Foto's
Vanaf 1 april zijn wij eigenaar van dit mooie huis. En ik wil hier graag zonnepanelen opgaan leggen. We hebben mogelijkheden om de PV's op 3 plekken neer te leggen. Het dak van het huis, van de schuur of op het weiland.
Beschikbare (dak)ruimte
Er zijn 3 plekken om PV's neer te leggen:
1: Op het dak van de woning. Hier is wel schaduw van de boom bij de buren (rode pijl). Het dak dat ZO ligt is 34 graden, dakgedeelte NW is 21 graden.
2: Op het dak van de schuur. Deze ligt beide voor NW/ZO onder een hoek van 20 graden. Ik moet nog even checken of het dak stevig genoeg is, maar dat lijkt me wel. Hier is er last van de gele boom, maar die willen we wel weghalen. Dan hebben we ook een beter uitkijk vanuit de woonkamer. Hebben we dan nog veel last van de bomen bij de witte pijl?
3: Op het weiland bij de blauwe pijl. In een offerte van de huidige bewoners is dit als optie genoemd, maar daarin staat nog wel wat voorwaarden als een stevige ondergrond. Ik ben zelf totaal niet handig, dus ik kijk hier tegenop. Ik lees ook hier en daar dat de kosten voor montage/stellage best prijzig zijn, en niet opwegen tegen het voordeel van geen schaduw.
Schaduw
Zie eigenlijk hierboven. De rode, gele en witte pijl zijn bomen die schaduw (kunnen) veroorzaken.De rode boom is van de buren, daar kunnen we natuurlijk niet zoveel mee. De andere bomen zijn van onszelf. De gele boom willen we prima weghalen. De witte pijl bomen kunnen we eventueel snoeien.
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik zal 4000 kWh voor het huis zijn en 2400 kWh voor de electrische Fiat van mijn vrouw.Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik moet dit nog checken bij de huidige eigenaren, maar gezien er al een laadpaal is, vermoed ik 3 fase.Budget en doel
Budget is niet het probleem, doel is vooral financieel voordeel op de lange termijn.Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga alles laten doen. Ik ben zelf niet zo technisch. Ik ben aan het lurken in het grote PV-topic. Allemaal erg interessant, maar het gaat me technisch al snel boven mijn pet.Bijhouden van data
Prima als dit via een app gebeurd, hoe niet super uitgebreid.Reeds verkregen offertes
Ik heb offertes van Coolblue, Susteen en Sungevity. Elk bedrijf heeft een andere benadering. Coolblue voorstel is op het dak van de woning, Susteen op het weiland (maar verwacht dan ook zelf wat werk) en Sungevity voor het dak van de schuur.Hier de voorstellen van Coolblue en Sungevity.
Regio
DoetinchemAlvast bedankt voor het meedenken.