Loze leidingen, waar gaan ze heen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
In mijn meterkast zie ik 3 loze leidingen. Hoe kan ik er achter komen waar deze naartoe leiden?

Ik heb in 1 van de leidingen een trekveer gestoken en na 9 meter kon ik niet verder. Ik heb dus geen idee waar deze is uitgekomen. Is hier een manier voor om dit te achterhalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZT2QPAoeXt3oPauZsAzcAkYj8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ca6oEsUH0GVNQHvfrgecIwHA.jpg?f=fotoalbum_medium

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:17
Bouwtekening, buren?

Als het nieuwbouw is dan zitten er vaak loze leidingen naar de woonkamer en de (hoofd)slaapkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:11
funk-e schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:52:
In mijn meterkast zie ik 3 loze leidingen. Hoe kan ik er achter komen waar deze naartoe leiden?

Ik heb in 1 van de leidingen een trekveer gestoken en na 9 meter kon ik niet verder. Ik heb dus geen idee waar deze is uitgekomen. Is hier een manier voor om dit te achterhalen?

[Afbeelding]
Wordt de trekveer wellicht tegengehouden door een afdekplaatje, ergens achter een kast of bed?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

funk-e schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:52:

Luisteren? Als je een metalen trekveer erin steekt, hoor je hem zeker ergens in de muren of plafond.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Veer heen en weer rossen terwijl je gaat luisteren in de muren en plafonds waar hij tegenaan beukt. Dat is volgens mij de enige oplossing.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Tuinslang erop zetten en kijken waar het nat word... :+

Zonder gekheid, met de veer erin en luisteren lijkt me de way to go. En ik zou zoeken naar de uitgang op zolder/tech ruimte/keuken, een beetje de standaard plekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
En de andere twee leidingen?

Kan trouwens best zijn dat de trekveer na 9 meter tegen het afdekkapje van het 'eindpunt' van de loze leiding aan komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Wat @Microkid en @Hooglander1 zeggen, werkt vrijwel altijd... mocht dat toch niet (goed) werken, dan kan je wanneer de trekveer in de leiding zit ook een leidingzoeker gebruiken want er zit dan immers metaal in de leiding... dan kan je het zo volgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

weebl

YARR!

Stofzuiger er op en in alle kamers luisteren of je het zuigen hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
weebl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:14:
Heb ik inderdaad eens succes mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
wuppie007 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:56:
Bouwtekening, buren?

Als het nieuwbouw is dan zitten er vaak loze leidingen naar de woonkamer en de (hoofd)slaapkamer
het gaat om een woning uit 1980, bouwtekeningen niet aanwezig, buren hebben ook de loze leidingen
TheOmen schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:00:
[...]

Wordt de trekveer wellicht tegengehouden door een afdekplaatje, ergens achter een kast of bed?
ik heb nergens in huis een afdekplaatje gezien waar niets op aangesloten zit, alleen bestaande stopcontacten die in gebruik zijn. Kan het zijn dat deze in een plafonddoos uitkomen? Zou dat logisch zijn?
MicGlou schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:04:
Wat @Microkid en @Hooglander1 zeggen, werkt vrijwel altijd... mocht dat toch niet (goed) werken, dan kan je wanneer de trekveer in de leiding zit ook een leidingzoeker gebruiken want er zit dan immers metaal in de leiding... dan kan je het zo volgen.
maar er zit ook veel metaal in de muren, dat zal toch niet gaan werken?

Ik ben nu alleen, maar zal vanavond met hulp even door het huis gaan om te luisteren.
dit ga ik straks eerst even proberen, interessant :)

[ Voor 8% gewijzigd door funk-e op 25-11-2020 12:23 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Ivow85 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:03:
En de andere twee leidingen?

Kan trouwens best zijn dat de trekveer na 9 meter tegen het afdekkapje van het 'eindpunt' van de loze leiding aan komt.
Ik ga die andere 2 leidingen ook gelijk even checken

Kan ik de conclusie trekken dat bij deze leiding het eindpunt dus ergens op de eerste of tweede verdieping moet zijn, gezien het feit dat ik de veer er 9 meter in kan stoppen? Of is dat te kort door de bocht en is 9 meter in een leidingnetwerk juist niet heel lang?

Gaat om een standaard rijtjeshuis.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:38

skoozie

SCSI

In een nieuwer huis hebben wij loze leidinen naar de keuken voor een kookgroep op elextra, dus daar kan je ook gaan luisteren

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
funk-e schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:22:
het gaat om een woning uit 1980, bouwtekeningen niet aanwezig..
Die kun je vaak bij de gemeente opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42

maar er zit ook veel metaal in de muren, dat zal toch niet gaan werken?
Je zal er even geduld voor moeten hebben en de leiding goed moeten volgen, dan moet je uiteindelijk de weg wel kunnen vinden... ik noem het puur als alternatief als het niet op het gehoor werkt, want veel meer mogelijkheden heb je niet als je het zelf wil doen. Ik heb ook wel eens een installateur zien werken met een soort van tracer die op het einde van een trekveer werd geplaatst, maar zo'n oplossing zal niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
funk-e schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:29:
[...]

Ik ga die andere 2 leidingen ook gelijk even checken

Kan ik de conclusie trekken dat bij deze leiding het eindpunt dus ergens op de eerste of tweede verdieping moet zijn, gezien het feit dat ik de veer er 9 meter in kan stoppen? Of is dat te kort door de bocht en is 9 meter in een leidingnetwerk juist niet heel lang?

Gaat om een standaard rijtjeshuis.
Daar is geen peil op te trekken.

In de meterkast 1 meter omhoog, bochtje om via het plafond naar de andere zijgevel van het huis 5,5 m verderop en dan daar 2,5m naar beneden om uit te komen in een mooie doos op 30cm boven de vloer kan ook.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Als je een rookmachine hebt/huurt kan je wellicht het einde uitroken.

Andere optie is iemand met een (metalen) trekveer aan de ene kant, en iemand anders met een leidingzoeker/magneet de buis proberen te laten volgen. Als je niet zeker bent of je de loze leiding of een 'andere' leiding hebt dan trek je de veer er weer even uit.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ik heb nergens in huis een afdekplaatje gezien waar niets op aangesloten zit, alleen bestaande stopcontacten die in gebruik zijn. Kan het zijn dat deze in een plafonddoos uitkomen? Zou dat logisch zijn?
Dat kan, maar waarschijnlijker is dat er overheen behangen, opgevuld, etc is en dan moet je luisteren en proberen te achterhalen waar je trekveer eindigt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Dit en dan kan je nog eventueel wat wierook gebruiken als je wel vermoeden hebt waar lucht wordt aangezogen maar niet zeker bent of niet makkelijk bij komt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Je hebt twee gaten in het beton waar leidingen doorheen gaan. Twee loze leidingen gaan links het gat in, een gaat er rechts in.

Het is geen garantie, maar als je weet welke groep er ook links in gaat heb je waarschijnlijk al een richting waar je kunt gaan zoeken. Idem voor de rechtse, leidingen lopen wel vaak langs/bij elkaar en het zal niet snel zo zijn dat de loze leiding die rechts het gat in gaat bij de groep van het linkergat hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Trekveer erin en flink rammelen, de kans bestaat dat over het eindpunt heen behangen/gestuct is. Een loze leiding komt vrijwel nooit in een centraaldoos uit of het moet een lege centraaldoos zijn, maar dan zie ik het nut niet van een leiding naar de meterkast trekken.

Op de foto zie ik twee bundels het plafond in gaan, dikke kans dat deze ook dezelfde richting op gaan. Je kunt eens kijken welke groep op welke buis aangesloten is om zo een grove indicatie te kijkgen welke richting de loze buizen op gaan. Ik gok dat 1 bundel naar de begange grond gaat (woonkamer/keuken) en de andere naar de bovengelegen verdiepingen.

Opmerking buiten dit onderwerp: je hebt wel grof weinig groepen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 16:18

GB2

Kan ook uitkomen op lasdoos waar de trekveer in strand.

Trekveer komt van onder en gaat niet vanzelf naar links of rechts...:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Lasdoos.jpg/260px-Lasdoos.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicom
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:26
Heb je niet ergens boven een extra telefoon aansluiting zitten, welke leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:27
(Berg)zolder al bekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
Een ervan zal vlakbij de gasaansluiting van de keuken uitkomen, de tweede waarschijnlijk onder de gootsteen en de derde misschien een verdwenen aansluiting voor een badkamerverwarming.

De eerste twee loze aansluitingen waren destijds verplicht vanuit de normen.

[ Voor 18% gewijzigd door Baxke op 25-11-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt zo'n zendapparaatje aan een metalen trekveer clippen, en dan met de ontvanger rondlopen.

Je kunt er ook een endoscoop in drukken, dan kom je er wellicht achter welke kant hij op gaat en hoe het uiteinde er uit ziet.

Je kunt de stofzuiger er op zetten en kijken waar hij aanzuigt (als hij lucht aanzuigt). Let op; huis-tuin-keuken stofzuiger vind het niet leuk om zonder flinke flow aan te staan; die gaan uit op de thermische beveiliging of roken uit.

Je kunt perslucht er op zetten en kijken of je ergens door het stucwerk blaast :+

De (oorspronkelijke plek van) keuken is inderdaad erg waarschijnlijk en ook bij de CV ketel.

Je kunt ook bij de buren aanbellen en vragen of zij het weten.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-11-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
In 1980 was een loze leiding naar de badkamer voor een badkamerkachel volgens mij verplicht. Maar zal waarschijnlijk nu achter de tegels zijn weggewerkt. Even aangenomen dat de badkamer niet 40jr. oud is. (Mijn ervaring vaak boven de deur, cm of 30 van het plafond)

Tevens dient er een loze 3/4" leiding (kookleiding) naar de keuken te liggen.

Zijn ze allemaal 3/4"?

Een evt 5/8 leiding zou volgens iemand hier naar de boiler(ruimte) kunnen liggen. Maar is mij onbekend dat deze ook vanuit de meterkast ligt. Wel vanuit de woonkamer t.b.v. de kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Delakhan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:56:
In 1980 was een loze leiding naar de badkamer voor een badkamerkachel volgens mij verplicht. Maar zal waarschijnlijk nu achter de tegels zijn weggewerkt. Even aangenomen dat de badkamer niet 40jr. oud is. (Mijn ervaring vaak boven de deur, cm of 30 van het plafond)

Tevens dient er een loze 3/4" leiding (kookleiding) naar de keuken te liggen.

Zijn ze allemaal 3/4"?

Een evt 5/8 leiding zou volgens iemand hier naar de boiler(ruimte) kunnen liggen. Maar is mij onbekend dat deze ook vanuit de meterkast ligt. Wel vanuit de woonkamer t.b.v. de kamerthermostaat.
Leiding tbv elektrische boiler gaat wel vanafuit de groepenkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:57

Jrz

––––––––––––

Spannend 😀 ben nu wel benieuwd!

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:00
Volgens mij leiden ze naar mijn meterkast, want ik heb hier ook 3 loze leidingen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
Ik gok ook dat er 2 achter de keuken uitkomen.

De 3e zou eventueel voor een alternatieve opstelplaats voor de wasmachine kunnen zijn. Zit de aansluiting voor de wasmachine in de badkamer? Kijk dan eens op zolder. Zit de aansluiting op zolder? Kijk dan eens in de badkamer...

De badkamer zal sinds 1980 misschien al eens gerenoveerd zijn? Dan zou de inbouwdoos achter een tegel verborgen kunnen zijn.

P.S. als je iets door die leiding gaat trekken, doe jezelf dan een lol en haal die 2 mofjes en dat stukje flexbuis even weg en voer de veer rechtstreeks in de leiding in het plafond in. Zo'n los stukje flexbuis is alleen maar k*t als je kracht probeert te zetten. Je kunt dat stukje buis altijd weer achteraf om je kabel schuiven als je dat wilt...

edit:
Dat die leidingen zo mooi zijn afgewerkt met een stukje buis naar beneden tot op ooghoogte naast de groepenkast, doet me trouwens wel vermoeden dat ze voor telefonie / televisie / data zijn bedoeld. Als het een loze leiding is met de bedoeling een extra eindgroep te kunnen realiseren in de keuken o.i.d., slaat het nergens op om die buis náást de groepenkast te laten eindigen. :?

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 26-11-2020 00:08 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-09 23:19
Wees blij met de loze leigingen. Genoeg huizen die ze niet hebben. Dan lopen de telefoonkabels onder de plinten enzo. Bij mij zaten er leidingen naar de keuken voor elektrisch koken. Ook een huis uit 1980,

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
kabeltjekabel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:35:
[...]

Leiding tbv elektrische boiler gaat wel vanafuit de groepenkast
Mmm onduidelijk bericht even verduidelijken... en stond beetje ongelukkig recht onder bericht van @kabeltjekabel

Bedoelde te zeggen... "Een evt 5/8 leiding zou volgens iemand hier ->op de bank/waar ik ben<- naar de boiler(ruimte) kunnen liggen. 

Bedoelde dus niet iemand op het forum maar wat een 'oude rot' in het vak tegen mij zei. Welke toevallig bij mij in de buurt was en in 1980 zelf zulke huizen aanlegde.

S'nachts kreeg ik nog een whatsapp van hem over over dat het ook een evt wasmachine leiding kon zijn... het is maar waar je wakker van kan liggen! _O-

Maar wil deze TS ook niet onthouden...
Pagina: 1