Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Matched: dakdoorvoer
dof schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:27:
[...]

Zit niet dicht bij elkaar (groothoek effect), instructies van WPB leverancier gevolgd. Het waait daar ook niet en daarbij kun je de uitstroomkapjes ook nog draaien om het wat te beinvloeden. Ook nooit problemen van ondervonden.

Lijkt me dat een (dubbelvoudige) dakdoorvoer juist veel risico op shortcut in stroming geeft. Heb overigens zelf altijd gedonder met lekjes na reparatie van (oude) bitumen daken. Wellicht niet mijn ding.

Gaten in muur zijn makkelijk te herstellen mits je wat van dezelfde stenen hebt. Even wat voegen leeghalen rond de gaten, stukken steen eruit, hele stenen terug en weer netjes dichtvoegen. Vaker gedaan en zie je helemaal niks van terug. Kost alleen wat tijd als je het netjes wilt doen.

Maar goed, ieder moet maar beslissen wat ie handig en verstandig acht. Dit zijn mijn ervaringen.
Dat is toch niet groothoek effect? Dat is max 1 a 1.5 baksteen ertussen? Gezien de hoeveelheid luchtverplaatsing die een WPB doet, zeker als het daar niet waait, dan is volgens mij het verschil in rendement gewoon meetbaar. Je zou het eens kunnen meten of de lucht die wordt aangezogen kouder is dan de lucht een paar meter verderop. Als dat zo is kan je inderdaad beginnen met in en uitblaas uit elkaar draaien, of (koude lucht zakt) de uitblaas naar beneden en de invoer zoveel mogelijk ergens anders vandaan laten zuigen.

Bitumen heb ik ook geen verstand van maar onder een zadeldak zit meestal gewoon 2 cm hout en wat plastic\isolatie en je bent binnen. Ik heb niet twee dakdoorvoeren he, aanzuig in de gevel en uitblaas op het dak. Kon natuurlijk ook andersom maar dan heb ik meer kans dat ik kooklucht aanzuig. In mijn geval gaat het om een WTW dus wat je van buiten aanzuigt ruik je meteen overal binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-gBPXiVXYacZjZycMIqmdAMA8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMDljx6gT1FcqRw9WOycLWMj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhIRdEPrJryEspu7OS4jZATFiLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpZWi0MNmjdbvfjNfd8UHtzl.jpg?f=fotoalbum_large

Tipje voor wie ook zelf met een boelsboor aan de slag gaat, als je niet hele statief erbij wil huren (scheelt volgens mij wel wat kosten), kan je ook een plank met een gat op de juiste plek schroeven. Gewoon langzaam beginnen. Zo'n statief is wel handiger uiteraard.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:17

dof

Pixal schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:16:
[...]

Dat is toch niet groothoek effect? Dat is max 1 a 1.5 baksteen ertussen?
‘T Is een halve mtr ertussen (hoh >50cm) en uitblaasopeningen naar beneden. Niets aan stroming ertussen te merken en rendement is prima. Binnen kan en wil ik ook niet leidingen verder uit elkaar brengen en ‘t is ook echt niet nodig. Je kunt het inderdaad buiten aan luchtstromen duidelijk constateren dat het goed in en uitstroomt zonder kortsluiting.

Ik denk dat het ook veel uitmaakt hoeveel wind er over zo’n muur gaat (blaast) en hoeveel ruimte er voor de uit- en instromende lucht is.
Bitumen heb ik ook geen verstand van maar onder een zadeldak zit meestal gewoon 2 cm hout en wat plastic\isolatie en je bent binnen. Ik heb niet twee dakdoorvoeren he, aanzuig in de gevel en uitblaas op het dak. Kon natuurlijk ook andersom maar dan heb ik meer kans dat ik kooklucht aanzuig. In mijn geval gaat het om een WTW dus wat je van buiten aanzuigt ruik je meteen overal binnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tipje voor wie ook zelf met een boelsboor aan de slag gaat, als je niet hele statief erbij wil huren (scheelt volgens mij wel wat kosten), kan je ook een plank met een gat op de juiste plek schroeven. Gewoon langzaam beginnen. Zo'n statief is wel handiger uiteraard.
De huur van boormachine en statief was niet zo veel (wat misleidend), wat wel duur is is de slijtage aan zo’n 16cm diamantboor. Een tweede keer zou ik het wellicht wat sneller en handiger (en wellicht met minder slijtage) kunnen doen, want ik moest wel ontdekken hoe e.e.a. werkte :) (natuurlijk ook geen handleiding erbij etc).

Dat statief zit trouwens vast met stalen keilbouten die dan ook niet of moeilijk uit de muur te halen zijn.
En wateraansluiting in de buurt want een sloot water op de boor helpt tegen verhitting en sluitage. (Wateraansluiting zit op boormachine). Enfin, boelens vond dat ik 150€ slijtage gemaakt had… ook al zoiets wat je niet zelf kunt controleren :X

Edit: Even rekening nagekeken (alweer 3/4 jaar geleden) en heb me vergist in de prijzen. Huur machine was 68 €, statief 15,5 € en slijtage boor 55 € , alles ex BTW. Met nog wat kleine dingen was het 186 € incl BTW.

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 12-09-2023 21:06 ]

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-04 21:34
Met dank aan de opgedane inspiratie in dit topic en @CurlyMo in het bijzonder ben ik thuis aan de slag gegaan met het installeren van een Atlantic Explorer V4 200L.

Sinds zondagavond draaide hij op binnen/binnen en maandagochtend konden m'n vrouw en ik lekker douchen!

Alle waterleidingen aangesloten zonder lekkage. De tip van knelkoppelingen die ik hier las werkte goed: handvast aandraaien en daarna 3/4e tot 1 slag met de baco vastdraaien. De koppeling voor koudwater heb ik met een momentsleutel op 40nm aangedraaid, de warmwaterleiding op gevoel.

Ik heb een dakdekker 2 dakdoorvoeren laten aanbrengen, de kosten daarvan bedroegen ongeveer €900 (ook meteen de kapotte beluchtingspan laten vervangen). Omdat hier aan de kust vaak een windje staat maak ik me geen zorgen over de afstanden tussen de doorvoeren.

Vandaag heb ik de geïsoleerde luchtkanalen aangesloten en draait de WPB op buiten/buiten. In de aangrenzende zolderkamer is het geluid niet te horen. In de kamer zelf wel natuurlijk. Omdat de kamer dienstdoet als hobby/kantoor ga ik er nog een kast omheen maken.
Er moeten nog wel 2 stuks eenpuntsbeugels worden gemonteerd. Ik had 160mm besteld maar de buitendiameter van 160mm geïsoleerde luchtkanalen is 180mm dus dat paste niet..

Iedereen bedankt voor de enorme hoeveel informatie die ik hier heb kunnen vinden!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwO0ryAxHDDPCMFkFdTCGCJL3Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3koFytz43NOdWKusdkbt44PT.jpg?f=fotoalbum_large

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-04 09:25
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:31:
[...]

Dat gaat over de aanvoer van de wpb, hier gaat het om de afvoer naar buiten.
Daar moet ook nog iets voor bedacht worden, een 8cm pijpje wordt hem niet of er moet nog een andere afvoer zijn (denk het niet met een cvketel nog in gebruik).
Deze 'installateur' is alleen nog goed voor de factuur, heeft ie wel de juiste codes e.d. ivm de subsidie want hij bakt er werkelijk niks van :/
Eens, echter; Is het totáál af te raden om een aftakking te laten maken op het laatste stuk buis net voordat hij het dak door gaat, dus na de MV box. Het mooiste blijft een eigen dakdoorvoer met een dikke buis. Er zat nu zo'n flex dunne buis aan die ook aan mobiele airco's zit.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:41
Beste allemaal. Ook hier staat een atlantic explorer. Hij staat nu nog in de woonkamer maar moet 2 trappen op naar de zolder waar nu ook de CV ketel hangt. Ik ben bang dat het naar boven dragen de grootste uitdaging wordt :) Wat een ding zeg 8)7

Ik ben alvast een beetje aan het voorbereiden en daarom dit topic doorgelopen. Maar twijfel vooralsnog over een aantal dingen:

Het apparaat komt te staan in de dakkapel op een aparte ruimte op zolder naast een kinderkamer. Hij komt dus voor het gordijn te staan, naast de CV ketel die helemaal weg gehaald wordt.

Zoals jullie zien op de foto is er een MV box aanwezig en ook een dakdoorvoer.
Is het nu slimmer om de MV box uit te schakelen en het Invoerkanaal van de WPB op de dakdoorvoer aan te sluiten, zodat er deels lucht uit het huis wordt gezogen en deels lucht van buiten?

Of kan ik beter de lucht door een nieuw te boren kanaal van buiten aanzuigen (met rood aangeven cirkel) en juist de afvoer naar de bestaande dakdoorvoer leiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zioznwfGmGm7jiN0lKJ5dNd3qDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EihX1bl6bBBhDxMOxufAivyE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anj-SMDFvIc2nFVVttc-t8nCvBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeeohB84YuXiuhIyvyxcGM9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrFfEPeCj3UOkjA_O9RGsXmQlwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i4ZOmXAsTNOajY3b3F3qcmJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 03-10-2023 15:31 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• timpel_800
Pixal schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:16:
[...]

Dat is toch niet groothoek effect? Dat is max 1 a 1.5 baksteen ertussen? Gezien de hoeveelheid luchtverplaatsing die een WPB doet, zeker als het daar niet waait, dan is volgens mij het verschil in rendement gewoon meetbaar. Je zou het eens kunnen meten of de lucht die wordt aangezogen kouder is dan de lucht een paar meter verderop. Als dat zo is kan je inderdaad beginnen met in en uitblaas uit elkaar draaien, of (koude lucht zakt) de uitblaas naar beneden en de invoer zoveel mogelijk ergens anders vandaan laten zuigen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mag ik vragen welke muurdoervoer je hier gebruikt hebt?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

timpel_800 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:26:

Of kan ik beter de lucht door een nieuw te boren kanaal van buiten aanzuigen (met rood aangeven cirkel) en juist de afvoer naar de bestaande dakdoorvoer leiden?
nieuw kanalen maken en de oude CV doorvoer gebruiken voor de MV.

MV niks mee doen, die gewoon zijn eigen ding laten doen.

dit geeft de stilste opzet die het meest efficient is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 03-10-2023 15:37 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:49
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:35:
[...]

Dank voor je reactie! Ik wil de 125mm doorvoer combineren met een deel binnenlucht (anders is een nieuwe betonboring nodig en ik heb nul reactie gehad op aanvragen bij diverse bedrijven). Mijn vraag is met name, is een CV rookgasafvoer waterdicht tegen regen (met name de gasafvoerkant)? Of is die met het oog op mogelijk condenswater, niet waterdicht uitgevoerd?
Gek om mijn eigen vraag te quoten maar ik dacht wel goed om hier toe te voegen: mijn CV dakdoorvoer (Rolux 5G) is niet regenwaterdicht dus was niet te hergebruiken als dakdoorvoer voor de WPB.

Bij een cv stroomt dat beetje regenwater via de condensafvoer weg maar de WPB zal dat denk ik minder tof vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzUDiSAHq-qpgMPDs9jcNyiFNvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASR4eTjBtK61fN5MaAyqDyD5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SXRbzNHH0UgGQrVrTgQWfDD9JI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftheLQOjgwOHNpQQXK0ETXy0.jpg?f=fotoalbum_tile

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-04 21:14
Kiwi_Kevin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Gek om mijn eigen vraag te quoten maar ik dacht wel goed om hier toe te voegen: mijn CV dakdoorvoer (Rolux 5G) is niet regenwaterdicht dus was niet te hergebruiken als dakdoorvoer voor de WPB.

Bij een cv stroomt dat beetje regenwater via de condensafvoer weg maar de WPB zal dat denk ik minder tof vinden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Een WPB heeft toch ook een condensafvoer?
Maar op de foto te zien, lijkt de lucht doorlaat wel erg beperkt. Bedenk even dat ook een WPB een flinke luchthoeveelheid nodig heeft.

Zwerius Kriegsman

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Kleine hoeveelheid regenwater zal wel droog geblazen worden tijdens het draaien vd wpb.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:04
Ik ben van plan een WPB op zolder te zetten, er is een open verbinding met de verdieping er onder. Ik las dat het qua COP gunstiger zou zijn om hem de warme lucht van binnen aan te zuigen en de koude lucht naar buiten af te blazen. Daarvoor zou ik dan een dakdoorvoer laten plaatsen. Ik ben echter ook van plan om balansventilatie met WTW te plaatsen en ben benieuwd hoe het dan zit. De WPB blaast dan lucht naar buiten waardoor de balansventilatie niet meer in balans is? Hoe hebben anderen dat aangepakt?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Knopsje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:49:
Ik ben van plan een WPB op zolder te zetten, er is een open verbinding met de verdieping er onder. Ik las dat het qua COP gunstiger zou zijn om hem de warme lucht van binnen aan te zuigen en de koude lucht naar buiten af te blazen. Daarvoor zou ik dan een dakdoorvoer laten plaatsen. Ik ben echter ook van plan om balansventilatie met WTW te plaatsen en ben benieuwd hoe het dan zit. De WPB blaast dan lucht naar buiten waardoor de balansventilatie niet meer in balans is? Hoe hebben anderen dat aangepakt?
vooral icm met wtw meot je absoluut niet een wbp de balans verstoren. gewoon 2 losse pijpen aanleggen van 160mm naar buiten zodat de wbp zijn eigen ding kan doen.

niet vergeten dat de warmte die je onttrekt van je huis ook weer aangevuld moet worden, dus de "winst" is onder de streep negatief. het lijkt op papier "gratis" warmte maar helaas werkt het niet zo in de prakijk.

vooral als je later naar een warmtepomp gaat voor verwarmen kan het met koud weer wel een issue worden als je effectief gezien ineens op de zolder een dakraam voor een paar uur openzet.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-04 10:15
Zou ik de uitvoer van de warmtepompboiler kunnen combineren met de riool beluchter in een dakdoorvoer?
De 80mm riool pijp gaat maar 125mm en maar buiten. Ik kan hier niks mee voor wat betreft de aanvoer naar de warmtepompboiler, dat lijkt me onveilig/onwenselijk. Maar als ik de uitvoer daar naar buiten laat blazen via een T stuk waar ook de riool ontluchting ook op zit zou het niet zo'n punt moeten zijn?
De aanvoer zal dan komen van mechanische ventilatie en van buitenlucht (ook weer T stuk). Hierdoor verwacht ik dat er altijd wel positieve druk op staat en er geen reden is voor riool lucht om de warmtepompboiler uitvoer in te gaan.

Daarnaast zou ik er een eenrichting klep in kunnen zetten.

Later komt de CV ketel rookgasafvoer vrij, daar zou ik hem dan op over kunnen zetten. Dan zou het dus tijdelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QunsmkPnLAstWaUFUaJP8eV4EE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4M4QfoIn1HskwF3DZENWbNBh.jpg?f=fotoalbum_large

Zie zwarte buis op de achtergrond

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 01-11-2023 23:06 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:00

Sebazzz

3dp

!null schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:55:
Zou ik de uitvoer van de warmtepompboiler kunnen combineren met de riool beluchter in een dakdoorvoer?
De 80mm riool pijp gaat maar 125mm en maar buiten. Ik kan hier niks mee voor wat betreft de aanvoer naar de warmtepompboiler, dat lijkt me onveilig/onwenselijk.
Wij hebben ook een gecombineerde rioolontluchting en luchtafvoer, die door onze installateur netjes is geplaatst. Dit was noodzakelijk vanwege ruimtegebruik.

1. De rioolafvoer is, zoals je zelf al aangaf, waarschijnlijk te klein. Er moet een grotere pijp op het dak komen. Bij ons is dat een 160mm pijp voor de Atlantic Explorer V4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luHLqZfkIwDQpI14YsoeNQwCTf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W4xAhb1t0lNBEbj4ydXM48zI.png?f=fotoalbum_large
Zie rechts de oude afvoer, zoals deze bij de buren nog zit.

2. Ik denk dat je wel een terugslagklep wilt, zodat als de boiler uitstaat, er geen vervelende gassen in contact komen met de radiator.

3. Goed afkitten, zodat eventueel water wat binnenkomt of condens netjes de afvoer kan verlaten op de juiste plek. De PVC pijp zit dus in de geisoleerde schuimafvoer, afgekit.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 02-11-2023 08:55 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• !null
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:59:
Ik zou die beluchter ook niet op de wpb uitblaas aansluiten, binnen de wpb zit die niet hermetisch dicht richting aanzuig.
Maar met een vlinderklep zou dit wel kunnen toch? Die zijn wellicht ook niet hermetisch dicht.
Maar dat kleine beetje is wellicht niet zo'n punt? Zoals gezegd verwacht ik enige lichte overdruk vanuit de MV box, ook al kan die ook rechtstreeks naar buiten.

Zoals gezegd zou ik later ook nog de CV rookgaskanalen kunnen gebruiken.

Of stel je iets heel anders voor?

Kosten voor een dakdoorvoer lijken me wat onzinnig, als er straks twee ongebruikte 125mm openingen zijn.
Wellicht kan ik er een ander kapje op zetten.
Zoals gezegd kon ik uberhaupt geen dakdekker vinden die dit wilde doen.
Even het kapje vervangen kan ik wellicht zelf wel doen.
Water in de uitblaas heb je altijd wel door de koude lucht, dat beetje van buiten loopt goed weg als de pijp er strak op zit.
Tenzij het een geïsoleerde ribbelbuis is, dat is wat meer werk om die goed dicht te krijgen (pijp in pijp).
Ik wil geisoleerde rechte buizen gebruiken waar nodig. Als het laagste punt dan niet richting de riool afvoer gaat, dan zou ik daar zelf nog een klein afvoerslangetje op het laagste punt moeten zetten misschien.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 02-11-2023 09:14 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
!null schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:11:
[...]

Maar met een vlinderklep zou dit wel kunnen toch? Die zijn wellicht ook niet hermetisch dicht.
Maar dat kleine beetje is wellicht niet zo'n punt? Zoals gezegd verwacht ik enige lichte overdruk vanuit de MV box, ook al kan die ook rechtstreeks naar buiten.

Zoals gezegd zou ik later ook nog de CV rookgaskanalen kunnen gebruiken.

Of stel je iets heel anders voor?

Kosten voor een dakdoorvoer lijken me wat onzinnig, als er straks twee ongebruikte 125mm openingen zijn.
Wellicht kan ik er een ander kapje op zetten.
Zoals gezegd kon ik uberhaupt geen dakdekker vinden die dit wilde doen.

[...]

Ik wil geisoleerde rechte buizen gebruiken waar nodig. Als het laagste punt dan niet richting de riool afvoer gaat, dan zou ik daar zelf nog een klein afvoerslangetje op het laagste punt moeten zetten misschien.
Een vlinderklep vervuilt en sluit dan zeker niet meer hermetisch, ik betwijfel of er nog enige druk op komt als de MV lucht al door een grote afvoer gaat.
Een extra pijp is idd zonde als straks de cv doorvoer beschikbaar komt, als het goed is kan je die van binnen leeg halen (de mijne wel).
Ik denk trouwens dat de beluchter minder goed zal werken als er een andere luchtstroom bij komt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• !null
Speedy-Andre schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:44:
Misschien kan je een schot in die pijp zetten waardoor je de luchtstromen scheidt?
Ja dat is wel een idee. Ook al zal die dan niet perfect afsluiten.

Kijk, de functie van een riool ontluchter (ik schreef beluchter maar dit is een ontluchter voor zover ik weet) is dat als je doucht of wc doorspoelt etc dat hij de overdruk kwijt kan. Dat gaat wel lukken.
Bij mij leeft het idee dat je een kleine luchtstroom kan afsnijden met een sterkere.
Je hebt volgens mij ook vaak een mee zuig effect wat in veel natuurlijke afzuiging koeling dingen gebeurt, daar lijkt het eerder op denk ik.

Maar goed, ik zou eigenlijk een manier moeten vinden om dat kapje te vervangen door een grotere van binnenuit, maar dat gaat waarschijnlijk niet. Ik heb weinig verstand van dakdoorvoeren.

• Pon-e
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 05:30
Als laatste stap in gasloos, nu ook een warmtepompboiler in bedrijf genomen. De gaskraan kan dicht!

Dank voor de vele tips en posts van iedereen in dit forum. Graag koppel ik even mijn ervaringen terug wellicht ter inspiratie/verdere tips, zie ook de foto’s.

Gekozen voor de Atlantic Calypso Split 270 liter met aparte buitenunit. Wilde geen gedoe met lege boiler, heb een groot bad /4 persoons huishouden dan maar wat groter en weer sneller vol. Boiler op 10% leeg is binnen 4 uur weer helemaal warm (55 graden).
Ook daarmee geen geluid in huis en geen dakdoorvoeringen/dakkappen voor de ventilatie maken etc.
Wel natuurlijk een buitenunit ophangen, maar daar was nog een mooi plekje voor naast de units voor de lucht/luchtverwarming.

Besteld in België vanwege de flink lagere kosten bij https://www.boiler-shop.be/ en beschikbaarheid in NL (er is inmiddels ook een .nl, maar dat komt net zo goed uit België). Verzendkosten naar NL zijn 75 euro, daarvoor ga je niet zelf rijden. Heb circa 2 maanden moeten wachten op levering. Maar webshop wel duidelijk in communicatie en goed bereikbaar, ervaring was prima.

Boiler op zolder op de houten balklaag opgesteld. Balken zijn circa 8x20 cm, liggen 60 cm van elkaar en hebben een overspanning in de lengterichting van circa 3 meter. Wel een extra laag platen van 18 mm over de bestaande platen aangebracht ter versterking. Boiler bij de muur gezet. Merk geen doorzakking oid. Door verhuisbedrijf omhoog gebracht via de trap door 2 man, was op zich goed te doen omdat het alleen een boilervat is (scheelt lengte en gewicht, maar goed dat is allemaal eenmalig).

Aangesloten gewoon met 16 mm kunststof/15 mm koper (net als de bestaande leidingen). Water komt er nu harder uit dan voorheen met de CV ketel. Bad vult snel en ook regendouche is geen probleem (maar dat is eigenlijk natuurlijk niet de bedoeling die regendouche…).

Diëlektrische koppelling aan de warme kant aangebracht conform handleiding. De meegeleverde koppeling van Atlantic zelf is inderdaad erg dubieus zoals anderen ook al ervaren hadden, daarom andere besteld:
https://www.amazon.nl/Som...7-m20-grijs/dp/B07MVW6JZ4

Thermosifon (!) met een bocht aangebracht (dat is er hard ingepeperd in dit forum om te doen), maar omdat ik toch naar beneden moest met de leiding voorkom je gelijk dat de warmte opstuwt. Je merkt inderdaad dat het eerste stuk van de leiding constant warm is. Daarom ook de isolatie over dat stuk aangebracht. Had misschien nog beter met een knietje in de leiding gekund, maar ik dacht dat een mooie bocht wel goed voor de doorstroming zou zijn.

Aan de koude aansluiting geen dieëlektische koppeling aangebracht, hoeft ook niet volgens de handleiding.
Bij een WPB met split unit zit verder geen condensafvoer op het boilervat.
Wel een aftappunt met een T stuk aangebracht aan de koude kant voor eventueel aftappen van de boiler. Geeft wel een klein dood stukje bij de aftapnippel, maar dat lijkt me een klein risico. Aan de warme kant geen afsluiter gezet. Ook geen beluchter voor eventueel aftappen, je kan gewoon een warme kraan openzetten. Kan altijd even schroefkoppelingen naar de diëlektrische koppeling losdraaien mocht er toch een waterslot ontstaan.

Aan de koude kant geen extra afsluiter meer gezet. In de inlaatcombinatie zit al een afsluiter en je kunt altijd de hoofdkraan beneden afsluiten. Scheelt toch weer wat verbindingen.
Inlaatcombinatie 6 bar (max. 7 bar volgens handleiding, maar die kon ik niet zo snel vinden). Expansievat oid niet geïnstalleerd, de inlaatcombinatie doet volgens mij prima zijn werk om te hoge druk te voorkomen en juist denk ik goed om dan die 1 bar marge te hebben.

Het was wel een beetje zoeken om alle koppelstukjes en fittingen bij elkaar te vinden, maar dat lukt uiteindelijk wel. Voor de draadfittingen loctite 55 gebruikt, dat werkt echt veel beter dan teflontape is mijn ervaring.

Het gassendeel is (verplicht) inbedrijfgesteld door een F-gassen gecertificeerde aannemer. Daarmee ook gelijk de installatie/inbedrijfstelling formulier die je kan gebruiken voor de subsidie-aanvraag.

Onder de buitenunit eenvoudige trillingsdempers aangebracht (https://www.aircodruten.nl/product/vibratie-dempers/) op de muurbeugel. De unit maakt ietsje meer geluid dan de Mitsubishi’s HI die ik heb voor lucht/lucht verwarming, maar echt prima acceptabel. Wat wel opvalt is dat de unit wel meer trilt. Dit geeft gelukkig geen gedreun op de muur, maar het geeft wel trilling door in de koelleiding en die zijn zelfs voelbaar bij het boilervat boven. Wellicht heeft iemand daar nog tips/ideeën voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOgXhoraOhWe4M0MnbV1oxRa27Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8h5bC2KkyW5k4o5lQcaTHmC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l3H5ugi88o4g2mgjBHGb2FZxdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uczv3EJnqWALn2ryBrN7lxkf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbmscVKaQuFzIXtZ2_BPgTSAlAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ww8kDQ6VdBi26rhghWJ4zPc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NGj6wjv6pPto2qAX12dKKNE0u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zG6mnbm2CjayDIeT3Lqx7A63.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dsmp5lTE_1b33REyT7FOM3LgfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3hwagpOV2fq286pdYqHEHCN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZZiSBKO64TVJL-Qf4i3eBwnIGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJrnlnnRyhaN2ACUdfpGH6Wb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdEY8N5yYHR2nc6T7BCjB4FLGFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61r05uSJaOkQz3cJOsMHs10e.jpg?f=fotoalbum_large

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:09
Pon-e schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:02:
Als laatste stap in gasloos, nu ook een warmtepompboiler in bedrijf genomen. De gaskraan kan dicht!

Dank voor de vele tips en posts van iedereen in dit forum. Graag koppel ik even mijn ervaringen terug wellicht ter inspiratie/verdere tips, zie ook de foto’s.

Gekozen voor de Atlantic Calypso Split 270 liter met aparte buitenunit. Wilde geen gedoe met lege boiler, heb een groot bad /4 persoons huishouden dan maar wat groter en weer sneller vol. Boiler op 10% leeg is binnen 4 uur weer helemaal warm (55 graden).
Ook daarmee geen geluid in huis en geen dakdoorvoeringen/dakkappen voor de ventilatie maken etc.
Wel natuurlijk een buitenunit ophangen, maar daar was nog een mooi plekje voor naast de units voor de lucht/luchtverwarming.

Besteld in België vanwege de flink lagere kosten bij https://www.boiler-shop.be/ en beschikbaarheid in NL (er is inmiddels ook een .nl, maar dat komt net zo goed uit België). Verzendkosten naar NL zijn 75 euro, daarvoor ga je niet zelf rijden. Heb circa 2 maanden moeten wachten op levering. Maar webshop wel duidelijk in communicatie en goed bereikbaar, ervaring was prima.

Boiler op zolder op de houten balklaag opgesteld. Balken zijn circa 8x20 cm, liggen 60 cm van elkaar en hebben een overspanning in de lengterichting van circa 3 meter. Wel een extra laag platen van 18 mm over de bestaande platen aangebracht ter versterking. Boiler bij de muur gezet. Merk geen doorzakking oid. Door verhuisbedrijf omhoog gebracht via de trap door 2 man, was op zich goed te doen omdat het alleen een boilervat is (scheelt lengte en gewicht, maar goed dat is allemaal eenmalig).

Aangesloten gewoon met 16 mm kunststof/15 mm koper (net als de bestaande leidingen). Water komt er nu harder uit dan voorheen met de CV ketel. Bad vult snel en ook regendouche is geen probleem (maar dat is eigenlijk natuurlijk niet de bedoeling die regendouche…).

Diëlektrische koppelling aan de warme kant aangebracht conform handleiding. De meegeleverde koppeling van Atlantic zelf is inderdaad erg dubieus zoals anderen ook al ervaren hadden, daarom andere besteld:
https://www.amazon.nl/Som...7-m20-grijs/dp/B07MVW6JZ4

Thermosifon (!) met een bocht aangebracht (dat is er hard ingepeperd in dit forum om te doen), maar omdat ik toch naar beneden moest met de leiding voorkom je gelijk dat de warmte opstuwt. Je merkt inderdaad dat het eerste stuk van de leiding constant warm is. Daarom ook de isolatie over dat stuk aangebracht. Had misschien nog beter met een knietje in de leiding gekund, maar ik dacht dat een mooie bocht wel goed voor de doorstroming zou zijn.

Aan de koude aansluiting geen dieëlektische koppeling aangebracht, hoeft ook niet volgens de handleiding.
Bij een WPB met split unit zit verder geen condensafvoer op het boilervat.
Wel een aftappunt met een T stuk aangebracht aan de koude kant voor eventueel aftappen van de boiler. Geeft wel een klein dood stukje bij de aftapnippel, maar dat lijkt me een klein risico. Aan de warme kant geen afsluiter gezet. Ook geen beluchter voor eventueel aftappen, je kan gewoon een warme kraan openzetten. Kan altijd even schroefkoppelingen naar de diëlektrische koppeling losdraaien mocht er toch een waterslot ontstaan.

Aan de koude kant geen extra afsluiter meer gezet. In de inlaatcombinatie zit al een afsluiter en je kunt altijd de hoofdkraan beneden afsluiten. Scheelt toch weer wat verbindingen.
Inlaatcombinatie 6 bar (max. 7 bar volgens handleiding, maar die kon ik niet zo snel vinden). Expansievat oid niet geïnstalleerd, de inlaatcombinatie doet volgens mij prima zijn werk om te hoge druk te voorkomen en juist denk ik goed om dan die 1 bar marge te hebben.

Het was wel een beetje zoeken om alle koppelstukjes en fittingen bij elkaar te vinden, maar dat lukt uiteindelijk wel. Voor de draadfittingen loctite 55 gebruikt, dat werkt echt veel beter dan teflontape is mijn ervaring.

Het gassendeel is (verplicht) inbedrijfgesteld door een F-gassen gecertificeerde aannemer. Daarmee ook gelijk de installatie/inbedrijfstelling formulier die je kan gebruiken voor de subsidie-aanvraag.

Onder de buitenunit eenvoudige trillingsdempers aangebracht (https://www.aircodruten.nl/product/vibratie-dempers/) op de muurbeugel. De unit maakt ietsje meer geluid dan de Mitsubishi’s HI die ik heb voor lucht/lucht verwarming, maar echt prima acceptabel. Wat wel opvalt is dat de unit wel meer trilt. Dit geeft gelukkig geen gedreun op de muur, maar het geeft wel trilling door in de koelleiding en die zijn zelfs voelbaar bij het boilervat boven. Wellicht heeft iemand daar nog tips/ideeën voor?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie prijs dacht ik voordat ik zag dat de buitenunit er nog los bijgekocht moet worden. >:)
Wel leuk om te zien dat die laatste met R32 is nu, ik er nog een met R410a gekregen.
Hier de 200 liter versie en dan zit de warmwateraansluiting aan de onderkant en voelt nauwelijks warm.
Wat is er volgens jou mis het het diëlektrisch element dat meegeleverd wordt? Heb het hier zonder problemen (hoop ik) in gebruik.
Het stilstandsverlies van zo'n boilervat heb ik enorm onderschat, elektrisch verbruik is ongeveer het dubbele van wat ik op een bierviltje had uitgerekend n.a.v. eerder gasverbruik (met geen geweldige COP en alles flink naar boven afronden voor stilstandsverlies)
Helaas kan de voorraadtemperatuur niet lager dan 50 ; dat zou veel kunnen schelen denk ik, en het vat extra isoleren is vanwege de beperkte ruimte en vele andere kabels/buizen hier nauwelijks te doen.

Al met al valt de efficiëntie van deze WPB me erg tegen vergeleken met onze oude gas/combiketel, maar ik vermoed dat andere WPB's dit ook hebben.
In ons geval maar net iets beter dan een doorstromer zou doen, maar niet veel beter.
Naarmate je meer warm water verbruikt zal de besparing relatief veel groter worden verwacht ik.
De winst van de WPB t.o.v. een doorstromer zit er nu vooral in dat de elektrische pieklast beperkt is omdat langzaam over meerdere uren een voorraadje opgebouwd wordt, en de keuze tijdens welk deel van de dag je dat dat doet.
En je zou er een bad mee vol kunnen laten lopen, maar dat hebben we niet.

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-04 20:37
Ik twijfel nog over de locatie van de te plaatsen wpb,

Op zolder

VoordelenNadelen
Kortere leiding naar de badkamerLastig op zolder te krijgen
Bestaande vrije elektragroepLeidingen moeten over de muur naar de andere kant
Kan gebruikmaken van bestaande dakdoorvoerWellicht enige hinder van het geluid?

In schuur

VoordelenNadelen
Makkelijk te plaatsenLange leiding naar badkamer (+- 20 meter)
Nieuwe elektragroep plaatsen
Geen ruimte kwijt in huis

Zie ik iets over het hoofd?

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-02 01:16
Fenergy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:51:
Ik twijfel nog over de locatie van de te plaatsen wpb,

Op zolder

VoordelenNadelen
Kortere leiding naar de badkamerLastig op zolder te krijgen
Bestaande vrije elektragroepLeidingen moeten over de muur naar de andere kant
Kan gebruikmaken van bestaande dakdoorvoerWellicht enige hinder van het geluid?

In schuur

VoordelenNadelen
Makkelijk te plaatsenLange leiding naar badkamer (+- 20 meter)
Nieuwe elektragroep plaatsen
Geen ruimte kwijt in huis

Zie ik iets over het hoofd?
Een vrije electra groep is volgens mij niet perse noodzakelijk. Ik heb een LG WH27 die 2000 watt met electrisch element aan trekt en max ongeveer 700 watt op warmtepompstand, dus zouden ze samen aan staan op turbo stand is dat +/- 2700 watt.
Stel dat hij op een groep zou kunnen waar hoogstens wat (led) verlichting op zit dan lijkt me dit geen probleem. Ik heb dit ook zo "opgelost"

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-04 09:25
Momenteel heb ik een Ariston Nuos Plus 200 wifi staan. Deze staat op zolder, de in en uit lucht zijn niet aangesloten. Ik heb een 125mm dakdoorvoer voor de MV. Ik wil in de toekomst een separate dakdoorvoer maken voor de WPB. Maar voor nu ben ik eigen van plan om het volgende te testen.

Het is niet de efficiëntste methode, maar kan ik er dingen mee slopen is meer de vraag. Als je alles vooraf weet had ik een andere keus gemaakt voor bijvoorbeeld een WPB die de MV box kan vervangen, maar als je alles weet vooraf.

De installateur had de WPB uit eerst aangesloten met een aftakking op de dakdoorvoer samen met de MV. Echter blaast de WPB te hard en voert koude lucht af door de buizen van de MV het huis in. Behalve als je de MV op stand 3 zetten blies wel alle lucht goed naar buiten.

Ik wil proberen om de uit van de MV aan te sluiten op de WPB in, en dan de WPB uit door de dakdoorvoer. Als de WPB uit staat blaast de MV door de WPB op een lage stand, deze lucht zal dus langs de ventilator en door de verdamper gaan, maar hier zit volgens mij wel een aardige doorstroming op. Echter als de WPB gaat lopen, dan zal ik de lucht door de MV box zuigen en dus uit het huis, wat voor mij prima is, maar kan ik hier de WPB mee “slopen”?

Ik vond het het proberen waard…

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

vanWalsum schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:24:
Momenteel heb ik een Ariston Nuos Plus 200 wifi staan. Deze staat op zolder, de in en uit lucht zijn niet aangesloten. Ik heb een 125mm dakdoorvoer voor de MV. Ik wil in de toekomst een separate dakdoorvoer maken voor de WPB. Maar voor nu ben ik eigen van plan om het volgende te testen.

Het is niet de efficiëntste methode, maar kan ik er dingen mee slopen is meer de vraag. Als je alles vooraf weet had ik een andere keus gemaakt voor bijvoorbeeld een WPB die de MV box kan vervangen, maar als je alles weet vooraf.

De installateur had de WPB uit eerst aangesloten met een aftakking op de dakdoorvoer samen met de MV. Echter blaast de WPB te hard en voert koude lucht af door de buizen van de MV het huis in. Behalve als je de MV op stand 3 zetten blies wel alle lucht goed naar buiten.

Ik wil proberen om de uit van de MV aan te sluiten op de WPB in, en dan de WPB uit door de dakdoorvoer. Als de WPB uit staat blaast de MV door de WPB op een lage stand, deze lucht zal dus langs de ventilator en door de verdamper gaan, maar hier zit volgens mij wel een aardige doorstroming op. Echter als de WPB gaat lopen, dan zal ik de lucht door de MV box zuigen en dus uit het huis, wat voor mij prima is, maar kan ik hier de WPB mee “slopen”?

Ik vond het het proberen waard…
En alle vuil in die lucht gaat aan de verdamper zitten O-)
Gewoon de geschikte diameter aanhouden zorgt voor de minste problemen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:07
Ik volg dit topic al een tijdje maar zie eigenlijk vrij weinig tot geen prijzen voorbij komen van users die alles uitbesteden. Ik ben zelf niet compleet onhandig maar dergelijke installaties inclusief installatie werk kan ik echt niet plaatsen.

Tot nu toe 1 offerte opgevraagd voor een warmtepompboiler, 5000 euro inclusief btw na aftrek subsidie voor een 260l daikin. Dit gaat natuurlijk nergens over, maar voordat ik verder offertes opvraag, zal rond de 2500 euro lukken inclusief 2 dakdoorvoeren? Lege groep heb ik ook voorhanden op de plek waar hij moet komen (is voor een droger maar daar doen wij niet aan).

*Noorden van het land

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-11-2025
Dersan schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:31:
Ik volg dit topic al een tijdje maar zie eigenlijk vrij weinig tot geen prijzen voorbij komen van users die alles uitbesteden. Ik ben zelf niet compleet onhandig maar dergelijke installaties inclusief installatie werk kan ik echt niet plaatsen.

Tot nu toe 1 offerte opgevraagd voor een warmtepompboiler, 5000 euro inclusief btw na aftrek subsidie voor een 260l daikin. Dit gaat natuurlijk nergens over, maar voordat ik verder offertes opvraag, zal rond de 2500 euro lukken inclusief 2 dakdoorvoeren? Lege groep heb ik ook voorhanden op de plek waar hij moet komen (is voor een droger maar daar doen wij niet aan).

*Noorden van het land
Bij mij 3200 excl btw in BE geen dakdoorvoer, draait gewoon in garage, daar mag het koel zijn.
900 euro subsidie dus denk netto 2400.
Zijn idd wel vrij prijzig.
Aan 20 cent per kw, duurt het wel enige jaren. In crisistijd was de economische berekening rooskleuriger 😅.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-04 22:09

*Noorden van het land
even wat napkin math:

aanschaf atlantic explorer 270L 2000-2500€ (korte google sessie)
subsidie -725€

Dat geeft dus ruimte van zo'n 700-1000€ aan arbeid en aansluitmaterialen. An zich heb je daar wel een dagje loodgieter voor, maar als er dakdoorvoeren, geïsoleerde leidingen, inlaatcombinaties en wat pijperij/koppelingen bij moeten komen ga je dat niet halen. Ook dakwerk is vaak met ladder/steiger en veiligheidsmaterialen, die uren zijn gewoon duur(der).

Ik denk dat 3-4k inclusief subsidie realistischer is, maar ligt heel erg aan het nodige werk. Is de ruimte 100% vrij en voorbereid? Moet de oude CV nog verwijderd worden? Oude dakdoorvoeren dichtmaken, dakdoorvoeren boren, nieuwe groepen trekken/aanleggen zijn allemaal bijkomend specialistisch werk (en tijdrovend).

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 22:26

*Noorden van het land
De installatie van onze Nibe heeft ook €5000 incl btw ex subsidie gekost. Is wel met een kraan op het dakterras gezet en de oude WPB moest weggehaald worden. Daarentegen wel sprake van 1 invoer die ze moesten boren. Dus ik verwacht niet dat je op 2500 uit gaat komen helaas.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:57

*Noorden van het land
Rond de 2500 lijkt me onmogelijk. dat zijn alleen de materiaalkosten al.
Dan nog een installateur die een ruime halve dag bezig is als het meezit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:00

Sebazzz

3dp

No Hands schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:43:
[...]

Rond de 2500 lijkt me onmogelijk. dat zijn alleen de materiaalkosten al.
Dan nog een installateur die een ruime halve dag bezig is als het meezit.
Met dakdoorvoeren kan je er wel vanuit gaan dat het meer dan een dag is.
Bij ons moest één dakdoorvoer gedaan worden en dat is op één dag gedaan, de installatie op een andere dag. De installateur heeft echt niet zitten niksen hoor :) Er moest ook wel een rioolbuis omgelegd worden en een leiding verplaatst worden, maar alsnog.

Je betaald natuurlijk ook om een stukje aansprakelijkheid te verplaatsen, en om het natuurlijk netter te doen dat je zelf wilt of kan doen. En dat is gebeurd :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:29
De afgelopen 2 dagen ben ik bezig geweest een atlantic explorer v4 te installeren. Al met al was de hele klus meer werk dan ik dacht:

De wpb 2 trappen op tillen viel vies tegen. Samen met een sterke vriend zouden we dat wel even doen, dikke spanband eronder door en gaan. De eerste trap deden we trede voor trede en dat was zwaar afzien. De 2e trap deden we het anders: lussen maken in de spanband en die over de schouder, Beide gewoon naar voren de trap op lopen en we liepen in een paar minuten met de wpb de trap op.

De bestaande cv installatie verwijderen was ook een redelijke klus, allereerst moest ik de aansluitingen van het cv systeem nog omleggen, en meteen het expansievat verplaatsen en een tappunt en barometer plaatsen. Naast de cv hadden we een 80l sanitair vat die warm werd gemaakt door de cv met electrisch element voor het warm houden, leuk voor instant warm water maar het stroomverbruik van dat ding was misschien wel even hoog als wat de wpb gaat verbruiken. Los daarvan: ik moest eerst 80l warm water aftappen met emmertjes voor die van de muur kon.

Vervolgens heb ik al het leidingwerk naar de achterkant van het wandje gebracht waar de wpb komt te staan. Hierdoor heb ik nu een mooi opgeruimde wand in het zicht, en al het leidingwerk is toegankelijk via een deurtje. Ik heb meteen alle opties toegevoegd die me handig leken, denk aan aftappen, kogelkraan in warmwater leiding, watermeter voor home assistant, etc.

Enige wat nog open staat is de lucht aan/afvoer. Ik heb nog een dakdoorvoer van de cv, maar die lijkt me te klein. Deze zou dus vervangen moeten worden door een 160mm versie, maar daar heb ik nu geen zin in. Deze winter ga ik dus eerst binnen/binnen draaien (staat op een zolder van zo'n 200m3)

Opvallende constatering: iedereen is altijd blij dat je met een wpb meteen warm water hebt, maar in ons geval is het juist langzamer geworden. In de douche was het 5 seconden, en nu is het 10 (ongeveer). Mijn vermoeden is dat de 1m, 3/4" flexibele slang de oorzaak is, voorheen zat daar meteen het reservoir.

Na 2 dagen werken is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRCXVkPMpEH0cyYO9AhFWEzhCRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOdFNNKEAIxaT7lRWRaCqFAy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1IvTODNuR2RFG1mOzOdvnGL5OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJl8c71HOZihnWDqsvzuINpg.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-04 07:18
montebaldo55 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:11:
Kun je foto maken van het verdere verloop van de buis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dUxPh5VnExAo-5xQ-wEe0HyVlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDoAjDFu6bfE0aZ22GsalLKm.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto zit de uitblaas op de hoge, en de aanzuig op de lage. Heb ze nu als test even omgedraaid.
Dacht misschien zuigt ie iets makkelijker warm aan via de hoge buis.
Bocht lijkt zo erg krap, maar valt best mee.
De Lage is een renson design dakdoorvoer. De hoge een rechte ubbink. Beide 160mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rupmMS1x_cUiu5tsnEFoVUZfAp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6LKY0X4glTNWs91NDTR53u8.png?f=fotoalbum_large

Donderdag 5uur
Vrijdag 8uur
Zaterdag en zondag draaide die gewoon de hele dag 8)7 , 08:00 tot 20:00.
Vandaag 4,5uur (2,5kw)

Staat ingesteld op 55gr. Overweeg wel de functie eens aan te zetten dat hij bij ik geloof 38gr het element erbij pakt om sneller weer op 42gr te zijn.
Wij zijn maar met 2personen, nog altijd blij dat ik toen de 270Liter heb gepakt. Met een bad erbij heb je heb soms wel eens leeg.

EDIT: Jaarverbruik 2023 was 768kwh. Hoog voor 2 personen. Maar denk wel enigsinds okee.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• stevenP
SuperKris schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Iemand hier nog commentaar op?

En nog een ander vraagje. Het idee van een filter vind ik leuk, maar dit lijkt best lastig op basis van de specificaties.

In de specs van Atlantic staat:
Luchtdebiet leeg (zonder mantel) bij snelheid 2 390 m3/u
Toelaatbaar drukverlies op het ventilatiecircuit 25pa

Als ik dan naar filter zoek zie ik de volgende opties:
https://www.ventilatielan...sfilter-o-160-fv-160/8485
Deze zou niet voldoen. Als ik de documentatie goed lees, zou deze 50pa drukverschil geven. 2x zo veel als toegestaan voor het hele systeem

Ook een veel duurdere optie zoals https://www.ventilatielan...filter-160-mm-ft-160/8348 lijkt niet geschikt.
In het beste geval geeft deze 25pa verlies, maar dat is alleen het filter, en de rest van alle buizen zullen ook nog tot drukverlies leiden.

Dus je moet of een heel extreem filter hebben, of je valt buiten de specs van Atlantic. Dat zal niet direct een probleem zijn, maar ik vraag mij wel af wat dit met de efficiëntie van het systeem doet.

Misschien toch beter geen filter?
de filterbox 250 geeft wel een drukverlies van <25 bij 400m3/uur.

Over je dakdoorvoer; ik heb een Atlantic Calypso en dan is 125mm wel voldoende (doet ook maar 160m3/uur), wil je naar groter dan zul je ook in je doorvoeren mee moeten. vergeet niet dat je oppervlakte kwadratisch gaat.
160mm = 201cm2
125 = 123cm2, je halveert dus nagenoeg je buisdiameter.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:03
Wolly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Hiermee zie je dus dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomen. Echt, ik heb het geprobeerd net als anderen in deze reeks en de conclusie is dat het niks oplevert.

Je hebt altijd mensen die zeggen dat ze er enorm hun huis mee koelen maar ik denk dat die gewoon superblij zijn met de wpb en er nog een paar voordelen aanhangen die er eigenlijk niet bij zitten.
Voor mij goed nieuws, koelen interesseert me niet en als het niks oplevert dan kun je in de winter dus ook gerust binnen/binnen draaien. Scheelt weer een dakdoorvoer :)

• ConQuestador
Martin7182 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Voor mij goed nieuws, koelen interesseert me niet en als het niks oplevert dan kun je in de winter dus ook gerust binnen/binnen draaien. Scheelt weer een dakdoorvoer :)
Op een grote zolder kan het prima, maar bedenk wel dat je warmte onttrekt uit de binnenruimte, die dus wordt aangevuld met warmte uit je huis. Kortom: je verwarming moet meer energie genereren omdat de WPB die energie weer uit de ruimte haalt.

Ik draai nu zelf binnen-binnen op een grote zolder. Als de WPB draait daalt de temperatuur op zolder 1 graad, om daarna binnen een paar uur terug te klimmen naar de oorspronkelijke temperatuur.
Effectief merk ik er dus weinig van (hoewel mijn vrouw het wel wat te koud vind worden op zolder), maar als je gaat rekenen dan is buiten-buiten gewoon iets efficienter. (Ik vraag me echter af hoelang je moet draaien om de kosten van een dakdoorvoer terug te verdienen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-04 19:56
ConQuestador schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Op een grote zolder kan het prima, maar bedenk wel dat je warmte onttrekt uit de binnenruimte, die dus wordt aangevuld met warmte uit je huis. Kortom: je verwarming moet meer energie genereren omdat de WPB die energie weer uit de ruimte haalt.

Ik draai nu zelf binnen-binnen op een grote zolder. Als de WPB draait daalt de temperatuur op zolder 1 graad, om daarna binnen een paar uur terug te klimmen naar de oorspronkelijke temperatuur.
Effectief merk ik er dus weinig van (hoewel mijn vrouw het wel wat te koud vind worden op zolder), maar als je gaat rekenen dan is buiten-buiten gewoon iets efficienter. (Ik vraag me echter af hoelang je moet draaien om de kosten van een dakdoorvoer terug te verdienen)
Kun je verklaren waarom buiten buiten efficiënter is als binnen binnen als het ondanks de afkoeling binnen warmer is dan buiten?

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• ConQuestador
snameroc schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:03:
Als je het meer verbruik van de warmtepomp van het huis bedoelt snap ik je maar ik bedoel specifiek de wpboiler en wel omdat ik vind dat het in de winter wel heel lang duurt voordat de wpboiler als die leeg gegaan is door bad gebruik weer op 55 graden is.
De WPB zelf zal uiteraard beter draaien op de warme binnenlucht ;) Alleen het totaalplaatje, met het verbruik van de WP erbij genomen, zal iets positiever uitvallen voor buitenlucht.

Maar los daarvan betwijfel ik of het verschil zo groot is dat de kosten van een (dure 160mm) dakdoorvoer uitkunnen. Ik draai deze winter zo even door, en dan beslis is daarna of ik in de zomer alsnog een dakdoorvoer ga maken of niet.

• Sanderbofficial
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-03 10:01
Is het ongewenst dat de spirobuis (geisoleerd) recht omhoog loopt? Dit i.v.m. warmteverlies. Inlaat past perfect onder het bestaande dakdoorvoer namelijk, of is het beter om er een bocht in te hebben? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OETfy_qPcoGI-GP75sNFUG7qL5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIVt1kIRy6QV4Pp3CZ2XH7ju.jpg?f=fotoalbum_large

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:15
Tanuki schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Wat is dan de reden dat de Atlantic Explorer v4 de meest populaire wpb is in dit topic? Puur vanwege de complexere installatie die men moet doen met de split unit?

Ik neem aan dat je de split unit ook niet zelf mag installeren, gezien je daar met f-gassen enz zit?
Idd, duurder bij installatie, deels door f-gassen. En ook misschien het vinden van een plek voor een buitenunit. Maar dat kan ook een voordeel zijn als er ook dakdoorvoeren gemaakt moeten worden. Maar misschien is de toegevoegde waarde van sneller opwarmen ook niet voor iedereen belangrijk. Mensen die een zolder over hebben (kinderen het huis uit) zijn snel klaar met een splitloze wpb en hebben geen last van geluid.

Ik zie wel een goede toepassing voor mensen die ruimtegebrek hebben. Je kan met een split toe met een kleiner vat want met het hogere vermogen kan de split wpb het water sneller opwarmen. Ook het geluid is bij ruimtegebrek een voordeel bij een split, je kan dan gemakkelijk slapen naast het boilervat.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• stevenP
Rzaan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Ik zie dat je geen geïsoleerde buis gebruikt voor de inlaat.
Neem even aan dat je ook naar binnen uitblaast. Indien ja: Heb je wel een geïsoleerde buis voor je uitlaat?
Yep, ik draai binnen/buiten en inlaat is ongeïsoleerd. Uiteraard uitblaas wel netjes geïsoleerde buis + dakdoorvoer :) Goed dat je het checkt.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-04 18:02

Rzaan

Altijd zoekende

stevenP schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Yep, ik draai binnen/buiten en inlaat is ongeïsoleerd. Uiteraard uitblaas wel netjes geïsoleerde buis + dakdoorvoer :) Goed dat je het checkt.
Ik blaas zowel binnen in als binnen uit. Geen dakdoorvoer dus.
Moet nog buizen aansluiten en het plan is om de inlaat te plaatsen in de ruimte waar de WPB staat en waar een omvormer van de zonnepanelen hangt (deze geeft altijd warmte af als de zon schijnt.
En uit te blazen op de overloop.

• stevenP
TumTum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:07:
[...]

Moesten er bij jou ook aanpassingen worden gedaan in verband met de 125 mm lucht aan/afvoer? Ik kreeg een groffe schatting van 3K voor het apparaat incl. montage.

En hoe bevalt het apparaat? Ook niet onbelangrijk.
3k is wel wat fors, apparaat is in buitenland 1200-1500euro (boiler-shop.be voor atlantic, bottegaidraulica.it voor panasonic bijvoorbeeld). Maar vergeet niet dat een grove schatting altijd wel naar boven wordt afgerond.

Ik heb 'm zelf geïnstalleerd onder leiding van professional, de enkele dakdoorvoer ook zelf aangelegd.

Apparaat bevalt, is met de deur dicht eigenlijk onhoorbaar maar is wel traag (stil = kleine compressor = lange runs). 150L hebben wij wel nodig met 2, maar misschien dat wij ook wel relatief lang douchen. Een besparende kop en wat korter douchen zou 100L misschien ook wel kunnen maar kijk goed of je de ruimte hebt voor 150 of 200L - krijg je geen spijt van.
Topic hier staat er vol mee, zoek even op atlantic, er zijn meerdere reviews.

Voor je lucht af/toevoer; ligt er helemaal aan. De foto is niet veelzeggend, die gaten in je plafond kunnen natuurlijk voor vanalles zijn. 125mm is wel behoorlijk gangbaar voor MV dus je kan mazzel hebben dat je hier wat van kan (her)gebruiken. Lees hier het e.e.a. en ga zelf ook op onderzoek in de woning.

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-04 13:49
Aangezien de CV weggaat en de schoorsteen niet meer nodig is, zou ik de uitblaas van de WPB willen koppelen aan de dubbelwandige concentrische schoorsteen/dakdoorvoer. Is dit simpelweg te doen met verloopstukken die ook voor de ventilatie worden gebruikt? Iemand hier ervaring mee?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:45
Franciesco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:41:
[...]Dat kan toch gewoon niet? Dus zal de wtw uit balans draaien (meer toevoer dan afvoer) met een lager rendement tot gevolg.
Dat klopt. Maar je moet niet vergeten dat de WPB zelf een veel hoger rendement heeft en ook niet zal stoppen als het vriest. Deze berekening is overigens al een paar keer langsgekomen en het is een beetje om het even qua kosten. Je moet niet alleen naar de WTW kijken maar het complete plaatje. Als ik de afzuigkap op stand 3 aanzet heb je natuurlijk exact hetzelfde effect. Ik weet alleen niet of die 2 buizen van de WTW voldoende capaciteit hebben om zowel de WPB als de WTW op volle kracht te bedienen als je het buiten/buiten aansluit, dat zou je wel even na moeten gaan. Als er direct achter de wand een schacht zit zoals bij mij dan gaat het wel goed denk ik.
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:21:
Aangezien de CV weggaat en de schoorsteen niet meer nodig is, zou ik de uitblaas van de WPB willen koppelen aan de dubbelwandige concentrische schoorsteen/dakdoorvoer. Is dit simpelweg te doen met verloopstukken die ook voor de ventilatie worden gebruikt? Iemand hier ervaring mee?
Dit kan maar hou wel rekening met condens op je dakdoorvoer buis. Die wordt natuurlijk een graadje of 5 binnenshuis.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 12-03-2024 16:05 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-04 13:49
[b]Jim423 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"Jim423 schreef op dinsdag 12 maart

[...]

Dit kan maar hou wel rekening met condens op je dakdoorvoer buis. Die wordt natuurlijk een graadje of 5 binnenshuis.
Dank voor je antwoord. Pak je de buis simpelweg met een isolerende tape om condensvorming te voorkomen? En is een kleine variatie in diameter bij alleen de dakdoorvoer een probleem?

• Jim423
Franciesco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:38:
[...]

Die afzuigkap staat normaal gesproken bij lange na niet dezelfde tijd aan als een WPboiler. Daar zit een groot verschil in: afzuigkap gemiddeld misschien ca 30 minuten, een WPboiler (zeker het type waar we het nu over hebben) al gauw 4 uur tot nog veel langer bij koud weer.
Volgens mij begrijp je nog steeds niet wat ik vertel aangezien je het hebt over een langere draaitijd bij koud weer. Bij binnen/buiten maakt het weer helemaal niets uit, de aanzogen lucht is immers altijd rond de 20-25 graden. Het WTW rendement daalt, dit klopt, echter het WPB rendement stijgt. Of je dit voor 30 minuten of 12 uur doet maakt niets uit, het enige gevolg is dat je iets harder moet stoken in huis. Het enige risico wat ik kan bedenken is tocht als de inblaasventielen ongunstig zijn geplaatst.
beestemans schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:39:
Misschien een rare gedachte, waarom zou je WPB niet op de WTW-D ventilatie systeem parallel kunnen aansluiten? Als je de toevoer richting ventilator aftakt naar de WPB en de afvoer van de WPB richting uitvoer ventilator omleid en ervoor zorgt dat de flowmeter van de WTW-D de extra capaciteit aan luchtflow van de WPB kan meten dan blijft het systeem toch in balans?
Zo aangesloten:
Volgens mij zijn de toevoer en afvoer omgedraaid.
Maar dit is volgens mij hetzelfde uiteindelijk als ik heb beschreven.
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:08:[...]Dank voor je antwoord. Pak je de buis simpelweg met een isolerende tape om condensvorming te voorkomen? En is een kleine variatie in diameter bij alleen de dakdoorvoer een probleem?
Dat kan. Bij een WPB met 125mm aansluiting zal dit wel loslopen, de cv-schoorsteen zal wel iets remming geven (het is natuurlijk geen officiële aansluiting op die manier) maar ik heb begrepen dat meer mensen in dit topic dat zo hebben gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 12-03-2024 19:15 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 13:05
stevenP schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Je gaat bui/bui draaien. Dat betekent in de winter koude lucht naar binnen toe en kan dan condenseren op de relatief warme buizen -> isolatie nodig.

Bij een filter kan je de filterbox inpakken met armaflex bijvoorbeeld, of niet zo extreem filteren (buitenlucht is vaak grovere vervuiling) en bijvoorbeeld gaas / rooster op je inlaat.

Je uitgaande lucht is áltijd koud en zal condenseren, dus ook hier geïsoleerde leiding nodig. Op je foto zie ik ongeïsoleerde spriobuis en daar zullen problemen ontstaan.
Ook moet je goed opletten wat voor buis je steigend hebt. Je type D zal ook een luchtvolume verplaatsen en zal, samen met de lucht uit je atlantic, door diezelfde buis uitblazen. Vaak zie je dan dat je in die "hoofdbuis" een stapje diameter omhoog neemt. Terugslagklep is aan te raden, dan krijg je geen koudeval uit je WTW je atlantic in (als deze niet draait)

broekstukken bestaan zeker wel, alleen niet alle winkels / merken voeren het.
Thanks voor je uitgebreide reactie. Duidelijk vwb filter.

De spirobuis achter de wasmachine/droger is onderdeel van de binnenventilatie (afzuiging) en zo bij nieuwbouw aangelegd. Hier komt de afzuiging van de badkamer op. Er komt geen spirobuis aan de WPB, dat wordt allemaal aerofoam, zoals de in- en uitgaande buizen van de WTW ook zijn uitgevoerd.

De 180mm broekstukken had ik wel gevonden, maar dan krijg ik 160->180-> 160(dakdoorvoer). In 160mm heb ik alleen 90 graden t-stukken gevonden. Omdat het om zo'n korte afstand gaat (dakdoorvoer zit hier pal boven) hoop ik dat de capaciteit voldoende is. In de praktijk zullen beide systemen niet vaak tegelijk maximaal aanstaan.

Enne, dan dus 2 terugslagkleppen? eentje in de buis naar de wtw en eentje in de buis naar de wpb?

[ Voor 3% gewijzigd door NCSmits op 18-03-2024 12:57 ]

• stevenP
NCSmits schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie. Duidelijk vwb filter.

De spirobuis achter de wasmachine/droger is onderdeel van de binnenventilatie (afzuiging) en zo bij nieuwbouw aangelegd. Hier komt de afzuiging van de badkamer op. Er komt geen spirobuis aan de WPB, dat wordt allemaal aerofoam, zoals de in- en uitgaande buizen van de WTW ook zijn uitgevoerd.

De 180mm broekstukken had ik wel gevonden, maar dan krijg ik 160->180-> 160(dakdoorvoer). In 160mm heb ik alleen 90 graden t-stukken gevonden. Omdat het om zo'n korte afstand gaat (dakdoorvoer zit hier pal boven) hoop ik dat de capaciteit voldoende is. In de praktijk zullen beide systemen niet vaak tegelijk maximaal aanstaan.

Enne, dan dus 2 terugslagkleppen? eentje in de buis naar de wtw en eentje in de buis naar de wpb?
Een Y-stuk is er in 150 en 180 van aerofoam, zie ubbink informatie.

als de wtw altjd draait zal de terugslagklep ook altijd open staan. Dat heeft dan dus niet veel zin :)
Broekstuk is vele malen efficienter, je kan wel kijken of je met een T-stuk 90gr beter uitkomt. Bekijk de specs van je wtw en hoeveel volume hij max draait. een haakse bocht in je afvoerlucht is ook niet het eindevan de wereld natuurlijk, mits binnen specs / de perken.

• stevenP
NCSmits schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:38:
Na de afgelopen 20 pagina's weer terug te hebben gelezen én de zoekfunctie te hebben gebruikt, heb ik toch nog twee vragen.

Voor onze tweede badkamer verzorgt een WPB het warme water. Hiervoor hebben we een Atlantic V4 200l. Deze komt pal achter de douche (in aanbouw) en i.v.m. de kleine technische ruimte waar hij in staat en een Type D ventilatie met WTW, buiten/buiten aangesloten.

Eerste vraag: Voor de inlaat heb ik een nieuw gat geboord in de achtergevel. De uitlaat wil ik graag combineren met de uitlaat van de WTW. De buizen zijn rond 160mm. Ik kan echter geen T-stuk 45 graden vinden, om de uitgaande buis van de WTW en van de Atlantic te combineren, alleen een T-stuk 90 graden. Kan dat? Moet ik er dan evt. nog een terugslagklep (https://www.ventilatielan...tingsrubber-o-160mm/8371/) in zetten zodat de WPB niet de WTW in blaast?

Tweede vraag: Met de filterdiscussie actueel; ik wil een Ruck box met zakkenfilter in de inlaat puzzelen. Deze komt tussen ~2x een halve meter geisoleerde buis. Maakt dit nog uit? Is dat niet ontzettend inefficient qua isolatie dan? En wordt het filter dan niet nat door condens?

Mijn situatie:

[Afbeelding]

P.S. Bonusvraag: de in- en uitlaat omwisselen kan niet he? Shit, wat zou ik die graag andersom hebben :9 :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tphzDb9yQ-KonosY0n8Cp6ezngA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EqQbKeevy46XqEXwUNMIzgUI.png?f=fotoalbum_large
Hoe meer ik naar je situatie kijk, hoe meer ik mij afvraag wat de meerwaarde is van die WTW dakdoorvoer. Als je ze toch koppelt, waarom dan niet beiden horizontaal (dus in & uit, beiden gecombineerd) boven de atlantic?

• bensss
stevenP schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:35:
[...]

[Afbeelding]
Hoe meer ik naar je situatie kijk, hoe meer ik mij afvraag wat de meerwaarde is van die WTW dakdoorvoer. Als je ze toch koppelt, waarom dan niet beiden horizontaal (dus in & uit, beiden gecombineerd) boven de atlantic?
Nog makkelijker, gewoon de WTW situatie behouden en 1 extra doorvoer zodat je met de WPB buiten/buiten kan draaien zonder dat er rare dingen met je WTW flow gebeuren. De WPB staat notabene naast een buitenmuur zo te zien. Veel makkelijker kan het niet.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 13:05
Ik wil geen in- en uitlaat pal naast elkaar in de gevel ivm aanzuigen afgevoerde lucht. Daarom heb ik niet 2 gaten in de gevel geboord. Een extra gat in het dak kan inderdaad, maar brengt aardig wat extra kosten mee. Voor de aanvoer heb ik bewust wel voor 2 kanalen gekozen, i.v.m. mogelijk zuigen van de ene installatie aan de andere. Bij de afvoer leek dit probleem me een stuk minder groot, al was ik in gedachten wel van een Y-stuk uitgegaan, i.p.v. een T-stuk.
Rzaan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:59:
[...]
Maar als je een gat in de buitenmuur hebt gemaakt voor de WPB en je sluit de afvoer van de WPB aan op de afvoer van de WTW, doorbreek je dan niet de balans van de WTW?
Door ook weer door het dak uit te blazen lijkt me dat de balans gelijk blijft :)
Rzaan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:59:
[...]
EDIT: Is dit wat je zoekt, of begrijp ik het verkeerd.
T-stuk Ø 160mm - Ø 160mm voor spirobuis (45°)
Nee, het moet wel geisoleerde buis zijn helaas.

Ik ga het eerst maar proberen met een T-stuk en 2 terugslagkleppen en dan eens kijken of de WTW er last van heeft. Extra dakdoorvoer kan altijd nog.

[ Voor 14% gewijzigd door NCSmits op 18-03-2024 14:59 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:34
NCSmits schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:58:
Ik wil geen in- en uitlaat pal naast elkaar in de gevel ivm aanzuigen afgevoerde lucht. Daarom heb ik niet 2 gaten in de gevel geboord. Een extra gat in het dak kan inderdaad, maar brengt aardig wat extra kosten mee. Voor de aanvoer heb ik bewust wel voor 2 kanalen gekozen, i.v.m. mogelijk zuigen van de ene installatie aan de andere. Bij de afvoer leek dit probleem me een stuk minder groot, al was ik in gedachten wel van een Y-stuk uitgegaan, i.p.v. een T-stuk.

[...]

Door ook weer door het dak uit te blazen lijkt me dat de balans gelijk blijft :)

[...]

Nee, het moet wel geisoleerde buis zijn helaas.

Ik ga het eerst maar proberen met een T-stuk en 2 terugslagkleppen en dan eens kijken of de WTW er last van heeft. Extra dakdoorvoer kan altijd nog.
Is een concentrische buis een idee?
https://www.deinstallatie...-150-200-mm-geveldoorvoer
Maar dan van kunststof of aerofoam (weet niet of dat bestaat)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Jim423
NCSmits schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:58:
Zorg ervoor dat je buiten geen rooster hebt met teveel restrictie (modelletje afzuigkaprooster bol RVS grofmazig bv.) en dan komt het wel goed hoor. Zo te zien heeft die Duco ook maar 125mm naar de ruimtes toe.
De wandaansluiting is wel zeker weten de afblaas? :+

• timpel_800
Carboy54 schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:10:
[...]

Dan klagen ze natuurlijk ook over jouw afzuigkap 🥴 kwart slagje draaien wellicht?
Niemand klaagt over de afzuiginstallatie van de bakkerij en dat wil ik graag zo houden, dus daarom ga ik dit probleem ook netjes oplossen :) Want klachten daarover kan echt vervelend worden. Kwart slag draaien is een idee.

Dakdoorvoer zit daar nog omdat de MV daar nog op aangesloten zit, maar die kap moet uiteindelijk vervangen worden door eentje waar alleen de MV op aangesloten wordt. Maar ik ben niet zo'n held op het dak :o
De uitblaas daarop is eigenlijk geen optie want ik krijg de 160mm buis daar niet zonder 8 bochten naar toe.

Trillingsdemper van 1 meter is eigenlijk ook geen optie, omdat de WPB direct tegen de buitenmuur staat. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 08-04-2024 06:07 ]

• stevenP
timpel_800 schreef op maandag 8 april 2024 @ 06:06:
[...]

Niemand klaagt over de afzuiginstallatie van de bakkerij en dat wil ik graag zo houden, dus daarom ga ik dit probleem ook netjes oplossen :) Want klachten daarover kan echt vervelend worden. Kwart slag draaien is een idee.

Dakdoorvoer zit daar nog omdat de MV daar nog op aangesloten zit, maar die kap moet uiteindelijk vervangen worden door eentje waar alleen de MV op aangesloten wordt. Maar ik ben niet zo'n held op het dak :o
De uitblaas daarop is eigenlijk geen optie want ik krijg de 160mm buis daar niet zonder 8 bochten naar toe.

Trillingsdemper van 1 meter is eigenlijk ook geen optie, omdat de WPB direct tegen de buitenmuur staat. 8)7
Wat voor buis gebruik je binnen? Stuur eens een foto van de situatie. Weet je zeker dat het geen resonantie /contactgeluid is?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jouw dakkapel heeft een plat dak zo te zien? Je kan ook nog overwegen te gaan werken met een dakdoorvoer. Voor die dakdoorvoer kan je dan eventueel een geïsoleerde flexibele ventilatieslang gebruiken. Dat dempt best wel wat van het geluid, zeker als er wat bochten in zitten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 13:46
Een geluidsdemper of een stuk geisoleerde flexibele slang lijkt mij de beste optie.
De Explorer V4 van mijn broer blaast uit door een bestaand gat van de CV ketel. Wel de dakdoorvoer vervangen voor een Ubbink Multivent 131. Met 1,5 meter flexslang ertussen hoor je op 2,5 meter afstand niets boven het omgevingsgeluid uitkomen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• MH1488
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-02 11:23
Dank voor je reactie! Deze manier lijkt mij ook een goede oplossing voor bij mij. Daarbij nog 2 vragen:

1. Welke dakdoorvoer heeft u gebruikt voor het aanzuigen van de WPB en uitblaast MV?

2. Welke regelklep heeft u gebruikt en hoe is deze aangesloten op de WPB zodat de lucht van de MV ook gebruikt wordt?

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
MH1488 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:16:
[...]

Dank voor je reactie! Deze manier lijkt mij ook een goede oplossing voor bij mij. Daarbij nog 2 vragen:

1. Welke dakdoorvoer heeft u gebruikt voor het aanzuigen van de WPB en uitblaast MV?

2. Welke regelklep heeft u gebruikt en hoe is deze aangesloten op de WPB zodat de lucht van de MV ook gebruikt wordt?
Ik heb hier de oude pijp van een open cv ketel - mv afvoer voor gebruikt https://i.imgur.com/lupOESS.jpeg
de zilverkleurig

De klep is niet direct noodzakelijk maar ia samengesteld, motor aliexpress en klep ventilatieshop. https://i.imgur.com/OrrV1ol.jpeg

De besturing gaat buiten de wpb om. https://i.imgur.com/p2a2AGU.jpeg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-04 13:45
Ik kon in het topic niet specifiek een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik overweeg een auer edel 150 liter als laatste stap naar gasloos, echter wil ik geen dakdoorvoer. Dit is qua rendement geen al te groot probleem. Hij komt op zolder waar wasmachine en droger regelmaat aanstaan, vrij warme ruimte dus.

Kan de auer edel air 150 liter zonder dakdoorvoer, of kom dan uit bij vailliant arostor of de atlantic calypso? Op papier zijn ze allemaal niet erg luid, alleen maakt dat veel verschil als je hem direct omgevingslucht laat aanzuigen?

• stevenP
kbuntu schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:36:

Ik overweeg een auer edel 150 liter als laatste stap naar gasloos, echter wil ik geen dakdoorvoer. Dit is qua rendement geen al te groot probleem. Hij komt op zolder waar wasmachine en droger regelmaat aanstaan, vrij warme ruimte dus.

Kan de auer edel air 150 liter zonder dakdoorvoer, of kom dan uit bij vailliant arostor of de atlantic calypso? Op papier zijn ze allemaal niet erg luid, alleen maakt dat veel verschil als je hem direct omgevingslucht laat aanzuigen?
je kan iedere wpb binnen/binnen draaien (dus aanzuig én uitblaas binnen). Echter geeft dat wel flink wat meer geluid inderdaad.

Check in de handleiding
- het volume ruimte dat hij nodig heeft (anders gaat hij zijn eigen lucht "recyclen")
- of je zolder afsluitbaar is, kortom heb je een deur bovenaan de trap bijvoorbeeld? Dat scheelt de wereld..

Ook kan ik je uit ervaring de tip geven als je binnenlucht aanzuigt, pak toch wat geisoleerde slang met een bochtje of 2 en een filterbox ervoor. Het filter is behoorlijk gevuld na een paar maanden bij mij (rondom je wasmand en wasmachine is het áltijd stoffig en je pompt veel lucht rond dus alles komt omhoog) en de buis reduceert het 'windgeluid'

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 14:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
kbuntu schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:36:

Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

Ik zou een ander merk overwegen ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 20:51
Doe het maar in 1x goed aub. Er zijn hier al talloze discussies geweest of je een oude CV afvoer kan gebruiken ja of nee, en of het gewenst is ivm lucht debiet e.d.

Beter gewoon 2x een 160mm dakdoorvoer gebruiken. Ik heb het zelf ook zo. Bovendien voldoe je dan exact aan de installatie voorwaarden van Atlantic zelf. Ikzelf draai overigens alleen maar op buiten/buiten instelling. Je kunt dan altijd nog alle kanten op als je anders wilt.

Stel je van die koele lucht trouwens niet al teveel voor hoor! In de zomer is je WPB in een uurtje of anderhalf meestal weer op temperatuur. Dus dan is het ook gedaan met de koele lucht. Heeft echt maar zeer beperkt en tijdelijk effect.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:23
Doggieman schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:15:
Doe het maar in 1x goed aub. Er zijn hier al talloze discussies geweest of je een oude CV afvoer kan gebruiken ja of nee, en of het gewenst is ivm lucht debiet e.d.

Beter gewoon 2x een 160mm dakdoorvoer gebruiken. Ik heb het zelf ook zo. Bovendien voldoe je dan exact aan de installatie voorwaarden van Atlantic zelf. Ikzelf draai overigens alleen maar op buiten/buiten instelling. Je kunt dan altijd nog alle kanten op als je anders wilt.

Stel je van die koele lucht trouwens niet al teveel voor hoor! In de zomer is je WPB in een uurtje of anderhalf meestal weer op temperatuur. Dus dan is het ook gedaan met de koele lucht. Heeft echt maar zeer beperkt en tijdelijk effect.
Beetje vreemde vraag wellicht, maar ik ben nog een leek hier. Volgens de specs duurt het 10 uur en 39 minuten om de 270l op te warmen van 15 naar 55 graden. Nu snap ik dat dat is als hij in z'n geheel 'leeg' is en je wellicht ook niet gaat opwarmen tot 55 graden, maar dat is dan toch wel veel meer dan anderhalf uur?

Afbeeldingslocatie: https://www.rw-airconditioning.nl/wp-content/uploads/2020/01/Atlantic-Explorer-V4-270-Liter-Warmtepomp-boiler-9-e1689318933404.png

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Schaaferr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-02-2025
Nou, het is dus echt niet makkelijk om warmwater te krijgen in combinatie met een WP:

1. Adlar Castra voorziet warmwater met de Atlantic Explorer V4, dit is voor mij geen optie want ik wil geen geluid naast mijn slaapkamer en geen extra dakdoorvoer. Ze tappen niet direct tapwater uit de warmtepomp wegens storingsgevoeligheid van de driewegklep.

2. Quatt doet nog geen full-electric. Je moet eerst drie wintermaanden hybride proberen, en dan kom je op de wachtlijst voor de full electric upgrade.

3. De Warmtepomp AO bied hun eigen water-water WPB aan maar kan dit pas vanaf september leveren. Ook Ze tappen niet direct tapwater uit de warmtepomp.

Meerdere tweakers hebben mij nu het advies gegeven om tapwater direct te laten leveren door de warmtepomp. Maar geen van de Nederlandse aanbieders doet dit dus?

Heeft iemand een sugestie bij wie ik moet aankloppen om dit wel geregeld te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Schaaferr op 02-05-2024 14:03 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:34
Schaaferr schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:43:
Nou, het is dus echt niet makkelijk om warmwater te krijgen in combinatie met een WP:

1. Adlar Castra voorziet warmwater met de Atlantic Explorer V4, dit is voor mij geen optie want ik wil geen geluid naast mijn slaapkamer en geen extra dakdoorvoer. Ze tappen niet direct tapwater uit de warmtepomp wegens storingsgevoeligheid van de driewegklep.

2. Quatt doet nog geen full-electric. Je moet eerst drie wintermaanden hybride proberen, en dan kom je op de wachtlijst voor de full electric upgrade.

3. De Warmtepomp AO bied hun eigen water-water WPB aan maar kan dit pas vanaf september leveren. Ook Ze tappen niet direct tapwater uit de warmtepomp.

Meerdere tweakers hebben mij nu het advies gegeven om tapwater direct te laten leveren door de warmtepomp. Maar geen van de Nederlandse aanbieders doet dit dus?

Heeft iemand een sugestie bij wie ik moet aankloppen om dit wel geregeld te krijgen?
Panasonic Aquarea, Nibe, Daikin, zelfs Remeha hebben toch all electric warmtepompen met tapwater en verwarming?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:34
Als ik eerdere berichten lees (bericht 1, bericht 2) dan kan je een tijdswindow instellen wanneer hij verwarmt. Volgens de handleiding moet die periode minimaal 8 uur zijn, dus blijft er nog 16 uur over om te slapen want dan maakt hij geen geluid.

"geen extra dakdoorvoer" dat kan je realiseren door binnen-binnen te draaien.

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-04 19:43
Vandaag voor een klant een Atlantic Calypso 100L geïnstalleerd op zolder, mensen wonen zonder kinderen en douchen beide totaal 12 minuten dus dit is voldoende.

Nieuwe dakdoorvoer geplaatst op het dak en een t stuk gemaakt met kleppen zodat de klant kan kiezen voor binnen of buitenlucht aanzuigende of een combinatie daarvan.
Ivm de draagkracht van de wand gekozen voo een boilerstoel, uiteraard staat de boiler ook nog aan de wand zodat deze nooit kan kantelen.

Moet zeggen dat de Calypso wel een stuk stiller is dan de Explorer, deze is natuurlijk maar 125mm dus wat minder luchtflow maar ook de compressor is een stuk stiller.

Het de trap op sjouwen van slecht 57 kg viel best tegen, slecht vast te houden en door de bolle onderkant kun je de boiler niet lekker tussentijds op een tree neerzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ecbe64vMjPAr30ot-a9S_1oLX60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DV8XcAzNPobbHRw8vcZAzCxR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af5D8v2kZuqXMxzv74H5X0Ue9q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQXAfCKpMMxmQBLZmek1h6Be.jpg?f=fotoalbum_large

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:51
-Junkiexp- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:45:
Vandaag voor een klant een Atlantic Calypso 100L geïnstalleerd op zolder, mensen wonen zonder kinderen en douchen beide totaal 12 minuten dus dit is voldoende.

Nieuwe dakdoorvoer geplaatst op het dak en een t stuk gemaakt met kleppen zodat de klant kan kiezen voor binnen of buitenlucht aanzuigende of een combinatie daarvan.
Ivm de draagkracht van de wand gekozen voo een boilerstoel, uiteraard staat de boiler ook nog aan de wand zodat deze nooit kan kantelen.

Moet zeggen dat de Calypso wel een stuk stiller is dan de Explorer, deze is natuurlijk maar 125mm dus wat minder luchtflow maar ook de compressor is een stuk stiller.

Het de trap op sjouwen van slecht 57 kg viel best tegen, slecht vast te houden en door de bolle onderkant kun je de boiler niet lekker tussentijds op een tree neerzetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Boilerstoel vind ik een mooie oplossing.

Dat spiro t stuk had je toch ook kunnen krijgen in geïsoleerde buis? Dit gaat condenseren mits niet geïsoleerd.

Of is dat de aanzuig? Ik zou juist de afblaas middels een T-stuk doen mooi de zolder koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 02-05-2024 20:13 ]

• timovd
  • Laatst online: 09:16

timovd

Voorsprong door techniek

Technician- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Boilerstoel vind ik een mooie oplossing.

Dat spiro t stuk had je toch ook kunnen krijgen in geïsoleerde buis? Dit gaat condenseren mits niet geïsoleerd.

Of is dat de aanzuig? Ik zou juist de afblaas middels een T-stuk doen mooi de zolder koelen.
Is niet nodig voor inlaat
-Junkiexp- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:45:
...
...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-04 17:37

ehm nefit? verder mitshubishi, lg, nibe, panasonic, viessman en iedereen die geen startup is

• stevenP
MisterMailman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:36:
Hier ook uitermate geïnteresseerd in de Atlantic Explorer. Eerst gekeken naar de Hewalex (goedkoper, meer subsidie, maar ook stuk complexer om zelf te doen).
Het topic al aardig doorgespit, maar toch nog een paar vragen:

1. Hoeveel liter voor 4 personen (en bad)? Ik zou dan zeggen 270L, maar dat is wel flinke unit. De eerste installateur rekent met 100L per persoon, dat vond ik helemaal fors. Als het met 200 ook uit kan, scheelt dat wel natuurlijk.

2. Ervaring met zo'n ding naar zolder krijgen (zonder hijskraan :P )? Ik zie daar wel tegenop, al zou het met 4 sterke mannen toch wel moeten lukken hoop ik?

3. Lucht... Ik zie heel veel verschillende oplossingen voor waar je de lucht vandaan haalt (en heen blaast). De MV-unit hangt (uiteraard) op zolder, vanuit keuken en badkamer. Ergens zonde om die warme lucht ongebruikt naar buiten te blazen. Maar de MV staat ook vaak laag, en dan zal de lucht van zolder moeten komen (lokaal), of van buiten (als het niet te koud is buiten, of bewust van buiten als het heel warm is). Ik zag hier allemaal oplossingen met kleppen, bypasses etc., maar geldt KISS in dit geval ook niet? Of zit er echt winst in de 'juiste' lucht door de WPB halen?
1) kijk vooral naar je spitsuur. Hoeveel minuten wordt er (semi) onafgebroken gedoucht op een piekmoment? Is dit met een normale douchekop, of regenkop? Wat is de inhoud van het bad? En, als deze gebruikt wordt is dat enkele losse momenten of wordt er "omheen" ook gedoucht?

2) Calypso 150L op twee houten latten vastgemaakt (hangend model) en als een brancard omhoog gelopen.

3) ligt aan je huis maar inderdaad, de MV blaast warme, maar vooral vochtige, lucht naar buiten. Je kan buiten/buiten draaien, dan heb je binnen geen luchtverplaatsing maar iets lagere COP (in winter, koude lucht). Ik draai bi/bui zodat ik lucht uit het huis pak, waardoor rendement iets hoger ligt en er maar één dakdoorvoer nodig is.

Je kan met terugslagkleppen je mv erop aansluiten maar ik twijfel of dat het extra gedoe & onderdelen terugverdiend gaat worden met die 2gram extra warme lucht - ik vond het de moeite niet waard in ieder geval. Anderen denken hier (natuurlijk) anders over.

@MisterMailman Betere uitleg gegeven

[ Voor 23% gewijzigd door stevenP op 04-05-2024 09:38 ]

• bensss
Brian70 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:17:
Ik ben op zoek naar een installateur die de Atlantic V4 warmtepompboiler kan installeren. Ik woon in Terneuzen maar in de buurt zitten geen installateurs. De dichtsbijzijnde zat in Gent is is komen kijken, maar sindsdien heeft hij er volgens mij geen zin meer in want de offerte blijft uit, telefoon wordt niet opgenomen en mail nietop gereageerd. Atlantic België had deze geadviseerd, maar verwijst me nu naar Nederland. En ook die installateurs reageren niet. Volgens mij lopen de installateurs hier in Zeeland nog een beetje achter. Op een open dag van groot installatiebedrijf had men er ook weinig verstand van, toen ik over anodes begon vertelde men me zelfs dat dat onzin was…. Zij verkopen oa Daikin en die heeft toch echt een anode die regelmatig vervangen moet worden.🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️ Weten hier iemand toevallig een installateur die bereid is om deze warmtepompboiler in Terneuzen te willen installeren? Of weten jullie een betere warmtepompboiler inmiddels dan de Atlantic. Belangrijk voor mij is in elk geval dat er niet regelmatig de anode vervangen dient te worden. Dus electrisch of rvs vat… als ik het goed heb. Weten jullie trouwens ook al wat de specs zijn van de nieuwe Daikin die het eind vh jaar uit zou moeten komen? Alvast bedankt….
Wellicht een goede strategie is de volgende:
- Zoek eerst uit wat je wilt hebben met behulp van dit forum en maak een lijst van onderdelen en een schema voor het aansluiten.
- Ga dan eens praten met een lokale loodgieter (zzp-er) die klussen zoals leidingen persen en dakdoorvoeren maken op uurbasis uitvoert. Mocht er nog gesjouwd/gehesen moeten worden dan dit evt ook regelen met een lokale zzp-er als de loodgieter dit niet wil doen.
- Indien de loodgieter de wpb niet voor jou wil bestellen dan bestel je deze zelf via een betrouwbare Nederlandse webwinkel.
- Zorg dat het apparaat klaarstaat op de juiste locatie en vraag je loodgieter om de leidingen aan te leggen.
- Factuur van de loodgieter is voldoende voor de subsidie.
- Garantie op het apparaat loopt via Nederlandse webshop, als er iets is met de leidingen dan kan je terugvallen op je lokale loodgieter.

De grotere installateurs in de buurt van Terneuzen zijn waarschijnlijk druk met klussen waar meer marge op zit. En als je al een offerte krijgt dan is die waarschijnlijk pittig zoals je in de posts hierboven kan lezen.

• ConQuestador
Elsdeniep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:13:
Korte vraag.
In de handleiding van de Atlantic Explorer V4 (200 liter) staat op pagina 91 dat installatie zonder lucht kanalen mogelijk is. De afmetingen van onze goed geïsoleerde zolder voldoen aan de voorwaarden.

Is aansluiten zonder lucht kanalen een goede oplossing of kleven er (grote) nadelen aan? Bijvoorbeeld: risico op extra opwarmen van de ruimte in de zomer; afkoelen in de winter.
De tendens in dit topic is dat het minder efficient is: Je gebruikt de warme lucht van je zolder, die je op een andere manier opgewarmd hebt. Daar staat wel tegenover dat de COP wat de WPB zelf iets hoger is (want geen koude buitenlucht).

Ik heb mijn WPB zelf ook op zolder (ik schat zo'n 150m3) staan met binnen-binnen aansluiting. Mijn idee was om mogelijk nog een dakdoorvoer te maken, maar het is afgelopen winter zo goed bevallen dat ik het zo laat. Enige wat ik merkte is dat tijdens het draaien de temperatuur op zolder 2 graden daalde, maar gedurende de dag erna trok dit weer bij (lekwarmte uit het huis). Ook heb je iets meer lawaai (blaasgeluid).

Kortom: het kan, het nadeel is marginaal minder efficient, maar aansluiten is wel veel eenvoudiger.

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:54
stevenP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:59:
[...]

Ik heb 'm na installatie een kleine maand bi/bi gedraaid. Na het douchen draait hij een paar uur, afhankelijk van je temp & waterverbruik natuurlijk. Met WTW ventilatie inderdaad nooit bi/bu draaien, maar ik heb geen wtw ventilatie dus ik heb 'm wel zo geïnstalleerd. Waarom niet bi/bi starten en hooguit later naar bu/bu overstappen?

Kan je muurdoorvoeren maken op die locatie, of moet je kilometers stijgen en een plat dak door?

//Edit: ter verduidelijking, ik heb de Panasonic clone van de 150L VM Calypso
Er zit nog een dakdoorvoer van de oude mechanische ventilatie. Buizenwerk moet dan wel aangepast worden met geisoleerde buizen. Ook zit er nog een gat in het dak van de gasketel. Eventueel zijn die buizen ook nog te veranderen.

Maar bevalt prima dus?

• stevenP
RemySoeters schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Er zit nog een dakdoorvoer van de oude mechanische ventilatie. Buizenwerk moet dan wel aangepast worden met geisoleerde buizen. Ook zit er nog een gat in het dak van de gasketel. Eventueel zijn die buizen ook nog te veranderen.

Maar bevalt prima dus?
Voordeel is dat een calypso maar 125mm doorvoeren nodig heeft. Vaak zijn die van een MV dat wel. Gasketels zijn (bijna altijd) kleiner, dus daar ga je de mist mee in.
Ik draai 'm sinds maart 2023 en we hebben er lol aan, zeker toen daarna de gaskraan dicht ging :+
check mijn review-post en later nog wat over gebruik. Er zijn meer mensen met deze calypso, zoek even goed in het topic. Alternatief kan zijn een split - de ketel van 200L is kleiner dan de calypso 150, maar dan heb je wel buitenunit nodig. Ik overweeg dit nog wel mochten wij tekort gaan komen (alsin, als er klein grut bij komt en er meer gedoucht moet worden).

• Doggieman
Alles wat jij esthetisch mooi genoeg vind aan isolatiemateriaal kan je gebruiken. Dat maakt niet zoveel uit. Liefst wel iets dat tegen vocht kan. Ikzelf heb geisoleerde dakdoorvoeren van Ubbink. Vandaar uit geisoleerde aluminium spiraalslang naar de WPB. Da's echt maar een dun laagje aan isolatie op beide, maar hier geen last van condensatie of druppels aan de doorvoeren of slang.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-04 14:51
Vliegvlug schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:40:
Wat ik tot nu toe hebt qua lijstje na het doorlezen van de handleiding:
  • Dielectrische koppeling op de warmwateraansluiting (meegeleverd met de boiler)
  • Overdrukventiel 7 bar op koudwateraansluiting met sifon
  • Afsluiter voor koudwaterleiding
  • Afsluiter voor warmwaterleiding
  • Condenswaterafvoer buizen
  • Drukventiel om de waterdruk naar 3-4 bar terug te brengen
    (mogelijk niet nodig als de waterdruk 5 bar of lager is)
  • Temperatuurregelaar op warmwaterleiding
    (om te heet water uit kranen te voorkomen. Is dat echt nodig als je de temperatuur van de boiler laag genoeg houdt?)
  • Watermeter
    (staat als verplicht is om te zien of de hoeveelheid water in het system niet 3x teveel is ofzo, en dat onder het kopje waterkwaliteit. snap er eerlijk gezegd niets van :?)
  • Koper of meerlagenbuis voor het aansluiten op de huidige koperen waterleiding.
    (wat is beter, of is het geheel eigen voorkeur?)
  • Allerhande koppelingen en aansluitingen
  • Buis 160mm voor luchtafvoer
    (vraag me af of dit eigenlijk wel nodig is. Mijn idee was in de winter lucht van binnen te gebruiken en de koele lucht naar buiten af te voeren en in de zomer de buis naar de aanvoer te wisselen om juist warme lucht van buiten te gebruiken en de koele lucht in de garage eruit te laten. Maar ik lees dat dat laatste niet mag dus dan is het makkelijker gewoon geen buizen te nemen wat wel ondersteund wordt. :) )
De 160mm buis is niet nodig mits de ruimte groot genoeg is waar de boiler in staat, staat in de handleiding aangegeven. Maar die 160mm buis (en bijbehorende dakdoorvoer of muur doorvoer) kunnen wel voor een betere efficiëntie zorgen, dat kan je echter ook later realiseren.

“Verplichte watermeter” dat lees ik voor het eerst. Ik zie niet in waarom dat nodig is. Als er teveel water gebruikt wordt merk je dat vanzelf door een grote plas water rond de boiler of dat het heel lang duurt voordat je warm water krijgt.

Temperatuurregelaar kan maar hoeft niet. Als je overal meng kranen hebt is het echt niet nodig.

Druk ventiel voor 5 bar heb ik ook niet eerder langs zien komen. De inlaat combinatie zorgt er al voor dat de druk niet te hoog wordt voor de boiler, waarom wil je die nog verder verlagen naar 5 bar? Dan staat je inlaat combinatie niets te doen.

Afsluiter voor koud water zit vaak al in de inlaat combinatie dus hoeft niet nog een keer apart.

Dingen die je mist/vergeet:
- afsluiter voor warm water met aftap kraantje (puur voor het beluchten als je de boiler leeg moet maken)
- aftapkraan voor koud water om de boiler leeg te maken, neem er eentje waar je makkelijk een slang aan kan schroeven, ik heb de tuinslang moeten gebruiken naar een verdieping lager bijvoorbeeld
- vacuumklep om imploderen van de ketel te voorkomen (optioneel maar wordt door meerdere tweakers sterk aangeraden)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Soepstengel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:13:
[...]

De 160mm buis is niet nodig mits de ruimte groot genoeg is waar de boiler in staat, staat in de handleiding aangegeven.
Klopt, daar heb ik het ook gelezen, >20m3 vrij volume in de ruimte waar de wpb staat opgesteld.
En dan een temperatuur in de ruimte tussen 5 en 43°C gemeten wanneer de wpb er nog niet staat.
Dat gaat in mijn garage wel lukken
Maar die 160mm buis (en bijbehorende dakdoorvoer of muur doorvoer) kunnen wel voor een betere efficiëntie zorgen, dat kan je echter ook later realiseren.
Die betere efficiënte is inderdaad de reden om toch een buis aan te leggen. Gezien het gedoe, de lengte van het traject en de noodzaak tot boren van een gat wilde ik dat tot 1 buis beperken en die afhankelijk van het seizoen omwisselen.
In de winter warme lucht uit de garage gebruiken en de koude lucht naar buiten afvoeren
In de zomer warme lucht van buiten halen en de koude lucht in de garage laten stromen. Precies omgekeerd dus, maar dat mag dus niet volgens de handleiding.

Het is of geen buizen, of 1 buis maar dan enkel voor de afvoer, of 2 buizen.

Als ik die pijp nog aanleg is de enige optie dus in de winter de buis gebruiken en deze in de zomer afkoppelen zodat de wpb werkt zonder buizen. Vraag me alleen af of dat genoeg efficiëntie winst is om het extra werk en kosten van het aanleggen van een buis rechtvaardigt.
“Verplichte watermeter” dat lees ik voor het eerst. Ik zie niet in waarom dat nodig is. Als er teveel water gebruikt wordt merk je dat vanzelf door een grote plas water rond de boiler of dat het heel lang duurt voordat je warm water krijgt.
Ik heb het ook niet verzonnen hoor, staat in de handleiding van de Atlantic Explorer 4 op pagina 57. ;)
A substantial amount of raw water would lead to large deposits of scale, which can lead to overheating and breakages. Make-up water should be the subject of close monitoring. The presence of a water meter is obligatory: the total volume of all of the water introduced into the installation (filling + make-up water) must not exceed three times the water capacity of the heating installation.

Maar zoals gezegd snap ik weinig tot niets van dat verhaal
Temperatuurregelaar kan maar hoeft niet. Als je overal meng kranen hebt is het echt niet nodig.
Ze hebben het in de handleiding specifiek over thermostaat kranen en niet over mengkranen. Ik heb alleen een thermostaat kraan voor het douch/bad. De drie wastafels hebben mengkranen.

Snap ook wel dat mengkranen niet veilig zijn want als je de hendel helemaal naar warm zet komt er direct heet water uit zonder bijgemengd te zijn met koud. Enkel een thermostaatkraan dwingt dat af met zo’n blokkering die te hoge temperaturen voorkomt.

Tegelijkertijd staat in de handleiding een plaatje waarbij de temperatuurregelaar direct achter de warmwateruitvoer van de wpb geïnstalleerd zit en dat lijkt me ook vrij nutteloos, want dan komt er nooit heter water uit de boiler dan waar die regelaar op staat. En bijv voor het bad zou ik juist wel heter water willen aanvoeren.
Dan kan je toch net zo goed de maximale temperatuur van de WPB op een veilige waarden zetten, ben je nog energiezuiniger bezig ook. ;)
Of je moet de temperatuurregelaar enkel zetten op de leiding naar de wastafels en niet naar de thermostaatkraan van het bad, maar dat betekent een losse waterleiding daarvoor maken en dat is ook waarschijnlijk weer erg lastig.
Ik zal de loop van het leidingwerk eens goed moeten bekijken daarvoor en anders die temperatuurregelaar maar achterwege moeten laten.
Druk ventiel voor 5 bar heb ik ook niet eerder langs zien komen. De inlaat combinatie zorgt er al voor dat de druk niet te hoog wordt voor de boiler, waarom wil je die nog verder verlagen naar 5 bar? Dan staat je inlaat combinatie niets te doen.
Staat op pagina 55:
The installation must have a pressure reducer if the supply pressure is greater than 0.5 MPa (5 bar). The pressure reducer must be installed by the general distribution (upstream of the safety unit). A pressure of 0.3 to 0.4 MPa (3 to 4 bar) is recommended.

Maar als een inlaatcombinatie dat al doet dan zet ik die op mijn lijstje. :)
Afsluiter voor koud water zit vaak al in de inlaat combinatie dus hoeft niet nog een keer apart.
Check!
Dat is een multifunctioneel ding dus. (y)
Dingen die je mist/vergeet:
- afsluiter voor warm water met aftap kraantje (puur voor het beluchten als je de boiler leeg moet maken)
- aftapkraan voor koud water om de boiler leeg te maken, neem er eentje waar je makkelijk een slang aan kan schroeven, ik heb de tuinslang moeten gebruiken naar een verdieping lager bijvoorbeeld
- vacuumklep om imploderen van de ketel te voorkomen (optioneel maar wordt door meerdere tweakers sterk aangeraden)
Top, bedankt voor deze dingen die ik gemist had!
En in principe is elke van die onderdelen die gekeurd is voor drinkwater geschikt?
Of moet ik nog op andere zaken letten? Bijv. maximale druk, materiaal, etc

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:29
Ik lees hier verhalen over aanvoer van zowel binnen als buiten. De Atlantic komt bij mij op zolder welke tevens mijn werkkamer is.
Ik verwarm de zolder bijna nooit, op de koudste dagen soms met een elektrische verwarming.

Beïnvloedt aanvoer van binnen de temperatuur aanzienlijk? Of valt dat mee?
Ik kan de WPB ook nog rondom aftimmeren, waardoor misschien niet direct de meeste verwarmde lucht wordt aangezogen.

En over afvoer naar buiten door het dak;
Mijn cv ketel gaat eruit. Ik heb een Rollux dakdoorvoer /rookgasafvoer. Kan ik deze nog op enige manier hergebruiken? Of wellicht zelfs te gebruiken voor zoweel aan- als afvoer?
Of kan die op marktplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi_uFBtl7gtZdg8gMtWnpv9AMbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1mLFfBwufz73N1dsSVAKaV3v.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 26-09-2024 17:32 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

pentaw1nz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:28:
Ik lees hier verhalen over aanvoer van zowel binnen als buiten. De Atlantic komt bij mij op zolder welke tevens mijn werkkamer is.
Ik verwarm de zolder bijna nooit, op de koudste dagen soms met een elektrische verwarming.

Beïnvloedt aanvoer van binnen de temperatuur aanzienlijk? Of valt dat mee?
Ik kan de WPB ook nog rondom aftimmeren, waardoor misschien niet direct de meeste verwarmde lucht wordt aangezogen.

En over afvoer naar buiten door het dak;
Mijn cv ketel gaat eruit. Ik heb een Rollux dakdoorvoer /rookgasafvoer. Kan ik deze nog op enige manier hergebruiken? Of wellicht zelfs te gebruiken voor zoweel aan- als afvoer?
Of kan die op marktplaats.

[Afbeelding]
Kan niet want je moet 160mm uitlaat hebben dus weg ermee. Temperatuur daling valt wel mee. Aftimmeren kan altijd nog maar ergens moet lucht vandaan komen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:29
klump4u schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:46:
[...]

Kan niet want je moet 160mm uitlaat hebben dus weg ermee. Temperatuur daling valt wel mee. Aftimmeren kan altijd nog maar ergens moet lucht vandaan komen.
Na aftimmeren kan er nog genoeg worden aangezogen, maar dan misschien niet direct mijn net verwarmde lucht.
Goed om te weten dat het in ieder geval meevalt.

Dakdoorvoer kan dus op marktplaats.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-04 14:51
Gebruikers met een binnen/buiten configuratie; hebben jullie een terugslag klep geplaatst in de ventilatie buis by om koude lucht instroom te voorkomen? Zo ja, voldoet elke terugslag klep of moet die aan bepaalde eisen voldoen?

Ik heb nu een 160mm dakdoorvoer zitten maar er komt best veel koude lucht van buiten doorheen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Soepstengel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:42:
Gebruikers met een binnen/buiten configuratie; hebben jullie een terugslag klep geplaatst in de ventilatie buis by om koude lucht instroom te voorkomen? Zo ja, voldoet elke terugslag klep of moet die aan bepaalde eisen voldoen?

Ik heb nu een 160mm dakdoorvoer zitten maar er komt best veel koude lucht van buiten doorheen.
Ik heb er een in de afvoer, 160 mm bij de ventilatieshop vandaan.
https://www.ventilatiesho...pirobuis-160mm/?sqr=Terug

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 28-09-2024 12:15 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Ribarias
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-03 08:24
Hallo.
In de kennisbank van ACR (importeur Intuis) zag ik "Trouble Shooting EDEL". Maar dat document was grijs en niet te downloaden. Weet iemand waar ik dit document kan vinden cq. downloaden?
De installateur heeft bij de plaatsing van de EDEL100 air de bestaande dakdoorvoer van de oude CV gebruikt.
Nu loopt er regen- en dampwater via de luchtuitvoer op de interne ventilator. Kan dit een probleem veroorzaken in de toekomst?
Water dat via de luchtinvoer binnenkomt wordt via de condens afvoer afgevoerd.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:35
Na een installateur op bezoek gehad te hebben voor plaatsen van de Atlantic Calypso Split 270L (R410A), heb ik toch een aantal vragen/bedenkingen.

- In de installatiehandleiding van de r410a versie wordt bij plaatsing van de buitenunit niet gesproken over een minimale grote van de ruimte en/of ventilatie. Dit kom ik wel in de handleiding van de R32 versie tegen. Is dit dan niet van toepassing voor de r410a versie of lees ik ergens overheen?
Ik doel dan op onderstaand stukje. De ruimte waar ik de boiler in wil plaatsen is een kast van circa 3m2. Daarom heb ik bedacht om de mechanische ventilatie op zolder te laten zuigen via de kast, lucht kan dan via de kieren onder/tussen de deur lucht aanzuigen. Maar in de R32 handleiding wordt ook gesproken over eisen t.a.v. het debiet en ventilatieroosters. Ik heb hier nog nooit iemand over gelezen in dit topic?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiLFRl1hlx3mVjDmdyK47Aj5Fdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PNlkPeMLVbyvak3hisJ5V22h.png?f=user_large

- Hoe zou normaal gesproken de oude doorvoer van de cv afgedicht moeten worden? Er wordt gesproken door de installateur vandaag over enkele panlatten plaatsen, dakpannen erop en voor de isolatie dicht purren. Dit klinkt me wat "simpel" in de oren, maar misschien denk ik gewoon te moeilijk. Het is wel een flinke doorvoer, een gecombineerde rookgasafvoer met de mechanische ventilatie.

- De huidige standleiding wil ik vervangen hebben voor een multi doorvoer waar mechanische ventilatie en de standleiding op kan. Dit op de huidige plek van de standleiding. Hierdoor wordt kostbare ruimte gewonnen waar er ook echt hoogte is op zolder (wie bedenkt het ook om in het midden van de ruimte een dakdoorvoer te plaatsen. Op de site van Ubbink kom ik tegen dat bij de doorvoer vaak een dakdoorvoermanchet gebruikt wordt voor luchtdichte afwerking. De installateur biedt deze (zelfs na hem hierop te wijzen) niet aan. Is deze dan echt overbodig? Ook wordt er geen dakbeschotbeugel aangeboden, de kosten hiervan zijn minimaal dus ik zou zeggen waarom niet toevoegen?

P.s. mocht er iemand zijn die een goede installateur kent in omgeving Zwolle dan hoor ik het heeeeel graag :)

• David5757
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-04 00:41
Iemand ervaring met een wpb neerzetten zonder toe en afvoer buizen in een net te kleine ruimte?

Ik zit te kijken naar een atlantic v4 en in die handleiding staat voor binnen/binnen minimaal 20m3. Mijn beoogde locatie is 13,6 m3, wel met een deur naar de overloop. Dus helemaal luchtdicht is de ruimte van 13,6m3 niet.

Ik heb nog geen mogelijkheid tot een dakdoorvoer van 160mm, er zit er wel 1 van 125mm. Dus misschien dat ik de afvoer daar tegenaan kan richten maar niet helemaal vast zet zodat het grootste gedeelte nogsteeds door de 125mm naar het dak toe gaat? En dan gewoon de aanzuig zonder buis.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
David5757 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:26:
Iemand ervaring met een wpb neerzetten zonder toe en afvoer buizen in een net te kleine ruimte?
Kun je je dakdoorvoer niet laten aanpassen naar 160mm? Heb ik hier ook gedaan (met deze).
Qua aanzuigen zou je nog een rooster in de deur kunnen overwegen.
Maar aanzuigen en uitblazen in zo'n kleine afgesloten ruimte lijkt me verre van ideaal (dat ding trekt serieus veel lucht weg en blaast echt koude lucht uit).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• David5757
MisterMailman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:32:
[...]

Kun je je dakdoorvoer niet laten aanpassen naar 160mm? Heb ik hier ook gedaan (met deze).
Qua aanzuigen zou je nog een rooster in de deur kunnen overwegen.
Maar aanzuigen en uitblazen in zo'n kleine afgesloten ruimte lijkt me verre van ideaal (dat ding trekt serieus veel lucht weg en blaast echt koude lucht uit).
Ja een nieuwe doorvoer zou nog mogelijk kunnen zijn. Er zit er nu dus eentje van 125. Mijn idee was de afvoer daarop te richten in de hoop dat 80% daar doorheen geblazen wordt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxCqyaKHG0OQys6qeg-eDzxQ0T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufpvaWlwC72rbhWTZvnROyct.jpg?f=fotoalbum_large

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
David5757 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:34:
[...]

Ja een nieuwe doorvoer zou nog mogelijk kunnen zijn. Er zit er nu dus eentje van 125. Mijn idee was de afvoer daarop te richten in de hoop dat 80% daar doorheen geblazen wordt [Afbeelding]
Ik vraag me af hoe goed dat werkt... Ook omdat koude lucht zakt en niet opstijgt.
Los daarvan, als je WPB dan uit is, waait er koude lucht naar binnen door je open pijp. Dat schiet toch allemaal niet op.
Laat gewoon die dakdoorvoer aanpassen. Wel slecht seizoen nu om iemand voor het dak te vinden wellicht...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Doggieman
@David5757
Heb het in dit forum al vaker aangegeven en doe het nog maar eens. Ga niet lopen klooien met zo'n oude afvoer van een gasketel. Het is en blijft behelpen. Bovendien helpt de fabrikant je niet bij problemen omdat de WPB niet is aangesloten volgens voorschrift. Deze schrijft niet voor niets 160mm voor en een minimale inhoud.

Los daarvan.... De retour lucht uit die Atlantic is echt koud hoor. Dat wil je echt niet (deels) je overloop op blazen in deze tijd van het jaar. Als laatste.... als je de configuratie binnen/buiten draait dan zuig je een hoop lucht (lees: warmte) weg uit de andere ruimtes in je huis. Dat kan als tocht worden ervaren. Die warmte moet door je verwarmingssysteem wel aangevuld worden. Ook moet je voorkomen dat je je huis vacuüm trekt. Vooral in huizen waar de ventilatie nog met open raampjes wordt verzorgd kan dit makkelijk gebeuren als deze dicht staan.

Lang verhaal kort: gewoon plaatsen en aansluiten volgens de instuctie van de fabrikant. Dan kan je ook verhaal halen als er iets niet werkt of deugd. Liefst 2 dakdoorvoeren plaatsen. Ben je overal vanaf en kan je ook buiten/buiten draaien wanneer je dat wilt. Ikzelf doe niet anders (ook in de winter) Trek hooguit de afvoer slang in de zomer er af zodat de afvoer lucht de ruimte wat koelt waar de WPB staat (er staan dan altijd meerdere ramen open op lucht stand)

• David5757
Doggieman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:27:
@David5757
Heb het in dit forum al vaker aangegeven en doe het nog maar eens. Ga niet lopen klooien met zo'n oude afvoer van een gasketel. Het is en blijft behelpen. Bovendien helpt de fabrikant je niet bij problemen omdat de WPB niet is aangesloten volgens voorschrift. Deze schrijft niet voor niets 160mm voor en een minimale inhoud.

Los daarvan.... De retour lucht uit die Atlantic is echt koud hoor. Dat wil je echt niet (deels) je overloop op blazen in deze tijd van het jaar. Als laatste.... als je de configuratie binnen/buiten draait dan zuig je een hoop lucht (lees: warmte) weg uit de andere ruimtes in je huis. Dat kan als tocht worden ervaren. Die warmte moet door je verwarmingssysteem wel aangevuld worden. Ook moet je voorkomen dat je je huis vacuüm trekt. Vooral in huizen waar de ventilatie nog met open raampjes wordt verzorgd kan dit makkelijk gebeuren als deze dicht staan.

Lang verhaal kort: gewoon plaatsen en aansluiten volgens de instuctie van de fabrikant. Dan kan je ook verhaal halen als er iets niet werkt of deugd. Liefst 2 dakdoorvoeren plaatsen. Ben je overal vanaf en kan je ook buiten/buiten draaien wanneer je dat wilt. Ikzelf doe niet anders (ook in de winter) Trek hooguit de afvoer slang in de zomer er af zodat de afvoer lucht de ruimte wat koelt waar de WPB staat (er staan dan altijd meerdere ramen open op lucht stand)
Duidelijk verhaal. In dat geval zet ik de wpb in de garage en maak ik 2 dakdoorvoeren van 160mm

• Doggieman
David5757 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:33:
[...]

Duidelijk verhaal. In dat geval zet ik de wpb in de garage en maak ik 2 dakdoorvoeren van 160mm
Heel verstandig. Krijg je geen spijt van. Als extra voordeel bovendien ook geen last van geluid in je huis, en (minder) schade in geval van een lekkage aan je WPB. Wel zorgen dat de boel vorstvrij staat daar. Maar het mag er rustig "koud" zijn. Das geen punt. Je kan desnoods een iso deken om je WPB wikkelen. Niet fraai om te zien, maar scheelt wel in het stilstandverlies.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Doggieman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:27:

Je geeft eerst het advies om het volgens instructie van de fabrikant te doen en op het eind geef je aan je er in de zomer toch ook niet aan te houden. ;)

Ik wilde het voor de zomer eigenlijk ook zo aansluiten (en in de winter andersom) maar dat blijkt dus niet te mogen want staat expliciet genoemd in de Atlantic Explorer handleiding onder “verboden configuraties”; aanzuigen van buiten en uitblazen binnen.

Vind het wel jammer want leek me juist ideaal, nog wat koeling binnen ipv die koele lucht ‘verspillen’ door het buiten te dumpen.
Maar jij hebt er dus ervaring mee en het levert bij jou geen problemen op?
Weet jij toevallig ook waarom het zo niet mag officieel en welke problemen dat zou kunnen veroorzaken?

• Doggieman
@Vliegvlug

Met mijn advies doelde ik in dit geval meer op de dubbele doorvoer en de inhoud van de ruimte. Had ik misschien iets duidelijk in kunnen zijn.

Maar nee... weet het niet zeker waarom ze het "verbieden", maar denk dat ze bang zijn voor overdruk in de ruimte (als er bv geen ramen open staan of iets dergelijks). Je krijgt dan te weinig flow door de WPB en condensor.
Dit kan bij mij niet gebeuren omdat als ik de 160mm verbindingsslang van de dakdoorvoer aftrek er dan alsnog dus gewoon een open verbinding met buiten via de dakdoorvoer is. Er kan dus geen overdruk ontstaan. Bovendien staan er zomer/winter altijd ventilatie roosters open.

Hij staat bij mij in een goed geïsoleerde (niet gestookte) utility ruimte waar het ondanks de goede isolatie best wel warm kan worden in de zomer. Ik gebruik dan de koude lucht om de ruimte wat te koelen. 3 van mijn 4 omvormers hangen daar namelijk ook en die hebben alleen passieve koeling. Dus alle verkoeling voor die dingen is welkom. Helaas duurd de pret nooit lang want die WPB is zo weer op temperatuur in de zomer. Maar goed... het scheelt (merkbaar) wel. Al is het dan maar tijdelijk. In de zomer gaat hij aan op het heetste moment van de dag. Dan heeft het het meeste effect op de temperatuur in die ruimte. En nee.... heb nog nooit problemen ondervonden met wat dan ook door de WPB op deze manier gebruiken.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier van maart tot oktober minimaal 150kWh teruglevering die nu niet direct wordt verbruikt. Als je daarvoor ook de belasting niet kan salderen dan kan ik dat toch net zo goed gebruiken voor een cop1 boiler?
Ik heb een offerte voor een 250l wp boiler die netto met installatie een 3700 kost (extra groep, dakdoorvoeren). Tenzij we meer sww gaan verbruiken is dat lastig terug te verdienen. Het geluid in de bijkeuken is ook wel nadeel denk ik. Verwarming is hybride warmtepomp maar kan nog net niet helemaal gasloos, dan is betere isolatie nodig.
Gasverbruik voor sww is ~17m3/maand incl verspilling van een waakvlam.

[ Voor 15% gewijzigd door bite op 12-12-2024 18:56 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:18
bite schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:51:
Hier van maart tot oktober minimaal 150kWh teruglevering die nu niet direct wordt verbruikt. Als je daarvoor ook de belasting niet kan salderen dan kan ik dat toch net zo goed gebruiken voor een cop1 boiler?
Ik heb een offerte voor een 250l wp boiler die netto met installatie een 3700 kost (extra groep, dakdoorvoeren). Tenzij we meer sww gaan verbruiken is dat lastig terug te verdienen. Het geluid in de bijkeuken is ook wel nadeel denk ik. Verwarming is hybride warmtepomp maar kan nog net niet helemaal gasloos, dan is betere isolatie nodig.
Dat was hier ook een beetje mijn rekensom. Ik verstook gemiddeld 22m3 per maand in de zomer aan SWW waarbij in in de mooie maanden 450-650 KWh terug het net op druk. Zelfs na salderen hou ik daar nog minimaal de helft van over (en dat gaat ook een keer stoppen).

Mijn rekensommetje voor COP1
22 m3 * €1,35 voor een m3 gas = € 29,70 voor een maand douchen
100L boiler van 10-60 graden stoken kost 5,82 KWh, laten we zeggen 6 KWh, 186 KWh op maandbasis.
Als ik dit wegstreep tegen m'n de terugleververgoeding (- terugleverkosten) ben ik €0,03 * 186 KWh = €5,58 kwijt.
Als ik dit zou doen met stroom die ik van het net trek tegen vol tarief kost me dit €48,10 per maand
Als ik dit met gesaldeerde stroom doe €26,97 wat ongeveer gelijk is aan gas.

Als ik geen grote rekenfouten maak, snap ik de stelling van @Glashelder en is het inderdaad voor mij niet erg zinvol om een WPB te plaatsen. COP1 kan ik nog over nadenken, maar de besparing is gerommel in de marge.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-04 23:05
bite schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:51:
Hier ook aan het overwegen om een warmtepompboiler aan te schaffen. Verwarm hier alles met l/l pompen. En cooker boiler in keuken.

Huidige lasten (peiljaar 2024) gas

CV onderhoud € 143,00
gas vast € 60,00
gas variabel 204 m3 € 132,00
gas netwerk+vaste kosten € 163,00
gas belastingen € 142,00
TOTAAL € 640,00

oftewel, € 3 per m3 gas

Stel de boiler verbruik 650kwh per jaar kost me dit dan aan verloren teruglevering € 60 per jaar.

Een installatie zoals die van jou van €3.700 zou ik dan toch terugverdienen in 4 jaar, omdat ik anders ook een CV installatie moet aanschaffen na +/- 15 jaar voor € 1.500, dus die haal ik er vanaf. Dan blijft er € 2.200 aan investeringskosten over. Die deel ik dan door het uitgespaarde per jaar, zijnde +/- € 600

Of mis ik iets?

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 20:39
Jim423 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:34:
Onder de 0 graden gaat mijn Atlantic uit. (V3) Je zult dan via het element moeten verwarmen. Als deze uitgeschakeld is heb je geen warm water.

Heb je wel een slang cq. afvoer op de uitgang van de WPB zitten?
Condensafvoer wel, koude lucht gaat gewoon de garage is (wat volgens de installatie handleiding prima is met een ruimte van 40m3). Zit wel te overwegen een dakdoorvoer te maken voor afvoer, dan voorkom ik deze issues ook.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Jim423
Destynx schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Condensafvoer wel, koude lucht gaat gewoon de garage is (wat volgens de installatie handleiding prima is met een ruimte van 40m3). Zit wel te overwegen een dakdoorvoer te maken voor afvoer, dan voorkom ik deze issues ook.
Het kan zijn dat hij zijn eigen lucht weer opzuigt. Daarom is het wel goed om de afvoer en aanvoer zover mogelijk van elkaar te scheiden. Voor nu kun je proberen de afvoer opzij te draaien op de machine.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 20:39
Jim423 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Het kan zijn dat hij zijn eigen lucht weer opzuigt. Daarom is het wel goed om de afvoer en aanvoer zover mogelijk van elkaar te scheiden. Voor nu kun je proberen de afvoer opzij te draaien op de machine.
Ik heb ze inderdaad al zover mogelijk uit elkaar gedraaid. Ga toch maar even informeren naar een dakdoorvoer van 160mm.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Pagina: 1 2 3 4