Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Matched: nl
Cannonballl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:50:
Ik heb de Atlantic Explorer V5 gekocht en ik wil morgen gaan installeren. Nu heb ik er een soort overdrukventiel bij gekregen die bij de water ingang erop moet, en de jongen van Warmteservice die ik gesproken heb zegt dat dat alles is wat nodig is. (Dus koud water leiding -> klep -> koudwateringang boiler)

Er hoeft geen inlaatcombinatie op?

Ik twijfel hier gigantisch over, het lijkt mij raar. Hieronder het klepje wat ik bij de boiler kreeg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is dit ook een inlaatcombinatie, gezien de pijl lijkt hij ook als terugslagklep te fungeren.
Ik heb hem weggeknikkerd... vertrouw dat ding niet (onderbuikgevoel) en heb er een standaard inlaatcombinatie in gezet. Daar zit namelijk ook direct een afsluiter in.
(liefst eentje op zo'n 6 bar (en dus niet 3 of 8 bar)).

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:26
Ik heb de Atlantic Explorer V5 gekocht en ik wil morgen gaan installeren. Nu heb ik er een soort overdrukventiel bij gekregen die bij de water ingang erop moet, en de jongen van Warmteservice die ik gesproken heb zegt dat dat alles is wat nodig is. (Dus koud water leiding -> klep -> koudwateringang boiler)

Ik twijfel hier gigantisch over, het lijkt mij raar. Hieronder het klepje wat ik bij de boiler kreeg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe ik het aangesloten heb is: Koud water leiding -> afsluiter met aftap en keerklep -> inlaatcombinatie (6 bar) -> aftapkraan -> koude inlaat boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8UotAaGdsGpSiP_UrutcnzSIcw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qkBMl5yeHHpcBPH5tpLRIkIc.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door EnergyExplorer op 02-02-2026 16:57 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Antwoord staat er al :X
Hier eentje van 8 bar sinds juni 2018.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNuPo3V6qZ3P4kgjyPGh2P9IuhE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTCcZw2LYqeLbteZpWrrxel6.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 30% gewijzigd door klump4u op 02-02-2026 17:21 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Geen matches
Heb de DN15 6 bar besteld bij warmteservice.. Was toch niet op voorraad in mijn stad dus moet ff stad verder rijden morgen, geen ramp. Thanks allen voor 't meedenken, mik ik die klep ook weg!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:26
EnergyExplorer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:54:
[...]
Hoe ik het aangesloten heb is: Koud water leiding -> afsluiter met aftap en keerklep -> inlaatcombinatie (6 bar) -> aftapkraan -> koude inlaat boiler
[Afbeelding]
Wat is het nut van de "afsluiter met aftap en keerklep"? Het leeg laten lopen van de WPB doe je met de "aftapkraan". De inlaatcombinatie heeft zelf ook een afsluitkraan en keerklep.

[ Voor 23% gewijzigd door RichieB op 02-02-2026 17:26 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:45

[Afbeelding]
Dat klepje zie ik bij alle boilers in Spanje, er wordt daar nooit een inlaatcombinatie gebruikt enkel dat klepje en zelfs geen afvoer pijp :?

šŸ‡§šŸ‡Ŗ 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:26
RichieB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Wat is het nut van de "afsluiter met aftap en keerklep"? Het leeg laten lopen van de WPB doe je met de "aftapkraan". De inlaatcombinatie heeft zelf ook een afsluitkraan en keerklep.
De afsluiter zit er zodat het makkelijk is de inlaatcombinatie te vervangen. Daarnaast heb ik de installatie over verschillende dagen voorbereid, daarmee hoefde ik het water maar 1x af te sluiten. Verder heeft de extra keerklep niet perse een functie, maar was dit toevallig een die op voorraad was.
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste