Toon posts:

KPN SuperWifi testpanel

Pagina: 1
Acties:

• Zoetje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-12-2022

Zoetje

Projectmanager Tweakers Partners
Topicstarter
Mede-auteur:
  • Timb0slice
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-01 12:04

Timb0slice

Tweakers Partners en KPN organiseren een origineel testpanel waarin vijf tweakers de KPN SuperWifi-punten mogen weggeven aan een vriend, familielid of buurman die de beste wifi-verbinding in het hele huis goed kan gebruiken.

KPN belooft dat iedereen - van je op leeftijd zijnde schoonmoeder tot je onhandige overbuurman - in staat is om de SuperWifi-punten zelf te installeren. Aan de Tweakers-community de taak een technisch minder goed onderlegde vriend of familielid hiervoor te selecteren.

In de komende twee weken gaan de Tweakers de KPN SuperWifi punten testen en hun bevindingen zullen ze met jullie delen in dit topic. We zijn uiteraard ook benieuwd naar jullie ervaringen en als je vragen hebt voor de testers stel ze dan hier.

• Tjappie666
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-01 09:37
Allereerst bedankt KPN en Tweakers dat ik dit pakket aan mijn vader mocht overhandigen. Hij had nogal problemen met de prestaties en bereik van het internet in de bijkeuken waar hij altijd zit, dus dit pakket kwam heel goed uit.

Na het overhandigen van het pakket is hij begonnen met het uitpakken en de instructies door te lezen. Deze instructies waren zeer beknopt tot mijn verbazing, maar zo makkelijk is het dus om ze aangesloten te krijgen. Eigenlijk is het kabel in de eerste wifipunt stoppen en aanzetten, met de tweede kijken wat de perfecte plaatsing is en klaar is kees. Dit is mijn vader, die al hulp nodig heeft bij het openen van mailtjes, zelf gelukt! Hierna hebben samen de KPN Wifi Manager app gedownload om alles nog een keer na te checken, hier was wel nog hulp van mij voor nodig maar dit kan natuurlijk aan mijn vader liggen die niks heeft met smartphones. Enige klacht van mijn vader was verder de omvang van de punten, deze zijn toch nog redelijk groot en moeilijk weg te stoppen als ze niet in de inrichting passen.

Qua pakket heeft KPN hier een heel mooi en simpel product in handen. Aansluiten ging prima en in een keer goed met de V12 modem. Hierna was het bereik in de bijkeuken van 1 streepje naar de volle 3 strepen. Een korte speedtest bevestigde dit, door eigenlijk eenzelfde snelheid in de bijkeuken te laten zien als naast de modem. De punten zijn nu 2 dagen geïnstalleerd en tot nu toe zijn er geen problemen of haperingen geweest. Alles werkt naar behoren en als bijkomend voordeel hebben we nu zelfs goed bereik in de schuur achter de bijkeuken. Via de site van KPN is te zien dat dit pakket als keuzekorting kan worden toegepast op nieuwe abonnementen en ik kan iedereen dit pakket aanraden, mocht je last hebben van slecht bereik in huis of tuin. Zelfs voor de prijs van 200 euro is het eigenlijk een no-brainer. Een keer aansluiten en je hebt er geen omkijken meer naar!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag: als je de WiFi Manager "misleidt", komt er op een gegeven moment de mogelijkheid dat de applicatie zegt "Modem herstarten" en dan wil KPN zelf een nieuw kanaal meten / instellen.

Werkt dit principe? Levert het een (mogelijke) verbetering op? En, indien iemand dit kan testen, kan dit uberhaupt op een Experiabox (of eigen moden) waar het password van gewijzigd is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-01 15:39
Hierbij mijn review; bedankt KPN en Tweakers voor het testen (ook namens mijn ouders). Een korte conclusie is dat het een leuk concept is, wat ook goed lijkt te werken, maar er is nog zeker ruimte voor verbetering.

Algemene beoordeling

De algemene indruk is positief met een sterretje. Ik heb mijn vader de installatie volledig zelf laten doen en op moment dat het vastliep heb ik geholpen, uiteindelijk is het gelukt maar het had allemaal een stuk eenvoudiger kunnen.

Het begint eigenlijk al confusing, ook voor mij. Zelf heb ik ervaring met APs van Aruba, Ubiquiti en ook Deco's.. Afijn, eerste kritiek punt is de doos, het is een hele klus om alles uit de doos te krijgen, we begrepen beiden niet waarom eigenlijk. Nadat alles uitgepakt is vielen mij de mooie flat ethernet kabels al op. Dit ziet er mooi uit en zijn ook niet zo stug, hoe betrouwbaar deze kabels uiteindelijk zijn moet nog blijken, ze leken mij niet kwetsbaar.

Wij liepen direct vast op de handleiding, er zat een soort klein A4tje bij met een handleiding waarbij bovenaan stond: "Belangrijk: Advies: sluit aan met de App (zie voorkant)." Op de voorkant van het A4tje stond schijnbaar een QR code die je moest scannen. Ik denk dat dit soort zaken wel uitgelegd dienen te worden. We hebben de QR gescand en daarna moet er een app geinstalleerd worden, de KPN Thuis app. Deze app is overigens niet geoptimaliseerd voor de iPad, dit is gewoon een iPhone app. Dus voor slechtziende mensen is dat iets minder, op dit moment was ik mijn vader kwijt want die was in paniek zijn bril aan het zoeken.

Afijn, het leek ons nog wel onduidelijk of we nu de app moesten volgen of het A4tje. We probeerden de app; geen idee waarom maar we werden meegenomen in het maken van een wachtwoord, dit hebben we uiteindelijk gedaan. Dan beland je in het hoofdscherm, hier is verder niet duidelijk wat nu de bedoeling is voor een leek; het blijkt dus dat helemaal onderaan een knopje zit voor SuperWifi. Deze hebben we aangeklikt en er werden wat instelling "uitgelezen" uit het huidige netwerk. Helaas liepen we hier vast in de app omdat de app niet verder kon, we belandden op een knop die disabled was. Toch maar weer het A4tje erbij gepakt.

Het A4tje is een stuk duidelijker, toch wordt er direct in het begin onderscheid gemaakt tussen de soorten Experiaboxen. Er werd niet uitgelegd hoe je erachter kwam welke Experiabox je had (hier heb ik mijn pa een tip gegeven; v12). Vanaf het volgen van de stappen is het vrij eenvoudig voor hem geweest, wel vreemd dat de Superwifi's zogenaamd 25 minuten nodig hebben voor het opstarten/updaten/instellen, dit is natuurlijk ongein, misschien tussen 2 tot 15 minuten van maken?

Na het volgen van de stappen draait de gehele setup; 1x SuperWifi bedraad naast het "modem" (m'n pa twijfelde of dit dus de Experiabox was), 1x SuperWifi draadloos op de eerste verdieping. Door mijn nieuwsgierigheid wilde ik nog even op de KPN Thuis app kijken, hier stond nu duidelijk in dat we gebruik maakten van SuperWifi. Ook was er een melding omtrent een update, hierin stond kort vermeld dat de modem zelf ook een punt is geworden. Toch miste ik hier een actie uit, want het was nu mogelijk om de SuperWifi naast de modem te verplaatsen naar zolder bijvoorbeeld.

Prestaties en bereik

De prestaties van de SuperWifi's zijn tot zo ver prima, we verwachten geen wonderen (omdat mensen altijd wel skeptisch zijn over WiFi, het werkt vaak slecht), maar toch bleek dat we ruim minimaal de internet verbinding vol kregen met speedtests, wat erg goed is.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

De betrouwbaarheid en stabiliteit was op dit moment goed, we hebben tests uitgevoerd met verschillende devices en methodes. Latency is goed en consistent, jitter is acceptabel, downloadsnelheden waren ook geruime tijd stabiel. De daadwerkelijke lange termijn ervaring zijn nog onduidelijk omdat dit ook te maken heeft met buren, hoeveelheid devices, soorten devices, hoeveelheid traffic.

Beheerbaarheid

De punten zijn te beheren via de KPN Thuis app, deze is naar mijn mening vrij basic maar toch een beetje rommelig. Ik heb niet gekeken of er een web interface was; als deze er wel was had dit op de handleiding moeten staan.

Ondersteuning

Je ziet dat KPN massaal aan het inzetten is op de SuperWifi punten. Dit is natuurlijk slim omdat hier gigantisch veel geld mee verdiend wordt, indirect ook door het feit dat WiFi over het algemeen slecht werkt bij mensen, voor KPN is het dus een win-win maar tot nu toe dus ook een win voor de klant. Ik zie nu de SuperWifi's nog als een losstaand product tov de Experiabox, ik vermoed dat dit in de toekomst wel een concept zou kunnen worden zodat mensen tijdens het bestellen een setup kunnen bestellen (e.g. basis station zoals de Experiabox en dan uitbreidings APs).

Prijs

Op het moment van schrijven vraagt KPN 82,23 per stuk, wat ik wel behoorlijk aan de prijs vindt. In dit budget is het ook al mogelijk om bijvoorbeeld iets meer profi spul te kunnen kopen zoals de Unifi AP 6 Lite en Deco M9 Plus (die laatste presteert trouwens uitmuntend, voor het geld zeker weten de beste APs tot nu toe, makkelijker in te stellen en zeer hoge snelheden/stabiliteit).

Ook opvallend is dat ik behoorlijk vaak deze SuperWifi's op Marktplaats zie belanden, dan vraag ik me altijd af of ze het niet nodig hebben of ze gratis gekregen hebben en zo een zakcentje willen verdienen.
Positief
  • Supported door KPN
  • Echt een plug & play oplossing
  • Installatie prima te doen door een leek mbv de handleiding, niet de app
  • Stabiel en zeer snel
  • Natuurlijk goed bereik, maar dat is ook het doel
  • Mooie ethernet kabels, APs zijn op te hangen
Verbeterpunten
  • Handleiding erg karig, misschien wat meer achtergrond info vermelden
  • Behoorlijk aan de prijs
  • Vendor lock-in: exclusief voor KPN netwerken (zo ver ik weet)
  • App is rommelig en kan beter, soms zelfs niet werkend tijdens installatie
  • Vast voetje aan de AP mocht best removable zijn
  • De doos uitpakken is echt onhandig
  • Onduidelijk of de LED uit te schakelen is (ivm slaapkamer)
Wat betreft communicatie vanuit Tweakers was het misschien makkelijk geweest om eerst de reviewers volledig in te lichten. Ik kreeg pas een briefing nadat ik geheel onverwachts ineens het KPN pakket geleverd kreeg.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Devaqto schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:04:
Nadat alles uitgepakt is vielen mij de mooie flat ethernet kabels al op. Dit ziet er mooi uit en zijn ook niet zo stug, hoe betrouwbaar deze kabels uiteindelijk zijn moet nog blijken, ze leken mij niet kwetsbaar.
Ik vind platte kabels best onhandig, je legt ze niet makkelijk even om een hoekje en oprollen als die te lang is maakt het bochtje om naar apparaat ook lastig.
Ronde kabels zijn veel makkelijker weg te werken.

Hoe heb jij dat ervaren?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-01 15:39
DJMaze schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Ik vind platte kabels best onhandig, je legt ze niet makkelijk even om een hoekje en oprollen als die te lang is maakt het bochtje om naar apparaat ook lastig.
Ronde kabels zijn veel makkelijker weg te werken.

Hoe heb jij dat ervaren?
Daar heb je wel een punt inderdaad. Ik was denk ik gewoon verbaasd. Het hangt in de meterkast dus niemand die het ziet :p

Heb inmiddels de LED instellingen gevonden in de Thuis app. Verder vrij weinig in te stellen in de app.

• Geertjuhh7
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 23:55
Allereerst bedankt voor deze leuke mogelijkheid waar ik iemand blij mee gemaakt heb :)

Hierbij mijn ervaringen:

Algeme beoordeling

De eerste indruk die wij beide kregen was dat dit een goed werkend product is. Na wat geklooi met het installeren aangezien de app het beheer wachtwoord van het modem niet wou pakken was het eigenlijk plug&play. De instructies die in de app werden gegeven waren duidelijk en deze stappen konden zelfs voltooid worden door iemand met 0 kennis. Wat dat betreft heeft KPN een goed product ontwikkeld. Voor 9 van de 10 mensen zou dit voldoen als oplossing om de wifi in huis te verbeteren. De verbetering ten opzichte van de situatie met alleen wifi van het modem was zeker te merken. Op de andere verdiepingen in de woning ging de snelheid van de wifi van een schamele 3mbps naar een zeer redelijke 80mbps. Nu ongeveer een week na de installatie werkt alles nog zeer stabiel en is de n00b in kwestie een gelukkig mens. "Topspul" kreeg ik terug op de vraag of hij tevreden was een week na de installatie.

Prestaties en bereik

De prestaties van de SuperWifi punten is zeer degelijk. De snelheden zijn op alle plekken in huis verbeterd ten opzichten van de oude situatie waarin er alleen gebruik werd gemaakt van de wifi van het modem. Op een enkele plaats ging de snelheid van 3mbps naar 80mbps. Wat mij betreft zeer goede prestaties voor een "plug&play" setje.

Het setje hebben wij inmiddels nu een week geïnstalleerd, en tot op heden werkt het nog even vlekkeloos als op het moment van installeren. Het lijkt tot nu toe een zeer degelijk product te zijn. De echte betrouwbaarheid zal de komende tijd pas echt blijken. Daar is in mijn inziens een week te kort voor.

Beheerbaarheid

De punten zijn te beheren via de app van KPN. Deze heeft vrij weinig functies, maar ik denk dat dit voor de doelgroep meer dan afdoende is. Het product moet juist simpel te gebruiken zijn.

Ondersteuning

Ik denk dat KPN hier wel een slimme zet mee heeft gedaan. Alles word aangestuurd vanuit het KPN modem dus ik vermoed dat er van afstand genoeg hulp mogelijk is. Je zit immers aangesloten via apparatuur van KPN. De helpdesk zal door dat er een stukje standaardisatie is ook goed kunnen helpen van afstand voor de mensen waar de installatie niet bij lijkt.

Prijs

Ik vind de superwifi punten momenteel zelf wel aan de prijs. Zeker als je vergelijkt wat er voor de zelfde prijs verkrijgbaar is. Toch is het voor de meeste mensen wel begrijpelijk als ze dit zouden aanschaffen. Met 0 technische kennis is dit product te installeren en het werkt nog verdomd goed ook.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ook namen mijn ouders en mijzelf bedankt dat wij de KPN super wifi punten mogen testen en houden.
Hieronder mijn review.

Algemene beoordeling

De levering met super wifi punten komt in een relatief kleine doos met een deksel waaraan je duidelijk kan zien dat het afkomstig is van KPN.
Ik ben met de ongeopende doos naar mijn ouders afgereisd om de doos te overhandigen aan mijn vader met de mededeling ‘succes met aansluiten’. Hij wist natuurlijk wel dat wij uitgekozen waren voor deze actie.
Bij het openmaken en uitpakken van de doos zie je direct dat het de superwifi apparaten betreft. Er zitten twee witte ronde apparaten in de doos. Het valt op dat de apparaten van redelijk gewicht zijn en dat het daarom voor ons aanvoelt als een kwaliteitsproduct puur op basis van het gewicht.
Verder zitten er, naast de twee superwifi punten, twee stroomadapters, twee platte netwerkkabels bij en één A4 blaadje met daarop de instructies.
Mijn vader begint met lezen en gaat vol goede moed aan de slag. Hij wist gelukkig dat hij een v10 modem had, want in de beschrijving wordt er onderscheid gemaakt tussen de oudere type modems en het v12 modem blijkbaar.
Hij begint met één superwifi punt aan te sluiten op het stroom en sluit deze vervolgens aan op het KPN v10 modem. Het superwifi punt begint verschillende kleuren weer te geven en aan de hand van de handleiding kan je dan aflezen of het superwifi punt online is, aan het updaten is etc. Hij laat het vervolgens conform handleiding 25 minuten rusten.
Mijn ouders maken al jaren gebruik van het v10 modem van KPN en hebben al die jaren altijd het zelfde SSID gebruikt voor de wifi. Na ongeveer een half uur gaat mijn vader eens kijken hoe het ervoor staat met de superwifi punten. In de handleiding staat dat de superwifi punten het SSID overnemen van het modem en deze vervolgens uitschakelt op het modem.
Wat opvalt is dat we het oude SSID helemaal niet meer terug zien, niemand in huis heeft nog verbinding met het modem of superwifi punt terwijl het superwifi punt met een groen LED aangeeft dat het online en verbonden is.
Mijn vader snapt het niet en kijkt mij aan. Ik geef aan misschien moet je het opnieuw proberen met een reset en alles opnieuw door te lopen. Het probleem waar hij vervolgens tegen aanliep is dat hij niet wist hoe te moeten resetten en dat ook niet aangegeven werd in de handleiding. Ik heb hem geholpen door het even online op te zoeken en vervolgens dus een harde reset uit te voeren middels de rest knop op de achterkant van het superwifi punt met behulp van een pen.
Het superwifi modem ging vervolgens weer aan de gang en gaf middels het LED lampje aan dat het bezig was met updaten etc. Na verloop van tijd werd het LED weer groen. Maar het euvel bleef hetzelfde, niemand was verbonden met de wifi en we zagen het SSID ook niet meer.
Ik heb vervolgens toch geholpen. Ik heb de laptop van mijn ouders even met de kabel aangesloten op het KNP modem (i.v.m. ontbreken van de wifi verbinding). Vervolgens heb ik ingelogd op het modem om na te kijken hoe het er voor stond met de wifi (aan/uit) en de naam van het SSID. Het uitzenden van het SSID stond inderdaad uit zoals aangegeven in de beschrijving.
Vervolgens heb ik ingelogd op de interface van het superwifi punt. Hier zag ik al snel dat het superwifi punt een SSID naam uitzond die wij niet hadden verwacht of herkenden. Het kan zijn dat dit een SSID naam is geweest die misschien al wel 8 jaar geleden gebruikt is, maar dat is zo lang geleden dat mijn ouders het niet herkende.
Ik heb vervolgens het SSID naam aangepast naar wat het zou moeten zijn en prompt verbonden alle apparaten weer.
Mijn vader is vervolgens verder gegaan met het tweede super wifi punt, ook deze aangesloten op het KPN modem. Na een klein half uur gaf deze ook netjes het groene LED aan dat hij klaar was.
Dit wifi punt hebben we vervolgens afgekoppeld en verplaatst naar de eerste etage. Waar het superwifi punt na aansluiten o het stroomnet ook weer netjes online kwam.

Prestaties en bereik

Mijn Moeder werkt de gehele corona tijd al vanuit huis (werkkamer eerste etage) en had zeer regelmatig last van meldingen van een slechte verbinding/internet kwaliteit als ze in Teams calls zat. Ook in de slaapkamer aan de andere kant van het huis op de eerste etage was er soms geen internet verbinding en als er netwerkbereik was, was dat erg traag.
Sinds de superwifi punten aangesloten zijn op de gegane grond en eerste verdieping hebben mijn ouders eigenlijk geen klachten meer. De problemen deden zich voornamelijk voor op de eerste etage en zolder, het modem staat op de begane grond in de hoek van de woonkamer. De problemen lijken nu dus verleden tijd.

Het geleverde internet van KPN was altijd al stabiel en betrouwbaar.
Nu de superwifi punten het draadloze netwerk/internet hebben overgenomen lijkt ook dat zeer stabiel te werken. Overal in huis kan je nu probleemloos online werken (bijvoorbeeld met MS Teams calling) en Netflix streamen in de slaapkamer gaat ook zonder haperingen.
Als we speedtests doen met de app van KPN vanaf mobiel dan krijgen we in de woonkamer een resultaat van 70Mbit/s down en 34Mbit/s up. Doen we deze test in de slaapkamer aan de andere kant van het huis komen we op 57Mbit/s down en 29Mbit/s up.

Beheerbaarheid

Mijn ouders zelf doen eigenlijk niks aan beheer of onderhoud. Het V10 modem is ooit door mij geplaatst en ik heb het SSID een naam gegeven. Als dat werkt kunnen mijn ouders apparaten verbinden met de wifi en dat is voldoende voor hen.
Wel heb ik nu de KPN app geïnstalleerd voor mijn vader zodat hij wat netwerk gerelateerde zaken kan bekijken en ook de speedtest kon doen, maar ik weet uit ervaring dat dit niet gebruikt gaat worden. Als er internet is en ze kunnen apparaten ermee verbinden dan is dan meer dan genoeg. Het zijn geen power-users.

Ondersteuning

Iedereen wilt goede wifi thuis. Als je wifi niet goed werkt dan kan dat een behoorlijke irritatie opleveren.
Mijn vader heeft de installatie zelf gedaan, maar het probleem waar we tegenaan liepen had hij niet zelf kunnen tackelen. De beschrijving die meegeleverd werd vanuit KPN was ook te beperkt om specifieke problemen op te lossen.
Had KPN dit telefonisch kunnen oplossen voor mijn ouders? Dat weet ik niet. Dan was de volgende stap het langs sturen van een monteur geweest en dat kost dan natuurlijk geld.
Online is natuurlijk wel genoeg documentatie te vinden waar ik zelf mee uit de voeten kan, mijn ouders zijn niet zo IT-minded en zouden eerder anderen om hulp vragen of bellen met KPN zelf zich problemen voor doen.

Prijs

Als ik online zoek naar de prijs van deze superwifi punten dan zie ik dat het ongeveer 200 euro kost.
Dit is natuurlijk best wat geld, maar ik weet niet hoe zicht dit verhoud ten opzichte van alternatieven zoals xxx en xxx.
Wat deze superwifi punten als voordeel hebben is dat ze ook vanuit KPN geleverd worden. Je mag er dus vanuit gaan dat dit ‘out of the box’ werkt en dat als er problemen mee zijn dat je bij KPN terecht kan. Dit zal met andere merken wifi punten natuurlijk niet zo zijn.
Mijn ouders zouden er in ieder geval wel 200 euro voor over hebben, ze willen een oplossing die aansluit bij wat ze al hadden van KPN en ze willen ook bij KPN terecht kunnen bij eventuele problemen.
Positief
  • Geleverd door KPN en support van KPN
  • Allen benodigdheden meegeleverd
  • Installatie goed te doen voor niet technische personen*
  • Goed bereik
  • Beheer mogelijk vanuit een app op mobiel
*Mits je dus niet tegen een probleem aanloopt zoals wij.
Verbeterpunten
  • Handleiding is summier wanneer je tegen problemen aanloopt
  • Duidelijker aangeven dat installatie ook via app kan*
*zelf heb ik mijn vader niet gehoord over de app van KPN maar als dat in de handleiding stond iets duidelijker maken. Ik lees er over in de review hierboven.

• PureShadow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-12-2022
Allereerst wil ik tweakers en KPN heel erg bedanken om mijn vader de SuperWifipunten te overhandigen.

Algemene beoordeling
Ik heb de SuperWifi punten rechtstreeks bij mijn vader laten bezorgen (nadat ik hem natuurlijk op de hoogte had gesteld dat ze eraan zaten te komen).
De doos is vrij snel aangekomen in een nette stevige doos.

Bij het eerste openmaken van de doos valt op dat de SuperWifi punten goed zijn ingepakt en dat er een A4tje bijzit met hoe de punten ingesteld moeten worden.
Mijn vader haalt alles uit de doos en legt dit voor hem neer om het "overzichtelijker" te maken.

Het bijgeleverde stappenplan lijkt hem vrij duidelijk, en gezien er wordt geduid dat er 2 verschillende beginsels zijn voor verschillende modems, gaat hij kijken welke modem hij heeft.
Blijkbaar heeft hij de Experiabox V10a.
Het eerste punt wordt bedraad aangesloten en de tweede wordt zoals het stappenplan suggereert enkel aangesloten op stroom.
Op het stappenplan staat vermeld dat je na ongeveer 25 minuten klaar bent met instellen en dat de punten groen moeten branden. Even wachten dus.

Helaas kwam hier een probleempje.
Na even te wachten word er gekeken en hulp geroepen, het eerste punt brand groen, maar de tweede brand paars.
Op het stappenplan staat er niks over paars, dus na even gezocht te hebben stuur ik hem het KPN forum bericht om de punten in te stellen door naar zijn telefoon.

Hierin staat een stuk meer geschreven dan het simpele stappenplan, en mijn vader kan lezen dat paars betekend dat het punt niet ingesteld is.
Door de online handleiding te lezen komt mijn vader er ook achter dat het tweede punt ook tijdelijk bedraad aangesloten moet worden. Het enige verschil tussen het instellen van de punten, bleek dat eerdere Experiaboxen dan de V10a en de V12, het wifi werd uitgeschakeld. Van de V10a en de V12 bleef dit aanstaan en fungeerde als een Master SuperWifi punt.

Het tweede punt werd opnieuw ingesteld en dit keer ging het lampje groen branden.
Wel kwam er lichte paniek omdat het lampje blauw ging knipperen, maar nadat hij weer op de pagina had gekeken leek het erop dat dit betekende dat hij instellingen van het primaire punt aan het overnemen was.
Mijn vader nam nog een blik op het bijgevoegde stappenplan en besloot even een half uurtje te wachten.

Na een klein half uurtje gewacht te hebben ging hij weer kijken. En zoals beloofd, de punten bleven alletwee groen branden.
Het tweede punt werd op de eerte verdieping neergezet op een punt waar nog bereik was van de eerste. er werd naar de tweede verdieping gegaan, welke eerder nihil bereik was, en er was zowaar bereik. Snelheid was weliswaar niet hetzelfde als op de begane grond (circa 80Mbps) maar behaade toch 30/40Mbps.

Toen kwam een verassing voor mij. Van een vriend had mijn vader nog 2 SuperWifi punten gekregen.
Deze ging hij ook meteen instellen, voornamelijk omdat hij ook vond dat het zo makkelijk was gegaan, en op het stappenplan stond dat een derde en vierde op dezelfde manier ingesteld moest worden.
Dit was ook weer na een half uurtje klaar en de punten werden door het huis verspreid.

Prestaties en bereik
Gezien het een Mesh netwerk betreft en er nu 4 punten door het huis verspreid stonden, was er een volledige dekking in het gehele huis, met overal ongeveer 40Mbps snelheid en op de eerste verdieping ongeveer 80Mbps.

Omdat het gehele Mesh dezelfde naam krijgt hoeft mijn vader niet te switchen tussen verschillende netwerken en hoeft hij geen nieuw wachtwoord te verzinnen en onthouden. De verbinding blijft stabiel tussen het verplaatsen tussen verdiepingen.

Beheerbaarheid
Beheerbaarheid zou volgens de pagina van KPN hetzelfde moeten gaan als de modem. Gezien mijn vader dit al had laten instellen en alles al naar wens was, heeft hij dit niet aangepast of laten aanpassen door mij.
Wel las hij dat er een "Extra" Wifi netwerk ingesteld kon worden, bijvoorbeeld als een gast netwerk en dat er gebruikerstijden ingesteld kon worden.
Gezien er geen behoefte was hiervoor, is hier niks mee gedaan.

Ondersteuning
Gezien de online instelpagina op het forum van kpn staat en vrij simpel te vinden is, is de ondersteuning prima. Waarschijnlijk zijn ze telefonisch ook heel bekwaam in de ondersteuning bij de SuperWifi punten, al lijkt me dat niet nodig, gezien hoe simpel dit is.

Prijs
Voor de prijs van het starterpakket (op het moment van schrijven €199,-) kun je inderdaad andere mesh sets kopen die vaak goedkoper zijn. In mijn ervaring echter, zijn deze vaak een stuk ingewikkelder om in te stellen en hebben ze vergelijkbare prestaties.
Gezien in de basis de SuperWifi punten een mesh netwerk instellen op basis van een soort repeater functie, zijn er betere oplossingen. Dit zoals bijvoorbeeld een bedraad mesh netwerk, zoals bijvoorbeeld in te stellen is met de Ubiquiti AP's. Echter, deze AP's zijn voor een leek totaal niet in te stellen als een Mesh zonder hulp en zijn veel duurder in aanschaf.

De doelgroep van de SuperWifi punten lijkt me mensen die niet weten hoe ze dit soort apparaten in moeten stellen. Over het algemeen geeft dit soort mensen niet om de snelheid van het wifi maar meer het bereik.
De punten zijn iets duurder geprijsd dan andere oplossingen, maar zijn dan ook gericht op mensen die niet iemand hebben om het voor ze in te stellen.

Ervaring van mijn vader (leek)
Mijn vader had voor zijn ervaring met het instellen van het punt maar 1 woord:
Simpel!
"Ik heb niks in hoeven stellen. Ik plugde ze in, wachtte en was klaar. Het moeilijkste (vermoeiendste) gedeelte was de trap oplopen om de punten op de juiste plek te zetten."

Prestaties en stabiliteit is volgens mijn vader redelijk.

Ook kwa prijs zou mijn vader eerder voor een andere oplossing gaan, kijkend naar mogelijkheden die in het verleden door mij zijn bekeken.
Echter bekend hij wel, dat dit puur is omdat hij hierbij hulp kan krijgen. Een andere oplossing had hij zeer zeker hulp bij nodig gehad.
Mijn vader vind het dan ook een perfect product voor mensen die totaal geen hulp kunnen krijgen of alles alleen willen doen terwijl ze er geen kennis van hebben.

Epiloog
Nadat alles op zijn plek was gezet, kwam mijn vader erachter dat er een afneembaar klepje op de SuperWifi punten zit, waarin de basis lampjes worden uitgelegd.

Tevens, nadat ik vertrokken was, kreeg mijn vader de indruk na het lezen van iets op internet, dat de SuperWifi punten ook bedraad aangesloten konden worden voor meer snelheid. Dit heeft hij op een paar plekken gedaan, en de snelheid werd daar verhoogd naar ongeveer 60Mbps.

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:40
Ik ben zeer benieuwd wat de gebruikerservaring zal zijn/worden bij inzet van camera's, slimme meters en stopcontacten, slimme thermostaten, Sonos en dat soort dingen. Daar blijkt de apparatuur van KPN vaak niet goed mee te werken. Dit leidt tot veel frustratie bij klanten die dit ook veelvuldig melden op het KPN forum. De vraag is natuurlijk of deze gebruikersgroep (iets oudere mensen, leken etc.) dat soort spul ook in huis hebben.

PS Ik weet niet wie @Tjappie666 is maar dit lijkt me een regelrechte KPN-trol....

[Voor 9% gewijzigd door Edje040 op 06-02-2022 09:05]

FritzBox 4060 | FritzRepeater 1200AX | 2 x FritzRepeater 3000

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 23:31
Edje040 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:04:
Ik ben zeer benieuwd wat de gebruikerservaring zal zijn/worden bij inzet van camera's, slimme meters en stopcontacten, slimme thermostaten, Sonos en dat soort dingen. Daar blijkt de apparatuur van KPN vaak niet goed mee te werken. Dit leidt tot veel frustratie bij klanten die dit ook veelvuldig melden op het KPN forum. De vraag is natuurlijk of deze gebruikersgroep (iets oudere mensen, leken etc.) dat soort spul ook in huis hebben.

PS Ik weet niet wie @Tjappie666 is maar dit lijkt me een regelrechte KPN-trol....
voor deze dingen zit er nu in de nieuwe software update, zoals kpn het noemt extra wifi in. dat betekend dat je 2e wifi netwerk kan aanmaken via GUI waarmee je alles zelf in de hand hebt, dat die geen roaming enz mag doen dat je alleen kan aangeven op 2.4ghz uitzenden enz.

• Edje040
jopoh schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:26:
[...]

voor deze dingen zit er nu in de nieuwe software update, zoals kpn het noemt extra wifi in. dat betekend dat je 2e wifi netwerk kan aanmaken via GUI waarmee je alles zelf in de hand hebt, dat die geen roaming enz mag doen dat je alleen kan aangeven op 2.4ghz uitzenden enz.
Die had ik inderdaad even gemist. Hopelijk lost dat veel van de problemen op (hoewel ik zojuist heb gelezen dat de issues met de box 12 nog niet opgelost zijn maar daar gaat dit topic niet over).

• VeraN2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02-2022
@PureShadow, via de Wifi Manager van KPN krijgen klanten, waarvan in de Wifi Manager blijkt dat ze wel wat wifi versterking kunnen gebruiken, de SuperWifi punten voor een enorm gereduceerde prijs aangeboden!

kpn.com/internet/wifi/manager

• Edje040
VeraN2 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:02:
@PureShadow, via de Wifi Manager van KPN krijgen klanten, waarvan in de Wifi Manager blijkt dat ze wel wat wifi versterking kunnen gebruiken, de SuperWifi punten voor een enorm gereduceerde prijs aangeboden!

kpn.com/internet/wifi/manager
Sterker nog, je krijgt dan de nieuwe zwarte Superwifi 2 met wifi 6!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:30

Rzaan

Altijd zoekende

Edje040 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Sterker nog, je krijgt dan de nieuwe zwarte Superwifi 2 met wifi 6!
Ik heb vandaag KPN aansluiting aangevraagd voor ons nieuwe huis, en daarin repte de telefoon-KPN'er van dienst dat wij die nieuwe ook kregen. 2 stuks.

• Edje040
Rzaan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:47:
[...]

Ik heb vandaag KPN aansluiting aangevraagd voor ons nieuwe huis, en daarin repte de telefoon-KPN'er van dienst dat wij die nieuwe ook kregen. 2 stuks.
Als welkomstgeschenk bedoel je? Kijk even wat het gunstigste is. Met de Wifi-manager kun je ze aanschaffen voor €39,50 per stuk. Je welkomstgeschenk vertegenwoordigd dan een waarde van €79. Kijk ook wat de andere geschenken voor waarde hebben. Wellicht is dat gunstiger.

Meer info over de Superwifi 2 vindt je hier:

https://forum.kpn.com/wif...e-superwifi-punten-554768

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:38
Mocht je de installatie erbij krijgen dan kan je ze ook voor dezelfde prijs krijgen bij de monteur en worden ze gelijk voor je geinstalleerd ;)

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:43
Mijn ervaring met superwifi 2:

Uitgangspunt het vervangen van mijn deco m4 setje die ik had aangeschaft bij ziggo zodat ik nu wel over wifi6 kan beschikken overal in huis, dwz Beganegrond, verdieping 1 en de zolder.
Met de experia 12 die als master dien heb ik nog 2 superwifi's nodig.
Ik heb momenteel 2 netwerken, experia 12 met wifi6 en de deco nog met wifi5 vooral om de zolder te voorzien van een goed signaal. dat is nu 500 mb/s. woonkamer wifi6 haalt 800 mb/s

Besteld en aangesloten op de plaats waar ik een deco m4 setje hebt.
Ik maak gebruik van de backhaul functie zodat alle 2 de superwifipunten zijn bekabeld. (in serie omdat er 2 aan aansluitingen op zitten net als de deco m4)
Nadat alles was aangesloten dmv de app, die werkelijk waar verschrikkelijk in elkaar zit, rete traag en vaak niet eens een goede connectie maak met mijn experia 12 box kwamen de volgende problemen boven water.
De modem experia 12 geeft slecht weer hoe de verbinding in elkaar steekt, er klopt werkelijk niets van die mapping.
Ik krijg met geen mogelijkheid beide punten bedraad en online, ik blijf hangen op 1 punt bedraad. de ander blijft draadloos, maar dan blijkt de bedrade punt offline te blijven.
Meerder keren geprobeerd steeds een reset gedaan, maar het werkt gewoon niet.
Ik kom op zolder tot een max van 150 mb/s voorheen 500 mb/s
op de 1e verdieping 250 mb/s max was ook 500
Woonkamer 800 mb/s rechtsreeks op de modem wifi 6.

Conclusie:
De wifi punten bedraad aansluiten werkt simpelweg niet, backhaul jammer dan.
Draadloos werkt wel maar wifipunt op zolder maakt geen connectie met punt 1, resultaat slechte verbinding onder de 100 mb/s. ook met geen mogelijkheid op de 2 superwifi's achter elkaar te koppelen wat wel zou moeten kunnen.
Wifi 6 werkt totaal niet met deze superwifi 2, dat wil zeggen wel de modem experia 12 maar de 2 wifipunten blijven op wifi5 hangen, dat is schijnbaar een bekend probleem update volgt hopelijk binnen enkele maanden.

Jullie begrijpen het al dat deze set direct retour gaat naar kan want dit slaat werkelijk waar nergens op,
gewoon een dikke downgrade van mijn bestaande Mesch.
Ik ben geen dummie en weet best wel hoe ik het e.a moet fixen, maar dit is gewoon een slecht product en zeker nog niet klaar voor de markt. Veel te omslachtig en functioneert niet.
Ook voor die 80,- die je via de wifi manager betaal is dit het totaal niet waard.
Wees slim en wacht maar even tot de wifi 6 in ieder geval wel is geactiveerd in de superwifi 2.0

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Edje040
Op het KPN-forum is men, uitzonderingen daargelaten, niet echt tevreden over de Superwifi's. Het blijft tobben met de apparatuur van KPN. Veel te veel en te vaak problemen en je kunt er zelf niet veel aan veranderen omdat het zo dichtgetimmerd is. Ik blijf er ver van weg.

• merlin1201
Ik heb daar idd ook al behoorlijk wat gepost betreft de manier van aansluiten zodat men weet waar je aan begin. Dat het plug en play zou zijn is zeker niet waar, als de gemiddelde tweaker er niets mee kan zeg dat wel wat.
Deel jou mening dat zeker die superwifi je deze voorlopig moet laten liggen.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:09

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik heb 3 super wifi punten buiten dit testpanel om aangeschaft:

1 bedraad in de meterkast
1 draadloos in de garage
1 bedraad op zolder.

Lijkt prima te werken; echter mocht de instructie wel iets melden over bedraad aansluiten...

Of wat hierboven gemeld staat mbt bedraad aansluiten zal ik zo even controleren...

Normaliter gooi ik die quickstart guide meteen weg en configureer ik het volledig handmatig..

[Voor 18% gewijzigd door Ghostrider op 13-02-2022 18:38]

Asus Zenbook i7 256gb

• merlin1201
Ghostrider schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:34:
Ik heb 3 super wifi punten buiten dit testpanel om aangeschaft:

1 bedraad in de meterkast
1 draadloos in de garage
1 bedraad op zolder.

Lijkt prima te werken; echter mocht de instructie wel iets melden over bedraad aansluiten...

Of wat hierboven gemeld staat mbt bedraad aansluiten zal ik zo even controleren...

Normaliter gooi ik die quickstart guide meteen weg en configureer ik het volledig handmatig..
Ben benieuwd, heb je een expera 12. Kijk eens of bij jou alles groen is en bedraad staat aangegeven dwz geen stippellijn

• merlin1201
Op het forum van kpn heb ik e.a geplaatst incl foto's wel ff zo handig.
https://forum.kpn.com/wif...punten-554768/index7.html

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ook bijzonder, volgens de instructie zorgt het wifi punt naast de modem/router ervoor dat het wifi in de modem/router wordt uitgeschakeld.
Als je kijkt via wifi analyzer zie je dat het accespoint in de modem/router nog gewoon signaal uitstuurt met exact dezelfde ssid :?

Asus Zenbook i7 256gb

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ghostrider schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:01:
Ook bijzonder, volgens de instructie zorgt het wifi punt naast de modem/router ervoor dat het wifi in de modem/router wordt uitgeschakeld.

Als je kijkt via wifi analyzer zie je dat het accespoint in de modem/router nog gewoon signaal uitstuurt met exact dezelfde ssid :?
Bij de SW2 of bij de 'oude' SW?
Bij mij werd de SSID die het modem uitzond netjes uitgezet na aanslauiten van de SW punten.

• merlin1201
Met de experia 12 is een superwifi punt niet nodig bedraad naast de modem. De modem functioneert als wifipunt master dus wordt niet uitgeschakeld.
Dit is met ingang van de laatste update geregeld

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@merlin1201
Dat is fijn om te weten; effectief dus 1 wifipunt minder nodig... Nouja die plaats ik wel elders.

Asus Zenbook i7 256gb

• merlin1201
@Ghostrider ik ben benieuwd wat jou snelheden zijn, en hoe het eruit ziet in je modem. klopt alles en werkt het op wifi6 2.5 en 5 ghz. want per slot van rekening ga je ze daarvoor aanschaffen ;-)

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@merlin1201

Daar is die dan.

Let op, ik heb de instructie gevolgd zonder verdere configuratie.

1x In de meterkast bedraad; dit is dus overbodig als ik het goed lees en de screenshot bekijk; Mogelijk verplaats ik die.
1x op zolder via gigabit bedraad; hier heb ik de instructie dus genegeerd soort van. Dus netwerkkabel erin in de meterkast. Daarna netwerkkabel erin op zolder en stroom.
1x Onbedraad achterin de garage; deze had ik beoogt voor bereik in de tuin. Dus deze moet door een buitenmuur vervolgens de garage door. Dat deze geen optimaal bereik heeft begrijp ik wel.

Betreffende wifi; ik probeer eigenlijk alle vaste apparatuur via gigabit te bedraden. Nu met 2 kinderen is het wel ideaal om overal goed wifi te hebben. In de garage heb ik geen cat bekabeling en zou ik mogelijk wel een extra beveilings camera willen. Maar even kijken hoe ik dat ga oplossen :)

Hoe dan ook lijkt het wifi netwerk nu prima te functioneren. Wat vooral zeer prettig is; het wisselt supersnel van acces points. Zowel thuis als op mijn werk was dat nog wel eens een dingetje. Stel je loopt naar zolder of naar de woonkamer... In de garage en achtertuin was het eerder echt slecht kwa bereik. Het 100mbit apparaat is volgens mij de lidl home automation.

[Voor 26% gewijzigd door Ghostrider op 14-02-2022 18:57]

Asus Zenbook i7 256gb

• merlin1201
Als ik het goed zie dan heb jij niet de superwifi 2 maar nog het oude witte model.
Dan gaat dat in ieder geval qua backhaul goed, je hebt ze dus ieder op een poort van de modem geplaatst dus niet in serie.

Wat betreft wifi 6 dat verhaal gaat voor jou niet op omdat de witte versie max wifi 5 is. denk max 500 mb/s
Het begin er inmiddels wel op te lijken dat er met de nieuwe superwifi 2 nogal wat mis is, en dan gaat het vooral mis in combinatie met de experia 12 omdat deze dient als master.
Jij zal dus mogelijk wel die ene bekabeld moeten laten zoals de installatie voorschrijf want dat klopt voor de witte superwifi geen idee of dat ok is aangepast.

Onderstaande gebeurt er bij mij als ik ze beide bedraad aansluit, serie of beide appart maakt niets uit.
Zie donker icoontje betreft superwifi 2

[Voor 40% gewijzigd door merlin1201 op 14-02-2022 21:40]

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 20:28
Weet iemand of de nieuwe superwifi 2 een tri-band systeem is? Ik kan deze informatie nergens vinden.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Spurlie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:52:
Weet iemand of de nieuwe superwifi 2 een tri-band systeem is? Ik kan deze informatie nergens vinden.
Ik geloof van wel
https://www.bt.com/conten...-WiFi-6-spec-sheet-V5.pdf

CISSP! Drop your encryption keys!

• gamepartyshop
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01 21:46
Goedemorgen ,

ik heb een v12 modem en super wifi gen 2 . ik heb momenteel 1 super wifi punt bekabelt verbonden met de modem en de andere los staan . kan ik de bekabelde wifi versterker gewoon loskoppeln en verplaatsen of moet ik dan alles opnieuw installeren ? Daarnaast heb ik nog een vaag probleem de verbinding is of waanzinnig snel of valt volledig weg voor een minuutje en komt dan weer terug. heb ik teveel versterkers te dicht bij elkaar staan waardoor dit gebeurt ? als iemand mij advies zou kunnen geven zou ik dat erg prettig vinden .

• NanMac
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Is het mogelijk deze Superwifi punten te gebruiken met een andere router dan KPN
WPS met mijn eigen router geeft storing en de app werkt ook niet.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 23:31
NanMac schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:02:
Is het mogelijk deze Superwifi punten te gebruiken met een andere router dan KPN
WPS met mijn eigen router geeft storing en de app werkt ook niet.
niet samen met een andere router omdat die andere router geen OWL snapt.

super wifis kunnen wel onderling met elkaar werken en handmatig in te stellen via de login pagina
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee