Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-04-2022
Hallo,

Ik heb al een paar weken last van een laptop die constant bevriest, voornamelijk als hij opstart. Als ik een programma probeer op te starten krijgen ik de foutmelding 'reageert niet.' Taakbalk bevriest ook als ik mijn laptop opstart.
Sinds kort heb ik ook last van Geforce Now die niet meer kan verbinden met de server. Ik denk niet echt een probleem voor deze topic, maar ik dacht dat het misschien te maken heeft met al mijn andere problemen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
HP Probook 430 G5 (Windows)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Alle pro versie software van IObit alles laten checken
CCleaner (voor malware, ik had dat namelijk gevonden dat dat een probleem kan zijn, werkt niet :( )
Alle diagnosticerende programma's van Windows. (Taakbeheer, Even Viewer, Windows Memory Diagnostic, verschillende troubleshooters, ik heb commando's geprobeerd op cmd en powershell. )
Software voor ram, cpu en opslag problemen (waarvan ik de namen even niet weet)
Ook heb ik inmiddels (ik heb ze geteld :) ) 38 websites en andere forums bezocht over dit probleem, maar niks helpt.
Ik heb alle recentste updates van Windows geïnstalleerd.

Kan iemand helpen, want inmiddels begint me dit een beetje te irriteren.
Ik heb in het verleden problemen gehad dat ik te weinig had verteld wat ik heb geprobeerd. Ik hoop dat dat nu goed is, anders moet je het maar laten weten.

mvg,
Levi

Beste antwoord (via LEVAAP op 24-03-2022 19:26)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 22:56

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou nu voor een herinstalleren gaan. Helemaal formatteren en dan alle drivers van de Hp support assistant tool installeren.

Hierna 1 voor 1 dingen installeren en kijken wanneer de traagheid naar voren komt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
Wil er iemand reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Heb je een officiële Windows? Alle drivers up-to-date?

Harde schijf check gedaan? Bios update uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:20
Is het ding toevallig gevallen / kabeltje intern los?
Heb je per ongeluk een website bezocht die software op je laptop heeft gezet waardoor hij als mining bot wordt gebruikt? (download nieuwe update virusscanner en doe een full scan, als de virusscanner niet vastloopt ten minste :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:51
Verse Windows installatie proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 13:24
Zit de originele 128GB SSD er nog in en zo ja hoe vol zit ie?
Is het werkgeheugen ook nog steeds 4GB? Zo ja zou ik 8GB RAM er bij zetten. Heb ik een tijdje geleden voor 38 euro gekocht om een laptop van 4 naar 12 GB (krijg je 8GB dual channel+4GB single channel) te upgraden en het was een wereld van verschil.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@Agent47 heb Driver Booster 9 van IObit, dus ik heb alle recente drivers geïnstalleerd. Ik heb de officiële win10 Home versie. Ik heb vaak genoeg gehoord om geen bios update te doen, dus dat is echt het allerlaatste wat ik wil doen

[ Voor 28% gewijzigd door LEVAAP op 06-02-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@99ruud99 als het goed is niet :) . Ik heb Eset antivirus en Malware Fighter pro van IObit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@holygame wil dat niet doen, omdat ik dan alle bestanden en apps verlies. Dat kost een eeuwigheid om alles weer opnieuw te installeren. (Heb bestanden uiteraard ook in de cloud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@The Reeferman heb overwogen om 8gb te installeren. Toch wil ik dit niet, omdat ik het een onnodige uitgave vind. Ram zit volgens taakbeheer van win10 altijd rond 80%. Ik heb nog 25gb vrij op de ssd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:41

DataGhost

iPL dev

In 2022 gaat 4GB geheugen gewoon een probleem zijn hoor. Zeker als die constant rond 80% hangt. Dan gaat binnen de kortste keren de swap aangesproken worden en dat is enorm traag. Alleen staat bij de specs van de gelinkte laptop dat 'ie 8GB geheugen heeft? Dus wat is het?

En het is leuk dat je "een tooltje voor opslag" ofzoiets hebt gebruikt, plus een hele lijst andere dingen, maar wat waren de uitkomsten dan precies en welke tools waren dat (dus ja, even de namen opzoeken)? En dan dus voornamelijk voor opslag zijn de resultaten interessant, want een kapotgaande schijf kan ook deze symptomen veroorzaken.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 06-02-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LEVAAP schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:33:
@99ruud99 als het goed is niet :) . Ik heb Eset antivirus en Malware Fighter pro van IObit
Er is ook zoiets als teveel van dit soort meuk. Dat gebruikt ook allemaal geheugen en resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost ik weet dat 4gb echt weinig is. Andere versies van deze laptop hebben inderdaad 8gb, maar ik heb natuurlijk weer de skere versie gekocht, haha. Ik zal een aankoop weer gaan overwegen.
Alle uitkomsten van de tests van win10 zelf en andere software waren positief. Geen enkele fouten gevonden, wat ik uiteraard best raar vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
[quote]DataGhost schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:43:
[...]

Er is ook zoiets als teveel van dit soort meuk. Dat gebruikt ook allemaal geheugen en resources.

Klopt, ik heb veel programma's ervan af gegooid, maar dat helpt ook niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LEVAAP schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:45:
@DataGhost ik weet dat 4gb echt weinig is. Andere versies van deze laptop hebben inderdaad 8gb, maar ik heb natuurlijk weer de skere versie gekocht, haha. Ik zal een aankoop weer gaan overwegen.
Alle uitkomsten van de tests van win10 zelf en andere software waren positief. Geen enkele fouten gevonden, wat ik uiteraard best raar vind.
Welke tool heb je gebruikt om je opslag te controleren? (naam)
En wat gaf die precies voor melding? Was dat gewoon "alles is goed" en verder niks, was dat iets uitgebreiders, stonden er misschien allerlei interessante getalletjes bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost onder andere software van IObit en een commando van cmd, iets van 'chkdsk c: /f'
er stond gwn dat er geen problemen waren gevonden. Alles normaal, alles in perfecte staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 15:00

XallaX

Meow

Geheugen ... krap.
Zit er geen stof(plak) in de koeling?

Hoe actief zijn je schijf/geheugen/cpu als dit gebeurt?
o.a. system restore, indexeren, search, virusscanners gaan na opstarten lekker aan de gang.
Die eerste kan op sommige systemen na de laatste updates problemen geven (100% schijf activiteit na opstarten).

Voor Geforce now, ddu draaien vanuit safe mode en alles verwijderen en probeer dan eerst alleen de Nvidia driver te installeren zonder Geforce now om te kijken of dat uitmaakt, dan sluit je dat ook uit. Geforce now kan een systeem flink ontregelen en is een geheugen/resource vreter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Mijn laptop bevroor ook regelmatig voor soms 10 (tallen) seconden. Dacht eerst dat het grootste probleem het ontbreken van een SSD was maar na de RAM upgrade naar meer als 4GB heb ik nog helemaal geen haast met een SDD. (mede ook omdat het niet m'n hoofd systeem is.) Maar die RAM upgrade had ik een paar jaar eerder moeten doen realiseerde ik me achteraf.
Als er meer RAM beschikbaar is gebruikt windows ook meer en dat merk je. Waarschijnlijk zou 4GB er bij ook al een flink verschil maken.

[ Voor 9% gewijzigd door The Reeferman op 06-02-2022 19:54 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@XallaX nee er zit voor zover ik weet geen stof bij de fans. Die geven ook niet echt problemen (gekke geluidjes ofzo)
het laatse moment dat mijn laptop nog goed was, was het een tijdje geleden dat ik een system restore punt heb aangemaakt, dus wil daar liever niet op terug vallen.
Cpu momenteel rond 10%, dus miners kunnen er niet op staan
ram momentreel rond 80%, dus dat kan problemen geven. Wat ik dan wel raar vind dat eigenlijk vanaf het begin dat ik deze laptop heb, geen problemen heb gehad met ram, terwijl ie eigenlijk altijd wel flink heeft moeten werken.
Disk momenteel gwn rustig op 0%. Ik zal morgen wel kijken als ie is opgestart
Gpu momenteel rond 5 %, dus moet ook geen probleem zijn

Kan je btw meer info geven over hoe je dat moet doen met geforce now, want ik begrijp je eigenlijk maar half

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ken ik niet, ziet eruit als meuk. De site werkt ook nog via een niet-versleutelde verbinding dus het lijkt er niet op alsof ze veel moeite steken in wat ze claimen. Anyway, dat doet helemaal niks op hardwareniveau.
en een commando van cmd, iets van 'chkdsk c: /f'
er stond gwn dat er geen problemen waren gevonden. Alles normaal, alles in perfecte staat
En deze ook niet. Ga eerst maar eens met crystaldiskinfo ofzo kijken wat de SMART-waarden zijn.

Wat betreft je geheugen: als je in taakbeheer bij je geheugen kijkt, wat staat er dan precies op dat tabblad? Alle cijfertjes dus, het liefst een screenshot maar je kan het ook overtypen.
Wat ik dan wel raar vind dat eigenlijk vanaf het begin dat ik deze laptop heb, geen problemen heb gehad met ram, terwijl ie eigenlijk altijd wel flink heeft moeten werken.
Software wordt doorgaans met elke versie steeds uitgebreider en heeft dus meer geheugen nodig, ook installeer je meer en meer troep wat meer geheugen gebruikt. Dikke kans dat het (als het alleen aan je krappe RAM ligt) na een frisse herinstallatie weer snel werkt, totdat je alle troep weer geïnstalleerd hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 06-02-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:20
hoeveel was je laptop? want alles boven 500 euro zou ik altijd 8 gb willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost heb uiteraard ff IObit opgezocht en heb gelezen dat het betrouwbare software is die het werk goed doet. Het is misschien niet zo bekend
crystaldiskinfo werkt niet bij mij, admin of normaal niet (cmd toch?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG7eymXdnPStPjklvM-rtMte0vA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1C532vOeUtBQHDLU3wAapRcY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4tMDdNbp6OoukuvVs82KAMRmMM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/h60ZUDowSYriRykQVcmahX3e.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjBHa37OiNh5H6xtRjfkT9-8Wx4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KP9V1kt0JNEBE255lsljDubU.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDb2N2VT479e5azkh4OLyrtOfIk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AkqwJQd3QeMTLJz15pXUAkSI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7QcqcqEnE7HVrR4-ROBS-Ckkqg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ciN6Y2rQ4SKaHwROODciJCcD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onQxF3qKoylHaPA6ZKTyU0Lz3T4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4nxM5dVKUsjhsnXRQ0QXtvy7.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVeL3hWPWtX-dXADMwnb950T3Ig=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YrIzIGzAGZ3gGTQbD2OIRU5X.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5hLPbpU-no3MBSqOBmmMAjwIv0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4Bvrlzkc4tYM3W6j5MR740EP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR8wTUdYgDKGj-OfcrdWDQdAOTY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/be0jqqC6zlk7RUzOiH9g3Kx4.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8Akdqu_bwcrnDFWaUGzDLHVy6I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4c20kHWIAbsyWsfQnqvagfsR.png?f=fotoalbum_tile

wat betreft de laatste, dit is wat ik bij elke app die open krijg, moet echt heel lang wachten voordat dat ie iets gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Driver booster is rotzooi. Gewoon van de site van de fabrikant halen die drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@99ruud99 600 euro, ik zal overwegen om inderdaad nu ik zo jullie hoor, dat te gaan aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@Agent47 dan ben ik nog wel ff bezig. Waarom zou dit niet goed zijn? Volgens mij is dit betrouwbaar, want hij update toch gewoon de drivers? Wat kan daar mis mee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LEVAAP schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:17:
@DataGhost heb uiteraard ff IObit opgezocht en heb gelezen dat het betrouwbare software is die het werk goed doet.
Ik heb gehoord dat de lokale loodgieter hier ook goed werk doet, dus die heb ik naar mijn computer laten kijken en hij zei dat er niks aan de hand is. Van dat niveau is dat iobit ding een beetje. Het enige wat het doet is wat bestandjes wegflikkeren, tenminste, als ik hun site moet geloven. Het doet op geen enkele manier diagnose van problemen, laat staan hardwareproblemen.
crystaldiskinfo werkt niet bij mij, admin of normaal niet (cmd toch?)
Werkt niet? Heb je het uberhaupt gedownload of probeer je dit gewoon in te typen? Want het zit niet standaard bij Windows. Het is ook niet van Microsoft.
ik heb screenshots gemaakt, weet niet of je dit bedoelt:
Nee. Het tabblad Performance en dan aan de linkerkant klikken op Memory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Altijd je drivers van de site van de fabrikant halen. Dat is de enige echt betrouwbare bron. Breid je werkgeheugen uit met nog eens 4 minimaal. Als je mobo dat aan kan. Gebruik tevens alleen legale software met legale keys. Niet met cracks etc. Gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost haha, ik wist niet dat dat zo slecht was joh. Ik zal doorkijken voor andere software[

oh, ik dacht dat het een command was van cmd. Ik zal morgen even gaan zoeken. Sorry

URL="https://tweakers.net/i/UdaPADOsJHG6lN85Yhz7ETf7M_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/APPTEZDX0bpXSIuWz0Se74Df.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxSqIBhBu7aW2J6IxXGF26VBGkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APPTEZDX0bpXSIuWz0Se74Df.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
maar ik ga er voor vandaag weer van tussen. Heb zo avonddienst

Sorry, maar ik zal morgen weer reageren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

LEVAAP schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:57:
@XallaX
Kan je btw meer info geven over hoe je dat moet doen met geforce now, want ik begrijp je eigenlijk maar half
Je kan met DDU (Display Driver Uninstaller) https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html een complete Nvidia driver/software installatie verwijderen en alles helemaal opschonen (vanuit safe mode uitvoeren).
Als je daarna normaal herstart kun je de Nvidia drivers opnieuw installeren maar laat hierbij (kies advanced install) de Geforce Now even weg. Dan kun je kijken of het bevriezen weg is. Geforce Now is niet nodig/verplicht om je videokaart te kunnen gebruiken.
Geforce Now kun je daarna alsnog installeren door de Nvidia driver installatie te herstarten en hem nu wel aan te vinken of een nieuwe complete installatie van de Nvidia drivers te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@XallaX ik neem aan dat ik dit ook kan doen zonder nvidia videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

LEVAAP schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:37:
@XallaX ik neem aan dat ik dit ook kan doen zonder nvidia videokaart
Ja voor een AMD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@XallaX ik begrijp die zin niet helemaal, haha
maar kan ik m ook gwn normaal gebruiken of moet ie perse in safe mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

LEVAAP schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:46:
@XallaX ik begrijp die zin niet helemaal, haha
maar kan ik m ook gwn normaal gebruiken of moet ie perse in safe mode
Echt in safe mode opstarten en van daaruit DDU draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

LEVAAP schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:25:
@DataGhost haha, ik wist niet dat dat zo slecht was joh. Ik zal doorkijken voor andere software[

oh, ik dacht dat het een command was van cmd. Ik zal morgen even gaan zoeken. Sorry

URL="https://tweakers.net/i/UdaPADOsJHG6lN85Yhz7ETf7M_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/APPTEZDX0bpXSIuWz0Se74Df.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Als ik dat snel zie wordt er sowieso meer geheugen gebruikt (5,4 GB comitted) dan je fysiek hebt (3,9 GB)
Dat betekent waarschijnlijk dat het systeem staat te swappen naar de SSD (wat vertragend werkt)

Verder zag ik dit langskomen
Ik heb Eset antivirus en Malware Fighter pro van IObit
Draai je deze beide? meerdere a/v oplossingen kunnen ook een soort locks/slowdowns veroorzaken als ze beide hetzelfde bestand proberen te scannen wat geopend wordt. Staat windows defender toevallig ook nog aan?
Ik zou alle a/v tooling er eens afgooien en even alleen op win defender draaien, gewoon om te kijken hoe dat gaat.

Laatste wat me opviel was een defrag tooltje in je proces lijst (smart defrag 7)
Defraggen is slecht voor je SSD (onnodige IO) terwijl het niets oplevert (je hebt geen seek-time die je probeert te optimaliseren). Is er een specifieke reden dat je dit draait?

Heb je nog meer tooltjes die je pc 'sneller' zeggen te maken?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

J2pc schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:05:
[...]

Als ik dat snel zie wordt er sowieso meer geheugen gebruikt (5,4 GB comitted) dan je fysiek hebt (3,9 GB)
Dat betekent waarschijnlijk dat het systeem staat te swappen naar de SSD (wat vertragend werkt)
Committed betekent nog niet per se dat het daadwerkelijk in gebruik is. Als dat getal nou heel veel hoger was (8GB+) was het wel aannemelijk ja, maar nu is er nog de kans dat er niet noemenswaardig geswapt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
Ik heb inmiddels al de IObit software verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
ik heb screenshots van taakbeheer gemaakt net na het opstarten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehzpwq6REp-WxE6_cxlhMLf9NzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EJMS66VpoAnWj4V2U7XTWjPF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOMAQG1Rde4dQyLB06dmMC5e8Ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBO4AQfpn5NA37msnaIOny8y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nXk3U4zN_h3sYDqdpMbs0sS_ZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Sa47LEqhq52Imot6XxOXOdW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Hektfr3vpjl6IOb8vvNnSw9fuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FujjTFstj1QkpDDyAY2ligKY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door LEVAAP op 07-02-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
sorry, het lukte even niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LEVAAP schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:27:
Ik heb inmiddels al de IObit software verwijderd
Lijkt er niet op dat dat is gelukt want er staat nog steeds meuk op als Smart Defrag 7, Startup Boot Time en Real-time Protector. Heb je ondertussen CrystalDiskInfo al aan de gang gekregen?

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 07-02-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost ja sorry, dit was aan het begin van de middag en heb het er zojuist vanaf gehaaldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AlkhsgqdR3w5rvwhiToxVfTCEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MqTk6fpr9zCXFvvYljacLVLz.png?f=fotoalbum_large

ram heeft nu wel hogere % ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ja dat komt doordat browsers tegenwoordig echt stukken meer geheugen gebruiken. Dat staat er ook naast, 561MB. Dat is bijna 14% alleen al voor je browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
[quote]DataGhost schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:47:
Ja dat komt doordat browsers tegenwoordig echt stukken meer geheugen gebruiken. Dat staat er ook naast, 561MB. Dat is bijna 14% alleen al voor je browser.

ja, echt raar he. Er bestaat vgm geen browser die minder is dan een halve gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
moet ik nu nieuwe software gaan zoeken voor malware, een andere driver installer en software updater of misschien nog andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost heb crystal disk al een tijdje geleden gezien en gedownload. Kwam geen speciale info uit of foutmeldingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LEVAAP schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:17:
@DataGhost heb crystal disk al een tijdje geleden gezien en gedownload. Kwam geen speciale info uit of foutmeldingen
Heb je enig idee wat de informatie die er wel uit kwam betekent?

Edit:
Ik heb in het verleden problemen gehad dat ik te weinig had verteld wat ik heb geprobeerd. Ik hoop dat dat nu goed is, anders moet je het maar laten weten.
Wat een beetje het probleem met jouw topics is, is dat je vooral zegt "ik heb programma X geprobeerd" en verder niks zegt over wat programma X precies zei. Je hebt misschien gekeken naar wat er op het scherm stond, maar misschien de aanwijzingen voor het probleem gemist omdat je niet begreep wat er stond. Het kan ook zijn dat er letterlijk stond "alles is in orde" of dat je van programma X wel alle details weet, maar dan weet je als het goed is ook welke details belangrijk zijn en dan is het handig om juist die details in detail te vermelden, omdat voor ons jouw niveau met die programma's onbekend is. En wie weet zie je gewoon iets over het hoofd. Jij hebt het probleem en weet blijkbaar niet hoe je het zelf op moet lossen, dus dan is het beste om het oordeel ook niet zelf te trekken maar dat aan degenen over te laten die je proberen te helpen. Ik weet dat er uit CrystalDiskInfo een schat van informatie kan komen en zelden tot nooit komen er daadwerkelijk keiharde foutmeldingen uit, die diagnose wordt vrijwel volledig aan de kijker overgelaten. Op het niveau in je topics afgaand (nofi hoor) trek ik de voorzichtige conclusie dat jij met de lijst cijfertjes die je gepresenteerd is zelf geen diagnose kan stellen. Het kan nu alsnog zo zijn dat alles helemaal prima is natuurlijk, maar er kunnen ook signalen zichtbaar zijn van een falende schijf, signalen die je alleen ziet als je weet waar je op moet letten.

Als je auto stopt met rijden en je gooit de motorkap open om te kijken wat er aan de hand is, zie je als leek waarschijnlijk ook "niks raars", ja je ziet een motor, alleen aan die melding heeft je garage niks. Die zullen zeggen dat de auto dan ook prima moet werken, alleen is dat niet zo omdat er wel iets aan de hand is. Daarom kijken ze liever zelf.

Dus daarom graag alle informatie die eruit kwam zodat wij mee kunnen kijken.

[ Voor 78% gewijzigd door DataGhost op 07-02-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost bedankt voor je feedback! Ik neem het mee voor de volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
Heb zojuist een 8gb ram stickje gekocht. Komt morgen, dus hopen dat dit het allemaal gaat fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
Nou leuk dit.....
Rammetje geïnstalleerd, lost geen 1 fk probleem op!
Hier wordt je toch gewoon boos van!
Waarom werkt dit niet?
Nog steeds lopen programma's vast en duurt het opstarten een eeuwigheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Omdat dat slechts een van de mogelijke oorzaken was, die het dus niet blijkt te zijn (hoewel je geheugen echt krap was). Een van de andere mogelijke oorzaken is dus je disk, waar CrystalDiskInfo mogelijk iets nuttigs over zou kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost oke, dan ga ik nog een keer CrystalDiskInfo downloaden en een goeie tutorial kijken op yt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost ik heb gedownload, ik weet alleen niet welke data je precies nodig hebt. Dan kan ik er een screenshot van maken

• LEVAAP
[quote]LEVAAP schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:29:
@DataGhost ik heb gedownload, ik weet alleen niet welke data je precies nodig hebt. Dan kan ik er een screenshot van maken

????????????

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
LEVAAP schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:21:
@Agent47 dan ben ik nog wel ff bezig. Waarom zou dit niet goed zijn? Volgens mij is dit betrouwbaar, want hij update toch gewoon de drivers? Wat kan daar mis mee zijn?
HP Support Assistant installeren, dat is de native tool voor je laptop, welke je bios en drivers up to date houdt op basis van je HP service tag, welke uit je bios wordt uitgelezen. Dat soort tools welke je nu gebruikt bevatten altijd vaak mal of spyware.

https://www.hp.com/nl-nl/...tassistant/hpsupport.html Zorg dat je de laatste versie hebt.

Die 8GB is de sweet spot voor Windows 10/11 en minimaal wat je nodig hebt. 4GB wordt merkbaar minder efficiënt gebruikt.

En ik denk dat je een volledige herinstallatie nodig hebt, althans dat had ik zelf op dit punt al gedaan.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 10-02-2022 13:45 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LEVAAP schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:27:
[quote]LEVAAP schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:29:

????????????
Ja heel veel vensters heeft het niet, dus gewoon van het hoofdscherm en van het health-schermpje lijkt me?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ik zou nu voor een herinstalleren gaan. Helemaal formatteren en dan alle drivers van de Hp support assistant tool installeren.

Hierna 1 voor 1 dingen installeren en kijken wanneer de traagheid naar voren komt.

• pennywiser
  • Nu online
Wat voor SSD heb je precies? Met name sommige Samsung types hebben problemen met trager worden. Soms is daar firmware voor beschikbaar. Dat komt naar voren met de HP tool die ik hierboven noemde.

Edit: ah zie het al in je screens, het is de Samsung PM871b M.2 128GB. Volgens mij is dat een 850 EVO OEM. Check even met HP Support Assistant. Samsung Magician werkt niet met deze OEM disks.
SM/PM = 2-bit or 3-bit MLC. PM = 3-bit MLC = TLC.
8 = generation = 8xx
7 = model = 850 EVO (in this case)
1 = usage (e.g. 3 = datacenter)
a/b = revision or type of flash, the 850 EVO had multiple revisions including at least three types of flash (32L, 48L, 64L) so a = 32/48L, b = 64L

[ Voor 76% gewijzigd door pennywiser op 10-02-2022 13:57 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Barrycade

Through the...

Alles overziend lijk je het er niet beter op te hebben gemaakt,
ik zie dat je dus blijkbaar Geforce drivers had geïnstalleerd maar volgens mij hebben die G5's helemaal geen Geforce GPU (tenminste niet diegene die gelinkt is en diegene die ik kan vinden met 4Gb en 128 GB) daarnaast heb je een hekel aan BIOS updates en is dus de vraag of je wel BIOS updates van de SSD binnenhaalt en installeert. Zoals hierboven gemeld kan daar ook een probleem zitten.
En installeer je blijkbaar geen HP drivers maar via een vaag tooltje.

Als het installeren van extra geheugen de boel niet heeft verholpen dan zit het zeker in software, danwel BIOS updates voor je SSD / Laptop zelf.

Ik had hier ook een HP met maar 4 GB geheugen met een reepje van 8 GB erbij is die echt stukken sneller geworden. Maar die hou ik gewoon via de software van HP up to date, inclusief alle BIOS updates.

Heb je m wellicht gerefurbished gekocht met een niet HP installatie van WIndows erop? Zou echt even de juiste software via HP opzoeken en installeren (hoewel je dus niet meer zo veel ruimte meer hebt op de SSD) en als dat niet werkt zit je echt in mijn ogen aan een reinstall vast mét dan met HP software voor de updates.

Oh en in je Topic start geef je aan de CCleaner niet werkt, what ever that means, maar weet je echt 100% zeker dat er geen malware op staat? Sommige virussen houden installatie van anti-virus software tegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Barrycade op 10-02-2022 14:04 ]

• pennywiser
  • Nu online
Barrycade schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:00:
maar weet je echt 100% zeker dat er geen malware op staat?
Dat kan hij niet zeker weten wegens gebruik van onbekende driver tools.

• LEVAAP
heb net even dat hp support assistent gedownload en zal straks de drivers updaten. Heb inmiddels ook al de operating system controle gedaan, en die was prima. Geen problemen gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
Heb zojuist batterij en opslag check gedaan. Beide gaven een 'normale' status aan. De SMART waarden van de opslag waren ok. Wat dat ook mag betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Half-gerelateerd: mijn Elitebook G5 (werklaptop) had een defecte SSD die ongeveer hetzelfde gedrag vertoonde. Diagnosetools gaven helemaal niks aan, het enige wat (soms) te zien was, was dat de SSD activiteit blijvend naar helemaal 0 schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
[quote]TMDC schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:51:
Half-gerelateerd: mijn Elitebook G5 (werklaptop) had een defecte SSD die ongeveer hetzelfde gedrag vertoonde. Diagnosetools gaven helemaal niks aan, het enige wat (soms) te zien was, was dat de SSD activiteit blijvend naar helemaal 0 schoot.

irritant. Mijn disk is momenteel op 1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Herinstalleren is het enige wat echt probleemuitsluitend werkt. Nu blijft het gewoon gissen. Installeer dan meteen de HPSA en alle drivers, laatste bios, etc alles wat aanbevolen wordt. Heb je dan nog steeds problemen, dan inderdaad @TMDC kan de SSD heel goed defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@pennywiser herinstalleren wil ik echt niet doen. Al mijn bestanden en apps weg. Ben dan weer een eeuwigheid bezig om die weer terug te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:28
LEVAAP schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:59:
@pennywiser herinstalleren wil ik echt niet doen. Al mijn bestanden en apps weg. Ben dan weer een eeuwigheid bezig om die weer terug te krijgen
Is toch de enige manier om goed te kunnen troubleshooten. Wat zou je doen als het toch de SSD is en hij stopt er opeens mee, dan ben je ook alles kwijt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:43
Andere SSD er in en daarop een verse install doen? Dan heb je je oude SSD nog mocht je uit kunnen sluiten dat dat t probleem is/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Ja, zo zou ik het doen, koop een 256GB m.2 net wat meer ruimte en een m.2 usb lezer voor de oude disk om de oude files over te zetten. Maar eerlijk gezegd zou ik nu al druk bezig zijn backups te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 11-02-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
pennywiser schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:07:
Ja, zo zou ik het doen, koop een 256GB m.2 net wat meer ruimte en een m2 usb lezer voor de oude disk om de oude files over te zetten. Maar eerlijk gezegd zou ik nu al druk bezig zijn backups te maken.
Precies dit. De volgende keer dat hij bevriest kan ook de láátste keer zijn, zeg maar. Dan ben je nog verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@TMDC @pennywiser oke, ik wist niet dat het probleem inmiddels al zo erg kan zijn. Wat is jullie voorkeur voor backup? Third party software of is er iets in windows voor backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
LEVAAP schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:11:
@TMDC @pennywiser oke, ik wist niet dat het probleem inmiddels al zo erg kan zijn. Wat is jullie voorkeur voor backup? Third party software of is er iets in windows voor backups?
Dat is het tricky er aan: als de diagnosesoftware zegt dat er niks gevonden is, betekent dat niet dat er niks aan de hand is. Een SMART-uitlezing hoeft helaas geen enkele garantie te zijn.

Dus zeker als je geen backups hebt maar je computer wel raar doet, is dat een goed moment om te gaan backuppen. Better safe than sorry :)

Windows heeft een prima ingebouwd backup-systeem. Beetje flauw maar ik verwijs je naar de instructies van Microsoft zelf: hier.

Niet te lang door blijven modderen joh, straks moet je een topic "Help, hoe krijg ik bestanden van mijn overleden SSD" aanmaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Pak gewoon wat USB sticks of ren naar de Action die heeft iedereen wel in de buurt en koop er wat (ze hebben gewoon Sandisk) en backup asap met de hand wat je wilt backuppen. Het is nu 128GB toch, en meeste is toch maar os dus zoveel sticks heb je niet nodig.

https://www.action.com/nl...sk-usb-stick-ultra-shift/

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 11-02-2022 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LEVAAP schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:44:
Heb zojuist batterij en opslag check gedaan. Beide gaven een 'normale' status aan. De SMART waarden van de opslag waren ok. Wat dat ook mag betekenen.
Dit is precies wat ik je duidelijk heb proberen te maken, je zou het meenemen voor de volgende keer maar je doet het niet. De screenshots met SMART-informatie heb je nog steeds niet gepost en zelf kan je er geen wijs uit, dus dan weet ik niet waarom je die beoordeling toch zelf probeert te maken. Redelijke kans dat er inderdaad niks mee aan de hand is maar dat is op deze manier niet fatsoenlijk te beoordelen op afstand. Redelijke kans dat de waarden op zich nog "okee" zijn maar wel al aanwijzingen kunnen geven dat er binnenkort toch iets mis mee gaat zijn waar je nu al het een en ander van merkt. Ondertussen gooi je er wel steeds meer tooltjes tegenaan die je niet bij naam noemt en ook niet lijkt te snappen, en met het melden van de specifieke bevindingen kom je niet verder dan "normaal" terwijl je zelf niet weet wat normaal hoort te zijn. Zo blijft het voor iedereen in dit topic maar gissen wat er nou wel en niet aan de hand is met jouw machine. Dus als je informatie over je systeem probeert te krijgen met tooltje X, noem je dus precies de naam van tooltje X en daarbij precies de resultaten die er gegeven werden, niet slechts je eigen interpretatie ervan. Dus als tooltje X zegt "schijf C: reallocated_sectors 5, pending_sectors 3, ander_iets 0, health redelijk" zeg jij niet "ik heb een check gedaan en die was normaal" maar "tooltje X zei schijf C: reallocated_sectors 5, pending_sectors 3, ander_iets 0, health redelijk". Dan kunnen wij zeggen van "ja hallo maar die reallocated en pending zijn inderdaad nog bruikbaar maar horen 0 te zijn en zijn meestal een teken van een kapotgaande schijf", bijvoorbeeld.

Maar goed, als er iets met je disk is (wat ik gok maar niet zeker weet) is het slechts een kwestie van tijd totdat je toch moet herinstalleren, alleen dan op een ongewenst moment en waarschijnlijk met al je bestanden kwijt, dus je moet helemaal zelf weten hoeveel informatie je echt wilt geven in dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 11-02-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Stappenplan:
  1. Maak backup
  2. Maak backup
  3. Controleer backup
  4. Herinstalleer
  5. Installeer drivers en laatste bios via HP Support Assistant
  6. Via dezelfde tool controleer de SSD firmware, en update indien HP een nieuwe versie heeft
  7. Controleer de werking
  8. Controleer nogmaals SMART waardes SSD, vervang indien nodig en installeer Windows in dat geval nogmaals
  9. Zet backup terug
Nu deze SSD in een USB enclosure plaatsen is ook weer tricky, je weet niet hoe die reageert. Dus maak nu meteen een backup. En overigens moet je ook nu een backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@DataGhost ja ik begrijp je, sorry. Maar er stond gewoon letterlijk 'Smart waarden 'Ok'
Meer stond er echt niet
Dit was trouwens gewoon HP Support Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
Hallo
ik had nog even mijn laptop opnieuw opgestart om alle nieuwe drivers te downloaden. Wat overigens nog niet werkt. Maar ik stuitte op het probleem dat ik al maanden heb. Ik weet niet of het erg is, maar ik wilde het toch even delen met jullie. Ik heb het zo goed mogelijk proberen op te nemen, maar zet je geluid hard!!

https://drive.google.com/...7YziJ1_E/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
dit is dus alleen tijdens het opnieuw opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
opnieuw opstarten duurt btw ook zeker 2 à 3 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wil2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 15:57
Het beste reparatie programma wat ik ooit heb gebruikt is : "Windows 10 manager". Nu ook in een win 11 versie.
Mijn oude Lenovo G50-80 Heb ik al vele malen kunnen reanimeren.
Ook schijffouten en veel software problemen. Je kan wel gaan formatteren, maar als er foutjes op de schijf zitten kom je niet verder. Suk6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
ik leg nog eens beter uit wat voor problemen ik heb:
als ik mijn wachtwoord heb ingetikt en mijn laptop ben binnen gekomen, dan wil ik Opera GX openen. Het probleem alleen is dat dat mij niet lukt, omdat er een zandlopertje verschijnt op de taakbalk. Dit duurt ongeveer een minuutje en daarna kan ik mijn browser openen. Als ik de websites open die ik nodig heb, bevriest vervolgens de browser. Dit gebeurt trouwens bij alle programma's die ik open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@wil2 wn10 manager op yamicsoft.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
b]LeviXschijt schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:45:[/b]
Hallo
ik had nog even mijn laptop opnieuw opgestart om alle nieuwe drivers te downloaden. Wat overigens nog niet werkt. Maar ik stuitte op het probleem dat ik al maanden heb. Ik weet niet of het erg is, maar ik wilde het toch even delen met jullie. Ik heb het zo goed mogelijk proberen op te nemen, maar zet je geluid hard!!

https://drive.google.com/...7YziJ1_E/view?usp=sharing

weet iemand of dat dit erg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Klinkt als een versleten ventilator. Zolang die niet te zacht gaat draaien is het niet heel erg.
Wat dat bevriezen betreft, bij mij is het toch echt weg gegaan met een geheugen upgrade. Met maar 4GB RAM was het echt irritant aan het worden. Ik dacht altijd dat m'n langzame HDD ook een belangrijke oorzaak was van de freezes. Maar dat leek achteraf toch niet zo'n grote rol te spelen aangezien het grotendeels weg is. En jouw verhaal bevestigd dat voor mij, aangezien jij 4GB RAM en een SSD hebt en ook last hebt van irritante bevriezingen. Als je een RAM upgrade doet besef je je achteraf dat je het al veel eerder had moeten doen. Had een hoop frustratie gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Kan zo niet thuisbrengen wat het voor geluid is, maar de opmerking van de the reeferman bracht me op een ander idee.

Wordt je laptop erg warm / is de airflow in orde?
Als bijvoorbeeld de coolers volzitten met stof, of de fans niet meer (goed) werken zou t kunnen dat je systeem zichzelf vertraagd (thermal throttle) om te voorkomen dat ie oververhit en echt stuk gaat.

Heeft hp iets van een tool om de temp van verschillende delen van je laptop te zien?

Kijk anders hier eens naar
https://www.ultrabookrevi...5-the-throttlestop-guide/

Een guide met tool om throttling te detecteren.

/edit oh, en niet gelijk aan de settings gaan klooien. Laten we eerst even proberen te zien wat de status is :)

[ Voor 8% gewijzigd door J2pc op 14-02-2022 08:02 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@The Reeferman heb nu 12gb ram. Maar dat fixt dus niet het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@J2pc ik heb het zip bestandje gedownload, maar ik heb het probleem dat daar geen exe bestandje staat, dus hoe moet ik m gebruiken? Heb m uiteraard uitgepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Heb je de guide gevolgd? Wat heb je wel?

/edit
En hoe zit 't met de andere zaken? Airflow? Temperatuur? Stof?

[ Voor 47% gewijzigd door J2pc op 14-02-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:21
LEVAAP schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:32:
@The Reeferman heb nu 12gb ram. Maar dat fixt dus niet het probleem
Je hebt dus 8Gb erbij gezet (bij de 4Gb).

Maar weet je ook zeker dat dit door het OS gebruikt wordt?
Kijk eens bij systeeminfo, geïnstalleerd RAM-geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEVAAP
@Jef61 jazeker wordt het gebruikt. het werkt allemaal prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@J2pc laat maar, ik was gwn blind, staat er wel bij haha. Maar ik denk niet dat ik dit programmaatje ga gebruiken, omdat het een melding geeft dat dit op eigen risico is en je je cpu kan beschadigen.

Mijn airflow is prima, geen stof. Heb m natuurlijk pas geleden open gemaakt voor de ram. Vgm geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
er heeft zich weer een nieuw probleem voorgedaan. mijn ram snelheid is 2133 mhz, terwijl beide ram sticks draaien op 2666 mhz! Hoe kan dit nou weer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
LeviXschijt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:13:
er heeft zich weer een nieuw probleem voorgedaan. mijn ram snelheid is 2133 mhz, terwijl beide ram sticks draaien op 2666 mhz! Hoe kan dit nou weer??

ik heb dit gezien bij taakbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

LEVAAP schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:02:
@J2pc laat maar, ik was gwn blind, staat er wel bij haha. Maar ik denk niet dat ik dit programmaatje ga gebruiken, omdat het een melding geeft dat dit op eigen risico is en je je cpu kan beschadigen.

Mijn airflow is prima, geen stof. Heb m natuurlijk pas geleden open gemaakt voor de ram. Vgm geen problemen
:) alles wat je doet is op eigen risico, ook ram vervangen.

Prima hoor, ik vroeg namelijk of je iets hebt om je temps te bekijken, of er een HP tooltje oid voor is, en anders kan je deze gebruiken.

'prima' kan ik niet zoveel mee. Je deelt (zoals eerder gezegd) erg weinig echte informatie, vooral eigen interpretaties. Dan houdt het op een gegeven moment wel een beetje op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@J2pc ik weet niet wat ik daar anders nog over moet zeggen, sorry. Ik gebruik btw Speccy. Cpu is momenteel rond de 40 graden celcius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

ok, top. 40 lijkt me een prima temp.
en op dit moment ook freezing gedrag?

2133 vs 2666 heeft te maken met je bios settings, 2133 zal de 'default' zijn, terwijl 2666 waarschijnlijk een 'xmp' profile is (uit m'n hoofd).
Meestal kan je dat in je bios selecteren maar over het algemeen is 't verschil marginaal (zou iig het freezen niet verklaren)

kan je anders eens de verschillende overview van speccy exporten/screenshotten? Dan kunnen we even meekijken naar wat data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
freezings zijn alleen tijdens het opstarten van mn laptop en browser. Ook treedt het op (daarom duurt het zo verschrikkelijk lang voordat je mn antwoord krijgt) tijdens het opstarten van alle programma's. De freezings duren ongeveer 1 minuut

Onderstaand heb ik de foto's van speccy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nRnsvwUHfzP2AviTfY8y9tLcaU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fwr9EBgC3K2LHnNB1hzQCPL8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spj8w5w2n0LZG0aFx8AxbyPYqkg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/B1DZkV9Uu05HgiPbTuA9T9rd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88-HNiwh8W-uTsPdzFUmvkuMoaE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UO5qCcpj241GJ3XGMOGLC1cB.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw33CqlJ2rVdvv5397dbhJut_48=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nmmVX6achMndOEVrKyirhiRZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1NuYR1io0FrLpHhk6y0SB-jSwU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/b4lHhG80VMZRGPliyIh7HJ0c.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDtftR31Kce_uu1mGdK-ldFr4tE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/u0mtCGLVGttTijHNmj7aP9az.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/798PqGAlhRObqUrgEOBvPxjyp6M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cSZGe3gzdxcqO4r0T9bc69Ms.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W63kfosRuyBy_kC-97rsnU1qbA8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Iw0pxyBh6dIlfY8i4DZilplf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgx3qOqKkMAz63uBFblalUTMbZY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wJN5F2ZqjGxCGUkwYg7QB50X.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdLtov5YWV15B3TWumtK6eMKEAg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A4x5wXPDDk2wmuUKpt1pDMUV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDiJQzmuxm3NVcqm4INaX_UdiUI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GZQ89QijxKeszLY0M5M4TMuN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnAMKp22-xYKxg7RgifOdg34cqI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4NAjjfdbylcEcgLKvWwPpYlC.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AKkXaOtCPKe_UgsXVvvOy5CNJI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gBG1lSZ7c8D4pXSjIt3KbdQr.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
kan hier iets uit opgemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Top, bedankt voor 't delen :)
behalve een wat hoge SMART B5 (program fail count) zie ik niet heel veel bijzonders.

Zie wel dat je op de batterij werkt, merk je nog verschil in wel/geen stroom op de laptop?
Anders zou je nog kunnen proberen met 'resource monitor' (windows tooltje) om performance te loggen. Kijken of daar wat uit komt (cpu, i/o, interrupts...?)

[ Voor 4% gewijzigd door J2pc op 14-02-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEVAAP
@J2pc jij bedankt voor het reageren :)

is dat erg, een hoge Smart b5? Is er een manier om dat op te lossen?

ik heb hier resource monitor voor me, maar welke informatie wil je precies hebben? er staat hier zoveel info, om nou overal een screenshot van te maken....
Pagina: 1 2 Laatste