Kingpinda schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:51:
[...]
Met home assistant hacs
cozytouch heb ik behoorlijk wat meer functionaliteit verkregen dan met de standardaard
cozytouch app.
Boost kan ik zonodig aansturen via home assistant. bijvoorbeeld als elektra goedkoop is via zonneplan hacs implementatie. maar je kunt ook pv contact/smartgrid of daluren aanzetten. echter daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik heb een shelly droog contact aangesloten op poort 11 en 12 van de boiler maar blijkbaar verwacht deze toch 230. dus hopenlijk met een simpele aanpassing krijg ik pv contact voor elkaar. dan kan ik zelf legionella runs inplannen met home assistant of inderdaad bij overschot pv ook aanslingeren als mijn aircos bijvoorbeeld al lopen. In de zomer verkoel ik namelijk alleen op overschot. overloop airco begint eerst te loeien op nucleare winter stand bij meer dan 500 watt export voor 5 minuten. als nog steeds 500 watt overschot is 5 minuten erna gaat woonkamer airco aan en schakelen weer in omgekeerde volgorde af bij 5 minuten langer import van meer dan 0 watt. dan wil ik de wpb ook daarachter hangen straks met pv of smartgrid contact.
Dat PV kontakt heb ik over gelezen maar verder gaat het blijkbaar niet ,
gewoon on/off.
Dat zou ik kunnen sturen middels een slimme stekker van Homewizard ,( 230 V op pin 11 en 12 ), die kan je laten triggeren op zonnestroom overschot of het laagste tarief bij Zonneplan.
Veel verder gaat het dus niet met de logica van de boiler zelf?