Toon posts:

Offerte voor PV's: woning, schuur of grasveld

Pagina: 1
Acties:

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 13:18
Foto's

Vanaf 1 april zijn wij eigenaar van dit mooie huis. En ik wil hier graag zonnepanelen opgaan leggen. We hebben mogelijkheden om de PV's op 3 plekken neer te leggen. Het dak van het huis, van de schuur of op het weiland.

Beschikbare (dak)ruimte

Er zijn 3 plekken om PV's neer te leggen:

1: Op het dak van de woning. Hier is wel schaduw van de boom bij de buren (rode pijl). Het dak dat ZO ligt is 34 graden, dakgedeelte NW is 21 graden.

2: Op het dak van de schuur. Deze ligt beide voor NW/ZO onder een hoek van 20 graden. Ik moet nog even checken of het dak stevig genoeg is, maar dat lijkt me wel. Hier is er last van de gele boom, maar die willen we wel weghalen. Dan hebben we ook een beter uitkijk vanuit de woonkamer. Hebben we dan nog veel last van de bomen bij de witte pijl?

3: Op het weiland bij de blauwe pijl. In een offerte van de huidige bewoners is dit als optie genoemd, maar daarin staat nog wel wat voorwaarden als een stevige ondergrond. Ik ben zelf totaal niet handig, dus ik kijk hier tegenop. Ik lees ook hier en daar dat de kosten voor montage/stellage best prijzig zijn, en niet opwegen tegen het voordeel van geen schaduw.
Schaduw
Zie eigenlijk hierboven. De rode, gele en witte pijl zijn bomen die schaduw (kunnen) veroorzaken.
De rode boom is van de buren, daar kunnen we natuurlijk niet zoveel mee. De andere bomen zijn van onszelf. De gele boom willen we prima weghalen. De witte pijl bomen kunnen we eventueel snoeien.

Jaarverbruik
Ons jaarverbruik zal 4000 kWh voor het huis zijn en 2400 kWh voor de electrische Fiat van mijn vrouw.

Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik moet dit nog checken bij de huidige eigenaren, maar gezien er al een laadpaal is, vermoed ik 3 fase.

Budget en doel
Budget is niet het probleem, doel is vooral financieel voordeel op de lange termijn.

Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga alles laten doen. Ik ben zelf niet zo technisch. Ik ben aan het lurken in het grote PV-topic. Allemaal erg interessant, maar het gaat me technisch al snel boven mijn pet.

Bijhouden van data
Prima als dit via een app gebeurd, hoe niet super uitgebreid.

Reeds verkregen offertes
Ik heb offertes van Coolblue, Susteen en Sungevity. Elk bedrijf heeft een andere benadering. Coolblue voorstel is op het dak van de woning, Susteen op het weiland (maar verwacht dan ook zelf wat werk) en Sungevity voor het dak van de schuur.

Hier de voorstellen van Coolblue en Sungevity.

Regio
Doetinchem

Alvast bedankt voor het meedenken.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:45

timovd

Voorsprong door techniek

Op een grasveld vind ik een doodzonde, net als zonneparken langs (snel)wegen. Er is nog een hoop plek op gebouwen. Ik heb geen ervaring met zonneparken, maar mijn inschatting is dat je qua (bevestigings)materiaal een stuk meer kwijt bent.
Probeer zelf eens e.e.a. bij elkaar te klikken (bij bijvoorbeeld Winkelman) op basis van bovenstaande offertes.
Ik moet dit nog checken bij de huidige eigenaren, maar gezien er al een laadpaal is, vermoed ik 3 fase.
Dat hoeft zeker niet. Als de laadpaal is gebruikt voor een plugin-hybride, is de laadpaal waarschijnlijk 1-fase. De hoofdaansluiting kan dan alsnog wel 3-fase zijn. Dat staat er los van. In de offertes staan piekvermogens van 7-9kW. Dat moet sowieso op 3 fase.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
let op dat in dit soort situaties best vaak het weiland daadwerkelijk ook weiland is en dat je daar niet zomaar iets mag bouwen. ik zou het gewoon op de gebouwen doen. Op de grond zou wat mij betreft afbreuk doen aan het mooie plekje, dus eerst de gebouwen vol

• Aristos
Misschien goed om te zeggen dat het huis of de schuur sterk mijn voorkeur heeft. Alleen wanneer het veel makkelijker én financieel interessant zou zijn, zou het weiland voor mij een alternatief zijn.

Ik zoek dus eigenlijk naar argumenten gezien de schaduw voor óf de woning óf de schuur.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:56
Gezien de grootte van het huis (275m2) en de toekomstige elektrificatie zou ik het toch iets ambitieuzer insteken (40 panelen). Zowel beide kanten van het huis als de schuur zijn geschikt.

Als je enigszins technisch bent kan je zelf ook al de boel modelleren in de SolarEdge Desginer of SunnyDesign. Dit is niet echt ingewikkeld.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
Optie waar erg weinig installateurs aan gaan denken: Vanaf 28-32 panelen zakt SolarEdge plots in prijs (Maar net boven SMA). Je gaat de vaak veel te zware SE16K, maar raar genoeg goedkoper dan SE10K, inzetten waar je p730/p801/p850/p950/p10xx op kan gebruiken. Dat zijn optimizers waar 2 panelen op gaan.

Dan heb je de oplossing die het beste omgaat met alle bomen om het huis... Zonder de prijs Coolblue hoog te maken.

In SolarEdge designer zijn sinds vorige maand de bomen in te tekenen; waardoor je een inschatting kan maken of het beter is de optimalere ZO kant zo vol mogelijk te leggen, of de minder beschaduwde NW kant.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Achter rechts van het weiland heb je nog een gebouw/terras?
Kan je daar niet iets moois wegzetten?

Bijvoorbeeld:

Daar heb je de meeste zonuren volgens mij

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Aristos
Met behulp van Ronald ( _/-\o_ ) flinke denkstappen kunnen maken. Ik ben ondertussen handig genoeg in SolarEdge Designer dat ik zelf wat dak-plannen kan maken.

Ik heb nu 2 opstellingen. In beide opstelling gaat de boom met de gele pijl tegen de vlakte (zie OP).

Een opstelling met alles op de schuur en eentje met panelen op het huis (voor en achter) en op de schuur. De achterkant van de schuur heeft best wel last van een paar hoge bomen. De opbrengst van deze opstelling wordt geschat op 9,21 MWh.

De tweede opstelling is een combinatie. Ik vraag me alleen af of de "lange" afstanden tussen de panelen een issue is? Voordeel is dat ik de vlakken pak die het meeste zonlicht krijgen. De panelen aan de NW kant kunnen de avondzon pakken, zodat ik die stroom meteen dan kan verbruiken. Gedurende de dag is mijn curve dus wat platter. De geschatte opbrengst is 9,61 MWh (+4% ivm opstelling 1). Maar geen idee op de complexere opstelling voor extra kosten zorgt? Er loopt een poort van de schuur naar het huis, dus hier kan de kabel makkelijk doorgetrokken worden. (PS: de verdeling van het aantal panelen "oogt" nu niet zo mooi, maar ik wil even 36 met 36 panelen vergelijken.)

Kortom de vragen: wat zijn jullie gedachten? Is de 2de opstelling te complex en daardoor duurder? Nog andere tips?

[Voor 6% gewijzigd door Aristos op 22-12-2021 13:03]

• mathijshooi
Aristos schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:00:
Met behulp van Ronald ( _/-\o_ ) flinke denkstappen kunnen maken. Ik ben ondertussen handig genoeg in SolarEdge Designer dat ik zelf wat dak-plannen kan maken.

Ik heb nu 2 opstellingen. In beide opstelling gaat de boom met de gele pijl tegen de vlakte (zie OP).

Een opstelling met alles op de schuur en eentje met panelen op het huis (voor en achter) en op de schuur. De achterkant van de schuur heeft best wel last van een paar hoge bomen. De opbrengst van deze opstelling wordt geschat op 9,21 MWh.

[Afbeelding]

De tweede opstelling is een combinatie. Ik vraag me alleen af of de "lange" afstanden tussen de panelen een issue is? Voordeel is dat ik de vlakken pak die het meeste zonlicht krijgen. De panelen aan de NW kant kunnen de avondzon pakken, zodat ik die stroom meteen dan kan verbruiken. Gedurende de dag is mijn curve dus wat platter. De geschatte opbrengst is 9,61 MWh (+4% ivm opstelling 1). Maar geen idee op de complexere opstelling voor extra kosten zorgt? Er loopt een poort van de schuur naar het huis, dus hier kan de kabel makkelijk doorgetrokken worden. (PS: de verdeling van het aantal panelen "oogt" nu niet zo mooi, maar ik wil even 36 met 36 panelen vergelijken.)
[Afbeelding]

Kortom de vragen: wat zijn jullie gedachten? Is de 2de opstelling te complex en daardoor duurder? Nog andere tips?
Hah, echt mooi om te zien dat meer mensen zelf aan de slag gaan in de designer. Ook goed om te zien dat de nieuwe bomen feature goed van pas komt.

Ik snap dat je nu 2 scenario's wilt vergelijken met ieder 36 panelen maar je hebt natuurlijk mee ruimte! Denk je dat je huis enigzins geschikt is voor (hybride)warmtepomp? Kijk dan ook naar een simulatie met meer panelen, je hebt een aantal prachtige daken en hiermee de kans om dit grote mooie huis bijna energieneutraal te maken! Wat extra panelen ga je geen spijt van krijgen!

• Aristos
Het huis is uit de jaren '60. Het is wel dubbelglas, maar de spouwmuren en vloer zijn nu nog niet geisoleerd (we gaan er pas in april wonen). De spouwmuren wil ik wel laten isoleren, maar daar is het issue nog dat de verf op het huis niet vochtdoorlatend is. Dat moet ik nog uitzoeken. En de kruipruimte onder het huis is niet begaanbaar, waardoor vloerisolatie blijkbaar ook niet mogelijk is. Daardoor is er door een externe partij (Susteen) aangeraden om gebruikt te maken van een ouderwetse CV ketel.

• mathijshooi
Aristos schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:37:
Het huis is uit de jaren '60. Het is wel dubbelglas, maar de spouwmuren en vloer zijn nu nog niet geisoleerd (we gaan er pas in april wonen). De spouwmuren wil ik wel laten isoleren, maar daar is het issue nog dat de verf op het huis niet vochtdoorlatend is. Dat moet ik nog uitzoeken. En de kruipruimte onder het huis is niet begaanbaar, waardoor vloerisolatie blijkbaar ook niet mogelijk is. Daardoor is er door een externe partij (Susteen) aangeraden om gebruikt te maken van een ouderwetse CV ketel.
Goed al naar gekeken dus. Ik ben zelf absoluut geen expert, maar wat natuurlijk wel zou kunnen is dat je hybride warmtepomp het water opwarmt tot ongeveer een graad of 40, de CV ketel doet dan de rest. Dit zal dan zeker gaskosten besparen, en aangezien je een mooie hoeveelheid aan panelen hebt kan je de energie daarvan voor de verwarming gebruiken.

Misschien is anders wel beter om bijvoorbeeld eerst je schuur vol met panelen te leggen. Je isolatie maatregelen doorvoeren en kijken wat je energie behoefte is om het huis op te warmen. Wanneer dan hybride warmtepomp mogelijk is kan je altijd nog een twee PV systeem op het dak van je huis leggen.

Wel een meerjaren plan maar wel een mooi plan!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Aristos schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:37:
Even een aardig stukje uit migjes in "Wat zijn nog meer voordelen van warmtepompen?" :
migjes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:01:
luxe, een gasketel levert al snel een 20-30kW aan warmte, maar kan maar terug moduleren naar een 5-6kW.
5-6kW is veel te veel voor +95% van het stookseizoen in mijn huis.
dus heb ik nu ook nog een warmtepomp naast mijn gasketel er bij, die levert maar 1,4kW.
Geen idee of dit klopt, wellicht kunnen anderen dat bevestigen. Maar dan zou ik kijken naar een hybride oplossing.
mathijshooi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:01:
[...]

Goed al naar gekeken dus. Ik ben zelf absoluut geen expert, maar wat natuurlijk wel zou kunnen is dat je hybride warmtepomp het water opwarmt tot ongeveer een graad of 40, de CV ketel doet dan de rest. Dit zal dan zeker gaskosten besparen, en aangezien je een mooie hoeveelheid aan panelen hebt kan je de energie daarvan voor de verwarming gebruiken.

Misschien is anders wel beter om bijvoorbeeld eerst je schuur vol met panelen te leggen. Je isolatie maatregelen doorvoeren en kijken wat je energie behoefte is om het huis op te warmen. Wanneer dan hybride warmtepomp mogelijk is kan je altijd nog een twee PV systeem op het dak van je huis leggen.

Wel een meerjaren plan maar wel een mooi plan!
Zeker een optie maar TS moet er rekening mee houden dat je BTW van je aanschaf/installatie eens per 3 of 5 jaar (weet het even niet helemaal zeker) terug kunt vragen. Er zijn wel wat wegen omheen, als je een partner hebt na de terugvraag eea (ondernemingsregistratie en energiecontract) op de naam van je partner zetten op wiens naam nog niks is teruggevraagd (mij aangeraden door BD). Maar wellicht iets om mee te nemen in een plan.

Aan de andere kant, saldering is nu nog 100%, energieprijs en daarmee teruglevertarief bij veel energieleveranciers hoog dus nu is wel het moment om bij overcapaciteit, waarbij je teruglevering deels buiten de salderingsregeling valt, sneller dan eerder terug te verdienen.

• mathijshooi
JT schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:39:
[...]

Zeker een optie maar TS moet er rekening mee houden dat je BTW van je aanschaf/installatie eens per 3 of 5 jaar (weet het even niet helemaal zeker) terug kunt vragen. Er zijn wel wat wegen omheen, als je een partner hebt na de terugvraag eea (ondernemingsregistratie en energiecontract) op de naam van je partner zetten op wiens naam nog niks is teruggevraagd (mij aangeraden door BD). Maar wellicht iets om mee te nemen in een plan.

Aan de andere kant, saldering is nu nog 100%, energieprijs en daarmee teruglevertarief bij veel energieleveranciers hoog dus nu is wel het moment om bij overcapaciteit, waarbij je teruglevering deels buiten de salderingsregeling valt, sneller dan eerder terug te verdienen.
In eerste instantie is het een financiële afweging. Mocht de TS geld over hebben dan kan hij gewoon alle dagen maximaal vol gaan leggen. De jaarproductie zal groter zijn dan het verbruik dus dan krijg je wel de kale terugleververgoeding. Hier moet je dan een beetje slim naar kijken, sommige partijen geven gunstigere vergoedingen dan de ander maar de extra panelen zullen minimaal wel kosten neutraal zijn qua inkomsten de komende 10 jaar.

Naar de toekomst toe zal je wat slimmer moeten omgaan met productie en verbruik wanneer de salderingsregeling afgebouwd wordt. Dus overdag bijvoorbeeld de accu van de auto opladen.

Het neerleggen van maximaal aantal panelen maakt je echter wel beter toekomstproef. Stel de gasprijzen blijven echt zeer hoog, of de belastingen nemen toe omdat we van het gas af moeten. Dan zijn in ieder geval de randvoorwaarden geschept om meer naar elektrische verwarming over te stappen.

• JT

JT

VETAK y0

mathijshooi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:19:
[...]

In eerste instantie is het een financiële afweging. Mocht de TS geld over hebben dan kan hij gewoon alle dagen maximaal vol gaan leggen. De jaarproductie zal groter zijn dan het verbruik dus dan krijg je wel de kale terugleververgoeding. Hier moet je dan een beetje slim naar kijken, sommige partijen geven gunstigere vergoedingen dan de ander maar de extra panelen zullen minimaal wel kosten neutraal zijn qua inkomsten de komende 10 jaar.
Wat ik zeg, maar dan in andere woorden :+
Naar de toekomst toe zal je wat slimmer moeten omgaan met productie en verbruik wanneer de salderingsregeling afgebouwd wordt. Dus overdag bijvoorbeeld de accu van de auto opladen.
Volgens mij heb je palen die laden naar gelang je zonnepark stroom levert. Verder zul je grootverbruikers denk ik vooral zelf op de slimme momenten aan moeten zetten. Ik hoop vooral dat opslagtechniek komende 5 jaar stappen gaat zetten. Zowel qua techniek als prijs. Solid state betaalbaar genoeg om een avondje zonder het stroomnet te kunnen - of langer als dat betaalbaar is.
Het neerleggen van maximaal aantal panelen maakt je echter wel beter toekomstproef. Stel de gasprijzen blijven echt zeer hoog, of de belastingen nemen toe omdat we van het gas af moeten. Dan zijn in ieder geval de randvoorwaarden geschept om meer naar elektrische verwarming over te stappen.
Daarnaast gaat er ook een moment aanbreken dat je eraan gaat verdienen en draag je een steentje bij aan opwekking van groene energie. Dikke prima toch :Y)

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:57
JT schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:25:
[...]

Ik hoop vooral dat opslagtechniek komende 5 jaar stappen gaat zetten. Zowel qua techniek als prijs. Solid state betaalbaar genoeg om een avondje zonder het stroomnet te kunnen - of langer als dat betaalbaar is.
Ik lees ook een elektrische Fiat 500? Van het laatste model?
Volgens mij kan die ook als "thuisaccu" ingezet worden met de juiste laadpaal.

• JT

JT

VETAK y0

DjAntoon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:46:
[...]

Ik lees ook een elektrische Fiat 500? Van het laatste model?
Volgens mij kan die ook als "thuisaccu" ingezet worden met de juiste laadpaal.
Moet de auto wel V2G ondersteunen, dat is volgens mij niet het geval.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:57
JT schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:02:
[...]

Moet de auto wel V2G ondersteunen, dat is volgens mij niet het geval.
Ik begrijp dat het nieuwste model dat wel zou doen...

• JT

JT

VETAK y0

DjAntoon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:33:
[...]

Ik begrijp dat het nieuwste model dat wel zou doen...
Ah, dat zou mooi zijn. Zal de TS vast wel weten :) Geloof trouwens dat V2G laadpalen nog wel érg duur zijn.

• Aristos
Ik ga even onderzoeken wat voor laadpaal het is.

Ik ben vooral getriggerd door de hybride warmtepomp. Het idee van minder gas en meer gebruik van mijn zonnepanelen staat me wel aan. Ben wel benieuwd hoe de salderingsregeling in de toekomst eruit gaat zien. In de zomer met veel zon, heb je natuurlijk die pomp niet nodig. En in de winter met weinig zon, juist wel. Stel dat de saldering er dan helemaal af gaat, zoals in 2031 de bedoeling is, vraag ik me af of het voordelig genoeg is.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57
Even heel wat anders - als je er een weiland bij hebt, is horizontale aard warmte ook nog een mooie optie.

• JT

JT

VETAK y0

Aristos schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:20:
Een gewone laadpaal is qua kosten volgens mij niet zo spannend. Maar eentje die V2G ondersteunt, wat je auto dan ook moet ondersteunen, die zijn volgens mij erg duur. Je kunt dan als je beide hebt de accu van je auto gebruiken om stroom te leveren aan je huis.
Ik ben vooral getriggerd door de hybride warmtepomp. Het idee van minder gas en meer gebruik van mijn zonnepanelen staat me wel aan. Ben wel benieuwd hoe de salderingsregeling in de toekomst eruit gaat zien.
Dat is al te vinden op de website van de overheid. Die gaat, zo uit mijn hoofd, vanaf 2023 langzaamaan omlaag. Je zegt dat je het niet nodig hebt maar wellicht kun je met die dingen ook een vat water warm houden voor warmwaterconsumptie. Maar dat weet ik niet precies.
In de zomer met veel zon, heb je natuurlijk die pomp niet nodig. En in de winter met weinig zon, juist wel. Stel dat de saldering er dan helemaal af gaat, zoals in 2031 de bedoeling is, vraag ik me af of het voordelig genoeg is.
Rekenen :) Gaat het je alleen om de kosten of ook om milieu? Want dat laatste kan je dan allicht ook meenemen in je overweging. Een beter milieu gaat er natuurlijk niet voor nop komen. Maar de salderingsregeling is niet binnen 2 jaar weg. En je kunt subsidie krijgen: https://www.milieucentraa...ngen/subsidie-warmtepomp/

[Voor 5% gewijzigd door JT op 22-12-2021 20:45]

• mathijshooi

Ik ben vooral getriggerd door de hybride warmtepomp. Het idee van minder gas en meer gebruik van mijn zonnepanelen staat me wel aan. Ben wel benieuwd hoe de salderingsregeling in de toekomst eruit gaat zien. In de zomer met veel zon, heb je natuurlijk die pomp niet nodig. En in de winter met weinig zon, juist wel. Stel dat de saldering er dan helemaal af gaat, zoals in 2031 de bedoeling is, vraag ik me af of het voordelig genoeg is.
Vergeet niet dat veel andere isolatie maatregelen vaak een beter rendement hebben, maar daar heb je ook al plannen voor.

het afbouwen van de salderingsregeling pleit er alleen maar voor om zo snel mogelijk maximaal panelen te leggen, want dan heb je eerder je panelen terugverdient. En wanneer de regeling volledig is afgeschaft heb jij je panelen al lang terug verdient en heb je als het ware "gratis" stroom. Dit geld niet voor de productie die bovenop je eigen verbruik zit. Daar krijg je nu al de terugleververgoeding voor en dat zal voorlopig zo blijven. Verschillende partijen hebben wel hogere vergoedingen dus bij veel overschot kan je hier naar kijken.

Het is waar dat je in ze zomer natuurlijk veel meer productie hebt die je niet voor CV water kan gebruiken. Je zou het wel voor een boiler kunnen gebruiken om je warm kraanwater op te warmen, maar dit is wel minder efficient. Waarschijnlijk wel ook nog steeds goedkoper wanneer dit met de elektriciteit gebeurd die je anders voor het lagere teruglevertarief zou hebben verkocht.

In de winter heeft je warmtepomp de meeste energie nodig, dus ook hier is het handig om een maximaal aantal panelen te hebben omdat de winterproductie bij definitie minder is. Wat je wel zal zien is dat op echt koude dagen zoals de laatste 2 dagen het vaak wel zonnig weer is. Bij een flink PV aantal op je dank zal je dan meer dan genoeg energie alsnog produceren om in ieder geval een flink aandeel van je huis te kunnen verwarmen.

Kijk bijvoorbeeld naar onze nationale weerman, die had eergister gewoon 31 kWh van zijn dak, daar kan je aardig je huis mee verwarmen: https://twitter.com/Gerri.../1473325196543246341?s=20

Al met al kan je zo denken: de push is om van het gas af te gaan. De kosten voor gas zullen dus erg gaan stijgen. Hoe kan je dit voor jezelf mitigeren? Door dus randvoorwaarden te scheppen voor jezelf dat je meer mogelijkheden hebt om elektrisch te verwarmen. In jouw geval heb je 2 opties, ik leg eerst het dak van de schuur of het huis vol en kijk het even aan. Of je gaat direct all in en schaft dan direct of desnoods of jaar of 2 hybride warmtepomp aan.

• mathijshooi

Kijk ook hier even, informatieve grafiek over warmtepomp vs cv ketel. https://youtu.be/dkMDe3xVsGI?t=1529

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:03

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zie in alle offertes dure dingen staan als Enphase en SolarEdge maar als je 2 daken hebt met 4 x plek voor panelen, dan waarom niet gewoon besparen op die dure dingen en gewoon alles gelijk vol leggen met panelen? Daar heb je meer rendement van. En inderdaad heb je dan eerst “teveel” productie maar zoals genoemd verdiend zichzelf dat op termijn wel terug, en nog sneller als je eigen gebruik verder stijgt als je van het gas af gaat, en nog sneller als (na saldering) je “slimmer” stroom gebruikt wanneer het opgewekt wordt, dus auto laden en de was draaien als de zon schijnt. En op een beetje zomerse dag kan je dat dan gewoon allemaal tegelijk doen! Ik heb hier 16,17 kwp op ZO en NW liggen, en in de zomer heb ik tussen 12 uur en 3 uur ca 10 kw aan stroom. Succes met dat direct op te maken!

Ook heb je met panelen op ZO en NW een prachtige spreiding van de opbrengst zodat je zoveel mogelijk direct kan gebruiken. En je ook na saldering een hoog percentage eigen gebruik kan krijgen. Om zo min mogelijk energie te hoeven kopen.

Later nog bijleggen, of een bestaande installatie aanpassen, of “oh had ik maar meer panelen” wil je allemaal heel graag voorkomen. Doe het dus gelijk goed.

En nee panelen in een weiland leggen is echt zonde als je niet eerst alle daken vult met panelen. Als je over 5 jaar nog steeds te weinig PV opbrengst hebt, kom dan nog maar eens weer :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mathijshooi
Gerco-M schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:04:
Ik zie in alle offertes dure dingen staan als Enphase en SolarEdge maar als je 2 daken hebt met 4 x plek voor panelen, dan waarom niet gewoon besparen op die dure dingen en gewoon alles gelijk vol leggen met panelen? Daar heb je meer rendement van. En inderdaad heb je dan eerst “teveel” productie maar zoals genoemd verdiend zichzelf dat op termijn wel terug, en nog sneller als je eigen gebruik verder stijgt als je van het gas af gaat, en nog sneller als (na saldering) je “slimmer” stroom gebruikt wanneer het opgewekt wordt, dus auto laden en de was draaien als de zon schijnt. En op een beetje zomerse dag kan je dat dan gewoon allemaal tegelijk doen! Ik heb hier 16,17 kwp op ZO en NW liggen, en in de zomer heb ik tussen 12 uur en 3 uur ca 10 kw aan stroom. Succes met dat direct op te maken!

Ook heb je met panelen op ZO en NW een prachtige spreiding van de opbrengst zodat je zoveel mogelijk direct kan gebruiken. En je ook na saldering een hoog percentage eigen gebruik kan krijgen. Om zo min mogelijk energie te hoeven kopen.

Later nog bijleggen, of een bestaande installatie aanpassen, of “oh had ik maar meer panelen” wil je allemaal heel graag voorkomen. Doe het dus gelijk goed.

En nee panelen in een weiland leggen is echt zonde als je niet eerst alle daken vult met panelen. Als je over 5 jaar nog steeds te weinig PV opbrengst hebt, kom dan nog maar eens weer :P
Amen

• Aristos
Dank voor alle commentaren en adviezen. Ik ben wel overtuigd van 40 zonnepanelen en hybride warmtepomp.

Nog 2 issues:

1. Ik moet erachter zien te komen of het isoleren van mijn spouwmuren goed kan. In een offerte van een bedrijf staat dat door verf op de buitenmuren, deze muren niet meer vochtdoorlatend zijn. Die zou als gevolg kunnen hebben dat je vochtproblemen krijgt. Dat moet ik even uitzoeken.

2. Ik kreeg van een van de bedrijven die een offerte voor PV's heeft gedaan te horen dat je maar max €2500 btw kan terugvragen, en dat dat dus je aantal pv's beperkt dat je op je dak kan leggen. Maar ik lees hier niets over op internet. Iemand hiermee bekend?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:03

Gerco-M

mijn tornado res.

1. Geen idee. Wel hebben wij ook vochtproblemen in huis en werden juist geadviseerd de buitenmuur te impregneren om vochtproblemen te voorkomen. Misschien iets met dat een laag “vochtopsluitend” wel mag om het te stoppen maar 2 niet omdat je het dan insluit en het dus misschien ligt aan je binnenmuur / wand / wandbedekking?

Wel trouwens is meer isolatie altijd beter. En meer PV is ook altijd beter. Dus in principe staan deze kwesties los van elkaar zou ik denken. Ik heb hier max PV gelegd om ons verbruik net te kunnen dekken. Nu ik heb hier heb geisoleerd en het er op lijkt dat we stroom besparen is er weer stroom “over” voor leuke dingen zoals een Quooker, warmtepomp boiler, badkamer boiler en andere leuke dingen

2. Klinkt als verkoop onzin. Nog nooit van gehoord. En ik heb op 2 offertes van in totaal E14k ex ook BTW terug gevraagd en dat was toch echt meer dan het genoemde bedrag schat ik zo in. Als eenmanszaak hier wel te verstaan.

[Voor 26% gewijzigd door Gerco-M op 24-12-2021 17:06]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mathijshooi
Aristos schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:39:
Dank voor alle commentaren en adviezen. Ik ben wel overtuigd van 40 zonnepanelen en hybride warmtepomp.

Nog 2 issues:

1. Ik moet erachter zien te komen of het isoleren van mijn spouwmuren goed kan. In een offerte van een bedrijf staat dat door verf op de buitenmuren, deze muren niet meer vochtdoorlatend zijn. Die zou als gevolg kunnen hebben dat je vochtproblemen krijgt. Dat moet ik even uitzoeken.

2. Ik kreeg van een van de bedrijven die een offerte voor PV's heeft gedaan te horen dat je maar max €2500 btw kan terugvragen, en dat dat dus je aantal pv's beperkt dat je op je dak kan leggen. Maar ik lees hier niets over op internet. Iemand hiermee bekend?
Goed bezig! Onderzoek wel even goed de aanschaf van de warmtepomp, wat is de behoefte en randvoorwaarden. Aangezien je eerst toch al de panelen gaat leggen kan de warmtepomp altijd over en jaar volgen wanneer je ook beter inzicht in gasverbruik hebt.

Op de website van de belasting dienst staat alleen dit:

Let op!

Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen van meer dan 10.000 Wattpiek? Dan kunt u geen forfait gebruiken en moet u de btw zélf berekenen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-voor-zonnepanelen-ik-ben-particulier

Dus zoals ik het lees is >10000 Wp geen probleem, het is alleen wat meer geregel.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 18:31
Ja mensen zien hier soms nogal bang voor de 10.000Wp "grens".
In het ergste geval kun je de volledige btw aangifte enz uitbesteden voor rond de 100 euro. Dus zeker geen reden om niet boven de 10.000Wp te gaan.
Hier nog iemand met de instelling doet het gelijk in 1 keer goed. Zelfs al produceer je "teveel" dan verdien je dat nog steeds prima terug.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee