Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3
Acties:

Onderwerpen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:17
Matched: Cozytouch
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:28:
[...]

Maar altijd icm een cozytouch bridge neem ik aan.
Ik vind 140 euro om een signaal in te schakelen toch wel echt veel te duur.
Totdat iemand het 868 MHz IO-HomeControl protocol reverse engineered wel ja. Je krijgt daardoor ook toegang tot een aantal interne sensoren. Ik heb de prijs van de Cozytouch gewoon meegenomen in mijn afweging van de WPB aanschaf. Ik had nooit een WPB gekozen waarbij dit niet mogelijk was. Pas later vond ik de NIBE MT-WH 21-026-FS die modbus aan boord heeft. Dat was misschien nog beter geweest.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
Nu we het toch over Cozytouch hebben: Somfy heeft op haar eigen versie daarvan al een jaar geleden de locale API open gezet. Je kan dan dus tegen het locale IP adres van de bridge aanpraten ipv tegen een cloud server. Ik hoop dat dit ook naar de Cozytouch komt, maar ik snap niet waarom dat zo lang moet duren.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 26-09-2023 09:43 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-04 19:11

Sebazzz

3dp

RichieB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:40:
Ik hoop dat dit ook naar de Cozytouch komt, maar ik snap niet waarom dat zo lang moet duren.
Heeft iemand het ooit aan Atlantic gevraagd?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• RichieB
Sebazzz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:39:
[...]

Heeft iemand het ooit aan Atlantic gevraagd?
Goed idee, ik heb de vraag gesteld aan de Nederlandse service afdeling.

Dat was snel, ik heb nu al antwoord!
Bedankt voor u vraag.
Helaas hebben wij geen ondersteuning voor u vraag en kunnen u daarom ook niet verder helpen.

Toegevoegd als bijlage de handleiding van de Cozytouch.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
-O-

[ Voor 34% gewijzigd door RichieB op 26-09-2023 11:53 ]

• RichieB
Sebazzz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:27:
[...]

Wat is dat nou voor antwoord. Heb je het wel als een featurerequest gesteld? Het is geen rare feature in een periode van toenemende behoefte aan privacy.
Ik heb gewoon gevraagd wanneer deze feature van Somfy TaHoma naar de Cozytouch komt. Maar ik heb de vraag nu ook direct gesteld aan de "Technical Director – Electronics and Connectivity" van Atlantic. Ook al antwoordt die niet: hij gaat er over. Dan weet hij tenminste dat er vraag naar deze feature is.

• RichieB
Ik heb even met de Atlantic Explorer v4 Boost mode gespeeld. Deze kan je aanzetten op het paneel van de WPB of via de Cozytouch app. In eerste instantie ging alleen de WP draaien (wel buiten de normaal toegestane tijdsperiode), het elektrische element deed niet mee. Ik had namelijk in het Installateursmenu de instelling "Elektrische steunweerstand" op "Gedeactiveerd" gezet. De Boost mode houdt zich hier dus aan. Nadat ik de instelling had aangepast naar "Automatisch" ging het element in Boost mode wel meewerken. Na een uur heb ik Boost weer uitgezet. De WPB valt dan terug in manualEcoActive. Als ik nu het PV-contact aanzet werkt gelukkig alleen de WP en het elektrische element niet.

Dit is een prima situatie voor mij: via het PV-contact kan ik de WPB tijdelijk langer laten lopen (tot 62 °C) en met de Boost mode kan ik dan het elektrisch element erbij zetten.

Volgens de handleiding kan met deze instellingen het elektrisch element ook automatisch worden bijgeschakeld als de omgevingstemperatuur onder de -5 °C of boven de 43 °C komt. Maar op een geïsoleerde zolder zal dat natuurlijk niet gebeuren.

Suf detail: via Overkiz blijft tijdens de Boost mode "io:DHWModeState" op "manualEcoActive" staan. Alleen omdat "core:BoostModeDurationState" aangeeft dat de BoostMode nog X dagen actief is kan je zien dat de Boost mode aan staat.

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 27-09-2023 13:25 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50
Speedy-Andre schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:30:
Check vooral of de 0 en live (blauw en bruin) hetzelfde zitten, anders gaat het licht uit :+
Hoewel het relais dubbelpolig lijkt te zijn (bij de V3) weet ik niet of hij het element geheel afschakelt.
Ik ben er geen voorstander van maar ik denk dat doorlussen naar een Shelly wel kan.
Het probleem is dat aan beide kanten onverwacht een spanning kan staan, stel dat de Shelly een keer blijft plakken dan heb je niet zo snel de oorzaak gevonden en blijft het element onnodig ingeschakeld.
Er zit een draad doorvoer nabij de kap zodat je de Shelly buiten de wpb kan houden ivm vocht enz.

Ik heb alleen het pv contact in gebruik, als mijn Sonoff aan zou blijven dan is dat te zien op het wpb display en er gebeurt niets schadelijks behalve dat de wpb 62 graden blijft.
daar ben ik dus ook een beetje bang voor, maar geen idee of dat gegrond is of niet.

Ik koppel hem gewoon los van de PCB en dat rechtstreeks aan de shelly.
Heb zojuist dit besteld, kan ik meteen (jeej! *O*) de watertemperatuur zien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfbKrxExoxoTtx94sV1XFWSyP_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtWHs75kA9JiK459XfqIKRfs.png?f=fotoalbum_large

Kost een stuk minder dan een cozytouch :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een Atlantic kan alleen met een Cozytouch online en ik betwijfel of er dan fw updates komen.
Stel dat je ergens warm water verliest, dan is dat ook een oorzaak om verder af te koelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• RichieB
ASW1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:15:
[...]

En komt wat je daar afleest goed overeen met wat de Atlantic zelf aangeeft, of kijk je nooit naar dat laatste?
Mijn Atlantic Explorer v4 geeft via CozyTouch een core:ElectricEnergyConsumptionState aan van 131812 Wh terwijl mijn externe kWh meter 137.74 kWh aangeeft. Dat is toch een verschil van 4,5% dat de Atlantic te weinig aangeeft.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jopie841 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:05:
[...]

ik heb het bedieningspaneel losgehaald waarmee de print in beeld komt. Ik zie nergens een knoopcel?
[Afbeelding]

Overigens heeft mijn boiler vanaf het begin nooit de klok settings onthouden bij stroomuitval. Vandaar dat ik daar niet verbaasd over ben. Sterker nog, dat de klok gereset is vertelt mij dat er een stroomuitval geweest moet zijn en ik denk dus dat dat iets veroorzaakt heeft. Het probleem is dat alles nu geblokkeerd is.

Aangezien het display een boodschap geeft is de main controller nog in werking. Mijn hypothese was dat er verderop iets doorgebrand zou zijn, bv wellicht een zekering doorgebrand, en dat de controller daarop alles blokkeert. Als ik echter de print bekijk ziet alles er op het oog goed uit. En helaas zie ik nergens een zekering.

Met behulp van een service manual zou ik op aangegeven meetpunten kunnen controleren. Vandaar dat ik die graag zou willen hebben
Geen batterij lijkt me een productiefout, ik kan helaas geen ander plaatje van een V4 print vinden ter vergelijking.
RichieB schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:05:
[...]

Mijn Atlantic Explorer v4 geeft via CozyTouch een core:ElectricEnergyConsumptionState aan van 131812 Wh terwijl mijn externe kWh meter 137.74 kWh aangeeft. Dat is toch een verschil van 4,5% dat de Atlantic te weinig aangeeft.
Als je eigen meter MID gekeurd is kan ie toch nog 1% afwijken.
Ik meet mijn V3 met een Shelly, die wijkt minder af maar dat zegt niet alles.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-04 20:57
RichieB schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:05:
[...]

Hoe haal je die waardes uit de cozybridge? Heb al aardig wat tooltjes geprobeerd…

Kan goed dat de Atlantic alleen het vermogen laat zien wat daadwerkelijk gebruikt is voor opwarmen van het water en niet het eigen vermogen of verliezen meeneemt. Ik denk dat je externe meter nauwkeuriger is. Ik heb een meter ook achter de omvormer van de zonnepanelen, daar denk ik hetzelfde te zien.

• RichieB
supernova99 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:01:
[...]

Hoe haal je die waardes uit de cozybridge? Heb al aardig wat tooltjes geprobeerd…
Ik gebruik overkiz2mqtt Overkiz is het protocol dat CozyTouch gebruikt.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wie heeft er interesse om samen met mij een cozytouch bridge te kopen vanuit Frankrijk. Ivm black friday kost dit inclusief levering naar NL 178 euro. Dus dat is 89 euro per stuk. Moet het wel snel weten ivm 10% extra korting die je nu krijgt boven 150 euro en gratis verzending als je er 2 bestelt. Laat maar weten via pm. Het is de nieuwe wifi versie en is op voorraad daar en ze verzenden standaard naar Nederland.

https://www.habitamat.com...368-bridge-cozytouch.html

Is al in voorzien nu, we hebben er 2 besteld :-)

[ Voor 17% gewijzigd door mrme12345 op 26-11-2023 13:15 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

CurlyMo schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:14:
@jopie841 Ik heb eerder ook met technische experts van atlantic gespard over waterontharders. Mijn ervaring is dat ze erg vriendelijk en behulpzaam zijn.
Hmm, misschien heeft het dan zin om de discussie over lokale API toegang voor de Cozytouch open te breken :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• RichieB
Sebazzz schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:35:
[...]

Hmm, misschien heeft het dan zin om de discussie over lokale API toegang voor de Cozytouch open te breken :)
Dat moet je wel weten wie je daar moet hebben. Een simpele E-mail was niet genoeg.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-04 09:32
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Daar kan ik kort over zijn, je kan alleen het PV contact gebruiken om hem naar 62 graden te laten gaan.
De rest zal met de bridge moeten die draadloos met het Somfy IO protocol praat.
H.A. en Domoticz doen in feite alsof ze de Cozytouch app zijn, ze loggen in op je account.
Omdat alles met een (druk bezette) server werkt zit er een flinke vertraging in.
Eventueel kan het met de Tahoma bridge mocht je die hebben voor Somfy zonneschermen e.d.
Waar kan ik de ondersteuning voor een Tahoma bridge vinden?

Ik heb er een maar krijg het niet aan de praat. Dat hele ik protocol heb ik een slecht gevoel bij.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Maeslant schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:32:
[...]

Waar kan ik de ondersteuning voor een Tahoma bridge vinden?

Ik heb er een maar krijg het niet aan de praat. Dat hele ik protocol heb ik een slecht gevoel bij.
Dat lijkt niet (meer) mogelijk, zie de lijst met compatibel apparatuur van Somfy:
https://www.somfy.fr/fr_v...9boS_ehsiFohoCxrYQAvD_BwE

In oudere topics werd gedacht dat het moest kunnen als je op de Cozytouch server zou inloggen maar de Somfy bridge moet dan wel het apparaat (her)kennen en de bijbehorende bediening gebruiken wat blijkbaar toch niet kan.

• RichieB
@Maeslant Ik heb de Thermor Cozytouch Bridge 400990 en die werkt wel met de Atlantic Explorer v4. Die maakt ook verbinding met de juiste ovekiz servers.

• RichieB
Ik had een extra Cozytouch bridge gekocht om te rooten, maar de cloud interface werkt best goed. Dus hij gaat in de verkoop.

[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 28-01-2024 15:01 ]

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:05
Zoals velen hier heb ik de Atlantic explorer. Nu heb ik een cozytouch aangeschaft en krijg het niet voor elkaar om deze verbonden te krijgen.

Via connectiviteit in het menu parametreringen zou dit volgens de handleiding ingesteld moeten worden. Ik kan dit echter niet terug vinden in de standaard menu's of via de installateur modus. Iemand een idee hoe ik dit ingeregeld krijg?

Het 'geheime' menu krijg ik ook niet zichtbaar terwijl ik de temperatuur wel op 40graden in kan stellen. Ik heb al een aantal keer een reset van de instellingen gedaan en ook fysiek de stroom eraf gehaald.

• RichieB
@vraasen Volgens de handleiding zitten de instellingen voor Cozytouch onder "Connectiviteit" gewoon in het normale menu. Je hebt dus niet het Installateur of verborgen menu nodig. "Connectiviteit" zit dus is het menu waar je ook de taal, datum en tijd en het schema in kan stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 24-02-2024 17:59 ]

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:05
RichieB schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:57:
@vraasen Volgens de handleiding zitten de instellingen voor Cozytouch onder "Connectiviteit" gewoon in het normale menu. Je hebt dus niet het Installateur of verborgen menu nodig. "Connectiviteit" zit dus is het menu waar je ook de taal, datum en tijd en het schema in kan stellen.
I know, maar deze is niet terug te zien in mijn menu. Dit is wat er beschikbaar is in het reguliere menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndpUYPMpHZ8VbXvQd2i-uO6b7Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzPRkWxY6f04VasqmlEOQZ5x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Gw-0qZ9LBVNuVDr2d7qBMF_eJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BOM61oqyHWr483Xb7iobW1H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbVHLM7yGzkcmb41D8ux6kVYQDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXXxdfjD6yrTAVfcIWzgYtpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tpuc9vAWd56wLWFx5fegfpYqOMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obOP89l4SoUoyHduG45cXHHk.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Geen matches
Het is een samengestelde (titanium) anode, zonder prik heb je de zwerfstroom beveiliging niet.
Je zal hooguit een klein beetje slijtage van de anode krijgen en dat stopt zodra er weer prik op staat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 31% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-03-2024 19:47 ]

• RichieB
Hier is er zelfs een voor €85. Maar inderdaad, die Cozytouch Bridge was vroeger flink duurder.

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:49

edautz

Meten is weten.

Knielen schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:18:
[...]

Daar staat dit topic vol mee, zoek eens op 'bridge'. Als je zelf een beetje van knutselen houd kan je bijna iedere WPB wel gebruiken met bijvoorbeeld het PV contact en een Somfy switch + temp sensor.
Na enig gepuzzel op dit foum kom ik uit op:

Atantic explorer V4 270 liter
Cozytouch Bridge V2 Wifi die vervolgens met Somfy IO protocol (868MHz) met de WPB communiceert.
En Homeassistant die vervolgens met de Overkiz integratie met de Atlantic Cozytouch bridge kan communiceren via Wifi.

Klopt dit?

Dan is het de vraag wat zijn de uitlees een aanstuur mogelijkheden vanuit Homeassist, als bovenstaande in place is?

Waar ik aan denk:

Uitlezen van:

Watertemperatuur.
Water flow in l/m.
Volume warm water.
COP
Energie gebruik. Volume in kWh en actueel kW. Dit laatste zou ik ook kunnen oplossen door een energy meter in serie met de groep te zetten, waarop de WPB is aangesloten.

Instellen van:

Watertemperatuur.
Wanneer de legionella run wordt uitgevoerd.
Start en stop van de verwarming van de WPB.

Is dit dan mogelijk? Zo niet, wat dan wel?

En er lekker warmpjes bij zitten.

• Doggieman
  • Laatst online: 00:12
Als je dat allemaal wilt, dan kan je beter iets zelf bouwen met een Wemos D1 mini en een losse stroom/schakel meet plug o.i.d. Zover als ik begrepen heb is de uitlezing en bediening met die Cozytouch toch wel redelijk beperkt.

Met zelfbouw en wat home automation via HA of/en Node-RED kan je bijna alles wat je wilt realiseren.

Kwestie van het PV en/of hulp verwarmingscontakt (mis) bruiken van de Atlantic Explorer 3/4.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan alleen in HA wat met de Cozytouch app kan en dat is vrij weinig.
Een paar timers instellen (boost, vakantie), verbruik uitlezen en misschien wat instellingen aanpassen.
De wpb kan geen flow of liters meten dus een cop wordt lastig.
Dan is er het risico dat Atlantic het protocol of de authenticatie verandert waarna je mag hopen dat iemand dat kan implementeren in HA.
Bij Domoticz is dat gebeurd en het werd nooit hersteld.

Het is niet ondenkbaar dat Somfy uiteindelijk meer mogelijk maakt, dat is met andere bridges al gebeurd en de climate kant hobbelt hier met veel vertraging achteraan.
Voor Somfy is het op zich voordelig als klanten hun servers minder intensief gebruiken dankzij local api's.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-04 17:15
edautz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:45:
[...]

Na enig gepuzzel op dit foum kom ik uit op:

Atantic explorer V4 270 liter
Cozytouch Bridge V2 Wifi die vervolgens met Somfy IO protocol (868MHz) met de WPB communiceert.
En Homeassistant die vervolgens met de Overkiz integratie met de Atlantic Cozytouch bridge kan communiceren via Wifi.

Klopt dit?

Dan is het de vraag wat zijn de uitlees een aanstuur mogelijkheden vanuit Homeassist, als bovenstaande in place is?

Waar ik aan denk:

Uitlezen van:

Watertemperatuur.
Water flow in l/m.
Volume warm water.
COP
Energie gebruik. Volume in kWh en actueel kW. Dit laatste zou ik ook kunnen oplossen door een energy meter in serie met de groep te zetten, waarop de WPB is aangesloten.

Instellen van:

Watertemperatuur.

Is dit dan mogelijk? Zo niet, wat dan wel?
Je vraagt inderdaad vrij complexe zaken en die heb ik nog niet gezien - zo compleet.
Zelf heb ik de S0-tool van @huizebruin Met veel plezier bij mijn wpb. Watermeter + energieverbruik was voor mij belangrijk.
COP kan je een aardige guestimate van maken door watermeter, energieverbruik, Tset en Tin te nemen. Immers is bekend hoeveel energie nodig is om X liter water met dT te verwarmen. Dat delen door je energieverbruik en je bent er.
Door gelaagdheid in je tank ligt het allemaal wat genuanceerder maar je komt goed in de buurt.

Met een shelly of ander relais kan je de PV gebruiken, maar zoek hier op t topic ook even op tariefschakeling. Daar kon volgens mij iets meer mee.

Als laatste, legionella run is volgens mij niet nodig als je PVcontact gebruikt, aangezien die altijd naar een hoge Tset gaat.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• RichieB
Ik gebruik geen Home Assistant maar mijn zelfgeschreven overkiz2mqtt samen met Prometheus.
edautz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:45:
[...]
Uitlezen van:

Watertemperatuur.
Ja, dat kan via "io:MiddleWaterTemperatureState". Standaard wordt deze elke 10 minuten geüpdatet. Door elke minuut het "refreshMiddleWaterTemperature" commando te sturen kan je de frequentie verhogen.
Water flow in l/m.
Dit zit niet in de Overkiz data. Volgens mij zit er geen flow meter in de WPB.
Volume warm water.
Er is een "core:V40WaterVolumeEstimationState" wat een soort inschatting is van het geproduceerde warm water volume. Lijkt me niet heel betrouwbaar. Het is een counter die dus alleen maar groeit.
COP
Om de COP te kunnen berekenen heb je de toegevoegde thermische energie nodig. Die is niet beschikbaar.
Energie gebruik.
De ingebouwde kWh meter "core:ElectricEnergyConsumptionState" loopt verrassend gelijk met de MID gekeurde kWh meter die ik er voor heb gezet.
Volume in kWh
Niet beschikbaar
actueel kW
Er is "io:PowerHeatPumpState" voor het huidige vermogen van de WPB en "io:PowerHeatElectricalState" voor het huidige vermogen van het elektrisch element.
[...]

Instellen van:

Watertemperatuur.
In de Cozytouch app kan je het "aantal douches" aanpassen. Ik heb zelf 2 opties: met 5 douches gaat "core:TargetTemperatureState" naar 50 en met 6 douches gaat hij naar 54. In Overkiz kan je dit instellen via het setTargetTemperature command.
De legionella run kan je alleen op de WPB zelf instellen als frequentie: elke week, elke 2 weken, elke 4 weken. Op welke dag dat dan gebeurt heb je geen invloed op (maar wordt na een tijdje wel voorspelbaar).
[...]
Je kan het schema (uren van de dag) dat de WPB aan mag aanpassen via de Cozytouch app (en dus Overkiz). Dat heet "Manual". Er is ook een "Auto" modus waarbij de WPB zelf kiest wanneer hij aan gaat, waarschijnlijk gebaseerd op de watertemperatuur. Je kan ook de vakantiemodus (AwayMode) aanzetten via Overkiz. Daarmee kan je direct de WPB uitzetten. Zelf doe ik dit met een Sonoff relais op de PV ingang dat ik aanstuur via MQTT. PV contact dicht = direct verwarmen naar 62 °C. PV contact open = verwarming volgens tijdsschema en ingestelde temperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 26-04-2024 17:52 . Reden: Update: gewenste watertemperatuur instellen is wel mogelijk ]

• RichieB
Soepstengel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:21:
[...]
Wat betreft de Atlantic heb ik begrepen dat de cozybridge intergratie via een externe server loopt en dat er dus geen locale api toegang is,
Dat klopt. Somfy (de maker van Overkiz) heeft op hun bridge wel de lokale API vrijgegeven. Helaas heeft Atlantic dat niet gedaan voor de Cozytouch bridge.
hou er dus rekening mee dat Atlantic elk moment de stekker uit de server kan trekken en je dus niks meer hebt.
Helemaal waar, maar dat risico is niet heel groot. Overkiz en Cozytouch zijn serieuze diensten van serieuze bedrijven waar vol op wordt ingezet. Ik zie dat niet snel uit gaan.
Diverse leden in dit topic hebben ook al outages gemeld in de afgelopen jaren van meer dan een dag (maar volgens mij niet vaak).
Dat klopt ook. De downtime was de afgelopen 6 maanden 1x een hele dag en een keer of 5 een uur ofzo.
Ik denk dat aansturing het belangrijkste is in de meeste gevallen, en dat kan je prima regelen via het PV contact met wat zelfbouw. Eventueel kan je nog extra sensoren toevoegen voor stroomverbruik, waterverbruik en temperatuur buiten het apparaat om.
Dit geeft je eigenlijk alles wat je wilt weten en je hebt het dan helemaal zelf in de hand.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RichieB schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:05:

Ik doe dit zelf niet via domotica maar met de Cozytouch app kan je dit niet instellen. Ik denk dus niet dat dit via Overkiz kan.
Wat je nu noemt is van de V4, de gewenste temperatuur instellen kon met de V3 (aantal douches) in Domoticz.
HA maakt er een sensor van die dhwp_actuator_ temperature heet, echter was dat in Domoticz een slider die de temperatuur per graad kon instellen.
De methode was met 2 stappen, eerst de slider aanpassen en dan een Set knop die het naar de wpb stuurt.
Waarschijnlijk was dit zo gedaan omdat Domoticz niet een integer kon inlezen en die direct verzenden.

https://github.com/OBone-git/Cozytouch-domoticz

https://www.easydomoticz....opic.php?t=4671&start=400

Er lijkt daar beweging in te zitten, ik heb V5.34 en daar zie ik V5.37 tenzij die zich fout rapporteert.

• RichieB
@Speedy-Andre Klopt, dit kan met het setTargetTemperature Overkiz commando. Maar de Cozytouch app past ook de "core:TemperatureState" aan (naast de "core:TargetTemperatureState"). Ik ben er nog niet achter welk commando dat is en wat dit dan feitelijk doet met de WPB.

Volgens de Overkiz communicatie ondersteunt AtlanticDomesticHotWaterProductionV2_CV4E_IOComponent deze set temperatuur commando's:
code:
1
2
3
4
5
setComfortTargetTemperature
setEcoTargetTemperature
setFrostProtectionTargetTemperature
setTargetTemperature
setHaltedTargetTemperature

Die eerste 2 zijn het niet, die zetten "core:ComfortTargetTemperatureState" en "core:EcoTargetTemperatureState" die default niet zijn ingesteld.

Update: ik heb een eenvoudig script geschreven waarmee je een Overkiz commando kan sturen via MQTT.

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 26-04-2024 11:55 ]

• edautz

edautz

Meten is weten.

@Doggieman @Soepstengel @Speedy-Andre @stevenP @RichieB

Bedankt voor jullie antwoorden. Alhoewel er onder jullie enige controverse bestaat over de stabiliteit, toekomstvastheid en de bruikbaarheid van de mogelijkheden van de cozytouch brigde en bijbehorende cloudservice, lijkt het een bruikbare oplossing. En blijkbaar de enige betaalbare WPB waar je toch geautomatiseerd invloed op kan uitoefenen en data uit kunt halen, zonder alleen beperkt te zijn door eigen sensoren in te bouwen en contacten op afstand te “misbruiken”.

Nog even een andere vraag. In dit forum wordt melding gemaakt van een Somfi bridge met lokale api? Zou dit een beter alternatief voor de cozytoch bridge kunnen zijn?

• RichieB
@edautz Somfy heeft Overkiz ontwikkeld en verkoopt deze oplossing aan verschillende hardware leveranciers. Er draaien daarom verschillende instances (servers) van de Overkiz cloud dienst. Deze zijn echter niet onderling compatibel. De Atlantic versie van Overkiz heet Cozytouch. Atlantic verkoopt hun hardware ook weer als white label aan verschillende partijen. Die zijn onderling wel compatible. De Thermor Cozytouch bridge werkt bijv. wel met de Atlantic Explorer v4 (maar heeft ook geen local API toegang).

Zie hier voor een lijst van de Overkiz servers en gateways (bridges):

https://github.com/iMickn...in/pyoverkiz/const.py#L28
https://github.com/iMickn...pyoverkiz/enums/server.py
https://github.com/iMickn...yoverkiz/enums/gateway.py

• edautz

edautz

Meten is weten.

RichieB schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:37:
@edautz Somfy heeft Overkiz ontwikkeld en verkoopt deze oplossing aan verschillende hardware leveranciers. Er draaien daarom verschillende instances (servers) van de Overkiz cloud dienst. Deze zijn echter niet onderling compatibel. De Atlantic versie van Overkiz heet Cozytouch. Atlantic verkoopt hun hardware ook weer als white label aan verschillende partijen. Die zijn onderling wel compatible. De Thermor Cozytouch bridge werkt bijv. wel met de Atlantic Explorer v4 (maar heeft ook geen local API toegang).

Zie hier voor een lijst van de Overkiz servers en gateways (bridges):

https://github.com/iMickn...in/pyoverkiz/const.py#L28
https://github.com/iMickn...pyoverkiz/enums/server.py
https://github.com/iMickn...yoverkiz/enums/gateway.py
Ok. Een hele waslijst. Dan ff to-the-point: Is er een beter alternatief voor de Cozytouch bridge V2? Of moet ik gewoon voor deze gaan?

• RichieB
edautz schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:56:
[...]
Ok. Een hele waslijst. Dan ff to-the-point: Is er een beter alternatief voor de Cozytouch bridge V2? Of moet ik gewoon voor deze gaan?
De V2 is volgens mij Wifi-only. Ik doe het liefst zo veel mogelijk bedraad, dus ik heb de V1 genomen.

• RichieB
mrme12345 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:35:
[...]

Geen idee, blijkbaar heeft hij dan weer 10 min nodig om weer beetje oo te warmen (stilstandverlies compensatie
Dat lijkt me sterk met jouw na isolatie. Mijn Atlantic Explorer v4 verliest in 2 uur 0,4 °C zonder enige extra isolatie.
of dat er weer warm water is verbruikt in de tussentijd)
Heb jij geen Cozytouch bridge aangeschaft? Dan kan je het temperatuurverloop loggen. Dan weet je waarom hij steeds aan springt.

Loopt jouw warmwater uitgang wellicht direct omhoog? Dan heb je waarschijnlijk last van een thermosifon.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 29-04-2024 08:29 ]

• mrme12345
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:25:
[...]

Dat lijkt me sterk met jouw na isolatie. Mijn Atlantic Explorer v4 verliest in 2 uur 0,4 °C zonder enige extra isolatie.

[...]

Heb jij geen Cozytouch bridge aangeschaft? Dan kan je het temperatuurverloop loggen. Dan weet je waarom hij steeds aan springt.
Klopt, hier zie je ook dat temperatuur in boiler daalt en dat hij dan weer aan springt (en snachts goed op temperatuur blijft, dus zal extra warm water verbruik zijn overdag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiNiT6uVT0ZtiamWgXuOAjsNJv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36MC8CVwxuLKZFaRn40UvlAi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door mrme12345 op 29-04-2024 09:09 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tanuki schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:30:

Ik google net even snel en het lijkt erop dat bijvoorbeeld deze compatible moet zijn: https://github.com/tspopp/AquaMQTT
Heeft iemand dit al draaien? :)
Op zich in een interessante oplossing omdat je niet van de Cozytouch en server afhankelijk bent.
Echter minder fijn voor je garantie en ik vind het en beetje riskant om in te grijpen in de hardware.
Op zich is het netjes uitgevoerd maar de print zit wel in een vochtige omgeving en trilt mogelijk.
Daarom zou ik er liever een kastje omheen zien of breng hem buiten de wpb met een lange cat5 waar je connectoren op zet.
Eens zien of het met mijn Esp32 werkt als ik daar wat IO gedoe bij prik, al zal de software mijn V3 mogelijk niet (her)kennen :)

• RichieB
@Tanuki @Speedy-Andre Zeker interessant, ook omdat er dingen uitgelezen worden die Cozytouch niet doet, zoals de lucht temperatuur en de fanspeed. Als dit er eerder was geweest had ik mijn Cozytouch bridge niet gekocht..

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:19:
Ik ben opzoek naar een WP-Boiler zodat de stadsverwarming definitief afgesloten kan gaan worden. Een belangrijke eis is dat de integratie met Home Assistant optimaal is.

Welke fabrikant heeft de beste integratie mogelijkheden met Home Assistent (bijvoorkeur via een door de fabrikant aangeboden integratie)
Is al eens eerder voorbij gekomen in dit topic, het zou moeten kunnen met de Cozytouch integratie. En ook met de Overkizz integratie zoals ik begrijp: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Daarnaast heb je ook nog AquaMQTT, wat compatible is met de Groupe Atlantic boilers. :) Met name dit issue is nuttig.

[ Voor 5% gewijzigd door Tanuki op 10-06-2024 08:16 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Tanuki schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:22:
Ik ook, tot nu toe. Mijn boiler wordt als het goed is 5 juli geleverd. Maar ik heb al wat contact gehad met Atlantic technisch support en dergelijke, erg over te spreken. Ik werd heel blij van de antwoorden. :)
Atlantic wil toch geen direct contact met consumenten :? Toen iemand vroeg om lokale API toegang tot de CozyTouch werd ie praktisch afgewimpeld.

• Tanuki
  • Niet online
Sebazzz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Atlantic wil toch geen direct contact met consumenten :? Toen iemand vroeg om lokale API toegang tot de CozyTouch werd ie praktisch afgewimpeld.
Misschien zijn ze daar minder happig op, om die specifieke informatie te delen? En misschien afhankelijk van welke persoon het toevallig was?

Ik heb wat vragen gesteld over bepaalde aspecten van de installatie, waarbij ik heel goed advies kreeg. O.a. of de afmeting van het expansievat dat ik in gedachte toereikend zou zijn, waarop ik een complete Excel sheet kreeg + een hoop informatie over hoe zij dat dan berekenen en wat dus het juiste aantal liters is.

Ik werd in ieder geval niet afgewimpeld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• stiphout
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-12-2024
Grafische weergave komt uit HomeAssistant. Informatie wordt daar ingeladen via cozytouch bridge.
Mocht je interesse hebben, deze integratie gebruik ik: https://www.home-assistant.io/integrations/cozytouch/

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
stiphout schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:49:
[...]

Grafische weergave komt uit HomeAssistant. Informatie wordt daar ingeladen via cozytouch bridge.
Mocht je interesse hebben, deze integratie gebruik ik: https://www.home-assistant.io/integrations/cozytouch/
Leuk weetje, mijn V3 rapporteert dat helaas niet met de Cczytouch dus ik heb er een sensor bij geplaatst..
Wat de 70C betreft denk ik dat het element wordt gebruikt tijdens de legionellarun, dat kan je eventueel zien aan het hoge verbruik vanaf 62C (dan 1800W meer of als de wp niet draait 1800W totaal).

Je kan bij de (installateur) instellingen aangeven dat het element nooit wordt gebruikt en dan wordt het 62C.
De dubbele piek naar 70C rond 2 en 3 aug is wel apart, het lijkt of hij 2 keer naar 70C gaat maar binnen hoeveel tijd dat is kan je met inzoomen beter zien.
Misschien is de timer een beetje van slag, dan helpt een paar minuten zonder spanning soms.

• Tanuki
  • Niet online
Heeft iemand een overzicht van welke data/sensoren/enz je krijgt in Home Assistant met de cozytouch integratie met de Atlantic Explorer v4?

• RichieB
@Tanuki Ik gebruik geen Home Assistant maar wel de python-overkiz-api die daar onder zit. Je kan kijken naar deze config file die de MQTT berichten van dit script verwerkt. In de python-overkiz-api repo staat een voorbeeld van de CozyTouch Overkiz output.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 12-08-2024 11:04 ]

• Energeet
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-09-2024
sinds kort werkt mijn Cozytouch app niet meer; kan niet inloggen; weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-04 07:22
Tanuki schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:15:
[...]

Is al eens eerder voorbij gekomen in dit topic, het zou moeten kunnen met de Cozytouch integratie. En ook met de Overkizz integratie zoals ik begrijp: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Daarnaast heb je ook nog AquaMQTT, wat compatible is met de Groupe Atlantic boilers. :) Met name dit issue is nuttig.
ik wil wel een gooi doen met die pcb'tje, echter is jlcpcb een tever van m'n bed show
gerber file uploaden lukt maar een bom en placement lukt mij niet
ik wil er prima 5 bestellen en dan 4 andere ook blij maken (of meer)

dus wie wil mij helpen met JLCPCB
en zijn er meer geintresseerde in de AquaMQTT
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat lijkt me niet, je kan het pv signaal niet met het display (of de Cozytouch) activeren of je moet de boost starten.
Die print is voor dat geld wel leuk om op m'n V3 uit te proberen, de Cozytouch integratie in HA is goed voor wat meetwaarden maar de gewenste temperatuur kiezen kan niet.
De oude Domoticz oplossing kon dat wel maar die is om zeep geholpen door een andere authenticatie ;w
Inmiddels zijn daar wat plakbandjes voor gemaakt, maar dan is een recente versie nodig.

• Tanuki
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:09:
Dat lijkt me niet, je kan het pv signaal niet met het display (of de Cozytouch) activeren of je moet de boost starten.
Toch is dit wel hoe het werkt: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/pull/25

Het PV contact zit nog voor de main controller en de HMI, dus je kunt dat prima overschrijven. En dat is dus ook hoe het gemaakt is. :)

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 22:33
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:09:
Die print is voor dat geld wel leuk om op m'n V3 uit te proberen, de Cozytouch integratie in HA is goed voor wat meetwaarden maar de gewenste temperatuur kiezen kan niet.
De oude Domoticz oplossing kon dat wel maar die is om zeep geholpen door een andere authenticatie ;w
Inmiddels zijn daar wat plakbandjes voor gemaakt, maar dan is een recente versie nodig.
PV modus kan dus op twee manieren gewoon 'aan' gezet worden, en dat is precies wat ik ook doe. De Heat Pump variant dan, het element gebruik ik liever niet.

Mea culpa, ik zie zojuist in mijn YAML dat mijn automatisering de nog op de PV input aangesloten Shelly triggert :o

[ Voor 10% gewijzigd door redah op 09-10-2024 15:28 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben benieuwd of dit met de EX V3 goed werkt, zo te zien is de Windhager een EX V4.
De pcb van de V3 is grotendeels eender, ik zou het leuk vinden als ik de diverse temperaturen kan uitlezen wat niet kan met de Cozytouch.
Dan kunnen mijn eigen sensors er uit en vervalt een Nodemcu die ze rapporteert.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik wilde het proberen maar iemand die pcb's met onderdelen erop aanbiedt reageert gewoon niet ;w
Het zou mooi zijn als je met die print de gemeten temperatuur kan uitlezen, dat lukt niet met de Cozytouch die door de cloud ook vertraagd werkt.
M'n alternatieve sensor voor de wp loopt redelijk goed mee maar ik wil graag de eigen sensor er bij.

• Raymon76
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb nog een vraag mbt PV contact op de AE V4
Ik weet dat dit topic er vol mee staat maar zie door de bomen het woud niet meer (sorry adhd’er)

Concreet heb de installateur gevraagd om de WPB zoveel mogelijk te laten draaien op de PV installatie (Enphase/Envoy)maar hij zei doodsimpel , dit kun je schakelen met de bedrijfstijden op de WPB . Ik heb ook een Cozytouch v2 besteld want ik wil niet elke keer naar zolder te moeten lopen voor de instellingen .
Is het echt een toevoeging als hij via het PV word aangestuurd of kan het ook zonder .
Is dit veel werk om aan te sluiten ?
Nu staat hij op eco (50 graden ) maar kan ik bv ook met de CT app de temp verhogen bij voldoende opbrengst vd panelen?
Dus is aansluiten op PV contact een musthave of overbodig ?
Graag hoor ik de meningen

Mvg

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:09
Raymon76 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:57:
Ik weet dat dit topic er vol mee staat maar zie door de bomen het woud niet meer (sorry adhd’er)

Concreet heb de installateur gevraagd om de WPB zoveel mogelijk te laten draaien op de PV installatie (Enphase/Envoy)maar hij zei doodsimpel , dit kun je schakelen met de bedrijfstijden op de WPB . Ik heb ook een Cozytouch v2 besteld want ik wil niet elke keer naar zolder te moeten lopen voor de instellingen .
Is het echt een toevoeging als hij via het PV word aangestuurd of kan het ook zonder .
Nu staat hij op eco (50 graden ) maar kan ik bv ook met de CT app de temp verhogen bij voldoende opbrengst vd panelen?

Mvg
Mijn mening is neem een AquaMQTT printje, koppel die aan een automatiseringssysteem naar keuze zoals Home Assistant en gebruik dat om de instellingen te overrulen.

Zelf doe ik dit indien overschot PV, WPB naar 62 graden opwarmen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• RichieB
[...]
Concreet heb de installateur gevraagd om de WPB zoveel mogelijk te laten draaien op de PV installatie (Enphase/Envoy)maar hij zei doodsimpel , dit kun je schakelen met de bedrijfstijden op de WPB .
Dat is inderdaad het simpelst en werkt gewoon goed.
Ik heb ook een Cozytouch v2 besteld want ik wil niet elke keer naar zolder te moeten lopen voor de instellingen .
Welke instellingen bedoel je dan? Die stel je meestal 1x in en daarna nooit meer.
Het is niet echt nodig. Als je het PV contact aanzet gaat de WPB verwarmen tot 62 °C ongeacht je normale doeltemperatuur. Maar omdat de zon meestal overdag schijnt volstaat het instellen van de bedrijfstijd van 12:00 - 23:00 ook prima.
Het PV contact wil 230V hebben, dus je zal iets moeten vinden om dat te schakelen. Bijv. een slimme stekker die je met domotica kan aansturen.
Dat gaat met het PV contact vanzelf, maar kan je met domotica via Cozytouch en/of AquaMQTT ook doen. Niet dat het veel uit zal halen. Het verschil in verbruik tussen bijv. 50 °C en 62 °C zal een 1 of 2 kWh zijn. Dat is al deze moeite niet waard IMHO.
Mijns inziens is het schakelen op basis van PV opbrengst totaal overbodig. Reken eens uit wat je daarmee zo kunnen besparen tov een simpel tijdschema. Zal om wellicht enkele tientjes per jaar gaan.

• mrme12345
  • Niet online

Mvg
Ik vind het ideaal schakelen met PV contact. Je bent veel flexibeler in wanneer die aanspringt en ik ben ook verlost van korte reruns om de zoveel uur. Nu draait de atlantic calypse (met buitenunit) max 2 a 3 uur achter elkaar en gaat die daarna via PV contact uit. Daarvoor was het ook 2 a 3 uur hoofdrun en daarna steeds om de paar uur weer kwartier tot half uur. Mijn verbruik is ook afgenomen. En ik plan nu de tijden van de run in de zomer op basis van temperatuur en in de winter op basis van prijs en temperatuur. Alles via HA en werkt perfect. Ik heb trouwens ook een cozy en die is geintegreerd in HA.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:05:
[...]

Vreemd, dat doet hij hier niet. Zou je misschien jouw code hier eens kunnen plaatsen?
Ik neem aan dat overal dezelfde code in zit, ik ga deze (is onderweg) ook in m'n V3 testen.
Ben wel benieuwd of je nu de huidige temperatuur kan zien, dat lukte niet met de Cozytouch (integratie).
Wat bij een V4 werkt hoeft niet met de V3 te lukken en andersom.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Speedy-Andre schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:16:
[...]

Ik neem aan dat overal dezelfde code in zit, ik ga deze (is onderweg) ook in m'n V3 testen.
Ben wel benieuwd of je nu de huidige temperatuur kan zien, dat lukte niet met de Cozytouch (integratie).
Wat bij een V4 werkt hoeft niet met de V3 te lukken en andersom.
Ik kan gewoon de temperatuur zien ja:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeeLfzRe_IIGzY6qHwXLxk_YThU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rki5HWYxIHxifo9buKwqmwTb.png?f=fotoalbum_large

Maar zodra ik element wil inschakelen dan lijkt hij niks te doen. Ik hoor ook geen relais klik bij de boiler zelf.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• hdereus1969
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-04 21:03
Hallo tweakers,

Ik heb sinds 6 weken een Atlantic explorer V3, 270 liter WPB in gebruik. De variant met R32 en zou aan te sturen moeten zijn zijn zonder de Cozytouch Bridge. Ik krijg de wpb echter met geen mogelijkheid gekoppeld aan mij mijn wifi/Cozytouch app. Apparaat wordt niet herkend. Installatie gaat via de QR code op het het display van het boilervat. Vraag ligt al enige weken bij Atlantic in Veenendaal, echter nog steeds geen antwoord. Iemand hier ervaring mee? Of iemand die dit wel werkend heeft?

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:09
hdereus1969 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:44:
Hallo tweakers,

Ik heb sinds 6 weken een Atlantic explorer V3, 270 liter WPB in gebruik. De variant met R32 en zou aan te sturen moeten zijn zijn zonder de Cozytouch Bridge. Ik krijg de wpb echter met geen mogelijkheid gekoppeld aan mij mijn wifi/Cozytouch app. Apparaat wordt niet herkend. Installatie gaat via de QR code op het het display van het boilervat. Vraag ligt al enige weken bij Atlantic in Veenendaal, echter nog steeds geen antwoord. Iemand hier ervaring mee? Of iemand die dit wel werkend heeft?
Zie een eerdere post:
Speedy-Andre schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:25:
[...]

Het werkt draadloos met het Somfy IO protocol (868MHz), gaat prima met een etage er tussen.
Dus de bridge zorgt voor controle via Wifi / Cozytouch app door met 868 MHz met de Atlantic te babbelen zo lijkt het.

[ Voor 23% gewijzigd door MuadDib007 op 07-06-2025 15:45 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• hdereus1969
Dat klopt inderdaad, maar dan komt er al heel snel de melding dat hij geen verbinding kan maken, apparaat niet herkend. QR code scannen of handmatig SSID invoeren geeft het zelfde resultaat. Ik kan een telefoon/tablet aanmelden op het SSID van de WPB, krijg dan ook een ip adres van de WPB, maar het gaat mis in de koppeling met de cozytouch app

• hdereus1969
Dag Speedy-Andre,

Ik ken dat Reddit artikel, mijn telefoon, met de cozytouch app staat in de DMZ van mijn router, en dus alle poorten open. Dit blijft hetzelfde resultaat geven. Het enige vreemde wat mij opvalt is dat het SSID van de WPB een weergave is van een Mac adres. Echter, als ik een poortscan doe op het SSID van de WPB zie ik een ander Mac adres, of dit klopt weet ik niet. Had gehoopt op een webinterface of zo uit te komen als ik de gateway probeer te benaderen die zich bevindt in de WPB. Het blijft dus een zoektocht, dank voor het meedenken, allemaal, maar ik ben er nog niet

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft iemand nog tips voor het verbinden van een Atlantic Explorer v4 aan een Cozytouch Bridge?
De bridge is geinstalleerd en werkt volgens de Coyztouch app. Ik zie in mijn router ook een IP adres.

Als ik vervolgens in de app de warmtepomp wil toevoegen, moet je in het menu van de warmtepomp naar de verbindingsmode gaan en in de app pairen.

Dan krijg ik telkens 'Verbinding mislukt'.
Dit Youtube filmpje is van iemand met exact hetzelfde probleem (maar geen oplossing):
YouTube: Cozytouch bridge

Kan verder op internet ook niet heel erg veel meer informatie hierover vinden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mr. Jinx schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:13:
Heeft iemand nog tips voor het verbinden van een Atlantic Explorer v4 aan een Cozytouch Bridge?
De bridge is geinstalleerd en werkt volgens de Coyztouch app. Ik zie in mijn router ook een IP adres.

Als ik vervolgens in de app de warmtepomp wil toevoegen, moet je in het menu van de warmtepomp naar de verbindingsmode gaan en in de app pairen.

Dan krijg ik telkens 'Verbinding mislukt'.
Dit Youtube filmpje is van iemand met exact hetzelfde probleem (maar geen oplossing):
YouTube: Cozytouch bridge

Kan verder op internet ook niet heel erg veel meer informatie hierover vinden.
Als ik met de app een boiler toevoeg ipv een warmtepomp dan verschijnen er plaatjes met een passend paneel, met een warmtepomp lijken de plaatjes er niet op.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-04 18:23
bassie221188 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Is er iemand die een duidelijk verschil ziet tussen de V4 en de V5? Zijn er duidelijke verschillen te zien? Of is dit te verwaarloosbaar?
Er is een 230 volt aansluiting voor Smart Grid bij gekomen, maar wat je daar echt mee kan?
En verder Wifi voor Cozytouch

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 25-07-2025 18:53 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 22:39
Wij hebben vandaag ook de Atlantic V5 aangesloten. Geen grote problemen; drukventiel als bijgeleverd is waardeloos en voor NL markt niet voldoende werd mij door de installateur uitgelegd (wij hebben er zelf 1 geplaatst gecombineerd met aftap zoals velen doen. Instellen via frontpanel is 5min werk. WIFI inlezen wat meer temeer omdat de cozytouch APP heel vaag werkt; Hij zegt klaar met apparaat toevoegen maar de V5 werd pas na een paar uur zichtbaar in de app; of je moet de app killen en dan misschien opnieuw starten maar een standaard refresh doet niets; let wel voor de WiFi heb je 2.4Ghz nodig! De app laat eigenlijk weinig tot geen info of logging zien dat moet je dus zelf anders faciliteren zoals hier ook al rondgaat.
Opwarmen van koud naar 62C duurde ~5u15min (ECOstand). Verder geen opmerkingen zover; maakt minder geluid als verwacht een gemiddelde 'MV' als een ducobox maakt meer geluid in 'boost' modus.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
jeroenkleen schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:22:
Wij hebben vandaag ook de Atlantic V5 aangesloten. Geen grote problemen; drukventiel als bijgeleverd is waardeloos en voor NL markt niet voldoende werd mij door de installateur uitgelegd (wij hebben er zelf 1 geplaatst gecombineerd met aftap zoals velen doen. Instellen via frontpanel is 5min werk. WIFI inlezen wat meer temeer omdat de cozytouch APP heel vaag werkt; Hij zegt klaar met apparaat toevoegen maar de V5 werd pas na een paar uur zichtbaar in de app; of je moet de app killen en dan misschien opnieuw starten maar een standaard refresh doet niets; let wel voor de WiFi heb je 2.4Ghz nodig! De app laat eigenlijk weinig tot geen info of logging zien dat moet je dus zelf anders faciliteren zoals hier ook al rondgaat.
Opwarmen van koud naar 62C duurde ~5u15min (ECOstand). Verder geen opmerkingen zover; maakt minder geluid als verwacht een gemiddelde 'MV' als een ducobox maakt meer geluid in 'boost' modus.
Lekker bezig, hier is sinds zaterdag de Atlantic v5 200l ook in productie. Ik heb eerder de atlantic v4 270l gehad in mijn vorige woning. De V5 is echt een enorme bak stiller.
Ik heb idd ook een nieuwe inlaatcombinatiegekocht, hetgeen wat erbij zit is sowieso troep zelfs als het wou zou mogen voor de NL markt. Die cozy touch app is een beetje buggy aanvankelijk ja, bij mij duurde het ook een aantal uur voordat ik de boilerinstellingen (heel beperkt) kon aanpassen in de app. Nu werkt het maar snel is anders.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:33
jeroenkleen schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:22:
Daannn1987 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:45:
[...]

Lekker bezig, hier is sinds zaterdag de Atlantic v5 200l ook in productie. Ik heb eerder de atlantic v4 270l gehad in mijn vorige woning. De V5 is echt een enorme bak stiller.
Ik heb idd ook een nieuwe inlaatcombinatiegekocht, hetgeen wat erbij zit is sowieso troep zelfs als het wou zou mogen voor de NL markt. Die cozy touch app is een beetje buggy aanvankelijk ja, bij mij duurde het ook een aantal uur voordat ik de boilerinstellingen (heel beperkt) kon aanpassen in de app. Nu werkt het maar snel is anders.
Qua WiFi heb ik geen problemen gehad met de instellingen. Ik heb een mesh systeem door het hele huis, en het 2.4ghz netwerk apart voor IoT-apparaten. De WPB was gelijk te vinden en in te stellen via de app.
Qua functies en data uitlezen is de app inderdaad wel echt minimaal, dat zou inderdaad beter mogen!

• Jupijn
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-02 20:48
Op dit moment heb ik een klassieke 60 liter Daalderop boiler met 3,3 kWh zonnepanelen, 10 stuks (reëele maximale opbrengst per uur op een topdag, niet fabriekswaarden) die ik helemaal slim heb gemaakt middels Calex stekkers en Home Assistant.

Op een dag als vandaag dat onze kleine boef in 2 uur tijd 5 van de meest vreselijke poepluiers produceert en iedere keer de douche in moet en het ook nog eens grijs is, is dat gwn niet meer afdoende. Ik zat sws al een tijdje te denken over vervangen want ook als hij straks groot is gaat het sws spaak lopen.

1) Is de uitspraak gerechtvaardigd dat een wpb altijd, dus echt altijd, zuiniger is dan een klassieke boiler? Ik warm tot nu namelijk gratis m’n water op. De zon hoeft maar even te schijnen en dan zet HA het krachtige warmte element van de klassieke boiler direct in werking en die heeft in relatief korte tijd het water warm. Een wpb verbruikt minder energie, maar moet ook langer werken dan denk ik? (Note; zonnepanelen heb ik in juni geplaatst, ik ben dus nog op de roze wolk)

2) Ik ben echt gek op alles de moeder automatiseren in HA. Dat gaat redelijk eenvoudig met Calex en m’n Enphase json die super snel levert. Is dat met een WPB ook zo? Die kan je wellicht niet zo mishandelen als een klassieke boiler waar ik gwn de stroom aan en uit zet? Volgens ChatGPT zou HA direct kunnen werken met de Cozytouch, maar ik zie hier berichten over een MQTT plaatje oid wat ha gebruikers ertussen zetten, is dat lastig?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jupijn schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:42:
Op dit moment heb ik een klassieke 60 liter Daalderop boiler met 3,3 kWh zonnepanelen, 10 stuks (reëele maximale opbrengst per uur op een topdag, niet fabriekswaarden) die ik helemaal slim heb gemaakt middels Calex stekkers en Home Assistant.

Op een dag als vandaag dat onze kleine boef in 2 uur tijd 5 van de meest vreselijke poepluiers produceert en iedere keer de douche in moet en het ook nog eens grijs is, is dat gwn niet meer afdoende. Ik zat sws al een tijdje te denken over vervangen want ook als hij straks groot is gaat het sws spaak lopen.

1) Is de uitspraak gerechtvaardigd dat een wpb altijd, dus echt altijd, zuiniger is dan een klassieke boiler? Ik warm tot nu namelijk gratis m’n water op. De zon hoeft maar even te schijnen en dan zet HA het krachtige warmte element van de klassieke boiler direct in werking en die heeft in relatief korte tijd het water warm. Een wpb verbruikt minder energie, maar moet ook langer werken dan denk ik? (Note; zonnepanelen heb ik in juni geplaatst, ik ben dus nog op de roze wolk)

2) Ik ben echt gek op alles de moeder automatiseren in HA. Dat gaat redelijk eenvoudig met Calex en m’n Enphase json die super snel levert. Is dat met een WPB ook zo? Die kan je wellicht niet zo mishandelen als een klassieke boiler waar ik gwn de stroom aan en uit zet? Volgens ChatGPT zou HA direct kunnen werken met de Cozytouch, maar ik zie hier berichten over een MQTT plaatje oid wat ha gebruikers ertussen zetten, is dat lastig?
Je bent het makkelijkste af als je gewoon de wpb laat draaien tussen bijvoorbeeld 1200 en 1600u.
Echt op de minuut schakelen kan niet, dat wil je met de compressor ook niet want die is gebouwd om lang te draaien en niet de hele tijd korte momentjes. Qua besparing zal het ook niks doen, de wpb trekt maar 600W dus 10 minuten wolken voor je panelen kost je 0,1KwH.

In de winter kan je wpb wel langer bezig zijn als je deze de lucht van buiten laat aanzuigen, denk aan 6-8 uur.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jupijn schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:42:

3,3 kWh panelen moet ook in de winter voldoende zijn voor de wp boiler. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrCfPKL7pzX61HPi23BeFlbuyG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cTtPWZ1j4CRwqfTC2BWbKiGg.jpg?f=user_large

Ik wacht met smart tot @jj85 de slangen aan zijn v5 heeft zitten en kijkt of ook zijn mqtt plaatje compatibel is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2025 16:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-04 12:33
Een ander vraagje: de V5 draait momenteel (in boost modus). Ik heb de CozyTouch app gedownload, toestel toegevoegd, maar ik zie daar geen enkele manier om uit te lezen wat de temperatuur van het water is? Ik zie alleen dat de "boost" modus ingeschald is en een druppelvorm die volloopt. Ik mag hopen dat je vanuit de app toch de temperatuur kan uitlezen?

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 18:19
De cozytouch app is wat beperkt, ook ik zie geen temperatuur in de app zelf. Als je home assistant koppelt met cozytouch (overkiz integratie), dan krijg je dit wel te zien

Its me...

• argon007
Kingiez schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:31:
De cozytouch app is wat beperkt, ook ik zie geen temperatuur in de app zelf. Als je home assistant koppelt met cozytouch (overkiz integratie), dan krijg je dit wel te zien
Hmm, ik ben duidelijk aan het sukkelen. Ik heb de CozyTouch app gedownload op mijn smartphone en een profiel aangemaakt. Via de QR code heb ik de WPB toegevoegd.

In Home Assistant ga ik naar settings --> integrations --> Add integration en kies ik voor Overkiz.
Die vraagt mij een server te kiezen. Ik selecteer "Atlantic Cozytouch", daarna moet ik een "username" en "password" invullen. Ik gebruik het emailadres en wachtwoord waarmee ik de Cozytouch app heb gedownload op mijn gsm toestel maar krijg de fout: "unexpected error".

code:
1
pyoverkiz.exceptions.OverkizException: {'errorCode': 'AUTHENTICATION_ERROR', 'error': 'No such user account : GACOMA_Production_1326938'}

Reeds afgemeld uit CozyTouch op de gsm en terug aangemeld met het emailadres en wachtwoord en dit lukt perfect.

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 18:19
argon007 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:30:
[...]

In Home Assistant ga ik naar settings --> integrations --> Add integration en kies ik voor Overkiz.
Die vraagt mij een server te kiezen. Ik selecteer "Atlantic Cozytouch", daarna moet ik een "username" en "password" invullen. Ik gebruik het emailadres en wachtwoord waarmee ik de Cozytouch app heb gedownload op mijn gsm toestel maar krijg de fout: "unexpected error".

code:
1
pyoverkiz.exceptions.OverkizException: {'errorCode': 'AUTHENTICATION_ERROR', 'error': 'No such user account : GACOMA_Production_1326938'}
Ik heb een Explorer V4, en daar zijn het de stappen die jij aangeeft. Ik heb idd ook gekozen voor atlantic cozytouch met mijn email en pwd... Misschien dat iemand anders met een V5 hier al ervaring mee heeft?

Its me...

• argon007
Zonet nog eens getest en ik krijg dezelfde fout terug. Ik vind het eerlijk gezegd nogal belachelijk dat je in die CozyTouch app eigenlijk niets ziet. Ik heb de V5 toegevoegd, ik zie het setpoint, ik kan de boost in/uitschakelen en tijdsprogramma aanpassen. Verder kan je daar precies niets mee aanvangen. Ik had toch verwacht dat ik op een manier ging kunnen zien als de WPB ingeschakeld is of niet en welke temperatuur het water momenteel heeft.

Niet dus... :-)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
https://github.com/home-assistant/core/issues/143439

Daar zie ik de Thermor Aeromax 5 VS die lijkt op de Explorer V5, echter een Frans product dat mogelijk dichter bij de bron zit wat de Cozytouch server e.d. betreft en behalve de Away stand lijkt die goed te werken.
De fout die @argon007 laat zien is een account dat niet beschikbaar is op een server, wellicht loopt de NL kant (app, server) synchronisatie achter.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12
Nou, de Explorer V5 (240L) staat en werkt *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiXfarBHoVgj_ouV4ArT0-eq5cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FDNudIh8zfvveGILGeJJLL2.jpg?f=fotoalbum_large

Had 5 uurtjes nodig om (in boost) naar 62grC op te warmen (7kWh elektrisch).

Kleine druppellekkage op de diëlektrische koppeling (de bekende van Amazon), dus die moet ik nog een keer loshalen.
Daar heb ik eigenlijk een 16mm inbus voor nodig, maar die is bijna nergens te krijgen :(

Al met al positief! :)

Tzt de AquaMQTT er eens in drukken en zien of die wat doet met de V5

@argon007 Helemaal eens met jouw constatering, die Cozytouch app is redelijk jammer :X
Krijg hem net als jij niet in HA via de Overkiz integratie. Heb er een issue voor aangemaakt op Github.

[ Voor 37% gewijzigd door jj85 op 20-09-2025 08:58 ]

• jj85
Voor de Explorer V5 gebruikers onder ons, slecht nieuws en goed nieuws wat betreft HA integratie ;)

:-( Overkiz
Werkt niet, waarschijnlijk afwijkend protocol

:-( AquaMQTT
Werkt helaas niet. Waarschijnlijk ook een ander protocol. Systeem schiet meteen in een systeem-error (W.10)
Lijkt zelfde probleem als met de nieuwe Atlantic Calipso en Sanibel CV5

:) Cozytouch, custom integratie
Deze integratie (via HACS) geeft heel veel input in HA. Er is dus hoop op wat meer controls (@argon007 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd7HlrCeUViHdHa0-geBPDtQ8fk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BWGQ37Zp3PYX8Fh3P21ccOHV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKh32R9rz2lz0NUPCN6n5nnDj2o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NNPxxBfaOWLnOAjsRJsc0Kbz.png?f=fotoalbum_tile

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij de Cozytouch mag je op hun server wachten, maar het is beter dan niks en er is geen bridge nodig :)
Er is nog wat werk te doen met die integratie, dubbele items en vreemde getallen.
AquaMQTT is maatwerk, deze wpb is nog niet bekend dus er zal test data nodig zijn en iemand die het verwerkt.
Of hij is wel bekend van een ander merk, dan is het een kwestie van identificeren en verwerken.

• argon007
jj85 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:25:
Voor de Explorer V5 gebruikers onder ons, slecht nieuws en goed nieuws wat betreft HA integratie ;)

:-( Overkiz
Werkt niet, waarschijnlijk afwijkend protocol

:-( AquaMQTT
Werkt helaas niet. Waarschijnlijk ook een ander protocol. Systeem schiet meteen in een systeem-error (W.10)
Lijkt zelfde probleem als met de nieuwe Atlantic Calipso en Sanibel CV5

:) Cozytouch, custom integratie
Deze integratie (via HACS) geeft heel veel input in HA. Er is dus hoop op wat meer controls (@argon007 )
[Afbeelding][Afbeelding]
Aha, dat is toch al iets! Ik kon de V5 op deze manier inderdaad ook toevoegen. Maar zoals je zelf zegt nog veel "unknown entities".

• tweakers122018
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-04 10:22
klump4u schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:10:
[...]

Staat gewoon in de installatie handleiding.
Heb de plus(bruin) en min(blauw) op allebij de contacten gezet l1 en l2
De smartgrid op de V5 werkt. Ik stuur het aan met 2 Shelly's en heb nu 4 extra mogelijkheden buiten de Cozytouch om.
Dank jullie allen voor de ondersteuning. Superrrr!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEpD3gzODADJ1fWkwUC9l0zmWpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsEENqGlQMzSwrqqpAIo1xxm.jpg?f=fotoalbum_large

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 18:40
tweakers122018 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

De smartgrid op de V5 werkt. Ik stuur het aan met 2 Shelly's en heb nu 4 extra mogelijkheden buiten de Cozytouch om.

[Afbeelding]
Wil je eens wat foto’s plaatsen van hoe je het hebt aangesloten?

• jj85
Heronimo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Ik zou voor ze beproefde Atlantic Explorer serie gaan, inmiddels aanbeland bij de V5 modellen met propaan R290 als koudemiddel. Ook onderhoudsvrij en voor 1875 euro heb je het 270l model: https://www.warmteservice...pompboiler-V5-/p/03180040
Dat idd!
Via Cozytouch enigszins uit te lezen en aan te sturen (is nog niet helemaal uitontwikkeld). Boost functie (WP + element) kan je via deze integratie sowieso inschakelen + instellen van temperaturen etc.

Tevens zou je de smart grid contacten via een relaisbordje (of slimme stekkers of...) aan kunnen sturen om verder in HA te automatiseren.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:50
Sinds 2 weken een 270l Atlantic Calypso Split in huis. Die we met 2 tot 6 personen gebruiken (een 4-tal fladdert heen en weer tussen ons huis en andere plaatsen...).
Voorheen een 800l buffervat met SWW warmtewisselaar met een kleine lucht-water warmtepomp in de berging. Maar om de berging nu meer functioneel te gebruiken een kleinere Calypso in de garage.
De 800l buffer werd 1 keer per dag opwarmt tot een 48-50°C. Geen legionella want water was in doorstroom.
Belangrijkste verschil: de calypso geeft lang warm water en dan is het 'ineens' gedaan... De oude buffer geeft kort echt warm water en eindeloos water dat zeer langzaam afkoelt. Ik kan me niet herinneren dat het warm water echt op was. Met 5 's avonds en 's ochtends wat rijkelijk douchen trekt de Calypso wel leeg. Er wordt niet dikwijls een bad genomen.

Huidige instelling van de Calypso: opwarmen tot 50°C overdag tussen 12u en 20u (ik moet minstens 8uur per dag kiezen). Vanaf 12u zie ik dat het het warmste van de dag is en verwacht ik hoogste SCOP. Met 2 in huis volstaat deze regeling.
Daarnaast heb ik het smart contact gestuurd met Home Assistant (HA) via een Zigbee relais (onderin tussen de aansluitingen van de Calypso gestopt). Dat wordt gestuurd als er overtollig zon is en wanneer de hoeveelheid water onder de 50% komt -via Cozytouch integratie in HACS in HA. De zonsturing maximaliseert zonneopbrengst en voorkomt verspilling naar het net. In de 6 maanden met minder zon zal die wel in concurrentie staan met de 2 EVs -al zijn die niet altijd thuis als de zon schijnt. Door ook onder de 50% warm water te verwarmen wordt de aanwezigheid van anderen opgevangen. Dat lijkt voorlopig adequaat te werken; alleen lijkt de hoeveelheid warm water in % berekent door de Calypso nogal willekeurig te werken. Soms vele uren geen aanpassing van de waarde en dan 'ineens' veel.

Hebben anderen nog meer inspiratie voor het sturen van een Atlantic Calypso?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-04 14:30
walter_321 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:42:
Sinds 2 weken een 270l Atlantic Calypso Split in huis. Die we met 2 tot 6 personen gebruiken (een 4-tal fladdert heen en weer tussen ons huis en andere plaatsen...).
Voorheen een 800l buffervat met SWW warmtewisselaar met een kleine lucht-water warmtepomp in de berging. Maar om de berging nu meer functioneel te gebruiken een kleinere Calypso in de garage.
De 800l buffer werd 1 keer per dag opwarmt tot een 48-50°C. Geen legionella want water was in doorstroom.
Belangrijkste verschil: de calypso geeft lang warm water en dan is het 'ineens' gedaan... De oude buffer geeft kort echt warm water en eindeloos water dat zeer langzaam afkoelt. Ik kan me niet herinneren dat het warm water echt op was. Met 5 's avonds en 's ochtends wat rijkelijk douchen trekt de Calypso wel leeg. Er wordt niet dikwijls een bad genomen.

Huidige instelling van de Calypso: opwarmen tot 50°C overdag tussen 12u en 20u (ik moet minstens 8uur per dag kiezen). Vanaf 12u zie ik dat het het warmste van de dag is en verwacht ik hoogste SCOP. Met 2 in huis volstaat deze regeling.
Daarnaast heb ik het smart contact gestuurd met Home Assistant (HA) via een Zigbee relais (onderin tussen de aansluitingen van de Calypso gestopt). Dat wordt gestuurd als er overtollig zon is en wanneer de hoeveelheid water onder de 50% komt -via Cozytouch integratie in HACS in HA. De zonsturing maximaliseert zonneopbrengst en voorkomt verspilling naar het net. In de 6 maanden met minder zon zal die wel in concurrentie staan met de 2 EVs -al zijn die niet altijd thuis als de zon schijnt. Door ook onder de 50% warm water te verwarmen wordt de aanwezigheid van anderen opgevangen. Dat lijkt voorlopig adequaat te werken; alleen lijkt de hoeveelheid warm water in % berekent door de Calypso nogal willekeurig te werken. Soms vele uren geen aanpassing van de waarde en dan 'ineens' veel.

Hebben anderen nog meer inspiratie voor het sturen van een Atlantic Calypso?
Je hoeft de energie natuurlijk niet te bufferen in het boilervat.Je kunt ook kiezen voor een thuisbatterij. Met 1 kWh in de batterij bewaar je 2,5-3 kWh aan warm water.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• hupie679
  • Laatst online: 20:14
@walter_321, @Martin7182, @dunklefaser
Ik heb in 2024 een Atlantic Calypso Split V3 270 liter aangeschaft. Mede gekozen omdat wij relatief veel douchen, zoveel mogelijk comfort willen hebben, en de split versie gewoon veel meer thermisch vermogen heeft. Het setpoint heb ik altijd op 55 graden staan.

Mijn vrouw heeft vooral koudwatervrees, dus in het begin deed ik vaak als ik wist dat we veel gingen douchen de boost modus aan. Dan gaat ie op de compressor en het element zo snel mogelijk verwarmen. Dat is handig als je veel water verbruikt. Dat ging eigenlijk altijd prima dus ben ik dat wat minder gaan gebruiken. Tot een keer dat relatief snel het warme water op was. Daarna ben ik het in de gaten gaan houden, wanneer ie precies gaat verwarmen.

In de Cozytouch app, kan je tijdsblokken aangeven, wanneer de WPB mag verwarmen. Mijn buurman zegt hierover het volgende:

De regeling op tijds instellingen werkt als volgt. Hij gaat aan het begin van het blok geforceerd opwarmen naar het setpoint. Daarna start hij opnieuw binnen het ingestelde tijds blok op basis van hystereses.

Dat de hysteresis waardes eigenlijk te ruim staan heb ik niet op papier, maar later toen ik hem sprak heeft hij dat wel gezegd.

Een voorbeeld, teruggevonden in de Whatsapp communicatie met hem:
We hadden op 27 juni in de ochtend gedoucht. We hadden toen 182 liter koud water verbruikt (gemeten op de watermeter). In de app en op het display stond dat er nog 34% warm water beschikbaar was. De temperaturen van de sensors waren 50 graden bovenaan en 47,7 midden in het vat. Je zou verwachten dat de WPB dan gaat verwarmen, als hij in het tijdsblok zit waarin hij mag verwarmen. Maar dat deed hij niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0uLyQU4mlsvjIX5IIaSS-K8-oU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uDERMPb8QGD01gbvlRWCGv8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ITTB4vYGjq9Tu_aGuX4g1FXHFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0rOYfdAgZ8zbFHtaqA5VYXc.jpg?f=fotoalbum_large

Om 13.57u, was er nog 32% warm water beschikbaar, volgens het display en de app. Temps zijn 49,1 bovenaan en 45 midden in het vat. Ook na een powercycle ging de WPB niet verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwh4NCphz1l0xVAFLo--aLmjSpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqWhmrYY5Y0i7btL9r4pSpeC.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zwijuR05mqklLneMNmzWyVuAvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YXgr00felOdlGNWJhm217WN.jpg?f=fotoalbum_large

Toen heb ik om 14.00u de douche aangezet en is de WPB om 14.06u gaan verwarmen, nadat ik zo’n nog zon 75 liter extra koud water heb verbruikt. Toen hij ging verwarmen waren de temps 42,7 bovenaan het vat en 30,2 midden in het vat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g-gpLknqdbI_GfS0pV5O884bH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qw8RInDj8EY1kXY2nRMwiWMi.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbzCkjyxwMIOxq6Ux_iDT-FRiKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrhF3h4iItL2MBHn2r2p8tQk.jpg?f=fotoalbum_large

En ja ik begrijp dat koud water niet gelijk staat aan warm water.
En ja ik begrijp je de sensoren op meerdere plekken in het vat kan plaatsen wat wel of niet een vertekend beeld geeft.
En ja ik snap dat een WPB met krappe hysterese waardes de WPB onbedoeld kan laten verwarmen op het verkeerde moment. Maar ik laat hem ook niet midden in de nacht verwarmen, alleen overdag na het douchen.
En nee ik kan het setpoint niet verhogen, want die staat al zo hoog mogelijk.

Maar als ik alles bij elkaar bekijk, dan vind ik dat Atlantic in dit geval de plank heeft misgeslagen, door de WPB niet tijdens de ingestelde blokken te laten verwarmen. Hierdoor moet je gaan klooien met PV contact, wat overigens wel prima werkt. Maar ik vind het zo zonde dat het gewoon niet netjes is geregeld door Atlantic.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05:52
hupie679 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:23:
@walter_321, @Martin7182, @dunklefaser
Ik heb in 2024 een Atlantic Calypso Split V3 270 liter aangeschaft. Mede gekozen omdat wij relatief veel douchen, zoveel mogelijk comfort willen hebben, en de split versie gewoon veel meer thermisch vermogen heeft. Het setpoint heb ik altijd op 55 graden staan.

Mijn vrouw heeft vooral koudwatervrees, dus in het begin deed ik vaak als ik wist dat we veel gingen douchen de boost modus aan. Dan gaat ie op de compressor en het element zo snel mogelijk verwarmen. Dat is handig als je veel water verbruikt. Dat ging eigenlijk altijd prima dus ben ik dat wat minder gaan gebruiken. Tot een keer dat relatief snel het warme water op was. Daarna ben ik het in de gaten gaan houden, wanneer ie precies gaat verwarmen.

In de Cozytouch app, kan je tijdsblokken aangeven, wanneer de WPB mag verwarmen. Mijn buurman zegt hierover het volgende:

De regeling op tijds instellingen werkt als volgt. Hij gaat aan het begin van het blok geforceerd opwarmen naar het setpoint. Daarna start hij opnieuw binnen het ingestelde tijds blok op basis van hystereses.

Dat de hysteresis waardes eigenlijk te ruim staan heb ik niet op papier, maar later toen ik hem sprak heeft hij dat wel gezegd.

Een voorbeeld, teruggevonden in de Whatsapp communicatie met hem:
We hadden op 27 juni in de ochtend gedoucht. We hadden toen 182 liter koud water verbruikt (gemeten op de watermeter). In de app en op het display stond dat er nog 34% warm water beschikbaar was. De temperaturen van de sensors waren 50 graden bovenaan en 47,7 midden in het vat. Je zou verwachten dat de WPB dan gaat verwarmen, als hij in het tijdsblok zit waarin hij mag verwarmen. Maar dat deed hij niet.
[Afbeelding][Afbeelding]

Om 13.57u, was er nog 32% warm water beschikbaar, volgens het display en de app. Temps zijn 49,1 bovenaan en 45 midden in het vat. Ook na een powercycle ging de WPB niet verwarmen.
[Afbeelding][Afbeelding]

Toen heb ik om 14.00u de douche aangezet en is de WPB om 14.06u gaan verwarmen, nadat ik zo’n nog zon 75 liter extra koud water heb verbruikt. Toen hij ging verwarmen waren de temps 42,7 bovenaan het vat en 30,2 midden in het vat.
[Afbeelding][Afbeelding]

En ja ik begrijp dat koud water niet gelijk staat aan warm water.
En ja ik begrijp je de sensoren op meerdere plekken in het vat kan plaatsen wat wel of niet een vertekend beeld geeft.
En ja ik snap dat een WPB met krappe hysterese waardes de WPB onbedoeld kan laten verwarmen op het verkeerde moment. Maar ik laat hem ook niet midden in de nacht verwarmen, alleen overdag na het douchen.
En nee ik kan het setpoint niet verhogen, want die staat al zo hoog mogelijk.

Maar als ik alles bij elkaar bekijk, dan vind ik dat Atlantic in dit geval de plank heeft misgeslagen, door de WPB niet tijdens de ingestelde blokken te laten verwarmen. Hierdoor moet je gaan klooien met PV contact, wat overigens wel prima werkt. Maar ik vind het zo zonde dat het gewoon niet netjes is geregeld door Atlantic.
Duidelijk, maar voor andere gebruikers zou het een crime kunnen zijn als je een wpb hebt die al aanslaat als er nog een berg warm water in de boiler zit.
Denk aan de cop.
Electrisch boosten, wp aan als het ding nog warm is. Wat is nou het voordeel t.o.v. gas? Leuk voor diegenen die het verbruik kunnen salderen .

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zou het kunnen dat je geen realtime data ziet maar dat het vertraagd is door de cloud?
Mijn Cozytouch (IO) loopt altijd achter, daarom heb ik naast eigen sensors AquaMQTT erop gezet.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
Halverwege september hebben we onze Calypso VM100 geïnstalleerd, en eind september een Cozytouch er aan gehangen. Nu oktober er op zit, hebben we dus de eerste volle maand er op zitten waarin we het verbruik hebben bijgehouden.

In ons tweepersoons huishouden waarin de WPB enkel wordt gebruikt voor de badkamer heeft Cozytouch 22,93 kWh aan opgenomen verbruik genoteerd. Ik ben niet ontevreden!

Daarmee douche ik elke dag (5-10 minuten), mijn partner doucht elke twee dagen en staat er dan 15-20 minuten onder. Tot mijn verbazing heeft hij het overigens nog niet voor elkaar gekregen de boiler leeg te douchen, al scheelt het soms niet veel vermoed ik want de temperatuur in het midden van de boiler loopt tijdens zijn douchebeurt soms tot ruim onder de 30 graden terug. Verder douchen we zo nu en dan tussendoor nog eens kort na het sporten.

[ Voor 36% gewijzigd door Glenfiddich op 01-11-2025 12:23 ]

Catch a smile out there!

• htoorman
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-01 11:02
Glenfiddich schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:19:
Halverwege september hebben we onze Calypso VM100 geïnstalleerd, en eind september een Cozytouch er aan gehangen. Nu oktober er op zit, hebben we dus de eerste volle maand er op zitten waarin we het verbruik hebben bijgehouden.

In ons tweepersoons huishouden waarin de WPB enkel wordt gebruikt voor de badkamer heeft Cozytouch 22,93 kWh aan opgenomen verbruik genoteerd. Ik ben niet ontevreden!

Daarmee douche ik elke dag (5-10 minuten), mijn partner doucht elke twee dagen en staat er dan 15-20 minuten onder. Tot mijn verbazing heeft hij het overigens nog niet voor elkaar gekregen de boiler leeg te douchen, al scheelt het soms niet veel vermoed ik want de temperatuur in het midden van de boiler loopt tijdens zijn douchebeurt soms tot ruim onder de 30 graden terug. Verder douchen we zo nu en dan tussendoor nog eens kort na het sporten.
Goed om te lezen! Ik ben zelf van plan om de Calypso VM150 te laten installeren maar nog niet veel ervaringen over deze variant kunnen terugvinden. Mijn huishouden bestaat uit 4 personen waarvan er 2 in de ochtend en 2 in de avond 5-10 minuten douchen. Het is wat krap maar leek mij voldoende. Liever had ik een grotere boiler maar beperkte ruimte in de badkamer....
Met jouw ervaring denk ik het wel aan te durven, ook omdat hij in nood nog wel elektrisch zou kunnen bijverwarmen... killing voor het rendement natuurlijk maar ja, dan wel helemaal van het gas af.

Belangrijkste zorg voor nu:
De badkamer zit bij ons beneden, direct naast de huiskamer. Ik wil daar niets van de warmtepomp horen.
Ik ben van plan om de warmtepomp in een kast te plaatsen. Hiernaast natuurlijk nog een badkamerdeur :)

Wanneer ik de rest van mijn leven in de huiskamer deze warmtempompboiler hoor dan zal namelijk ik eeuwig spijt houden en was ik liever op gas gebleven :henk

Wat zijn de ervaringen met de geluidsproductie van de 100 en 150 liter variant?

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:38
tweakers122018 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Kunnen jullie mij verder helpen met de Explorer v5 en verbinden aan smart grid of PV contact? Praktische vraag:
- Bij aansluiting op pv: sluit ik dan beide aders van de kabel aan op beide contactpunten van L1? Dus net zoals je een lamp aan een stekker aansluit zeg maar.
- mijn voorkeur is smart grid: is een enkele ader op een van beide contactpunten van L1 en een andere enkele ader op een van beide contactpunten van L2 dan voldoende? Waar komt de neutraal dan vandaan?

@tweakers122018 jij hebt vervolgens 2 shellys gebruikt, maar dat kan toch ook met 1 shelly die twee uitgangen heeft? Kun je een foto plaatsen van de aansluiting op de shellys?

PV: 4425 Wp via SMA, WP: DeWarmte PompAO, WPB: Atlantic explorer v5 270L, aansturing via Home Assistant, vrijstaande woning uit 1926, sinds 19-12-2025 van het gas af.

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:15
Ben ik de enige die de Cozytouch app voor de Atlantic explorer inhoudloos vind? Er komt eigenlijk vrijwel geen info in.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:24
Cannonballl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:58:
Ben ik de enige die de Cozytouch app voor de Atlantic explorer inhoudloos vind? Er komt eigenlijk vrijwel geen info in.
Nee hoor, dat vind iedereen. Daarom gebruiken veel Tweakers het aquaMQTT bordje, dan kan je wel alles zien. Weet niet of deze nu al goed werkt op de v5

• jj85
Knielen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Nee hoor, dat vind iedereen. Daarom gebruiken veel Tweakers het aquaMQTT bordje, dan kan je wel alles zien. Weet niet of deze nu al goed werkt op de v5
Nee, dat werkt niet.
Soort alternatief is dan dit, voor in Home Assistant
https://github.com/gduteil/cozytouch

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:15
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:41:
[...]

Nee, dat werkt niet.
Soort alternatief is dan dit, voor in Home Assistant
https://github.com/gduteil/cozytouch
Ik gebruik Homey, daar was nog niets voor, dus heb samen met Claude Code even die repository omgezet naar Homey supported plugin, en dat werkt eigenlijk zonder problemen, kan alles bedienen en inzien, ook in flows te automatiseren _/-\o_

Hier wat screens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Sxdhx1ikv9raIWfpsQUQF2iuus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BpwK7CnbigO39XyR9AQalO0U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32GvupiFufZNct_f0jRz61h3zeA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H82vy1KzmigHrZ3CSSPOK5CQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBAKIlfBrgUPorhPBFmsc_Q7ZMs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iRJZyokrBAF6T5PmOGZdZQDM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lcPiCjIoW6UMDSoNl9NKr8T1xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixKcjW8YLTrFKrnC8sZqBlha.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ieEFvevcE4yypMtv4W6Q0oXHNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQEPwtqVoMTJsyXzpZC9dHhZ.png?f=fotoalbum_large

Zal eens zien dat ik 'm een deze dagen op GitHub gooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Cannonballl op 04-02-2026 12:56 ]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
Ligt het aan mij of zijn er meer mensen bij wie Cozytouch al sinds gisteren begin van de avond geen verbinding meer wil maken?

Catch a smile out there!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:58
Glenfiddich schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:49:
Ligt het aan mij of zijn er meer mensen bij wie Cozytouch al sinds gisteren begin van de avond geen verbinding meer wil maken?
Hier werkt het nog wel, maar ik zie wel deze boodschap. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QploFqEF59yGT16r7J5pX_nBnvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/51SaF5AImbpbYNdJQoSuxa1I.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3