fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:46:
Zijn er Tweakers die bij hun Atag of
Ariston boiler gebruik maken van de HC-HP functie? Ik vind de handleiding erg warrig en kom er niet uit. Een aantal vragen, hopelijk kan iemand me hiermee helpen.
- allereerst staat nergens beschreven waar de afkorting HC-HP voor staat?

- ik neem aan dat de wpb pas het element gaat inschakelen zodra hij voorbij de maximale temperatuur van de warmtepomp moet?
Ik heb een dubbel tarief dat 10c per kwh scheelt. Wat ik wil proberen te bereiken is het volgende:
- overdag mag de wpb opwarmen tot 40 graden met alleen de warmtepomp. (zodat er 's avonds nog een douche beschikbaar is)
- 's nachts opwarmen tot boven de 55 graden of hoger (nog inregelen afhankelijk van behoefte).
In de handleiding vind ik dit:
[Afbeelding]
P1 functie HC-HP_40 lijkt me helder. Met Arduino o.i.d. bij nachttarief 230v schakelen op de EDF.
P13 echter lijkt gebruikt te worden bij PV-installaties. Als ik deze inschakel wordt dan ook 's nachts alleen de warmtepomp gebruikt?
En zijn er Tweakers die het element helemaal niet gebruiken of is dit (in de winter?) niet haalbaar?
Ik ben sinds kort in het bezit van een
Ariston Nuos Split Flex 270 FS. Ook deze beschikt over een HC-HP signaalaansluiting, evenals een PV en SG (Smart Grid) signaalaansluiting.
HC-HP, PV en SG zijn (zover ik begrepen heb) 3 losse signalen, maar naar mijn idee komt het op hetzelfde neer. De handleiding is er in ieder geval niet super duidelijk over wat het verschil is tussen deze drie signalen.
HC-HP is, zoals eerder genoemd, de Franse afkorting voor het dal- en normaaltarief. Ik vermoed dat dit in Frankrijk nog geschakeld wordt op basis van het TF-signaal of iets soortsgelijk.
De PV modus spreekt voor zich, maar de SG modus is naar mijn idee hetzelfde als de PV_HP (waarde 1) modus. Sterker nog, als ik de SG modus inschakel, komt het PV icon in het display te staan. Zodra de boiler voor langer dan 5 minuten een signaal (ofwel 230V op de SIG2 aansluiting) detecteert, komt er SG in het display te staan en warmt de boiler op tot de waarde P12 (PV TSET). Deze loopt overigens van 42 tot 75 graden, niet van 55 tot 75 graden zoals in het boekje staat.
Voor nu gebruik ik de SG modus en schakel deze d.m.v. een Zigbee tussenstekker via Home Assistant. Ik heb namelijk ook mijn P1 meter gekoppeld aan Home Asisstant welke doorgeeft of het dal- of normaaltarief geldt. D.m.v. een simpele automation schakelt deze sensor dus de Zigbee tussenstekker die het SG signaal doorgeeft aan de boiler.
Natuurlijk kun je ook een planning maken of het HC-HP signaal schakelen op basis van een schema, but where's the fun in that

? (En je mist eventuele feestdagen)
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp