Toon posts:

Combinatie (hybride?) warmtepomp met pelletCVketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paul Joosten
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-12-2022
Wie heeft er ervaring met een hybride WP met pellets? Ik zoek me suf naar mogelijke combinaties. Zo mogelijk e.e.a. aan te sturen via mijn Home Assistant systeem.

Ons op hout gestookt fornuis is inmiddels 8 jaar oud en begint kuren te vertonen. Belangrijker: de vrouw wil af van de rookaanslag en stof in de kamer. Ik heb al een buffervat van 1000L van waaruit de Cv-installatie gevoed wordt. Alle belangrijke ruimten hebben vloerverwarming, slaapkamers over gedimensioneerde radiatoren waardoor ik wel met lage temperatuur (50°?) uit de voeten denk te kunnen. Geen SWW voorziening nodig. Warmtebehoefte: ik verstook de laatste jaren ca. 4-5 ton hout, fornuis levert 19kW en dat is ruim voldoende. Groot oud huis waar qua isolatie wel zo'n beetje alle mogelijkheden reeds zijn benut. Alleen een WP lijkt me niet voldoende; we wonen op het platteland waar het in de winter heel hard kan waaien. Alleen pellets is ook niet gewenst om diverse redenen. Geen gasaansluiting. WTW is ondoenlijk; alles zou overhoop moeten.

Belangrijkste vraag: welke WP's kunnen samenwerken met welke pellet CV-ketels?

Beste antwoord (via Paul Joosten op 26-01-2022 08:46)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:43
@Paul Joosten
geen idee, kan vast, maar is dit wel belangrijk. ;)

water discrimineert niet, kan verwarmt worden door gas/hout/pellets/olie etc etc.
en kan vaak nog te gelijk ook als moet.
(alleen oppassen met 2 waterpompen in 1 systeem, dan kun je teveel door stroming krijgen met wat ruis.
dus regelbare waterpompen zijn wel handig, of heel goed uit rekenen.)

ik verwarm mijn verwarming water met elektra via warmtepomp en als het moet springt de gasketel bij.
heb dus een thermostaat voor gas, die staat op 20 graden.
de warmtepomp thermostaat staat op 21 graden, maar als het dus een beetje afkoelt in huis als het koud is buiten, dan springt de gasketel een beetje bij.

dan heb je ook nog dat warmtepompen liever rustig het huis 24x7 warm houden.
en nacht verlaging met vloerverwarming, heeft ook zo weinig zin.
moeilijk aansturen, waarom?

ik zet in het begin van de herfst de warmtepomp thermostaat op 21 graden.
later in de herfst (rond eind november) dan zet ik de gasketel thermostaat op 20graden.
dus ja ik raak de 2 thermostaten maar 2x per jaar aan.
daar heb ik totaal geen moeilijke aansturing voor nodig, lekker KISS principe. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• migjes
@Paul Joosten
geen idee, kan vast, maar is dit wel belangrijk. ;)

water discrimineert niet, kan verwarmt worden door gas/hout/pellets/olie etc etc.
en kan vaak nog te gelijk ook als moet.
(alleen oppassen met 2 waterpompen in 1 systeem, dan kun je teveel door stroming krijgen met wat ruis.
dus regelbare waterpompen zijn wel handig, of heel goed uit rekenen.)

ik verwarm mijn verwarming water met elektra via warmtepomp en als het moet springt de gasketel bij.
heb dus een thermostaat voor gas, die staat op 20 graden.
de warmtepomp thermostaat staat op 21 graden, maar als het dus een beetje afkoelt in huis als het koud is buiten, dan springt de gasketel een beetje bij.

dan heb je ook nog dat warmtepompen liever rustig het huis 24x7 warm houden.
en nacht verlaging met vloerverwarming, heeft ook zo weinig zin.
moeilijk aansturen, waarom?

ik zet in het begin van de herfst de warmtepomp thermostaat op 21 graden.
later in de herfst (rond eind november) dan zet ik de gasketel thermostaat op 20graden.
dus ja ik raak de 2 thermostaten maar 2x per jaar aan.
daar heb ik totaal geen moeilijke aansturing voor nodig, lekker KISS principe. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Paul Joosten
Bedankt Migjes. Soms zie je de eenvoudigste oplossing over het hoofd. Hydraulisch neutraal is geen probleem, het buffervat functioneert als open verdeler. Beide bronnen worden rechtstreeks met eigen leidingen op het vat aangesloten, gebruikers kunnen onafhankelijk van elkaar (zonering) warmte uit het vat halen. Ik zal wel wat moeten experimenteren met sensoren in het vat; waar meet je wat en wanneer moeten dan WP en ketel bijspringen? Onbekende variabele is de mate waarin temperatuurgelaagdheid in het vat wordt beïnvloed door de verschillende stromingen van bronnen en gebruikers. Nachtverlaging lijkt inderdaad niet handig.

Uitdaging is nog wel het bepalen van het benodigde vermogen van beide bronnen. Ik verstook de laatste jaren ca. 5 ton hout. Kachel piekvermogen is 19kW. De combinatie van beide bronnen zal dus niet meer vermogen hoeven leveren maar misschien is het wel raadzaam, uit oogpunt van duurzaamheid maar ook mijn kosten, om te bezien of enn bepaalde verdeling te prefereren is.

• migjes
@Paul Joosten
tja WP die wil je eigenlijk zoveel mogenlijk langzaam laten werken.
produceert dan ook veel lagere temperaturen als je met hout doet.
(hoe lager de temperatuur die de WP maakt de beter het is voor zijn rendement, maar hang er ook weer niet te veel waarde aan dit gegeven)
mijn systeem werkt rond de 32 graden water wat word rond gepompt, dit met maar 1,4kW aan warmte.
hier door word mijn vloerverwarming continu voorzien van warm water en is de vloer ook aardig eind in die 32 graden range.
pas als de gas ketel(6kW) er bij komt dan heb ik 42 graden water en word de vloer warmer.

maar door de 1,4kW aan warmte 24 uur per dag te laten werken heb ik toch 33kW aan warmte mijn huis in gebracht die dag. wat weer 5,5uur branden voor de gasketel zou zijn(wat dan weer 3,3m3 gas gebruik zou zijn).

je zult merken, dat een warmtepomp best effectief is, maar dus wel aardig wat uren moet maken.
hout gebruik zal flink slinken, en eigenlijk alleen als het echt koud is buiten pas bij schakelen.
en dat is geen enkel probleem.

• Paul Joosten
Die 1,4kW is dat opgenomen of afgegeven vermogen? Welke COP reken je?

• migjes
@Paul Joosten
de 1,4kW is afgegeven vermogen.
de COP is 4,2 en klopt denk ik wel. (ik heb een systeem zonder sCOP altijd de zelfde COP dus)
opgenomen vermogen is 310-340W (inc pomp inc ventilator en nog wat kleine dingen in het apparaat zelf)

jaar gebruik:

als ik dus tussen de 7-8kWh per dag gebruik, dan staat hij dus 24x7 te draaien. ;)
(laatste jaar zit er een extra boiler op de zelfde groep bij aangesloten, dus negeer die maar even)

• Paul Joosten
Interessante grafiek, leuk zo je verbruik te kunnen monitoren. Wat is het nominale vermogen van je WP? Dat zal wel wat hoger zijn. Ik probeer wat helderheid te krijgen om te kunnen kiezen uit het overweldigende aanbod.

• migjes
@Paul Joosten
meten is weten, gokken is brokken. ;)

ook handig om mijn gas gebruik te kunnen zien, dus bij deze:

oud gebruik was een 600-700m3 per jaar. (maar dan is het huis maar net warm, zeer zuinig stoken, een 1000m3 gas is wat mijn buren gebruiken.)
wat experimenteer jaren gehad, en dan had ik al snel <300m3 per jaar.
nu heb ik er nog een extra boiler bij geplaatst, en zit ik rond de +/-150m3 per jaar, waarvan +/-45m3 voor koken.
de kWh's die de warmtepomp in gaan (1600-1800 per jaar) die komen van mijn zonnepanelen, en saldeer ik.

hier de handleiding, kun je meer vinden over mijn systeem.
https://www.inventum.com/...nstal-Gebr-april-2020.pdf
mijn systeem heeft voordelen en nadelen.
wil hem je niet aan of af raden.
ik denk dat jij beter af bent met een simpele monoblock 5kW unit.
zoals:
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
of
LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1
(of misschien nog de valliant verzie, of te wel etc etc etc....)
en dan ben ik allen maar bang dat dit te effectief word, en je echt bijna geen hout meer nodig hebt.
stiekem hebben we best een warm klimaat, het is zeldzaam echt koud buiten en als dat zo is dan is dat eigenlijk maar een paar dagen. ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee