Toon posts:

Kabel in muur zoeken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
Hey,

Toon we 15 jaar geleden in ons huis ingetrokken zijn, heb ik een stommiteit gedaan.
In de meterkast kwam midden van de muur de kabel van de deurbel uit de muur.
Omdat ik er zeker van was dat we altijd een draadloze deurbel gingen gebruiken heb ik die draad afgeknipt en daarna is die muur bepleisterd.

Je raad het al, ik heb die kabel nu nodig :P
We hebben al een tijdje een Ring deurbel waarvan ik nu elke 2 maand de batterij moet opladen, irritant...

Ik heb geprobeerd om met een kabelzoeker die kabel te vinden, maar zonder succes.

Zou ik met zo'n ding meer kans hebben om hem te vinden?
https://smile.amazon.de/-/nl/dp/B071CG9N7N/

Thanks!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:23
er zit verschil tussen de apparaten zie : https://www.youtube.com/watch?v=sWMJhfMPWn4&t=781s

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Je weet toch nog wel waar die kabel zat? En kloppen luisteren? Als er ergens een pijpje zat, hoor je dan wellicht een hol geluid?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Fire69
Ik zit al de ganse avond te zoeken naar zo'n gewone kabelzoeker, maar vind heel wisselende resultaten.
Dat zie je dus in deze video ook. Plus hier testen ze met volledig gipsplaat, mijn kabel zit maar een heel klein stukje achter pleister, de rest zit in een baksteen muur.
Ook vinden de meeste 'gewone' toestellen (zonder zender/ontvanger) enkel een kabel waar stroom op zit denk ik.
Microkid schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:53:
Je weet toch nog wel waar die kabel zat? En kloppen luisteren? Als er ergens een pijpje zat, hoor je dan wellicht een hol geluid?
Ik dacht ongeveer te weten waar de kabel zat, maar zoals gezegd, het is 15 jaar geleden.
Kloppen was het eerste wat ik probeerde, maar alles klinkt hetzelfde :-(

[Voor 25% gewijzigd door Fire69 op 25-01-2021 22:05]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je hebt het zo goed gepleisterd dat er geen enkele oneffenheid in de muur te ontdekken is?

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:54
Komt hij in de buitenmuur uit? Warmtebeeldcamera dan misschien?

En is anders een nieuw kabeltje trekken niet het handigste?

• Fire69
synoniem schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:08:
Je hebt het zo goed gepleisterd dat er geen enkele oneffenheid in de muur te ontdekken is?
Het is goed gepleisterd omdat ik het niet zelf gedaan heb :P
Woudtwe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:09:
Komt hij in de buitenmuur uit? Warmtebeeldcamera dan misschien?

En is anders een nieuw kabeltje trekken niet het handigste?
Da's niet zo evident. De kabel gaat van buiten door de blauwe steen en loopt in de muur voorbij het toilet en komt (of kwam...) dan door de muur in de meterkast uit.

• Woudtwe
Is 1 kant van de leiding wel open? Zou je met een metalen trekveer erin kunnen en zo tegen de pleister kloppen van binnenuit?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tja, wat voor kabeltje? Jaren '30 met loden mantel?

Ik heb deze;
https://www.amazon.de/-/n...435&qid=1611611940&sr=8-1
En daarmee toch wel e.e.a. gevonden. Leuk loden riool volgen in de woningscheidende spouw....

• kabeltjekabel
Woudtwe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:55:
Is 1 kant van de leiding wel open? Zou je met een metalen trekveer erin kunnen en zo tegen de pleister kloppen van binnenuit?
Jij gaat er vanuit dat er een buisje is, maar wat zie ik nog niet in de openingspost staan.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• Fire69
Woudtwe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:55:
Dat zal ik morgen even bekijken.
Buiten aan de bel is de kabel wel zichtbaar (maar heb ik ook afgeknipt :F ), ik weet niet of ik er met een trekveer zal in kunnen.
Ik heb geen ervaring met een trekveer, kan die in de leiding als er een kabel in zit?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:59
De vraag is of al die 'zoekers' het ook doen met een piepklein koperdraadje waar geen spanning op staat...

Als het huis niet uniek is, maar er bijv. huizen om je heen staan die identiek gebouwd zijn kan je ook daar gewoon even meten waar hun kabel uit komt, dan zal dat bij jou op dezelfde plek zijn.

• kabeltjekabel
Fire69 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:03:
[...]

Dat zal ik morgen even bekijken.
Buiten aan de bel is de kabel wel zichtbaar (maar heb ik ook afgeknipt :F ), ik weet niet of ik er met een trekveer zal in kunnen.
Ik heb geen ervaring met een trekveer, kan die in de leiding als er een kabel in zit?
Heb je wel een buis uit 1 stuk dan, van buiten naar binnen?

Als je 16m buis hebt met beldraad er in... nylon trekveertje gaat daar wel langs. Stalen trekveer; misschien.

Als je het uiteinde hebt kun je ook de compressor er op zetten, of de stofzuiger. Of volspuiten met water... :+

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:20

tha_crazy

Mafketel

Zelf heb ik de Bosch GMS 120 gekocht, nadat ik tijdens een verbouwing door een electrapijp heen heb geboord :P

Moet zeggen uit persoonlijke ervaring, dat dat ding erg goed werkt, soms iets te goed (wat lastig is met aluminium kozijnen)
Toen we ergens anders aan het verbouwen waren, waren we op zoek hoe de KPN aansluiting liep door de betonvloer, deze pikte die ook op.

Goede kans dat die het wel doet, en anders kan je hem altijd terugsturen :+

• kabeltjekabel
tha_crazy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:11:

En omruilen voor de D-Tect 120 :+

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:20

tha_crazy

Mafketel

kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Maar die is dan ook 3x zo duur :+

Persoonlijk zou ik als het kan er een metalen trekveer indoen en een degelijke detector kopen of huren.

• Fire69
johnkeates schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:05:
De vraag is of al die 'zoekers' het ook doen met een piepklein koperdraadje waar geen spanning op staat...

Als het huis niet uniek is, maar er bijv. huizen om je heen staan die identiek gebouwd zijn kan je ook daar gewoon even meten waar hun kabel uit komt, dan zal dat bij jou op dezelfde plek zijn.
Daarom dat ik linkte naar een toestel met een zender/ontvanger. Die zet zelf stroom (of toch een signaal) op de kabel.
Het huis is niet uniek, maar ik moet 4 huizen verder om dezelfde layout te hebben en die mensen ken ik niet. Vreemd om dan te gaan vragen om hun meterkast te mogen zien :P
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:05:
[...]

Heb je wel een buis uit 1 stuk dan, van buiten naar binnen?

Als je 16m buis hebt met beldraad er in... nylon trekveertje gaat daar wel langs. Stalen trekveer; misschien.

Als je het uiteinde hebt kun je ook de compressor er op zetten, of de stofzuiger. Of volspuiten met water... :+
Geen idee welke buis het is... Het zou in principe niet meer dan een meter of 4 kunnen zijn.
Met compressor/water de bepleistering eraf proberen krijgen?
tha_crazy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Ik kijk morgen wat ik via die buis kan doen, anders bestel ik die Bosch gewoon.
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Die is wel wat boven budget :o

• kabeltjekabel
Fire69 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Daarom dat ik linkte naar een toestel met een zender/ontvanger. Die zet zelf stroom (of toch een signaal) op de kabel.
Het huis is niet uniek, maar ik moet 4 huizen verder om dezelfde layout te hebben en die mensen ken ik niet. Vreemd om dan te gaan vragen om hun meterkast te mogen zien :P
Wel vreemd om iets te vragen aan iemand in dezelfde straat, maar niet vreemd om het aan compleet vreemden te vragen online? Okey :P
[...]

Geen idee welke buis het is... Het zou in principe niet meer dan een meter of 4 kunnen zijn.
Met compressor/water de bepleistering eraf proberen krijgen?
Ja, maar dat gaat er even vanuit dat er dan geen sokken ofzo losgaan onderweg. Daarom beginnen met de stofzuiger.
[...]

Die is wel wat boven budget :o
Ik heb de mijne uit de opruiming :+

Die gewone detectors kun je net wat te vaak alleen dingen mee vinden waarvan je de locatie al weet...

[Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-01-2021 23:53]

• Fire69
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:52:
[...]

Wel vreemd om iets te vragen aan iemand in dezelfde straat, maar niet vreemd om het aan compleet vreemden te vragen online? Okey :P
Ik kwam hier vragen of zo'n zoektoestel zou werken, niet of ik even in je meterkast mag komen kijken :+
[...]

Ja, maar dat gaat er even vanuit dat er dan geen sokken ofzo losgaan onderweg. Daarom beginnen met de stofzuiger.
Ik snap eerlijk gezegd niet goed wat ik met die stofzuiger moet doen? :$
[...]

Ik heb de mijne uit de opruiming :+

Die gewone detectors kun je net wat te vaak alleen dingen mee vinden waarvan je de locatie al weet...
Ja, dat gevoel had ik ook al eigenlijk...

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarschijnlijk heb je 't ding maar eenmalig nodig dus kijk even of je ergens een Bosch GMS-120 kunt lenen voor een uurtje.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 14:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Die leidingzoekers zijn het meest gevoelig voor spanning. Kun je niet aan de draadjes buiten een beltrafo hangen zodat er 24 volt op staat? Als ik mijn leidingzoeker tegen de beldraad hou dan slaat 'ie goed uit.

Ik heb overigens deze, werkt echt helemaal prima en voor het geld hoef je het niet te laten.

[Voor 27% gewijzigd door DexterDee op 26-01-2021 00:07]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• kabeltjekabel
Fire69 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:58:
[...]

Ik kwam hier vragen of zo'n zoektoestel zou werken, niet of ik even in je meterkast mag komen kijken :+
Sommigen werken wel ja. Maar indringdiepte is niet geweldig. Als ze zeggen 12 cm... reken 4cm.
Fire69 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:58:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet goed wat ik met die stofzuiger moet doen? :$
Op de buis zetten aan de buitenkant. Als aan de binnenkant er maar een klein laagje over de buis zit zuig je er een gat in. Als dat niet wil; perslucht er op... om juist een gat te blazen. Maar dat geeft vaak wat meer een krater...

Maar een gestucte meterkast. Ik zit me even te bedenken of dat ik eerder gezien heb :P

• Fire69
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:18:
[...]

Sommigen werken wel ja. Maar indringdiepte is niet geweldig. Als ze zeggen 12 cm... reken 4cm.

[...]

Op de buis zetten aan de buitenkant. Als aan de binnenkant er maar een klein laagje over de buis zit zuig je er een gat in. Als dat niet wil; perslucht er op... om juist een gat te blazen. Maar dat geeft vaak wat meer een krater...

Maar een gestucte meterkast. Ik zit me even te bedenken of dat ik eerder gezien heb :P
Een hoop suggesties gekregen hier, daar gaan we vandaag mee aan de slag.

Je moet het niet echt als een meterkast zien. Het is een inham in de inkomhal die ook dienst doet als vestiaire/bergruimte :)

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:19
een beldraad is dermate dun dat je die ws. niet gaat vinden maar waarom niet een nieuwe leiding maken. Ben je sneller klaar en die kun je ook netjes wegwerken toch ??

• kabeltjekabel
Bvanham schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:36:
een beldraad is dermate dun dat je die ws. niet gaat vinden maar waarom niet een nieuwe leiding maken. Ben je sneller klaar en die kun je ook netjes wegwerken toch ??
Haha

Het gaat niet om 30 cm recht door de muur he....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fire69 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:03:
Ik dacht ongeveer te weten waar de kabel zat, maar zoals gezegd, het is 15 jaar geleden.
Kloppen was het eerste wat ik probeerde, maar alles klinkt hetzelfde :-(
Heb je die hele muur bepleisterd of slechts een gedeelte gedaan, aangezien het slechts in de meterkast is? Als het laatste het geval is, kun je die bepleistering toch verwijderen? :?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat je nog zou kunnen doen afhankelijk van welk stucmateriaal er is gebruikt is het stucwerk nat maken ter hoogte van waar je ongeveer verwacht dat de kabel zit. Als het mee zit zal het bij het kabeltje donkerder worden dan de omgeving.

• Fire69
CH4OS schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:44:
[...]
Heb je die hele muur bepleisterd of slechts een gedeelte gedaan, aangezien het slechts in de meterkast is? Als het laatste het geval is, kun je die bepleistering toch verwijderen? :?
Ganse muur is bepleisterd, dus dat is geen optie.
Bvanham schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:36:
Wegwerken is ook geen optie, enige wat zou kunnen is een kabel op de muur (muren) in een gootje en dat wil ik liever vermijden.
synoniem schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31:
Wat je nog zou kunnen doen afhankelijk van welk stucmateriaal er is gebruikt is het stucwerk nat maken ter hoogte van waar je ongeveer verwacht dat de kabel zit. Als het mee zit zal het bij het kabeltje donkerder worden dan de omgeving.
Dat is nog iets om te proberen, bedankt :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fire69 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:12:
Ganse muur is bepleisterd, dus dat is geen optie.
En aan de kant van de meterkast? :? Kun je daar niet simpelweg erbij?

• kabeltjekabel
CH4OS schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:54:
[...]
En aan de kant van de meterkast? :? Kun je daar niet simpelweg erbij?
Dat is dus de bepleisterde kant ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De gemiddelde meterkast is niet zo boeiend of uberhaupt bepleisterd. Ook vanuit de reactie naar aanleiding van mijn vraag (hoewel ik daar ook al vroeg naar de binnenkant van de meterkast), ging ik ervan uit dat het om de gehele muur gaat, dat is geen onderdeel van de meterkast, lijkt mij. ;)

[Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 26-01-2021 17:59]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:06
Stroombron aansluiten en horen of het gaat vonken? :9

Geheel op eigen risico uiteraard.... O-)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• kabeltjekabel
CH4OS schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:57:
[...]
De gemiddelde meterkast is niet zo boeiend of uberhaupt bepleisterd. Ook vanuit de reactie naar aanleiding van mijn vraag (hoewel ik daar ook al vroeg naar de binnenkant van de meterkast), ging ik ervan uit dat het om de gehele muur gaat, dat is geen onderdeel van de meterkast, lijkt mij. ;)
Ook al behandeld. Zie;
Fire69 in "Kabel in muur zoeken"

• Fire69
Handig dat je alle vragen voor me beantwoordt :+

Nog geen tijd gehad voor alle suggesties jammer genoeg, zal pas voor dit weekend zijn ;(

• Fire69
Ik heb een foto gevonden van de oude situatie! :D

Alles wat je hier ziet is ondertussen vervangen. Eerst bij gedeeltelijke elektriciteitswerken, daarna bij een verbouwing. De muren waren dus blijkbaar van in het begin al redelijk netjes gepleisterd, maar bij de verbouwing is er nog een laagje over gegaan

Hier is een detail:

Links in het rood was denk ik de trafo?
Rechts (jammer genoeg slecht zichtbaar) hing de bel. Die kabel heb ik afgeknipt en zit nu onder (waarschijnlijk een dun laagje) pleister.
Ik had geen idee hoe je een bel aansluit dus heb even gegoogled. Die kabel zou dus niet enkel naar de drukknop gaan, maar ook naar de trafo?

[Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 26-01-2021 21:53]

• kabeltjekabel
Fire69 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:52:
Ik heb een foto gevonden van de oude situatie! :D

[Afbeelding]

Alles wat je hier ziet is ondertussen vervangen. Eerst bij gedeeltelijke elektriciteitswerken, daarna bij een verbouwing. De muren waren dus blijkbaar van in het begin al redelijk netjes gepleisterd, maar bij de verbouwing is er nog een laagje over gegaan

Hier is een detail:
[Afbeelding]

Links in het rood was denk ik de trafo?
Rechts (jammer genoeg slecht zichtbaar) hing de bel. Die kabel heb ik afgeknipt en zit nu onder (waarschijnlijk een dun laagje) pleister.
Ik had geen idee hoe je een bel aansluit dus heb even gegoogled. Die kabel zou dus niet enkel naar de drukknop gaan, maar ook naar de trafo?
Daar zijn meerdere opties voor. Het is uiteindelijk gewoon een serieschakeling van drukker en bel.

• Woudtwe
Ben wel benieuwd of je nog verder gekomen bent?

• Fire69
Woudtwe schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:01:
Ben wel benieuwd of je nog verder gekomen bent?
Nee, door wat tegenslag nog niet kunnen zoeken. Ironisch genoeg lijkt mijn Ring gesneuveld te zijn... :/

• Woudtwe
Donders, last van Murphy? 😉

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
Dat geklop gaat niet op voor buisjes of kabels die uit de muur komen. En doorveren, de allerlaatste uiteinde, dus die in de deurkozijn of in de muur ernaast is vaak geen 16mm maar 12 mm (wordt ook wel eens belbuis genoemd). In ieder geval iets wat in 16mm past en wordt vooral gebruikt voor deurbelbedrading omdat 16mm best groot is. Daar past een trekveer niet zomaar in, zeker niet als de oude kabel er nog inzit.

@Fire69 ik denk dat je toch met een hamer moet gaan zoeken en je muur enigszins moet beschadigen. Heel ver ernaast zal je niet zitten en heel diep zal het ook niet zijn en naderhand moet je je muur maar weer repareren? Hoeveel schade zal dat maximaal zijn?

• kabeltjekabel
Anoniem: 1441478 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:01:
Dat geklop gaat niet op voor buisjes of kabels die uit de muur komen. En doorveren, de allerlaatste uiteinde, dus die in de deurkozijn of in de muur ernaast is vaak geen 16mm maar 12 mm (wordt ook wel eens belbuis genoemd). In ieder geval iets wat in 16mm past en wordt vooral gebruikt voor deurbelbedrading omdat 16mm best groot is. Daar past een trekveer niet zomaar in, zeker niet als de oude kabel er nog inzit.

@Fire69 ik denk dat je toch met een hamer moet gaan zoeken en je muur enigszins moet beschadigen. Heel ver ernaast zal je niet zitten en heel diep zal het ook niet zijn en naderhand moet je je muur maar weer repareren? Hoeveel schade zal dat maximaal zijn?
Nylon trekveer met gewone kogelkop past prima in 12mm buis.

• Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:04:
[...]

Nylon trekveer met gewone kogelkop past prima in 12mm buis.
Dat kan ook ja maar met de oude kabel er nog in en aantal bochten? Lijkt mij echt lastig met zo een nylon trekveertje.

@Fire69 Nu ik erover nadenk, de oude kabel is doorgeknipt toch? Waarom trek je de kabel niet gewoon uit de electrabuis daar waar hij bij de voordeur naar buiten komt en veer je hem door met trekveer (krijg je helaas wel een kratertje maar dat is te repareren) en trek je nieuwe kabel erin? Omdat je hem hebt doorgeknipt is hij waarschijnlijk te kort geworden om er iets mee te kunnen doen? Of is dit een los kabeltje zonder buis eromheen?

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 31-01-2021 21:42]

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Of is dit een los kabeltje zonder buis eromheen?
Goeie vraag.
Ik ga proberen om er straks te Ring eens volledig af te halen en hopelijk kan ik het zien. De kabel komt uit in een siersteen. Desnoods maak ik het gat wat groter om het beter te kunnen bekijken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je toch al een gat aan het maken bent, waarom dan niet gewoon een lange boor pakken en dwars door de muur heen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fire69
The Eagle schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:19:
Als je toch al een gat aan het maken bent, waarom dan niet gewoon een lange boor pakken en dwars door de muur heen?
Omdat ik dan ergens uitkom waar ik helemaal niet hoef te zijn :P

Stukje plattegrond.

Bij de pijl hangt de bel zijdelings tegen de gevel in het portaal (of hoe dat ook mag heten), andere uiteinde is het stuk dat ik moet zoeken in de 'meterkast'.
Simpelweg een gat boren heeft dus geen nut. Ook nieuw kabeltje trekken zoals iemand voorstelde gaat niet zomaar zonder het over op de muur te laten lopen en gaten door muren te boren.

[Voor 25% gewijzigd door Fire69 op 01-02-2021 11:59]

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Waarom trek je de kabel niet gewoon uit de electrabuis [...]
Daarnet de Ring van de muur gehaald en geprobeerd aan de kabel te trekken. Geen beweging in te krijgen...
Ik zag ook niet direct een buis zitten, maar het kan ook zijn dat die pas achter de steen begint.

• Niet online
Fire69 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:39:
[...]

Daarnet de Ring van de muur gehaald en geprobeerd aan de kabel te trekken. Geen beweging in te krijgen...
Ik zag ook niet direct een buis zitten, maar het kan ook zijn dat die pas achter de steen begint.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan idd dat de buis wat dieper in de muur zit. Maar helaas zijn ook de kabels die buiten zitten vrij kort afgeknipt. Die hele kabel kan je eigenlijk wel vergeten, hij is aan beide zijdes te kort om iets fatsoenlijks er mee te kunnen doen?

Je hebt 2 kabels zie ik, 1tje gaat vermoedelijk naar de trafo en de andere naar waar de bel heeft gehangen. Zit de trafo nog wel op zijn plek of is dat ook weggehaald en wat erachter zat weggepleisterd? Als hij er nog steeds hangt en je kan 1 van de 2 kabels zien kan je eraan trekken en iemand anders moet buiten staan en kijken of ie beweegt. Zo ja, dan heb je hele goeie kans dat alles toch goed gaat komen.

Heb je inmiddels een echte trekveer kunnen bemachtigen? Ik ben benieuwd of er een buis zit of dat de kabels los in de muur gedaan zijn. Als er echt geen buis is en doorveren niks oplevert ben ik bang dat je of bedraad moet vergeten of zelf nieuwe bedrading via een andere route moet aanleggen.

Ik ben benieuwd naar de suggesties van andere mensen hier.

• kabeltjekabel
Ik zou de zender er met de krokodil aanklippen en dan met de ontvanger rondlopen :+

En foto wijzigen zodat het zwarte deel zichtbaar is.

[Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2021 23:27]

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:26:
[...]

Het kan idd dat de buis wat dieper in de muur zit. Maar helaas zijn ook de kabels die buiten zitten vrij kort afgeknipt. Die hele kabel kan je eigenlijk wel vergeten, hij is aan beide zijdes te kort om iets fatsoenlijks er mee te kunnen doen?
Als ik het gat groter maak (wordt toch afgedekt door de bel) kan ik met een klem de kabel wel verlengen denk ik.
Je hebt 2 kabels zie ik, 1tje gaat vermoedelijk naar de trafo en de andere naar waar de bel heeft gehangen. Zit de trafo nog wel op zijn plek of is dat ook weggehaald en wat erachter zat weggepleisterd? Als hij er nog steeds hangt en je kan 1 van de 2 kabels zien kan je eraan trekken en iemand anders moet buiten staan en kijken of ie beweegt. Zo ja, dan heb je hele goeie kans dat alles toch goed gaat komen.
2 kabels? 2 aders bedoel je? Als ik het me goed herinner kwam de kabel er enkel op 1 plaats uit.
Maar alles is weg en gepleisterd :'(
Heb je inmiddels een echte trekveer kunnen bemachtigen? Ik ben benieuwd of er een buis zit of dat de kabels los in de muur gedaan zijn. Als er echt geen buis is en doorveren niks oplevert ben ik bang dat je of bedraad moet vergeten of zelf nieuwe bedrading via een andere route moet aanleggen.
Ja, ik heb een trekveer gevonden :)
Straks kan ik hopelijk een poging wagen, eerst even wachten tot de zondvloed hier gepasseerd is. :/
kabeltjekabel schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:27:
Ik zou de zender er met de krokodil aanklippen en dan met de ontvanger rondlopen :+

En foto wijzigen zodat het zwarte deel zichtbaar is.
Ik heb nog geen zender/ontvanger. Als de trekveer geen succes is zal ik daar naar op zoek gaan.

Wat bedoel je met het zwarte deel?

• kabeltjekabel
Fire69 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:28:
[...]
Wat bedoel je met het zwarte deel?
Een foto van een gat met automatische belichting resulteerd altijd in een zwart gat. Beter spotmeting in het gat toepassen of handmatig overbelichten zodat er meer detail is te zien in het gat.

• Fire69
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Een foto van een gat met automatische belichting resulteerd altijd in een zwart gat. Beter spotmeting in het gat toepassen of handmatig overbelichten zodat er meer detail is te zien in het gat.
Ik weet niet of het veel verschil zal maken.
Net geprobeerd met de trekveer, dat was geen groot success.

Verder geraak ik niet :-(

• kabeltjekabel
Wat voor rare trekveer is dat :?

Maargoed, er hoeft dus helemaal geen buis te zijn. Kan ook direct ingemetseld zijn :+

• Niet online
Fire69 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Als ik het gat groter maak (wordt toch afgedekt door de bel) kan ik met een klem de kabel wel verlengen denk ik.

[...]

2 kabels? 2 aders bedoel je? Als ik het me goed herinner kwam de kabel er enkel op 1 plaats uit.
Maar alles is weg en gepleisterd :'(

[...]

Ja, ik heb een trekveer gevonden :)
Straks kan ik hopelijk een poging wagen, eerst even wachten tot de zondvloed hier gepasseerd is. :/
Ah, Ik meende dat dat 2x deurbelkabel was maar het zijn dus maar 2 draden. :o Dan gaat hij dus toch alleen naar waar de bel heeft gezeten maar vanaf je bel (die nu weggepleisterd is) zou nog een kabel moeten lopen naar je trafo, anders kan het geheel helemaal niet gewerkt hebben.

Persoonlijk hoop ik dat je hem door kan veren en dat je alles nieuw erin trekt en niet aan hier en daar verlengen doet. Maar het is uiteindelijk jouw aanpak (en jouw huis).

• Fire69
Gewoon zo'n ding:
Maargoed, er hoeft dus helemaal geen buis te zijn. Kan ook direct ingemetseld zijn :+
Ik vrees dat het zoiets zal zijn.
Dat maakt mijn stommiteit van 15 jaar geleden nog dommer |:(
Anoniem: 1441478 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:37:
[...]

Persoonlijk hoop ik dat je hem door kan veren en dat je alles nieuw erin trekt en niet aan hier en daar verlengen doet. Maar het is uiteindelijk jouw aanpak (en jouw huis).
Het ziet er vrij hopeloos uit...
Verlengen zou zeker niet de ideale oplossing zijn, maar als door trekken niet lukt. Een nieuwe kabel op de muur wil ik niet :)

Eerst maar eens met zo'n zender/ontvanger proberen nu.

• Niet online
Een kabel op de muur zou ik ook niet doen maar heel misschien kan je hem wegwerken, achter een plint of onder de vloer door (kruipruimte?) of bij je buren en dan door enkele muren tot je weer in je huis bent (gewoon van jouw probleem hun probleem maken :+ )

• kabeltjekabel
Anoniem: 1441478 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:01:
Een kabel op de muur zou ik ook niet doen maar heel misschien kan je hem wegwerken, achter een plint of onder de vloer door (kruipruimte?) of bij je buren en dan door enkele muren tot je weer in je huis bent (gewoon van jouw probleem hun probleem maken :+ )
Je kunt hem ook in een hoekje wegkitten inderdaad en dan achter de plint oid.

Moderne belkabel is maar 4 mm buitendiameter.

• kabeltjekabel
Ooh. Die ken ik voornamelijk in wit, vandaar.

• Fire69
Zover had ik nog niet gedacht! Dat zou misschien wel mogelijk zijn. Moet ik alleen buiten uitdokteren hoe ik achter die steen naar beneden geraak...
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:04:
[...]

Je kunt hem ook in een hoekje wegkitten inderdaad en dan achter de plint oid.

Moderne belkabel is maar 4 mm buitendiameter.
En dan zo voorbij de deur van de wc passeren? :P

• kabeltjekabel
Fire69 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:12:
[...]

Zover had ik nog niet gedacht! Dat zou misschien wel mogelijk zijn. Moet ik alleen buiten uitdokteren hoe ik achter die steen naar beneden geraak...

[...]

En dan zo voorbij de deur van de wc passeren? :P
Onder de drempel door? Geen drempel? Marmer? > Voeg uitslijpen en daar in leggen.

• Fire69
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Onder de drempel door? Geen drempel? Marmer? > Voeg uitslijpen en daar in leggen.
Nee, geen drempel. De vloer loopt gewoon door en de tegel ligt net midden van de deuropening, plus dat het hele dunne voegen zijn.

• Fire69
Daarnet de bel nog eens van de muur gehaald en met een dunne staalkabel in het gat gepeuterd ipv met de trekveer.
Ik geraak niet verder dan de dikte van de siersteen, dus waarschijnlijk ligt de kabel niet in een buis :-(

Een nieuwe kabel doortrekken kan ik dus vergeten.
Ik heb een toongenerator besteld in de hoop om de oude kabel zo toch nog in de muur terug te vinden...

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Of bespaar jezelf alle ellende en koop een nieuwe draadloze bel?
Ik heb er zo een waarvan de knop buiten stroom opwekt op het moment dat je de knop indrukt. Geen kabel of batterij nodig.
De ontvanger zit binnen gewoon in het stopcontact. Ik heb er geen omkijken meer naar :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Fire69
Nyarlathotep schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:39:
Of bespaar jezelf alle ellende en koop een nieuwe draadloze bel?
Ik heb er zo een waarvan de knop buiten stroom opwekt op het moment dat je de knop indrukt. Geen kabel of batterij nodig.
De ontvanger zit binnen gewoon in het stopcontact. Ik heb er geen omkijken meer naar :)
De kabel is om mijn videodeurbel op aan te sluiten, geen gewone deurbel :)

• Woudtwe
Fire69 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:56:
[...]

Stukje plattegrond.
[Afbeelding]

Bij de pijl hangt de bel zijdelings tegen de gevel in het portaal (of hoe dat ook mag heten), andere uiteinde is het stuk dat ik moet zoeken in de 'meterkast'.
Simpelweg een gat boren heeft dus geen nut. Ook nieuw kabeltje trekken zoals iemand voorstelde gaat niet zomaar zonder het over op de muur te laten lopen en gaten door muren te boren.
En aan de binnenkant van de deur zit geen stroompunt? Koop je gewoon een adapter en dan kan ie gewoon in het stopcontact. Krijg je misschien alleen een klein gootje?

• Fire69
Woudtwe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:55:
[...]

En aan de binnenkant van de deur zit geen stroompunt? Koop je gewoon een adapter en dan kan ie gewoon in het stopcontact. Krijg je misschien alleen een klein gootje?
Geen direct stroompunt, maar ik zou eventueel wel een aftakking kunnen maken van het licht in het toilet.
Daar zal wel wat creatief boorwerk aan te pas moeten komen dan. :+
Ik zet het bij op het lijstje van noodoplossingen :)

• Niet online
Fire69 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:56:
[...]

Stukje plattegrond.
[Afbeelding]

Ik ben even in de war, dat pijltje is dus waar je deurbeldrukker zit? Maar op de foto zit hij op de rechtermuur? Ook is de gang waar je "berging met groepenkast" zit aan de rechterzijde maar op deze tekening lijkt hij links te zitten? Het lijkt wel of deze tekening in spiegelbeeld is? En wat zijn die 2 ruimtes die ik op de tekening zie?

Nog ff dit: Dat gat waar de beldrukkerkabel naar buiten (nou ja) komt, dat zou groter gemaakt kunnen worden en het wordt toch afgedekt door je Ring deurbel, dat schept nieuwe mogelijkheden zoals het eenvoudiger verlengen of misschien zie je dan ineens wel een buis zitten wat verticaal loopt achter de "siersteen" zoals jij het noemt.

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:24:
[...]

Ik ben even in de war, dat pijltje is dus waar je deurbeldrukker zit? Maar op de foto zit hij op de rechtermuur? Ook is de gang waar je "berging met groepenkast" zit aan de rechterzijde maar op deze tekening lijkt hij links te zitten? Het lijkt wel of deze tekening in spiegelbeeld is? En wat zijn die 2 ruimtes die ik op de tekening zie?
Denk inderdaad dat het verschil in oriëntatie van de fotos en de plattegrond je wat verwart :)

Ik heb even een nieuwe versie gemaakt (voordeur gaat nu ook in de goeie richting open, extra verwarring :P), hopelijk is het zo duidelijker.
Nog ff dit: Dat gat waar de beldrukkerkabel naar buiten (nou ja) komt, dat zou groter gemaakt kunnen worden en het wordt toch afgedekt door je Ring deurbel, dat schept nieuwe mogelijkheden zoals het eenvoudiger verlengen of misschien zie je dan ineens wel een buis zitten wat verticaal loopt achter de "siersteen" zoals jij het noemt.
Wat is de correcte term voor "siersteen"? :)
Dat gat kan groter, da's geen probleem, desnoods laat ik een mooi RVS plaatje maken om er voor te hangen.
Zou inderdaad wel kunnen dat de buis in een andere richting in de muur zit...

• Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Denk inderdaad dat het verschil in oriëntatie van de fotos en de plattegrond je wat verwart :)

Ik heb even een nieuwe versie gemaakt (voordeur gaat nu ook in de goeie richting open, extra verwarring :P), hopelijk is het zo duidelijker.
[Afbeelding]

[...]

Wat is de correcte term voor "siersteen"? :)
Dat gat kan groter, da's geen probleem, desnoods laat ik een mooi RVS plaatje maken om er voor te hangen.
Zou inderdaad wel kunnen dat de buis in een andere richting in de muur zit...
Klopt ja, nu is het mij duidelijk. Ik had alles verkeerd in mijn hoofd zitten en dacht dat de bel het 1e was wat bereikt zou worden vanaf de drukker maar het is eigenlijk de trafo. Dat betekent dat de bedrading van de drukker naar de trafo gaat en van de trafo naar de bel gaat.

Wat is er met je trafo gebeurd? Je hebt niets over het wegknippen geschreven mbt trafo, hangt hij er nog steeds? Haal je trafo eraf, je zou nu 4 draden moeten zien waarvan 2 naar buiten gaat en 2 naar je bepleisterde belplek? Als je trafo al weg is, wat is met de bedrading gebeurd van je trafo? Ook weggepleisterd?

Een andere optie is het eerder voorgestelde voorstel om gat te vergroten van je beldrukker zodat je in de muur kan zien/komen. Je kan hier dan nieuwe besluiten nemen omdat je dan weet wat er achter die siersteen zit.

Mijn nieuwe idee is namelijk: vanaf buiten in 1 van de voegen onderin de muur een schuine gat boren zodat je in de kruipruimte terecht komt (als het gat groter kan dan die voeg zoals 1 heel steen eruit dan zou het stukken makkelijker worden), vanaf dit punt moet je erin slagen de kabel door het beldrukkergat zien te krijgen. (ik ga ervan uit dat er tussen die 2 muren vanaf de drukker niet is opgevuld is met isolatiekorrels of zo en dat je de plek onder je wc probleemloos kan bereiken. Hengelen met een zelf gemaakte haakje om de kabel die op de grond tussen de 2 muren loopt te pakken te krijgen en naar je toe trekken door de beldrukkergat? En dan naderhand dat gat in de voeg dicht maken of de steen terugplaatsen en de voegen repareren?

[Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 06-02-2021 11:30]

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Klopt ja, nu is het mij duidelijk. Ik had alles verkeerd in mijn hoofd zitten en dacht dat de bel het 1e was wat bereikt zou worden vanaf de drukker maar het is eigenlijk de trafo. Dat betekent dat de bedrading van de drukker naar de trafo gaat en van de trafo naar de bel gaat.

Wat is er met je trafo gebeurd? Je hebt niets over het wegknippen geschreven mbt trafo, hangt hij er nog steeds? Haal je trafo eraf, je zou nu 4 draden moeten zien waarvan 2 naar buiten gaat en 2 naar je bepleisterde belplek? Als je trafo al weg is, wat is met de bedrading gebeurd van je trafo? Ook weggepleisterd?
Alles is weg gehaald en vernieuwd. Het is 15 jaar geleden, ik weet niet meer hoe alles juist liep, ik kan me enkel herinneren dat er ergens een kabel uit de muur kwam. Ik dacht dat de kabel uit de muur naar de bel ging en van daar de kabel naar de trafo gewoon los op de muur hing.
Een andere optie is het eerder voorgestelde voorstel om gat te vergroten van je beldrukker zodat je in de muur kan zien/komen. Je kan hier dan nieuwe besluiten nemen omdat je dan weet wat er achter die siersteen zit.

Mijn nieuwe idee is namelijk: vanaf buiten in 1 van de voegen onderin de muur een schuine gat boren zodat je in de kruipruimte terecht komt (als het gat groter kan dan die voeg zoals 1 heel steen eruit dan zou het stukken makkelijker worden), vanaf dit punt moet je erin slagen de kabel door het beldrukkergat zien te krijgen. (ik ga ervan uit dat er tussen die 2 muren vanaf de drukker niet is opgevuld is met isolatiekorrels of zo en dat je de plek onder je wc probleemloos kan bereiken. Hengelen met een zelf gemaakte haakje om de kabel die op de grond tussen de 2 muren loopt te pakken te krijgen en naar je toe trekken door de beldrukkergat? En dan naderhand dat gat in de voeg dicht maken of de steen terugplaatsen en de voegen repareren?
Kruipruimte was inderdaad al eens voorbij gekomen en zal inderdaad de enige optie zijn als er een nieuwe kabel moet komen.
Ben net even gaan kijken, de voeg tussen de steen en de gevel is redelijk breed (~3cm). Die zouden we kunnen weg halen, dan onderaan gat boren naar kruipruimte, kabel er tussen en voeg terug dicht.

Dinsdag komt de bestelde kabelzoeker toe, hopelijk levert dat wat duidelijkheid op, anders zal het kappen en boren worden :)

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03 21:37
@Fire69 hoe is het afgelopen?
Heb je de kabels nog kunnen vinden of nieuwe kunnen trekken?

• Fire69
Dragonfly83 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:05:
@Fire69 hoe is het afgelopen?
Heb je de kabels nog kunnen vinden of nieuwe kunnen trekken?
Jammer genoeg de kabel niet kunnen vinden.
Ik ben nu in gevecht met mijn vader over wat de beste route is om de nieuwe kabel te leggen :P
Ik wil gewoon een buis recht naar beneden en dan door de fundering naar de kruipruimte.
Mijn vader vindt het een slecht idee, hij vreest dat we het gat niet volledig waterdicht gaan krijgen en er grondwater zal binnenkomen. Daarom wil hij liever een ganse omweg doen, welke nogal moeilijk uit te leggen is hier :)

To be continued dus... Ik hou jullie op de hoogte ;)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou 'm dan op deze manier doen denk ik:

Naast de voordeur op exact dezelfde hoogte als het huidige gat een gat boren. Het gat met de kabel boor je ook uit. Zorg dat ze netjes in elkaar overlopen. In de hoek, binnen, naast de voordeur maak je een klein gootje die je naar de vloer brengt. Daar boor je 'm door naar de kruipruimte. Van daaruit kun je dan je kabel naar de meterkast brengen.

Volgens mij heb je in dit geval het minste werk, de minste schade, weinig kans op water wat naar binnen kan komen...

• Fire69
sypie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:43:
Ik zou 'm dan op deze manier doen denk ik:
[Afbeelding]
Naast de voordeur op exact dezelfde hoogte als het huidige gat een gat boren. Het gat met de kabel boor je ook uit. Zorg dat ze netjes in elkaar overlopen. In de hoek, binnen, naast de voordeur maak je een klein gootje die je naar de vloer brengt. Daar boor je 'm door naar de kruipruimte. Van daaruit kun je dan je kabel naar de meterkast brengen.

Volgens mij heb je in dit geval het minste werk, de minste schade, weinig kans op water wat naar binnen kan komen...
Dat geeft inderdaad waarschijnlijk het minste werk, het enige probleem met dit plan is dat ik gootjes echt HAAT :D
Zeker omdat dat deel van het huis al grotendeels gerenoveerd is. Ook door de nieuwe vloer boren zie ik daarom niet zo zitten.
Maar het is wel een idee waar mee kan gewerkt worden! Ik stel het voor aan mijn vader :P

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mogelijk kun je de kabel ook naar boven brengen, richting plafond en daar wegwerken? Ik ken de situatie uiteraard niet.

• Fire69
sypie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:30:
Mogelijk kun je de kabel ook naar boven brengen, richting plafond en daar wegwerken? Ik ken de situatie uiteraard niet.
Dat had mijn vader ook al voorgesteld, maar dan zijn er nog meer gootjes. :)
Ofwel moet alles in de muur ingeslepen worden en dat vind ik wat overdreven.

• Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:38:
[...]

Dat had mijn vader ook al voorgesteld, maar dan zijn er nog meer gootjes. :)
Ofwel moet alles in de muur ingeslepen worden en dat vind ik wat overdreven.
Dan blijft mijn manier over? Aan de linkermuur onderste steen weg halen en schuin door boren zodat je in kruipruimte (onder je wc) terecht komt en de beldrukker gat vergroten zodat je de kabel naar die onderste losse steen krijgt en de kabel door het geboorde gat doorvoert en dan bij de meterkast weer door een geboorde gat heen pielen en viola, je ziet geen kabels of gootjes.

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Dan blijft mijn manier over? Aan de linkermuur onderste steen weg halen en schuin door boren zodat je in kruipruimte (onder je wc) terecht komt en de beldrukker gat vergroten zodat je de kabel naar die onderste losse steen krijgt en de kabel door het geboorde gat doorvoert en dan bij de meterkast weer door een geboorde gat heen pielen en viola, je ziet geen kabels of gootjes.
Dat is inderdaad wat ik voorgesteld had aan mijn vader (ik heb 2 linkerhanden dus heb zijn hulp nodig). Toen is de discussie begonnen :P
Dit weekend gaan we een poging wagen.

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Maargoed, 6x per jaar opladen is teveel moeite? :p

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

• Fire69
Vaal schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:45:
Nee hoor, dat doe ik nu al een jaar of 2.
Maar ik zou bvb graag de Live View kunnen gebruiken. En als ik die functie aanzet gaat de batterij 2 weken mee. 26x/jaar opladen is wel te veel moeite :+

En op termijn ga ik misschien overschakelen op een Google deurbel, die hebben geen batterij.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Vaal schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:45:
Ik moet zeggen dat ik dat toch wel zou vinden. Niet om de moeite, maar omdat het toch echt knetterlomp is om je deurbel op te moeten laden. Doe je dat een keer niet dan heb je ineens geen deurbel meer. Nou is een draadloze deurbel toch niet geschikt als beveiligingscamera, maar dan nog niet handig als iemand aanbelt en je daar geen melding van krijgt omdat je je deurbel niet hebt opgeladen..

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Jammer genoeg de kabel niet kunnen vinden.
Ik ben nu in gevecht met mijn vader over wat de beste route is om de nieuwe kabel te leggen :P
Ik wil gewoon een buis recht naar beneden en dan door de fundering naar de kruipruimte.
Mijn vader vindt het een slecht idee, hij vreest dat we het gat niet volledig waterdicht gaan krijgen en er grondwater zal binnenkomen. Daarom wil hij liever een ganse omweg doen, welke nogal moeilijk uit te leggen is hier :)

To be continued dus... Ik hou jullie op de hoogte ;)
Ik zou het dan heel simpel maken. Het enige criterium: Geen zichtbare kabel/schade en geen kabelgootjes.
Als het gat goed op maat is en dichtgekit na het leggen van de kabel dan lijkt me het risico niet zo groot, maar als je vader het anders wil doen dan zou ik hem z'n gang laten gaan, mits hij dat kan doen binnen jouw enige eis.

Is wel meer moeite en het is een omweg, maar als het resultaat (visueel gezien) hetzelfde is dan is daar toch niks mis mee?

• Niet online
Ik vroeg me af of je dit al inmiddels opgelost had en zo ja hoe? :*)

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:13:
Ik vroeg me af of je dit al inmiddels opgelost had en zo ja hoe? :*)
Nee, ik wacht nog op mijn vader. Hij had geen zin om in de kou te werken. :P
Aangezien het niet echt dringend was heb ik hem gezegd dat we het inplannen als de zon schijnt.
Ik had een topic gemaakt om te vragen of zo'n kabelzoeker zou werken, ik had niet zo'n respons verwacht en dat iedereen zo snel resultaat wou zien :+

• Niet online
Fire69 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:07:
[...]

Nee, ik wacht nog op mijn vader. Hij had geen zin om in de kou te werken. :P
Aangezien het niet echt dringend was heb ik hem gezegd dat we het inplannen als de zon schijnt.
Ik had een topic gemaakt om te vragen of zo'n kabelzoeker zou werken, ik had niet zo'n respons verwacht en dat iedereen zo snel resultaat wou zien :+
We zijn 5 weken verder he... Dus van ongeduldigheid is niet echt sprake :P Maar ik dacht vandaag hieraan en keek ff of je een update of zo had geschreven. Ik heb aktief meegedacht en was benieuwd hoe je het nou opgelost had.

Over 3 maanden zal ik het je weer vragen, of is dat te snel? :+ :*)

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:12:
[...]

We zijn 5 weken verder he... Dus van ongeduldigheid is niet echt sprake :P Maar ik dacht vandaag hieraan en keek ff of je een update of zo had geschreven. Ik heb aktief meegedacht en was benieuwd hoe je het nou opgelost had.

Over 3 maanden zal ik het je weer vragen, of is dat te snel? :+ :*)
Ik had gehoopt het in de Paasvakantie te doen nu het mooi weer is, maar blijkbaar wordt het terug slechter, dus misschien zal het inderdaad voor de zomervakantie zijn :+

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jeetje wat voor weer heb je nodig om een kabeltje te trekken........ :)

• Fire69
gysman11 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:32:
Jeetje wat voor weer heb je nodig om een kabeltje te trekken........ :)
Ik moet de oprit opgraven en een gat door de fundering boren ;)

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Fire69 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:36:
[...]

Ik moet de oprit opgraven en een gat door de fundering boren ;)
Geen kritiek, ik snap het. En ik hik ook altijd tegen moeilijke klussen aan. (y)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Fire69
OK, Paasvakantie en zoals beloofd een update.

Ik zou willen zeggen dat er vooruitgang is want zo zag het er uit maar dat was van korte duur.

We zijn begonnen met een stuk van de voeg weg te halen waar de kabel achter de Ring zou moeten lopen.
Dat maakte me direct blij want daar liep een buis!

(Deze foto's heb ik pas later gemaakt, er zat namelijk wel een kabel in)

Voor zover we kunnen zien (en ook een beetje horen binnen aan de voordeur) loopt de buis naar beneden en dus waarschijnlijk een stukje onder de vloer om daarna in de zekeringkast terug omhoog te lopen.

De witte kabel die achter de Ring uitkwam (zie eerdere foto's) zat met een stukje tape vast aan een bruine kabel in de buis :')
Die bruine kabel was waarschijnlijk de kabel die bij de trafo uitkwam en ik afgeknipt heb...

De kabel kon bewegen, dus we hoopten dat we toch het andere uiteinde nog konden vinden in de meterkast.

Op de foto van de oude situatie hebben we proberen inschatten waar die oude trafo zat en wat denk je? Komt perfect achter de nieuwe zekeringkast uit... :-(
Ik heb de kast losgeschroefd zodat we ze een beetje van de muur konden halen en dan met een endoscoop (Zo'n ding, had ik nog liggen) achter de kast zitten zoeken.
Hoewel die muur nooit opnieuw geplakt is kon we toch geen beweging zien als we met de kabel wat heen en weer gingen, we hadden dus geen idee waar de kabel zat.

Mijn vader stelde toen voor om de kabel uit de buis te trekken en er de trekveer door te duwen in de hoop dat we met wat kracht erop toch door de muur konden komen.

Dat is jammer genoeg niet gelukt. Het laatste stuk met de trekveer gaat echt heel moeilijk, waarschijnlijk zit de buis op het einde verstopt of zo :-(
We horen de trekveer wel lawaai maken in de muur achter de zekeringkast, maar we hebben dus geen idee waar ze zou moeten uitkomen en hoe we er kunnen door geraken :-(

Nieuwe ideeën/voorstellen? :)

• Niet online
Groepen losmaken, zekeringkast beetje optillen en dan ombuigen naar beneden(want de hoofdfase en hoofdnul kan jij niet uitschakelen omdat dat in een verzegelde kast zit toch?) Dan heb je alle ruimte om de belbuis te vinden, al dan niet door opnieuw te stoten met veer.

Zou het trouwens kunnen dat de allerlaatste stuk ook al 2 kabels aan elkaar gelast zijn met tape en dat jij een deel eruit heb getrokken en er een deel nog steeds zit?

Indien groepen losmaken en zekeringkast ombuigen je niet zo aanspreekt, onder de vloer de belbuis zoeken en daar waar hij de muur in gaat van de zekeringskast de buis doorzagen en daar doorveren. Hoe minder bochten en hoe korter de afstand, hoe harder je kan stoten/doorveren. Er bestaat ook nog een verenpomp maar om nou zoiets te kopen voor eenmalig gebruik....

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:18:
Groepen losmaken, zekeringkast beetje optillen en dan ombuigen naar beneden(want de hoofdfase en hoofdnul kan jij niet uitschakelen omdat dat in een verzegelde kast zit toch?) Dan heb je alle ruimte om de belbuis te vinden, al dan niet door opnieuw te stoten met veer.
Dat heb ik geprobeerd, maar de hoofdkabel komt binnen onderin de kast, en er komen ook kabels binnen langs boven en zijkant (nadeel van een oud verbouwd huis...) Hierdoor kan ik de kast niet verder van de muur krijgen dan een paar cm.
Zou het trouwens kunnen dat de allerlaatste stuk ook al 2 kabels aan elkaar gelast zijn met tape en dat jij een deel eruit heb getrokken en er een deel nog steeds zit?
Nee, uiteinde van de kabel die we eruit gehaald hebben is niet gestript en netjes afgeknipt.

Indien groepen losmaken en zekeringkast ombuigen je niet zo aanspreekt, onder de vloer de belbuis zoeken en daar waar hij de muur in gaat van de zekeringskast de buis doorzagen en daar doorveren. Hoe minder bochten en hoe korter de afstand, hoe harder je kan stoten/doorveren. Er bestaat ook nog een verenpomp maar om nou zoiets te kopen voor eenmalig gebruik....
[/quote]

Hoe zou ik die buis onder de vloer dan kunnen vinden?

Verenpomp? Is dat zoiets? https://www.trekveerpomp....-spirado-trekveerpomp.jpg

• Niet online
Fire69 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:09:
[...]

Dat heb ik geprobeerd, maar de hoofdkabel komt binnen onderin de kast, en er komen ook kabels binnen langs boven en zijkant (nadeel van een oud verbouwd huis...) Hierdoor kan ik de kast niet verder van de muur krijgen dan een paar cm.

[...]

Nee, uiteinde van de kabel die we eruit gehaald hebben is niet gestript en netjes afgeknipt.

[...]

Hoe zou ik die buis onder de vloer dan kunnen vinden?

Verenpomp? Is dat zoiets? https://www.trekveerpomp....-spirado-trekveerpomp.jpg
Ja de bovenste twee delen noem ik verenpomp maar heet blijkbaar trekveerpomp, onderste rechts is om zeer hard aan trekveer te kunnen trekken waar jij nu niets aan hebt.

Ik dacht dat je schreef dat je de buis gevonden had en dat ie onder je huis door liep en dat je hem kon zien als je in de kruipruimte was?

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 09-04-2021 23:55]

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:48:
[...]

Ik dacht dat je schreef dat je de buis gevonden had en dat ie onder je huis door liep en dat je hem kon zien als je in de kruipruimte was?
Onder de vloer, niet onder het huis :)
We horen de trekveer aan de binnenkant van de voordeur naar beneden gaan. Daar moet hij onder de vloer lopen want in de kruipruimte is geen kabel te zien.

• Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:45:
[...]

Onder de vloer, niet onder het huis :)
We horen de trekveer aan de binnenkant van de voordeur naar beneden gaan. Daar moet hij onder de vloer lopen want in de kruipruimte is geen kabel te zien.
Je bedoelt dat je in de kruipruimte geen buis ziet? Ik verwacht namelijk dat de buis doorloopt vanaf de beldrukker tot de zekeringskast en voor mij ligt het nogal voor de hand dat ie door de kruipruimte zal lopen, welliswaar zeer slecht zichtbaar. Iemand moet hem doorveren en iemand anders in de kruipruimte zal moeten luisteren en kijken of hij de buis alsnog kan vinden.

Je hebt wel 1 van de meest lastige klus die ik ooit in mijn loopbaan heb meegemaakt. Ik verwacht namelijk elke keer dat het je ondertussen gelukt is. :P

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:25:
[...]

Je bedoelt dat je in de kruipruimte geen buis ziet?
Inderdaad. Ik heb al uuuren in die kruipruimte gezeten tijdens onze verbouwing om nieuwe elektriciteit en UTP te leggen. Daar is zeker geen buis voor die bel. Jammer, want zou de boel inderdaad wel heel wat makkelijker gemaakt hebben. Dan had ik hier waarschijnlijk geen topic hoeven maken :P
]
Je hebt wel 1 van de meest lastige klus die ik ooit in mijn loopbaan heb meegemaakt. Ik verwacht namelijk elke keer dat het je ondertussen gelukt is. :P
Je hoeft het me niet te zeggen. Hoe vaak ik mezelf al vervloekt heb dat ik die stomme kabel weg gedaan heb indertijd... :(

Ik ga nu eerst proberen ergens een metalen trekveer en zo'n trekveerpomp te halen, dan zien we wel verder.
Daarmee zou ik dus meer kracht kunnen zetten en misschien door de verstopping 'stampen'?

• Niet online
Dat kan ja, zo een trekveerpomp heeft me wel eens geholpen maar ook enkele keren een wond aan handen veroorzaakt bij uitschieten. Je moet dus doorveren tot je bij de verstopping bent en dan een stukje terugtrekken en de trekveerpomp met flink wat kracht gebruiken, daarmee kan je door of langs de obstakel stoten.

Of je rolt de metalen trekveer rond je hand op wat het 1 zeer strak op spanning staand geheel maakt en de trekveer een nogal stugge stijve lengte geeft en stoot dan met je eigen kracht de veer door de verstopping, dat kan ook nog. Maar ik begrijp uit je reactie dat je nu momenteel geen metalen trekveer hebt?

Heb ooit ook een "piepveer" gebruikt waarmee ik de positie van de uiteinde precies kon bepalen en een gat in de muur kon maken. Duur grapje, zo een apparaat: https://www.rexel.nl/nln/...Spectrosonde/p/2700112741 Dat was in een woning met allemaal gipsplaten waarvan de vorige elektromonteur met de noorderzon vertrokken was en ik niet precies wist welke buis waarheen ging en waar hij los hing achter de gipsplaat.

• Fire69
Ik heb nu inderdaad geen metalen trekveer, ik denk dat het nylon is?

Moet ik ergens op letten als ik een metalen veer koop?
Zou deze ok zijn? https://www.hubo.be/nl/p/...veer-15m-rond/98303.html#

Die "piepveer" is inderdaad te duur, huren is misschien een optie als ik dat kan vinden.

• Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:01:
Ik heb nu inderdaad geen metalen trekveer, ik denk dat het nylon is?

Moet ik ergens op letten als ik een metalen veer koop?
Zou deze ok zijn? https://www.hubo.be/nl/p/...veer-15m-rond/98303.html#

Die "piepveer" is inderdaad te duur, huren is misschien een optie als ik dat kan vinden.
Ik heb altijd trekveren van Wymefa gebruikt, maar die trekveer incl uiteindes van Hubo lijkt daar erg sterk op, denk dat dat wel goed zit. Wel heb ik het idee dat het goedkoper kan dan bij Hubo het geval is maar misschien heb je een reden om juist bij Hubo te kijken?

Die piepveer, al zou je die ergens huren, is kwetsbaar spul. Dat mag je bijv icm de trekveerpomp niet gebruiken en ook niet om door obstakels heen te stoten.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 10-04-2021 23:48]

• Fire69
Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:45:
[...]

Ik heb altijd trekveren van Wymefa gebruikt, maar die trekveer incl uiteindes van Hubo lijkt daar erg sterk op, denk dat dat wel goed zit. Wel heb ik het idee dat het goedkoper kan dan bij Hubo het geval is maar misschien heb je een reden om juist bij Hubo te kijken?
Hubo zit hier het dichtste bij. Maar je hebt gelijk, dezelfde veer is een stuk goedkoper bij Bol. Had ik eerst niet gevonden door de Engelse benaming.
Die piepveer, al zou je die ergens huren, is kwetsbaar spul. Dat mag je bijv icm de trekveerpomp niet gebruiken en ook niet om door obstakels heen te stoten.
Ja, begrijp ik, die is enkel gemaakt om te zoeken, niet om grof geweld mee te gebruiken :)
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee