Toon posts:

Van heteluchtverwarming naar vloerverwarming met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marti
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-02-2022
Ik ben door mijn zoon verwezen naar dit forum en ik ben onder de indruk van de deskundigheid hier. Ik waag me aan mijn eerste oriënterende vraag.

Mijn hoekhuis (uit 1969, vloeropp. 90 m2, inhoud 300 m3, 1300 m3 gas, elektrische boiler, 10 zonnepanelen) wordt verwarmd door een heteluchtsysteem met ketel uit 2001. Reparatie en vervangingskosten daarvan zijn hoog. Een bericht op dit forum sterkt mij in mijn overtuiging dat ik met het oog op de toekomst naar vloerverwarming met een (hybride) warmtepomp moet kijken.

Vraag 1: delen jullie die mening?

Om zicht te krijgen op de kosten heb ik me via internet geörienteerd en 'spontaan', zonder bezoek aan de woning, een concept-offerte gekregen voor een systeem dat me in totaal ca. € 8500 zou kosten na aftrek van subsidie. Dat zal in de praktijk vast hoger uitkomen en het vervangen van het huidige laminaat op de vloer door iets anders komt daar nog bij.
Het geoffreerde systeem bestaat uit:
- Atlantic Fujitsu Aurea 5 Hybrid Add-on Monoblock lucht-water warmtepomp 5 kW
- Intergas HRE CV-ketel CW4
- Vloerverwarming met 16mm Therminon buizen ingefrees in zandcement dekvloer
- Therminon Composite LTV Auto Flow Control met Wilo energiezuinige pomp
- Vloerverwarming verdeler.
Kostenverdeling: 8000 voor hybride warmtepompsysteem, 3000 voor vloerverwarming, subsidie 2550.
Het verwijderen van de bestaande laminaat vloerbedekking moet ik zelf doen.
Ik ben nog niet toe aan het gunnen van welke offerte dan ook. Ik heb eerst nog de volgende vragen:

Vraag 2: Klopt het dat dit de orde van grootte is van de kosten voor de gehele nieuwaanleg van een vloerverwarming met hybride warmtepomp?

Vraag 3: Kunnen jullie een deskundige installateur in het oosten van Nederland aanbevelen? Ik woon in Delden (nabij Hengelo).

Uiteraard sta ik open voor elke aanbeveling die ik niet zelf als vraag had geformuleerd.

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:08
Het is misschien zonde als je nu nog op het gas blijft, als je toch al aan de warmtepomp denkt. Dus: hoe is de staat van isolatie en hoe is het gesteld met eventuele overige radiatoren?

OhSunnyDay

• Marti
Ik wil best helemaal van het gas af, maar dat is afhankelijk van het kostenplaatje.
Radiatoren zijn er niet in het huis. In elk vertrek zijn een of meer uitblaasopeningen van de hetelucht verwarming.
Isolatie is achteraf aangebracht: HR++ glas in het hele huis, muurisolatie (onbekend welke), dakisolatie met 8 cm steenwol, vloerisolatie van onderaf met PUR-schuim.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Zonder me er verder heel erg in verdiept te hebben: als je nu al met warme lucht verwarmt en dat prettig vindt/gewend bent, is een lucht/lucht-warmtepomp (oftewel een airco) dan niet veel praktischer? Ik weet niet hoe die zich qua energieverbruik verhoudt tot een warmtepomp, maar het scheelt je in ieder geval de kosten (en moeite) van je vloer. Er zit geen subsidie op, maar voor die 8k heb je echt wel een sympathiek systeem aangelegd (bv multisplit met twee of drie binnenunits, afhankelijk van de indeling van de woning).

Nomen nescio

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Of een combinatie van een warmtepomp voor de vloerverwarming en eventueel sww (douche water) en dan airco's op de slaapkamers.

Wellicht kan je de airco's later doen en eerst er een winter proberen met alleen de warmtepomp. In geval van extreme koude in de winter kan je dan een elektrische kachel in de slaapkamer neer zetten.

Met de opzet nu heb je extra kosten doordat er een CV ketel en (kleine) warmtepomp wordt berekend.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Marti
[b]Erwin_83 in "Van heteluchtverwarming naar vloerverwarming met warmtepomp"Met de opzet nu heb je extra kosten doordat er een CV ketel en (kleine) warmtepomp wordt berekend.
Ja, dat argument ben ik wel gevoelig voor. Temeer daar ik de CV-ketel voor SSW niet nodig heb als ik de huidige elektrische boiler zou blijven gebruiken. Voor de bijverwarming in de zeldzame echt koude weken kan ik bovendien de ook aanwezige houtkachel aanspreken.
Maar ik heb begrepen dat voor een warmtepomp zonder CV ketel de kosten zo ongeveer verdubbelen t.o.v. een hybride systeem. Waar zou ik dan op uitkomen?

• Marti
Bra-Jo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:54:
Zonder me er verder heel erg in verdiept te hebben: als je nu al met warme lucht verwarmt en dat prettig vindt/gewend bent, is een lucht/lucht-warmtepomp (oftewel een airco) dan niet veel praktischer?
Het is inderdaad praktischer. Maar de heteluchtverwarming heeft best nadelen. De ventilator van het systeem is nogal hoorbaar en de temperatuur per kamer is niet flexibel regelbaar, namelijk alleen via een slecht bereikbare schuif in de uitblaasopening in het plafond. Dit is wel relevant want twee kamers op de verdieping zijn in gebruik als werkkamers, maar niet dagelijks.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik weet niet hoe de warmtepomp prijzen nu zijn. Maar geen CV ketel, minder leiding werk en dus minder arbeid. Kan me niet voorstellen dat het dan twee keer zo duur zou zijn. (En geen vastrecht voor gas meer )

Overweeg de electrische boiler ook gelijk, dit is cop 1 dus niet efficiënt. Een losse warmtepompboiler kan, of een warmtepomp met boiler (kan los of ingebouwd, afhankelijk van de inhoud)

Volgens mij was hier de 10 kW warmtepomp inclusief aansluiten rond de 8k ex subsidie 4,5 jaar geleden.

Wellicht heb je nu een offerte van een CV installateur die geen (100%) warmtepomp ervaring heeft. En dat is ook gelijk een groot probleem in Nederland, gebrek aan kundige installateurs voor warmtepompen.

[Voor 19% gewijzigd door Erwin_83 op 10-02-2022 20:44]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lees hier eens een stukje:
Wowter82 in "CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?"

Je moet even door de kennisachterstand van de vraagsteller heenprikken, maar in het kort is er hier ook een discussie gevoerd over het vervangen van een brink voor een kanaal airco / warmtepomp. Ter inspiratie zeg maar. :)

Welke brink heb je nu? Een allure of een elan?
Nog meer leesvoer:
Van luchtverwarming naar...

[Voor 29% gewijzigd door teacher op 10-02-2022 20:57]

Wise enough to play the fool

• Marti
[b]teacher in "Van heteluchtverwarming naar vloerverwarming met warmtepomp"Welke brink heb je nu? Een allure of een elan?
Het is een Brink B-25 uit 2001
Nog meer leesvoer:
Van luchtverwarming naar...
Dank voor de links, morgen ga ik ze bestuderen. Vandaag vroeg naar bed.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Marti schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:36:
[...]

Het is inderdaad praktischer. Maar de heteluchtverwarming heeft best nadelen. De ventilator van het systeem is nogal hoorbaar en de temperatuur per kamer is niet flexibel regelbaar, namelijk alleen via een slecht bereikbare schuif in de uitblaasopening in het plafond. Dit is wel relevant want twee kamers op de verdieping zijn in gebruik als werkkamers, maar niet dagelijks.
Ik snap dat het met de oude installatie niet ideaal is dan, maar mijn idee was om je oude installatie met pensioen te sturen en te vervangen door en royale buitenunit met meerdere binnenunits, bijvoorbeeld één per kamer. In dat geval kun je per kamer de temperatuur regelen met de afstandsbediening van de plaatselijke binnenunit en ben je niet meer afhankelijk van je lastige oude regeling. Qua geluid stellen die dingen tegenwoordig ook weinig voor, misschien een kwartiertje als je 's morgens je huis moet opwarmen, daarna hoor je ze niet meer.

En bonus: airco in de zomer. :*)

Mocht het interessant zijn, er is een speciaal topic voor hier: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Nomen nescio

• Marti
Dit is inderdaad een interessante discussie. In eerste instantie wordt het keuzeprobleem alleen maar groter, maar de kennis neemt ondertussen ook toe. Ik blijf een voorkeur houden voor vloerverwarming, maar ik wil die wel serieus kunnen vergelijken met airco als warmtebron, zowel financieel als qua comfort. Overigens heb ik geen behoefte aan de mogelijkheid tot koeling. Dat het een paar dagen per jaar tegen de 30 graden loopt is wat minder behaaglijk, maar in het kille Nederland wil ik dat juist bewust ondergaan.

Interessant dat gewezen wordt op douchewater warmteterugwinning. Die had ik bij een verbouwing 4 jaar geleden al geïnstalleerd. Het is zo'n heerlijk onzichtbaar systeem dat je makkelijk vergeet dat het er is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee