Toon posts:

Mac mini m1 of oude pc upgraden.

Pagina: 1
Acties:

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-01 09:58
Hallo

Mijn windows pc de hp envy 750-315nb desktop is gecrasht. Het moederboard en de voeding moeten sowieso vervangen worden.
Nu is het zo dat de prestaties van de pc niet meer voldeden aan wat ik ervan verwacht.

Mijn buurman (die ik nog niet heel goed ken) beweert veel verstand te hebben van pc's. Hij zegt dat hij mijn windows pc kan herstellen/upgraden om zo hetzelfde te kunnen presteren als de nieuwe mac mini m1. En dit voor een prijs die minder is dan de mac mini m1 16gb zijnde €986,-.

Nu vraag ik mij af of dat eigenlijk wel mogelijk is. Aangezien ik mijn buurman nog niet zo goed ken is het oordeel van een forum bijna even waardevol ;)

Moet ik zijn advies eerder wat negeren en gewoon voor de mac mini gaan? ik persoonlijk wil ook echt liever terug naar apple. Om verschillende redenen. Heb hiervoor een imac gehad en was daar in veel opzichten veel meer tevreden van.

Of is het echt mogelijk om een even future proof pc te maken van mijn huidge windows? Want ik heb geen zin om over een paar jaar terug geld te steken in bijvoorbeeld een nieuwe videokaart.

De pc wordt hoofzakelijk voor 2 dingen gebruikt. Mijn vriendin is leerkracht en is dus veel bezig op de pc om digitale cursussen te maken.

Ik gebruik de pc voor video montage. Zeer af en toe durf ik ook wel eens te gamen. Dat is zeer casual en op mijn oude imac had ik meer dan genoeg keus van spellen. En de prestaties tijdens het gamen moeten eker niet de beste zijn.

Wat moet er zeker geupgrade worden aan mijn huidige pc om hem minstens tot bijna even goed te maken als de mac mini?

In de link hieronder vind je de specificaties terug van mijn huidige pc.

https://support.hp.com/be-nl/document/c05404219

Alvast bedankt

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-01 16:05
Moet ik zijn advies eerder wat negeren en gewoon voor de mac mini gaan? ik persoonlijk wil ook echt liever terug naar apple. Om verschillende redenen. Heb hiervoor een imac gehad en was daar in veel opzichten veel meer tevreden van.
niet over nadenken en de mini kopen. Daar word je veel gelukkiger van zo te zien. Prestaties zijn top, je hebt garantie en misschien wel het belangrijkste. Het levert geen gezeik met de buren op als er toch iets niet helemaal choco is met de upgrade die hij wil uitvoeren. Gewoon aangeven dat je toch liever mac hebt.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-01 09:58
Banix schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:40:
[...]

niet over nadenken en de mini kopen. Daar word je veel gelukkiger van zo te zien. Prestaties zijn top, je hebt garantie en misschien wel het belangrijkste. Het levert geen gezeik met de buren op als er toch iets niet helemaal choco is met de upgrade die hij wil uitvoeren. Gewoon aangeven dat je toch liever mac hebt.
Dat van die garantie zat ook al in mijn hoofd. Ik moet mijn vriendin zien te overtuigen. Eigenlijk vind ze de €986,- nog helemaal niet zoveel. Mijn huidige pc koste €1500,-. Maar aangezien ik eerder hobbymatig video's monteer wil ze eerde de lagere kost overwegen.

Maar inderdaad. stel dat er toch iets mis gaat (en die kans bestaat zeker), wat dan...

Bedankt voor je mening :)

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:26
Waarschijnlijk wordt over 4 weken een nieuwe Mac Mini gepresenteerd. Deze is wel wat duurder (met M1 Pro).

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-01 17:23
Ik krijg de indruk dat je gewoon een Mac wilt, maar dat niet deed omdat je nog een computer had en het dan zonde is een nieuwe te kopen. Die machine is nu kapot. Als klopt wat ik zeg lijkt me dat een mooi moment een nieuwe te kopen.

Reparatie gaat ook geld kosten en dan is de vraag in hoeverre dat het nog waard is. Precies om wat je zegt, bepaalde onderdelen zijn al oud en dat kan een bottleneck worden, plus dat kans is dat iets anders het begeeft. En gpu's zijn vandaag de dag niet echt goedkoop.
Ik heb zelf negatieve ervaring met vervangen van een moederbord. Samen met de processor zijn het voor mij onderdelen die ik het niet meer waard vind te vervangen.

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-01 16:05
DBreda schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:56:
Waarschijnlijk wordt over 4 weken een nieuwe Mac Mini gepresenteerd. Deze is wel wat duurder (met M1 Pro).
Als je nog even kan wachten dan is dit wel een goeie idd.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:10
Om je bestaande PC te upgraden stop je er in principe een compleet nieuwe PC in (moederbord, processor, grafische kaart, geheugen) en daar betaal je wat meer voor omdat het geen standaard kast is. Als je het allemaal zeker wil weten kan je je buurman eens om een lijstje vragen met de specs van de onderdelen die hij wil gebruiken. Ik vermoed dat je dan nog een stukje zou kunnen besparen door uit te gaan van een standaard moederbord en ook een nieuwe kast... maar dat weet ik niet zeker.

Het is een tijdje terug dat ik een complete PC heb gebouwd, maar ik weet wel dat je dan op jezelf (of je buurman) bent aangewezen bij problemen. Een nieuwe Mac kopen is wat dat betreft een veel veiliger optie en ik vermoed dat je voor jouw gebruik daar ook beter mee vooruit kan. Verder... zie eerdere comments!

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:47
shortttrack schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:38:
Hallo

Mijn windows pc de hp envy 750-315nb desktop is gecrasht. Het moederboard en de voeding moeten sowieso vervangen worden.
Nu is het zo dat de prestaties van de pc niet meer voldeden aan wat ik ervan verwacht.

Mijn buurman (die ik nog niet heel goed ken) beweert veel verstand te hebben van pc's. Hij zegt dat hij mijn windows pc kan herstellen/upgraden om zo hetzelfde te kunnen presteren als de nieuwe mac mini m1. En dit voor een prijs die minder is dan de mac mini m1 16gb zijnde €986,-.

Nu vraag ik mij af of dat eigenlijk wel mogelijk is. Aangezien ik mijn buurman nog niet zo goed ken is het oordeel van een forum bijna even waardevol ;)

Of is het echt mogelijk om een even future proof pc te maken van mijn huidge windows? Want ik heb geen zin om over een paar jaar terug geld te steken in bijvoorbeeld een nieuwe videokaart.

De pc wordt hoofzakelijk voor 2 dingen gebruikt. Mijn vriendin is leerkracht en is dus veel bezig op de pc om digitale cursussen te maken.

Ik gebruik de pc voor video montage. Zeer af en toe durf ik ook wel eens te gamen. Dat is zeer casual en op mijn oude imac had ik meer dan genoeg keus van spellen. En de prestaties tijdens het gamen moeten eker niet de beste zijn.

Wat moet er zeker geupgrade worden aan mijn huidige pc om hem minstens tot bijna even goed te maken als de mac mini?

In de link hieronder vind je de specificaties terug van mijn huidige pc.

https://support.hp.com/be-nl/document/c05404219

Alvast bedankt
We werken hier met Apple systemen op Intel en ARM. Ik kan je verzekeren, die M1 is ongelooflijk snel en ik vraag me af of je die hardware en software optimalisatie van Apple weet te evenaren met een PC.

Mijn advies is ook even wachten op de mogelijk nieuwe Mini. Dan heb je een computer waar je weer jaren mee vooruit kunt.

Achtergrond geruchten: https://www.macrumors.com/2022/02/04/iphone-se-march-event/

Last.fm - https://www.last.fm/user/eric8bits

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@shortttrack De performance van een M1 is echt ongeëvenaard.

Dat ding is muisstil, verbruikt amper wat en is echt een beest qua performance.

Staar je niet blind op de nieuwprijzen, kijk ook naar de tweedehands markt zou ik zeggen, dan kan je nog voordeliger uit zijn.

Let wel even goed op Gaming aangezien er natuurlijk geen Intel chip meer in zit. :)
DBreda schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:56:
Dit wordt natuurlijk de vervanger van het High End intel model hé, het huidige basis model blijft voorlopig gewoon bestaan.
Eiríkr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Mijn advies is ook even wachten op de mogelijk nieuwe Mini. Dan heb je een computer waar je weer jaren mee vooruit kunt.
Licht een beetje aan de situatie en wensen van de TS. Met de huidige M1 Mini kan je ook zonder problemen jaren vooruit. De enige limitatie zit hem in het aantal beeldschermen en aansluitmogelijkheden maar daar zijn ook weer Docks e.d. voor.

Als hij dus gewoon max 2 schermen wilt aansturen moet dat verder geen probleem zijn.

[Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 07-02-2022 16:13]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee