Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 17:02
Hoop op wat advies van ervaringsdeskundigen, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Zo te zien bieden alle grote fabrikanten prima oplossingen voor warmtepompen en zijn er net zoveel opties voor SWW, en hebben tweakers allemaal hun persoonlijke voorkeur.

We zijn onlangs verhuisd, en hebben de volgende situatie:
- Relatief nieuw huis uit 2012, vrijstaand
- Beneden ongeveer 130m2, boven 80m2
- Zowel beneden als boven volledig vloerverwarming
- WTW Orcon HRC-300
- 18 zonnepanelen totaal 5040 wp
- Goed geisoleerd, overal triple glas (muv dakramen)
- Nu ongeveer gasverbruik van 0,43 M3 per graaddag, verwacht plusminus 1400 m3 op jaarbasis nodig te hebben. Ketel is een Nefit Topline Compact HRC25/CW4
- Aanvoer staat op 40 graden max, maximale modulatie op 6.3 KW. We hebben het overdag 21 graden in huis, nachtverlaging tussen 22:00 en 07:00, huis koelt dan tussen de 1 en 0.5 graad af.

Ik vermoed met een 6-7 KW warmtepomp uit te kunnen, maar ben voornamelijk op zoek naar combinaties van WP en SWW (boiler?).

Kunnen bv verschillende merken goed met elkaar gecombineerd worden?
Zit er verschil tussen de vele soorten SWW boilers?
Heeft het synergie voordelen om juist alles van 1 merk te nemen, bv Vaillant Arotherm plus met Unistor Plus?
Is het juist beter om een Panasonic Aquarea te nemen met een Edel Auer Eau?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op zich kunnen verschillende merken goed gecombineerd worden.
Met een indirecte boiler (= met spiraal) moet je er op letten dat de spiraal lekker groot is, 3 m² ongeveer. Dan maakt het merk helemaal niet uit omdat het dan met een losse sensor bestuurd wordt.

Bij all-in-one oplossingen (binnenunit + boilervat, bv uniTower) geldt wel een merkkoppeling.

Het voordeel van een losse warmtepompboiler (= eigen compressor) is de extra subsidie, dat je buiten geen extra geluid hebt van de hoge-temperatuur waterbereiding (ook 's zomers) en je ononderbroken kan verwarmen in de winter, maar het nadeel is dat je best wel geluid binnen hebt en dat het opwarmen langer duurt.
Hetzelfde merk kan dan zorgen dat je op een centrale thermostaat wat instellingen kan wijzigen, niet heel boeiend vind ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
Dank je wel @Proton_ !

Je noemt twee nieuwe termen voor mij, namelijk indirecte boiler en warmtepompboiler. Is een indirecte boiler eigenlijk een ouderwetse die met spiraal opwarmt? En heeft een warmtepompboiler dan nog een eigen buitenunit nodig? Of wordt deze op de warmtepomp aangesloten die ook de LTV doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een indirecte boiler is inderdaad een 'ouderwetse' maar dan met 3x grotere spiraal.
Zie ook https://boiler-weetjes.nl...20voor%20een%20warmtepomp .

Een warmtepompboiler bestaat ook met buitenunit (zeldzaam) maar de meeste gebruiken luchtkanalen (ventilatielucht, omgevingslucht: het verkeerd genoemde Warmtepomp boiler verzameltopic ). Er zijn er ook die warmte uit een LTV circuit onttrekken en dat opwerken naar tapwatertemperatuur (Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen ).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Phyc schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:18:
Dank je wel @Proton_ !

Je noemt twee nieuwe termen voor mij, namelijk indirecte boiler en warmtepompboiler. Is een indirecte boiler eigenlijk een ouderwetse die met spiraal opwarmt? En heeft een warmtepompboiler dan nog een eigen buitenunit nodig? Of wordt deze op de warmtepomp aangesloten die ook de LTV doet?
Het laatste.
Ik gebruik al jaren (dus helemaal geen nieuw idee) één buitenunit voor een L/W binnenunit (LT verwarming leefruimte, gang en badkamer), L/L verwarming/koeling (slaapkamers) en SWW (voorheen één verticaal buffervat van 200 liter, nu een gelaagd vat met twee spiralen van 150+150 liter);
De woning is veel ouder en niet zo goed geïsoleerd dan de jouwe (wel geen verdieping) en heeft voor verwarmen maar een max. input vermogen van 4.3 kW en een max. nominale capaciteit van 6.0 - 8.0 kW.
Bediening van SWW en CV op de binnenunit is ook volledig gescheiden van elkaar.
Buiten het stookseizoen kan het SWW deel dus volledig onafhankelijk ingesteld doorwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 23-01-2022 10:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@IvoB2 jouw SWW vat heeft een spiraal waar (CV)water door loopt, toch? Driewegklep in binnenunit etc.
Dat wordt doorgaans een boiler met warmtepompspiraal ( een vorm van indirecte boiler) genoemd :)

Met warmtepompboiler wordt doorgaans een vat + compressor+ warmewisselaars bedoeld:
Afbeeldingslocatie: https://ecologis-zelfbouw.be/wp-content/uploads/2021/05/hoe-werkt-een-warmtepompboiler-1-768x826.jpg
Geïnstalleerd ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/StnWDzFiGCZSGIH5OygqFAE4/thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bedankt voor de opmerking.
Ik ken uiteraard het verschil tussen een WP met SWW functie en een afzonderlijke warmtepompboiler. :)
Mijn fout. |:( TS vroeg of een warmtepompbolier kan aangesloten worden op de buitenunit van de WP voor CV. Ik las (waarschinlijk nog niet goed wakker) de vraag in de zin of je bij een WP met SWW functie een afzonderlijke buitenunit nodig hebt voor beide functies (CV en SWW). 8)7
Vergeet mijn tussenkomst dus.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 23-01-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
IvoB2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:42:
Bedankt voor de opmerking.
Ik ken uiteraard het verschil tussen een WP met SWW functie en een afzonderlijke warmtepompboiler. :)
Mijn fout. |:( TS vroeg of een warmtepompbolier kan aangesloten worden op de buitenunit van de WP voor CV. Ik las (waarschinlijk nog niet goed wakker) de vraag in de zin of je bij een WP met SWW functie een afzonderlijke buitenunit nodig hebt voor beide functies (CV en SWW). 8)7
Vergeet mijn tussenkomst dus.
Dit was inderdaad wel mijn vraag hoor :)

Ik was echter in de veronderstelling dat een WP over het algemeen te weinig capaciteit heeft voor SWW levering voor bijvoorbeeld een regendouche. Jij geeft aan dat dit wel bestaat? Ik zie dat de AroTHERM plus in ieder geval wel 60 graden kan leveren. Is dan geen SWW boiler nodig?

Daarnaast nog een vraag: ik zie de uniTOWER plus alleen maar in variant VIH QW 190/6 E. Dat betekent dus 190L capaciteit? Terwijl heel veel andere SWW boilers veel hoger gaan. Weet iemand wat het idee daarachter is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Capaciteit hangt gewoon af van het type warmtepomp dat je kiest in funbctie tot de warmteverliezen van de woning.
Uiteraard is het rendement van de WP bij aanmaak CV-water (hier 27-35°C, bij vloerverwarming uiteraard lager) veel hoger dan bij aanmaak SWW (via WP tot 55°C en voor legionella functie met 1:1 weerstand).
Hier staat, indien aangemaakt door de WP, de temperatuur ingesteld voor SWW op max. 44°C. Afhankelijk van de buitentemperatuur schommelt het verbruik voor opwarmen van SWW (150 liter bij een aanvoertemperatuur tussen 12 en 20°C) tussen de 1 en 2 kWh (uiteraard zonder dan gebruik te maken van de 1:1 weerstand - dat gebruik je indien gewenst maar sporadisch).

Of je er nu een handdouche, spaardouche of regendouche op aansluit maakt toch niet uit?
Het SWW komt niet rechtstreeks uit de WP (het is geen doorstromer) maar uit het buffervat.
De hoeveelheid warm water hangt dus niet af van het rechtstreeks vermogen van de WP maar van de opslagcapaciteit van het buffervat. Uiteraard heb je met een groter buffervat en hogere opslagtermperaturen veel meer kWh nodig. Maar een standaard WP heeft er geen probleem mee om onder normale omstandigheden warm water te produceren van 50-55°C. Het rendement zal dan alleen lager zijn en de kostprijs in verbruik evenredig hoger. De laagste buitentemperatuur welke ik al gemeten heb was hier -8°C. Ook dan was er geen probleem om iedere dag 150 l water te verwarmen tot 50°C (en desnoods hoger met de weerstand).
Het betreft hier nog een L/W WP uit 2013. Sindsdien zijn de rendementen en prestaties er alleen maar op vooruit gegaan.

Ik vermoed dat er een misverstand is over de term boiler en buffervat.
Een WP met een (afzonderlijke) SWW functie waar je op die functie een afzonderlijk buffervat kan op aansluiten heeft geen afzonderlijke boiler nodig. Het is dan gewoon een buffervat (net zoals bv. het buffervat van een zonneboiler) waaruit je het warm water voor het sanitair tapt en het warm water voor dit buffervat wordt gewoon opgewarmd met dezelfde binnenunit en buitenunit dan het water voor CV.
Het buffervat doet dus niets anders dan het angemaakte warm water opslaan tot je het gaat gebruiken. En bij gebruik slaat de WP weer aan (indien je dit zo hebt ingesteld) om weer warm water aan te maken.
Het enig mogelijke nadeel van een combinatie CV-SWW met een productieunit is dat bij aanmaak warm water er tijdelijk geen warm water kan gaan naar de CV. Maar bij een goed gedimensioneerd toestel in een woning die goed genoeg geïsoleerd is om een WP rendabel in te zetten is dat in de praktijk geen probleem.
Het voordeel van een buffervat tussen WP en afnemers is dat je de inhoud van het buffervat vrij kan kiezen (binnen de capaciteit geleverd door de WP) naar persoonlijke behoeften.

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 23-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad, als je een vat van 300 liter eenmaal warm hebt, kan je hem prima in 20 minuten leeg laten lopen met een regendouche, in 10 minuten een bad vullen of onbeperkt douchen met een spaardouche (een 9 kW warmtepomp kan dat precies bijbenen, net als een 5 kW unit+ dwtw).

Maar nog even voor de duidelijkheid: een buffer is gevuld met CV water, een boiler met kraanwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
Thanks beiden! Dit verheldert een hoop inderdaad.

Dan specifiek over de Auer Edel Eau, klopt het dat die daar soort tussenin zit? Als in: afgekoeld CV water dat vervolgens wordt verwarmd naar 60 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad, die heeft dus twee cvbuizen in plaats van luchtslangen :)
Koelt het CV water en verwarmt het kraanwater in de boiler.
Nibe heeft ook zo'n boosterwarmtepomp in het assortiment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:59:
Maar nog even voor de duidelijkheid: een buffer is gevuld met CV water, een boiler met kraanwater.
Ok. Blijkbaar grensoverschrijdende spraakverwarring dan.
Een vat met doorstroomspiraal door CV water noemen wij doorgaans een fris water station.
Zoals jij het stelt heb ik dus een boiler (SWW vat gevuld met kraanwater opgewarmd met een spiraal gevuld met dood water). Het dood water dat vanuit de WP binnenunit naar de CV of SWW stroomt zijn twee gescheiden circuits. Alleen het vetrekpunt (binnenunit WP) is identiek.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 23-01-2022 20:58 ]

Pagina: 1