Toon posts:

Thuisnetwerk: 2 routers met 2 hotspots: niet altijd handig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-01 13:53
Beste medetweakers,

Even een vraag.
Onze router beneden voldeed niet goed: op zolder hadden we nauwelijks bereik. Ik heb daarom een tweede router geplaatst op zolder.
Beide routers hebben een eigen hotspot (Beneden en Zolder).

Deze situatie is helaas toch niet ideaal omdat ik vaak handmatig van hotspot moet switchen. Bijvoorbeeld: ik ben op zolder maar mijn telefoon heeft nog (half) contact met Beneden. Eén streepje WIFI-bereik, en in de praktijk is dat te weinig om nog wat te kunnen doen. Ik moet dan handmatig switchen naar Zolder. Waarom dat niet vaznzelf gebeurt is mij overigens een raadsel.
Maar goed, handmatig switchen en dan heb ik weer vol bereik. Echter ben ik even later beneden, en je raadt het al, ik ben nog verbonden met Zolder.
Dat kan beter, dus.

Nu dacht ik: volgens mij kan ik ook één netwerk er van maken: "Huis" (ok, dat is fictief, ik zal nog wel een betere naam verzinnen). Echter: houd ik dan niet hetzelfde probleem, namelijk dat mijn device met de "verkeerde" router is verbonden? En is het probleem dan niet groter geworden omdat ik niet meer handmatig kan switchen? Ik heb immers in die situatie maar één netwerk/hotspot.

Ik ben benieuwd wat de beste oplossing zou zijn in mijn geval. Bedankt voor het meedenken!

[Voor 6% gewijzigd door BPTBPTBPT op 11-02-2022 16:41]

Alle reacties

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:51
Beide wifi-netwerk dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord geven. Als je de kanalen in kan stellen, zorgen dat je boven en beneden een ander kanaal gebruikt (1, 6 of 11 op 2,4GHz).

"Roaming" is iets wat de client zelf doet, dat kan je maar beperkt forceren. Door dezelfde naam en wachtwoord te geven maak je dit mogelijk.

edit: oh, en de router boven niet als router maar als access point instellen.

[Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 11-02-2022 16:46]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:50
Als je de naam van je wifi overal het zelfde maakt ( dit heet het SSID) en het wachtwoord hetzelfde kan je telefoon zelf overschakelen van het ene wifi punt naar het andere zonder dat je dit als gebruiker merkt. (Dit heet roaming)
Zorg wel dat de security encryptie ook hetzelfde is (wpa2)

Roaming doet de cliënt maar er moet wel een beetje overlap in signaal zijn om seamless te kunnen worden.

Ander punt:
Heb je 2 routers of een is 1 een Acces point? En zijn deze allebei bedraad aangesloten?

‐--------
Toevoeging: ik zie dat iemand anders tegelijktijdig hetzelfde dacht en schreef

[Voor 8% gewijzigd door frankyfn126 op 11-02-2022 16:50]

• BPTBPTBPT
frankyfn126 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:49:
Als je de naam van je wifi overal het zelfde maakt ( dit heet het SSID) en het wachtwoord hetzelfde kan je telefoon zelf overschakelen van het ene wifi punt naar het andere zonder dat je dit als gebruiker merkt. (Dit heet roaming)
Zorg wel dat de security encryptie ook hetzelfde is (wpa2)

Roaming doet de cliënt maar er moet wel een beetje overlap in signaal zijn om seamless te kunnen worden.

Ander punt:
Heb je 2 routers of een is 1 een Acces point? En zijn deze allebei bedraad aangesloten?

‐--------
Toevoeging: ik zie dat iemand anders tegelijktijdig hetzelfde dacht en schreef
Bedankt voor de reactie!

Dus.. Als ik beide punten dezelfde naam geef schakelt mijn telefoon wel zelf over? Ik vraag me dan af waarom die dat nu niet doet...

NB Twee routers, beide bedraad aangesloten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BPTBPTBPT schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:06:
[...]

NB Twee routers, beide bedraad aangesloten.
Dus ook minstens 2 DHCP-pools?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• frankyfn126
MAX3400 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:12:
[...]

Dus ook minstens 2 DHCP-pools?
Omdat TS nogal wat "marketing termen" gebruikt even wat verduidelijken.
Staan beide routers ingesteld als router of is er 1 ingesteld als AP (accesspoint)

Een router heeft meerdere functies. Waaronder DHCP server. Deze deelt IP adressen uit aan apparaten in je netwerk.

Als je 2 routers hebt zullen ze beide een IP adres aan je telefoon willen geven.

Wat je wilt hebben is dat 1 van je huidige routers ( ik denk die boven staat) ingesteld staat als AP.
Misschien is dat al zo, welke router heb en hoe heb je die ooit ingesteld?

Beide APs geef je hetzelfde netwerknaam (ssid), wachtwoord en encryptie protocol.
Op die manier krijgt je telefoon 1 IPadres en gebruikt het 1 wachtwoord.

Je telefoon kan dan van het ene naar het andere AP schakelen zonder dat de gebruiker het merkt.

• BPTBPTBPT
Marketing termen? haha misschien ben ik niet tweaker genoeg. :)
Ik denk dat beide routers als router ingesteld zijn. Het zijn twee Netgears (AC1750 Beneden en R7000 Zolder). Ik ga zondag eens proberen om er één SSID van te maken.

• frankyfn126
Ik heb zelf ook een r7000 ingesteld als AP.
Ik neem aan dat je de standaard netgear software nog draait.
Inloggen op de r7000 en dan in de advanced setting een vinkje zetten

https://kb.netgear.com/20...NETGEAR-router-to-AP-mode

Daarna SSID en wachtwoord hetzelfde als benenden maken

• frankyfn126
Misschien een stomme vraag maar hoe zijn de routers verbonden met je modem?

Is het 1) modem verbonden met de router beneden. En dan is de router boven verbonden met de router beneden dmv utp kabel

Of is het 2) modem dat direct verbonden is met de 2 routers?

• BPTBPTBPT
@frankyfn126 Bedankt voor de tip!
Wat betreft je vraag: nu is #1 het geval. Is dat goed?
Ik weet niet of #2 wel kan met onze modem, zou ik even moeten kijken (ik kan dat niet even snel doen want er zit een meubel + apparatuur voor).

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:13
BPTBPTBPT schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 05:05:
@frankyfn126 Bedankt voor de tip!
Wat betreft je vraag: nu is #1 het geval. Is dat goed?
Ik weet niet of #2 wel kan met onze modem, zou ik even moeten kijken (ik kan dat niet even snel doen want er zit een meubel + apparatuur voor).
Het is prima om die routers in een keten te zetten, zo lang ze maar beide in AP mode staan. Ik ga er tenminste vanuit dat ook je modem zich als router gedraafd, of heb je deze bewust in bridge mode gezet?

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• frankyfn126
Beide opties zijn prima. Maar willen een verschillende configuratie.

Ik ga er vanuit dat je internet provider (isp) jou een modem levert (ziggo/kpn of iets anders) die modems zijn ook een router. Tenzij je de instellingen aanpast.

Je wilt dat alle APs dezelfde router gebruiken om IP adressen uit te delen.

Bij optie 1) hoef je alleen de tweede router boven als AP in te stellen.
Je hebt dan modem/router die naar je netgear router gaat. Vanuit je netgear router gaat er utp kabel naar je netgear AP.

Je kunt ook beide netgears als AP instellen in setup 1

Bij optie 2) zou ik beide routers als AP instellen. Dan gebruik je je kpn experia box of ziggo connect box als modem en router in 1.
Als je dat niet doet bij 2) krijgt het AP als nog van een ander punt zn IP adressen uitgedeeld dan je netgear beneden

[Voor 22% gewijzigd door frankyfn126 op 12-02-2022 08:15]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:15
Hmmbob schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:46:
"Roaming" is iets wat de client zelf doet, dat kan je maar beperkt forceren. Door dezelfde naam en wachtwoord te geven maak je dit mogelijk.
Is dit niet juist iets wat een 'smart WiFi systeem' perfect afhandelt?

Bijvoorbeeld bij UniFi praat juist alleen de dichtstbijzijnde AP terug naar de cliënt en neemt de sessie over (dus hoeft ie niet opnieuw te authenticeren).

https://www.wifihouse.nl/...Handoff-Roaming-uitgelegd

In "Mesh" systemen zit deze functie vaak ook, maar ik gebruik de term "smart WiFi" omdat mesh per definitie een systeem is met meerdere paden/uplinks in vaak een draadloze setup.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee