Toon posts:

T-mobile glasvezel: router teveel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-01 13:53
Een beetje kryptische omschrijving, laat met het wat duidelijker uitleggen.

Sinds een week hebben we glasvezel internet van T-mobile. De monteur heeft een Zyxel T50 aangesloten. Deze is door hem "doorgelusd" naar mijn oude vertrouwde Netgear AC1750 (die we al jaren als hotspot gebruiken). Er gaat dus een ethernetkabel van de T50 naar de WAN poort van de AC1750.

Er staan nu dus twee routers naast elkaar! Mijn idee is dus dat de T50 overbodig is. Waarom zou deze er tussen moeten? Kost alleen maar energie. Dus ik heb de ethernetkabel die tussen de T50 en de AC1750 zat weggehaald, en de ethernetkabel die de monteur in de WANpoort van de T50 had gedaan rechtstreeks in de WAN poort van de AC1750 gestopt. De T50 dus ge-elimineerd.
Echter werkt dat niet. Ik kan de AC1750 nog wel gewoon "zien" als hotspot, maar kan er niet mee verbinden en zie op mijn iPad een uitroeptekentje staan: geen internet.

Nu heb ik natuurlijk al even gebeld met de servicedesk van T-mobile, die verwezen me door naar hun forum. Daar kan ik vinden dat het mogelijk is een eigen router te gebruiken ipv de T50, maar dan zou ik IPTV of VLAN instellingen moeten aanpassen. En laat ik dat nou juist niet kunnen vinden op de AC1750.
https://community.t-mobil...-mobile-voor-thuis-307241

Kan iemand met meer verstand hiervan dan ik hier wat over zeggen? Is het mogelijk om de T50 te elimineren uit de setup en in plaats daarvan mijn AC1750 te gebruiken?

[Voor 3% gewijzigd door BPTBPTBPT op 15-02-2022 12:35]

Alle reacties

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Weet je zeker dat je OF de T50 hebt OF glasvezel?

De T50 lijkt een ADSL/VDSL modem te zijn. Die kan je er dus niet tussenuit halen.

Als je eerst een mediaconverter hebt, die van Glasvezel naar UTP gaat, dan zou je geen T50 moeten hebben.
De monteur zal dan naar alle waarschijnlijkheid je AC1750 in AP mode hebben gezet. Die weer in Router mode zetten (DHCP aan) zou het dan moeten verhelpen, maar dan moeten we wel even helder krijgen welke andere apparatuur je hebt. Dus vanaf muur tot AC1750 - welke kastjes?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Thuisnetwerk: 2 routers met 2 hotspots: niet altijd handig helpt ook niet mee qua informatie. We weten / wisten niet eens hoe jouw IP-configuraties draaien Zoals @Anoniem: 472287 aangeeft: hoe is alles exact aangesloten en wat voor abonnement heb je nu precies?

Overigens, maar dat is voor deze discussie minder interessant
De monteur zal dan naar alle waarschijnlijkheid je AC1750 in AP mode hebben gezet.
Ik weet niet of monteurs dit doen en/of ik had vriendelijk gevraagd met de vingers van mijn spullen af te blijven.

[Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 15-02-2022 12:42]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:41:

Ik weet niet of monteurs dit doen en/of ik had vriendelijk gevraagd met de vingers van mijn spullen af te blijven.
Ja, maar jij weet waar je het over hebt. Bij de meeste huis-tuin-en-keukengebruikers kan je dat soort dingen prima doorvoeren onder "best-effort" en zal het op prijs gesteld worden. (voorbeeld: m'n moeder)

Aangezien hier het woord "hotspot" gebruikt wordt voor een Router, en een ADSL modem als glasvezelmodem wordt aangegeven neem ik aan dat hier hetzelfde aan de hand kan zijn.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:29

lier

MikroTik nerd

Wat ik zo kan vinden over de T50 is dat hij, in ieder geval voor Wifi, beter is dan de AC1750.
Waarom wil je toch de AC1750 gebruiken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:36
De AC1750 inderdaad in router modus zetten en indien je daadwerkelijk glasvezel hebt ook VLAN300 taggen op de WAN-poort.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Ja, maar jij weet waar je het over hebt. Bij de meeste huis-tuin-en-keukengebruikers kan je dat soort dingen prima doorvoeren onder "best-effort" en zal het op prijs gesteld worden. (voorbeeld: m'n moeder)

Aangezien hier het woord "hotspot" gebruikt wordt voor een Router, en een ADSL modem als glasvezelmodem wordt aangegeven neem ik aan dat hier hetzelfde aan de hand kan zijn.
Ik kan het mij niet voorstellen dat ze dat ding in AP mode gaan zetten.

Bij de meeste huis-tuin-en-keukengebruikers boeit dubbel nat helemaal niets. Dus laten ze dat ding gewoon in dubbel nat opstelling staan.

ontopic:
@BPTBPTBPT
Volgens deze link zit er vanaf 2017 vlan support op de WAN interface maar alleen in "wireless route mode". Staat die daar in?
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/166442

heb je trouwens iptv van tmobile? Anders wordt het nog stukje complexer

[Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 15-02-2022 12:58]

CISSP! Drop your encryption keys!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:39
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:35:
De T50 lijkt een ADSL/VDSL modem te zijn. Die kan je er dus niet tussenuit halen.

Als je eerst een mediaconverter hebt, die van Glasvezel naar UTP gaat, dan zou je geen T50 moeten hebben.
Deze Zyxel wordt bij VDSL als modem/router gebruikt, bij glasvezel alleen als router, heeft ook gewoon een rj45 WAN-poort.

@BPTBPTBPT Er is een apart topic voor T-mobile Thuis.

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-01 13:53
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:35:
Weet je zeker dat je OF de T50 hebt OF glasvezel?

De monteur zal dan naar alle waarschijnlijkheid je AC1750 in AP mode hebben gezet. Die weer in Router mode zetten (DHCP aan) zou het dan moeten verhelpen, maar dan moeten we wel even helder krijgen welke andere apparatuur je hebt. Dus vanaf muur tot AC1750 - welke kastjes?
Als ik via routerlogin.com kijk, zie ik dat de bedrijfsmodsu van de AC1750 inderdaad AP is. Ik zie echter geen mogelijkheid om dat aan te passen, ik ga nog even verder zoeken.
Hier de foto van het kastje aan de muur:

Deze gaat dus naar de T50, en die gaat weer naar de AC1750.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@BPTBPTBPT Ben letterlijk gisteren ook overgestapt op t-mobile, en heb nu ook zo'n zyxel. Voorheen had ik eigen router (draaiend op pfsense) op het KPN netwerk, en dat was nog best een gedoe om dat allemaal goed te configureren. In elk geval het tv-gedeelte. Ga dat waarschijnlijk wel weer opnieuw doen met t-mobile, maar daar moet ik me naar verwachting wel weer even in gaan verdiepen. Als het net als bij KPN is, is dat niet even insteken en gaan.

Hier overigens wat recentere info over het configureren van een eigen modem:
https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306

Maar waarom niet gewoon de zyxel gebruiken en de netgear afkoppelen? Hoef je al die dingen niet te configureren.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:13
Polster schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:46:
De AC1750 inderdaad in router modus zetten en indien je daadwerkelijk glasvezel hebt ook VLAN300 taggen op de WAN-poort.
Hier zit de crux in denk ik. Je moet 't even zo instellen dat je internet op vlan 300 naar buiten gaat ipv untagged.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
MAX3400 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:41:
Thuisnetwerk: 2 routers met 2 hotspots: niet altijd handig helpt ook niet mee qua informatie. We weten / wisten niet eens hoe jouw IP-configuraties draaien Zoals @Anoniem: 472287 aangeeft: hoe is alles exact aangesloten en wat voor abonnement heb je nu precies?

Overigens, maar dat is voor deze discussie minder interessant

[...]

@BPTBPTBPT Ik kan niet begrijpen waarom je dit circus zou doen.
Uit je eerdere post bleek dat je niet eens weet hoeveel routers je geconfigureerd hebt.

Als je alles maar blijft "doorlussen" (zoals je dat zelf noemt) maar niet weet wat elk apparaat doet: dan kan je er niet zomaar weer 1 tussen uit trekken.

Ik zou dan ook de router van tmobile er NOOIT tussen uit halen. Icm iptv is dat vragen om problemen. Die imho jij niet gaat oplossen.

Gooi dan gewoon dat netgear spul weg als je energie wilt besparen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

frankyfn126 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Als je alles maar blijft "doorlussen" (zoals je dat zelf noemt) maar niet weet wat elk apparaat doet: dan kan je er niet zomaar weer 1 tussen uit trekken.
Tuurlijk kan dat want dan maak je gewoon een nieuw topic aan O-)

Maar even serieus; ik lees nergens dat de installatie door T-Mobile monteur werkend & correct is achtergelaten. Ik vermoed van wel want anders mogen / gaan ze vaak niet weg. Dus, wat heeft @BPTBPTBPT sindsdien zelf nog "geklust" aan het netwerk? En waarom wordt het nu eerst niet even in originele staat hersteld (dus letterlijk 1 minuut nadat de monteur vertrokken was) om rustig te beoordelen wat de volgende stappen zijn.

Want ik zie de bui(en) hangen hoor; Zyxel A, Netgear B, apparaatje C. Roaming werkt niet (volledig). IPTV werkt (of niet?) afhankelijk van de VLAN's en switches. Zometeen het volgende euvel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Polster schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:46:
Exact dit. @BPTBPTBPT mocht je AC1750 dat niet ondersteunen, dan heb je pech en zal de T50 er tussen moeten blijven.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
@BPTBPTBPT hoe heb je het nu opgelost?
Kan mij namelijk niet voorstellen dat je 5 dagen zonder wifi zit.

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 22:23
Je hebt een Media Converter nodig
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee