Toon posts:

Verschil energieverbruik mac en windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-01 09:58
Hallo,

Ik heb momenteel een windows pc die het helaas begeven heeft. Moederboard is defect,

Voor de pc had ik een imac. Ik was daar eigenlijk veel meer tevreden over.

Ik weet dat mac zuiniger zijn met energie dan windows pc's.

Kan ik ergens een filmpje bekijken of een blog lezen die daar wat meer in verdiept? Ik kan namelijk niets vinden op het internet dat specifiek daarover gaat.

Ik probeer mijn vriendin te overtuigen om toch voor een mac te gaan. Het voornaamste dat haar tegenhoud is de prijs. Want het design en manier van werken vind ze eigenlijk ook fijner.
De energie kost kan natuurlijk ook een rol spelen.

Dus buiten de grafieken en tabellen. Kan iemand mij vertellen of er een significant vershil is in energie kost over een jaar tijd gezien?

Momenteel heb ik de mac mini m1 op het oog. Ik heb namelijk al een scherm en mijn toetsenboard gebruik ik nog altijd van mijn oude imac. Een vriend van mij heeft de macbook air m1 gekocht en is daar uiterst tevreden over. Hij gebruikt hem voor dezelfde doeleinden als mij. Dat is videomontage.

Bedankt voor jullie antwoorden en tips

Alle reacties

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 13:06
Het is toch niet dat een mac specifiek zuiniger is dan een windows apparaat. Het heeft er met name mee te maken waarvoor en hoe het apparaat gebruikt wordt. Als je op een Mac Pro gaat zitten werken ben je een stuk minder zuinig dan op een standaard windows laptop, bijvoorbeeld. Dat gezegd hebbende zijn de M1 chips volgens mij wel redelijk efficient. Als het gaat om zo zuinig mogelijk werken zou ik naar een air kijken inderdaad, hoewel ik die dan weer niet zou aanraden voor video-editing.

Maargoed, als je vriendin een huis-tuin en -keuken laptop zoekt dan is een Macbook Air aan de prijzige kant natuurlijk. Dan moet ze daar het meergeld voor over hebben, anders kan je ook een zuinige windows laptop uitzoeken..

[Voor 18% gewijzigd door BHStar op 03-02-2022 14:09]

• Yannic92
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-07-2022
Als ik het wattage zie bij de mac mini 150W, dan zal dit gelden bij het opstarten (kan iets hoger zijn) maar verder zal dit apparaat nooit continu 150W verbruiken, tenzij die op volle kracht aan het werk is. Als je deze Mac mini 8 uur per dag zou gebruiken (werkdagen) dan denk ik dat je op verbruik kosten van +/- €30-40 per jaar zit.

Via onderstaande website reken je snel van watt naar kwh, als je dit uitrekent met kwh prijs van je energie leverancier dan kan je ongeveer uitreken wat een apparaat per jaar verbruikt.
watt naar kwh

Daarnaast kwam ik dit artikel tegen. Is zo te zien al wat ouder. Je ziet hier wel wat een Mac mini toen der tijd verbruikte.
Want het design en manier van werken vind ze eigenlijk ook fijner.
Dit lijkt mij toch al iets wat tot een koop kan leiden, al spreek ik dan voor mij zelf :) .

iRacing Profiel | YouTube kanaal

• shortttrack
Ik heb intussen een ruw antwoord kunnen vinden. Het gaat hierbij voornamelijk over de m1 chip. Deze zou 1/3 verbruiken ten opzichte van de intel chips die gebruikt worden in de intel macbook/desktops.

Als ik dan een gemiddeld verbruik op zoek van een windows pc op internet kom ik op een verbruik van €120,- per jaar. Dit bij een "normaal" verbruik van 8 uur per dag. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe de pc is opgebouwd. Maar ik kan me voorstellen dat sterkere modellen ook meer stroom verbruiken.

Maar als we deze cijfers nemen zou het dus betekenen dat de mac mini m1 (die ik graag wil aanschaffen) mij tot zo'n 80 euro per jaar zou kunnen besparen op energiekosten.

Veel mensen zullen er niet aan denken, en als je gewoon een goede pc nodig hebt dan zul je waarschijnlijk hier ook geen rekening mee willen of hoeven houden. Maar ik vind het toch een aanzienlijke jaarlijkse kost. Dit is iets waar mijn vriendin zich wel mee bezig houd.

