Wat te verwachten van refurbished servers (en componenten)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-02-2022
Hoi,

Ik vraag me af wat ik kan verwachten van refurbished servers. Tegen goedkope prijzen worden namelijk oude refurbished servers aangeboden. Nu wil ik een server (of een desktop) opzetten als testomgeving om wat websites/web-applicaties te testen en bereikbaar te maken vanaf buitenaf, en hier wat mee te spelen.

Nu zitten er oude Intel Xeon cpu's in deze servers, en als ik die specs / performance vergelijk op bijv. userbenchmark.com met mijn huidige CPU is mijn eigen desktop CPU zeer veel sneller.

Daarbij twijfel ik dus over de verwachtingen die ik kan hebben van zo'n refurbished server qua performance. Wil namelijk dat deze wel vlot genoeg is om bijv. video's af te kunnen spelen en download acties uit te kunnen voeren, en vlot te kunnen browsen door web-applicaties. Met een i7 op mijn desktop en 16GB RAM was dit namelijk prima te doen. Nu blijkt dat die Xeon CPU's performance erg laag ligt.

Wat kan ik verwachten van zo'n refurbished server? Zou deze dan dus veel trager zijn dan mijn desktop PC? Als ik het woord "server" hoor denk ik namelijk meteen aan "power", "krachtig" etc. maar als ik de benchmarks vergelijk met mijn desktop PC valt dit wel tegen.

Of zou een betere optie zijn gewoon een nieuwe desktop PC samen te stellen met een moderne CPU etc. Echter is dan het kostenplaatje weer te groot.. Een VPS nemen bij bijv. Strato kan, maar dan heb ik weer te weinig opslag en als ik 1TB opslag wil word dit veel te duur. Een (krachtige) refurbished server zou daarom wellicht een uitkomst bieden.

Als voorbeeld het soort CPU dat in de server zit: Intel Xeon E5320

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFL92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:15
Wellicht interessant om eens te kijken naar een NAS. Synology heeft bijvoorbeeld vrij goedkope plug-and-play modellen die ervoor gemaakt zijn om 24/7 aan te staan. Leuk en eenvoudig om mee te hobby'en en je hebt je data altijd lokaal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuroteck
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 15:13
Gegeven voorbeeld is een processor uit Q1 2009, die is inderdaad behoorlijk antiek.
Veel hangt denk ik af van hoeveel je budget is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als ik even spiek bij Intel, is de genoemde E5320 15 jaar geleden uitgebracht. Onderhand zijn we wel zo veel tijd verder dat een simpele Atom die een paar W verstookt net zo snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
BFL92 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:37:
Wellicht interessant om eens te kijken naar een NAS. Synology heeft bijvoorbeeld vrij goedkope plug-and-play modellen die ervoor gemaakt zijn om 24/7 aan te staan. Leuk en eenvoudig om mee te hobby'en en je hebt je data altijd lokaal staan.
Ja, qua opslag van data klinkt dat inderdaad wel goed. Alleen ik heb wel Windows Server nodig, zodat ik ook door mij gebouwde web-apps kan laten draaien. Maar eventueel zou dus de code/web-apps ook op een aparte vlotte server (of wellicht VPS) kunnen draaien, en dan de benodigde files / opslag op een NAS o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
Neuroteck schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:39:
Gegeven voorbeeld is een processor uit Q1 2009, die is inderdaad behoorlijk antiek.
Veel hangt denk ik af van hoeveel je budget is
Budget ligt niet heel hoog. Reden is dat ik eigenlijk al een werkend systeem had waarop ik kon testen en Windows Server kon draaien, alleen deze lijkt het "ineens" te hebben begeven. Zie: Geen output van moederbord gigabyte h110

De vraag ontstaat dus meer uit als een soort vervanging van bovenstaand systeem. Maar wellicht dat het een kwestie zou zijn van nieuwe CPU/mobo en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je kan verwachten is waar je voor betaalt. Als je een nette server koopt voor een tientje zal er wel iets mis mee zijn, maar je kan de wat oudere Xeon CPU's (zoals de E5320 die inmiddels al bijna 13 jaar oud is) vaak wel goedkoop vinden.

Server is zeker niet direct te relateren aan krachtig, over het algemeen zijn servers gericht op stabiliteit en energiezuinigheid. Een recente desktop CPU zal in beide opzichten winnen van een oudere server CPU, want in de consumentenmarkt zijn er ook grote stappen gezet.

Je kunt je eens inlezen in Het grote zuinige server topic - deel 3, daar staat veel goeie informatie over wat voor hardware interessant is. Staar je niet blind op het woord 'server', in principe kan een oude desktop ook gewoon dienst draaien als server en kun je serverhardware ook in je eigen desktop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
Oon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:47:
Wat je kan verwachten is waar je voor betaalt. Als je een nette server koopt voor een tientje zal er wel iets mis mee zijn, maar je kan de wat oudere Xeon CPU's (zoals de E5320 die inmiddels al bijna 13 jaar oud is) vaak wel goedkoop vinden.

Server is zeker niet direct te relateren aan krachtig, over het algemeen zijn servers gericht op stabiliteit en energiezuinigheid. Een recente desktop CPU zal in beide opzichten winnen van een oudere server CPU, want in de consumentenmarkt zijn er ook grote stappen gezet.

Je kunt je eens inlezen in Het grote zuinige server topic - deel 3, daar staat veel goeie informatie over wat voor hardware interessant is. Staar je niet blind op het woord 'server', in principe kan een oude desktop ook gewoon dienst draaien als server en kun je serverhardware ook in je eigen desktop gebruiken.
server cpu's zijn in de regel heter (en meer energie hongerig) dan desktop CPU's. In dezelfde generatie leveren ze dan wel meer performance per package. Server hardware is vaak gericht op stabiliteit en zelfredzaamheid. Denk hierbij aan error correction in geheugen, redundante voedingen en fans en hotswap mogelijkheden om maar wat te noemen.

zelf zou ik niet willen draaien op een server van 10+ jaar oud. In het verleden wel meegemaakt dat klanten dat deden: constant ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
Oké bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal dus niet voor zo'n refurbished gaan. Ik zal eens kijken wat de mogelijkheden met VPS zijn (zie bijv. nu dat TransIP sandbox VPS aanbied), misschien is dat iets, alleen heb ik aan 10GB ssd wel véél te weinig.

Zal eens gaan sparren over mogelijke oplossingen. Liefst werk ik verder met het systeem dat ik had, maar dat gaat nu helaas niet. Misschien kwestie van CPU vervangen, alleen als dat de oplossing niet is moet ik 'm wel retour kunnen sturen, en of dat zo werkt, weet ik niet. Verwacht niet dat retailers gebruikte/geteste CPU's retour aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:26

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Bij een TransIP VPS loop je wel de kans dat je VPS alsnog op zo'n oude Xeon 53xx series draait.
Voordeel is dan wel dat je niet de nadelen van herrie en energieverbruik hebt, echt snel zal het nog steeds niet zijn.
Ik zou gewoon eens kijken of er niets voordeligs is samen te stellen met een eenvoudige, jonge processor (zoals een Celeron of i3 achtige) en hardware die verder aan je eisen voldoet.
Eventueel heb ik nog wel een 'Intel Xeon inside' sticker voor je :P

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdh98
Maestro schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:27:
Bij een TransIP VPS loop je wel de kans dat je VPS alsnog op zo'n oude Xeon 53xx series draait.
Voordeel is dan wel dat je niet de nadelen van herrie en energieverbruik hebt, echt snel zal het nog steeds niet zijn.
Ik zou gewoon eens kijken of er niets voordeligs is samen te stellen met een eenvoudige, jonge processor (zoals een Celeron of i3 achtige) en hardware die verder aan je eisen voldoet.
Eventueel heb ik nog wel een 'Intel Xeon inside' sticker voor je :P
Ik denk dat ik dat dan ga doen inderdaad. Waarschijnlijk een i3 dan, want een Celeron klinkt mij toch wel iets te simpel. Heb ooit om een latop met een Celeron processor gewerkt, man man man, nooit meer.. Word dan een nieuw moederbord + nieuwe CPU en 8GB RAM. Voor nu wel voldoende denk ik. Zou het altijd nog kunnen uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:20
Wat houd je tegen om een klein sff computertje te gebruiken zoals V&A aangeboden: HP Elitedesk 800 G5 Small Form Factor

Ikzelf gebruik een vergelijkbare variant (ook sff) en draai daar mijn Minecraft server op.

Voor een paar honderd euro heb je dan een kant en klaar product.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1