Als laatste stap in gasloos, nu ook een warmtepompboiler in bedrijf genomen. De gaskraan kan dicht!
Dank voor de vele tips en posts van iedereen in dit forum. Graag koppel ik even mijn ervaringen terug wellicht ter inspiratie/verdere tips, zie ook de foto’s.
Gekozen voor de Atlantic Calypso Split 270 liter met aparte buitenunit. Wilde geen gedoe met lege boiler, heb een groot bad /4 persoons huishouden dan maar wat groter en weer sneller vol. Boiler op 10% leeg is binnen 4 uur weer helemaal warm (55 graden).
Ook daarmee geen geluid in huis en geen
dakdoorvoeringen/dakkappen voor de ventilatie maken etc.
Wel natuurlijk een buitenunit ophangen, maar daar was nog een mooi plekje voor naast de units voor de lucht/luchtverwarming.
Besteld in België vanwege de flink lagere kosten bij
https://www.boiler-shop.be/ en beschikbaarheid in NL (er is inmiddels ook een .nl, maar dat komt net zo goed uit België). Verzendkosten naar NL zijn 75 euro, daarvoor ga je niet zelf rijden. Heb circa 2 maanden moeten wachten op levering. Maar webshop wel duidelijk in communicatie en goed bereikbaar, ervaring was prima.
Boiler op zolder op de houten balklaag opgesteld. Balken zijn circa 8x20 cm, liggen 60 cm van elkaar en hebben een overspanning in de lengterichting van circa 3 meter. Wel een extra laag platen van 18 mm over de bestaande platen aangebracht ter versterking. Boiler bij de muur gezet. Merk geen doorzakking oid. Door verhuisbedrijf omhoog gebracht via de trap door 2 man, was op zich goed te doen omdat het alleen een boilervat is (scheelt lengte en gewicht, maar goed dat is allemaal eenmalig).
Aangesloten gewoon met 16 mm kunststof/15 mm koper (net als de bestaande leidingen). Water komt er nu harder uit dan voorheen met de CV ketel. Bad vult snel en ook regendouche is geen probleem (maar dat is eigenlijk natuurlijk niet de bedoeling die regendouche…).
Diëlektrische koppelling aan de warme kant aangebracht conform handleiding. De meegeleverde koppeling van Atlantic zelf is inderdaad erg dubieus zoals anderen ook al ervaren hadden, daarom andere besteld:
https://www.amazon.nl/Som...7-m20-grijs/dp/B07MVW6JZ4
Thermosifon (!) met een bocht aangebracht (dat is er hard ingepeperd in dit forum om te doen), maar omdat ik toch naar beneden moest met de leiding voorkom je gelijk dat de warmte opstuwt. Je merkt inderdaad dat het eerste stuk van de leiding constant warm is. Daarom ook de isolatie over dat stuk aangebracht. Had misschien nog beter met een knietje in de leiding gekund, maar ik dacht dat een mooie bocht wel goed voor de doorstroming zou zijn.
Aan de koude aansluiting geen dieëlektische koppeling aangebracht, hoeft ook niet volgens de handleiding.
Bij een WPB met split unit zit verder geen condensafvoer op het boilervat.
Wel een aftappunt met een T stuk aangebracht aan de koude kant voor eventueel aftappen van de boiler. Geeft wel een klein dood stukje bij de aftapnippel, maar dat lijkt me een klein risico. Aan de warme kant geen afsluiter gezet. Ook geen beluchter voor eventueel aftappen, je kan gewoon een warme kraan openzetten. Kan altijd even schroefkoppelingen naar de diëlektrische koppeling losdraaien mocht er toch een waterslot ontstaan.
Aan de koude kant geen extra afsluiter meer gezet. In de inlaatcombinatie zit al een afsluiter en je kunt altijd de hoofdkraan beneden afsluiten. Scheelt toch weer wat verbindingen.
Inlaatcombinatie 6 bar (max. 7 bar volgens handleiding, maar die kon ik niet zo snel vinden). Expansievat oid niet geïnstalleerd, de inlaatcombinatie doet volgens mij prima zijn werk om te hoge druk te voorkomen en juist denk ik goed om dan die 1 bar marge te hebben.
Het was wel een beetje zoeken om alle koppelstukjes en fittingen bij elkaar te vinden, maar dat lukt uiteindelijk wel. Voor de draadfittingen loctite 55 gebruikt, dat werkt echt veel beter dan teflontape is mijn ervaring.
Het gassendeel is (verplicht) inbedrijfgesteld door een F-gassen gecertificeerde aannemer. Daarmee ook gelijk de installatie/inbedrijfstelling formulier die je kan gebruiken voor de subsidie-aanvraag.
Onder de buitenunit eenvoudige trillingsdempers aangebracht (
https://www.aircodruten.nl/product/vibratie-dempers/) op de muurbeugel. De unit maakt ietsje meer geluid dan de Mitsubishi’s HI die ik heb voor lucht/lucht verwarming, maar echt prima acceptabel. Wat wel opvalt is dat de unit wel meer trilt. Dit geeft gelukkig geen gedreun op de muur, maar het geeft wel trilling door in de koelleiding en die zijn zelfs voelbaar bij het boilervat boven. Wellicht heeft iemand daar nog tips/ideeën voor?