Het gaat hier over gemiddelden natuurlijk. En een stevige mac pro zal uiteraard meer stroom verbruiken dan een simpele windows laptop. Alhoewel ik daar met die nieuwe m1 chip niet zo zeker meer van ben.

Maar de die ik hier wil maken is uiteraard, de mac mini m1 tegenover een windows pc die even goed presteerd. Dus niet even goede hardware op papier, maar even goed presteren in real life. Heb veel vergelijkingen gezien waarbij de benchmarks van een windows pc hoger liggen dan de mac mini, maar dat de mac mini in real life toch sneller presteerde op vlak van video export bijvoorbeeld. En video is in mijn geval de hoofdreden om de mac mini te kopen. Met daarnaast nog tal van andere redenen.

[Voor 26% gewijzigd door shortttrack op 07-02-2022 13:28]

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
Betaalt je vriendin mee aan deze nieuwe computer? Indien nee: Lekker een Mac kopen. Als jij denkt hier gelukkig van te worden kan geen enkele mogelijke besparing van energie hier tegen op. Die besparing zal toch marginaal zijn.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Maar wat wil je vriendin? Waar gebruik je vriendin het apparaat voor?
Dat stuk mis ik in dit verhaal.

Daarnaast met wat vergelijk je met de Mini M1?

[Voor 20% gewijzigd door corporalnl op 07-02-2022 14:01]

• shortttrack
corporalnl schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:51:
Maar wat wil je vriendin? Waar gebruik je vriendin het apparaat voor?
Dat stuk mis ik in dit verhaal.

Daarnaast met wat vergelijk je met de Mini M1?
Mijn vriendin kan perfect met een zeer basis model windows werken. gewoon word, powerpoint, internet. Echt de basis zaken. Dus die heeft de mac mini gewoonweg niet "nodig". Ondanks dat vindt ze eigenlijk wel dat een mac ook voor haar handiger werkt.

maar ze is nogal zuinig... En omdat ze er geen verstand van heeft denkt ze dat ze voor een beetje minder een minstens net zo goede pc (voor mijn noden) krijgt.

Het is nogal moeilijk om dat haar te laten beseffen dat dat eigenlijk niet zo is. Dat de upgrade minstens evenveel zal kosten dan een mac mini. Maar de buurman is nogal overtuigend in dat hij het wel kan fixen.

• shortttrack
Sitelabs schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:46:
Betaalt je vriendin mee aan deze nieuwe computer? Indien nee: Lekker een Mac kopen. Als jij denkt hier gelukkig van te worden kan geen enkele mogelijke besparing van energie hier tegen op. Die besparing zal toch marginaal zijn.
Ja. De vorige pc heb ik zelf betaald. Maar nu gaan we het samen doen. Simpelweg omdat we tegenwoordig een gedeelde rekening hebben.

• corporalnl
1 topic was niet genoeg dus?

Mac mini m1 of oude pc upgraden.

Hp envy desktop reageert totaal niet.

Maar heeft ze wel met een mac gewerkt? kan ze daar wel mee over weg? Want aan de hand van alle andere topic lijkt het erop dat vooral jij een mac wil.

Daarnaast moet je wel een Mac mini vergelijken met een vergelijkbaar PC/Mini PC model. 80 euro "besparing" op energie ben ik wel benieuwd naar wat voor stofzuiger je hebt gekeken :)

[Voor 58% gewijzigd door corporalnl op 07-02-2022 14:21]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 21:00
shortttrack schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:23:
Ik heb intussen een ruw antwoord kunnen vinden. Het gaat hierbij voornamelijk over de m1 chip. Deze zou 1/3 verbruiken ten opzichte van de intel chips die gebruikt worden in de intel macbook/desktops.

Als ik dan een gemiddeld verbruik op zoek van een windows pc op internet kom ik op een verbruik van €120,- per jaar. Dit bij een "normaal" verbruik van 8 uur per dag. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe de pc is opgebouwd. Maar ik kan me voorstellen dat sterkere modellen ook meer stroom verbruiken.

Maar als we deze cijfers nemen zou het dus betekenen dat de mac mini m1 (die ik graag wil aanschaffen) mij tot zo'n 80 euro per jaar zou kunnen besparen op energiekosten.

Veel mensen zullen er niet aan denken, en als je gewoon een goede pc nodig hebt dan zul je waarschijnlijk hier ook geen rekening mee willen of hoeven houden. Maar ik vind het toch een aanzienlijke jaarlijkse kost. Dit is iets waar mijn vriendin zich wel mee bezig houd.

Het gaat hier over gemiddelden natuurlijk. En een stevige mac pro zal uiteraard meer stroom verbruiken dan een simpele windows laptop. Alhoewel ik daar met die nieuwe m1 chip niet zo zeker meer van ben.

Maar de die ik hier wil maken is uiteraard, de mac mini m1 tegenover een windows pc die even goed presteerd. Dus niet even goede hardware op papier, maar even goed presteren in real life. Heb veel vergelijkingen gezien waarbij de benchmarks van een windows pc hoger liggen dan de mac mini, maar dat de mac mini in real life toch sneller presteerde op vlak van video export bijvoorbeeld. En video is in mijn geval de hoofdreden om de mac mini te kopen. Met daarnaast nog tal van andere redenen.
Mijn nieuwe autoradio verbruikt 1/3e van de energie dan de standaard radio. Daarom bespaar ik per tankbeurt van €100 zo'n €66 ! 8)7

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 00:36
Zelfs als de Mac Mini de helft goedkoper is in stroomverbruik dan de Windows PC ben je nog duurder uit.
De aanschafprijs gooit nogal wat roet in het eten.

Daarbij geloof ik niet dat die Mac Mini daadwerkelijk minder stroom verbruikt. M'n zelfbrouw Ryzen-bak heeft €60 per jaar nodig gehad bij 24/7 aan.

Ga toch fietsen.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-01 12:38
Haha 3 topics om voor jezelf een Mac Mini aanschaf goed te praten :P

• kakanox
Inverted_World schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:15:
Voor z'n vriendin, toch? :+

Ga toch fietsen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:39
Maar je gaat dus 80 euro per jaar besparen en meer betalen voor de Mac in aanschaf. Waar zit de besparing dan eigenlijk in?

Ik zou dan kopen wat mooi en handig werkt.

Wilde zelf al ontzettend lang een surface book hebben en de 3 enkele weken geleden aangeschaft. Heb ik het nodig qua power tegenover mijn game en werk pc. Nope.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:23
Als het alleen voor wat basis dingen is vergeet dan ook niet de meerprijs van een Mac tegenover een Windows machine.
Als je dan al een meer energie gebruikende windows machine hebt kan je die misschien heel wat jaren gebruiken voordat je aan het einde van de streep op hetzelfde bedrag uitkomt.

Edit: ik heb een paar geleden mijn pc in de kast gezet en die is er amper meer uitgekomen.
Hiervoor in de plaats een Chromebook gekocht.
Doet ook wat ik wil, alleen oa veel goedkoper om over de rest maar niet eens te spreken.

Wil je juist een Mac voor een andere reden dan de prijs dat is dan een ander verhaal maar jij hebt het met name over de kosten.

[Voor 38% gewijzigd door Ad de Jong op 07-02-2022 14:19]

Mijn profiel op Discogs

• shortttrack
Inverted_World schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:15:
Ik ben nogal wanhopig in dit geval :P :9

• shortttrack
kakanox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:15:
Zelfs als de Mac Mini de helft goedkoper is in stroomverbruik dan de Windows PC ben je nog duurder uit.
De aanschafprijs gooit nogal wat roet in het eten.

Daarbij geloof ik niet dat die Mac Mini daadwerkelijk minder stroom verbruikt. M'n zelfbrouw Ryzen-bak heeft €60 per jaar nodig gehad bij 24/7 aan.
Je gaat mij niet wijs maken dat je niet minstens 1000 euro nodig hebt om een windows pc de bouwen die minstens even goed presteerd als de mac mini. Ik denk dat we daar wel realistisch in mogen zijn dat de prijs van de mac mini in dit geval erg voordelig is voor wat je krijgt.

• corporalnl
shortttrack schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Je gaat mij niet wijs maken dat je niet minstens 1000 euro nodig hebt om een windows pc de bouwen die minstens even goed presteerd als de mac mini. Ik denk dat we daar wel realistisch in mogen zijn dat de prijs van de mac mini in dit geval erg voordelig is voor wat je krijgt.
Zou hem gewoon kopen. Voordat je de topics maakte wou je de Mac mini al hebben. 8)7

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-01 12:14
[...]

Dat zal niemand echt ontkennen. De vraag is eerder of je vriendin de power van zo'n M1 nodig heeft, of dat ze ook toe kan met een PC die de helft kost.

Share and Enjoy!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 13:06
[...]

Echt de meest basic 5600G build is sneller dan de Mac mini voor een fractie van de prijs. Maar waar hebben we het nog over, ik zie alleen maar kromme beredeneringen om de aanschaf van een Mac Mini goed te praten. Koop alsjeblieft dat apparaat gewoon.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:33
BHStar schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:04:
[...]

Echt de meest basic 5600G build is sneller dan de Mac mini voor een fractie van de prijs. Maar waar hebben we het nog over, ik zie alleen maar kromme beredeneringen om de aanschaf van een Mac Mini goed te praten. Koop alsjeblieft dat apparaat gewoon.
Dit inderdaad.

Een MAC is niet significant zuiniger dan een andere PC voor gelijke prestaties.

Maar... TS probeert zichzelf en vriendin te overtuigen om veel geld aan iets uit te geven... Hoop dat zij er wel in geloofd.

Maar nee, je gaat met het minime verschil in verbruik, zelfs met huidige hoge energie kosten, niet het grote verschil in aanschaf terug verdienen binnen de levensduur.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• kakanox
[...]

Er zit 64 GB RAM in de machine in kwestie, en die is ook nodig. Als je dat werkend in een M1 Mac Mini kan proppen ben ik misschien geïnteresseerd. Overigens draait er niet alleen Windows op. Ook Linux en FreeBSD. En ook dat is nodig.

Ga toch fietsen.

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-01 17:48
Als je zo graag een Mac wilt, koop hem dan gewoon.

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-01 17:48
[...]

Zo bijzonder is het allemaal niet wat er in een Mac Mini zit. Je betaalt voor het appel logootje.

• kakanox
Ik hoop voor TS dat zijn vriendin hier niet meeleest, want dan krijgt hij zijn Mac Mini nooit :+

Ga toch fietsen.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 20:30
[...]

Probeer ons eens wijs te maken dat we €1000 nodig hebben om een soortgelijk systeem te komen (kant-en-
klaar of zelfbouw).

We mogen realistisch zijn dat het meeste geld in het logo gaat.
Klik eens bij je favoriete webwinkel wat vinkjes aan met overeenkomende RAM en schijfruimte. Dan heb je nog keus of je een i3 of i5 wilt. Je zal -of evenveel betalen -of goedkoper uitkomen. Ik zag er zelfs een AIO langskomen. Voor een beetje basic PowerPoint en Office werk zal dat prima voldoen.

Dit deel van de discussie zal je niet winnen, maar daar gaat het niet om. Jij (en als het goed is ook je vriendin) werkt liever op een Mac i.p.v. een Windows werkstation. Want je kan ook nog kijken op een Linux based systeem (Raspberry Pi schijnt ook te kunnen functioneren als simpel werkstation :+ ) welke ook goedkoper en zuiniger uit de voeten zou kunnen komen.

Dus i.p.v. peren, mandarijnen en citroenen vergelijken met je appels, ga kijken welke Mac in je budget past want dat is waar je voorkeur heen gaat en schaf die aan.

[Voor 4% gewijzigd door Fore! op 09-02-2022 14:14]

• shortttrack
Ik heb een mac mini besteld. €590,- in plaats van €799,- voor een nieuwe. Sowieso geen slechte deal denk ik dan.

Heb de 8gb versie besteld. Waarom? Voor mijn vriendin is dat meer dan genoeg. Teveel zelfs want die komt inderdaad toe met de hierboven beschreven basis windows pc. Ik daarentegen maar regelmatig videomontages. Maar voor mij heeft de 8gb versie zeker bewezen dat dat meer dan genoeg is voor de work load die ik eraan geef. Bovendien daalt de mac mini enorm traag in prijs op de tweedehands markt. Dus moest ik toch de 16gb willen dan kan ik dit voor een kleine meer prijs toch aanschaffen.

Het was niet mijn intentie om in dit topic een discussie te starten over welke systeem al dan niet beter/goedkoper is. Ik was oprecht geïnteresseerd in het energie verbruik. Vind daar maar weinig real life tests over terug.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee