Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:29

BTS

Matched: Ariston
Vanochtend bij Esanico de Ariston Lydos Hybrid 100 besteld, moet ik nog ergens aan denken behalve de inlaatcombinatie veranderen van 8 naar 6 bar?
Ik had als test een 80 liter boiler gemonteerd met voldoende ruimte eronder en boven en zo makkelijk om te wisselen naar de warmtepompboiler.

www.highflow.nl

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:09
Ik ben even in de specificaties gedoken van de verschillende warmtepompboilers die nu op de markt zijn - misschien ook handig voor anderen die nu op zoek zijn naar een warmtepompboiler. Overzicht in de link:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRwidBlsevxw9dLZT9Gt3ZfylsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/excWTkQqP1MRnAf0OSeqBksl.jpg?f=fotoalbum_large

https://docs.google.com/s...X_BjuuPk/edit?usp=sharing

Paar dingen die me opvielen:

- Een aantal warmtepompboilers worden onder verschillende merken verkocht - op basis van de specificaties zijn dit hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde producten. De prijzen lopen voor de verschillende merken wel flink uiteen.

1. Auer Edel Air/Vaillant AroStor/Bulex Magna Aqua/Dimplex Edel
2. Ariston/ATAG
3. Atlantic/Panasonic
4. Metrotherm/NIBE
5. Nilan/Varme/Eco Design

- De gerapporteerde COP wordt nogal eens gemeten bij aangepaste omstandigheden dan de 'standaard' 7/10/55 (omgevingslucht/water in/water uit). Ik heb een poging gedaan om dit vergelijkbaar te maken, door de verbetering van COP bij kleinere dT te schatten op ongeveer 0.05/graad (op basis van een aantal modellen waar de COP bij meerdere temperaturen wordt gegeven)

- De geluidsproductie loopt enorm uiteen - met name de Ariston modellen (behalve de Lydos) vallen op in negatieve zin

Mocht iemand foute gegevens of andere modellen/prijzen vinden dan hoor ik het graag

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Wat is het stilstandverlies gemiddeld in Kwh van een 200L boiler?
Als hij eenmaal op temperatuur is, hoeveel ben je dan kwijt om het vat temperatuur te houden? Lijkt me dan dit 's nachts makkelijk te meten is.

Andere vraag, heeft iemand al subsidie proberen aan te vragen op de Ariston NUOS EVO A+ 150L? Deze staat niet op de lijst maar lijkt toch dat die dezelfde subsidie krijgt als de 110L variant? En kan ik 2 van deze apparaten aanschaffen, in serie zetten, en dan 2x subsidie ontvangen?

[ Voor 255% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
- kan ik 2 (110L of 150L) warmtepompboilers kopen en deze in serie zetten?
- ontvang ik dan 2x subsidie?
- wat zijn de nadelen van 2 boilers t.o.v. 1 grote?

In Italie kost een Ariston Nuos Evo A + WH 110L: €1051,15
Met 2x €725 subsidie en €200 verzendkosten is dat €852,30.

[ Voor 31% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Knoop doorgehakt. Deze besteld:
https://www.ariston.com/n...ler/monobloc/nuos-plus-1/

[ Voor 25% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-06-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 15:56
Ik heb een 100 liter Ariston / ATAG Energion Lydos Hybride warmtepompboiler. Na zo'n 15 min. douchen is ie leeg en krijg je koud water. Temperatuur van de boiler staat op 53 graden ingesteld.

Nou komt het weleens voor dat je langer dan 15 min. wil douchen of er doucht nog iemand anders achteraan. Wat zijn de mogelijkheden en hoe bereken je e.e.a. precies uit? Ik snap dat als ik de boiler instel op bijv. 70 graden dat ik dan langer kan douchen, maar dan gaat hij elektrisch verwarmen ipv de warmtepomp en kost dat meer stroom. Beetje zonde als de situatie van langer douchen bijv. maar om de week een keertje voorkomt.

Kan je ook nog een tweede koppelen aan elkaar, dat je 2x100 liter hebt?

Kan je het bijv. combineren met een elektrische geiser? Dat bijv. als je boiler leeg is het overstapt op dat apparaat zodat je in die gevallen wel altijd warm water hebt (maar het verbruik veel hoger light).

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:28:
Ik heb een 100 liter Ariston / ATAG Energion Lydos Hybride warmtepompboiler. Na zo'n 15 min. douchen is ie leeg en krijg je koud water. Temperatuur van de boiler staat op 53 graden ingesteld.

Nou komt het weleens voor dat je langer dan 15 min. wil douchen of er doucht nog iemand anders achteraan. Wat zijn de mogelijkheden en hoe bereken je e.e.a. precies uit? Ik snap dat als ik de boiler instel op bijv. 70 graden dat ik dan langer kan douchen, maar dan gaat hij elektrisch verwarmen ipv de warmtepomp en kost dat meer stroom. Beetje zonde als de situatie van langer douchen bijv. maar om de week een keertje voorkomt.

Kan je het bijv. combineren met een elektrische geiser? Dat bijv. als je boiler leeg is het overstapt op dat apparaat zodat je in die gevallen wel altijd warm water hebt (maar het verbruik veel hoger light).
Voor incidenteel meerverbruik kan je toch de Boost indrukken? Hij zal dan zowel de compressor als het electrische element gebruiken om zsm water te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:26

Kun je de liters per min niet beter begrenzen? Kwartiertje is wel heel kort.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe

Je zou een elektrische boiler in serie aan kunnen sluiten. Deze zet je dan voor je wpb.
Weet je dat je gasten over de vloer krijgt dan kun je de boiler aanzetten. Ik ben zelf van plan om na 2025 zoiets in te zetten om het pv-overschot in op te slaan.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-07-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Rzaan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Dat is toch eigenlijk wel absurd dat je ze je sowieso de volle mep laten betalen.
Als ze tussentijds failliet gaan, ben je alles kwijt.
Een aanbetaling (zoals wel meer zaken met leveringsproblemen doen) zou beter zijn.
Daar had ik dus ook een beetje moeite mee, en alleen via iDeal / bankoverschrijving. Zeker omdat de reviews van Airco Druten niet allemaal positief zijn. Vervolgens maar in Belgie een adres gezocht waar ik met creditcard kon betalen. (Esanico, Ariston Nuos Plus wifi)

Maar het wachten duurt zoooo langgg. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-07-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Daar had ik dus ook een beetje moeite mee, en alleen via iDeal / bankoverschrijving. Zeker omdat de reviews van Airco Druten niet allemaal positief zijn. Vervolgens maar in Belgie een adres gezocht waar ik met creditcard kon betalen. (Esanico, Ariston Nuos Plus wifi)

Maar het wachten duurt zoooo langgg. ;)
I feel your pain. ;)

Ik heb mijn aroSTOR op 11 juni daar besteld met de mededeling dat het hooguit 6 weken zou gaat duren.
Ik heb op dezelfde dag met een collega precies dezelfde WPB besteld en heeft hij hem afgelopen maandag al binnengekregen. Ik dacht dat ik ook wel een mailtje zou krijgen omdat wij vlak bij elkaar wonen, dus dat het met dezelfde vrachtwagen zou gaan, maar helaas.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ariston Nuos Plus 200L is binnen. 117kg incl. pallet door de bezorger in de voortuin gezet. Met wat kantelen op de pallet heb ik hem in m'n eentje naar binnen gekregen. Hoewel ik van tevoren heb gemeten begin ik me wel lichtjes zorgen te maken hoe we dit gevaarte de trap af de kelder in gaan krijgen. 7(8)7

Beetje aanklooien met 90kg wordt al snel vervelend.
Hebben jullie tips? Het is erg krap op de trap dus ik zou het liefst alle verpakking eraf halen.

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-08-2022 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:10

de Peer

under peer review

fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:40:
Ariston Nuos Plus 200L is binnen. 117kg incl. pallet door de bezorger in de voortuin gezet. Met wat kantelen op de pallet heb ik hem in m'n eentje naar binnen gekregen. Hoewel ik van tevoren heb gemeten begin ik me wel lichtjes zorgen te maken hoe we dit gevaarte de trap af de kelder in gaan krijgen. 7(8)7

Hebben jullie tips? Het is erg krap op de trap dus ik zou het liefst alle verpakking eraf halen.
Trede voor trede, zo blijft het behapbaar, en kun je tussendoor rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:28
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:40:

Ik heb de mijne met z'n tweeën naar zolder gebracht.
Gewoon de kale WPB. De lussen die eraan zitten zijn erg handig.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
Probeer een afweging te maken tussen ariston lydos 100L en nuos 150L obv de te verwachten energieverbruik. Ze komen in een ruimte te hangen waar het altijd minimaal 20 graden is. Nuos met 150L zou ik volledig op green modus kunnen laten draaien. Schatting verbruik 600-800
De Lydos is qua inhoud net aan de kleine kant dus zou de boost 1x per dag in de ochtend ingesteld moeten worden. Schatting verbruik 1000-1200.
Zijn dit reele schattingen?
Daarnaast onduidelijk of op de 150L subsidie zit. En met welke levertijden moet ik rekening houden? Op esanico staat bijv. Moet no-stock besteld worden bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Is het bij de ariston lydos mogelijk om de green functie te combineren met een ingestelde boost die op een vast moment op de dag geactiveerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Jirure1984 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:16:
Is het bij de ariston lydos mogelijk om de green functie te combineren met een ingestelde boost die op een vast moment op de dag geactiveerd wordt?
Als ik de handleiding zo lees denk ik van niet.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Zijn er Tweakers die bij hun Atag of Ariston boiler gebruik maken van de HC-HP functie? Ik vind de handleiding erg warrig en kom er niet uit. Een aantal vragen, hopelijk kan iemand me hiermee helpen.
  • allereerst staat nergens beschreven waar de afkorting HC-HP voor staat? |:(
  • ik neem aan dat de wpb pas het element gaat inschakelen zodra hij voorbij de maximale temperatuur van de warmtepomp moet?
Ik heb een dubbel tarief dat 10c per kwh scheelt. Wat ik wil proberen te bereiken is het volgende:
  • overdag mag de wpb opwarmen tot 40 graden met alleen de warmtepomp. (zodat er 's avonds nog een douche beschikbaar is)
  • 's nachts opwarmen tot boven de 55 graden of hoger (nog inregelen afhankelijk van behoefte).
In de handleiding vind ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQrXnUyo5zadS-Ki57Kg5KLX7pY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dC1vG0F9LHLxhMSnhqbL5MYc.png?f=fotoalbum_large

P1 functie HC-HP_40 lijkt me helder. Met Arduino o.i.d. bij nachttarief 230v schakelen op de EDF.
P13 echter lijkt gebruikt te worden bij PV-installaties. Als ik deze inschakel wordt dan ook 's nachts alleen de warmtepomp gebruikt?

En zijn er Tweakers die het element helemaal niet gebruiken of is dit (in de winter?) niet haalbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 12:50
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:46:
Zijn er Tweakers die bij hun Atag of Ariston boiler gebruik maken van de HC-HP functie? Ik vind de handleiding erg warrig en kom er niet uit. Een aantal vragen, hopelijk kan iemand me hiermee helpen.
  • ik neem haan dat de wpb pas het element gaat inschakelen zodra hij voorbij de maximale temperatuur van de warmtepomp moet?
Ik heb een dubbel tarief dat 10c per kwh scheelt. Wat ik wil proberen te bereiken is het volgende:
  • overdag mag de wpb opwarmen tot 40 graden met alleen de warmtepomp. (zodat er 's avond nog een douche beschikbaar is)
  • 's nachts opwarmen tot boven de 55 graden of hoger (nog inregelen afhankelijk van behoefte).
[Afbeelding]

P1 functie HC-HP_40 lijkt me helder. Met Arduino o.i.d. bij nachttarief 230v schakelen op de EDF.
P13 echter lijkt gebruikt te worden bij PV-installaties. Als ik deze inschakel wordt dan ook 's nachts alleen de warmtepomp gebruikt?

En zijn er Tweakers die het element helemaal niet gebruiken of is dit niet haalbaar?
Wij gebruiken met de Explorer v3 geen element, 62 graden haalt hij altijd met de compressor.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• fRiEtJeSaTe
[...]
Ik zie net dat er ook gewoon een time-based functie is die je kunt afstemmen op de daluren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmZCr7MELS2l7jBkGaxNelxRMZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/469vZougiFyvvlunafR9Hges.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 25-08-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
De Ariston Nuos Plus Wifi 200l draait. Ik krijg hem echter niet geregistreerd in de app. Kom zover dat m’n iPhone verbinding maakt, vraagt om het wifi netwerk en wachtwoord, naam adres, etc. En vervolgens blijft ie heel lang hangen op registreren en zegt dan registratie mislukt. Iemand ideeën? Heb al geprobeerd met een dedicated netwerk op 2.4Ghz wpa2.

[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 28-08-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:27:
De Ariston Nuos Plus Wifi 200l draait. Ik krijg hem echter niet geregistreerd in de app. Kom zover dat m’n iPhone verbinding maakt, vraagt om het wifi netwerk en wachtwoord, naam adres, etc. En vervolgens blijft ie heel lang hangen op registreren en zegt dan registratie mislukt. Iemand ideeën? Heb al geprobeerd met een dedicated netwerk op 2.4Ghz wpa2.
ron321 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Heb wel gehoord dat die wifi niet werkt in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Want Ariston gebruikt andere wifi dan de rest van de wereld? Kan gewoon kiezen voor wpa2. Er wordt gevraagd om verbinding te maken met het AP op de boiler. Dat lukt en ik krijg netjes een ip-adres op m’n telefoon. Het gekke is dat ik vrij kort daarna de verbinding verlies. Dat het proces van instellen vervolgens faalt lijkt me dan logisch want alle info die ik invoer over te gebruiken wifi-netwerk etc. kan dan niet meer worden teruggezonden naar de boiler.

[ Voor 52% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-08-2022 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
ron321 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
[...]
Hebben ze zeker weg bezuinigd bij het nieuwe model.
Heb wel gehoord dat die wifi niet werkt in NL.
Wifi werkt inmiddels. Misschien handig voor andere Tweakers met een Ariston:

Met je telefoon verbinden met Ariston AP wifi. Kijken welk ip-adres je krijgt. Met browser inloggen op gateway-ip (bij mij 192.168.1.1). Wifi-netwerk instellen. Je boiler geeft na een even knipperen een stabiel wifi-icoontje.
Daarna naar de site van Ariston, inloggen en boiler toevoegen met serienr. Als het goed is kun je hem nu via de app bedienen. :)
timovd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:26:
@fRiEtJeSaTe wat voor herrie was het dan? Wordt de flow ergens beperkt, of heb je last van trillingen? Tegen beiden is wat te doen.
Echt de warmtepomp zelf, het turbine/blazende geluid.

[ Voor 17% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-08-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Wat ik me nu de laatste 22 pagina’s afvraag, hoe krijg je in godsnaam een wbp van ca. 100-125kg de trap op naar de zolder :o

Ik sta op het punt om eentje te bestellen bij Boiler-shop.be (de Ariston Nuos 200 wifi). Er staat dat het een optie is om hem in een magazijn op te halen dus ik zal daarvoor opteren, de vraag is wel of 200l genoeg is voor een gezin van 4 die dagelijks ca. 5-7 min doen douchen. Het lijkt er op dat ik naar Aartselaar moet gaan om daar achter te komen..zijn niet zo snel met mailtjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 12:50
Rickymas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:13:
Wat ik me nu de laatste 22 pagina’s afvraag, hoe krijg je in godsnaam een wbp van ca. 100-125kg de trap op naar de zolder :o

Ik sta op het punt om eentje te bestellen bij Boiler-shop.be (de Ariston Nuos 200 wifi). Er staat dat het een optie is om hem in een magazijn op te halen dus ik zal daarvoor opteren, de vraag is wel of 200l genoeg is voor een gezin van 4 die dagelijks ca. 5-7 min doen douchen. Het lijkt er op dat ik naar Aartselaar moet gaan om daar achter te komen..zijn niet zo snel met mailtjes ;)
Tillen met 3 personen https://i.imgur.com/jKw1p45.jpg https://i.imgur.com/MZtbYg5.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Dat douchen gaat hier prima met 150 liter.
Kraan open nat worden kraan dicht inzepen kraan weer open en afspoelen.

Van het weekend 1 keer kritisch geweest met de modder jeugd in bad.
Toen was de wpb nog 40 graden daar kon ik me nog mee redden.

Tapwater heet heb ik vandaag kunnen zien is maximaal 7 liter per minuut.

Setpoint van de wp staat hier op 55 graden.
De legionella run maakt hem 62 graden dan is er wat meer speling.

Als van de winter de wp draait dan heb ik nog wat meer speling omdat ik dan het inkomende water voor verwarm middels een wisselaar.
Maar nu gaat het ook het is alleen niet onbeperkt meer zoals vroeger toen het nog onbeperkt van mijn banksaldo vloeide.

Ik merk wel dat er bij de jeugd stiekem wel een stukje bewustzijn ontstaat dat het op kan..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-06 23:02

Zenix

BOE!

RVS versies zijn meestal een stuk lichter, 200L Vaillant aroSTOR weegt bijvoorbeeld 57kg.

• fRiEtJeSaTe
Weet iemand wanneer de legionella-run wordt gedraaid bij een Ariston?
Ik heb hem nu zo ingesteld dat hij alleen 's nachts boven de 40 graden verwarmt. Klinkt logisch dat de legionella-run hier rekening mee houdt? Maar ik kan alleen instellen hoe vaak per maand, niet op welk tijdstip deze gedraaid moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Mijn Ariston wpb staat zo ingesteld dat hij alleen tussen 02:00u en 07:30 naar 56 graden gaat. Daar buiten is de minimum temperatuur 40 graden. Echter, als ik overdag kijk dan zakt hij onder die 40 graden, zonder dat hij gaat bijverwarmen. Soms wel tot 34 graden. Ongeacht de stand (green, comfort, etc.).

Is dit normaal gedrag of moet ik hem heropvoeden?

Andere vraag. Toen ik de legionella functie aanzette ging hij meteen naar 65 graden verwarmen. Midden op de dag dus niet echt handig. Ik kan geen tijdstip opgeven, alleen hoe vaak per maand. Als ik hem op 1x per week zet, maar de functie pas inschakel om 02:00u, gaat hij dan elke week op dit tijdstip draaien?

[ Voor 35% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-09-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:52:
Mijn Ariston wpb staat zo ingesteld dat hij alleen tussen 02:00u en 07:30 naar 56 graden gaat. Daar buiten is de minimum temperatuur 40 graden. Echter, als ik overdag kijk dan zakt hij onder die 40 graden, zonder dat hij gaat bijverwarmen. Soms wel tot 34 graden. Ongeacht de stand (green, comfort, etc.).

Is dit normaal gedrag of moet ik hem heropvoeden?

Andere vraag. Toen ik de legionella functie aanzette ging hij meteen naar 65 graden verwarmen. Midden op de dag dus niet echt handig. Ik kan geen tijdstip opgeven, alleen hoe vaak per maand. Als ik hem op 1x per week zet, maar de functie pas inschakel om 02:00u, gaat hij dan elke week op dit tijdstip draaien?
dit alles is de reden dat ik aanstuur via het PV contact. 100% zelf de controle over dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk1970
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Hallo "warmtepompboiler voor cv ondersteuning" community!

