Bestaand Enphase systeem uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 23.685 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50
Zoals een aantal van jullie wellicht weten heb ik een PV systeem op basis van Enphase, welke ik zelf aangelegd / geïnstalleerd heb. Alleen het meterkast gedeelte door een elektricien laten doen.
Nu wil ik mijn bestaande systeem gaan uitbreiden met extra panelen. Mijn vraag is of er aanpassingen nodig zijn in de meterkast (extra aardlekschakaar, extra Q-relais?)

Huidige situatie:
10 panelen op west, dak hoek 50 graden (3550 Wp)
4 panelen op plat dak, 2 oost / 2 west (1560 Wp)
Totaal 5110 Wp.

14x Enphase IQ7+. Loopt in 2 strings / kabels, 1 van 10 panelen van het schuine dak, en 1 van de 4 panelen van het platte dak. Deze komen samen in de meterkast uit op een lasdoos, en dan gaat er 1 kabel door naar de Q-relais / Envoy / aardlekschakelaars (3 fase systeem).

Uitbreiding:
Nu wil ik op de schuine kant op oost, ook 9 panelen toevoegen. Ook met IQ7+, naar verwachting ca 3500 Wp totaal (ligt nog een beetje aan welke panelen ik ga nemen).
Dit wordt in feite een derde string / kabel die dan ook naar de lasdoos in de meterkast zal gaan, waar de andere 2 al zitten. Vraag is nu eigenlijk, kan ik deze kabel 'toevoegen', dus dat er straks 3 strings in de lasdoos aankomen en 1 kabel naar de Q-relais / Envoy / aardlekschakelaar gaat, en kan de Q-relais en aardlekschakelaar dit wel aan of moet er extra bij geplaatst worden? Moet er dus nog iets aangepast worden in de meterkast om deze uitbreiding werkend te krijgen?

Zoekend naar een antwoord hierop kom ik van alles tegen.

Het technisch informatieblad (pdf) van de IQ7+ zegt o.a.:
- Maximaal 1,26A uitgangsstroom per omvormer
- Maximum aantal eenheden per kabelsectie van 20 A³ = 13 stuks
Per kabelsectie dus. In mijn geval 3 kabels, te weten 4, 10 en straks 9. Al komen ze dus wel samen tot 1 kabel in de lasdoos. Concludeer ik dan goed dat er momenteel maximaal 14 x 1,26A = 17,64A doorheen kan gaan, wat dus prima kan, en bij 23 stuks 28,98A ? Dus dat laatste kan denk ik niet op de huidige aardlekschakaar = 20A? Of betekend 0.03A dat het 30A is? Aan de andere kant, oost en west zullen nooit gelijkertijd maximaal produceren. In de ochtend oost, en de middag west. Dus die 29A ga ik nooit halen verwacht ik? Of denk ik hier totaal verkeerd :)

Mijn automaten / schakelaars:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi6tUGOaiytGAwsUxz48d0btxfg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrwJoc5mqL4aJNQwCtNoYFkt.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebAw343XbWlIO3LEMY8iR9uUDE8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVGCvBFBUQkoSTJsomciN6tq.jpg?f=fotoalbum_small

De handleiding van de Q-relais (pdf) zegt o.a.:
- Het Q-relais heeft een IP-20 classificatie en ondersteunt tot 19 IQ 7 micro-omvormers of tot 16 IQ 7+ micro-omvormers.
Aangezien het totaal dus 14+9 = 23 wordt, zou dat dus betekenen dat ik een extra Q-relais nodig heb? Zijn er hier mensen die een groter Enphase systeem hebben en dus ook meerdere Q-relais? Dus een extra Q-relais met een eigen aardlekschakelaar?
@Copitano , jij hebt toch een Enphase systeem van 23 panelen als ik mij niet vergis? Heb je daar meerdere Q-relais tussen zitten?

Alvast bedankt :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-05 01:43

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:25:

@Copitano , jij hebt toch een Enphase systeem van 23 panelen als ik mij niet vergis? Heb je daar meerdere Q-relais tussen zitten?

Alvast bedankt :)
Vooropgesteld dat ik geen elektricien ben >:) kan ik wel ongeveer aangeven hoe het bij mij zit.
Ik heb 23 panelen op 23 Enphase IQ7+. Die zijn verdeeld over 3 fasen en gaan met 5 aderige kabel (5 x 4mm²) buiten twee verdiepingen over de muur omlaag. Daar gaat de kabel naar binnen en wordt verdeeld over twee opgeofferde pvc buizen (was telefoon en tv naast elkaar) ook weer met 5 aders van 4 mm² naar de meterkast.
Daar verdwijnen ze in een extra aangelegde groepenkast (zie de foto"s). Ik heb een driefase Q relais. Voorzover ik kan zien zit er geen extra aardlek voor de zonnepanelen. Die 0,03A is overigens 30 mA. Dat is voorgeschreven als "veilig" niveau waarbij je een opdonder overleeft en de aardlek er uit vliegt. Dat is dus normaal ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXqLeWUL-1Z6rz4hDq8UpjrLlMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGqXg9AjOZ1fO5YER5n4QPhY.jpg?f=fotoalbum_large
De kleuren in de layout geeft tevens de kleur aan van de draad in de vijfaderige kabel waar de panelen op zitten. Tel maar: 10 om 9 om 4 panelen/omvormers op een ader van 4 mm². Die 4 mm² had wellicht ook wel 2,5mm² mogen zijn, maar ik heb 4 mm² geëist i.v.m. de afstand tussen dak en meterkast van ca. 20 m. Op het dak onder de panelen liggen gewoon de standaard Enphase kabels. Die zijn dan wel weer onderling verbonden in een aantal lasdozen.
In de meter kast ziet het er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwPtxMBgU6j92izvHjH2oBji1Vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9JlCOQ9HfNR1EUmP3VhNkjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaUJKwoFALnyeySxGpPQajJw-KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cl5YgjOXwy8hE1JF9EjWb68T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4aTSnZve__zbBRO7htgWVv-YMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FudbXXJA2NVEui9mW3H8FaPl.jpg?f=fotoalbum_large
En dit is dan de aansluiting op de Envoy met 4 draden dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL136F0gpGXndSkwuG5PLKZ_6Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x73QahE9MjUFypXKX7CkGfCh.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb wel alles laten doen, maar wel op de voet gevolgd WAT ze hebben gedaan.
De hoogste piek die ik gezien heb sinds ze er liggen zat net onder de 7kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5vnHtCsmVi8wS9z9CDrQ-bdaO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrJmOfkEyij5DHlWK21G7cVP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UWjU0Z3IUHVKiPuXnKL9uxGiGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mmp58qPVsD9XsA3URAzoCuQK.jpg?f=fotoalbum_large
Sorry, ik ben er nog steeds niet achter hoe je plaatjes een beetje compacter, lees naast elkaar, kan krijgen. Ben nog niet zo handig met de layout in dit forum :S

[ Voor 9% gewijzigd door Copitano op 01-02-2022 18:07 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:58
@Pazo Solar bouwmarkt heeft een hele duidelijke handleiding op de site over het Enphase systeem. Ik denk dat daarmee alles duidelijk zou moeten worden.

@Copitano tabel lay-out als je de Tweakers gallery gebruikt bij plaatsen foto's

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano bedankt dat je de moeite hebt genomen voor deze uitgebreide uitleg :) Bij mij is het aardig hetzelfde. Maar wat mij nu niet helemaal duidelijk is bij jou, lopen er nu 2 kabels (van het dak dus) je groepenkast in? Dus heb je 2 strings lopen?
Bij mij is het nu dus zo, dat er 2 kabels binnen komen in de meterkast in een lasdoos, die gaan dan samen naar 1 kabel, en die kabel loopt dan de groepenkast is, waar dan Q-relais (en de rest) aan verbonden zit.
Dat heb ik overigens ook door de elektricien laten doen. Ik heb de 2 kabels binnen laten komen, en vanaf daar heeft die het verder geregeld. Deels adhv de handleiding waar @Ronald op doelt (die heb ik overigens ook gebruikt voor het aanleggen van mijn systeem :) ), en deels mbv het installatieschema van de officiële documentatie van Enphase die bij de Envoy en Q-relais zat.

Maar wat dus wel opmaak, is dat jij met 23 panelen maar 1 Q-relais hebt. Dus dat moet gewoon kunnen.

Zo zit het bij mij toen de elektricien bijna klaar was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwEOq6NGkTiZ94TIv1qKfslkvXk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkY9oCqd2v7I6vqujNNaLaWg.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN11JkgJ8ipMqsIEZtrte_cp2sU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDv6L1SGJB8TmtFdjAujo6xO.jpg?f=fotoalbum_small

Helemaal rechts bovenin (in het licht, boven de CT ringen) komt de YMVK kabel (4mm2) naar binnen (ook 5 aderig), maar die zijn de eerder in een lasdoos van 2 naar 1 gebracht. Vraag is nu dus of ik daar dus 3 kabels naar 1 van kan maken, dus gewoon de derde string toevoegen. Dat zou uiteraard wel het makkelijkste zijn, want dan hoeft er niets aangepast te worden in de groepenkast :)

@Ronald Wat misschien ook nog een leuke is, mbt de handleiding van Solar Bouwmarkt: de eigenaar daarvan geeft ook trainingen aan installateurs. Online op 4blue.nl staat een presentatie van 152mb / 145 pagina's van deze training. De handleiding van Solar Bouwmarkt is daar op gebaseerd :)
Directe link (pdf, 152MB!)
Zie pagina 45, Laurens Knapen is eigenaar van Solar Bouwmarkt :)

Misschien dat ik Solar Bouwmarkt eens ga bellen voor advies.

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 01-02-2022 19:48 ]

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:38:
@Copitano bedankt dat je de moeite hebt genomen voor deze uitgebreide uitleg :) Bij mij is het aardig hetzelfde. Maar wat mij nu niet helemaal duidelijk is bij jou, lopen er nu 2 kabels (van het dak dus) je groepenkast in? Dus heb je 2 strings lopen?
Nee, het is een kabel, maar de afzonderlijke aders zijn verdeeld over twee pvc buizen die al van de slaapkamer naar de meterkast lopen. Daar zat een telefoonkabel in de ene en een TV kabel in de andere. Die gebruik ik niet meer en heb ik dus gebruikt om de bedrading van de panelen binnen netjes uit het zicht naar de meterkast te brengen. Twee aders in de ene buis en drie aders in de andere buis. In de groepenkast komen ze weer samen.
Maar wat dus wel opmaak, is dat jij met 23 panelen maar 1 Q-relais hebt. Dus dat moet gewoon kunnen.
Ja dat moet gewoon kunnen volgens mij. Als ik het goed zie heb je ook een 3-fase Q-relais. Bij mij op dak is dat samenvoegen van drie strings al op het dak gebeurd, volgens mij in een werkschakelaar die daar zit. Wel het vermogen verdelen over ten minste twee groepen (max. 3600 Watt per groep) en is bij mij dus gewoon afgezekerd met twee 16 A automaten.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano Ik heb inderdaad ook een 3-fase relais / systeem. Super, dat zou erop duiden dat mijn toekomstige situatie hetzelfde qua opbouw wordt als die van jou nu. Dan zou ik de derde kabel / string in de lasdoos bij de andere kunnen voegen en hoeft er verder niets aangepast te worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:36:
@Copitano Ik heb inderdaad ook een 3-fase relais / systeem. Super, dat zou erop duiden dat mijn toekomstige situatie hetzelfde qua opbouw wordt als die van jou nu. Dan zou ik de derde kabel / string in de lasdoos bij de andere kunnen voegen en hoeft er verder niets aangepast te worden :)
Zo je het niet toch verstandig vinden om even een elektricien te raadplegen? Als het niet helemaal goed gaat kan die paar tientjes bezuiniging een heel dure bezuiniging worden. Als ik het aan de foto moet beoordelen zijn de draden van de kabel naar het Q-relais 4 mm², maar daaronder naar de Envoy lijkt het slechts 2,5 mm². Even over de duim: 7 kW/230V= 30 A (ruim). Dat moet dus minimaal verdeeld over twee groepen van 16 A. Dat lijkt bij jou het geval, maar ik kan het niet helemaal goed beoordelen aan de hand van de foto's.

[ Voor 23% gewijzigd door Copitano op 02-02-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano ja dat is zo, ik had al in gedachte om het te dubbelchecken met de elektricien. Ik ga hem straks een mail sturen, maar dan heb ik nu een hoop extra info gekregen, zodat ik hem ook goede info kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pazo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:36:
Ik weet niet precies wat je bedoeld met samenvoegen. Het kan niet op 1 ader / 1 fase.

De strings moeten apart blijven, ieder op een eigen ingang van het relais worden aangesloten, en na het relais ieder op een aparte fase worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Sethro schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:04:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoeld met samenvoegen. Het kan niet op 1 ader / 1 fase.

De strings moeten apart blijven, ieder op een eigen ingang van het relais worden aangesloten, en na het relais ieder op een aparte fase worden aangesloten.
Ik heb nu 2 kabels (YMVK, 5 aders, 4mm2) de meterkast in lopen. 1 van het schuine dak waar 10 panelen op zitten, en van het platte dak waar 4 panelen op zitten. Bij binnenkomst in de meterkast gaan deze een lasdoos in, en komt er 1 kabel (YMVK, 5 adres, 4mm2) eruit, welke naar de Q-relais gaat. Er zou dan nu een derde kabel van het 'nieuwe' oost-dak bij komen, die dan ook de lasdoos in gaat en dus van 3 naar 1 ga (ipv van 2 naar 1 nu). Dat bedoel ik met samenvoegen. Dat heeft @Copitano nu ook. En in verschillende handleidingen mbt Enphase installaties zie je ook regelmatig dat er meerdere strings worden gelegd, op het dak worden samengevoegd in een lasdoos, en dan 1 kabel naar de meterkast gaat (alleen gebeurt dat samenvoegen bij mij in de meterkast, en niet op het dak).

Zij bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/sRVYeJDtVifd13oUYLmSpsTv.png

Je ziet in de blauwe lasdoos onderin, van 2 naar 1 kabel. Heb ik nu ook, en de bedoeling zou dan in de nieuwe situatie van 3 naar 1 gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mjGCEB7SxVKhSEZPETxB4fdv.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/PNHaG3CeXj1oBeUjcWbITco4.png

Hopelijk is het nu duidelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 02-02-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Door de term kabel te gebruiken wordt het niet duidelijk. Het samenvoegen tot 1 kabel zegt niet zoveel omdat er meerdere aders inzitten die op andere manier aangesloten kunnen worden.

Dus de vraag blijft beetje staan hoe je eea in de las doos dan gaat aansluiten. Een derde kabel erbij voegen kan best. En ga je dan meerdere aders gebruiken in de kabel naar de meterkast en deze over de fasen verdelen of voeg je alles samen tot 1 ader en komt het op een enkele fase?

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 02-02-2022 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Als ik. je toelichting goed lees en dus goed begrijp: geen enkel probleem. Je hebt een 3 fase Q-relais (die heeft een ingebouwde fase verdeler overigens). Ik maak uit je verhaal op dat er twee draden (2 fasen) actief zijn. Je moet dus even voor jezelf bepalen welke fase/draad er nog ongebruikt is. Dat kun je eenvoudig controleren door de lasdoos open te schroeven en te bekijken welke klem/draad loos is. Tot zover hoef je geen monteur te bellen. (wel even het systeem voor de zekerheid uitschakelen, anders zou je last kunnen hebben van wat kriebel als je zit te friemelen met je schroevendraaier.

Verder gewoon de nieuwe panelen conform aansluiten, draad trekken naar de lasdoos. In de lasdoos alles netjes verbinden en natuurlijk je panelen toevoegen in Enphase.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Sethro schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:54:
Door de term kabel te gebruiken wordt het niet duidelijk. Het samenvoegen tot 1 kabel zegt niet zoveel omdat er meerdere aders inzitten die op andere manier aangesloten kunnen worden.

Dus de vraag blijft beetje staan hoe je eea in de las doos dan gaat aansluiten. Een derde kabel erbij voegen kan best. En ga je dan meerdere aders gebruiken in de kabel naar de meterkast en deze over de fasen verdelen of voeg je alles samen tot 1 ader en komt het op een enkele fase?
Van 2 aders naar 1 ader, en dat voor alle 5 de aders (kleuren).

Onderste 2 kabels zijn de 2 strings, kabel naar boven gaat naar de Q-relais.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2PtDy5IN4uaERvdOIl9HzFOo.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Ahaa,
ik gok dat je de 3 fase / 3 fase aansluiting hebt.
Goed dat je dus even doorvraagt.

Je kunt er prima een derde kabel (5x4mm2) aan toevoegen MAAR je moet je dan wel de lasklemmen vervangen. Die bieden nu met 3 draden te weinig ruimte.

Overigens: veel installaties worden wel met 3 fasen in de meterkast maar 3 losse '1 fase kabels' bijeen gebracht. Je legt dan simpelweg 3 strings aan die - bij elkaar gekomen - 3 fasen vormen. Die aangesloten op de 3 fase Q-relais maakt dat het prima werkt. (zo gaat het bij mij ook werken)

[ Voor 37% gewijzigd door Websphinxie op 02-02-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:03:
Als ik. je toelichting goed lees en dus goed begrijp: geen enkel probleem. Je hebt een 3 fase Q-relais (die heeft een ingebouwde fase verdeler overigens). Ik maak uit je verhaal op dat er twee draden (2 fasen) actief zijn. Je moet dus even voor jezelf bepalen welke fase/draad er nog ongebruikt is. Dat kun je eenvoudig controleren door de lasdoos open te schroeven en te bekijken welke klem/draad loos is. Tot zover hoef je geen monteur te bellen. (wel even het systeem voor de zekerheid uitschakelen, anders zou je last kunnen hebben van wat kriebel als je zit te friemelen met je schroevendraaier.

Verder gewoon de nieuwe panelen conform aansluiten, draad trekken naar de lasdoos. In de lasdoos alles netjes verbinden en natuurlijk je panelen toevoegen in Enphase.
Exact, zo denk ik er nu dus ook over.
Mede (deels) bevestigd omdat @Copitano ook 3 strings heeft die samenkomen op 1 kabel en naar 1 (3-fase) Q-relais gaat.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:08:
Ahaa,
ik gok dat je de 3 fase / 3 fase aansluiting hebt.
Goed dat je dus even doorvraagt.

Je kunt er prima een derde kabel (5x4mm2) aan toevoegen MAAR je moet je dan wel de lasklemmen vervangen. Die bieden nu met 3 draden te weinig ruimte.
Ja, 3-fase is meerdere keren genoemd, ook in de TS ;)
Maar inderdaad, geen ruimte op de lasklemmen, die vervangen is geen probleem.
En de Q-relais heeft dus een ingebouwde fase-verdeler. In de installer app zie ik ook de verdeling over 3 fasen terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
En op welke van de 3 fases zitten de micro omvormers nu dan? En op welke fase ga je de nieuwe aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Sethro schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:12:
En op welke van de 3 fases zitten de micro omvormers nu dan? En op welke fase ga je de nieuwe aansluiten?
Dat regelt de Q-relais, die heeft een ingebouwde fase verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:11:
[...]

Ja, 3-fase is meerdere keren genoemd, ook in de TS ;)
Maar inderdaad, geen ruimte op de lasklemmen, die vervangen is geen probleem.
En de Q-relais heeft dus een ingebouwde fase-verdeler. In de installer app zie ik ook de verdeling over 3 fasen terug :)
Je hebt gelijk maar in het geval van Enphase kan 3 fase dus op twee manieren uitgelegd worden.
1) 'origineel' 3 fase en dus ook gebruik van de 3 fase Q cables.
2) 3 strings losse strings (dus 3 x 1 fase) die in een lasdoos samenkomen tot (vanaf de lasdoos sowieso) 5x4mm2 richting de 3-fase Q-relais.

Jij hebt zo te zien de 1e variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Je hebt gelijk maar in het geval van Enphase kan 3 fase dus op twee manieren uitgelegd worden.
1) 'origineel' 3 fase en dus ook gebruik van de 3 fase Q cables.
2) 3 strings losse strings (dus 3 x 1 fase) die in een lasdoos samenkomen tot (vanaf de lasdoos sowieso) 5x4mm2 richting de 3-fase Q-relais.

Jij hebt zo te zien de 1e variant.
Excuus voor de verwarring. Ja het is een compleet 3-fase systeem. Dus 3 fase Q-cabels, 3 fase Q-relais, 5 aderig YMVK kabels, en 3 fase meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShaDows
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 20:04
Wij hebben sinds 23-09-2021 een Enphase systeem met 24 panelen en Envoy S Metered

In het begin was er iets niet goed aangesloten, waardoor opbrengst en verbruik gelijk opliepen, en nee, het was niet een meetspoel die verkeerd om was geïnstalleerd

De fout is door de installateur snel opgelost met uitstekende technische ondersteuning van Enphase NL

Nu alleen alle informatie plus slimme meter in mooie grafieken in Home Assistant, maar dat is een ander thema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
DarkShaDows schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:17:
Wij hebben sinds 23-09-2021 een Enphase systeem met 24 panelen en Envoy S Metered
Hoeveel kWh totaal als ik vragen mag?
En ik neem aan 1x 3-fase Q-relais?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShaDows
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 20:04
Pazo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:20:
[...]

Hoeveel kWh totaal als ik vragen mag?
En ik neem aan 1x 3-fase Q-relais?
Klopt helemaal, 24 REC Twinpeak 4 panelen van 360 Wp

Volgens de installateur "ca. 7.200 kWh per jaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
DarkShaDows schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Klopt helemaal, 24 REC Twinpeak 4 panelen van 360 Wp

Volgens de installateur "ca. 7.200 kWh per jaar"
Totaal dus 8640Wp.
Ik heb nu 5110 en komt ca 3500 bij = 8610Wp.

Ik denk dat ik nu toch wel kan concluderen dat het gewoon moet werken wat ik voor ogen heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Het gaat absoluut werken. Zolang je maar netjes aan de installatie-voorschriften voldoet. D.w.z. voldoende kabel-dikte (5x4mm2) en bij de lasdoos netjes alle kabels met voldoende ruimte in daarvoor bestemde klemmen samen laten komen. En inderdaad 3 fase Q cables gebruiken op het dak.

Dat laatste doe ik niet. Wij leggen 3 keer een 1 fase string en laten deze in een lasdoos samenkomen. Van daaruit in een kabel (5x4mm2) naar de 3 fase Q-relais.
Wij twijfelen nog tussen:

14 x 495Wp icm IQ7a
of
18 x 405Wp icm IQ7+

ik worstel nog een beetje met de iets lagere VA-output van de IQ7+ en de impact daarvan. Iemand daar een idee bij/mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Ik worstel wel een beetje met het concept waarom er twee aardlekautomaten zijn geïnstalleerd. Heb je een idee waarom daar voor is gekozen?

[ Voor 3% gewijzigd door Websphinxie op 02-02-2022 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:50:
Ik worstel wel een beetje met het concept waarom er twee schakelautomaten zijn geïnstalleerd. Heb je een idee waarom daar voor is gekozen?
Je bedoelt in mijn geval 1 voor Envoy en 1 voor Q-relais / PV systeem?
Dan kan je het PV systeem uitzetten zonder dat de Envoy uit gaat. Tijdens de installatie / in de installer toolkit app, als je de meters van de productie en consumptie kant gaat inlezen, wordt gevraagd om het PV systeem uit te schakelen (om een 0W- meting te kunnen doen). Maar als je Envoy op dezelfde schakelaar zit, gaat ie ook uit en kan je niet verder met de installatie :)
En als er een dikke omweersbui komt overdrijven schakel ik het PV systeem liever ook uit. (Heb daar een nare ervaring mee zoals sommige hier wel weten)

EDIT: Al eerder genoemd en wellicht interessant om te lezen: online op 4blue.nl staat een presentatie van 152mb / 145 pagina's van Enphase training. De handleiding van Solar Bouwmarkt is daar op gebaseerd :)
Directe link (pdf, 152MB!). Staat zeer veel nuttige info in. Ook dat in NL bijvoorbeeld de IQ7+ prima samen kan met panelen tot 420W.

[ Voor 20% gewijzigd door Pazo op 02-02-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Je bedoelt in mijn geval 1 voor Envoy en 1 voor Q-relais / PV systeem?
Dan kan je het PV systeem uitzetten zonder dat de Envoy uit gaat. Tijdens de installatie / in de installer toolkit app, als je de meters van de productie en consumptie kant gaat inlezen, wordt gevraagd om het PV systeem uit te schakelen (om een 0W- meting te kunnen doen). Maar als je Envoy op dezelfde schakelaar zit, gaat ie ook uit en kan je niet verder met de installatie :)
En als er een dikke omweersbui komt overdrijven schakel ik het PV systeem liever ook uit. (Heb daar een nare ervaring mee zoals sommige hier wel weten)
Helder en goed punt. Ik heb zojuist een extra aardlekautomaat toegevoegd aan onze bestellijst.
EDIT: Al eerder genoemd en wellicht interessant om te lezen: online op 4blue.nl staat een presentatie van 152mb / 145 pagina's van Enphase training. De handleiding van Solar Bouwmarkt is daar op gebaseerd :)
Directe link (pdf, 152MB!). Staat zeer veel nuttige info in. Ook dat in NL bijvoorbeeld de IQ7+ prima samen kan met panelen tot 420W.
Ik zit me zelf af en toe een beetje blind te starten tussen 'test-omstandigheden' en de 'normal-omstandigheden'. En dus; theorie (superhoge Wp) en praktijk opbrengsten (max 290VA output op IQ7+/340VA op IQ7a).

Ik ga die presentatie eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Waar zijn deze twee installatieautomaten voor? Die snap ik niet zo goed (kan de draadjes ook niet zo goed volgen achter de andere automaten/Q-relais). Of lees ik ergens overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Websphinxie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:43:
Het gaat absoluut werken. Zolang je maar netjes aan de installatie-voorschriften voldoet. D.w.z. voldoende kabel-dikte (5x4mm2) en bij de lasdoos netjes alle kabels met voldoende ruimte in daarvoor bestemde klemmen samen laten komen. En inderdaad 3 fase Q cables gebruiken op het dak.

Dat laatste doe ik niet. Wij leggen 3 keer een 1 fase string en laten deze in een lasdoos samenkomen. Van daaruit in een kabel (5x4mm2) naar de 3 fase Q-relais.
Wij twijfelen nog tussen:

14 x 495Wp icm IQ7a
of
18 x 405Wp icm IQ7+

ik worstel nog een beetje met de iets lagere VA-output van de IQ7+ en de impact daarvan. Iemand daar een idee bij/mening over?
Bij mij op dak ook drie strings 1 fase kabel bij elkaar in een lasdoos ( eigenlijk een werkschakelaar) en dan met 5 x 4 mm² kabel naar de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXWh_Gy6WgJJ2kkPz98bXMZT4sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE7PyWbINS4W2qQqDrE5cyt3.jpg?f=fotoalbum_large
Op elke fasedraad van de kabel zit een fasedraad van een van de strings de nul en aarde zijn gezamenlijk. Mijn panelen zijn 375 Wp per stuk over 405 Wp kan ik niet zoveel zeggen. Zo nu en dan zie ik ze clippen op 295 á 297 Watt voor korte tijd en eigenlijk alleen in de drie zomermaanden. Wat ik misloop is verwaarloosbaar omdat het dan nooit langer is dan een uur. Daarbij merk ik wel op dat mij panelen relatief plat liggen (5°, 10° en 14°).
Die twee installatieautomaten durf in niet met zekerheid te zeggen, maar dat zou zomaar eens mijn kookgroep(en) van de inductiekookplaat kunnen zijn. Die zitten daar ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Copitano op 03-02-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Copitano die werkschakelaar is een mooie oplossing. Ga ik even opzoeken.
Zou graag een dubbele aardlekautomaat + werkschakelaar hebben. Zodat je die op het dak ook nog kunt uitzetten.

Wij hebben twee platte daken waar we in totaal 14 (extra grote) of 18 (grote) panelen op plaatsen. 10graden helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Websphinxie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:05:
@Copitano die werkschakelaar is een mooie oplossing. Ga ik even opzoeken.
Zou graag een dubbele aardlekautomaat + werkschakelaar hebben. Zodat je die op het dak ook nog kunt uitzetten.

Wij hebben twee platte daken waar we in totaal 14 (extra grote) of 18 (grote) panelen op plaatsen. 10graden helling.
Yep, die schakelaar zit als extra veiligheid bij mij ook op het dak. Neem niet deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsSjRzjTEBQ7ewFYmwyujtF46sE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7rsm68DERJOBE1Xex4t7I2yH.jpg?f=user_large
Die ging bij mij lekken op de draaischijf met regen en veel wind erop. Resultaat: plof...hoofdschakelaar eruit :/

[ Voor 26% gewijzigd door Copitano op 03-02-2022 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Interessant topic omdat ik ook op het punt sta om mijn 3 fase Enphase installatie uit te bereiden. Heb nu 5750WP en daar komt waarschijnlijk nog 4180 bij (2280 op oost, 1900 op zuid).

Leuke trouwens aan solar bouwmarkt is dat als je ze mailt dat de eigenaar (Laurens, de hier genoemde trainer) zelf terug mailt :p Een aantal van je vragen die hier beantwoord worden had ik ook al aan hem gesteld.

Moet vanwege de KOR wel wachten tot 13 februari, dan gaat het energiecontract over op naam van mijn vriendin 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Leuk wat dit topic weer teweeg brengt :) Ik heb gisteren trouwens alles besteld! Alles was voorradig, dus verwacht begin volgende week alles binnen. Zijn 9 panelen van 395Wp geworden = 3555Wp op het oost dak.
Heb er eigenlijk wel weer zin in. Aan de andere kant, 32 dakhaken plaatsen zal wel weer een hels karwei worden.
Glashelder schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:21:
Moet vanwege de KOR wel wachten tot 13 februari, dan gaat het energiecontract over op naam van mijn vriendin 8)7
KOR moet ik inderdaad ook nog even achteraan / verder in verdiepen. Had al wel gelezen dat je voor een tweede set ook weer BTW kunt terugkrijgen, maar dan moet je volgens mij de KOR stopzetten, en dan een jaar lang maandelijks BTW aangifte doen (ook al is dat €0,-). Maar goed als ik daar weer 600-700€ mee kan terugkrijgen dan ga ik daar wel weer even voor zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Pazo je kan ook het energiecontract op naam van je partner zetten, dan kan hij of zij de BTW aftrekken. En als je de KOR stopzet moet je volgens mij juist wel BTW gaan afdragen (dat is wat ik begrepen heb..).

Hier gelukkig maar een stuk of 12 dakhaken, maar wel op een 50 graden dak. Ik ga nog even kijken naar een hulplijntje.. :$

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Glashelder schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:08:
@Pazo je kan ook het energiecontract op naam van je partner zetten, dan kan hij of zij de BTW aftrekken. En als je de KOR stopzet moet je volgens mij juist wel BTW gaan afdragen (dat is wat ik begrepen heb..).
Dat is volgens mij niet nodig, maar moet 3 jaar lang BTW aangifte doen, als ik even hier zo snel lees.
https://www.eigenhuis.nl/...tweede-set-zonnepanelen#/
Glashelder schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:08:
Hier gelukkig maar een stuk of 12 dakhaken, maar wel op een 50 graden dak. Ik ga nog even kijken naar een hulplijntje.. :$
Hier ook dak van 50 graden. Gelukkig met dakkapel ervoor, en aan de oost kant zit ook een uitbouw, scheelt weer wat. Maar goed, met mijn leien dak blijft het een hels karwei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eHNfAMOVcU5WipTNN8tyYPez.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/hWRvRGuHfmsPYkXXLHhFVBXl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pazo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:14:
[...]

Dat is volgens mij niet nodig, maar moet 3 jaar lang BTW aangifte doen, als ik even hier zo snel lees.
https://www.eigenhuis.nl/...tweede-set-zonnepanelen#/

[...]

Hier ook dak van 50 graden. Gelukkig met dakkapel ervoor, en aan de oost kant zit ook een uitbouw, scheelt weer wat. Maar goed, met mijn leien dak blijft het een hels karwei.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Maar twee dingen:

Volgens mij had je je al enige tijd geleden af moeten melden voor de KOR als je gisteren alles besteld hebt? :)
Voor het aftrekken van de btw over de nieuwe panelen, meld je je vóór de aankoop eerst af voor de kleineondernemersregeling. Dat kun je doen met een speciaal formulier, uiterlijk 4 weken voor het begin van het kwartaal waarin je de zonnepanelen koopt
Zo te zien betaal je geen BTW, maar wel het forfait:
Ook moet je het forfait-bedrag (‘verschuldigde btw over de opwek”) jaarlijks betalen aan de Belastingdienst.
Met de KOR is die afdracht eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Glashelder schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:24:

Volgens mij had je je al enige tijd geleden af moeten melden voor de KOR als je gisteren alles besteld hebt? :)
Hmm, zover was ik nog niet daarmee, dacht dat komt later wel. Nou ja, misschien is wel wat mee te rommelen, aangezien ik alles zelf doe staat is er ook geen sprake van een installateur. Zal er vanavond eens induiken. Van 2 een 4 maken op de factuur is zo gedaan natuurlijk :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Bij ons de kogel ook door de kerk. Zometeen even het energiecontract op naam van mijn vrouw zetten (ik ben ondernemer) en de boel bestellen.

Na lang wikken, wegen en vergelijken: het worden 16 panelen van 455Wp icm IQ7a. Had nog een interessant document gevonden wat 'overcapaciteit' uitlegt en nuanceert (zal het nog even opzoeken).

Een capaciteit in Wp van ca 130/135% *dus 35% overcapaciteit* blijkt de meest optimale setting voor een IQ7a. Dat is op zich ook goed te relativeren: de IQ7a clipt op ca 340VA. Dat is ook zo'n beetje de NOMT prestatie van een 455Wp paneel (in ons geval JA Solar). Dat zijn natuurlijk theoretische waardes en het verschilt van dak tot dak maar laten we er van uitgaan dat het dak lekker energietjes en stroompjes gaat opleveren.

'Ik' ga de panelen en elektra zelf leggen en aansluiten. Samen met Pa, die heeft 'gouwe klauwen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Dit was de interessante read waar ik het eerder over had. Gaat weliswaar over Solar-opstellingen in Australië (dus noord-opstelling is het beste > #omdenken) maar geeft goed toelichting op de verschillende opties.

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Websphinxie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:25:
Dit was de interessante read waar ik het eerder over had. Gaat weliswaar over Solar-opstellingen in Australië (dus noord-opstelling is het beste > #omdenken) maar geeft goed toelichting op de verschillende opties.

Link
Interessant, die ga ik vanavond eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:43
Ik ben zelf ook aan het oriënteren voor een Enphase systeem. Heeft hier iemand ervaring met de 3 fase Q cables? Op internet is er geen technische info te vinden, zijn de stekkers in de string verdeeld over L1 - L2 - L3 - L1 - L2 - L3 enzovoort? Alle afbeeldingen op internet lijken op 1 fase kabels
Pazo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Dat regelt de Q-relais, die heeft een ingebouwde fase verdeler.
Dit is technisch niet juist zover ik weet. Het Q-relais verdeeld geen vermogen over de fases. Als jij de panelen op 2 van de 3 fases hebt aangesloten wordt het vermogen ook maar op 2 van de 3 fases terug geleverd. Wat het Q-relais wel doet is de powerline communicatie op de 3 fases met elkaar verbinden, de Envoy hoeft dus maar op 1 fase te communiceren en het Q-relais zorgt ervoor dat ook IQ's op de andere fases communicatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Brokencore schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:34:
Dit is technisch niet juist zover ik weet. Het Q-relais verdeeld geen vermogen over de fases. Als jij de panelen op 2 van de 3 fases hebt aangesloten wordt het vermogen ook maar op 2 van de 3 fases terug geleverd. Wat het Q-relais wel doet is de powerline communicatie op de 3 fases met elkaar verbinden, de Envoy hoeft dus maar op 1 fase te communiceren en het Q-relais zorgt ervoor dat ook IQ's op de andere fases communicatie hebben.
Toch lijkt het erop dat het gewoon over 3 fases gaat? Dit is nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UgBUuehr5ckDOclUtmguulJo.png

Of wil je zeggen dat dit alleen maar 'fictief' is?
Ik ben zelf ook aan het oriënteren voor een Enphase systeem. Heeft hier iemand ervaring met de 3 fase Q cables? Op internet is er geen technische info te vinden, zijn de stekkers in de string verdeeld over L1 - L2 - L3 - L1 - L2 - L3 enzovoort? Alle afbeeldingen op internet lijken op 1 fase kabels
3 fase Q-cable heeft 4 aders, 1 fase Q-cable heeft 2 aders.

[ Voor 24% gewijzigd door Pazo op 03-02-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Interessant.. toch gaan er 4 aders van mijn Q-relay naar mijn Envoy :p
Waarom is dat dan?

Overigens kan de Envoy je ook precies vertellen op welke fase de micro's zitten :) Zo kan ik zien dat ik een 8, 5, 4 verdeling heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 03-02-2022 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Het is gewoon compleet 3-fase, en zo ook aangesloten op YMVK kabel, Envoy en AC-net.
Zie hier de installatiehandleiding van de 3-fase Q-relay.
https://www4.enphase.com/...Q-Relay-3PH-QIG-NL-NL.pdf

En volgens mij maakt de q-relay dan wel Envoy zelf een verdeling van de micro's over de 3 fasen. Bij mij dus 5-5-4 (zoals in afbeelding van mijn vorige post).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Zat te vinden op internet:
Link
Inderdaad L1-L2-L3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:55:
Het is gewoon compleet 3-fase, en zo ook aangesloten op YMVK kabel, Envoy en AC-net.

En volgens mij maakt de q-relay dan wel Envoy zelf een verdeling van de micro's over de 3 fasen. Bij mij dus 5-5-4 (zoals in afbeelding van mijn vorige post).
Het is het Q-relais die een ingebouwde fase verdeler koppelaar heeft.

Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L-6lqBCkZacTjozXII2gj4J7AM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PisaNctIUAPjAJIYFnxBB6Lv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:43
Websphinxie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Zat te vinden op internet:
Link
Inderdaad L1-L2-L3
Dit geeft antwoord op mijn vraag, inderdaad op die manier verdeeld over de fases.
Pazo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:55:

Ik dacht op basis van deze post dat de IQ's mogelijk zo intelligent zijn dat ze samen met de Envoy bepalen op welke fase welke IQ zou moeten terug leveren om een zo goed mogelijke verdeling van de stroom te krijgen. Afhankelijk van de opbrengsthistorie per paneel zou dit natuurlijk keurig verdeeld kunnen worden. Maar zie hierbij bovenstaande quote, jou verdeling van 5-5-4 is ook logisch met een 3fase Q-cable
Glashelder schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Interessant.. toch gaan er 4 aders van mijn Q-relay naar mijn Envoy :p
Waarom is dat dan?

Overigens kan de Envoy je ook precies vertellen op welke fase de micro's zitten :) Zo kan ik zien dat ik een 8, 5, 4 verdeling heb.
Bij jou is dan mogelijk geen 3-fase Q-cables gebruikt maar 3 losse 1-fase Q-cables welke samengevoegd zijn tot een 3 fase aansluiting. Anders zou de verdeling meer egaal zijn over de fases (er vanuit gaande dat de IQ's evenveel opbrengst hebben, deze verdeling kan natuurlijk bewust gemaakt zijn om een zo egaal mogelijke terug levering te krijgen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb iq7a met 400 wp panelen en die lijken alleen hoogzomer midden op de dag iets af te toppen. Panelen liggen pal zuid op 45 graden. De omvormers hadden dus wellicht net iets kleiner gekund. Nieuwe set met 405 wp heeft ook weer de iq7a. Maar met dit weer heb je nooit last van aftoppen… :-) Achteraf vervangen is veel werk en niet rendabel, dan direct maar iets meer uitgeven, of je dat terug gaat verdienen is wel de vraag.

Off-topic… wat me wel opvalt, isals ik de foto’s bekijk, dat de “installateurs” wel voor de allergoedkoopste componenten gaan. (En het ziet er ook niet altijd even strak uit, ik zou die envoy nooit op de kop hangen, de draden van de ct’s zijn lang zat) Chint, Emat, Epro, Gacia, SEP, ja het werkt en zal gekeurd zijn maar ik geef dan toch liever een paar tientjes meer uit voor Hager, ABB, Eaton of een ander A-merk. Mijn laadpaalinstallateur wilde niet zakken in de prijs omdat hij absoluut geen concessies wilde doen op kwaliteit maar vervolgens wel een SEP automaat van 6 tientjes willen plaatsen. Die hebben we dus maar weggestuurd en zelf de meterkast met een robuuste Hager uitgerust.

Bij mij liggen 16 panelen verdeeld over 3 fasen, 6-5-5 en 9 panelen ook verdeeld over 3 fasen 3-3-3. Beide daken gaan met 5 x 2,5 naar een centraal geplaatste lasdoos en vandaar verder met 5 x 4 naar een 3-fase q-relais. Bij elkaar 10 kwp en dat kan net mooi over een 3-fase 16 ampere aardlekautomaat. Alle “strings” zijn met 1-fase q-kabels verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
  • Laatst online: 04-12-2024
Ps. Die fase koppelaar in het q-relas zorgt er alleen maar voor dat het communicatieprotocol wordt doorgezet naar alle ander fasen. Het is dus absoluut niet zo dat het vermogen wordt verdeeld, dat moet je toch echt regelen door de omvormers te spreiden over de fasen. Een 3-fase q-kabel is duurder, je kunt normaal beter werken met 3 losse 1-fase strings die je in een lasdoos samenbrengt en dan verder gaat met 5-aderig naar de meterkast. Voordeel van de 1 fase q- kabel is dat die wat makkelijker te verwerken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Mylo1 dat ‘wij streven absolute kwaliteit na’ en vervolgens wat ‘b-merk’ spul in de meterkast frotten viel mij ook op. Draden vrij kort of juist absurd lang met snelbinders wegstoppen…jammer. Niet zozeer hier op het forum maar in het algemeen ben ik het veel tegengekomen.
Wij hebben hier een Hager groepenkast. Ik wilde zo’n zelfde ernaast met dito Hager componenten maar die moest ik dan maar zelf aanschaffen want de installateurs die langs kwamen om een ‘kwalitatieve offerte’ (te pushen) leverden alleen Chint of Emat. Moest bovendien ook in een klein kastje van 12 groepen. De vreemdste opmerking: ‘2 CT’s is genoeg’……(die begreep ik al helemaal niet).

Ik doe de installatie zelf (samen met Pa). Duurt drie dagen langer waarschijnlijk en een hele hoop koppen koffie maar liever geen bochten afsnijden en gewoon kwaliteit-spul.
We trekken direct een paar extra 5x4mm2 kabels voor de warmtepomp die later dit jaar op het dak komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Met interesse gelezen omdat ook ik net op het punt sta om mijn 3 fasen Enphase systeem met 14 IQ7+ uit te breiden met nog 14 extra IQ7+/IQ7A's.
Ivm horizontaal dakoppervlakte en indeling neig ik er naar om een combinatie te doen van 400Wp en 480Wp panelen met dezelfde breedte maar verschillende hoogte/lengte.

Op basis van dit Enphase document krijg ik sterk de indruk dat de meerprijs van de IQ7A tov de IQ7+ eigenlijk niet uit kan, tenzij je kijkt naar een periode van > 10 jaar...
Het clippingverschil is zo'n 3%, en dat ook nog voor optimale azimuth en hoek... (zie blz4):
"Amsterdam, 25º tilt, 180º azimuth, 25-year aggregated clipping losses"

https://nl-zonnepanelen.n...20IQ7A20with20IQ7PLUS.pdf

Of interpreteer ik dit toch verkeerd en is de IQ7+ voor hogere Wp panelen toch echt af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@ollem
welke panelen heb je op het oog? Kijk vooral ook naar de normale opbrengst en niet naar de Piekopbrengst.
Daar kom je soms 'bedrogen' uit.

Ik ga het document NU lezen. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Hmm,
Ik begin nu te twijfelen over het voordeel van de IQ7a vs IQ7+

Als ik overigens de 'Enphase calculator' invul of de check doe voor de panelen die ik op het oog heb dan kom ik nog steeds uit bij een geschiktheid van zowel IQ7+ als IQ7a.
De vraag is dus: hoe relevant is de IQ7a voor de Nederlandse markt (tov IQ7+) waar we het toch met wat minder zon-kracht moeten doen.
De tabellen tonen vooral bij de wat meer zuidelijke Europese locaties forse verschillen in het voordeel van de IQ7a. Toch weer terug naar de tekentafel...

Ik gebruik voor Enphase compatibiliteit check deze:
LINK en LINK

[ Voor 16% gewijzigd door Websphinxie op 08-02-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb gelezen dat in Nederland tot ca 420wp panelen prima IQ7+ kan gebruiken (in de presentatie voor installateurs, eerder genoemd in dit topic). Die enkele keer dat ze evt aftoppen is te verwaarlozen tov de extra kosten om IQ7A te nemen. Met 480wp valt dat niet te zeggen, al denk ik wel dat als ik zo naar dat document kijk, valt het nog enigszins mee en kost het volgens mij nog steeds meer dan die enkele dagen dat je iets minder wattage uit je panelen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 28-05 19:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb het ooit eerder ook gelezen. ik snap dat increased yield niet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Pazo Even als voorbeeld: ca 450Wp heeft in een IQ7a setting grofweg (over 25 jaar...) 225kWh meer opgebracht. En zelfs dat kun je bijna niet nauwkeurig bepalen aangezien je ook te maken hebt met degradatie (wat ze overigens ook zelf eerlijk en duidelijk aangeven). Ik vrees daarom dat de IQ7a vooral voor de zuidelijke regio's in Europa voordelen biedt tov de IQ7+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@martijn v o Wat ze volgens mij proberen te beschrijven is:

Een 365Wp paneel met IQ7+ heeft opbrengst X
Een 400Wp paneel met IQ7+ heeft opbrengst Y dat is ...% meer dan X
Een 450Wp paneel met IQ7+ heeft opbrengst Z dat is ...% meer dan X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Websphinxie Ik denk dat je prima IQ7+ kunt gebruiken, zelfs voor evt 480Wp panelen.
De specs van Enphase geven 235-440w+ aan bij de IQ7+.

Let wel op hoeveel cells de panelen zijn! Grote wp panelen hebben vaak 96 cells, en dat kan de IQ7+ niet, dan moet je wel de IQ7A IQ7X hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Pazo Klopt. Net ook de compatibiliteit check gedaan: IQ7+ voor alle panelen die ik heb gevonden (allemaal rond de 450/460Wp)
In mijn zoektocht ben ik eigenlijk alleen 120/144 half cells (60/72) tegengekomen maar inderdaad goed om rekening mee te houden. Je zou dan overigens ipv de IQ7a de IQ7x kunnen gebruiken voor de 96 cells. Die is iets gunstiger geprijsd.

Ik ga mijn setting toch weer iets aanpassen naar IQ7+ (scheelt weer ruim 500 euro aan micro's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

dus ik neem een paneel van 365Wp met de omvormer en dan haal ik 353 kwh/jaar
Als ik dan een paneel neem van 590Wp met diezelfde omvormer dan haal ik 553 kwh/jaar

Als dat zo is dan kun je beter een 2000Wp paneel nemen op een 125 VA omvormer.

Dus ondanks dat het paneel veel te groot is voor de omvormer en dus naar mijn boerenverstand veel meer uren clipt heb je een hogere opbrengst. Dan moet het dus ergens anders vandaan komen en dat is het eerder opstarten en langer doorgaan. En dat is raar want Enphase zelf zegt dat de opstartspanningen van de omvormers gelijk zijn. Bij een stringomvormer is dat algemeen bekent dat een grotere omvormer later opstart maar dan ook meer piek kan hebben.

Als dat werkelijk zo is dan snap ik niet dat ze meerdere groottes van omvormer maken.

dus voor mijn gevoel is de clipping erg en kost je veel kWh en het eerder opstarten en langer doorgaan is marginaal en levert weinig kWh op, maar de tabellen zijn dus precies andersom.

[ Voor 34% gewijzigd door martijn v o op 08-02-2022 21:40 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@martijn v o Het heeft volgens mij vooral te maken met hoeveel rendement haal je uit je setup:
Een 365Wp heeft om te beginnen al een lager Wp vermogen. Dus op volle sterkte levert deze minder op.
Een 590Wp heeft een hoger vermogen en zal dus eerder starten met het leveren van vermogen richting de micro.
Daar komt dan bij dat wij in NL de zon wat meer van 'opzij' krijgen en de panelen dus per definitie minder opbrengst hebben.

Ik snap je redeneren maar ik begrijp ook het document.

Die IQ7a omvormers zijn volgens mij dus vooral interessant als je dichterbij de evenaar zit en dus hogere zonkracht hebt waardoor je ook sneller op je optimale output zit en dus meer kans/situaties hebt tot clipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Websphinxie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:55:
@ollem
welke panelen heb je op het oog? Kijk vooral ook naar de normale opbrengst en niet naar de Piekopbrengst.
Daar kom je soms 'bedrogen' uit.
Ik overweeg combi van Hyundai 400 Wp en 490 Wp - deze panelen hebben zelfde breedte, maar verschillende lengte. Kezue voor 490 scheelt in de micropmvormers en kabels):
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/hyundai/

Op mijn uitbouw + garage passen dan precies 2x 490 en 3x 400 pal zuid, hoek van 13graden.
Wellicht dat ik voor de 490's daar dan toch 2x de IQ7A neem.
Daarnaast nog 5x 490 richting Oost, portrait plat (10graden - lengte van de 490 is eigenlijk buiten specs van Solarstell maar past denk ik wel in mijn situatie).
Ik verwacht dat de IQ7+ daar dus prima keuze is, en hoop op heeeeel veeeel clipping, maar verwacht dat het beperkt zal zijn 8)

"Kijk vooral ook naar de normale opbrengst en niet naar de Piekopbrengst" =>
Hoe bedoel je dat exact?
Als algemene 'rule of thumb' Wp x 0,8 of 0,75, of zijn daar per paneel gegevens van?

[ Voor 9% gewijzigd door ollem op 09-02-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
Pazo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:30:

Let wel op hoeveel cells de panelen zijn! Grote wp panelen hebben vaak 96 cells, en dat kan de IQ7+ niet, dan moet je wel de IQ7A hebben.
Inderdaad opletten want voor de 96 Cells panelen moet je juist de IQ7X hebben ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
ollem schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Inderdaad opletten want voor de 96 Cells panelen moet je juist de IQ7X hebben ;-)
Excuus, deed het even uit m'n hoofd, had ik niet moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
ollem schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Ik overweeg combi van Hyundai 400 Wp en 490 Wp - deze panelen hebben zelfde breedte, maar verschillende lengte. Kezue voor 490 scheelt in de micropmvormers en kabels):
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/hyundai/
Let wel op met die Hyundai panelen dat ze passen op de IQ7's. Ze hebben een totaal andere cell indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Pazo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Excuus, deed het even uit m'n hoofd, had ik niet moeten doen.
Inderdaad...waardeloos 8)7 :X
Gelukkig weten we met z'n allen meer dan in ons eentje. _/-\o_
Zo blijkt wel weer met deze hele micro-omvormer poppenkast.

[ Voor 4% gewijzigd door Websphinxie op 09-02-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
ollem schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:40:
[...]

"Kijk vooral ook naar de normale opbrengst en niet naar de Piekopbrengst" =>
Hoe bedoel je dat exact?
Als algemene 'rule of thumb' Wp x 0,8 of 0,75, of zijn daar per paneel gegevens van?
Ja en nee.
Je moet je bij panelen sowieso niet blindstaren op piek opbrengst > Oftewel een 400Wp paneel gaat bij ons geen 400Wp opleveren (ja, 5 keer per jaar als het al weken 30+ graden is en we kapot gaan van de hitte).

Je moet vooral kijken naar het NOMT of NMOT of NOCT (iedere fabrikant heeft daar een net iets andere benaming voor)
Als voorbeeld:
NOCT (nominal operating cell temperature): irradiance 800 W/m2 | Wind speed 1 m/sec | Ambient temperature | 20°C cell operating temperature 45 +/-2°C | Air Mass = 1.5

Dit kun je vinden op de datasheets van panelen. Daar staat een optimum opbrengst (je Wp zoals je 'm treft in de titel van je paneel: Hyundai 400Wp, 480Wp) en een genormaliseerde opbrengst (die NOCT bijv). Vooral als gevolg van onze NL-locatie tov de zon. Die schijnt meer vanaf opzij en dus levert het paneel iets minder op omdat het minder direct beschenen wordt agv allerlei luchtcondities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Websphinxie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Let wel op met die Hyundai panelen dat ze passen op de IQ7's. Ze hebben een totaal andere cell indeling.
Had ik al dubbel gecheckt met Enphase panelen complatibility tool: zowel IQ7+ als IQ7A zouden geschikt moeten zijn O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

Heb de combi ook, werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
JWT schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:16:
Heb de combi ook, werkt gewoon goed.
@JWT Welke?
Hyundai 400Wp en IQ7+
Hyundai 480Wp en IQ7+
Hyundai 400Wp en IQ7a
Hyundai 480Wp en IQ7a

ik zou best gecharmeerd zijn van de 480 en IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:26
ollem schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:38:
[...]

Had ik al dubbel gecheckt met Enphase panelen complatibility tool: zowel IQ7+ als IQ7A zouden geschikt moeten zijn O-)
De IQ7+ kan maximaal 295 VA leveren en de IQ7A maximaal 366 VA, zie datasheets. In nederland hebben we maximaal 800-850 W/m2 instraling of zo....waardoor we die Wp-waarde nooit halen (dat is bij 1000 W/m2 en 25 graden).
Beetje afhankelijk hoe je de panelen orienteert gaat een 400Wp paneel met een IQ7+ micro af en toe wat aftoppen en met een IQ7A nooit (in nederland). De ene partij hanteert een grens bij 370Wp de ander bij 400Wp. Als de meerprijs meeneemt kan een 400Wp best op een IQ7+ en zou ik de 480/490 Wp echt achter een IQ7A plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT

JWT

De hyundai 390's. En 400 phonos. Beide op iq7+. Ze toppen soms een uurtje of max 2 af in de beste dagen, staan dan op 296. Meestal veel korter. Je weet niet of je dan 5 of meer mist.
Wel oost-west dak.

[ Voor 17% gewijzigd door JWT op 09-02-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 16:05

Barca

In Search Of Sunrise

Ik kick dit topic even omhoog. Ik wil namelijk ook mijn Enphase systeem uitbreiden. Maar naast de vraag of dit kan qua meterkast, dat lees ik vooral ik dit topic, ben ik nieuwsgierig hoe dit moet m.b.t. de Enphase app Enlighten. Mijn huidige installatie is door CoolBlue gedaan en ik wil uitbreiden met 5 stuks, maar CoolBlue doet alleen uitbreidingen vanaf 6 panelen. Dat past echter helaas niet. En ik heb nu misschien wel liever een lokale installateur. Maar mijn vraag is dus hoe dit werkt... want in Enlighten is CoolBlue nu mijn installateur. Ik wil niet weer een extra Envoy in de meterkast en een hele nieuwe set; maar gewoon op een of andere manier de huidige set uitbreiden en dan toch mijn garantie behouden. Kan dit? Kan zoiets? En als ik uiteindelijk toch 2 Envoy's zou moeten, dan kan alles wel tesamen komen in 1 Enlighten omgeving/app?

Ik heb uiteraard uitgebreid gegoogled en hier op het forum gekeken maar zonder succes. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Barca De micro's moeten / kunnen worden toegevoegd aan de bestaande installatie, heb je geen extra Envoy voor nodig. Ik heb na een jaar ook mijn systeem met 9 extra panelen uitgebreid. Alleen was ik zelf de installateur. Micro's kan je zo toevoegen voor de Installer Toolkit app. Ik denk dat Coolblue als installateur zijnde een andere installateur dan toegang / rechten moet geven, zodat deze de extra micro's kan toevoegen. Aangezien ze zelf pas vanaf 6 willen installeren, neem ik aan ze wel begrijpen dat jij een ander zoeken omdat je er maar 5 extra neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05 16:05

Barca

In Search Of Sunrise

Pazo schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:39:
@Barca De micro's moeten / kunnen worden toegevoegd aan de bestaande installatie, heb je geen extra Envoy voor nodig. Ik heb na een jaar ook mijn systeem met 9 extra panelen uitgebreid. Alleen was ik zelf de installateur. Micro's kan je zo toevoegen voor de Installer Toolkit app. Ik denk dat Coolblue als installateur zijnde een andere installateur dan toegang / rechten moet geven, zodat deze de extra micro's kan toevoegen. Aangezien ze zelf pas vanaf 6 willen installeren, neem ik aan ze wel begrijpen dat jij een ander zoeken omdat je er maar 5 extra neemt.
Helder. Probleem is dan dan Coolblue geen garantie meer biedt omdat een ander aan het systeem heeft gezeten las ik inmiddels ergens.

En hoe doe je zoiets dan als je installeur failliet zou zijn; dan ga je nooit toestemming krijgen!?

Edit: Ik heb een installateursaccount ook nu, maar krijg het niet voor elkaar om mezelf toe te voegen aan mijn bestaande installatie. Ik kan alleen een nieuwe installatie registreren :|

[ Voor 9% gewijzigd door Barca op 20-09-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
Ik heb een bestaand systeem ook zelf uitgebreid en heb mijzelf als 2e installateur toegevoegd.
Hiervoor zelf eerst zelf een installateurs account aanmaken.
Werkt prima bij mij.

Dat kun je overigens meteen proberen... ik heb dit ook gedaan ruim voordat ik ging uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 13:46
Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd, omdat ik ook een paar extra panelen aan mijn enphase systeem wil toevoegen. Het idee is om de nieuwe panelen samen te laten komen in de bestaande lasdoos/gietmof. Qua vermogen is dat nog steeds binnen veilige grenzen.

Alleen: hoe ga ik nu veilig aan die lasdoos werken zonder dat de bestaande panelen stroom leveren? Kan je de micro-omvormers uitzetten, zodat de panelen tijdelijk buiten dienst zijn? Of is er een andere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Zonder grid gaan ze uit.. dus gewoon de spanning eraf halen?

P.s. altijd goed om nog even met een multimeter te checken

[ Voor 34% gewijzigd door JWT op 06-03-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@ajouwens Je kunt de productie van de micro's uitzetten in de installer toolkit app, of als je lokaal inlogt op je envoy. En gewoon nog even de spanning eraf, is het dubbel op, kan het niet fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie1967
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-05 17:42
Met interesse dit topic gelezen en wil graag jullie mening/advies over een uitbreinding. Op dit moment heb ik een PV setup van 8 x 410wp panelen gekoppeld aan Enphase IQ7X micro omvormers. Dit is 1 string achter een 16A automaat in een 1-fase meterkast. (met 1 fase Q-relais).

Mijn energie behoefte is wat groter dan deze 8 panelen kunnen leveren maar meer past niet op mijn dak. Dus ik wil graag uitbreiden met 3 panelen in de tuin op een nog te bouwen stelling. Deze string wil ik dan middels een lasdoos koppelen aan de bestaande string zodat ik in de meterkast geen wijzigingen hoef uit te voeren. Zo ontstaat er één string van de meterkast naar de lasdoos en vanuit de lasdoos worden het 2 strings (1 x 8 panelen en 1 x 3 panelen)

Persoonlijk dacht ik dat er 11 omvormers op een 16A automaat kunnen maar volgens de installateur zit ik met mijn huidige 8 panelen al aan de max. Volgens mijn berekeningen klopt het verhaal van de installateur niet maar hij is in deze de specialist. (Max. output van IQ7X is 1,37A dus 11 x 1,37 is 15,07A Max)

Ben benieuwd naar jullie mening:
1. hoeveel panelen, met een IQ7X, er maximaal achter een 16A (1-fase meterkast) kunnen
2. of het koppelen van 3 extra panelen via een lasdoos kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1. IQ7X doet 320W. Op een 1-fase mag je 3600W, dat komt neer op 11,25 omvormers. 11 dus. Ook qua vermogen hetzelfde verhaal: max 16A. IQ7X doet 1,39A, dus max 11,5 omvormers. Met 11 zit je dus volgens mij safe.
2. Ja. Zelf heb ik 3 strings van 4 omvormers die op een lasdoos samen komen.

Ook hier (https://enphase.com/nl-nl/download/iq7-microinverter-qdcc) geeft Enphase zelf aan dat er 11 van deze op een 1-fase mogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 23-07-2023 13:49 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hfaber2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-10-2024
Hallo,
Ik heb 13 zonnepanelen op het dak in de meterkast 1 kabel en een relais. Op het relais zit een stopkontakt en hierin de iq gateway
Ik denk over een kleine lichte uitbreiding en daarvoor heb ik een IQ 7. Als ik hier een stekker aanmaak en deze ook aansluit op het stopkontakt naast het relay kastje. Gaat dat werken? Het voorkomt aansluitingen binnen in diverse panelen of andere uitbreidingen. Uitbreiding van 1 licht zonnepaneel vlak bij de meterkast. Vast bedankt voor een reactie. Vr gr Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hfaber2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-10-2024
Hallo,
Ik heb 13 zonnepanelen op het dak in de meterkast 1 kabel en een relais. Op het relais zit een stopkontakt en hierin de iq gateway
Ik denk over een kleine lichte uitbreiding en daarvoor heb ik een IQ 7. Als ik hier een stekker aanmaak en deze ook aansluit op het stopkontakt naast het relay kastje. Gaat dat werken? Het voorkomt aansluitingen binnen in diverse panelen of andere uitbreidingen. Uitbreiding van 1 licht zonnepaneel vlak bij de meterkast. Vast bedankt voor een reactie. Vr gr HansAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9MARFRrIRmtwFBK10SvqAcbJ2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FczgML9B5gjvRoudn7m4QS9g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:26
Hfaber2 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:19:
Hallo,
Ik denk over een kleine lichte uitbreiding en daarvoor heb ik een IQ 7. Als ik hier een stekker aanmaak en deze ook aansluit op het stopkontakt naast het relay kastje. Gaat dat werken? Het voorkomt aansluitingen binnen in diverse panelen of andere uitbreidingen. Uitbreiding van 1 licht zonnepaneel vlak bij de meterkast. Vast bedankt voor een reactie. Vr gr Hans[Afbeelding]
Ja, dat gaat werken, mits de de huidige micro's niet van de IQ8 serie zijn. Niet de fraaiste oplossing maar goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Hfaber2 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:19:
Hallo,
Ik denk over een kleine lichte uitbreiding en daarvoor heb ik een IQ 7. Als ik hier een stekker aanmaak en deze ook aansluit op het stopkontakt naast het relay kastje. Gaat dat werken? Het voorkomt aansluitingen binnen in diverse panelen of andere uitbreidingen. Uitbreiding van 1 licht zonnepaneel vlak bij de meterkast. Vast bedankt voor een reactie. Vr gr Hans[Afbeelding]
Weet niet of je envoy metered hebt maar dan zal ie niet meelopen met de metingen, waarom niet de kabel op een lasdoos aansluiten samen met de anderen zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Posts van @broekieman en reacties daarop verhuist naar: Het grote Enphase topic - deel 2

Dan kan deze terug in de sloot :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.