Toon posts:

Laptop opladen via docking station

Pagina: 1
Acties:

• jb4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-08-2022
Ik heb een HP ENVY x360 13-AR0250ND laptop en heb daarbij een docking station van Lention gekocht (Lention CB-D55).

De Lention docking station heeft 2 usb-C poorten, één voor de kabel die de docking station met de laptop verbindt en één om (als het goed is) aan te sluiten op een stopcontact om zo de laptop via de docking station op te laden.

Normaal gesproken laad ik mijn laptop op via de meegeleverde oplader (geen usb-C, maar standaard HP oplaad aansluiting). Het zou volgensmij mogelijk moeten zijn om mijn laptop via usb-C op te laden, en dus ook via de docking station. Echter, wanneer ik een gewone usb-C kabel van mijn smartphone oplader aansluit, laadt de laptop niet op (zowel bij rechtstreeks aansluiten op de usb-C poort als bij aansluiten via de docking station). Komt dit doordat het een smartphone oplader is? Wat voor een kabel kan ik dan gebruiken?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aan welke USB-C poort sluit je de kabels aan op de laptop? Want alleen die aan de kant van de aparte voedingsaansluiting zit, ondersteund het opladen via USB-C.

Is ook de voeding die je gebruikt voor USB-C in staat om voldoende te leveren? Een telefoonlader is niet zo snel 60 Watt of meer, iets wat je laptop wel verwacht om te kunnen opladen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• jb4
Hero of Time schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:13:
Aan welke USB-C poort sluit je de kabels aan op de laptop? Want alleen die aan de kant van de aparte voedingsaansluiting zit, ondersteund het opladen via USB-C.
Bedoel je dat de USB-C poort aan dezelfde kant van de laptop zit als de normale oplaadpoort? Want dat is in ieder geval zo.
Is ook de voeding die je gebruikt voor USB-C in staat om voldoende te leveren? Een telefoonlader is niet zo snel 60 Watt of meer, iets wat je laptop wel verwacht om te kunnen opladen.
Ik gebruik gewoon een smartphone oplader, daar ligt het waarschijnlijk aan (heb zelf niet veel verstand van hoeveel watt die dingen zijn..
Wat voor een voeding kan ik dan wel gebruiken (heb je aanraders)?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jb4 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Bedoel je dat de USB-C poort aan dezelfde kant van de laptop zit als de normale oplaadpoort? Want dat is in ieder geval zo.
Ja, als je de specificaties van je laptop er bij pakt, staat dit ook aangegeven. Die aan de rechterzijde, waar je ook de normale voeding in prikt, heeft Power Delivery als optie. Die aan de linkerzijde niet.
[...]

Ik gebruik gewoon een smartphone oplader, daar ligt het waarschijnlijk aan (heb zelf niet veel verstand van hoeveel watt die dingen zijn..
Wat voor een voeding kan ik dan wel gebruiken (heb je aanraders)?
Telefoonladers zijn verre van geschikt. Als ik op de lader kijk die bij m'n OnePlus 8 Pro is geleverd, staat er dat het maximaal 30 Watt kan leveren. Een laptop heeft echt meer nodig dan dat.

Aanraders heb ik niet, want ik heb geen in gebruik. De laptop die ik zakelijk heb kwam al met een USB-C lader, de docking stations die we ervoor hebben, hebben een aparte voeding voor het dock zodat die ook krachtig genoeg is voor de laptop die eraan gaat en op een paar plekken hebben we schermen die via USB-C aangesloten kunnen worden en ook stroom kunnen leveren tot 65 Watt ofzo.

Het dock wat je nu zelf gebruikt lijkt zonder aparte voeding te kunnen werken, omdat het voldoende stroom van de laptop kan krijgen. Omdat je toch een aparte voeding nodig zou hebben met bijbehorende kabel, kan je net zo goed gewoon je laptop aan z'n eigen lader hangen. Je gaat toch geen aansluiting van de laptop missen en het aantal kabels op het bureau blijft ook gelijk.

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:14
jb4 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:42:
Ik heb een HP ENVY x360 13-AR0250ND laptop en heb daarbij een docking station van Lention gekocht (Lention CB-D55).

De Lention docking station heeft 2 usb-C poorten, één voor de kabel die de docking station met de laptop verbindt en één om (als het goed is) aan te sluiten op een stopcontact om zo de laptop via de docking station op te laden.

Normaal gesproken laad ik mijn laptop op via de meegeleverde oplader (geen usb-C, maar standaard HP oplaad aansluiting). Het zou volgensmij mogelijk moeten zijn om mijn laptop via usb-C op te laden, en dus ook via de docking station. Echter, wanneer ik een gewone usb-C kabel van mijn smartphone oplader aansluit, laadt de laptop niet op (zowel bij rechtstreeks aansluiten op de usb-C poort als bij aansluiten via de docking station). Komt dit doordat het een smartphone oplader is? Wat voor een kabel kan ik dan gebruiken?
Jouw laptop heeft usb-c met power delivery volgens de specificaties. Dat is echt een laptop ding, en iets anders dan een telefoonlader, zoals @Hero of Time ook al aangeeft.
Maar dit betekent In ieder geval dat de laptop geladen zou moeten kunnen worden via usb-c. De dock die je hebt gekocht, heeft ook usb-c met power delivery. En wel tot 100W. Dat is voor bijna alle laptops meer dan genoeg, tenzij je een zware videokaart hebt. Aangezien jouw laptop en 65W voeding meelevert, moet dat goed gaan.

Dus deze twee apparaten zouden compatible moeten zijn.

Als het niet werkt, dan voorzie ik aan paar scenario's :
1. Eén van beide apparaten is stuk, of doet niet wat het moet doen
2. Je hebt de apparaten niet helemaal goed aangesloten
3. Je hebt toch andere apparaten dan in de link van je TS.

Welke van deze het meest aannemelijk is, kan ik niet beoordelen.

Voor meer info, kijk ook hier eens : Het docking station topic

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een telefoonlader is niet zo snel 60 Watt of meer, iets wat je laptop wel verwacht om te kunnen opladen.
Op zich is 60Watt niet een vereiste, 27W is het minimum. Hij moet wel 20v (USB PD / Quick Charge 4) als optie kunnen aanbieden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jb4
Dank voor jullie reacties. Ik moet waarschijnlijk op zoek gaan naar een goede usb-C oplaadkabel die genoeg Watt levert i.p.v. die van mijn smartphone.

• jb4
Zou dit een goede optie zijn?

Of zijn er goedkopere alternatieven?

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:25
Vind het apart dat er geen lader bij het docking station zat om heel eerlijk te zijn.

Ik zou voor zou iets als dit gaan, heb je ook nog extra oplaad mogelijkheden.
pricewatch: Club 3D CAC-1903EU
Denk alleen niet dat die prijs van Max ICT klopt om eerlijk te zijn.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om dit te laten werken zijn er een aantal voorwaarden:
  • Je laptop moet kunnen opladen via USB-C
  • Het docking station moet stroom kunnen leveren via de USB-C aansluiting
  • Je moet een lader aansluiten op het docking station die voldoende stroom kan leveren voor het docking station + de laptop
Een gewone telefoonlader werkt vaak niet omdat, ondanks dat hij ook USB Power Delivery kan ondersteunen, hij geen 20V kan leveren wat de laptop wel verwacht. Je zou dus een lader moeten hebben met USB-PD én ondersteuning voor 20V én voldoende vermogen om de laptop te kunnen opladen tijdens gebruik.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Baakster schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:34:
Vind het apart dat er geen lader bij het docking station zat om heel eerlijk te zijn.
Er zit vrijwel nooit een adapter/lader bij een generieke dock.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kaihoogenhoud
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-03-2022
Mag ik vragen hoe je dit hebt opgelost? Ik heb hetzelfde probleem met dit docking station... Als ik mijn Dell XPS 13 9510 aansluit doet alles het behalve het opladen. Ik gebruik dan mijn originele oplader en de meegeleverde USB C kabel. Als ik dan mijn werklaptop aansluit met deze lader, laadt ie wel op. En ook de MacBook Pro van mijn vriendin laadt op. Het lijkt dus echt te liggen aan mijn Dell XPS 13 en geen idee hoe ik dit kan oplossen. Als ik de lader direct in mijn laptop stop zonder docking station laadt ie ook gewoon op.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Er zit vrijwel nooit een adapter/lader bij een generieke dock.
Dat is wel interessant want ik heb 5 verschillende docks (echte docks, niet van die USB-C dongles) geprobeerd en die kwamen allemaal met een lader, zelfs de goedkopere

• Oon
  • Niet online
kaihoogenhoud schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:15:
Mag ik vragen hoe je dit hebt opgelost? Ik heb hetzelfde probleem met dit docking station... Als ik mijn Dell XPS 13 9510 aansluit doet alles het behalve het opladen. Ik gebruik dan mijn originele oplader en de meegeleverde USB C kabel. Als ik dan mijn werklaptop aansluit met deze lader, laadt ie wel op. En ook de MacBook Pro van mijn vriendin laadt op. Het lijkt dus echt te liggen aan mijn Dell XPS 13 en geen idee hoe ik dit kan oplossen. Als ik de lader direct in mijn laptop stop zonder docking station laadt ie ook gewoon op.
Het model dat ik zie als ik op "Dell XPS 13 9510" Google zegt dat hij wel Power Delivery ondersteunt, maar laptops en docks zijn toch wel iets dat vaak gewoon niet goed werkt. Zie ook mijn topic Sterke laptop + dock, dit heb ik nog niet opgelost gekregen want die laptop lijkt gewoon niet via een dock te willen opladen.

Een universele oplossing is er dus ook niet, je kan het beste in het eerder gelinkte docking station topic posten of je eigen post maken voor je specifieke model laptop

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Dat is wel interessant want ik heb 5 verschillende docks (echte docks, niet van die USB-C dongles) geprobeerd en die kwamen allemaal met een lader, zelfs de goedkopere
Je bedoelt dus merk specifieke docking stations, zoals HP en Dell hadden waar je de laptop op klikte? Die moesten wel een aparte lader hebben, anders werkte het dock niet.

Bij USB docks ligt het er maar net aan wat het doel van het dock is of er een aparte voeding bij zit. Sommige 'universele' docks zoals de TS heeft, pakt stroom van de laptop via de USB poort om zichzelf te voeden, maar heeft ook een optie voor een externe voeding die de laptop dan bij genoeg vermogen ook kan laden.

• Oon
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Je bedoelt dus merk specifieke docking stations, zoals HP en Dell hadden waar je de laptop op klikte? Die moesten wel een aparte lader hebben, anders werkte het dock niet.

Bij USB docks ligt het er maar net aan wat het doel van het dock is of er een aparte voeding bij zit. Sommige 'universele' docks zoals de TS heeft, pakt stroom van de laptop via de USB poort om zichzelf te voeden, maar heeft ook een optie voor een externe voeding die de laptop dan bij genoeg vermogen ook kan laden.
Nee juist de universele USB-C docks die ik geprobeerd heb zoals deze van i-tec maar ook bijv. de Dell D6000 zijn powered en kunnen ook mijn laptop van het werk zonder problemen opladen.

Maar dan moet het natuurlijk wel een dock met power delivery zijn, anders dan schiet het niet op. Het valt alleen wel op dat er veel laptops zijn die hier heel moeilijk over doen en gewoon niet met een dock willen opladen, ondanks dat die sterk genoeg is.

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:25
Oon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Nee juist de universele USB-C docks die ik geprobeerd heb zoals deze van i-tec maar ook bijv. de Dell D6000 zijn powered en kunnen ook mijn laptop van het werk zonder problemen opladen.

Maar dan moet het natuurlijk wel een dock met power delivery zijn, anders dan schiet het niet op. Het valt alleen wel op dat er veel laptops zijn die hier heel moeilijk over doen en gewoon niet met een dock willen opladen, ondanks dat die sterk genoeg is.
Mensen vergeten vaak dat USB-C (3.2gen2)maar tot 100watt kan laden. Als er op de voeding van een dock bv. 180watt staat, zal de overige 80watt gebruikt worden voor de voeding van de dock zelf. Of andere USB porten waar je kan laden of voor LAN of wat dan ook. Als jouw laptop 130Watt vraagt gaat het niet werken.
Wat ook vaak over het hoofd wordt gezien is dat niet alle USB-C poorten Power Delivery ondersteunen.

Zelfde geldt ook voor USB4 TB3 en TB4 de laden allemaal (tot nu toe) maar 100Watt.
Ik had ergens gelezen dat of USB4 of TB4 omhoog geschroeft wordt naar 200Watt of zelfs 240Watt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Zoals hierboven al wordt aangegeven, ligt dat dus o.a. aan het vermogen dat het dock kan geven. Zelfs al zou je er een voeding aan hangen die krachtig genoeg is, het moet alsnog wel het vermogen kunnen geven wat de laptop nodig heeft. De gebruikte kabel tussen dock en laptop kan hier ook al invloed op hebben. Als er maar 60 Watt door het dock gegeven kan worden en de laptop heeft minimaal 65 Watt nodig om te beginnen met laden, tja.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee