Loze leidingen in meterkast, maar kan ze niet vinden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:33
Wij hebben een woning uit 2001 aangekocht. Beneden is door de huidige eigenaar alles gestuct, op de eerste verdieping niet, al zijn we dat we van plan. Ook de bovenste verdieping is reeds gestuct.

Nu wil ik naar de zolderverdieping een netwerkkabel. Het gekke is, ik zie in de meterkast minimaal 3 loze leidingen met zwart trekdraad maar ik kan nergens de wanddozen vinden waar ze op uit zouden moeten komen. Die moeten er uiteraard wel ergens zijn, misschien achter het stucwerk.

Is er een manier om deze alsnog te traceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-06 16:39
stofzuiger er op zetten en dan hopen dat je ergens duidelijk geluid hoort.

Hier kun je ook wat tips vinden.

[ Voor 42% gewijzigd door alwind op 29-01-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35

Vliegvlug

Flight Simple

@FrankoNL Toongenerator op de zwarte trekdraad zetten en met de sonde de draad volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 29-01-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:05

Onbekend

...

Het is heel lastig om ze te vinden. Een metaaldetector zou het makkelijkste zijn, maar die heeft niet iedereen die op zo'n klein draadje reageert.

Je zou gewoon zelf alle muren na moeten lopen en met een hard voorwerp (achterkant van een schroevendraaier) op de muur moeten tikken totdat je een ander geluid hoort.

Vergelijk de huidige (slaap)kamers met hoe hoog de stopcontacten zitten en hoe ver ze vanaf de hoeken zitten, en in andere hoeken zijn dat dan de grote kanshebbers waar je de eindpunten kunt vinden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:56
Wellicht komen de loze leidingen wel allemaal achter de keukenkasten uit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Onbekend schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:08:
Het is heel lastig om ze te vinden. Een metaaldetector zou het makkelijkste zijn, maar die heeft niet iedereen die op zo'n klein draadje reageert.

Je zou gewoon zelf alle muren na moeten lopen en met een hard voorwerp (achterkant van een schroevendraaier) op de muur moeten tikken totdat je een ander geluid hoort.

Vergelijk de huidige (slaap)kamers met hoe hoog de stopcontacten zitten en hoe ver ze vanaf de hoeken zitten, en in andere hoeken zijn dat dan de grote kanshebbers waar je de eindpunten kunt vinden.
Ja ik moet zoiets maar eens gaan proberen. Vervelend. Het kan ook zijn dat ze achter de inbouwkast op de slaapkamer en zolder zitten. Dat zou helemaal vervelend zijn. Dan zit er dus niks anders op dan een kabel trekken langs de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Xander schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:09:
Wellicht komen de loze leidingen wel allemaal achter de keukenkasten uit.
Dat kan natuurlijk ook nog. Maar is dat logisch voor een huis uit die tijd? Weet niet of daar standaard leidingen naar boven getrokken werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
zijn die inbouwkasten standaard? Anders zou ik het even bij de buren vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
FrankoNL schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Dat kan natuurlijk ook nog. Maar is dat logisch voor een huis uit die tijd? Weet niet of daar standaard leidingen naar boven getrokken werden.
Een loze leiding of 2 naar de keuken is redelijk standaard (bijvoorbeeld voor elektrisch koken en een vaatwasser/boiler). 3 zou me ook weinig verbazen.

Hoe uitgebreider de keuken, hoe kleiner de kans dat daar nog loze leidingen zitten want die zijn dan ondertussen wellicht gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
loze leidingen willen ook nog wel eens achter het knieschot liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Xander schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Een loze leiding of 2 naar de keuken is redelijk standaard (bijvoorbeeld voor elektrisch koken en een vaatwasser/boiler). 3 zou me ook weinig verbazen.

Hoe uitgebreider de keuken, hoe kleiner de kans dat daar nog loze leidingen zitten want die zijn dan ondertussen wellicht gebruikt. ;)
Keuken is in 2018 geheel vernieuwd met elektrisch koken, oven, vaatwasser de hele rataplan. Dus zou niet onlogisch zijn als de meeste daarvan al in gebruik zijn.

De grootste red flag die ik heb is dat er een leiding gebruikt is als “ptt woonkamer” maar in de woonkamer is die nergens te vinden. Ik vrees dus het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:19:
loze leidingen willen ook nog wel eens achter het knieschot liggen.
Wat bedoel je met het knieschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
alwind schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:13:
zijn die inbouwkasten standaard? Anders zou ik het even bij de buren vragen.
Nee geloof het niet. Dat is nog wel een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
FrankoNL schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Wat bedoel je met het knieschot?
Dat zijn planken die tegen de hoek van een schuin dak liggen zodat je opbergruimte krijgt op bijvoorbeeld de zolder.
Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgk/knieschot_3_sporenkap_hogeschool_utrecht_www_hu_nl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:28
How about een trekveer erin stoppen en dan gewoon 'kloppen' als je het einde bereikt? Dan moet je toch ergens wat kunnen horen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
FrankoNL schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Keuken is in 2018 geheel vernieuwd met elektrisch koken, oven, vaatwasser de hele rataplan. Dus zou niet onlogisch zijn als de meeste daarvan al in gebruik zijn.
Tja, of niet, als de indeling afwijkt van waar ooit de loze leidingen zijn bedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 20:53

Illusion

(the art of)

Vliegvlug schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:06:
@FrankoNL Toongenerator op de zwarte trekdraad zetten en met de sonde de draad volgen.
Inderdaad. Ik heb laatst deze gekocht: https://www.amazon.nl/Pro...etwerkkabel/dp/B0811P7SCT

Voordeel is dat het gelijk een netwerkkabel tester is.
Hiermee heb ik 3 leidingen gevolgd, die alledrie ergens achter een tegelwand uitkwamen. Daarom uiteindelijk de kabel maar ergens anders getrokken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
alwind schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Dat zijn planken die tegen de hoek van een schuin dak liggen zodat je opbergruimte krijgt op bijvoorbeeld de zolder.
[Afbeelding]
Plat dak, dus de bovenste verdieping is bij ons zeg maar een “normale” verdieping, met een washok.

Dank in ieder geval voor de reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door FrankoNL op 29-01-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-06 14:04
heel topic met eigenlijk hetzelfde verhaal misschien heb je er wat aan.
Kabel in muur zoeken
Pagina: 1