Toon posts:

Even wat vraagjes over een PV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joe Dalton
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-02-2022
Hallo mensen!

Ik heb even wat vraagjes wat betreft zonnepanelen, en denk dat ik hier wel op de goede plek ben. Ik heb bij diverse bedrijven offertes opgevraagd voor de levering van zonnepanelen, en krijg verrassend genoeg ook verschillende oplossingen. De situatie: Woning met dakkapel. Vier panelen zo plat mogelijk op de dakkapel. Er boven op het schuine dak van het huis vier panelen (hoek 57,2º volgens 3dbag.nl). Dan nog zes panelen op het dak van de garage wat weer een iets andere hellingshoek heeft (56,9º volgens 3dbag.nl). Daken gelegen op zuid-west, geen enkel object wat schaduw op de panelen geeft. Hiermee is het dakoppervlak maximaal uitgenut, ergens anders panelen plaatsen heeft geen nut. De woning heeft 3x25A aansluiting. Voordat ik met de aanbieders verder praat zou ik graag weten of het een beetje klopt wat ze zeggen. Omdat ik van deze handel wat minder verstand heb vraag ik het hier beter.

Twee leveranciers komen aan met panelen van 360-370 Wp, meerprijs voor 405Wp. Bedoeling is dus dat het sowieso 405Wp gaat worden voor de maximale opbrengst. Eentje berekent 15x370Wp=5550Wp = 4717kWh, eentje berekent 15x360Wp=4828Wp = 5291kWh, de derde berekent 14x405Wp=5600Wp = 4578. Hoe kan dit verschil, en wat klopt er hierboven? Er moet sowieso 15x405Wp op. Alle leveranciers werken met optimizers, al heeft eentje ook een optie gegeven voor een installatie zonder. Dit ondanks de afwijkende hellingshoeken. Wat is wijs?

De omvormer: Een leverancier heeft een 3-fase omvormer in de offerte staan, omdat deze de stroom mooi verdeelt. Daar ben ik het wel mee eens, zoveel weet ik dan nog wel. Leverancier twee heeft een 1-fase omvormer. En leverancier drie kwam met een 3-fasen omvormer op de proppen, en heeft dat veranderd naar een 1-fase omvormer, omdat een 3-fase omvormer niet op zou starten? Wat valt daar aan op te starten dan, en wat is wijs? Klopt deze stelling? Een fase uitzoeken waar ik het hoogste verbruik heb zal niet meevallen, mede omdat er een hybride warmtepomp in de woning komt die in de koude maanden druk is, en die de rest van de tijd weinig verbruikt. Er is een dubbele kookgroep aanwezig, dus de gasplaat er uit en een inductieplaat er in behoort tot de mogelijkheden. Wat zouden jullie doen, qua omvormer en aansluiten?

Ik heb twee vrije groepen van 16A in de groepenkast, en er liggen twee kabels van 3x2,5mm² tussen de meterkast en de garage, waar omvormer of omvormers zouden moeten komen. Op dit moment kan ik dat makkelijk vervangen door een of twee kabels van 5x2,5mm². De te overbruggen afstand is een meter of 7 totale kabellengte. Is dat voldoende voor de gewenste installatie?

Nog verdere tips of tricks? Wat achten jullie een redelijke prijs, ter vergelijk?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Je hebt een 3 fase 25 ampere hoofdzekering dus op basis van 15 panelen altijd 3 fase omvormer. Je kan met 1 fase maximaal 3680 Watt aansluiten, en daar ga je ruim overheen.

Voorts zie ik allerlei getallen voorbij komen als het gaat om Wattpeik totaal maar daar maken ze wel een potje van of je hebt het niet goed overgenomen. 15 x370 = 5550, 15 x 360 = 5400, geen 4828!! En dan uit 4828 Wattpiek 5291 kWh halen, dat is magisch, hokus pokus. Maar goed, 5400 dus, daar zou evt. 5291 kunnen komen maar dat betwijfel ik sterk gezien de opgave van de andere partijen. 14 x 405 = 5670 ipv 5600, dus daar ook slechte rekenmachine aanwezig.

Een seriële 3 fase omvormer heeft doorgaans een opstartspanning van 200 volt dus die gaat wat later aan de slag als een 1 fase omvormer, maar bij een systeem met optimizers of micro omvormers ligt dat totaal anders, dus weer een volstrekt onkundige die je iets probeert te verkopen.

Ik ben nog wel even benieuwd welk merk panelen je aangeboden krijgt

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-02 17:32
RobertV70 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:35:

Voorts zie ik allerlei getallen voorbij komen als het gaat om Wattpeik totaal maar daar maken ze wel een potje van of je hebt het niet goed overgenomen. 15 x370 = 5550, 15 x 360 = 5400, geen 4828!! En dan uit 4828 Wattpiek 5291 kWh halen, dat is magisch, hokus pokus.
Uit 15x 360Wp = 5400Wp (inderdaad)

Maar waarom is het hocus pocus om daar 5291kWh uit te halen? Dat is zelfs weinig.
Met een beetje geluk, goede richting etc. haal je uit 4828Wp nog wel 5291kWh in een goed jaar!

Met al die verschillende hoeken is dit misschien wel een solaredge scenario...
Dit kun je niet zomaar in 1 string zetten, dan weet je zeker dat je de opbrengst niet haalt. (En alles voorzien van optimizers?)
Micro omvormers is ook een optie, dan zou ik het bij 14 panelen laten.

[Voor 18% gewijzigd door DjAntoon op 11-02-2022 23:02]

• Joe Dalton
Bedankt voor jullie reactie zover! Er zit inderdaad een foutje van mij bij.

Leverancier1: 15x370Wp=5550Wp = 4717 kWh. JASolar JAM60S21 355-375MR
Leverancier2: 15x360Wp=5400Wp = 5291 kWh. Longi LR4-60HPB (Hier haalde ik een paar cijfers door elkaar)
Leverancier3 14x405Wp=5600Wp = 4578 kWh. Ureco FBM_MFG-BB 390w-405w (Dit is geen foutje van mij maar zoals opgegeven)

Mijn "eis" was dat de opbrengst zo hoog mogelijk zou worden. Desnoods met nog zwaardere panelen als dat helpt. maar de panelen mogen ook weer niet te lang worden, anders haal ik de vier in lengte achter elkaar niet. Langer dan twee meter per paneel ga ik niet kwijt raken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Het heeft geen enkele zin de kWh opbrengstberekeningen van leveranciers onderling te vergelijken.
Ze gebruiken elk eigen software, met eigen algoritmes, detail van intekenen etc. 0,0 waarde.

Meer Wp = Meer opbrengst. Er zitten zo goed als geen verschillen tussen paneelmerken/typen in hoeveel ze opbrengen in relatie met de geclaimde Wp.

Maar je verhaal is warrig en lastig te volgen. Lees dit topic even door: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
En pas dan je TS aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Joe Dalton
Ik was net bezig wat foto's te uploaden, maar dat haperde even, je was me net voor. Dat topic met tips had ik gelezen.

Dat het raar gaat in de offertes kun je wel zeggen, er had er een het dak van de schuur van de buurvrouw volgelegd, een ander had mijn dakramen naar onder verplaatst zodat er een rij panelen over paste ook nog over een dakdoorvoer heen. Tsja.

Foto's
Zie onder.

Beschikbare (dak)ruimte
Zie onder.

Schaduw
Geen.

Jaarverbruik
Nog niet bekend omdat er van alles aangepast wordt. Twee volwassenen, kind middelbare school, vrijstaand huis, 1991, HR++ glas, vloerverwarming, er komt een hybride warmtepomp in. Pas dan gaat het huis bewoond worden.

Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A

Budget en doel
5.000€ ex BTW maar hier zit wel wat ruimte in.

Wie gaat het project uitvoeren
Afhankelijk van de kosten. Deels kunnen er werkzaamheden in eigen beheer, maar is de meerprijs te overzien laat ik het net zo lief doen.

Bijhouden van data
Zou wel aardig zijn.

Reeds verkregen offertes
Hierboven dus besproken, daar zit wel wat vaags tussen, daarom mijn vragen hier.

Regio
Friesland

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Je noordoostdak doet zo'n 50% van ideaal zuid en je zuidwestdak zo'n 90% van ideaal zuid op jaarbasis. Met het oog op een WP en een eventueel eind aan salderen is dat dak dus niet nutteloos.

Misschien nu niet het geld waard omdat je redelijk wat ruimte hebt, maar schrijf het in de toekomst dus niet af. Voordeel van je steile dak is ook dat het relatief goed is voor de winter waar je verbruik het hoogst zal zijn met je WP. Een argument om nu wel al je hele dak vol te leggen is dat het relatief goedkope panelen zijn om erbij te doen ivm opnieuw iemand laten komen. Zie de meerprijs van de offerte voor beide daken dus als de kosten voor de noordoostpanelen en dan kan het mogelijk nu al prima uit. Spijt van teveel panelen bestaat niet ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

RobertV70 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:35:
Een seriële 3 fase omvormer heeft doorgaans een opstartspanning van 200 volt dus die gaat wat later aan de slag als een 1 fase omvormer,
Nee :)
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Mijn éénfase omvormer met startspanning 50V gaat pas bij 225V aan de slag.

Maar: met 4 panelen heb je inderdaad wat weinig om 1 MPPT te vullen.
SE, APS zou goed passen.
Of 2x een 1fase omvormer.

[Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 12-02-2022 08:19]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• RobertV70
DjAntoon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:56:
[...]

Uit 15x 360Wp = 5400Wp (inderdaad)

Maar waarom is het hocus pocus om daar 5291kWh uit te halen? Dat is zelfs weinig.
Met een beetje geluk, goede richting etc. haal je uit 4828Wp nog wel 5291kWh in een goed jaar!

Met al die verschillende hoeken is dit misschien wel een solaredge scenario...
Dit kun je niet zomaar in 1 string zetten, dan weet je zeker dat je de opbrengst niet haalt. (En alles voorzien van optimizers?)
Micro omvormers is ook een optie, dan zou ik het bij 14 panelen laten.
Ik maak dagelijks legplannen dus weet wat wel en niet uit panelen kan komen, maar in dit geval is het niet mogelijk gezien de richting, dat is wat ik bedoel.

• RobertV70
Proton_ schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:14:
[...]

Nee :)
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Mijn éénfase omvormer met startspanning 50V gaat pas bij 225V aan de slag.

Maar: met 4 panelen heb je inderdaad wat weinig om 1 MPPT te vullen.
SE, APS zou goed passen.
Of 2x een 1fase omvormer.
Het is wel erg vreemd dat je een omvormer hebt met een startspanning van 50 volt die vervolgens pas bij 225 volt aan de bak gaat, dat is niet gewoon. 4 panelen op 1 string is prima te doen met een 1 fase omvormer, als dat niet zo zou zijn dan zou ik enkele tientallen klachten op mn buro hebben liggen van klanten waarbij de 8 panelen oost west totaal geen opbrengst hebben.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
@RobertV70 Volgens mij is het geschreven mede om aan te geven dat starten van de omvormer geen zekerheid is als er spanning is. Er moet uiteindelijk vermogen uit te halen zijn, anders heeft starten geen zin.

Ofwel: zolang de som van Voc maar boven de start spanning zit is het goed.

Eerder starten en later starten door een omvormer met lage of hoge start spanning is dus dichtbij onzin... En bovendien niet nuttig om over te denken ... Geen vermogen is geen vermogen... Daar kan een omvormer weinig aan veranderen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RobertV70 nee, dat mijn omvormer niet eerder start is gewoon logisch. Daar is niets mis. Bij een paar fotonen heb je al spanning, maar nog geen stroom en dus geen power.
NOCT draait mijn systeem 200V, geen idee wat de omvormer op 50V zou moeten doen. Zoek maar een tegenvoorbeeld in je logging :)

4 panelen kan inderdaad prima op zo'n beetje alle 1fase omvormers, maar bij 3fase (waar het over ging) moet je goed naar het MPPT bereik kijken. Dat gaat niet altijd (meestal niet) en je verliest een boel schaduw-regelruimte.

Edit: in dit geval met vier panelen heb je helemaal gelijk: een omvormer met startspanning 50V start inderdaad eerder dan een omvormer met startspanning 200V, want die laatste start gewoon niet :)

[Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 13-02-2022 13:30]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
exact een systeem ligt met voldoende spanning te wachten op voldoende vermogen. als het andersom is is er iets goed fout. De enige omvormer die mogelijk eerder "start" is een goodwe met zijn fantasie opbrengsten.

• Joe Dalton
Okay, dus een 3-fasen omvormer met optimizers kan het wel hebben, anders twee keer een 1-fase omvormer met optimizers? Het gedeelte 4 panelen op de dakkapel gaat in geval van een 3-fasen omvormer problemen geven?

Bedankt voor de moeite zover!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee