Kosten van master/slave naar master/master verwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:17
In onze vrijstaande nieuwbouwwoning hebben we het aanbod gekregen om de master-/slave regeling van de vloerverwarming om te zetten naar een master-/master regeling, zodat de temperatuur in elke ruimte te regelen is. Ik schrok nogal van de prijs, is dit reëel?

Vervangen van de thermostaat per woonruimte (2x) door een bedrade thermostaat per vertrek (8x) incl. aanpassen van elektra: € 3105
Vergroten van boilervat van 300 naar 500 liter: € 1535.

Komt daar zoveel bij kijken of word mij een poot uitgedraaid?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
mmmmarc schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:30:
In onze vrijstaande nieuwbouwwoning hebben we het aanbod gekregen om de master-/slave regeling van de vloerverwarming om te zetten naar een master-/master regeling, zodat de temperatuur in elke ruimte te regelen is. Ik schrok nogal van de prijs, is dit reëel?

Vervangen van de thermostaat per woonruimte (2x) door een bedrade thermostaat per vertrek (8x) incl. aanpassen van elektra: € 3105

Alvast bedankt.
300 naar 500 liter? Is dat echt nodig? Veel nieuwbouwwoningen krijgen standaard iets van 220 liter met optie om te upgraden naar 300 liter. 500 liter klinkt wel als heel veel

• mmmmarc
SquareOne schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:02:
[...]
300 naar 500 liter? Is dat echt nodig? Veel nieuwbouwwoningen krijgen standaard iets van 220 liter met optie om te upgraden naar 300 liter. 500 liter klinkt wel als heel veel
Standaard zit er een 300 liter vat in, voor de 190m2 vloeroppervlakte. Voor de temperatuurregeling per ruimte zou volgens de fabrikant 500 liter nodig zijn, begreep ik via de aannemer -> installateur -> fabrikant. Het betreft een Remeha Mercuria 9 kW, en waarschijnlijk het bijbehorende buffervat.

Het boilervat wordt alleen voor warm water gebruikt, en daarbij is 300 liter helemaal prima voor een gezin van 4.

[ Voor 9% gewijzigd door mmmmarc op 13-02-2022 21:33 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

SquareOne schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:02:
[...]

Wordt zo'n vat alleen gebruikt voor de VV?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Als buffervat klinkt dat wel heel extreem, meestal leggen ze een stuk open of ergens een radiator of lus in de bijkeuken/garage/whatever om te bufferen. Ze hebben het in de omschrijving over een boilervat, geen buffervat.

Voor warm water begint het vanaf 150 liter (wil je niet) en loopt door richting 300. Eigenlijk is een doucheWTW wel verplicht als je van lang douchen houdt.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2022 09:36 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:34
mmmmarc schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:11:
[...]

Standaard zit er een 300 liter vat in, voor de 190m2 vloeroppervlakte. Voor de temperatuurregeling per ruimte zou volgens de fabrikant 500 liter nodig zijn, begreep ik via de aannemer -> installateur -> fabrikant. Het betreft een Remeha Mercuria, en waarschijnlijk het bijbehorende buffervat.
Normaal gesproken gaat het water van de WP direct de vloerverwarmingskring in, evt via een buffer van max(?) 50 liter. En wordt het boilervat voor SWW gebruikt.

Een 300/500 liter boilervat wat voor vloerverwarming wordt gebruikt, klinkt onconventioneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon

• mmmmarc
Die installateur is wat moeilijk te bereiken maar ga vanmiddag nog een poging doen, waarom die 500 liter nodig is. Uiteraard laat ik het weten. Met een regeling per ruimte zal de totale warmtevraag in de woning er niet meer op worden.

[ Voor 18% gewijzigd door mmmmarc op 13-02-2022 21:33 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
500 liter is niet nodig.

Belangrijkste is dat je een DWTW krijgt!

Je kunt later altijd nog een doorstromer toevoegen als "nood" voor de 2x per jaar dat je het vat leegdoucht.

Enige voordeel van een 500ltr vat is dat je voor dezelfde netto douchetijd een lagere SWW temperatuur kan aanhouden, wat een betere COP voor de WP geeft.

Wat voor WP gaat het over?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:11

de Peer

under peer review

Ik zou zelf dergelijke bedragen in ieder geval nooit er voor neerleggen. Dan verzin ik zelf wel een alternatief of ik leef verder met de huidige situatie.
Zelf erg blij met 200L (warmtepomp)boilervat.

Je hebt het aanbod gekregen, maar ik mis wat de vraag is. Is er een probleem?
Dat iets aangeboden wordt, wil niet zeggen dat je het moet doen natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 10-02-2022 10:24 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Alvast bedankt.
Je wordt een poot uitgedraaid.

• mmmmarc
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:21:
500 liter is niet nodig.

Belangrijkste is dat je een DWTW krijgt!

Je kunt later altijd nog een doorstromer toevoegen als "nood" voor de 2x per jaar dat je het vat leegdoucht.

Enige voordeel van een 500ltr vat is dat je voor dezelfde netto douchetijd een lagere SWW temperatuur kan aanhouden, wat een betere COP voor de WP geeft.

Wat voor WP gaat het over?
Het betreft een Remeha Mercuria 9 kW warmtepomp. Het boiler-/buffervat zou ook van Remeha zijn. We zijn een gezin van 4, zonder bad.

• mmmmarc
de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:23:
Ik zou zelf dergelijke bedragen in ieder geval nooit er voor neerleggen. Dan verzin ik zelf wel een alternatief of ik leef verder met de huidige situatie.
Zelf erg blij met 200L (warmtepomp)boilervat.

Je hebt het aanbod gekregen, maar ik mis wat de vraag is. Is er een probleem?
Dat iets aangeboden wordt, wil niet zeggen dat je het moet doen natuurlijk.
Wat ik in mijn huidige woning (uit 1994 met gas CV ketel en thermostaat in de woonkamer) irritant vind is dat als het in de woonkamer warm is (door visite, oven, vaatwasser, zonneschijn, trage vloerverwarming etc.) de thermostaat de hele dag niet aanslaat en het boven koud is (mede door isolatie die hier en daar wat beter kan). De slaapkamer hoeft bijvoorbeeld niet de hele dag warm te zijn, behalve als ik naar bed ga. Dat wil ik voorkomen in het nieuwe huis.

• de Peer

de Peer

under peer review

mmmmarc schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Wat ik in mijn huidige woning (uit 1994 met gas CV ketel en thermostaat in de woonkamer) irritant vind is dat als het in de woonkamer warm is (door visite, oven, vaatwasser, zonneschijn, trage vloerverwarming etc.) de thermostaat de hele dag niet aanslaat en het boven koud is (mede door isolatie die hier en daar wat beter kan). De slaapkamer hoeft bijvoorbeeld niet de hele dag warm te zijn, behalve als ik naar bed ga. Dat wil ik voorkomen in het nieuwe huis.
Maar dat speelt toch niet bij een nieuwbouw-woning? Die zal dusdanig goed geisoleerd zijn dat het niet koud zal zijn boven neem ik aan. En anders kun je misschien een infraroodpaneeltje ophangen van 300 Watt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• mmmmarc
Ernemmer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:25:
[...]
Je wordt een poot uitgedraaid.
Dat idee heb ik ook. Echter als ik op https://www.google.com/ur...Vaw3j95JHorZxgPmI6WzT4nb5 kijk zie ik dat een 300L vat met 1 spiraal € 1700 kost en een 500 L (met 2 spiralen) € 2650. Een verschil van 950 ex. BTW. Ik zie online ook verschillende webshops waar het verschil tussen 300 en 500 liter maar een paar honderd euro is. Dan is die 1535 met BTW en 15% opslag van de aannemer zo gek nog niet.

• de Peer

de Peer

under peer review

mmmmarc schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:33:
[...]

Dat idee heb ik ook. Echter als ik op https://www.google.com/ur...Vaw3j95JHorZxgPmI6WzT4nb5 kijk zie ik dat een 300L vat met 1 spiraal € 1700 kost en een 500 L (met 2 spiralen) € 2650. Een verschil van 950 ex. BTW. Ik zie online ook verschillende webshops waar het verschil tussen 300 en 500 liter maar een paar honderd euro is. Dan is die 1535 met BTW en 15% opslag van de aannemer zo gek nog niet.
Heb je wel subsidie meegenomen? die kan maar zo 1000 euro zijn. Als je het goed uitzoekt kun je zelfs geld toe krijgen.
Of geldt dat niet voor nieuwbouw?

• bbbrumbrum
  • Niet online
mmmmarc schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Het betreft een Remeha Mercuria warmtepomp. Het boiler-/buffervat zou ook van Remeha zijn. We zijn een gezin van 4, zonder bad.
Hoeveel kW?
Wel of geen doucheWTW?
Heb je WTW ventilatie?

• mmmmarc
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:36:
[...]

Hoeveel kW?
Wel of geen doucheWTW?
Heb je WTW ventilatie?
Excuses, dat is uiteraard handige info. Het is een 9 kW versie, maar we hebben vooralsnog geen doucheWTW (badkamer is echter casco) en er is geen WTW ventilatie.

[ Voor 7% gewijzigd door mmmmarc op 13-02-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:01
Wij hebben ook de discussie gehad mbt master/master of master/slave. Vanuit de bouwer zou in eerste instantie een thermostaat per verdieping worden geleverd. Ivm andere adviezen vanuit woningborg is dit zonder kosten gewijzigd naar een thermostaat per kamer boven, maar wel master/slave. Omdat vloerverwarming maar heel langzaam opwarmt hebben we uiteindelijk besloten om toch in de grote slaapkamers boven een losse airco te laten plaatsen zodat we daarmee kunnen koelen maar ook snel de kamer kunnen opwarmen als de kinderen uit school komen.

Nu wonen we een paar maanden in de woning en de vloerverwarming boven staat op 14C ingesteld dus altijd uit, de temperatuur schommelt rond de 17-18C wat lekker is voor slapen ed. Als de kinderen uit school zijn en willen gaan leren zetten ze even de airco aan, maar dat is pas iets van 5 keer voorgekomen. Ik zelf werk fulltime thuis, op mijn werkkamer is het 17C en ik heb altijd een vest aan, pas zelden de airco aangehad als verwarming.

De vraag die je moet stellen is of je boven wel altijd wil gaan verwarmen, zelfs als je een kamer los kunt regelen duurt het uren voordat hij op temperatuur is met vloerverwarming. De optie master/master of master/slave maakt dan eigenlijk weinig verschil meer.

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:32

Alvast bedankt.
Hmm het vergroten van boilervat kost bij onze nieuwbouw woning €2750,- om van 180 naar 300 liter te gaan. Deze boiler wordt echter gebruikt voor warm water toevoer.

• Fethoz69
Señor Sjon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:29:
Als buffervat klinkt dat wel heel extreem, meestal leggen ze een stuk open of ergens een radiator of lus in de bijkeuken/garage/whatever om te bufferen. Ze hebben het in de omschrijving over een boilervat, geen buffervat.

Voor warm water begint het vanaf 150 liter (wil je niet) en loopt door richting 300. Eigenlijk is een doucheWTW wel verplicht als je van lang douchen houdt.
150 liter wil je niet? Oei, wij krijgen in ons nieuwe huis een 180 liter variant, dit zou je afraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:21
Bij ons was aanpassing naar regeling per ruimte nog duurder, hier heb ik lang over getobt. Uiteindelijk niet gedaan, was gewoon te duur. Ik moet zeggen dat het nu volkomen onnodig lijkt. Met een extra goed geisoleerd huis i.c.m. type D WTW systeem is de temperatuur in het huis redelijk gelijk over de drie verdiepingen. De situatie die je schetst van je huidige huis zal zich zeker niet voordoen. Hebben jullie ook VV op de zolder? Zeker doen.

Je moet je dus afvragen of je zoiets wel echt nodig hebt. Zal erg handig zijn, maar kost wel behoorlijk wat geld. Een 500 liter vat, zeker zonder bad, hoeft zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fethoz69 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:52:
[...]

150 liter wil je niet? Oei, wij krijgen in ons nieuwe huis een 180 liter variant, dit zou je afraden?
is erg krap.
Ik heb 200L voor 2 personen. Je moet dan niet willen douchen en in bad gaan op dezelfde dag. Maar met goed plannen kan het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:39
Fethoz69 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Ik heb hier 180 voor 3 personen en dat gaat prima. Alleen gebruik van het bad moet enigszins gepland worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:26:
[...]

is erg krap.
Ik heb 200L voor 2 personen. Je moet dan niet willen douchen en in bad gaan op dezelfde dag. Maar met goed plannen kan het.
Wel heel zwart/wit.

Zonder te weten:
- Inhoud bad
- Debiet douche
- DWTW ja/nee
- Doorstromer ja/nee
- Plaatsing sensor vat
- SWW temperatuur
- Planning SWW run(s)
- Vermogen WP

Is er geen eenduidig antwoord te geven.

Uit angst word vaak een veel te groot vat genomen.

DWTW verminderd de benodigde inhoud zomaar 30%.
Daarnaast kan een doorstromer geplaatst worden als nood. Kost een paar honderd euro en je hebt niet het hele jaar veel te veel warm water klaar staan.

• Fethoz69
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Wel heel zwart/wit.

Zonder te weten:
- Inhoud bad
- Debiet douche
- DWTW ja/nee
- Doorstromer ja/nee
- Plaatsing sensor vat
- SWW temperatuur
- Planning SWW run(s)
- Vermogen WP

Is er geen eenduidig antwoord te geven.

Uit angst word vaak een veel te groot vat genomen.

DWTW verminderd de benodigde inhoud zomaar 30%.
Daarnaast kan een doorstromer geplaatst worden als nood. Kost een paar honderd euro en je hebt niet het hele jaar veel te veel warm water klaar staan.
Wauw, goeie vragen. Hier werd bij ons door de aannemer niets over genoemd :'(
Badkamer gaan we volgende week verder uitzoeken, een bad heeft wel onze voorkeur. Maar in bad en daarna douchen zit er niet in met 180 liter :o
En een doorstromer? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? klinkt wel interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Fethoz69 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Wauw, goeie vragen. Hier werd bij ons door de aannemer niets over genoemd :'(
Badkamer gaan we volgende week verder uitzoeken, een bad heeft wel onze voorkeur. Maar in bad en daarna douchen zit er niet in met 180 liter :o
En een doorstromer? Wat moet ik mij daar bij voorstellen? klinkt wel interessant!
Doorstroomverwarmer. Als je toevoerwater onder een bepaalde temp komt gaat deze mee verwarmen (electrisch). Is COP1 en kan je debiet wellicht iets knijpen, maar je hebt dan iig geen koude douche.

En waarom niet bad + douche? Hint: die 180ltr is warmer dan 38gr;;; ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De vragen over boilerinhoud kunnen denk ik beter in een separaat topic, hoewel deze al veelvuldig besproken is in de warmtepomp topics. :)

• mmmmarc
Dank voor het meedenken allemaal. Ik heb inmiddels zowel de aannemer als de installateur gesproken en er is inderdaad geen link tussen het boilervat en de vloerverwarming. Dus ook niet voor de master-master regeling. Die 500L boiler gaan we dus sowieso niet doen.

De ruimtethermostaten blijken de Uponor T-146 te worden. Niet echt een design anno 2022, maar goed :X
Die kosten iets van 83 euro per stuk, 664 totaal. Een basisstation iets van 2x 200 en 100 euro kabels, maakt iets van € 1164 totaal aan hardware. Ik weet nog niet hoe dat werkt met servo's op de verdeler, dat zijn totaal 25 lussen. Het stuk arbeid is echter ook niet mals volgens mij. Ook wordt het buffervat op de Remeha Mercuria 9 kW vergroot van 50 naar 110 liter.

Weet iemand of zo'n systeem achteraf te installeren zou zijn? Uiteraard dan wel met draadloze thermostaten op batterij. Dan kunnen we nog even aankijken of het echt nodig is. Je wilt niet achteraf denken, had ik maar... :)

Edit: Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit biedt ook interessante ervaringen en deels gelijke vragen. Dat lezende lijkt € 3100 nog niet heel extreem.

[ Voor 18% gewijzigd door mmmmarc op 13-02-2022 21:30 ]

Pagina: 1