Toon posts:

Cowboy gedrag PV installateurs?

Pagina: 1
Acties:

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:52
Kwaliteit en veiligheid van het pv systeem zijn afhankelijk van de installateur. Maar kan ik tijdens de installatie hier een beetje toezicht op houden en waar moet ik dan op letten?

Goede aansluitingen voorkomen vlambogen. Maar hoe weet ik nu of ze dit goed doen of niet? Kan ik dit tijdens het installeren zelf beoordelen, voor zowel aansluiting van paneel naar paneel als aansluiting op omvormer. Ik las dat er soms gerommeld wordt met verschillende merken aansluitingen door elkaar. Ik dacht dat alles universeel Mc4 was. Dit klinkt als een stekker waar weinig mis mee kan gaan.

In ons geval komt er een doorvoer door een pannendak (woning 2016). Is dit nog een punt om op te letten of gaat dat altijd wel goed?

De installateur heeft een zeer goede beoordeling op Google maar toen ze voor de schouw kwamen gingen ze met ladders het dak op en ze liepen door de dakgoot. Lijkt mij niet goed voor de dakgoot en niet heel veilig. Het waren Poolse jongens die verder wel kundig overkwamen. In hoeverre moet ik er op vertrouwen dat alles goed gaat en op welke punten moet ik ze aanspreken. Ben benieuwd hoe jullie hier over denken?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-02 20:20

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Hmm, niets ten nadele van Poolse jongens maar is dat al niet een indicator?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn advies is wel regelmatig goeie foto's te maken en regelmatig toezicht. Handig voor mochten er later problemen zijn met bijvoorbeeld lekkage. Na afloop met goeie zoom-camera alle details bekijken of alles goed vast zit. Let er op of de klemmen op de zonnepanelen goed zitten.

Kabeldoorvoeren bekijken dat kabels niet langs scherpe randen zitten, maar dan moet je denk ik het dak op klimmen. Alle stekkers vrij van het dak installeren zodat er geen water in kan komen.

Qua afkomst van de installateur: mijn Nederlandse installateur doet er waarschijnlijk 4 maanden over om een fout (waarvoor hij verantwoordelijk is) te herstellen. Het kan nog langer duren als dit nog langs de rechter moet. Ik had een betere service verwacht. Ondertussen 4 maanden lang geen productie van die string.

[Voor 9% gewijzigd door Dre op 30-01-2022 21:40]

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-02 23:06
Over dit onderwerp kan ik wel een boek schrijven.. Ik ben zelf werkzaam in de PV en kom heel veel kwalijke zaken tegen.

You get what you pay for is vaak van toepassing, ondanks dat iedere installateur zich zou moeten houden aan de geldende normen wordt dat zeker niet gedaan. Daarnaast het stukje ARBO, is af en toe ook ver te zoeken.

De kwaliteit van een installatie is zonder demontage slechts deels te beoordelen, de genoemde MC4 stekkers zijn alleen destructief te testen zodra ze eenmaal geinstalleerd zijn. MC4 stekkers van paneel naar paneel zijn normaal gesproken identiek en hoeven alleen degelijk gemonteerd te zijn. De stekkers van panelen naar optimizer of naar omvormer kunnen wel verschillen en die laatste wordt vrijwel altijd "in het werk" gemonteerd.

Deze in het werk gemonteerde stekkers zijn in de meeste gevallen de oorzaak van problemen, soms zelfs brand. Voor een juiste verbinding is het soort stekker van belang, alsmede de juiste strip en krimptang en een momentsleutel om de wartel goed vast te zetten.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:44
Ik zou een bedrijf dat haar eigen veiligheid al niet serieus neemt, niet vertrouwen met mijn veiligheid.
Begin met te vragen hoe ze veilig op jouw dak gaan werken. Als er dan verhalen komen dat dakrand bescherming te veel moeite is en een valharnas alleen maar onveilig is omdat je dan over die draad struikelt, dan weet je genoeg.
Onbeveiligd even door jouw dakgoot lopen is wel lekker goedkoop.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:57
Niet volledig antwoord op jouw vraag, maar wel relevante aanverwante info: Ervaringen met installatieservice van de bekende webshops

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon dreigen met een keuring naderhand. :+

https://www.tuv.nl/nl/keu...wonenzonnepanelenkeuring/

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:52

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben zelf ook werkbaar in de PV branche en ga mee met de poster boven mij. Allereerst heb je installateurs die überhaupt niet veilig werken. Zoals:
- Geen permanente valbeveiliging zoals een steiger aangevuld met een dakrand beveiliging
- Geen fatsoenlijke kleding en schoeisel
- Niet nadenken/overleggen hoe het werk veiliger kan
- Verticaal transport van materiaal op de schouder met ladder omhoog (in plaats van doorsteken in steiger/werken met liftje

Daarnaast gaan veel installateurs lomp om met materiaal. Leunen op midden van panelen, monteren onder torsie, materiaal hard laten neerkomen op rails. Dat is simpelweg niet goed voor de breekbare celstructuur van de panelen.

Betreffende de connectoren: MC4 is een standaard en niet een leverancier. Tussen de panelen zijn de connectoren wel compatible (zijn immers van hetzelfde type) de koppelkabels naar binnen is maatwerk en vergt wat voorbereiding. Je kan er als installateur voor zorgen dat je gebruikte materialen compatible zijn (garanties worden afgegeven door fabrikant met testrapportages) of je knijpt aan de paneelzijde een nieuwe connector aan van hetzelfde type als je wil gebruiken als op je koppelkabel.

Wij gebruiken bijvoorbeeld alleen maar Staubli als we iets knijpen. Ons gereedschap is ook van Staubli en zorgt voor een perfecte fit.

Waar je even op moet letten:

-Wordt er veilig gewerkt? Dus is het werkgebied afgeschermd met een valbeveiliging. Als dat niet mogelijk is (wat soms voor kan komen), dan mag je pas aangelijnd gaan werken.

- Gaat men netjes om met materiaal?
- Wordt de rails op het dak netjes uitgelijnd en bijgesteld op hoogteverschillen?
- Hebben ze een fatsoenlijke MC4 tang bij?
- Knopen ze alle bekabeling achter de panelen netjes op (anders krijg je na een aantal jaar isolatie fouten)
- Is de onderconstrutie geaard (gele draad)?
- Hangt de omvormer stevig?
- Zijn de connectoren op de omvormer netjes geknepen en aangedraaid?
- Is er in de meterkast een separate groep geplaatst en is deze gemerkt?
- hebben ze zelf een werkbon met checklist (en maak er een foto van

• gebruiker001
In de offerte stond €350 voor een traplift. Toen kwamen die Poolse jongens en die vertelde mij dat ze alles met de ladder doen en geen traplift nodig hebben. Toen heb ik gezegd dat die €350 uit de offerte mag.

Op Google 314 beoordelingen met gemiddeld 4,9. Dat gaf mij vertrouwen.

Elektricien is overigens wel gecertificeerde Nederlander. Maar hij zei dat hij met de moeilijke dingen meekijkt. Vroeg mij wel af waarom hij het niet zelf uitvoert.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Vriendelijk bedanken en andere partij zoeken. Waar ben je woonzaam? Mogelijk al ik je nog in een richting duwen betreffende een betrouwbare installateur :)

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Op 'mijn' werk locatie van 13 woningen met vrij grote pv installaties waren de pv leggers de ook laatste personen die je zou willen vragen voor welk werk dan ook.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-02 21:31
Niks dreigen. Gewoon een scoop 12-keuring laten doen door een erkend installateur. Dat vindt je verzekeraar ook een goed idee ...

[Voor 6% gewijzigd door MarkS90 op 30-01-2022 18:01]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Volgens mij is dit ook niet echt handig

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• gebruiker001
MacgregorSound schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:46:
MC4 stekkers van paneel naar paneel zijn normaal gesproken identiek en hoeven alleen degelijk gemonteerd te zijn. De stekkers van panelen naar optimizer of naar omvormer kunnen wel verschillen en die laatste wordt vrijwel altijd "in het werk" gemonteerd.

Deze in het werk gemonteerde stekkers zijn in de meeste gevallen de oorzaak van problemen, soms zelfs brand. Voor een juiste verbinding is het soort stekker van belang, alsmede de juiste strip en krimptang en een momentsleutel om de wartel goed vast te zetten.
Ok dus wat ik kan doen is checken en navragen of ze alles netjes met de juiste striptang, krimptang en momentsleutel doen. Geldt dit ook voor de kabels tussen de panelen? Of zijn deze kabels al op maat en is het alleen een kwestie van inpluggen? Misschien dat de stekkers op het dak door de Poolse paneelleggers kunnen worden aangesloten omdat dit makkelijker is en dat ik er dan extra op toe zie dat de aansluiting op de omvormer door de elektricien wordt aangesloten. Deze leek mij wel kundig maar gezien zijn fysieke gesteldheid verwacht ik niet dat hij het dak op gaat.

• gebruiker001
DjVe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:52:
Vriendelijk bedanken en andere partij zoeken. Waar ben je woonzaam? Mogelijk al ik je nog in een richting duwen betreffende een betrouwbare installateur :)
Opdracht is gegund. Ze komen dinsdag leggen in omgeving Gouda. Ik probeer dus vooral met meekijken te voorkomen dat ze fouten maken of proberen te gemakkelijk er vanaf te komen.

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-02 23:06
MarkS90 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Niks dreigen. Gewoon een scoop 12-keuring laten doen door een erkend installateur. Dat vindt je verzekeraar ook een goed idee ...
Prima plan, maar die zijn voor kosten opdrachtgever en niet goedkoop!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52
Beetje laat voor maar eisen in de opdracht dat er wordt getest met de instalatietester voor ingebruikname (wat ook verplicht is, anders mag het formeel nieteens het net op, maar het wordt nooit gedaan) dan komen 99/100 fouten gewoon boven drijven.

• gebruiker001
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:28:
Beetje laat voor maar eisen in de opdracht dat er wordt getest met de instalatietester voor ingebruikname (wat ook verplicht is, anders mag het formeel nieteens het net op, maar het wordt nooit gedaan) dan komen 99/100 fouten gewoon boven drijven.
Zo’n tester klinkt als een goed plan. Waar staat dat dit verplicht is? Klinkt als een handeling van 5 minuten? Dan zijn ze vast wel bereid dat te doen. Is het dan wel duidelijk hoe en wat ze moeten testen als ik ze hier op wijs?

• twain4me
gebruiker001 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Zo’n tester klinkt als een goed plan. Waar staat dat dit verplicht is? Klinkt als een handeling van 5 minuten? Dan zijn ze vast wel bereid dat te doen. Is het dan wel duidelijk hoe en wat ze moeten testen als ik ze hier op wijs?
ze hebben hem doorgaans nieteens, het zijn niet voor niets cowboys , waar dat staat durf ik even niet te zeggen.
volgens mij meten ze dan de Residual current en de Insulation resistance (lekstroom en isolatie weerstand) maar @205Gutmann weet hier veel meer van.

• gebruiker001
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:23:
[...]

ze hebben hem doorgaans nieteens, het zijn niet voor niets cowboys , waar dat staat durf ik even niet te zeggen.
volgens mij meten ze dan de Residual current en de Insulation resistance (lekstroom en isolatie weerstand) maar @205Gutmann weet hier veel meer van.
Op de website staat het symbool van scope 12 keuring. Dan verwacht ik dat dat ook een dienst van ze is en dat ze wel een tester in huis hebben. Is het alleen de vraag wat ze moeten testen en of ik dit zelf ook nog kan/moet beoordelen. En of het reeel is dat ik dit van hen verlang. @205Gutmann klopt het dat jij hier in thuis bent?

• gebruiker001
DjVe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:34:
- Knopen ze alle bekabeling achter de panelen netjes op (anders krijg je na een aantal jaar isolatie fouten)
- hebben ze zelf een werkbon met checklist (en maak er een foto van
Wat gaat er mis als de bekabeling achter de panelen gewoon los ligt? De bekabeling gaat toch uit eindelijk ook onder de dakpannen door naar de omvormer en dan ligt de toch ook los onder de pannen? Of zie ik het dan verkeerd?

Wat zou er op een werkbon moeten staan? Ik heb zelf een paneel plan op de cm nauwkeurig gemaakt en de plaats van de omvormer bepaald. Ook het aantal dakhaken heb ik bepaald met de esdec calculator. Is er meer nodig dan dat?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:55
Als de bekabeling los ligt, dan is de kans behoorlijk aanwezig dat het na verloop van tijd gaat schuren en beschadigen. Is het niet na 5 jaar, dan misschien wel na 20 jaar. Denk aan morgen, als het weer eens 9 bft is in Nederland. Genoeg wind wat onder die panelen door vliegt hoor!

• gebruiker001
RvV schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:23:
Als de bekabeling los ligt, dan is de kans behoorlijk aanwezig dat het na verloop van tijd gaat schuren en beschadigen. Is het niet na 5 jaar, dan misschien wel na 20 jaar. Denk aan morgen, als het weer eens 9 bft is in Nederland. Genoeg wind wat onder die panelen door vliegt hoor!
Ik snap t. Dus bekabeling vastmaken met tie wraps aan de montagerails is een nette oplossing?

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-02 22:57
Maar dat ga je met een tester niet meten. En isolatie fouten ook niet als de installatie op een droge dag gebeurd. Het is gewoon prijs en kwaliteit verhaal.

snameroc

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tiewraps houden het zo lang niet vol. Zeker de witte tiewrap niet. Je moet speciale clipjes gebruiken van de fabrikant van de rails.

Overigens, dinsdag waait het ook nog stevig (5 bft). Ik heb ze bij mij de eerste keer weg moeten sturen omdat het stormde. De elektricien heeft toen al wel binnen wat voor elkaar gemaakt.

[Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 30-01-2022 21:55]

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:15
Bij een opname wil het wel eens gebeuren day men even vlug een laddertje tegen het dak zet om het dakvlak in te meten.
Niet helemaal veilig, maar een steiger opbouwen voor een opname is ook weer zoiets.

Nog niet zo lang geleden werd cross mating (het door elkaar gebruiken van verschillende merken connectoren) beschouwd als de belangrijkste oorzaak van brand bij pv-installaties.
Recent onafhankelijk onderzoek heeft echter uitgewezen dat dit niet het geval is.
Diverse merken connectoren zijn getest, uit deze tests is gebleken dat het cross maten niet voor noemenswaardige problemen zorgt.
Wat veel belangrijker is, gebruik het juisje gereedschap om connectoren te krimpen!
Elk merk / type connector heeft zijn eigen matrijzen of tang nodig om de connector te krimpen. Hoewel de hulzen veel op elkaar lijken zit er weldegelijk verschil in.
Er is overigens maar een MC4 connector, dat is die van Stäubli. De rest noemt zich MC4 compatible. MC staat voor Multi Contact, het bedrijf wat de connector ooit bedacht heeft.

Enkele zaken om op te letten:
Vereffening van de onderconstructie, elke rail dient verbonden te worden met een groengele aarddraad.

Kabels doorvoeren; in geval van platdak door een deugdelijke dakdoorvoer, een zogeheten knie. Zeker niet in een bestaande dakdoorvoer ergens erbij proppen.
Bij een pannendak gebruik bij voorkeur een kabeldoorvoerpan, geen kabels los onder de pannen door!

Kabels onder de panelen netjes opbinden, geen connectoren los op het dak. Dit staat garant voor problemen in de toekomst.

In de meterkast is het lastig te controleren of het allemaal klopt wat er gemaakt wordt.
Laat de PV-installatie aansluiten op een eigen aardlekautomaat, bij voorkeur een 300mA. Voorwaarde is wel dat hier dan enkel de PV-installatie op is aangesloten en geen andere wandcontactdozen.

Als men een nieuwe voeding aanbrengt dient de bekabing te meggeren voordat men de installatie inschakeld.

Daarnaast moet de aardlekschakelaar gemeten worden of deze goed werkt, ook een nieuwe aardlek wil wel eens defect zijn.

En misschien wel het belangrijkste, zorg dat er veilig gewerkt wordt. Ook als particulier opdrachtgever ben je hiervoor (deels) verantwoordelijk. Het zal je maar gebeuren dat er iemand van jouw dak af valt.

Een scope 12 keuring is schromelijk overdreven, die inspecteur zou er dan met z'n neus bovenop moeten staan, hoe zou hij anders achteraf moeten beoordelen of de kabels wel op de juiste manier door het dak gevoerd zijn?
Zolang men enkel selecteerd op prijs zul je altijd cowboys hebben die snel geld willen verdienen, die solar branche is hierin geen uitzondering.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:15
gebruiker001 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:39:
Kwaliteit en veiligheid van het pv systeem zijn afhankelijk van de installateur. Maar kan ik tijdens de installatie hier een beetje toezicht op houden en waar moet ik dan op letten?

Goede aansluitingen voorkomen vlambogen. Maar hoe weet ik nu of ze dit goed doen of niet? Kan ik dit tijdens het installeren zelf beoordelen, voor zowel aansluiting van paneel naar paneel als aansluiting op omvormer. Ik las dat er soms gerommeld wordt met verschillende merken aansluitingen door elkaar. Ik dacht dat alles universeel Mc4 was. Dit klinkt als een stekker waar weinig mis mee kan gaan.

In ons geval komt er een doorvoer door een pannendak (woning 2016). Is dit nog een punt om op te letten of gaat dat altijd wel goed?

De installateur heeft een zeer goede beoordeling op Google maar toen ze voor de schouw kwamen gingen ze met ladders het dak op en ze liepen door de dakgoot. Lijkt mij niet goed voor de dakgoot en niet heel veilig. Het waren Poolse jongens die verder wel kundig overkwamen. In hoeverre moet ik er op vertrouwen dat alles goed gaat en op welke punten moet ik ze aanspreken. Ben benieuwd hoe jullie hier over denken?
ladder opzetten en lopen door de dakgoot is heel gebruikelijk, daar zijn die dingen voor gemaakt (tenzij je van die klote plastic gootjes hebt).

valbeveiliging/steiger en lift kun je naar vragen en ook op letten tijdens het werk of ze dat echt doen. veel van de andere punten die genoemd zijn ga je nooit achterkomen of zien tijdens installatie want gebeurt in t werk op t dak.

ik schrik van het totale wantrouwen hier, er zijn natuurlijk veel installateurs die dit gewoon netjes doen. zij krijgen anders toch ook t gezeik?

dus ja, meeste is vertrouwen. dingen als veiligheid tijdens werk op t dak kun je wel.goed op letten en zegt ook veel (dus hekken/dakgootbeveiliging/steiger etc, 1 van deze opties moet sowieso)

voor de rest gewoon monteurd hun werk laten doen en misschien wat checkvragen aan de elektromonteur doen.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:44
Deze panelen gaan zonder enige beveiliging dat dak op. En dat is jammer voor de installateurs die ook hebben gereageerd. Want veilig werken vereist investering en opleiding. Maar hun prijs wordt gewoon vergeleken met iemand die met een paneel op z'n rug de ladder op klimt. Alsof de manier waarop de kok in de keuken werkt niet uitmaakt, maar je geweldig eten verwacht.

• gebruiker001
Bedankt voor alle tips! Dat helpt mij zeker.

De prijzen van de offertes lagen niet ver uur elkaar. Deze had een zeer goede beoordeling op Google en was in de buurt dus heb ik het hem gegund. Dat er vervolgens een onderaannemer met Poolse jongens in dienst langs komt maakt mij alert. Als ik de spullen los bestel bij een webshop ben ik €2500-€3000 goedkoper uit dus er zit voldoende marge in voor een veilige en goede manier van werken zou ik zeggen. Het gaat om 26 panelen en ik heb zelf al een omvormer

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:12
Fr33z schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:02:
[...]

ladder opzetten en lopen door de dakgoot is heel gebruikelijk, daar zijn die dingen voor gemaakt (tenzij je van die klote plastic gootjes hebt).
Gebruikelijk ja ervoor gemaakt nee.
Stukgetrapte goten, vol met troep zoals stukken draad, ty-wraps, aan gestripte kabels, stukken dakpan enz.
Even een stoffer of bezem door de goot is te veel gevraagd.
Veel voorkomende lekkages van vergeten pannen terug te schuiven liefst midden onder een paneel. Dakdoorvoeren scheef getrapt en gewoon zo laten staan.
Er zijn er ook wel bedrijven die wel netjes werken maar welke klant klimt op het dak om te controleren?

Tip voor toekomstige paneel bezitters, laat eerst je dak controleren. Schoorsteen, doorvoeren, goot.
Ook al vaak gezien een pannendak van 50 jaar oud en dan panelen er op. Of de schoorsteen is zo lek als een mandje. Dan moeten panelen er af of een hoogwerker om erbij te komen.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17

OmeJoyo

This is me

Fr33z schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:02:
[...]

ik schrik van het totale wantrouwen hier, er zijn natuurlijk veel installateurs die dit gewoon netjes doen. zij krijgen anders toch ook t gezeik?
De 6 installateurs die ik hier in de wijk (en bij mij thuis) bezig heb gezien heb ik stuk voor stuk fouten zien maken en regels zien overtreden waarvan je zegt.... Tja. En dit waren grote en kleine partijen en ook een lokale partij.

Ik heb ze bij mijn eigen installatie gelukkig kunnen wijzen op de dingen die voor mij belangrijk waren, dat het installatietechnisch goed zit en we geen lekkage krijgen. Onze panelen liggen gelukkig netjes recht en alles ziet er optisch ook goed uit, maar dat is zeker niet in de hele straat.

Als ik af en toe eens een blik werp bij vrienden/kennissen thuis zien installaties er vaak slordig uit en zeker niet altijd volgens de voorwaarden. Ik heb denk ik 1 of 2 keer een installatie gezien waarvan ik zei: Goh, dit is echt netjes. Maar hoe die er zijn opgelegd qua veiligheid tijdens de installatie ben ik dan niet bij geweest.

Tijdens het aanvragen van offertes zelf ook ondervonden hoe dramatisch dit is bij meer dan de helft. Dus tja, ik snap de twijfels wel in dit topic.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• gebruiker001
De stekker kan inderdaad mooi in de montage clip maar de kabel van het paneel naar de stekker zal toch slap gaan hangen en los op de dakpannen liggen. Dat is toch onvermijdelijk?

• jeroen3
  • Nu online
Ja, en daarom is het niet normale pvc kabel zoals binnen, maar stevige dubbelwandige rubber kabel.

• 205Gutmann
En wat denk je dat er met die kabels gebeurt als ze 25 jaar lang over de dakpannen schuren door de wind?
Losliggende kabels moeten zoveel mogelijk opgebonden worden.

• gebruiker001
@205Gutmann maar hoe kan je de kabel dan binden die van het paneel naar de kabelclip gaat? De dakdoorvoer komt bij ons op het pannendak achter 1 paneel. Het lijkt mij ook hier moeilijk om te voorkomen dat de kabel los ligt of zie ik dat verkeerd? En wat kan ik verwachten aan doorvoer van de kabel door het dak onder het paneel. Dakpan weghalen, gaten boren, pvc buis erin met wat kit en kabels erdoor en pan terug erop? Er komt onder een nieuwbouw dakpan, onder een paneel als het goed is toch nooit water? Of is dit een detail waar installateurs altijd wel een nette oplossing voor hebben?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@gebruiker001 Je kan vragen of die laatste stekkerverbinding bij de dakdoorvoer bovendaks wordt uitgevoerd. Dat beperkt het brandrisico van een slechte stekkerverbinding. Onderdaks worden ze vaak aan een panlat vastgemaakt. En een panlat is prima aanmaakhout, zeker na een aantal jaar.

A'dam ZonPHP PVOutput

• 205Gutmann
@gebruiker001 Zoals ik al aangaf, kabels dienen zoveel als mogijk opgebonden te worden.
Een kabeldoorvoer kan op meerdere manieren aangebracht worden, Conduct heeft hiervoor een mooie oplossing.
Belangrijk is dat men de kabels niet tussen 2 dakpannen door laat lopen!
Hiervoor gebruik je een kabeldoorvoer pan of de dakdoorvoer van Conduct.

• gebruiker001
205Gutmann schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:54:
@gebruiker001 Zoals ik al aangaf, kabels dienen zoveel als mogijk opgebonden te worden.
Een kabeldoorvoer kan op meerdere manieren aangebracht worden, Conduct heeft hiervoor een mooie oplossing.
Belangrijk is dat men de kabels niet tussen 2 dakpannen door laat lopen!
Hiervoor gebruik je een kabeldoorvoer pan of de dakdoorvoer van Conduct.
Ze gaan morgen aan de slag dus ik verwacht dat ik nu te laat ben als ik nog zo’n doorvoer wil. Ik heb geen idee hoe ze dit gaan doen omdat het niet besproken is. Zou dan niet second best zijn om pvc buisjes tussen de dakpannen te leggen waarin de kabels komen. Dan steunt de pan op de pvc buisjes. Dit ligt dan onder een pv-paneel. Kan toch weinig fout mee gaan? Als ze iets altijd zo doen en als er geen norm is die het ze verbied dan kan ik weinig beginnen. Het opbinden van kabels kan ik wel aan ze vragen omdat dit gewoon netjes is om te doen. Maar een extra doorvoerpan waar ik niet voor betaald heb gaan ze vast niet doen.

• 205Gutmann
@gebruiker001 Het zal inderdaad lastig zijn om dat morgen nog te regelen.
Laat ze desnoods de pannen een beetje uitslijpen zodat de pannen niet op de kabels drukken.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:20

JB

Cédric roelt!

En zijn ze bezig?

Mijn boefje is liev!

• gebruiker001
Ja, ze zijn bezig. 3 Poolse jongens. 1 Voor het binnenwerk, die mij wel kundig lijkt en even kwam de Nederlandse baas nog langs. Die zei op alles laat dat maar aan ons over. Geen valbeveiliging, want we werken van beneden naar boven met installeren van rails op dak dus dan is het niet mogelijk. Ik heb het bedrijf al gemaild dat ze niet veilig werken en er waaide net al een ladder van de aanbouw....

De panelen doen ze nu niet ivm harde wind.

Gat in dak wordt van binnen naar buiten geboord en dan pijpjes erdoor waar de dakpan op steunt. En de connector wordt dan buiten vastgemaakt tussen dakpan en paneel. Dat klinkt wel goed.

De connectors maken ze vast aan de rail met tie wraps. Lijkt mij eerlijk gezegd ok. Hier komt geen kracht op en geen zon dus die dingen blijven dan toch wel 30 jaar goed.

• gebruiker001

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-02 01:59
Asbest en zonnepanelen sector zijn aantoonbaar 2 van de sectoren waar de meeste misstanden m.b.t. veiligheid plaatsvinden.
Dit is directe stillegging + boete als ze erop staan.
Vraagje, slaap je lekker onder elektrische installatie die door B. Eunhaas in elkaar is gedraaid?

Ik moet de eerste zonnepanelen boer nog tegenkomen die de zaakjes wel op orde heeft.

Consumentenadvies, stap alleen in zee met een partij die gebruik van RSS, steiger of verreiker offereert.

Je kunt eventueel hier een melding plaatsen. Zonnepanelen hebben een focus.
https://melding.inspectieszw.nl/klachten

[Voor 11% gewijzigd door eL_Jay op 01-02-2022 13:52]

• 205Gutmann
eL_Jay schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:50:
Asbest en zonnepanelen sector zijn aantoonbaar 2 van de sectoren waar de meeste misstanden m.b.t. veiligheid plaatsvinden.
Dit is directe stillegging + boete als ze erop staan.
Vraagje, slaap je lekker onder elektrische installatie die door B. Eunhaas in elkaar is gedraaid?

Ik moet de eerste zonnepanelen boer nog tegenkomen die de zaakjes wel op orde heeft.

Consumentenadvies, stap alleen in zee met een partij die gebruik van RSS, steiger of verreiker offereert.

Je kunt eventueel hier een melding plaatsen. Zonnepanelen hebben een focus.
https://melding.inspectieszw.nl/klachten
Niet alle bedrijven over een kam scheren, er zijn wel degelijk kundige installateurs.
Helaas kom je ze niet vaak tegen omdat particulieren vaak enkel op prijs gefixeerd zijn.

Maar ik zou dit iig niet accepteren, in jouw geval kan men zonder problemen het rss systeem in de dakgoot plaatsen.
Als particuliere opdrachtgever ben je ook deels aansprakelijk mocht er iets gebeuren.
Door zulke beunhazen komt de hele branche in een kwaad daglicht.

Daarnaast vind ik dat er wel erg weinig dakhaken gebruikt worden, bij portrait plaatsing zit er meestal om de 100cm een dakhaak. Bij landscape om de 160~170cm.
Hebben ze überhaupt wel een legplan gemaakt aan de hand van de locatie (windzone) van jouw woning?

• gebruiker001
Ik heb gemaild over de veiligheid dat dit volgens Arbo moet gebeuren met valbeveiliging.

Behalve de veiligheid doen ze voor zover ik kan beoordelen alles keurig. AC kabels is netjes weggewerkt. Ze hebben uit zichzelf een AC lastscheider aangebracht en de kapotte nokpan hebben ze voor tijdelijk gerepareerd en keurig gemeld bij mij. Ze hebben per 10 panelen 2x11 dakhaken precies volgens de Esdec calculator en op de bovenste rij 2x13 haken op 9 panelen op mijn verzoek.

@205Gutmann zijn de strip en krimptang waar ik eerder een foto van stuurde geschikt om een betrouwbare mc4 aansluiting te maken?

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Volgens mij is de aansluiting in de groepenkast niet helemaal zoals het hoort en mag je niet zomaar twee draden in één klem zetten en moet je adereindhulzen gebruiken. Maar dat is iets voor het elektra-topic
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

A'dam ZonPHP PVOutput

• 205Gutmann
@gebruiker001 ik zie een paar dingen die niet helemaal kloppen.
Je hebt een 3 fase meterkast waarvan maar 2 fases in gebruik zijn. Op de 3e fase zit alleen maar de PV aangesloten, dit voldoet niet aan de netcode. Wie heeft die kast zo aangesloten?
Daarnaast zie ik dubbele aders onder een klem van de hoofdschakelaar, dit mag niet!

Daarnaast zie ik een 25 ampère automaat voor de PV, welke omvormer heb je?
Voor een tripower van 11kw is dat ruim bemeten, wat voor kabel hebben ze naar de omvormer gelegd, lijkt op een 5x4mm2 maar ik weet het niet zeker. Een 5x2,5 is iig aan de dunne kant voor 25 ampère.

Is de omvormer op de werkschakelaar aa gesloten met massieve draad? Advies van SMA is om dit te doen met soepele aders. Als je een kabel met massieve aders buigt heb je de kans dat je de aders uit de contacten van de stekker trekt.

Die tang lijkt op een goedkope "MC4" tang van aliexpress.
Als professional dien je gewoon de juiste tang te gebruiken en dat is de Stäubli Multi-Contact PV-CZM-22100.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gebruiker001
Toch op zolder. d:)b

Waarom nou weer van die goedkope aardlekautomaten in zo een mooie ABB kast? en 25A iv 16?. :>
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
voorraad: 0 jammer

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• gebruiker001
205Gutmann schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:27:
Je hebt een 3 fase meterkast waarvan maar 2 fases in gebruik zijn. Op de 3e fase zit alleen maar de PV aangesloten, dit voldoet niet aan de netcode. Wie heeft die kast zo aangesloten?
Daarnaast zie ik dubbele aders onder een klem van de hoofdschakelaar, dit mag niet!
Eerst buurman die Electricien is een hoofdschakelaar anders wilde stedin niet omzetten naar 3 fasen. Toen is stedin geweest om 3 fasen ervan te maken. Vandaag de zonnepanelen mannen hebben er die unit met die blauwe knop ingezet. Waar zitten de fouten dan? Hoe zie ik dat pv alleen op 3e fase zit?
Daarnaast zie ik een 25 ampère automaat voor de PV, welke omvormer heb je?
Voor een tripower van 11kw is dat ruim bemeten, wat voor kabel hebben ze naar de omvormer gelegd, lijkt op een 5x4mm2 maar ik weet het niet zeker. Een 5x2,5 is iig aan de dunne kant voor 25 ampère.
Heb een tripower 8.0. Is het dan ok? Ruim bemeten klinkt goed of begrijp ik het verkeerd? Ze hebben 5x4 mm2 toegepast.
Is de omvormer op de werkschakelaar aa gesloten met massieve draad? Advies van SMA is om dit te doen met soepele aders. Als je een kabel met massieve aders buigt heb je de kans dat je de aders uit de contacten van de stekker trekt.
Denk dat dit massief is. Zal morgen nog eens kijken. Maar er lijkt een ruime lus toegepast te zijn. Dan denk ik dat er weinig trekkracht op de kabel staat.
Die tang lijkt op een goedkope "MC4" tang van aliexpress.
Als professional dien je gewoon de juiste tang te gebruiken en dat is de Stäubli Multi-Contact PV-CZM-22100.
De tang is €121 dus voor die prijs zou je zeggen dat het goed moet kunnen zijn? Weet alleen niet of deze geschikt is voor mc4

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:31:
@gebruiker001
Toch op zolder. d:)b

Waarom nou weer van die goedkope aardlekautomaten in zo een mooie ABB kast? en 25A iv 16?. :>
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
voorraad: 0 jammer
Is 25a niet beter dan 16? Meer is toch meestal beter :). En hoe erg is het dat het geen abb is? Ik neem aan dat het gewoon goed functioneert?

• AUijtdehaag
  • Niet online
25a is ook je hoofdzekering. Welke gaat eerst? Als die springt kost het je geld.
Vraag of ze gewoon er een 16a erin zetten, zoals het hoort.
En geen automaat die ergens onder in de bus gevonden is.

[Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2022 03:39]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:15
gebruiker001 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:23:
Ja, ze zijn bezig. 3 Poolse jongens. 1 Voor het binnenwerk, die mij wel kundig lijkt en even kwam de Nederlandse baas nog langs. Die zei op alles laat dat maar aan ons over. Geen valbeveiliging, want we werken van beneden naar boven met installeren van rails op dak dus dan is het niet mogelijk. Ik heb het bedrijf al gemaild dat ze niet veilig werken en er waaide net al een ladder van de aanbouw....

De panelen doen ze nu niet ivm harde wind.

Gat in dak wordt van binnen naar buiten geboord en dan pijpjes erdoor waar de dakpan op steunt. En de connector wordt dan buiten vastgemaakt tussen dakpan en paneel. Dat klinkt wel goed.

De connectors maken ze vast aan de rail met tie wraps. Lijkt mij eerlijk gezegd ok. Hier komt geen kracht op en geen zon dus die dingen blijven dan toch wel 30 jaar goed.
die valbeveiliging is complete bullshit argument (ik leg veel pv ;-) je kunt hier prima met RSS (valhek in dakgoten) werken. dat die gasten het niet doen is reden voor een officiele klacht bij de Arbo, wat een klojos zeg. hierdoor vertrouwt dus niemand meer een installateur...

• gebruiker001
Vanmiddag komen ze terug dus ik wil graag weten wat de PV installateur moet aanpassen en wat ik zelf met een andere electrien moet regelen.
205Gutmann schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:27:
Is dit verantwoordelijkheid van PV-installateur? Een ander elektricien heeft de hoofdschakelaar geplaats. Daarna Stedin de aanpassing naar 3 fasen. Daarna de zonnepanelen elektricien de aansluitng van de omvormer. Moet de PV installateur hier nog iets aan doen?
Zelfde vraag, heeft de PV installateur dit gedaan of was dit al?
Daarnaast zie ik een 25 ampère automaat voor de PV,
Dit gaan ze aanpassen naar 16A.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@gebruiker001 Er lopen drie bruine draden en een blauwe vanaf de hoofdschakelaar naar de nieuwe 25A automaat. Werk van de PV-installateur dus. Bij de hoofdschakelaar horen ze in een adereindhuls voor dubbele draad te zitten.

De verdeling van de groepen is een fout van de elektricien. Er moet een derde aardlek bij en dan moet je/hij de groepen opnieuw verdelen over drie fasen.

A'dam ZonPHP PVOutput

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:00:
25a is ook je hoofdzekering. Welke gaat eerst? Als die springt kost het je geld.
Vraag of ze gewoon er een 16a erin zetten, zoals het hoort.
En geen automaat die ergens onder in de bus gevonden is.
Toch nog even hierop terugkomend. De hoofdschakelaar is toch 40a? Geldt dan nog steeds dat de 25a vervangen moet worden door 16a?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het gaat om je hoofdzekeringen.
Die zijn 3x 25A

Hoofdschakelaar is maximaal geschikt voor 40A
Dat is wat anders..

Dus wat er onder je meter zit.
Die van de netbeheerder.
Dat kost knaken als die springen.

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2022 13:29]

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:27:
Het gaat om je hoofdzekeringen.
Die zijn 3x 25A

Hoofdschakelaar is maximaal geschikt voor 40A
Dat is wat anders..

Dus wat er onder je meter zit.
Die van de netbeheerder.
Dat kost knaken als die springen.
Ze gaan m aanpassen
Dubbele aders in klemmen doen ze niet maar elektricien moet toch nog langs komen om de groepen te verdelen dus die dubbele aders vraag ik hem wel aan te passen. Dat zullen de kosten niet zijn.

• gebruiker001
Rood en zwart samen in 1 buis. Gaat dat nou goed?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:23

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

gebruiker001 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:01:

[Afbeelding]
Ja hoor, geen probleem.
Die foto ziet er ook gewoon netjes uit.

[Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 02-02-2022 17:08]

• twain4me
mooi sma blauw isnie lelijk O-)

• twain4me

[Afbeelding]
meestal wordt geadviseerd om juist dezelfde kleuren bij elkaar te stoppen.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:57

[Afbeelding]
Mij is verteld dat dat niet is toegestaan. Het stukje uit de norm of code waar dat in zou moeten staan is mij verder onbekend.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Ja hoor, geen probleem.
Die foto ziet er ook gewoon netjes uit.
Liever niet ivm DC vlamboog bij kortsluiting.

• jeroen3
  • Nu online
Liever weer wel vanwege de EMC.

Er is altijd wel iets te zeuren. Volgens mij doen deze lui gewoon prima hun best. En zolang de norm niet of wettelijk verplicht of gratis te lezen is voor deze monteurs zullen ze blijven knutselen.

Ajeto.

• 205Gutmann
jeroen3 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:19:
Liever weer wel vanwege de EMC.

Er is altijd wel iets te zeuren. Volgens mij doen deze lui gewoon prima hun best. En zolang de norm niet of wettelijk verplicht of gratis te lezen is voor deze monteurs zullen ze blijven knutselen.

Ajeto.
Het advies is om + en - gescheiden van elkaar te houden, bij het doorvoeren door een brandscheiding minimaal 10 tot 15 cm uit elkaar ivm voortplanting van vlambogen. Ik denk dat je beter een kleine inductielus kunt creëren dan een parallelle vlamboog.
Maargoed, dit is geen NEN1010 maar uit de NPR dus strikt genomen is het niet verkeerd wat ze hebben gemaakt.
De norm is overigens wel wettelijk verplicht omdat men vanuit het bouwbesluit naar de norm verwijst.
Men heeft hiervoor gekozen omdat normen eenvoudiger te wijzigen zijn dan wetten.

Het niet gratis toegankelijk zijn van normeringen is geen reden om je er niet aan te houden. Je kunt vakinhoudelijke kennis ook vergaren door het volgen van opleidingen en trainingen. Er zijn genoeg leveranciers die deze tegen een gereduceerd tarief aanbieden.

• gebruiker001
Ok, dus niet helemaal fraai 2 kleuren kabel in 1 buis maar ook geen groot probleem. Ik zie op internet veel foto's waarbij dit ook het geval is dus blijkbaar niet uitzonderlijk wat ze doen.

Alles is nu geinstalleerd. Voor zover ik kan beoordelen ziet het er allemaal keurig uit. Ze waren wel tot in het donker bezig op het dak. Ze hebben de strings doorgemeten met een multimeter en deze gaf 15/16 Volt aan. Geen idee of dit iets zegt? Verder moet ik er maar op vertrouwen dat het goed is allemaal. Iedere rij is geaard en de kabels zijn met tiewraps aan de montagerails bevestigd. Niet ideaal, maar lijkt mij wel acceptabel.

Foto's volgen nog wel.

De veiligheid van de installateurs was helaas echt dramatisch. Daar ga ik nog wel een verslag van sturen naar het kantoor personeel.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-02 22:57
Zolang de regels nog zo veel wijzigen als nu is het ook niet eenvoudig om het altijd volgens de laatste stand van regels te voldoen. De verschillende buizen voor rood en zwart staan haaks op emc en inductie beveiliging. Volgens mij is dat een advies en geen wet, los van al die regels zitten de plus en min toch ook echt samen in een omvormer.

snameroc

• 205Gutmann
gebruiker001 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:59:
Ok, dus niet helemaal fraai 2 kleuren kabel in 1 buis maar ook geen groot probleem. Ik zie op internet veel foto's waarbij dit ook het geval is dus blijkbaar niet uitzonderlijk wat ze doen.

Alles is nu geinstalleerd. Voor zover ik kan beoordelen ziet het er allemaal keurig uit. Ze waren wel tot in het donker bezig op het dak. Ze hebben de strings doorgemeten met een multimeter en deze gaf 15/16 Volt aan. Geen idee of dit iets zegt? Verder moet ik er maar op vertrouwen dat het goed is allemaal. Iedere rij is geaard en de kabels zijn met tiewraps aan de montagerails bevestigd. Niet ideaal, maar lijkt mij wel acceptabel.

Foto's volgen nog wel.

De veiligheid van de installateurs was helaas echt dramatisch. Daar ga ik nog wel een verslag van sturen naar het kantoor personeel.
15 tot 16 volt, da's niet best. Was het al schemerig toen men ging meten?
De openklemspanning van een paneel is ongeveer 42 volt, dat vermenigvuldig je met het aantal panelen in een string voor de stringspanning.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:08
205Gutmann schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:43:
[...]

15 tot 16 volt, da's niet best. Was het al schemerig toen men ging meten?
De openklemspanning van een paneel is ongeveer 42 volt, dat vermenigvuldig je met het aantal panelen in een string voor de stringspanning.
Wel goed met optimizers die 1V uitsturen

• gebruiker001
Het was echt al helemaal donker behalve licht van lantaarnpaal. Geen optimizers toegepast

• gebruiker001
Vandaag te veel bewolking denk ik om iets te kunnen zeggen, maar op het beste moment onderstaande resultaten. In theorie heeft string a 0,6% meer Wp dan string b. In praktijk zie ik juist string b 1-2,5% hoger wattage hebben. Ik kan mij goed voorstellen dat dit normale afwijkingen zijn. Het voltage is soms hoger in a en soms hoger in b. Tot nu toe niks geks lijkt mij?

• 205Gutmann
Dapdodo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Wel goed met optimizers die 1V uitsturen
Dat is bij SolarEdge optimizers, daar is hier geen sprake van.
SolarEdge heeft optimizers (gehad) met InDop technologie, deze kunnen met een speciale tool unlocked worden om met non SolarEdge omvormers te werken. Het safe DC deel werkt dan niet meer.

Tigo optimizers sturen 0 of 0.6 volt uit afhankelijk van het type wat is toegepast.

• gebruiker001
De installateur had de string niet op de omvormer, maar op zijn multimeter en las toen 15V af terwijl het buiten donker was afgezien van licht van lantaarnpaal. Gaf dit beetje licht van lantaarnpaal dan 15V? Of was hij met zijn multimeter een stroom door de string aan het brengen? Geen idee, maar hij was er iig blij mee.

• JB

JB

Cédric roelt!

AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:00:
Waarom kost dat geld? Alsin je kunt er niet bij als ie springt en netbeheerder moet komen?

Mijn boefje is liev!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JB
Klopt. En een nieuw geregistreerd zegeltje erop knijpen

• JB

JB

Cédric roelt!

AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:22:
@JB
Klopt. En een nieuw geregistreerd zegeltje erop knijpen
Hier kan ik zelf de fasen omzetten. Speciaal gevraagd om deze aanpassing te doen. Dacht dat het bij nieuwbouw standaard aanwezig is?

Mijn boefje is liev!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

gebruiker001 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:42:
De installateur had de string niet op de omvormer, maar op zijn multimeter en las toen 15V af terwijl het buiten donker was afgezien van licht van lantaarnpaal. Gaf dit beetje licht van lantaarnpaal dan 15V? Of was hij met zijn multimeter een stroom door de string aan het brengen? Geen idee, maar hij was er iig blij mee.
Een paneel geeft altijd spanning van 30/40V per stuk (dus ook in het duister).

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:53
JB schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:36:
[...]

Hier kan ik zelf de fasen omzetten. Speciaal gevraagd om deze aanpassing te doen. Dacht dat het bij nieuwbouw standaard aanwezig is?

[Afbeelding]
Deze heb ik nu ook, maar hiervoor had ik nog smeltzekeringen waar ik zelf niet bij kon. Die laatste zullen vast en zeker niet meer bij nieuwbouw woningen gebruikt worden.

[Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 04-02-2022 13:58]

• gebruiker001
DjVe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Een paneel geeft altijd spanning van 30/40V per stuk (dus ook in het duister).
Ok, dus zelfs in het duister kan een PV paneel nog een minimale vermogen hebben >0

En zegt het dan iets dat er maar 15/16V gemeten wordt, terwijl jij het over 30/40V per paneel hebt?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

gebruiker001 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Ok, dus zelfs in het duister kan een PV paneel nog een minimale vermogen hebben >0

En zegt het dan iets dat er maar 15/16V gemeten wordt, terwijl jij het over 30/40V per paneel hebt?
Nee, er is geen stroomsterkte te behalen, want er is geen licht. Dus het vermogen blijft 0.

Als je 15V op de +/- meet van een string, dan zit er ergens een fout.

Maar wat zegt je omvormer nu? Doen beide strings het gelijkwaardig?

• gebruiker001
DjVe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Nee, er is geen stroomsterkte te behalen, want er is geen licht. Dus het vermogen blijft 0.

Als je 15V op de +/- meet van een string, dan zit er ergens een fout.

Maar wat zegt je omvormer nu? Doen beide strings het gelijkwaardig?
Beide strings doen het gelijkwaardig. Alles wat ik tot nu toe zie ziet er goed uit. Die gemeten 15V dan maar vergeten?

ice-T106 in "SMA uitlezen met Grafana oid"

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:55
Volgens mij meten ze nog wel eens op isolatiefouten door een + of - te pakken en dan met het andere pootje van de multimeter de aarde aan te raken. Dan hoort de spanning langzaam terug te lopen naar iets van 10-15v.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DjVe een multimeter belast al met 1 MOhm, dus onbelast meten kan niet :)
15V@15µA bij een lantaarnlicht is niet meteen zorgwekkend.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Proton_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:57:
@DjVe een multimeter belast al met 1 MOhm, dus onbelast meten kan niet :)
15V@15µA bij een lantaarnlicht is niet meteen zorgwekkend.
Dat is natuurlijk wel zo.
RvV schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:54:
Volgens mij meten ze nog wel eens op isolatiefouten door een + of - te pakken en dan met het andere pootje van de multimeter de aarde aan te raken. Dan hoort de spanning langzaam terug te lopen naar iets van 10-15v.
Klopt :)

[Voor 37% gewijzigd door DjVe op 04-02-2022 15:19]

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-02 22:28

-na een fout aangesloten omvormer (zelf gefixt)
-lekkage en kapotte loodslab op de nok (binnen een weekje gefixt door de partij)

Nu part 3 van de Almerense cowboy soap.......

Schroeven van de clickfit zijn zo strak gezet dat t schroefdraad bijna helemaal weg is. Is na een jaar nu naar de klote gegaan. Lijkt ook alsof de rails eronder niet gekoppeld is met een koppelstukje en dus er los onder zit in 2 delen, maar dat kan ik als checken als t paneel eraf is. Maak me dan ook zorgen over alle andere schroeven....

Maandag maar FF bellen maar vrees dat ze dit buiten garantie laten vallen (alhoewel het dus wel slecht geleverde arbeid is / nalatigheid). Meest klote is nog wel dat een rood bisol paneel van 270wp nu niet meer te vinden is...... :(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee