Wifi door het hele huis en tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:27

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
We gaan binnenkort verhuizen naar een groter huis met een 1ste en 2de verdieping.
Vloeren zijn van beton en overal muren (duh)
Achter in de tuin (± 15 meter van het huis) staat een garage/werkplaats waar ik vaak zal klussen.
Mijn vrouw gaat haar werkruimte op de 2de etage krijgen (veel beeldbellen en streamen)
Er ligt glasvezel naar ons huis.

Nu zijn wij tevreden klanten bij KPN, en zijn van plan dit mee te nemen naar ons nieuwe huis.

Maar ik wil wel overal in huis en in de schuur goed en snel internet.
KPN heeft het product SuperWifi.
https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi.htm

Is dit zo goed als ze zeggen en zou dit dé oplossing voor ons probleem zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:28
Rzaan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:33:
We gaan binnenkort verhuizen naar een groter huis met een 1ste en 2de verdieping.
Vloeren zijn van beton en overal muren (duh)
Achter in de tuin (± 15 meter van het huis) staat een garage/werkplaats waar ik vaak zal klussen.
Mijn vrouw gaat haar werkruimte op de 2de etage krijgen (veel beeldbellen en streamen)
Er ligt glasvezel naar ons huis.

Nu zijn wij tevreden klanten bij KPN, en zijn van plan dit mee te nemen naar ons nieuwe huis.

Maar ik wil wel overal in huis en in de schuur goed en snel internet.
KPN heeft het product SuperWifi.
https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi.htm

Is dit zo goed als ze zeggen en zou dit dé oplossing voor ons probleem zijn?
Nee, want het staat of valt met de draadloze verbinding tussen die superwifi-punten.

Het best leg je een systeem aan met bedraad aangesloten AP's. Lukt het om een netwerkkabel naar de bovenverdieping en naar de schuur te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Joris748 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Nee, want het staat of valt met de draadloze verbinding tussen die superwifi-punten.

Het best leg je een systeem aan met bedraad aangesloten AP's. Lukt het om een netwerkkabel naar de bovenverdieping en naar de schuur te leggen?
Bedoel je dat die punten elkaar bijna moeten kunnen 'zien'?

Als het moet zouden we wel een netwerkkabel kunnen gaan aanleggen.
We gaan echter pas over een tijdje verbouwen en we willen toch al aan de slag met werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:37
Wifi klinkt leuk, maar in huizen met veel beton en steen is het voor het signaal lastig doorheen te komen.

Als je een vaste werkplek hebt, probeer daar zoveel mogelijk bedraad naar toe te werken.
Graaf voor de garage/werkplaats een LAN-kabel in en afhankelijk van welke apparatuur je daar gaat plaatsen kun je een AP (voor Wifi) of een switch (wired) plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Rzaan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Bedoel je dat die punten elkaar bijna moeten kunnen 'zien'?

Als het moet zouden we wel een netwerkkabel kunnen gaan aanleggen.
We gaan echter pas over een tijdje verbouwen en we willen toch al aan de slag met werken.
WiFi signaal gaat niet/slecht door gewapend beton heen (en ook niet door triple glas heb ik gemerkt). Het WiFi signaal tussen die twee punten mag dus niet teveel belemmerd zijn.

Dus ja, het zal prima werken mits de AP's in staat zijn om een goede draadloze verbinding met elkaar te hebben.

Als je de mogelijkheid hebt om een bekabelde 'backbone' aan te leggen zou ik het altijd doen. Daar ga je in de toekomst nog heel veel plezier aan beleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:46
Trek alsjeblieft naar iedere verdieping een netwerkkabel.
Sluit daar een switch op aan en daarop een accesspoint PER verdieping.
De accesspoint ook plat op het plafond monteren en als dat niet mogelijk is, plat op een bureau of kast.
Waarom plat? Het signaal wat eruit komt, straalt uit in een donutvorm, en propageert zich zo door de ruimte heen.
Doe je dit verticaal, dan straal je vanaf bijv. de 1e verdieping naar beneden en naar boven, waardoor je dekking slechter wordt op de verdieping waar deze accesspoint zich bevindt.
Plus naar boven en beneden uitzenden heeft weinig zin, want het beton en wapeningsijzer dempen het signaal maximaal, waardoor deze slecht tot niet door vloeren en plafond komt.

In het geval van HR++/+++ glas....
Deze heeft een flinterdunne metaallaag (erop gedampt), om de warmte van de zon tegen te houden.
Deze laag, houdt ook je wifi signaal tegen.
Je wifi signaal kan dan alleen door je kozijn heen gaan

[ Voor 14% gewijzigd door toxict op 27-01-2022 10:56 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
toxict schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:54:
Trek alsjeblieft naar iedere verdieping een netwerkkabel.
Sluit daar een switch op aan en daarop een accesspoint PER verdieping.
De accesspoint ook plat op het plafond monteren en als dat niet mogelijk is, plat op een bureau of kast.
Waarom plat? Het signaal wat eruit komt, straalt uit in een donutvorm, en propageert zich zo door de ruimte heen.
Doe je dit verticaal, dan straal je vanaf bijv. de 1e verdieping naar beneden en naar boven, waardoor je dekking slechter wordt op de verdieping waar deze accesspoint zich bevindt.
Plus naar boven en beneden uitzenden heeft weinig zin, want het beton en wapeningsijzer dempen het signaal maximaal, waardoor deze slecht tot niet door vloeren en plafond komt.

In het geval van HR++/+++ glas....
Deze heeft een flinterdunne metaallaag (erop gedampt), om de warmte van de zon tegen te houden.
Deze laag, houdt ook je wifi signaal tegen.
Je wifi signaal kan dan alleen door je kozijn heen gaan
En ook isolatie met 2-zijdig aluminium is een perfecte WiFi-killer. Heb tegenwoordig dan ook maar een bedraad AP in de tuin hangen.

Dus aan TS het succes van je draadloze oplossing staat of valt met de gebruikte (bouw)materialen voor je huis.

Die draadloze mesh-systemen zijn vooral leuk om het bereik te vergroten, niet om de kwaliteit van het signaal te verbeteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 27-01-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Klinkt allemaal heel technisch (wat ik niet ben op dit vlak) maar ik doe mijn best.

Wie zou je in moeten schakelen om dit zo optimaal mogelijk in je huis & tuin te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-05 12:54
Rzaan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:21:
Klinkt allemaal heel technisch (wat ik niet ben op dit vlak) maar ik doe mijn best.

Wie zou je in moeten schakelen om dit zo optimaal mogelijk in je huis & tuin te krijgen?
Om het beste resultaat te bereiken is het inderdaad verstandig om UTP kabels te trekken. In ieder geval per verdieping en indien mogelijk ook naar de garage/werkplaats.

Aangezien je aangeeft zelf niet over deze technische kennis te beschikken, zou ik hiervoor een bedrijf inschakelen. Dit kunnen de meeste installatiebedrijven realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -En4Cer-
Om je een beeld te geven van een mogelijke opstelling;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_EftBONZBdHDTcHcF88Rg0kxD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ohshTJF9dF7xALFX9vrM9RfR.jpg?f=user_large

De modem en router staan vaak in de meterkast. Vervolgens plaats je een switch die de kabels naar de verschillende verdiepingen verdeelt. Op elke verdieping een simpele switch waarop je een Wifi-punt aansluit, maar ook ruimte hebt voor de PC, TV etc.

Uiteraard zijn 1000+ mogelijkheden, maar dit zou een prima oplossing voor jullie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
-En4Cer- schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:32:
Om je een beeld te geven van een mogelijke opstelling;

[Afbeelding]

De modem en router staan vaak in de meterkast. Vervolgens plaats je een switch die de kabels naar de verschillende verdiepingen verdeelt. Op elke verdieping een simpele switch waarop je een Wifi-punt aansluit, maar ook ruimte hebt voor de PC, TV etc.

Uiteraard zijn 1000+ mogelijkheden, maar dit zou een prima oplossing voor jullie kunnen zijn.
Om het eenvoudiger te houden kun je ook met 1 switch bij de router werken en alle AP's op die ene switch aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Rzaan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:21:

Wat @-En4Cer- zegt. Kost een duit maar je hebt er heel lang heel veel plezier van. Om je een indicatie te geven, ik heb alles zelf gedaan en was ongeveer ~2000 euro kwijt aan apparatuur. Daarvoor kocht ik 4 access points (3 voor binnen en 1 voor buiten), een hele zwik kabel (lange afstanden te overbruggen), een security gateway (router/firewall), een management station (optioneel), een PoE switch (sindsdien uitgebreid naar 2 switches) en de benodigde stekkers, krimptang, folie, een tester (belangrijk!) etc.

Als je dit uitbesteed en de kabels moeten ook nog getrokken (ingefreesd?) worden mag je op het dubbele rekenen qua investering. Maar ik kan nu roamend door mijn hele huis/werkplaats/tuin wandelen met mijn laptop... ik heb een sterk signaal dat automatisch compenseert voor de tientallen omringende signalen, een uitgebreide management interface om alles in te smiezen te houden, maw een luxe opstelling.

Ik heb gekozen voor spul van Unifi. Ik denk dat je de helft goedkoper uit kan zijn met een ander merk, maar als je de boel uitbesteed spaart dat dus maar 25% of minder op de totale investering. Bovendien had ik alles nieuw, je kunt ook veel goed spul 2ehands krijgen.

Als je een student of andere handigerd kan inhuren en op die manier je spullen koopt kun je het wel terug brengen naar minder dan 2000 euro in totaal, is mijn onderbuikgevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG4G4ruIV1g97cTLjpFn5eabXQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sFGTDIUTF2gxdR1ceRfYkoyM.png?f=fotoalbum_large

Plaatje van de topologie :).

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-01-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
Joris748 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Om het eenvoudiger te houden kun je ook met 1 switch bij de router werken en alle AP's op die ene switch aansluiten.
Klopt, uiteraard ook mogelijk. Switch #2 en #3 in de afbeelding zijn optioneel. Maar in een kantoor kan het handig zijn om meerdere vaste aansluitingen te hebben, vandaar de extra switch.
Maar zoals ik al zei, er zijn 1000+ mogelijkheden.

[ Voor 6% gewijzigd door -En4Cer- op 27-01-2022 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Volgens het KPN forum kun je de SuperWifi punten ook allemaal bedraad aanlsluiten. Dan zou het gewoon goed moeten werken.

https://forum.kpn.com/int...bedraad-aansluiten-517891

Misschien wel de eenvoudigste oplossing, met ondersteuning van KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zou ook even goed kijken of er hier en daar niet loze leidingen liggen? of dat er bijvoorbeeld naar elke kamer kabel ligt. Dit kan je er dan uit trekken en vervangen door ethernet en dan een accespoint aansluiten daarop.

Verder is het meeste eigenlijk wel gezegd. Ik heb hetzelfde gedaan in mijn nieuwbouw woning. Elke verdieping een kabel getrokken en daar een accesspoint op aangesloten. Ik heb ook gebruikt gemaakt van Unify wat mij heel goed bevalt.Ik was wel echt voor minder dan 1000 euro klaar trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Om te starten zou ik suggereren om vanuit je basisrouter 1 kabel naar je zolder/2e verdiep te trekken (dat kan mooi weggestoken zijn of -als je er mee kan leven- "studentikoos los" langs de traphal tot je écht verbouwt) met daar een draadloos AP.
Idem voor je schuurverhaal. Die kabel moet eventueel wel wat tegen weer/wind/zon beschermd worden.
Nadien checken of je voldoende signaal op 1e verdiep hebt en/of gelijkvloers.

Die switchen zijn pas interessant als je >1 laptop ed via utp wil aansluiten, voor één draadloos AP is dat een onzinnige kost.

Later zie je dan wel hoe je je netwerk integreert in de verbouwing (en kan het idd wenselijk zijn om wél switchen te voorzien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Ik zou een draad naar 2e verdieping en een draad naar schuur trekken, op deze punten zet je een wifipunt neer, dan zou het al snel voldoende moeten zijn :)
(ofc icm wifipunt in meterkast)

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 27-01-2022 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Even een tegengeluid op iedereen die zegt dat je alles bedraad moet aansluiten. Ja, voor de beste kwaliteit en signaal is dat zeker de beste optie. Echter, afhankelijk van je gebruik is voor veel toepassingen een draadloos mesh-systeem ook gewoon meer dan geschikt.

Zelf heb ik een soortgelijk huis (en tuin), waarbij de aansluiting voor kabel (en ook glasvezel) aan de voorkant van de woning in de meterkast binnenkomt. Op elke verdieping staat een TP-Link Deco X60, dus geen draden getrokken. Het resultaat - ook op de bovenste verdieping en achter in de tuin - meer dan voldoende stabiel en snel internet om thuis te werken, Netflix te streamen en VC-en. Ook als je het allemaal tegelijk doet.

Oplossing van KPN zou dan ook prima (draadloos) kunnen werken. Kijk wel even goed waar je ze plaatst, hoe beter bereik ze hebben, hoe beter ze het signaal "doorsturen". Kortom, je kan prima de SuperWifi van KPN kunnen proberen, kans is behoorlijk dat het afdoende is. Werkt het toch niet? Dan kan je altijd alsnog kabels gaan trekken (of kijken naar mesh netwerk met powerline-backbone).

[ Voor 15% gewijzigd door DarkFly op 27-01-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Aangezien TS aangeeft niet zo technisch te zijn, zou ik alleen eenvoudige kant en klare oplossingen adviseren.

UniFi is leuk (heb het zelf ook) als TS er 1) de tijd in wilt steken en 2) het ook leuk vind 3) het geld ervoor over hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 27-01-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:34:
[...]
en was ongeveer ~2000 euro kwijt aan apparatuur..
Dat kan duidelijk wel goedkoper.
Ik was uiteindelijk in totaal 300 euro kwijt.Ik zou alleen nog een 2.5 / 10 gb lijntje tussen mijn desktop en NAS willen trekken.
Dat is wel een beetje duur momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door NIMIC op 27-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

NIMIC schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:49:
[...]

Dat kan duidelijk wel goedkoper.
Ik was uiteindelijk in totaal 200 euro kwijt.
Ja zo ken ik er nog wel 5 :P. Dat spul is in geen velden of wegen te vergelijken met wat ik wilde bouwen natuurlijk :P al geloof ik absoluut dat dit ook prima kan werken. Even voor de duidelijkheid, ook naar TS toe, ik heb optionele componenten genomen die niet nodig zijn om het te laten werken (zoals de USG en de Cloud Key), koos ervoor om alles via PoE te doen (maakt het duurder maar voegt geen functionaliteit toe) en koos ook nog eens een 'duur' merk uit. Natuurlijk kan het goedkoper, ik wilde alleen een beeld geven van wat zoiets kost - als meer mensen dat doen (zoals jij hier ook laat zien) krijgt hij een beetje perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DarkFly schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:45:
Even een tegengeluid op iedereen die zegt dat je alles bedraad moet aansluiten. Ja, voor de beste kwaliteit en signaal is dat zeker de beste optie. Echter, afhankelijk van je gebruik is voor veel toepassingen een draadloos mesh-systeem ook gewoon meer dan geschikt.

Zelf heb ik een soortgelijk huis (en tuin), waarbij de aansluiting voor kabel (en ook glasvezel) aan de voorkant van de woning in de meterkast binnenkomt. Op elke verdieping staat een TP-Link Deco X60, dus geen draden getrokken. Het resultaat - ook op de bovenste verdieping en achter in de tuin - meer dan voldoende stabiel en snel internet om thuis te werken, Netflix te streamen en VC-en. Ook als je het allemaal tegelijk doet.

Oplossing van KPN zou dan ook prima (draadloos) kunnen werken. Kijk wel even goed waar je ze plaatst, hoe beter bereik ze hebben, hoe beter ze het signaal "doorsturen". Kortom, je kan prima de SuperWifi van KPN kunnen proberen, kans is behoorlijk dat het afdoende is. Werkt het toch niet? Dan kan je altijd alsnog kabels gaan trekken (of kijken naar mesh netwerk met powerline-backbone).
Klopt, maar onderschat nieuwe bouw materialen niet. Zoals genoemd is beton niet het enige waar je mee moet gaan contenden. En het nadeel van Wifi bridges is dat de snelheid zo ongeveer halveert na elke 'hop', plus je moet nu je krijgt nu dat niet alleen het 'client' verkeer maar ook de onderlinge datastromen (wat normaal door een switch loopt) via die wifi verbinding dulden. Elke dip in wifi kwaliteit (nieuwe stoorzenders, meer devices) is dan direct overal voelbaar en dus in je netwerk veel gevoeliger voor invloeden van buitenaf.

Maar, dat is zeker een punt, je moet binnen je budget werken. Ik zou wel, als TS die optie nu heeft, kabels trekken. Zelfs al zou je alleen maar (goede!) loze leidingen leggen heb je daar altijd profijt van als je later toch wil upgraden.

Mijn ervaring met die booster shit van Ziggo is dat ze een bestaand (degraded) signaal staan te versterken. Ja, je laptop rapporteert dikke vette dekking (lees: hoge signaalsterkte) maar de kwaliteit van dat signaal (of de nuttige bandbreedte) vermelden ze er niet bij. Het kan in theorie werken, maar zij werken een beetje volgens het 'if all you have is a hammer every problem looks like a nail' syndroom. Ze smijten overal boosters rond (tegen een X bedrag per maand, dus dat rendeert als een malle) maar niet elk probleem is daarmee gebaat.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-01-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:58:
[...]

Klopt, maar onderschat nieuwe bouw materialen niet. Zoals genoemd is beton niet het enige waar je mee moet gaan contenden. En het nadeel van Wifi bridges is dat de snelheid zo ongeveer halveert na elke 'hop', plus je moet nu je krijgt nu dat niet alleen het 'client' verkeer maar ook de onderlinge datastromen (wat normaal door een switch loopt) via die wifi verbinding dulden. Elke dip in wifi kwaliteit (nieuwe stoorzenders, meer devices) is dan direct overal voelbaar en dus in je netwerk veel gevoeliger voor invloeden van buitenaf.

Maar, dat is zeker een punt, je moet binnen je budget werken. Ik zou wel, als TS die optie nu heeft, kabels trekken. Zelfs al zou je alleen maar (goede!) loze leidingen leggen heb je daar altijd profijt van als je later toch wil upgraden.

Mijn ervaring met die booster shit van Ziggo is dat ze een bestaand (degraded) signaal staan te versterken. Ja, je laptop rapporteert dikke vette dekking (lees: hoge signaalsterkte) maar de kwaliteit van dat signaal (of de nuttige bandbreedte) vermelden ze er niet bij. Het kan in theorie werken, maar zij werken een beetje volgens het 'if all you have is a hammer every problem looks like a nail' syndroom. Ze smijten overal boosters rond (tegen een X bedrag per maand, dus dat rendeert als een malle) maar niet elk probleem is daarmee gebaat.
Op zich kan mesh prima werken. Indien aparte radios gebruikt worden voor de backhaul en voor de communicatie tussen de gebruikers.

Maar inderdaad WiFi-boosters werken erg slecht, in de meeste gevallen maak je van een slecht, zwak signaal een slecht, sterk signaal.

Die twee dingen mag je IMHO niet op één hoop vegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:58:
[...]

Kabels trekken is kijkend naar kwaliteit e.d. de betere optie. Maar met een goed mesh netwerk, al helemaal als de gebruikte apparatuur een dedicated backhaul heeft, kan je ook in gloednieuwe huizen meer dan prima resultaten behalen. Ik gebruik al geruime tijd zelf TP Link Deco's (en ook diverse kennissen hebben ipv kabels gewoon een draadloos mesh netwerk), waarbij echt prima resultaten worden behaald (ook bij volle belasting van het netwerk), zowel qua snelheid als stabiliteit. Het feit dat elke "hop" een halvering zou opleveren is bij een beetje prima mesh netwerk echt niet (meer) het geval. Waarbij de vraag of je de volle snelheid op alle plaatsen in je huis uberhaupt altijd nodig hebt.

TS vraag of hij zijn problemen met SuperWifi de oplossing kan zijn. De standaardreactie op zijn vraag, evenals bij soortgelijke vragen op dit forum, is "draden trekken!". Vaak ook nog met allerlei dure apparatuur. Ja, dat werkt inderdaad het allerbeste. Echter kan een gemiddeld huishouden vaak ook prima uit de voeten met een (goed) draadloos mesh netwerk systeem. Ik vind het zelf jammer dat dit door velen op dit forum wordt afgedaan als een verkeerde oplossing.

KPN SuperWifi is overigens misschien niet het beste mesh systeem (zou zelf voor wat anders kiezen), maar voor veel consumenten (en misschien TS ook) werkt het wel prima. Al helemaal als tijdelijke oplossing, nu TS aangeeft later te gaan verbouwen.
Overigens, geen idee of KPN kosten in rekening brengt voor SuperWifi. Zo ja, dan kan de aanschaf van een eigen setje al snel uit (en dan kan je ook betere kwaliteit halen). Zo nee, dan is het het proberen al helemaal waard. Werkt het, prima. Werkt het niet, dan weet je dat ook en kan je naar een andere optie (toch bekabeld? ;))

[ Voor 12% gewijzigd door DarkFly op 27-01-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
@HTT-Thalan Ubiquity duur? AP6-Lite kost 100e per stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ascension schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:09:
@HTT-Thalan Ubiquity duur? AP6-Lite kost 100e per stuk ;)
Ja, tot je een Unifi PoE switch wil om ze te voeden :P. Of een Cloud key :P. Unifi is toch een beetje richting de (wannabe) nerd ontworpen en een beetje de Apple onder de netwerkproducten vind ik. Niet perse fout maar belangrijk om dat aan te wijzen vind ik.

@DarkFly ik geef je gelijk dat veel oplossingen gewoon kunnen werken, ik weet immers niet wat het bedoelde gebruik of de verwachtingen van TS zijn. Zeker als je een kwaliteits-mesh hebt met dedicated radios zoals je noemt worden sommige nadelen min of meer verholpen. Maar dan heb je het ook niet meer over die 100 euro Linksys 3-pack die daarstraks werd aangehaald.

Over de draden trekken was mijn punt vooral dat als het huis nu 'leeg' is het een beetje een 'nu of nooit' situatie is. Goedkoper/makkelijker gaat het nooit meer worden.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-01-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Alleen de 1e bedraad en indien mogelijk een tweede als “bonus” en je komt al op hele mooie snelheden en een stabiel signaal.

Ik heb 5x een TP-link Deco mesh systeem en heb van voor tot achter in de tuin 99% van mijn maximale snelheid up/down. (Is er maar 1 bedraad aangesloten)

Je hoeft met een mesh systeem écht niet meer overal een kabel te hebben.

1 unit bedraad
3 units verspreiden, niet recht bove elkaar, per etage iets verspreiden
1 unit in je tuin(droog bijv. In de schuur)

Ik heb de Deco m-5 units maar de goedkopere units doen het naar mijn weten net zo goed.

Link naar tweakers pricewatch: https://tweakers.net/mode...o-m5_p619599/vergelijken/

[ Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 27-01-2022 16:27 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 19:19
Wij hebben hier 3x Asus AC5300 in mesh staan. Onderling zijn ze met kabel verbonden. Altijd een paar honderd Mbit. Vandaag zou je een wifi AX kunnen zetten.

Er is 1 nadeel= de prijs! Maar ja, het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dit is een heleboel wat ik door moet spitten.
En 80 keer terug moet lezen.
Maar veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Er is al genoeg info gegeven met zeer diverse invalshoeken. Van een simpel systeem tot een professioneel netwerk uitbesteden.

Mijn toevoeging;
Bekijk het modulair, kan je nu iets snel en makkelijk neer zetten.
Mocht je dat later beter willen kan je meer tijd en geld er in stoppen.

Koop een wifi mesh systeem (bijv netgear orbi of tp link deco systeem) en zorg dat deze ook bedraad aangesloten kunnen worden. Dit systeem kan je direct in het stopcontact steken, app downloaden en gaan. (Super simpel spul)

Mocht je niet tevreden zijn dan kan je kabels trekken en 1 of meerdere punten van je systeem bedraad aansluiten. Door gaan tot je echt tevreden bent.

Mocht je kabels gaan trekken; ga op zoek naar loze leidingen.
Kijk of er bijv coax lijnen vanuit de meterkast naar de slaper gaat die je niet gebruikt. Als deze in een buis liggen zijn ze makkelijk te vervangen voor een netwerk kabel.
Kijk wel voor het verhuizen waar eventuele coax aansluiten punten zijn of afdek kapje voordat je er een kast voor zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ga morgen met KPN bellen om internet aan te vragen op ons nieuwe adres.
We gaan waarschijnlijk voor de studentikoze oplossing: Een draad vanuit de meterkast naar boven en bij wijze van spreken met gaffertape vastplakken.

Vóór de verbouwing dan een deskundige inschakelen en dan laat ik aan de hand van dat plan speciaal buizen leggen om de kabels op de juiste verdieping (en in de tuin) te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Unifi zou ik met jouw kennis idd niet aan beginnen. Vroeger was het misschien de apple onder wifi, tegenwoordig meer de android. Bomvol feautures maar, als je pech hebt, ook eindeloos geklooi met firmware versies/troubleshooten. Super leuk en nerdy maar niet de “it just works”. Echter, net als android, kun je er veel meer mee “tweaken” dus is het als tweaker wel leuker.

Nee ik zou gewoon een mesh achtig iets kopen wat je bedraad kunt aansluiten maar evt ook draadloos (dus dedicated backhaul). De kpn super wifi kan je meestal voor 28/stuk kopen en kun je bedraad en draadloos gebruiken. Een goeie 400mbit kun je er wel mee halen als ze bedraad of met goede link draadloos zijn aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 06-02-2022 09:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:53:
Unifi zou ik met jouw kennis idd niet aan beginnen. Vroeger was het misschien de apple onder wifi, tegenwoordig meer de android. Bomvol feautures maar, als je pech hebt, ook eindeloos geklooi met firmware versies/troubleshooten. Super leuk en nerdy maar niet de “it just works”. Echter, net als android, kun je er veel meer mee “tweaken” dus is het als tweaker wel leuker.

Nee ik zou gewoon een mesh achtig iets kopen wat je bedraad kunt aansluiten maar evt ook draadloos (dus dedicated backhaul). De kpn super wifi kan je meestal voor 28/stuk kopen en kun je bedraad en draadloos gebruiken. Een goeie 400mbit kun je er wel mee halen als ze bedraad of met goede link draadloos zijn aangesloten.
Ik denk dat als ik dit uitleg aan de KPN-telefonist(e) ze wel zorgen dat de betreffende monteur alles bij zich heeft, toch?
Voor nu. Voor later wat beter installeren.

Is die 400mbit voldoende om te streamen? Mijn vrouw geeft o.a. online les aan een klasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Rzaan
Ja, wel even opletten want kpn is wat willekeurig in de prijs van de wifi versterker. Soms gratis, soms 28 euro soms 100

Ik weet niet welke software ze gebruikt maar
Teams kost ongeveer 2mbit
Netflix ongeveer 10 (met uitschieters naar 25)

Ik heb hier een 50mbit lijn en, op dikke downloads na van bv xbox, ik merkte geen verschil met toen ik 1000had.
Kwaliteit boven kwantiteit. Het is veel belangrijk dat je overal goede 5ghz dekking hebt en de accesspoints een goede verbinding hebben met de router (liefst bekabeld). Liever 50mbit strak dan 500 hakkelend :)

Voor je schuur gaat t wel wat lastiger worden. Liefst een utp naar je schuur en anders een accesspoint buiten aan je gevel. 15m verderop in je schuur wifi ontvangen waarvan get accesspoint binnenstaat kun je, met modern dubbelglas, vergeten

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 06-02-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Op dat geld ga ik zeker letten.
Betaal sowieso al een hoop poen aan ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:25
Mijn advies : kijk & investeer nu eerst naar bekabeling... apparatuur is nadien gemakkelijk vernieuwbaar .

Zo zou ik voor een 500m cat6a haspeltje gaan (of gewoon cat6 , of zelfs cat5e... welk type kabel trek ik best is hier al veel teveel gevoerd), en ik zou 2 kabels per verdiep aanleggen (of zelfs per ruimte)... ook naar het tuinhuis/werkplaats een dubbele kabel.
Als de kabel buiten weersomstandigheden tegenkomt (vrieskou , vocht ofzo, dien je een outdoor kabel te nemen).

als je leidingen nog moet aanleggen ga je wel 19mm pijp moeten aanleggen ..

als je budget het niet trekt is 1kabeltje per locatie ook wel ok , maar dan moet je in de woonkamer bv switch + poe injectoren gebruiken..2 extra apparaten teveel imho , dat zou ik dan weer lelijk vinden
ik kies liever voor dubbele poorten, zodat er eentje specifiek voor de accespoint is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:30

MsG

Forumzwerver

Waarom probeer je niet gewoon die SuperWiFi oplossing? KPN staat daar veelal ook achter en mocht het echt niet fatsoenlijk werken, kan dat veelal gewoon terug.

Hier kan je ook wat ervaringen lezen van de SuperWiFi die onlangs getest is: KPN SuperWifi testpanel

Mensen die bij een totale leek aankomen zetten met een self-managed IT-park vol met Ubiquiti spul a 2000 euro staan m.i. niet echt in de realiteit van de TS.

Mocht je natuurlijk nog loze leidingen hebben, of dat er al bedraad internet ligt door het huis dan wil je veelal het liefst een bedrade basis hebben. Maar in de meeste huizen is dat niet de realiteit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:56

Nox

Noxiuz

Het begint met meten. Iedereen kan roepen dat je 4 AP's moet ophangen maar ik kan een eengezinswoning + tuin en schuur met de router en een AP doen. Dat kan bij jou anders zijn.

Mijn insteek zou altijd zijn beginnen met ergens te meten en een lijstje maken met wat en met welke apparaten je waar iets wil doen. Wil je in de schuur ook videomeetings doen? Of is alleen wat muziek streamen prima? Staat je laptop voor een raam of achterin de schuur?

Pas als je weet hoe je ap's zich gedragen in een situatie weet je hoeveel en waar ze moeten hangen. Ik ben echt allergisch voor de standaarddingen als per verdieping of per ruimte een AP.

Overdaad schaadt, wifiproblemen zijn heel vaak veroorzaakt door een slecht ontwerp.

Stap 1: maak dus een wensenlijstje
Stap 2: hang een AP/router ergens op en pak op je telefoon een wifi analyzer. -65dBm is voor een goede verbinding genoeg, -70dBm is op het randje. -55dBm heb je nodig voor high bandwidth toepassingen.
Stap 3: noteer waar een AP hing en welke waardes je haalt waar. Tip voor je schuur: probeer eens een AP bij het raam aan de achterzijde, kans dat je prima bereik hebt in de schuur.

Je kan ook een 20m netwerkkabel pakken en je router her en der ophangen en speedtest of iperf gebruiken. Kost je een ochtendje, heb je wel prima metingen.

Ik gok dat je met 2 AP's er al bent. Kan je luxere AP's kopen bijvoorbeeld. Kijk ook eens naar refurb professionele AP's. ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vandaag is de KPN monteur langs geweest om internet/TV aan te sluiten.
Was voor het eerst dat hij de SuperWifi bij een klant installeerde.
Eerst een kastje in de meterkast.
Daarna een Superwifi unit in de woonkamer.
Dat is een meter of 10 hemelsbreed verder.
Zitten wel een paar dikke betonnen muren tussen.
Internet geweldig op de hele benedenverdieping.
Op de verdieping daarboven ook uitstekend internet.
Zit toch een dikke vloer tussen.

Op zolder werd het wel minder.
Daar is daarom de 2de superwifi-unit geplaatst.
Bekabeld met een kabel die langs de trap loopt en met gaffertape vast zit.
Tijdens de verbouwing laat ik overal leidingen leggen.

Ook in de tuin en achter de schuur (20 meter van de Superwifi-unit af nog steeds goed internet.

Al met al zeer tevreden over deze nieuwe aansluiting.
Als het blijft werken zoals het nu werkt, dan is dit voor ons meer dan voldoende.

Denk dat ik na de verbouwing sowieso nog een Superwifi-unit laat plaatsen op de 1ste etage.
En - nadat we een buis onder de tuin door hebben laten ingraven - ook nog eentje in de schuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 15-02-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Klinkt super!
Dank voor terugkoppeling :-)
Hoeveel heeft het gekost? Incl installatie?

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 15-02-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
€ 8 voor de extra kabel.
De rest zal wel bij de aansluitingskosten zitten.
Daar moet ik volgens mij nog een factuur voor krijgen.
Pagina: 1