Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 20:37

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Ik zoek advies van jullie over mijn MV (enkel afzuiging in de badkamer). Deze hangt in de slaapkamer van mijn zoon en die wordt nogal eens wakker als ik 's avonds ga douchen. Wat kan ik doen om dit apparaat stiller te maken. Iets van isolatiemateriaal er omheen? Of kan ik beter meteen een nieuwere / stillere variant kopen?

Een goedkope WTW achtige oplossing zou helemaal fijn zijn, zodat de lucht niet helemaal zinloos is verwarmd.

P.S. Excuus voor de plaatjes. mijn GSM is aan vervanging toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy9k457tfCim4cgPX5kJYtiYWNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9U9Frt1h1pRcOP2z2q6SIrv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVroQjop3C5M-rBiJNcjnq14imE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agm8QgwdrBKFYRuU46GpAYqP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2022 19:17 ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:23
Sowieso had het beter met spirobuis aangesloten kunnen worden. Die flexibele buizen is extra luchtweerstand en dus extra geluid. Vooral die afvoer bovenop zit wel erg hopeloos met zo'n flinke knik erin. Met de box aan de andere wand had je gewoon rechtdoor naar boven gekund? Achterwand mogelijk ook, qua massa van de muur (resoneren) is dat ook beter denk ik.

Vaste buis met gladde bochten scheelt al een stuk (niet alleen geluid, ook stroomverbruik. Heb er ooit eens een leuk filmpje over gevonden: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"). Maar helemaal geruisloos zal het nooit worden. Je zou de kast van binnen ook nog kunnen voorzien van noppenschuim en rubbers in het deurkozijntje.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Of je kijkt of je de box wat lager kunt hangen. De bovenste slang is lang genoeg en de onderste is juist wat uitgerekt. Scheelt al wat bochtenwerk denk ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
Probeer de box aan beton te monteren (massa!). Heb dezelfde box hier eens wat vaster gezet en dat scheelde flink wat resonantie.

Verplaatsen naar recht onder de doorvoer scheelt ook.

Verder, compartimenteer de kast (horizontale plank) en vul de ruimte rondom de box helemaal met steenwol. Noppenschuim zoals hierboven genoemd heeft te weinig absorbtiecapaciteit (beinvloedt alleen reflecties).

Tenslotte, maak je afzuiging slim door aan te sturen op basis van luchtvochtigheid. Bijvoorbeeld dat je 's avonds op lagere stand draait maar wel langer. Elders op het forum vind je een mooie zelfbouw module (2 stuks zelfs) om dat voor deze Itho te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou het idd zoeken in unit verplaatsen, gladde buizen gebruiken, en misschien nog de kast isoleren, of een koof in de kast maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:08
teacher schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:41:
Ik zou het idd zoeken in unit verplaatsen, gladde buizen gebruiken, en misschien nog de kast isoleren, of een koof in de kast maken.
Inderdaad. Unit op achterwand monteren, gladde buizen gebruiken en géén scherpe bochten.
Daarna er een koof omheen maken en die vullen met steenwol.

Overigens geen idee wat dit met duurzaam te maken heeft. Dit hoort eerder thuis in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:39
Idd verplaatsen.
Aanzuig vast kanaal. Isoleren. Uitblaas bijv. sonodeck. Of vast en geïsoleerd.
Ventilator en slakkenhuis schoonmaken en zonder luchtlek terugmonteren. Blinde doppen evt afplakken als ze niet goed afdichten en isoleren.
Als het niet stil genoeg is ombouw er om .
- wtw kan ook geluidjes maken. Als je dat doet dan misschien ergens anders dan de slaapkamer
- blijft er vocht in je uitblaasbocht staan? Restrictie=herrie.
- is de balans van de ventilator in orde. Er zitten wel eens gewichtjes aan, vergelijkbaar als bij een auto wiel, als er een afglipt met schoonmaken dan wordt het geluid er niet beter van en bonkerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Reacties afgesplitst van De Duurzame Kroeg deel 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Dit filmpje op YouTube laat op een wat simpel gebrachte manier zien hoe je minder geluid en stroomverbruik krijgt met mv.

YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I...

Laatst heb ik ook nog een demper geplaatst en hoor nu bijna niks meer.

Edit: zie dus reactie van thinkpad

[ Voor 5% gewijzigd door plaspvd op 03-02-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:02

Gerco-M

mijn tornado res.

De unit monteren aan de achterwand en dan aan iets van rubber dempers zal inderdaad het geluid flink verminderen zodat het niet meer kan resoneren en door de constructie heen kan komen.

Zeker als de unit verder ook goed ingepakt wordt in isolatie / demping schuim / anders (zachts) zoals eerder vermeld. Met bovenstaande samen kan je daarmee wel 85% van het geluid dempen denk ik hoor. Niemand die daar dan nog wakker van wordt ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

afgezien van de aangeboden advisen heb ik deze box ook gehad en het is gewoon een lawaaiding uit het jaar kruik.

ik heb een ducobox opgehangen en dat scheelt al aanzienlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 03-02-2022 23:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deze box kan je eenvoudig openen.
De motorplaat zit met 3 schroeven vast (althans dat hoort) en je kan de schroeven eens nalopen want hij heeft misschien onbalans na 10 jaar noeste arbeid.
Wel een overdreven groot ding voor alleen een badkamer die 325m3/u lucht kan verplaatsen, met een beetje pech is hij zonder de 3-weg schakelaar aangesloten (alleen voeding) en draait hij op volle toeren.
Laat de binnenkant eens zien en met name de hoe de voeding erop zit :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Top, wat een goede adviezen allemaal en excuses voor de topic vervuiling.

Het apparaat is neem ik aan aangesloten door een bedrijf uit de buurt, of een aannemer. Tijdens de voorgaande verbouwing.
Maar dat is giswerk, aangezien wij het huis gekocht hebben nadat dit was uitgevoerd.

Het zit aangesloten nu op 230v via een stekker. Uiteraard nog nooit schoongemaakt. Bediening is via rf die in de badkamer zelf in een kast is geplakt.

Afgezien van het verplaatsen en vervangen van de buizen door een betere versie. Zit ik wel te twijfelen. Als dit inderdaad zo'n herrie ding is, als @flippy zegt, dan vraag ik me af of ik hem niet beter kan afschrijven, dan er tijd aan te besteden.
Er is vast een zuinigere versie te vinden. Of is het dmv slimme aansturing via domotica nog wel te doen?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep, alle adviezen zijn goed:

1. Stillere variant nemen (bij voorkeur met 2 standen, zodat je kan kijken of de langzame stand ok is)
2. Monteren aan een muur met meer massa (zware plank of die muur erachter)
3. Lager monteren zodat de leidingen niet zo knikken
4. Gladde leidingen nemen (en leidingen met de grootste diameter)
5. De kist waar het in zit isoleren met iets zwaars

Wat ik heb gedaan is een stille buisventilator met nalooptimer (hij schakelt met het licht en er gaat een schakeldraad naar boven) en omdat mn spirobuizen nog wat zingen, heb ik er van dit spul bij besteld.

Selectie van stille buisverntilatoren
Buisisolatie

Die buisisolatie heb ik vooral om de resonantie naar de badkamer wat te verminderen.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 04-02-2022 07:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:07

thaMini

Tool !!

Je kunt onder en boven de ventilator dit monteren: https://www.ventilatiesho...per-160mm-ventilatiebuis/

Ik had hetzelfde probleem nadat ik deze had vervangen door normale buis, opeens had ik veel meer herrie. Toen ik de geluidsdemper schoon had gemaakt en terugplaatste was het geluid bijne helemaal weg.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Deze Itho Ecofan heeft onder de kap twee potmeters waarmee de minimale en maximale snelheid kan worden ingesteld. Als hij alleen voor een badkamer gebruikt wordt zou je de bovengrens nog een stuk kunnen terugdraaien. De 325m3/h die hij kan is voor alleen een badkamer nogal fors.

"Jaar kruik" en onzuinig is een beetje onzin. De nieuwe Ecofans hebben een grijze deksel t.o.v. deze blauwe, maar volgens mij is deze serie nog niet eens 10 jaar oud en heeft ook al een DC-motor. Stroomverbruik valt ook erg mee, de 43W op de deksel zal met de hoogstand op maximaal gedraaid zijn vermoed ik. En daarnaast draait hij niet uren per dag op die stand. Laagstand zal <10W zijn en hoogstand 25W ofzo?

Alleen vanwege stroomverbruik vervangen is onzin, dat duurt erg lang voordat je dat eruit zou hebben.

Ik zou hem eens openmaken en schoonmaken als je dat in de afgelopen 2-3 jaar niet gedaan hebt. Scheelt ook al in het geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2022 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

itho daalderop was vroeger top maar tegenwoordig
minder en idd erg lawaaiig. Er zijn wat topics over waar ook andere merken voorbij komen

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:30

ericplan

5180 Wp PV

@imdos Alternatief is vervangen door een pijpventilator op het dak, dan heb je het geluid buiten.
https://www.ventilatiesho...hOPs68gtjcMMaAu1dEALw_wcB

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp. Erg welkom.

@ThinkPad je hebt gelijk. De fan doet op lage stand 4,5 - 5,3 W. Maar hoog is wel 42,5 tot 43,5. Midden uiteindelijk niet gemeten. Nu heb ik wel een simpele energymeter PM001-DG / ES-0021 die al +/- 2% afwijking heeft, maar het komt aardig in de buurt.

Ik ga maar voor de 5 genoemde stappen:
  1. geisoleerde buizen
  2. ophangen aan de muur met rubbers
  3. schoonmaken
  4. potmeter instellen
  5. bekisting maken en inpakken met steenwol
@ericplan aardig idee. Maar dan heb ik a) het lawaai buiten. b) de locatie is vrij ongemakkelijk aangezien die strak naast de dakkapel zit. Daar kom ik vanaf het dak echt niet bij. Ook van beneden af gezien niet erg wenselijk. Op mijn platte dak staat daar net een koepel met velux dakramen van beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ThinkPad schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:14:
"Jaar kruik" en onzuinig is een beetje onzin. De nieuwe Ecofans hebben een grijze deksel t.o.v. deze blauwe, maar volgens mij is deze serie nog niet eens 10 jaar oud en heeft ook al een DC-motor.
dat ding hing ook in mijn oude huis toen ik er begin ergens in 2003 of zo kwam wonen.

schoonmaken doet ook maar zoveel, de lagers van de motoren worden gewoon slecht en dan gaat hij resoneren. schoomaken doet daar weinig aan. al had het de levenduur wel kunnen verlengen natuurlijk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Onder het mom van; pics or it didn't happen. Het duurde een behoorlijke tijd trouwens voordat ik hiermee kon starten aangezien die flex buis ineens was uitverkocht 8)7

Ten tijde van de bezigheden een tweetal foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXXZCBPml0RL-LbgagVDUQ-Xfkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6o9wvaj876x4zQ0wxDDGwfh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFF9Y6H3pzcTfglEzxd2ua3y9SM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bunvjr68iz72Qd8JuUencKdH.jpg?f=fotoalbum_tile

En na afloop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYHd1mXGBQ2ead_sEI5-A5vEeKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQ5T6pItQrpylG8YAKiOi76G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrxrPVV4ow1Zcig87lDIrvETxbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Kg0sco15rwGI1ctsDeAwDN6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-hoEhouI0sl_F9qbzc_lX_3mWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNJx6OVVbM10UMW2hqsQZpNt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:02

Gerco-M

mijn tornado res.

Zit die inlaatbuis nou een beetje in de knel of lijkt dat zo?

Verder mooi gedaan!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Grote vraag is natuurlijk: is de boel nu inderdaad een stuk stiller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:09
Kan je niet de aanzuiging via de opening aan de onderzijde doen ipv zijkant? Dit ziet er beetje krap uit ;-)
Pagina: 1