Ook ik speel al langer met de gedachten om een warmtepompboiler voor CV ondersteuning te gebruiken.
even mijn situatieschets:
- hoekhuis, 1977, ca. 100 m2 woonoppervlak (BG + 1e verdieping), HR++ glas, zolder geisoleerd.
- gasverbruik ca. 1100-1200 m3 (Remeha Avanta met radiatoren. watertemp CV bedrijf ingesteld op max. 55-60 gr.C)
- sinds januari 2022 verwarm ik beneden met een Mitsubishi Heavy 5 kW en boven met een 3.5 kW airco. Het is nog niet erg koud geweest, maar bij temperaturen rond 0 hadden de airco's geen moeite om het huis te verwarmen (de 5 kW versie nam ca. 700 watt elektrisch op, data uit Homewizard met separate kWh meter)
- gasvebrruik zal nu uitkomen op ca. 300-350 m3/jaar. daarvan ca. de helft voor tapwater en de andere helft voor de radiatoren van badkamer en wc (en soms als "nood" woon-eetkamer om kleren te drogen....)

nu wil ik ook helemaal van het gas af.
Ik twijfel om te investeren in een complete buitenunit / binnenunit met boiler OF een warmtepompboiler. Als ik zo zelf wat reken, zou een warmtepompboiler voldoende moeten zijn. Ik zie in homewizard dat er maximaal ca. 1.5 m3 gas per dag is verbruikt op de koudste dagen met airco's als hoofdverwarming. Dat betekent ca. 1.5 * 8.8 (kWh thermisch vermogen 1 m3 gas) * ca. 0.9 (rendement) = 13.2 kWh thermisch vermogen uit gas. Een WP boiiler moet dat ook prima kunnen, zal dan grofweg 5-6 uur per dag in bedrijf zijn.
Wat denken jullie hiervan ?

De WP boiler moet dus water leveren voor 2 personen (we douchen beide s'morgens elk 5 min, en s'avonds 5-10 min en gebruiken een waterbesparende douchekop > gasverbruik daaarvoor ca. 0.4-0.5 m3/dag data uit homewizard) en dus radiatoren badkamer + wc en soms even een paar andere radiatoren.

Ik denk aan:
Atlantic Explorer 270 V4 (die ik hier erg veel zie)
Ariston Nuos plus 250 sys (deze lijkt me ook interessant. heeft namelijk een korte opwarmtijd van 5:29 voor 250 liter dus meer thermisch vermogen. Ook leverbaar met zelfs 2 extra spiralen) In Belgie verkrijgbaar voor ca. 2300,-

Of toch een warmtepomp met buitenunit, binnenunit en boiler?? (veel hogere investering, moet ik laten installeren, voordeel is natuurlijk wel meer vermogen)
bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-06 16:15

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Ik heb een offerte ontvangen voor een split unit incl. plaatsing voor €4.145 (- €450 subsidie = €3.695 eigen vermogen)

Het gaat om de Ariston Nuos Split Inverter 200.
Een split WPB met 200 L vat.
Een COP van 3,25 bij 7°C.

Mijn huidige elektrische 200L boiler van 15 jaar oud verbruikt per dag gemiddeld 6 kWh.

Hoeveel zal deze nieuwe WPB verbruiken?
Klopt het als ik 6/3,25 doe? Dat hij gemiddeld 1,85kWh zal verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 21:27
Zweetkonijn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:56:
Ik heb een offerte ontvangen voor een split unit incl. plaatsing voor €4.145 (- €450 subsidie = €3.695 eigen vermogen)

Het gaat om de Ariston Nuos Split Inverter 200.
Een split WPB met 200 L vat.
Een COP van 3,25 bij 7°C.

Mijn huidige elektrische 200L boiler van 15 jaar oud verbruikt per dag gemiddeld 6 kWh.

Hoeveel zal deze nieuwe WPB verbruiken?
Klopt het als ik 6/3,25 doe? Dat hij gemiddeld 1,85kWh zal verbruiken?
Zal aardig kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 21:27
TokenNekot schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:03:
Ah oke. en volgens mij zijn de mogelijkheden ook verde prima als ik dat vergelijk met andere boilers. Solar ready optie vindt ik zelf ook wel een aardige optie welke niet elke boiler blijkt te hebben.
Solar ready, zijn ze bijna allemaal, oa. Ariston ,Auer edel, heb zelf de Auer edel, dit ivm het gewicht , is lichter,(RVS) voor het tillen naar zolder een punt van overweging, geen anode, nodig. Na het al enkele maanden meelezen, en reageren, in dit topic, is het aansluiten, en bedienen, weinig verschillend tussen de merken Wp boilers.
Wat mij opvalt, is dat fabrikanten de prijzen stevig verhoogd hebben, soms in 4 maanden tijd wel met 50 %

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

• ik neem aan dat de wpb pas het element gaat inschakelen zodra hij voorbij de maximale temperatuur van de warmtepomp moet?
  • overdag mag de wpb opwarmen tot 40 graden met alleen de warmtepomp. (zodat er 's avonds nog een douche beschikbaar is)
[Afbeelding]

En zijn er Tweakers die het element helemaal niet gebruiken of is dit (in de winter?) niet haalbaar?
Ik ben sinds kort in het bezit van een Ariston Nuos Split Flex 270 FS. Ook deze beschikt over een HC-HP signaalaansluiting, evenals een PV en SG (Smart Grid) signaalaansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/YOVaNUyo10.png/raw

HC-HP, PV en SG zijn (zover ik begrepen heb) 3 losse signalen, maar naar mijn idee komt het op hetzelfde neer. De handleiding is er in ieder geval niet super duidelijk over wat het verschil is tussen deze drie signalen.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/WaNONiNO23.png/raw

HC-HP is, zoals eerder genoemd, de Franse afkorting voor het dal- en normaaltarief. Ik vermoed dat dit in Frankrijk nog geschakeld wordt op basis van het TF-signaal of iets soortsgelijk.

De PV modus spreekt voor zich, maar de SG modus is naar mijn idee hetzelfde als de PV_HP (waarde 1) modus. Sterker nog, als ik de SG modus inschakel, komt het PV icon in het display te staan. Zodra de boiler voor langer dan 5 minuten een signaal (ofwel 230V op de SIG2 aansluiting) detecteert, komt er SG in het display te staan en warmt de boiler op tot de waarde P12 (PV TSET). Deze loopt overigens van 42 tot 75 graden, niet van 55 tot 75 graden zoals in het boekje staat.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/cUxakela72.png/raw

Voor nu gebruik ik de SG modus en schakel deze d.m.v. een Zigbee tussenstekker via Home Assistant. Ik heb namelijk ook mijn P1 meter gekoppeld aan Home Asisstant welke doorgeeft of het dal- of normaaltarief geldt. D.m.v. een simpele automation schakelt deze sensor dus de Zigbee tussenstekker die het SG signaal doorgeeft aan de boiler.
Natuurlijk kun je ook een planning maken of het HC-HP signaal schakelen op basis van een schema, but where's the fun in that ;) ? (En je mist eventuele feestdagen)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Hier en tevreden LG WH20 gebruiker.

De boiler staat in een kast nog deels open (nog niet af), maar blaast en zuigt grotendeels zijn eigen koude lucht. Het geluid, ook niet onbelangrijk. Dat vinden wij erg meevallen we zijn er zelfs zeer blij mee omdat de vorige boiler van Ariston veel luidruchtiger was, daarom ook maar kort gehad. De boiler staat in de bijkeuken waarvan de deur altijd dicht is. Dan hoor je ook helemaal niks. In de bijkeuken hoor je het uiteraard, maar zeer goed te doen.
  • 3-persoons huishouden
  • ingesteld op 55 graden alleen verwarmen met warmtepomp
  • Ingebruikname 7 oktober
  • gemiddelde douchtijd per dag 15-20 minuten
  • gemiddeld verbruik per dag 1,98Kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqAe9TgeEjfWjcRUsoFUiHbCcJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThwCE6U5ZEDGuxKpvIzDXZ2m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Jirure1984 op 14-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-06 21:41
Jirure1984 schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:59:
Hier en tevreden LG WH20 gebruiker.

De boiler staat in een kast nog deels open (nog niet af), maar blaast en zuigt grotendeels zijn eigen koude lucht. Het geluid, ook niet onbelangrijk. Dat vinden wij erg meevallen we zijn er zelfs zeer blij mee omdat de vorige boiler van Ariston veel luidruchtiger was, daarom ook maar kort gehad. De boiler staat in de bijkeuken waarvan de deur altijd dicht is. Dan hoor je ook helemaal niks. In de bijkeuken hoor je het uiteraard, maar zeer goed te doen.
  • 3-persoons huishouden
  • ingesteld op 55 graden alleen verwarmen met warmtepomp
  • Ingebruikname 7 oktober
  • gemiddelde douchtijd per dag 15-20 minuten
  • gemiddeld verbruik per dag 1,98Kw
[Afbeelding]
Als ik die foto zo bekijk heb jij een bijzonder ingewikkeld huis, het beroemde Rietveld huis is er niets bij :P

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-06 10:29
Heeft iemand ervaring met de geluidsproductie van de Ariston nuos Plus 200 wifi ?
In de info staat vermeld dat hij 55 db produceert.

Is dit storend ?
Zou in garage naast keuken moeten staan waar nu de electrische boiler “hangt”

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-06 10:29
Flipper schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:29:
Heeft iemand ervaring met de geluidsproductie van de Ariston nuos Plus 200 wifi ?

Is dit storend ?

Thx
ron321 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:41:
@Flipper Ik neem aan dat die garage afgesloten is, dan hoor je hem niet.
Ron,

Er is een deur tussen garage en keuken en slaapkamer ligt boven de garage
55 db lijkt me luid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06 13:54
Ik heb een Atag/Ariston Lydos hybrid die bevalt op zich prima.
Ik wil de temperatuur van dat ding remote uitlezen, modbus, esp, whatever.
Ik zie in de handleiding dat de temperatuur meeting met NTC gaat, maar ik heb geen idee of je zo een kabeltje kunt aftappen of i.d. zonder de interne metingen te verstoren.
Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:58

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Flipper schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:29:

Is dit storend ?

Thx
Ik heb de Nuos Evo 110 en die maakt 50dB. Dat wil je niet in een leefruimte. In de garage is prima mits gescheiden met een massieve deur van de leefruimte (keuken).

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Ik heb een Ariston (ATAG) Nuos Evo A+ van 110 liter geinstalleerd en gisteren in gebruik genomen. Wat maakt dat ding een herrie! Ik heb de parameter 'silent' geactiveerd maar dat scheelt zo goed als niets. Ik heb geen kelder en de zolder is te laag en dus staat ie naast de badkamer op de overloop. Maar dit geluid is niet leuk meer. Ik heb 'm al van 'green' (eco) naar 'auto' (element+pomp gebruiken) gezet, maar dan wordt het natuurlijk veel meer een elektrische boiler. Kost ook wat. Wat zijn de adviezen / ervaringen ?

Nog eentje: Er komt behoorlijk wat condens op de uitgaande luchtpijp. Is daar wat aan te doen? De unit gebruikt buitenlucht en stuurt dat ook weer naar buiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Judge Ming op 02-01-2023 12:16 ]

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Dapdodo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:49:
[...]

@Judge Ming COP=4 tov COP 3, ben je berekend op defrosts?
Aanvullende vraag en hoe ventileer je dan?
De Ariston heeft een geintegreerde pomp, geen buitenunit. Aangezien de unit binnen staat ... hoe groot is de kans dat er iets bevriest? Ik kan 'm deels laten pompen en deels het element laten gebruiken, maar er is een instelling 'defrost' die standaard (fabrieksetting) uit staat. Niet goed?

Ventilatie? Het ding ademt buitenlucht in en uit. De badkamer en WC hebben een MV maar de kamers hebben gewoon ramen die open zouden kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Judge Ming op 04-01-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 19:45
Judge Ming schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:49:
[...]

De Ariston heeft een geintegreerde pomp, geen buitenunit. Aangezien de unit binnen staat ... hoe groot is de kans dat er iets bevriest? Ik kan 'm deels laten pompen en deels het element laten gebruiken, maar er is een instelling 'defrost' die standaard (fabrieksetting) uit staat. Niet goed?

Ventilatie? Het ding ademt buitenlucht in en uit. De badkamer en WC hebben een MV maar de kamers hebben gewoon ramen die open zouden kunnen.
Als die alleen buitenlucht trekt, zal die onder de 5C wel eens een keer gaan defrosten denk ik.
Maar goed hij kan tot -10C volgens spec.
Kon het even niet meer terugvinden of je nu wel of geen ruimte had om te mengen, maar anders heeft mengen toch nog wel mijn voorkeur. Want die MV lucht ben je toch kwijt als verlies met je C-ventilatie systeem. Gezien de 600m3 die hij nodig heeft, kun je dan maximaal zo'n 20% bijmengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Heb de herrie van mijn Ariston Nuos Evo 110 inmiddels onder controle. Het bleek een installatieprobleem te zijn. Een bevestigingsbout van de voet van de compressor had een ring die meeresoneerde met de pomp... Ja dat geeft lawaai.
Daarnaast bleek de unit geen geluidsiolatie in het pompdeel te hebben. Opgelost door akoestisch schuim (met die piramide vormpjes) aan de binnenzijde van de kappen te lijmen. Totaal scheelt dit heel veel. Nu nog een muurtje er omheen en bob's your uncle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modestine
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-06 14:49
Sinds begin 2023 wordt onze benedenwoning door onze LW warmtepomp verwarmd. De hr ketel zorgt nu nog voor het tapwater in afwachting van de installatie van mijn 'Ariston Lydos Hybrid elektrische warmtepomp boiler 100L'
De Ariston is inmiddels geleverd en wat echt opvalt is dat het een heel kloek apparaat is en ik zit in dubio waar het apparaat te plaatsen.
Optie 1: In de meterkast naast de douche.
Hier is een rookgasafvoerkanaal dat voor verse lucht zou kunnen zorgen. Ook is hier een directe toegang tot de de kruipruimte van 60m3. In theorie kan de luchtaanvoer vanuit de kruipruimte en dan kan de afgekoelde lucht via het rookgasafvoerkanaal naar buiten.

+ aan deze optie: korte afstand douche WPB - geen warmteverleis en direct warm water.
- aan deze optie: Gedoe om luchtstroom te regelen vanuit kruipruimte via meterkast naar rookgasafvoer. De meterkast is meteen helemaal vol (het past net). In ons huis is dat problematrisch, ruimte is schaars. Bovendien kan ik niet zo goed inschatten of je het wel moet willen. Zo'n aparaat naast de electra aansluiting.

Optie 2:
In de tuin, aan de gevel van het schuurtje.
+ aan deze optie: Installatie is eenvoudiger, geen gedoe met luchtstromen en de kast blijft behouden.
- aan deze optie: warmteverlies doordat de afstand van 0,5 naar 8 meter gaat, waarvan 4 door de buitenlucht. Naast heel goede isolatie heb ik een soort thermolint nodig ivm vorst. Hierdoor gaat het rendement nog meer naar beneden.

Mijn vragen aan jullie gezien bovenstaande schets:
- Mis ik 'red flags' voor optie 1 of 2 of beide?
- Hebben jullie op basis van bovenstaande een advies?
- Voor de tuin optie, wat voor leiding zou je adviseren. Gewoon 15mm koper in een dik jasje?
- Voor de meterkast optie: De kast is zelf 2m3: Is het uberhaupt wel een goed idee? Wat voor luchtstroom zou ik minimaal moeten hebben?
- Moet ik dit sowieso wel willen? Waarom niet gewoon een cop1 boiler in de kruipruimte of een doortstromer aansluiten op de hygieneboiler in het buffervat, die hoeft dan alleen nog maar van 30 naar 50 graden te verwarmen (in het stookseizoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
De ariston heeft volgens de handleiding een ruimte van 13m3 nodig als minimum. Een ruimte van 2m3 zou dan wel eens voor problemen kunnen zorgen. De boiler zal dan vaker het verwarmingselement gebruiken dan de warmtepomp.

Zou de boiler niet in een trapgat oid gehangen kunnen worden? Oftewel zijn deze twee opties de enigste opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modestine
Frank.v schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:48:
De ariston heeft volgens de handleiding een ruimte van 13m3 nodig als minimum. Een ruimte van 2m3 zou dan wel eens voor problemen kunnen zorgen. De boiler zal dan vaker het verwarmingselement gebruiken dan de warmtepomp.

Zou de boiler niet in een trapgat oid gehangen kunnen worden? Oftewel zijn deze twee opties de enigste opties?
Dit zijn echt de enige opties. Benedenwoning van 90m2, dus geen trapgat. De HR ketel hangt nu in een keukenkast. Ik ben juist zo blij dat die ruimte vrij komt. Ik las die 13m3 als in een ongeventileerde ruimte. Ik wil dan met mechanische ventilatie dat de lucht uit de kruipruimte door de meterkast via het rookgasafvoerkanaal het huis verlaat. Op die manier 'vergroot' ik de inhoud van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Frank.v schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:48:

Hier hangt de 150 liter wpb in een kast waar voorheen de cv ketel zat.
Hij zuigt lucht uit die kast en blaast het naar buiten.
De lucht wordt aangevuld met lucht van boven de plafond in de hal wc en badkamer.
Ook komt er nog een 250mm pvc onder in die kast uit die uit de kruipruimte onder de keuken weg komt.
De oude cv ketel afvoer heb ik gebruikt voor het uit blazen van de koude lucht.
Ik kon nog net met mijn handen bij de ophangbeugel om de moeren erop te prutsen op gevoel.
Nog nooit het backup element gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdXy6N11_49MeusI_Vz_n1BqV_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0sxfO3KlNzTdFLGWgiMdjDC.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modestine
modestine schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:31:
[...]

In vergelijking hiermee zal mijn boiler een zee van ruimte hebben. Blij om te zien dat zoiets wel kan werken. Ik ga voor een soortgelijke oplossing.
Inmiddels is de Ariston Lydos 4 dagen in gebruik, de gaskraan is dicht. Hij zoemt zachtjes, en vanochtend hebben 4 personen onder de douche gestaan voor 1,6 kwh. (Het water is wel voorverwarmd doordat het door de hygiëneboiler van de warmtepomp stroomt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
de Peer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Lees het topic maar eens door. De binnen buiten discussie is tot in den treure besproken. Misschien wel 1 van de meest gestelde vragen.

Het heeft zeker voor en nadelen. Net als buiten /buiten.

De extra kosten als je nog 2 gaten in de muur moet (laten?) maken verdien je vaak niet snel terug. En je moet ook opletten dat je de balansventilatie niet verstoort.
Balansventilatie is natuurlijk niet in elke woning aanwezig, en indien aanvoer van buiten en afvoer naar buiten is dit toch quasi van je binnenruimte 'afgescheiden'?
Grote gaten kan je met een 'split unit' WPB wel vermijden (https://www.ariston.com/n...nuos-split-inverter-wifi/) al lijkt de gaten boren me qua prijs ook niet onoverkomelijk.
martijn v o schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:06:
Je bedoeld dat ze de afblaas die naar buiten blaast nu naar binnen blaast.

Onze WPB zuigt lucht aan uit de woning en haalt daar de warmte uit om het water te verwarmen..
Dat is dus bewust zo gekozen @Mylan Piron om de volgende redenen.
1- De lucht moet sowieso uit de woning gezogen worden om de verversing te realiseren.
2- Hij haalt hier de warmte uit en blaast de koude lucht (en dus ook Co2 rijk en wellicht ook met stofjes) naar buiten.
3- De woning wordt verwarmd met een WP, dus geen gas en Co2 van gas, maar wel Co2 van electra ondanks dat we zonnepanelen hebben.

milieu vriendelijker kan ik het niet maken.
Als je warme (rest)lucht gebruikt van een C of D type ventilatiesysteem die anders toch naar buiten geblazen zou worden kan je 'm uiteraard maar beter alsnog benutten.
PeepPeepPeep schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:10:
[...]

Bij ons is een paar maanden geleden door een toch wat groter gerenommeerd installatiebedrijf onze 200 liter WPB van Vaillant geïnstalleerd. Het was vergelijkbaar weer als vandaag (droog, graad of 6), en - ik was werken, mijn vrouw was thuis - toen hebben ze op advies van Vaillant (zeggen ze) op aanvoer van buiten, afvoer binnen op zolder aangesloten. Toen ik thuis kwam was de zolder een vrieskist! Logisch, als je warmte onttrek aan lucht van 6 graden dan blaast ie nog koudere lucht uit en dat op zolder binnen. Lekker als je op zolder ook werk……. Koude lucht stroomde zo via trap naar beneden (dat weet zelfs een leek) dus nogal dom om zo aan te sluiten. Dus gelijk gebeld. Weer verhaal dat Vaillant het adviseert en het dus zo moet. Geëist dat de afvoer naar buiten moest en na veel gemaar hebben ze het aangepast in afvoer ook naar buiten (dus ook extra gat in muur moeten boren). Want na nogmaals contact met Vaillant was het advies weer anders 🤔….. dus nu aan- en afvoer van/naar buiten. Misschien in winter lagere efficiëntie maar niet wereldschokkend. Zit in januari op gemiddeld 1,5 kWh per dag, 2 personen dagelijks goed douchen met regendouche, ketel op 55 graden.
Koude lucht binnen houden is natuurlijk zowat het domste wat men kan doen (tenzij in de zomer natuurlijk _/-\o_ )
Nochtans staat op voorbeeldfoto's op de website van Vaillant de WPB keurig op 2 buizen van/naar buiten aangesloten (zoals het i.m.o. hoort) :?
https://www.vaillant.nl/m...44-format-flex-height.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Mylan Piron op 06-02-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap.Antwerp
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-06 17:01
Ik heb sinds kort een Ariston nuos plus wifi warmtepomp boiler en stel mezelf vragen bij de werking.

Ik heb ingesteld dat hij z'n warmte cyclus gaat doen tussen 12 uur en (uiterlijk) 21 uur.
Dit om maximaal gebruik te maken van de zonne energie en ook om geluidsoverlast te beperken.
Ik heb de temperatuur op 55° gezet (ook vanwege legionella)

Maar nu blijkt (volgens Ariston zelf) dat het apparaat pas gaat opwarmen als de temperatuur onder de 40° is gezakt (en dan volgens het aangegeven tijdsschema):

Beste klant,

-er zijn geen handleiding voor de app,
- je kunt niet zien hoeveel water je hebt verbruikt/nog hebt opgeslagen. Zodra de boiler de ingestelde temperatuur heeft bereikt, houdt deze het water op de vaste temperatuur van 40°,
-het water zal niet opraken, het bewaart een hoeveelheid water op de eerder genoemde temperatuur van 40° totdat het weer tijd is dat de programmamodus wordt ingeschakeld en de cyclus wordt herhaald.

Hartelijke groeten,
Aqua Ariston Net-ondersteuningsteam

Maar inmiddels is de temperatuur gezakt tot 31°
Het is dus niet meer mogelijk om een emmer héét water te tappen.

Je zou verwachten dat de boiler iedere keer (binnen het bepaalde tijdsslot) opwarmt tot de gevraagde temperatuur.
En niet wacht totdat hij eerst onder de 40° komt.

Of is mijn redenering onjuist?

Normaal gezien zou deze boiler een goeie COP waarde moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@Jaap.Antwerp bij de meeste wpboilers is de deltaT voordat de wp weer aanspringt in mijn beleving 5 graden. Dus in jouw geval zou ik dan verwachten dat hij bij 50 graden gaat bijverwarmen, maar kennelijk is dat volgens Ariston 15 graden (55-40). Lijkt me wel erg grof, al kan dat het rendement wel positief beïnvloeden.

Aangezien hij nu met 31 graden nog niet aan het bijverwarmen is lijkt er toch wat mis. Ik ken de Ariston niet, maar kan het zijn dat er een instelling niet goed staat of bijt met je tijdschema ofzo? B.v. dat het elektrische element mag meehelpen terwijl je programma instelling dat element niet toestaat?

Misschien eens een reset doen naar de fabrieksinstellingen om vanaf scratch opnieuw te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap.Antwerp
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-06 17:01
Bedankt voor de uitleg.
Maar het lijkt mij toch logischer dat hij steeds (tussen 12:00 en 21:00) terug opwarmt tot 55° (dit is de temperatuur aanbevolen door Ariston en door de loodgieter zo ingesteld).

Nu had ik dus dat de boiler op dag 1 rond 12 uur had opgewarmd tot 55°

Op dag 2 was de temperatuur om 21 uur nog nét niet onder de 40°.
Hij ging dus niet opnieuw opwarmen.

Op dag 3 was de temperatuur (op het meetpunt halverwege de boiler) inmiddels wél onder de 40° gezakt, maar kon ik 's morgens nog douchen.
Alleen was daarna het warm water 'op'.
En werd er pas weer warm water gemaakt om 12 uur.

De importeur Ariston gaf in hun antwoord aan dat de temperatuur nooit onder de 40° ging zakken:. "Zodra de boiler de ingestelde temperatuur heeft bereikt, houdt deze het water op de vaste temperatuur van 40°"
Ik denk dat hij dat in mijn geval niet heeft gedaan.
En dat ik als gevolg daarvan op dag 3 's morgens geen warm water meer kon tappen.

Het woord 'hysterese' moest ik wel even opzoeken (maar ik denk dat ik dat nu begrijp) 😀
Dapdodo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:36:
[...]

Je moet sowieso hysterese hebben, dus bij jouw tussen 55 (oef is 45-50 niet genoeg) en 40C.
Geen verwarming tussen 21u-12u, daar moet de reserve voor zijn bij 40C om 21u.
Door laagwerking zal de onderkant koud vullen 15C en boven nog >40C zijn. Als de koude laag door verbruik naar boven gaat, komt het moment dat je meting onder de 40C gaat. Zoals je aangeeft 31C buiten verwarmingstijd mag ik aannemen.
Echter als je boiler goed bepaald is, zit daarboven nog steeds warm water van >40C, dit totdat de koude laag bovenkant bereikt en dan is je boiler "leeg/koud".

Dus belangrijker is hoeveel water zit er nog boven het meetpunt en heb je daar genoeg aan tussen 21u-12u?
Als voorbeeld, ik heb 200L boiler. Meting zit op de helft, waar de spiraal vanaf de bodem eindigt. Dus als de boilertemperatuur verwarmen aangeeft, heb ik nog 100L die warmer is. Daardoor komt bij mij (verwarmt tot 47C) de uitlaattemperatuur zelden tot nooit onder de 40C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:54
Ook ik ben aan het rondkijken voor een warmtepompboiler. Ik heb offertes voor 2 types:

- Ariston Nuos split 270
- Atlantic Calypso split 270

Ik heb me hier al even ingelezen maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken. De Ariston lijkt me een iets hogere COP te hebben.
Zijn er voor de rest nog grote verschillen tussen deze 2 die mijn keuze zouden kunnen vergemakkelijken?
Betrouwbaarheid en levensduur zijn voor mij het allerbelangrijkste.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panky44
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-03-2023
Goedendag,

ik heb onlangs een Ariston Nuos Evo 110 liter warmtepompbiler en had wat praktische vragen. Hij word overigens momenteel in een éénpersoonshuishouden gebruikt dus capaciteit van 110 liter is voor mij ruim voldoende.

- Wat is nu de beste instelling voor water temperatuur in mijn geval? Hij staat nu ingesteld op verwarmen vanaf 50 graden tot 55 graden (middels de WP compressor op eco-modus). Standaard doet die ook 1x in de maand een salmonellarun m.b.v. element waarbij die voor 20min verwarmt op 65 graden.

- De WP compressor staat ingesteld op max 55 graden, want hoger zou extra slijtage voor de compressor kunnen betekenen. Theorethisch kan die de 65 graden voor salmonella run wel halen. Is het verstandig om de salmonellarun naar 65 graden door de WP compressor te laten doen of is het beter om het element het vanaf 55 graden over te laten nemen? Het is immers maar 1x per maand dus vroeg me af of WP compressor dan echt zoveel extra slijt bij een maandelijkse salmonellarun tot 65 graden.

- Er zit in de instellingen een ":defrost" functie, deze staat standaard op OFF. De handleiding geeft alleen aan hoe je dit aan / uit kan zetten maar niet wanneer dat nodig.is. Warmtepompboiler trekt zijn lucht vanuit huis (dus altijd >15 graden aanvoerlucht). Moet ik deze "defrost" functie aan zetten of gewoon op OFF laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 08:47
Noeleke schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:55:
Wij willen onze WPB in een kast wegwerken van max. 80 cm diep. De kast komt in de bijkeuken en willen we aan de binnenkant met akoestische panelen bekleden voor geluidsisolatie.

Nu moet ik kiezen tussen de Explorer V4 of de LG WPB. We krijgen een warmtepomp voor CV van LG.

In de specs zie ik dat de geluidsdruk van de Atlantic aanzienlijk hoger is (48 dB op 1 meter afstand) vs de LG (38 dB), maar ik ben bang dat vanwege het luchtkanaal aan de achterkant van de LG, deze niet gaat passen in de kast.

Kan iemand hier advies in geven? Verschilt het volume van deze twee echt zo enorm?
Ik heb naast de (bovenstaande) Atlantic en de LG ook nog de Ariston Nuos Plus op mijn shortlist staan.
Zeker bij de Ariston ben ik benieuwd naar hoe het geluid wordt ervaren (in de ruimte en in een kamer ernaast met de deur dicht) omdat er in de specs staat "55 dB geluidsdruk op 2 meter".
Ik ga beginnen met een "binnen/binnen" configuratie in mijn kelder (20m2/40m3).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

mindtheshark schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb naast de (bovenstaande) Atlantic en de LG ook nog de Ariston Nuos Plus op mijn shortlist staan.
Zeker bij de Ariston ben ik benieuwd naar hoe het geluid wordt ervaren (in de ruimte en in een kamer ernaast met de deur dicht) omdat er in de specs staat "55 dB geluidsdruk op 2 meter".
Ik ga beginnen met een "binnen/binnen" configuratie in mijn kelder (20m2/40m3).
Ik heb 'm. Schrok me rot na installatie van de herrie. Open gemaakt, bleek een leiding te resoneren tegen de voet van de compressor ... Stukje plastic deed al wonderen maar nog niet genoeg WAF. Kast omheen gebouwd van dubbelwandig gips met geluidsisolatie er tussen, de houten deur aan de binnenzijde bekleed met geluidsisolatie (van die schuim piramides) en de loze ruimte rond de compressor idem: volgestopt met piramides. Bobs your uncle. De Ariston staat op de overloop en als je onderaan de trap staat hoor je 'm bijna niet meer. Iets meer DIY effort maar prima resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Opstelling van mijn Ariston Nuos Evo 110 liter met buiten/buiten verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGx5vxd8mF3tk5f1sOF6vwFDsRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFtcBzQ2nCa0KGwYjFwXzq3G.jpg?f=fotoalbum_large
Niet geisoleerde uitgaande buis = condensvorming. Ben nog op zoek naar een oplossing die niet de bank kraakt. Al dat zwart is geluidsisolatie. Nee, dat daglicht levert geen zon op, er zit een deur voor de wpb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HznEaRzXOWh3LB3t8NarbJoGXkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKArzD6zJESKpgLajmG724PP.jpg?f=fotoalbum_large
Witte pijp is voor het stofzuigersysteem, is nog niet aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 23:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

Judge Ming schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:44:
Opstelling van mijn Ariston Nuos Evo 110 liter met buiten/buiten verbinding.
[Afbeelding]
Niet geisoleerde uitgaande buis = condensvorming. Ben nog op zoek naar een oplossing die niet de bank kraakt. Al dat zwart is geluidsisolatie. Nee, dat daglicht levert geen zon op, er zit een deur voor de wpb.

[Afbeelding]
Witte pijp is voor het stofzuigersysteem, is nog niet aangesloten.
Aerofoam is top en niet duur.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-05 17:14
Hoi,

We hebben momenteel een elektrische boiler (Ariston Vertuo Plus 150L, COP: 1), die we willen veranderen door een goedkoper alternatief op de lange termijn. De boiler staat in de (toekomstige kinderslaap)kamer naast de badkamer en is enkel aangesloten op bad/douche/lavabo's in de badkamer. We verbruiken op jaarbasis +- 60m³ met 4 personen.

We kwamen al snel op een warmtepompboiler als alternatief. Prijs +- 3.000€ in BE, waar een kleine 1.000€ afgaat via premie, wat snel terugverdiend zou moeten zijn.

Het enige probleem is dat de ene installateur de plaatsing in de aanpalende slaapkamer 'OK' vond, de ander had het over een bijzonder irritant gezoem - te vergelijken met een luide koelkast. De WP boiler zal dan wel in een hoekkast staan met een buis van +- 2m naar buiten, ik maak me toch zorgen om door het geluid het gevoel in de toekomstige slaapkamer te verprutsen...

Wat zouden jullie, als ervaringsdeskundige met het geluid van jullie WP boiler op de achtergrond ;), doen? Bestaan er stille modellen, of gooien we dit idee beter weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
chaoske1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:43:
Hoi,

We hebben momenteel een elektrische boiler (Ariston Vertuo Plus 150L, COP: 1), die we willen veranderen door een goedkoper alternatief op de lange termijn. De boiler staat in de (toekomstige kinderslaap)kamer naast de badkamer en is enkel aangesloten op bad/douche/lavabo's in de badkamer. We verbruiken op jaarbasis +- 60m³ met 4 personen.

We kwamen al snel op een warmtepompboiler als alternatief. Prijs +- 3.000€ in BE, waar een kleine 1.000€ afgaat via premie, wat snel terugverdiend zou moeten zijn.

Het enige probleem is dat de ene installateur de plaatsing in de aanpalende slaapkamer 'OK' vond, de ander had het over een bijzonder irritant gezoem - te vergelijken met een luide koelkast. De WP boiler zal dan wel in een hoekkast staan met een buis van +- 2m naar buiten, ik maak me toch zorgen om door het geluid het gevoel in de toekomstige slaapkamer te verprutsen...

Wat zouden jullie, als ervaringsdeskundige met het geluid van jullie WP boiler op de achtergrond ;), doen? Bestaan er stille modellen, of gooien we dit idee beter weg?
Die van ons hangt in een kast in de hal en met de deur dicht hoor je hem nauwelijks.
Moet je echt luisteren om hem te horen...

Maar naast mijn slaapkamer zou ik hem toch niet willen hebben.

Je kunt natuurlijk ook instellen dat hij alleen overdag of buiten de slaapuren mag verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 17:04
Hoi,

Goedemorgen, ik heb een Atlantic explorer V4 op zolder en deze hoor je behoorlijk goed. Ik zou hem niet op de slaapkamer willen hebben. Ook laat ik hem niet meer nachts draaien voor het geluid.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-06 22:52
Hoi,

Ik heb om andere redenen dan geluid een Calypso split genomen, die hoor je binnen helemaal niet. Is wel een beetje prijzig in aanschaf en f gassen monteur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

squareware schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:13:
[...]

Yep, was ook een serieuze optie een: e-boiler of een e-doorstromer, aanschaf = $ verbruik is $$$
Of de wpb aanschaf $$$ verbruik = $.. keuzes keuzes... :-)

Ik heb denk dat ik een oplossing heb voor een monoblock. Onder de huidige c.v.-ketel is een washok met nog wel wat ruimte. en natuurlijk een water aansluiting voor de wasmachine. In theorie zou ik daar nog de wpd bij kunnen plaatsen en een nieuw pijppie naar boven voor het warme water en deze aan de warmwater leiding kopellen die normaal uit de cv-ketel komt.
Washok is een afgeslote ruimte aan de voorgevel (eventueel in uit-laat door de muur) en een raampje wat open kan.
Het is wel iets krap samen met de wasmachine em droger (daar zou die achter kunnen) dus zoek eigenlijk een boiler van maatje smal, max 500mm breed en hoogte max 2100mm, 150 / 200 liter.

Nog een ander voordeel is een extra warm water kraantje voor de wasmachine , dan heb ik de eerste semi-warmtepomp wasmachine van het land.
Een 50x50x210 boiler van 150/200 liter is er waarschijnlijk nog wel maar die zal dan wel van een buitenunit uitgaan. Mijn Ariston is 110 liter en plm 50x50x180 en daar zit de pomp in het bovenste deel. Jij wilt meer water vandaar mijn conclusie dat de pomp er dan af moet.

Dat warmwaterkraantje voor de wasmachine: leuk idee, maar er wordt met koud water nagespoeld in bepaalde programma's, hoe moet dat in jouw geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-06 13:00
Judge Ming schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:22:
[...]

Een 50x50x210 boiler van 150/200 liter is er waarschijnlijk nog wel maar die zal dan wel van een buitenunit uitgaan. Mijn Ariston is 110 liter en plm 50x50x180 en daar zit de pomp in het bovenste deel. Jij wilt meer water vandaar mijn conclusie dat de pomp er dan af moet.

Dat warmwaterkraantje voor de wasmachine: leuk idee, maar er wordt met koud water nagespoeld in bepaalde programma's, hoe moet dat in jouw geval?
Wasmachine met hotfill gebeuren kan je aansluiten op warm water kraan.

Ik ben een Vaillant aroSTOR tegengekomen 520mm diameter en 150liter zou moeten passen, alleen de cop komt niet boven de 3 bij dit type (vind ik zelf niet heel belangrijk) maar bemoem het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Ik ben van plan een wpb aan te schaffen als eerste stap naar van het gas af.
Nu heb ik dit topic al een beetje uitgespit en me oog is gevallen op deze merken:

Ariston Nuos Evo 110 A+ WH prijs 110L 1.284,00
Ariston Nuos Evo 150 A+ WH prijs 150L 1.319,00
Atlantic Calypso VM100L prijs 150L 1.479,00
Atlantic Calypso VM150L prijs 150L 1.559,00

De prijzen in het Excel overzicht zijn trouwens niet meer actueel, sommige zijn sterk verhoogd en andere weer iets verlaagd. Maar het is wel goed voor de beeldvorming.

Alleen twijfel ik over welke ik moet nemen, de Ariston Nuos of de Atlantic Calypso!
Als ik puur alleen naar de prijs zou kijken dan is de Ariston voordeliger, maar daar heb ik hier in dit topic vooral gelezen dat het nogal veel herrie maakt. Dat zou best wel een dingetje kunnen zijn omdat naast het CV-hok waar hij komt te hangen een slaapkamer is.

Over de Atlantic lees ik wel wat meer positieve ervaringen, maar die is dan in aanschaf flink duurder. Ik heb niet veel info/ervaringen kunnen vinden over de herrie/geluidsniveau. Volgens de beschrijving van de fabrikant is het lager als die van de Ariston. De Calypso is qua hoogte ook iets compacter waardoor het beter zou passen.

Wat is wijsheid? Graag a.u.b jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:44
McGarrett schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:44:
Nu heb ik dit topic al een beetje uitgespit en me oog is gevallen op deze merken:

De prijzen in het Excel overzicht zijn trouwens niet meer actueel, sommige zijn sterk verhoogd en andere weer iets verlaagd. Maar het is wel goed voor de beeldvorming.

Alleen twijfel ik over welke ik moet nemen, de Ariston Nuos of de Atlantic Calypso!
Als ik puur alleen naar de prijs zou kijken dan is de Ariston voordeliger, maar daar heb ik hier in dit topic vooral gelezen dat het nogal veel herrie maakt. Dat zou best wel een dingetje kunnen zijn omdat naast het CV-hok waar hij komt te hangen een slaapkamer is.

Over de Atlantic lees ik wel wat meer positieve ervaringen, maar die is dan in aanschaf flink duurder. Ik heb niet veel info/ervaringen kunnen vinden over de herrie/geluidsniveau. Volgens de beschrijving van de fabrikant is het lager als die van de Ariston. De Calypso is qua hoogte ook iets compacter waardoor het beter zou passen.

De Atlantic heeft dubbel zoveel opgenomen vermogen dan de Calypso (en dus dubbel zoveel afgegeven vermogen). Ik heb de Calypso 150L VM en vind het echt niks, ook niet met 2 personen in huis. 350 watt vermogen is heel laag en zodra je een douche neemt moet die weer uren gaan draaien.

Edit: ik zie dat de Explorer kennelijk geen optie is, jammer.

Met de Atlantic 270L vroeger draaide hij 1x per dag en dat was het dan. Je bespaart ook echt niet veel met een kleinere boiler. De Calypso is wat stiller maar draait hier voor mijn gevoel vrijwel de hele dag. Iets te veel de kraan open? Hoppa, weer een uurtje draaitijd.

Die van mij ga ik proberen te verkopen en terug naar een Atlantic van 270L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

McGarrett schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:44:

Ik weet niet of het belangrijk voor je is, maar de Ariston heeft een 'fixed' menu die je niet van buitenaf aan kunt sturen. De legionella run is bv 1x per maand, niets aan in te stellen. Runtijden van de pomp zijn alleen in de lengte (duur) aan te geven, geen start/stop tijden. Nogal primitief dus. In België zijn de Aristons vaak een stuk goedkoper te krijgen omdat leveranciers daar de susbidie opslag niet hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Judge Ming schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:24:
[...]

Ik weet niet of het belangrijk voor je is, maar de Ariston heeft een 'fixed' menu die je niet van buitenaf aan kunt sturen. De legionella run is bv 1x per maand, niets aan in te stellen. Runtijden van de pomp zijn alleen in de lengte (duur) aan te geven, geen start/stop tijden. Nogal primitief dus. In België zijn de Aristons vaak een stuk goedkoper te krijgen omdat leveranciers daar de susbidie opslag niet hanteren.
I see! Dus als ik het goed begrijp dan gaat je voorkeur naar de Atlantic? Is die qua functies en mogelijkheden beter? Ik heb inderdaad de prijzen van Belgische webshops.
Zoals het er nu naar uitziet neig ik te gaan kiezen voor de Atlantic… 8)7

En nu nog iemand vinden die me kan helpen met het installeren, want mijn vaste loodgieters die ik had zijn inmiddels met pensioen en willen niet meer klussen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

McGarrett schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:27:
[...]

I see! Dus als ik het goed begrijp dan gaat je voorkeur naar de Atlantic? Is die qua functies en mogelijkheden beter? Ik heb inderdaad de prijzen van Belgische webshops.
Zoals het er nu naar uitziet neig ik te gaan kiezen voor de Atlantic… 8)7

En nu nog iemand vinden die me kan helpen met het installeren, want mijn vaste loodgieters die ik had zijn inmiddels met pensioen en willen niet meer klussen :'(
Ik weet niet of ik voor de Atlantic zou gaan (geen ervaring), maar als ik hier de ervaringen lees dan kan je daar veel meer mee qua tweaken. Of dat het belangrijkste argument is, is vers twee. Ik tweak zelf niet zo aan dit soort apparatuur (heb bv geen smartphone, dus geen apps), dus voor mij is de Ariston prima.

Een wpb is prima zelf te installeren. Als je niet wilt solderen kan je knellen en een aparte 230 leiding naar de meterkast brengen is prima te doen, de afvoer is meestal de bottle neck. Als je het aan durft is ook een extra installatieautomaat in de groepenkast niet bepaalt moeilijk. Gewoon even goed nadenken voor je wat doet en eventueel hier wat navragen. Het lastigste (in mijn geval) was dat kreng op z'n plek krijgen. Daar heb je echt meer handen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
_WouterB schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:40:
Ik heb nu nog steeds geen WPB staan. Ideale apparaat zou voor mij een split Vailant Arostor 270l zijn denk ik (bestaat uiteraard niet) :
- RVS vat
- twee contacten om te sluiten (standaard temp 45 graden, 1e contact sluiten dan temp naar 55 graden, 2e contact sluiten dan temp naar 65 graden)
- split zodat het geen geluid maakt tussen de slaapkamers + geen dakdoorvoeren nodig
(( - idealiter zou het ook een horizontaal vat zijn, maar dat blijkt minder efficient én bijna niet te vinden dus die hoop heb ik al helemaal opgegeven))
Daarnaast moet ik ook een installateur vinden die dit wil installeren (regio Wetteren, Oost Vlaanderen, België)

Echter blijkt dit niet te bestaan...
Ik ben nu aan het kijken naar een Atlantic Calypso Split, maar die heeft geen RVS vat en valt nauwelijks aan te sturen.Ook geen idee hoe ik een installateur moet vinden.
Daarnaast ook naar een Vaillant Arostor maar die is eigenlijk iets te groot voor de plaats die ik heb, maakt lawaai, en er moeten twee dakdoorvoeren gemaakt worden. Bovendien blijkt die onleverbaar te zijn?
Ik heb destijds een offerte ontvangen voor een Ariston Nuos Split van een installateur uit Merelbeke. Dat lijkt me bij jou in de buurt te zijn?

De Ariston kan je (volgens mij?) ook niet echt aansturen, dus die lijkt me niks voor jou. Maar misschien plaatst hij ook wel een Calypso als je 'm dat vraagt. Ik kan je gerust de gegevens van de installateur doorgeven via PM indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Ik heb nu een week mijn Ariston Nuos Evo 110l operationeel. De P1 + P2 mode ingeschakeld op 05.00 en 17.00

Daarmee verwarmt hij altijd in de goedkopere tijden irt dynamisch energiecontract.

Nu nog een waterafvoer aanleggen. Door het expansievat is de overdrukklep nog niet in werking getreden.

Daarna nog even iemand regelen die de installatie komt keuren voor de subsidie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNMIRyJOMZcV7ulcaU0ns7puII0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQRULfl04I3iE9igb0YJ8K4X.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Heeft iemand ervaring met de P1 en/of P2 mode van een Ariston Nuos Evo (110l)?

In de handleiding staat dat de warmtepomp wordt gebruikt om op de ingestelde tijd op de ingestelde temperatuur te komen. Gaat dat om de één of andere reden niet lukken, dan wordt de verwarmingsspiraal bijgeschakeld.

Nu lijkt het dat de mijne na een kwartier al de verwarmingsspiraal inschakelde. Vandaag wat de boilertemperatuur 46 graden en hij moest naar 55 graden. Om 17.00 moest hij warm zijn, maar hij ging pas om 15.40 aan.

Zal de warmtepompboiler nog moeten leren? Ik heb hem nu 1 week...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omerta
Mijn Ariston Nuos Split 270 warmtepompboiler staat er ook! :*)
Ik vind foto's van mensen hun installatie altijd fijn, dus ik deel de mijne ook maar even.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TpNSBJFwUwO3MztIwczJz_p9SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4E6YzVc1s5zR3QqxGqWGUSmp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-njsXUds5lGssdBIu0VTODIIf9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5nRibZlUZefujk29QucFMue.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:03:
Mijn Ariston Nuos Split 270 warmtepompboiler staat er ook! :*)
Ziet er netjes uit! Heb zelf een Atlantic split, prima setup. De losse buitenunit heeft wel echt meer power dan de geïntegreerde WP in bijvoorbeeld een Explorer.

Pure nieuwsgierigheid, is deze uit te lezen via wifi? Temperatuur boven/onder, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:36
Ik ben een tijdje aan het kijken of een elechtrische warmptepomp boiler wat is voor bij ons thuis t.b.v het warm tapwater voor het douchen etc.

We hebben momenteel een Daikin Hybride WP voor het verwarmen van het huis wat overigens perfect werkt, ik wil eigenlijk het gasverbruik nog verder omlaag brengen d.m.v een electrische wp boiler.

Gezinssamenstelling is 3 personen en zat zelf te denken aan een Ariston Lydos Hybrid 100 voor het warmwater tapwater.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze boiler en zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 18:22
bd-casemod schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:36:
Ik ben een tijdje aan het kijken of een elechtrische warmptepomp boiler wat is voor bij ons thuis t.b.v het warm tapwater voor het douchen etc.

We hebben momenteel een Daikin Hybride WP voor het verwarmen van het huis wat overigens perfect werkt, ik wil eigenlijk het gasverbruik nog verder omlaag brengen d.m.v een electrische wp boiler.

Gezinssamenstelling is 3 personen en zat zelf te denken aan een Ariston Lydos Hybrid 100 voor het warmwater tapwater.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze boiler en zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
100 Liter klinkt me wat weinig voor een WPB met 3 personen, de temperatuur is normaal een stuk lager dan in een puur electrische boiler (die kan 80-90 graden?) namelijk max 60 graden. Toen we met zn vieren thuis waren was de 270L op 50 graden nog aan de krappe kant, met 60 geen probleem meer. Maar eerlijk is eerlijk het hangt vooral van je douche/badder gedrag af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zoals al gezegd, 100 ltr. is krap met drie personen, zou toch voor minimaal 150 gaan en liever 200. Hier waren het eerst 5 volwassen in huis met een 270 ltr. Dat was wel genoeg maar nu met ons tweeën overkill.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een Lydos met 3 personen. Is wel uitsluitend voor douchen en meestal douchen we om en om (dus 1 per dag). Gaat tot nu toe prima. Staat op 45 graden.

Achter elkaar douchen kan ook net als je kort genoeg douched. Het is wel tricky.

Als je zonder nadenken warm water wilt zou ik voor groter gaan. Ik ben voor de Lydos gegaan omdat ik die snel kon krijgen en weinig ruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:54
Ik zit naar een all electric oplossing voor verwarmen/koelen/SWW te zoeken voor een ouder hoekhuis met "natuurlijke" ventilatie (~1400 m3 gas), en ik kom uit op mononoblock+warmtepompboiler+FCUs.

De kleine warmtepompboilers zijn bijna allemaal wandmodellen en de enige wand op zolder beschikbaar die een boiler kan dragen is de muur naar de buren waar nu de CV ophangt. Ik ben een beetje bang voor vibratie, onder een staande kan je tenminste nog veren plaatsen. Dus dan kom ik uit op Ferroli, Hewalex of Nuos Split. Wat is slim?

Iemand ervaring met de gratis in dienst stelling van Ariston voor de split? (Word dan 15m leiding, dus moet waarschijnlijk afgevuld worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-04 05:51
Prijsverschil is behoorlijk tussen:

Ariston Atag warmtepompboiler Nuos Evo 150 liter: EUR 1.167,65
Atlantic Calypso VM150 liter: EUR 1.561,66

Is EUR400,00 meer betalen voor de Atlantic de waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:05
Biron schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:54:

Ik heb bij Bottega in Italië mijn Calypso cloon gekocht (Panasonic). €1294 ex shippinf momenteel. https://bottegaidraulica....lore-lt-150-a-parete.html

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv010
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 22:11
Biron schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:54:

Hier ook voor de Ariston aan het kijken , iemand ervaring met deze wpb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stefanv010 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

daar is veel ervaring mee ja:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

stefanv010 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb het kleinere zusje (broertje?) van 110 liter. Verder zelfde specs. Belangrijkste nadeel voor de echte tweaker: er valt weinig te tweaken en er is geen interface naar buiten anders dan een piep klein schermpje op de unit zelf. Legionella run kan je bv alleen aan/uit zetten maar verder niets aan instellen.

Voor mij was het geluid van de geadverteerde 50dB te veel omdat ie op de overloop staat en dus in grote delen van het huis te horen zou zijn. Ik heb een (geluids)isolatiekast om het ding heen gezet: opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Judge Ming schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Ik heb het kleinere zusje (broertje?) van 110 liter. Verder zelfde specs. Belangrijkste nadeel voor de echte tweaker: er valt weinig te tweaken en er is geen interface naar buiten anders dan een piep klein schermpje op de unit zelf. Legionella run kan je bv alleen aan/uit zetten maar verder niets aan instellen.

Voor mij was het geluid van de geadverteerde 50dB te veel omdat ie op de overloop staat en dus in grote delen van het huis te horen zou zijn. Ik heb een (geluids)isolatiekast om het ding heen gezet: opgelost.
Op mijn Ariston nuos split kan ik bij P32 het aantal dagen voor de legionellarun ook nog instellen. Echter staat dit nergens in de handleiding (uitleg stopt bij P31). Misschien kan je dit bij jou Ariston ook instellen bij P32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Omerta schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Op mijn Ariston nuos split kan ik bij P32 het aantal dagen voor de legionellarun ook nog instellen. Echter staat dit nergens in de handleiding (uitleg stopt bij P32). Misschien kan je dit bij jou Ariston ook instellen bij P32.
Interesting. Mijn menu stopt bij L14 en P13. P32 is wel erg ver weg. Mogelijk een andere softwareversie? Enig idee hoe ik de versie boven water kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Judge Ming schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Interesting. Mijn menu stopt bij L14 en P13. P32 is wel erg ver weg. Mogelijk een andere softwareversie? Enig idee hoe ik de versie boven water kan halen?
Op mijn Ariston Nuos Split is dit te vinden in het installatiemenu.
Ik weet echter niet of jij dezelfde knoppen/display hebt als mij.

Als ik 3 seconden op "menu" druk en vervolgens het wachtwoord 234 ingeef kom ik in het installatiemenu. Dan navigeren naar P32 en daar het aantal dagen ingeven.

[ Voor 32% gewijzigd door Omerta op 07-08-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Omerta schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Op mijn Ariston Nuos Split is dit te vinden in het installatiemenu.
Ik weet echter niet of jij dezelfde knoppen/display hebt als mij.

Als ik 3 seconden op "menu" druk en vervolgens het wachtwoord 234 ingeef kom ik in het installatiemenu. Dan navigeren naar P32 en daar het aantal dagen ingeven.
De bediening is gelijk, alleen kom ik niet verder dan P13, dan springt ie weer naar P0. Vandaar mijn aanname dat we naar verschillende software versies zitten te kijken. Alleen is er geen indicatie hoe je de software versie kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Even een vraag over het vervoer van een warmtepompboiler split set (Ariston Nuos Split Wi-Fi 200 liter). Weet iemand of je deze gewoon liggend kunt vervoeren? Bij geintegreerde weet ik dat dit vaak niet kan ivm koelvloeistof. Maar bij een split unit toch wel zou ik zeggen mits je de buitenunit rechtop houdt?

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 07-08-2023 20:46 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:05
mrme12345 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:00:
Even een vraag over het vervoer van een warmtepompboiler split set (Ariston Nuos Split Wi-Fi 200 liter). Weet iemand of je deze gewoon liggend kunt vervoeren? Bij geintegreerde weet ik dat dit vaak niet kan ivm koelvloeistof. Maar bij een split unit toch wel zou ik zeggen mits je de buitenunit rechtop houdt?
Check goed de installatie handleiding. Mijn wpb kon ik staand en op de rug vervoeren (stonden ook dikke pijlen / instructies op de doos). Wat je omschrijft klinkt logisch, buitenunit rechtop en vat wel kantelen..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• mrme12345
  • Niet online
Ik ben een warmtepompboiler aan het uitzoeken en wil een split systeem om geen lawaai in huis te krijgen (warmtepompboiler zou in bijkeuken moeten naast open keuken en woonkamer en ook naast slaapkamer). Nu ben ik aan het twijfelen tussen:
Atlantic Calypso Split 200 liter met een geluidsdruk van 47 (op 1 meter afstand gemeten)
Ariston Nuos Split Wifi 200 liter met een geluidsdruk van 56 (afstand wordt niet genoemd)

Het zou dan logisch zijn om de atlantic te nemen, maar kan me niet voorstellen dat er zoveel geluidsdruk verschil is. Technieken zijn identiek zou je zeggen en verschil van 47 versus 56 is gigantisch.

Iemand ervaring met 1 van de 2 en geluidsniveau buitenunits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
mrme12345 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:13:
Ik ben een warmtepompboiler aan het uitzoeken en wil een split systeem om geen lawaai in huis te krijgen (warmtepompboiler zou in bijkeuken moeten naast open keuken en woonkamer en ook naast slaapkamer). Nu ben ik aan het twijfelen tussen:
Atlantic Calypso Split 200 liter met een geluidsdruk van 47 (op 1 meter afstand gemeten)
Ariston Nuos Split Wifi 200 liter met een geluidsdruk van 56 (afstand wordt niet genoemd)

Het zou dan logisch zijn om de atlantic te nemen, maar kan me niet voorstellen dat er zoveel geluidsdruk verschil is. Technieken zijn identiek zou je zeggen en verschil van 47 versus 56 is gigantisch.

Iemand ervaring met 1 van de 2 en geluidsniveau buitenunits?
Is er iemand die de calypso split of de ariston split heeft staan? Maken de buitenunits ongeveer hetzelfde geluid als een buitenunit van een airco of is het toch wel meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

mrme12345 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Is er iemand die de calypso split of de ariston split heeft staan? Maken de buitenunits ongeveer hetzelfde geluid als een buitenunit van een airco of is het toch wel meer?
Calypso split staat bij mij buiten naast een 6kw Mitsubishi airco unit. Die laatste hoor ik soms heel zachtjes in de badkamer eronder maar verder praktisch verwaarloosbaar. Ten eerste kan ik het geluid overstemmen door te ademen en ten tweede blaast er natuurlijk altijd ook minimaal één binnen unit en dan heb je eigenlijk al meer geluid. Het is trouwens niet echt geluid wat ik hoor maar eerder een soort resonantie, dat klinkt wat overdreven want je moet zelf echt heel stil zijn en je erop concentreren, mijn vrouw was zich er niet van bewust.

De split van de Calypso vind ik een soortgelijke maar iets hardere resonantie geven want hoewel ik er ook weer echt specifiek op moet letten, als het volledig stil is buiten en in huis dan kan ik beneden ook horen of de Wpb wel of niet bezig is. Die unit heb ik op bigfoots gezet, ik denk dat ook maar de kleinste aanpassing (veren?) het geluid zou laten verdwijnen maar hoewel ik zeer geluidsgevoelig en snel overprikkeld raak heb ik hier totaal geen last van. Misschien ook omdat hij maar één of twee keer per dag draait en dan ook max een uurtje. Wat ik veel fijner vind is dat het douchen nu juist veel stiller is, ik hoorde vroeger op de hele verdieping de gasketel optoeren en nu is het muisstil!

Vanmorgen teruggekomen van vakantie. In home assistant zag ik al dat de Wpb netjes 3 weken lang niets heeft verbruikt (op anode na), de eerste run begon een dag voor thuiskomst en was slechts 2kwh en duurde 2.5 uur. (naar 55gr C.) Ik sta echt versteld van hoe weinig daar voor nodig was.

Het is maar een ervaring hoor en ik heb dus niet naast de units kunnen meten, ze staan op zo'n hoge dakkapel dat dit niet heel makkelijk snel te meten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4KfC1QVnFL8Qmp8GvMVoB2PD10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2keMZVu6l7eQ8RO3OGTKljl5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Glashelder schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:35:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geluid niet zozeer als argument zou gebruiken. Ik heb een Ferroli en dat is niet bepaald een populair merk, maar die klinkt als een uit de kluiten gewassen koelkast, veel meer geluid dan dat maakt ie niet. Hij staat in de schuur en als de deur dicht staat dan hoor je er niets van. Buren hebben er dus ook geen last van als dat ding 's nachts z'n ding doet.

Ik kan me niet voorstellen dat andere merken (veel) luidruchtiger zijn.

Wellicht eens rondvragen of je ergens kan luisteren naar het geluid van een WPB ?
Die Ferroli/Daikin zijn er om gekend zeer stil te werken, de compressor heeft ook minder vermogen 430w en de ventilator heeft minder debiet 350m³.
Voordeel is dat ze beter met zonnepanelen kunnen werken in de echte wintermaanden. Nadeel een langere opwarm tijd. De Ariston maken het meest lawaai maar warmen ook het snelst op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 12:57
Een vraag. Vandaag is mijn warmtepompboiler geplaatst. Een Ariston 200l plus wifi. Echter zie ik dat ze de afvoer van de koude lucht hebben aangesloten op de buis van de rioolbeluchter/ontluchter. Ik had gevraagd hem op de uit van de MV te zetten. Echter, de rioolbeluchter sluit toch juist bij overdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
vanWalsum schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:38:
Een vraag. Vandaag is mijn warmtepompboiler geplaatst. Een Ariston 200l plus wifi. Echter zie ik dat ze de afvoer van de koude lucht hebben aangesloten op de buis van de rioolbeluchter/ontluchter. Ik had gevraagd hem op de uit van de MV te zetten. Echter, de rioolbeluchter sluit toch juist bij overdruk?
Binnen het jaar zijn je koperen leidingen van het koelcircuit aangetast.

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 12:57
Ik heb een vraag over het klokprogramma van mijn Ariston Nuos Plus 200L.

Ik wil graag dat de boiler enkel werkt binnen een bepaald tijdsvak. Liefst van 8 tot 5 overdag. Dan wordt je in de nacht niet wakker van het gebrom en blijft het mooi stil.

Als je naar onderstaand klokprogramma kijkt, zorgt hij in dit geval dat de boiler om 8u begint te verwarmen naar 62 graden, of zorgt hij er voor dat het om 8u al 62 graden is. Wat als dat laatste het geval is, dan heb je alsnog herrie in de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er6ES2nXm5boX6jd9vbT_8oBfuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaCHgZIOk5NWvwNnnE0Jgri5.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2