Wifi door het hele huis en tuin

Pagina: 1
Acties:

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 15:44
Om je een beeld te geven van een mogelijke opstelling;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_EftBONZBdHDTcHcF88Rg0kxD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ohshTJF9dF7xALFX9vrM9RfR.jpg?f=user_large

De modem en router staan vaak in de meterkast. Vervolgens plaats je een switch die de kabels naar de verschillende verdiepingen verdeelt. Op elke verdieping een simpele switch waarop je een Wifi-punt aansluit, maar ook ruimte hebt voor de PC, TV etc.

Uiteraard zijn 1000+ mogelijkheden, maar dit zou een prima oplossing voor jullie kunnen zijn.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Rzaan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:21:
Klinkt allemaal heel technisch (wat ik niet ben op dit vlak) maar ik doe mijn best.

Wie zou je in moeten schakelen om dit zo optimaal mogelijk in je huis & tuin te krijgen?
Wat @-En4Cer- zegt. Kost een duit maar je hebt er heel lang heel veel plezier van. Om je een indicatie te geven, ik heb alles zelf gedaan en was ongeveer ~2000 euro kwijt aan apparatuur. Daarvoor kocht ik 4 access points (3 voor binnen en 1 voor buiten), een hele zwik kabel (lange afstanden te overbruggen), een security gateway (router/firewall), een management station (optioneel), een PoE switch (sindsdien uitgebreid naar 2 switches) en de benodigde stekkers, krimptang, folie, een tester (belangrijk!) etc.

Als je dit uitbesteed en de kabels moeten ook nog getrokken (ingefreesd?) worden mag je op het dubbele rekenen qua investering. Maar ik kan nu roamend door mijn hele huis/werkplaats/tuin wandelen met mijn laptop... ik heb een sterk signaal dat automatisch compenseert voor de tientallen omringende signalen, een uitgebreide management interface om alles in te smiezen te houden, maw een luxe opstelling.

Ik heb gekozen voor spul van Unifi. Ik denk dat je de helft goedkoper uit kan zijn met een ander merk, maar als je de boel uitbesteed spaart dat dus maar 25% of minder op de totale investering. Bovendien had ik alles nieuw, je kunt ook veel goed spul 2ehands krijgen.

Als je een student of andere handigerd kan inhuren en op die manier je spullen koopt kun je het wel terug brengen naar minder dan 2000 euro in totaal, is mijn onderbuikgevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG4G4ruIV1g97cTLjpFn5eabXQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sFGTDIUTF2gxdR1ceRfYkoyM.png?f=fotoalbum_large

Plaatje van de topologie :).

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-01-2022 11:38 ]

Pagina: 1