Partition Recovery (had ik al aangeschaft), PhotoREC (gratis)..

Gelukkig kon ik met de meeste tools nog wel de data prima vinden en recoveren naar een andere disk. Die Hetman werkte wel het beste op dat moment.

Daarna vanuit Windows nog wat geprobeerd:
Een simpele CHKDSK vanuit de commandline ("CHKDSK x: /f /v" met x=driveletter)..en wat blijkt: ALLES hersteld! Binnen no-time! (dit werkte zowel op de clone, als op de originele disk)
Ik had al dat recoverywerk uiteindelijk eigenlijk helemaal niet nodig gehad...
De Windows checkdisk had de fouten hersteld!. Waarschijnlijk een corrupte (primary) filetable of zoiets dergelijks...

Aangezien je bij jou de drive + letter nog toegankelijk hebt, zou je dit ook kunnen proberen.
DISCLAIMER: Ik had die Windows check niet als eerste gedaan, want die brengt potentieel wijzigingen aan op de schijf, dus in een ongelukkig geval zou die daadwerkelijk files weg kunnen gooien, was mijn vermoeden... Ik had een clone, dus kon weinig gebeuren..

Edit:
Ik lees dat je bij jou wel korte tijd de schijf ziet, en deze daarna de connectie verliest. Dan gaat mijn idee waarschijnlijk niet helpen.
Zowiezo zou ik er die USB adapter tussenuit halen, en proberen of je deze ergens rechtstreeks in een PC kunt aansluiten. Grote kans dat de USB controller zelf het niet meer snapt als er een kleine storing optreedt, en dan de hele boel maar afsluit, waardoor deze nog lastiger te benaderen is.

[Voor 12% gewijzigd door BrainCrash op 22-02-2022 12:59]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• jvanvliet
BrainCrash schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:49:
Ik had een tijdje geleden ook zoiets dergelijks met een SSD aan de hand.
Disk nog wel in hardware te zien, maar partitie niet meer leesbaar. Lijkt op jouw probleem.

Uiteraard was mn laatste backup van de data op die disk al weer van een tijdje geleden, dus ik als eerste volop aan de gang met diverse recovery programma's.
Vanuit een linux bootable recovery tool eerst een bit-voor-bit clone gemaakt van de SSD,
Toen met analyse- en recoverytools aan de gang (op de clone), zoals GetDataBack for NTFS (de oudere versie, die is gratis), Hetman Partition Recovery (had ik al aangeschaft), PhotoREC (gratis)..

Gelukkig kon ik met de meeste tools nog wel de data prima vinden en recoveren naar een andere disk. Die Hetman werkte wel het beste op dat moment.

Daarna vanuit Windows nog wat geprobeerd:
Een simpele CHKDSK vanuit de commandline ("CHKDSK x: /f /v" met x=driveletter)..en wat blijkt: ALLES hersteld! Binnen no-time! (dit werkte zowel op de clone, als op de originele disk)
Ik had al dat recoverywerk uiteindelijk eigenlijk helemaal niet nodig gehad...
De Windows checkdisk had de fouten hersteld!. Waarschijnlijk een corrupte (primary) filetable of zoiets dergelijks...

Aangezien je bij jou de drive + letter nog toegankelijk hebt, zou je dit ook kunnen proberen.
DISCLAIMER: Ik had die Windows check niet als eerste gedaan, want die brengt potentieel wijzigingen aan op de schijf, dus in een ongelukkig geval zou die daadwerkelijk files weg kunnen gooien, was mijn vermoeden... Ik had een clone, dus kon weinig gebeuren..

Edit:
Ik lees dat je bij jou wel korte tijd de schijf ziet, en deze daarna de connectie verliest. Dan gaat mijn idee waarschijnlijk niet helpen.
Zowiezo zou ik er die USB adapter tussenuit halen, en proberen of je deze ergens rechtstreeks in een PC kunt aansluiten. Grote kans dat de USB controller zelf het niet meer snapt als er een kleine storing optreedt, en dan de hele boel maar afsluit, waardoor deze nog lastiger te benaderen is.
Bedankt voor je reactie, zou je mij kunnen vertellen hoe ik die bit-voor bit clone het beste kan maken, dan kan ik immers daarop misschien die windows check gebruiken? De data is niet per se super waardevol het is meer nice to have. Ik heb al meerdere keren op google iets van DDrescue voorbij zien komen, maar hoor graag wat jij hebt gebruikt.

in mijn laptop kan een hdd en ssd, ik heb een hdd liggen met windows erop dus dan elimineer ik die USB controller.

• Renault
Even als informatie: een defecte SSD wordt meestal "Read-only", zodat je de data nog kunt lezen en in veiligheid brengen.
In jouw geval zou ik zeggen dat je partitietabel (bestandssysteem) als enige defect is; geen hardwaredefect, maar een softwaredefect dus en niet van de SSD maar van het OS.

• jvanvliet
Renault schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:00:
Even als informatie: een defecte SSD wordt meestal "Read-only", zodat je de data nog kunt lezen en in veiligheid brengen.
In jouw geval zou ik zeggen dat je partitietabel (bestandssysteem) als enige defect is; geen hardwaredefect, maar een softwaredefect dus en niet van de SSD maar van het OS.
Oke bedankt voor de verduidelijking. is dan dan gekomen omdat de laptop bevroor tijdens gebruik en ik hem handmatig met de powerbutton (na een tijd wachten) heb uitgezet? Of is het gewoon ongeluk.

Heb jij dan toevallig ook een idee hoe dit zelf te maken is, ik beschouw de SSD al als verloren maar het zou leuk zijn om hem weer te maken/data terug te krijgen.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 23:33
jvanvliet schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor je reactie, zou je mij kunnen vertellen hoe ik die bit-voor bit clone het beste kan maken, dan kan ik immers daarop misschien die windows check gebruiken? De data is niet per se super waardevol het is meer nice to have. Ik heb al meerdere keren op google iets van DDrescue voorbij zien komen, maar hoor graag wat jij hebt gebruikt.
Ik gebruik meestal een (wat oudere) versie van Parted Magic. Heb ik een tijdje geleden aangeschaft voor een paar euro (inmiddels ietsje duurder, maar nog steeds relatief goedkoop). Dat is een (bootable) linux distri met een héle berg (opensource/freeware) tools erop voor allerlei analysis, recovery en onderhoudstools. (De prijs voor de distri is eigenlijk gewoon voor het onderhouden en samenstellen van de gehele release.)

Van de tools beschikbaar in Parted Magic gebruik ik meestal Ghost4linux voor het maken van disk clones.
(menu: RAW mode -> Click'n'Clone)
Das ook een open source pakket.. Kun je weliswaar ook losstaand als bootable image downloaden, maar ik vind het prettiger om de desktop van PM erbij te hebben voor extra controles, bijvoorbeeld via de (standaard linux) "Disks" tool om meteen SMART uit te lezen, of icm GPARTED om zeker te weten dat ik bij de linux drive mappings (sda, sdb, sdc enz.) de juiste source/target selecteer bij het klonen... :o enz..
Naast G4L zitten er nog meer disk clone tools in die distributie..
Ook die DDRescue zit erin.. maar dat is een commandline tool, dus een stuk risicovoller met bedienen, en die is daarnaast met name enorm krachtig als je disks hebt die op specifieke locaties echt fysiek beschadigd zijn, en daar héél moeilijk leesbaar zijn. (of andere hardware haperingen).
Dan kan DDRescue heel nauwkeurig (desnoods via manual instructies) daar heel specifiek 'omheen' lezen om alle andere data op uitputtende manieren van de disk te proberen te lezen. Zeer krachtige tool!
Voor jou nu waarschijnlijk niet, want het lijkt idd met name een filesystem software issue.

Ik heb ook wel eens het volledige gratis UltimateBootCD gebruikt.
Daarin zit óók een volledige versie van PartedMagic in opgenomen, maar die versie daarin is al zó oud dat ik die niet zou aanraden op nieuwere computers, vanwege mogelijke hardware compatibility issues (versie uit 2013, toen was PM nog volledig gratis).. Mogelijk wel interessant om eens mee te spelen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Renault
Opstarten naar Windows (bv. even vanaf een harddisk met de SSD aanwezig) en de tool van de SSD-fabikant bv. Crucial Magician of zoiets) installeren. En dan een PSID-Revert uitvoeren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee