Allereerst wil ik tweakers en KPN heel erg bedanken om mijn vader de SuperWifipunten te overhandigen.
Algemene beoordeling
Ik heb de SuperWifi punten rechtstreeks bij mijn vader laten bezorgen (nadat ik hem natuurlijk op de hoogte had gesteld dat ze eraan zaten te komen).
De doos is vrij snel aangekomen in een nette stevige doos.
Bij het eerste openmaken van de doos valt op dat de SuperWifi punten goed zijn ingepakt en dat er een A4tje bijzit met hoe de punten ingesteld moeten worden.
Mijn vader haalt alles uit de doos en legt dit voor hem neer om het "overzichtelijker" te maken.
Het bijgeleverde stappenplan lijkt hem vrij duidelijk, en gezien er wordt geduid dat er 2 verschillende beginsels zijn voor verschillende modems, gaat hij kijken welke modem hij heeft.
Blijkbaar heeft hij de Experiabox V10a.
Het eerste punt wordt bedraad aangesloten en de tweede wordt zoals het stappenplan suggereert enkel aangesloten op stroom.
Op het stappenplan staat vermeld dat je na ongeveer 25 minuten klaar bent met instellen en dat de punten groen moeten branden. Even wachten dus.
Helaas kwam hier een probleempje.
Na even te wachten word er gekeken en hulp geroepen, het eerste punt brand groen, maar de tweede brand paars.
Op het stappenplan staat er niks over paars, dus na even gezocht te hebben stuur ik hem het
KPN forum bericht om de punten in te stellen door naar zijn telefoon.
Hierin staat een stuk meer geschreven dan het simpele stappenplan, en mijn vader kan lezen dat paars betekend dat het punt niet ingesteld is.
Door de online handleiding te lezen komt mijn vader er ook achter dat het tweede punt ook tijdelijk bedraad aangesloten moet worden. Het enige verschil tussen het instellen van de punten, bleek dat eerdere Experiaboxen dan de V10a en de V12, het wifi werd uitgeschakeld. Van de V10a en de V12 bleef dit aanstaan en fungeerde als een Master SuperWifi punt.
Het tweede punt werd opnieuw ingesteld en dit keer ging het lampje groen branden.
Wel kwam er lichte paniek omdat het lampje blauw ging knipperen, maar nadat hij weer op de pagina had gekeken leek het erop dat dit betekende dat hij instellingen van het primaire punt aan het overnemen was.
Mijn vader nam nog een blik op het bijgevoegde stappenplan en besloot even een half uurtje te wachten.
Na een klein half uurtje gewacht te hebben ging hij weer kijken. En zoals beloofd, de punten bleven alletwee groen branden.
Het tweede punt werd op de eerte verdieping neergezet op een punt waar nog bereik was van de eerste. er werd naar de tweede verdieping gegaan, welke eerder nihil bereik was, en er was zowaar bereik. Snelheid was weliswaar niet hetzelfde als op de begane grond (circa 80Mbps) maar behaade toch 30/40Mbps.
Toen kwam een verassing voor mij. Van een vriend had mijn vader nog 2 SuperWifi punten gekregen.
Deze ging hij ook meteen instellen, voornamelijk omdat hij ook vond dat het zo makkelijk was gegaan, en op het stappenplan stond dat een derde en vierde op dezelfde manier ingesteld moest worden.
Dit was ook weer na een half uurtje klaar en de punten werden door het huis verspreid.
Prestaties en bereik
Gezien het een Mesh netwerk betreft en er nu 4 punten door het huis verspreid stonden, was er een volledige dekking in het gehele huis, met overal ongeveer 40Mbps snelheid en op de eerste verdieping ongeveer 80Mbps.
Betrouwbaarheid en stabiliteit
Omdat het gehele Mesh dezelfde naam krijgt hoeft mijn vader niet te switchen tussen verschillende netwerken en hoeft hij geen nieuw wachtwoord te verzinnen en onthouden. De verbinding blijft stabiel tussen het verplaatsen tussen verdiepingen.
Beheerbaarheid
Beheerbaarheid zou volgens de pagina van KPN hetzelfde moeten gaan als de modem. Gezien mijn vader dit al had laten instellen en alles al naar wens was, heeft hij dit niet aangepast of laten aanpassen door mij.
Wel las hij dat er een "Extra" Wifi netwerk ingesteld kon worden, bijvoorbeeld als een gast netwerk en dat er gebruikerstijden ingesteld kon worden.
Gezien er geen behoefte was hiervoor, is hier niks mee gedaan.
Ondersteuning
Gezien de online instelpagina op het forum van kpn staat en vrij simpel te vinden is, is de ondersteuning prima. Waarschijnlijk zijn ze telefonisch ook heel bekwaam in de ondersteuning bij de SuperWifi punten, al lijkt me dat niet nodig, gezien hoe simpel dit is.
Prijs
Voor de prijs van het starterpakket (op het moment van schrijven €199,-) kun je inderdaad andere mesh sets kopen die vaak goedkoper zijn. In mijn ervaring echter, zijn deze vaak een stuk ingewikkelder om in te stellen en hebben ze vergelijkbare prestaties.
Gezien in de basis de SuperWifi punten een mesh netwerk instellen op basis van een soort repeater functie, zijn er betere oplossingen. Dit zoals bijvoorbeeld een bedraad mesh netwerk, zoals bijvoorbeeld in te stellen is met de Ubiquiti AP's. Echter, deze AP's zijn voor een leek totaal niet in te stellen als een Mesh zonder hulp en zijn veel duurder in aanschaf.
De doelgroep van de SuperWifi punten lijkt me mensen die niet weten hoe ze dit soort apparaten in moeten stellen. Over het algemeen geeft dit soort mensen niet om de snelheid van het wifi maar meer het bereik.
De punten zijn iets duurder geprijsd dan andere oplossingen, maar zijn dan ook gericht op mensen die niet iemand hebben om het voor ze in te stellen.
Ervaring van mijn vader (leek)
Mijn vader had voor zijn ervaring met het instellen van het punt maar 1 woord:
Simpel!
"Ik heb niks in hoeven stellen. Ik plugde ze in, wachtte en was klaar. Het moeilijkste (vermoeiendste) gedeelte was de trap oplopen om de punten op de juiste plek te zetten."
Prestaties en stabiliteit is volgens mijn vader redelijk.
Ook kwa prijs zou mijn vader eerder voor een andere oplossing gaan, kijkend naar mogelijkheden die in het verleden door mij zijn bekeken.
Echter bekend hij wel, dat dit puur is omdat hij hierbij hulp kan krijgen. Een andere oplossing had hij zeer zeker hulp bij nodig gehad.
Mijn vader vind het dan ook een perfect product voor mensen die totaal geen hulp kunnen krijgen of alles alleen willen doen terwijl ze er geen kennis van hebben.
Epiloog
Nadat alles op zijn plek was gezet, kwam mijn vader erachter dat er een afneembaar klepje op de SuperWifi punten zit, waarin de basis lampjes worden uitgelegd.
Tevens, nadat ik vertrokken was, kreeg mijn vader de indruk na het lezen van iets op internet, dat de SuperWifi punten ook bedraad aangesloten konden worden voor meer snelheid. Dit heeft hij op een paar plekken gedaan, en de snelheid werd daar verhoogd naar ongeveer 60Mbps.