Toon posts:

Zonnepanelen als dakbedekking

Pagina: 1
Acties:

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-03 15:52

TheBorg

Resistance is futile.

Topicstarter
Er is hier al vaker wat geschreven over zonnepanelen als dakbedekking. Veel topics zijn al een beetje oud en lopen dood. Misschien zijn er nieuwe ontwikkelingen.

Ik heb een oud schuurtje dat tegen de vlakte gaat. Daar komt een nieuw schuurtje voor terug met dezelde oppervlakte/bouwvorm. Nieuwe pannen leggen en dan panelen er overheen zie ik niet zitten. Ik wil best wat betalen om het er leuk uit te laten zien. De dakzijde op de foto is Zuid.

Als eerste heb ik Robisol aangeschreven. Zij hebben een "BiTile" systeem met kleine DMEGC panelen van 842x672mm van 96 Wp.

Dat ziet er zo uit:

Ze hebben een offerte gemaakt voor 180 paneeltjes, in totaal 17.280Wp. Kost ongeveer 2 Euro per Wp inclusief installatie en een Growatt 15000 TL3-S. Dat is best stevig maar het ziet er wel mooi uit.

Dan komen er toch een aantal vragen bij me op.

Moet je dit wel willen? Het is een afwijkend maat paneel. Wat doe je over 8 jaar als een hagelbui wat panelen sloopt of er gaan om een andere reden een paneel kapot? Zijn er dan vervangende panelen beschikbaar.

Die omvormer heeft een 3x35A aansluiting nodig. Die heb ik niet. Kun je wel laten aanpassen maar dan gaan de vaste kosten aardig omhoog. 15.000 / 3 / 230 is maar 21A. Zou toch anders moeten kunnen?

Is het niet handiger/beter om 3 losse één fase omvormers te gebruiken? Ieder op een eigen fase. Dan zijn er 6 MPPT trackers beschikbaar. Helemaal vrij van bomen is het niet waardoor er op een deel van het dak schaduw kan ontstaan.

Ter referentie wat systemen die ik heb gevonden:
https://www.robisol.com/
https://www.scx-solar.eu/
https://www.loci-zonnepanelendak.nl/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
Lock-in/problemen met vervanging zijn inderdaad een aspect, denk ook aan gevolgen bij brand. Op dakpannen gebeurt er dan relatief weinig (hopelijk), maar als het deel van je dakconstructie is, is dat anders. Maar goed, het gaat om een schuur begrijp ik, dus dat risico zou je wel kunnen lopen waarschijnlijk.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

omvormer kan je begrenzen dus dat is niet een probleem. immers zit je ook met je selectiviteit.

wat je kan doen en mogleijk ook wat toekomstbestendiger is dat je 3 hybride omvormers pakt (en aan elkaar knoopt voor 3 fase) en elk een eigen string geeft om mee te spelen. kan je ook eventueel shaduwval mee opvangen als je de strings daarop goed afstemt. dan heb je nog de optie om er 1 accu aan te koppelen als je later word genaait op de saldering en kan je gewoon uit je accu trekken.
kijk maar eens naar de growatt SPF5000ES. die is mogelijk meer geschikt. dan is het ook makkelijk om met een warmtepomp/aircos de boel warm te houden. je kan dan gewoon expres meer verbruiken op je airco of boilers als je accu vol zit en je kan/mag niet meer terugleveren.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:45
Zijn best wat systemen op de markt. Maar lijken deels toch meer nadelen aan te zitten dan voordelen. (duur, warm, reparaties,..)
Misschien kun je net zo goed voor een tussenvorm gaan door een dak te maken met "gewone" panelen. Zag hier op tweakers iemand die dit mooi waterdicht had gemaakt.
Maar hier in de buurt staat ook een schuur met een basic dak (golfplaten of damwandplaten oid). Als je je dak heel vol doet met eventueel een mooie afwerk rand. Dan zou dat wel eens handiger kunnen zijn bij zo'n mooi recht dak.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het "grote" In-dak Zonnepanelen topic

Dus: staal/sandwich onderdak. Staaldak montage (inlegrails!) erop. Volknallen met de best passende panelen om het geheel te vullen (of je dakafmetingen erop aanpassen).
Vervolgens dakrandafwerking omhoog brengen zodat het optisch 1 geheel is.
Helft van het geld van een duur tegelsysteem, en ook nog eens (veel) meer opbrengst.

Warmte, waterdichtheid en brandgevaar zijn hier geen (mogelijk) probleem.
Kosten zijn ook lager aangezien je geen pannen hoeft te kopen, dus eigenlijk alleen maar voordelen. ;)

[Voor 91% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-02-2022 14:05]

• flippy
  • Niet online

flippy

ice-T106 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:56:
Zijn best wat systemen op de markt. Maar lijken deels toch meer nadelen aan te zitten dan voordelen. (duur, warm, reparaties,..)
Misschien kun je net zo goed voor een tussenvorm gaan door een dak te maken met "gewone" panelen. Zag hier op tweakers iemand die dit mooi waterdicht had gemaakt.
Maar hier in de buurt staat ook een schuur met een basic dak (golfplaten of damwandplaten oid). Als je je dak heel vol doet met eventueel een mooie afwerk rand. Dan zou dat wel eens handiger kunnen zijn bij zo'n mooi recht dak.
zo heb ik het ook al eens gedaan. bestaand dak strippen tot de balken. isolatie tussen de balken en OSB erover en een rol EPDM en dan zonnepanelen erop.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 10:16
In dit topic staat een mooi voorbeeld van een schuur.
Iets neer beneden scrollen.
Ik vindt die manier toch eigenlijk best wel "chique"

Offerte voor PV's: woning, schuur of grasveld

[Voor 21% gewijzigd door NL_Scratch op 04-02-2022 14:48]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Topicstarter
Iedereen voor zover bedankt want er zitten wel dingen bij waar ik echt iets mee kan.
Wilke schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:06:
Lock-in/problemen met vervanging zijn inderdaad een aspect, denk ook aan gevolgen bij brand. Op dakpannen gebeurt er dan relatief weinig (hopelijk), maar als het deel van je dakconstructie is, is dat anders. Maar goed, het gaat om een schuur begrijp ik, dus dat risico zou je wel kunnen lopen waarschijnlijk.
Dat dacht ik op te lossen door gebruik te maken van sandwich panelen met glaswol. Deze zijn in princiepe onbrandbaar.
flippy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:30:
omvormer kan je begrenzen dus dat is niet een probleem. immers zit je ook met je selectiviteit.

wat je kan doen en mogleijk ook wat toekomstbestendiger is dat je 3 hybride omvormers pakt (en aan elkaar knoopt voor 3 fase) en elk een eigen string geeft om mee te spelen. kan je ook eventueel shaduwval mee opvangen als je de strings daarop goed afstemt. dan heb je nog de optie om er 1 accu aan te koppelen als je later word genaait op de saldering en kan je gewoon uit je accu trekken.
kijk maar eens naar de growatt SPF5000ES. die is mogelijk meer geschikt. dan is het ook makkelijk om met een warmtepomp/aircos de boel warm te houden. je kan dan gewoon expres meer verbruiken op je airco of boilers als je accu vol zit en je kan/mag niet meer terugleveren.
Goed punt. Ik had dat hier nog even buiten beschouwing gelaten maar in de kelder van het woonhuis komen een aantal overgedimensioneerde buffervaten. Deze kunnen/moeten opgewarmd worden als de zon schijnt zodat dat 's nachts niet nodig is.

Ik denk ook dat het zinniger is om te optimaliseren voor opbrengst in de ochtend/avond/winter en niet zo zeer als hartje zomer de zon schijnt. Voor zover dat kan. Daar moet ik even op studeren. Je zou zeggen dat meer panelen in een string eerder "aan" gaan?
bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:01:
Het "grote" In-dak Zonnepanelen topic

Dus: staal/sandwich onderdak. Staaldak montage (inlegrails!) erop. Volknallen met de best passende panelen om het geheel te vullen (of je dakafmetingen erop aanpassen).
Vervolgens dakrandafwerking omhoog brengen zodat het optisch 1 geheel is.
Helft van het geld van een duur tegelsysteem, en ook nog eens (veel) meer opbrengst.

Warmte, waterdichtheid en brandgevaar zijn hier geen (mogelijk) probleem.
Kosten zijn ook lager aangezien je geen pannen hoeft te kopen, dus eigenlijk alleen maar voordelen. ;)
Ik ben nu aan het kijken hoe ik dat kan afwerken. Voor de nokvorst en de zijkanten heb ik al wel een idee. Alleen heb ik een overhangend dak en ik heb nog geen mooie oplossing gezien voor de goten. Zal eens kijken hoe ze dat nu hebben gedaan.

Met bijv. de Hyundai 390WP HiE-S390VG zou ik er 4x8 per zijde is in totaal 64 op kunnen proppen. Dat komt dan op 24.960 Wp. Prijs voor de panelen is ongeveer gelijk maar de besparing om montage is groot. Ik ben dan ook vrij in de keuze voor een omvormer. Mogelijk zelfs power optimizers/micro omvormers.

Ik zal volgende week eens met m'n beste Paint skilzz een tekeningetje maken van wat misschien een oplossing is voor normale panelen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Met zetwerk kun je alles maken. Houten bakje eronder, EPDm erin en je hebt een custom goot.

Waarom zou je optimizers willen? Je hebt al zoveel overkill aan vermogen (wel goed!) op je 3x25A aansluiting dat 1 of een paar panelen in de schaduw niet veel uit gaat maken.
Een optimizer maakt van schaduw geen zon…

Die Hyundai zijn wel echt mooie panelen trouwens!

[Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-02-2022 16:33]

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Ik ben bezig met een garage, met 18 longi panelen op een SMA 5.0 tripower. Panelen liggen indak, tussen pannen.

PVOutput

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
De omvormer is officieel niet selectief op 3x25A, maar is dat voor teruglevering van belang? Sommige vinden van wel, sommige niet. Ik zou het gewoon doen.

Ben stiekem nieuwsgierig naar de (losse) prijs van die paneeltjes?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• flippy
  • Niet online

flippy

TheBorg schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:25:
Goed punt. Ik had dat hier nog even buiten beschouwing gelaten maar in de kelder van het woonhuis komen een aantal overgedimensioneerde buffervaten. Deze kunnen/moeten opgewarmd worden als de zon schijnt zodat dat 's nachts niet nodig is.

Ik denk ook dat het zinniger is om te optimaliseren voor opbrengst in de ochtend/avond/winter en niet zo zeer als hartje zomer de zon schijnt. Voor zover dat kan. Daar moet ik even op studeren. Je zou zeggen dat meer panelen in een string eerder "aan" gaan?
het punt waneer je panelen beginnen per opwekken moet je gewoon negeren. dat is losse wattjes waar je dan naar kijkt. met zon formaat systeem is dat totaal niet belangrijk.

probleem is dat je het juiste balans hebt in energieproductie en huishouding. dus als je niet met een huisaccu gaat werken zou je 2 tanks moeten aanhouden eentje voor verwarmen of koelen en de andere voor SWW. op beide sluit je dan een warmtepomp aan om ze op temperatuur te krijgen. het is wel zinloos om met spiralen te werken om maar energie af te stoken als je het opwekt. het is vele malen efficentier om een warmtpomp te laten stampen tot je tanks warm zijn (of koud in de winter) en wat je overhebt in een accu op te slaan voor je normale huisverbruik. als je dan nog wat overhebt zoals in de volle zomer lever je dat gewoon terug. maar vooral voor in de winter moet je kunnen pakken wat je pakken kan. dus dan moet je de buffertank gewoon niet gebruiken en je warmtepomp direct je vloerverwarming inpompen, dat is het meest efficient. met een simpel 3wegklep erbij regel je dat zo in.

puur vannuit efficientieoogpunt is een thuisaccu efficenter dan joekels van buffertanks. vooral in de winter.
litertje of 300 voor SWW en dan ben je er wel. kleine accu aan de muur van de kelder en klaar. scheelt berg ruimte en geen gedoe met extra pompen en gerommel met tanks.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 04-02-2022 22:18]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:59:
De omvormer is officieel niet selectief op 3x25A, maar is dat voor teruglevering van belang? Sommige vinden van wel, sommige niet. Ik zou het gewoon doen.

Ben stiekem nieuwsgierig naar de (losse) prijs van die paneeltjes?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Boschkabouter schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:35:
Ik ben bezig met een garage, met 18 longi panelen op een SMA 5.0 tripower. Panelen liggen indak, tussen pannen.[Afbeelding]
Dit ziet er echt super netjes uit. De uitdaging bij mij is echter dat de panelen echt van rand tot rand liggen. Ik heb geen centimeter over. Daar heb ik nog niet kant en klaar materialen voor gevonden. Ik heb wel wat ideeen en ga ik proberen te tekenen.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Topicstarter
Ik ben nog bezig met m'n speurtocht maar ik zal illustreren wat het probleem is.

Het systeem van Kingspan.

Het systeem van Falk.

Sorry maar dat ziet er gewoon echt niet uit.

SCX Solar doet dat wel netjes. Maar dan ben je helemaal gebonden aan hun systeem. En een portrait orientatie van de panelen.

Er zijn wel bedrijven die zetwerk op maar maken voor de randen. Daar ga ik eens naar kijken.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar stel je nu eens voor dat je bij de bovenste twee met gepoedercoate panelen de ruimtes opvult, tot boeidelen? Dan ziet het er al strakker uit. En jij kan je dak zelf bedenken, zodat het mooier uitkomt.

Kijk anders eens naar de morgenwonen huizen van volkerwessels: https://www.morgenwonen.n...an-de-woning/gevel-en-dak

Die hebben een strak dak, met panelen.

Wise enough to play the fool

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:46
Ik heb hier op Tweakers al wel vaker mooie voorbeelden voorbij zien komen, kan ze zo snel niet vinden.

Deze is ook wel strak, misschien de gootaansluiting nog niet helemaal naar wens.

AUijtdehaag in "Zonnepanelen op schuurdak"

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bbbrumbrum
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:43:
Ik ben nog bezig met m'n speurtocht maar ik zal illustreren wat het probleem is.

[Afbeelding]
Het systeem van Kingspan.

[Afbeelding]
Het systeem van Falk.

Sorry maar dat ziet er gewoon echt niet uit.

[Afbeelding]
SCX Solar doet dat wel netjes. Maar dan ben je helemaal gebonden aan hun systeem. En een portrait orientatie van de panelen.

Er zijn wel bedrijven die zetwerk op maar maken voor de randen. Daar ga ik eens naar kijken.
Heb je de gelinkte topics al wel bekeken?

Niet denken in veel te dure “systemen”.

Alhoewel ze in je voorbeelden gewoon lui zijn geweest, er zit al zetwerk naast de panelen, met een half dagje meer werk hadden ze hier iets op maat van kunnen maken tot 1 strak ogend vlak.
Wil je zoiets als SCX, dan heb je hiervoor wel inlegrails nodig, anders blijf je de klemspacingsruimte tussen de panelen houden.

Wat je wilt bestaat al lang, en is gewoon een combinatie van hoe PV op schuurdaken word gelegd, en zelf (!) creatief met boeiboorden/dakranden zijn.
Het is niets meer dan een houten framepje uitbouwen naast je panelenrij, waterdichtaansluiting op je damwand en overlappend daar je zetstuk op vast lijmen.
Ik heb de lijsten geschroefd, niet perse heel mooi maar als er iets met PV aan de hand is wel makkelijker te verwijderen.
Voor waterdichting van overgangen en aansluitingen kun je een zelfklevende aluminium loodvervanger zoals Nedsaflex, met afstand fijnste spul dat ik gebruikt heb.
Kijk bvb eens op zetwerkwinkel.nl, bijna alles is mogelijk en kost niet de wereld. Maar dat had je zelf ook al door zie ik nu.

Helaas weinig fotos van under construction, maar hier nog eindresultaat;

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-02-2022 22:34]

• campr112
  • Laatst online: 27-03 15:25
SMA inverters kiezen, die kan je 'knijpen' zodat ze niet het 'volle' vermogen leveren.

Be more, use Linux.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Schuurtje onder de zonnepanelen bouwen, als je een rechttoerechtaan dak hebt kun je alles precies uit laten komen met standaard zonnepanelen.
Als voorbeeld de Markerwadden:

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee