Ik overweeg al even de installatie van een warmtepomp in mijn huis ter vervanging van mijn huidige CV-ketel om volledig van het gas af te gaan. Ik heb enkele leveranciers gevraagd om een offerte, maar zoals iedereen weet is het momenteel best druk in de branch. Tot nog toe heb ik van een installateur een goede offerte gekregen, en met een andere installateur gesproken, maar deze zitten qua beweringen en vereisten best ver uit elkaar. Vandaar dat ik hoop dat met de expertise in dit topic jullie mij nog wat wijzer kunnen maken.
Mijn huis is een tussenwoning van enkele jaren oud, dus goed geisoleerd. Dat is ook terug te zien in het verbruik op jaarbasis. Excl. SWW verbruik is dat ongeveer 725 m3 (Koevlaas: 3,5 kW). Incl SWW is het ongeveer 875 m3 (Koevlaas 4.2 kW). Daarnaast heb ik ook nog op basis van een trendlijn en temperatuurverhouding een schatting gemaakt, en ook hieruit kom ik op ongeveer 4,5 kW.:fill(white):strip_exif()/f/image/jl6HrPoP9NsM6O0U5bEahPm0.png?f=user_large)
Dit resulteert in de volgende warmtevermogensgrafiek voor mijn huis (gerekend met 9 kWh/m3):
/f/image/jmQeZEjtV7Mi9ZYcVZF85SSf.png?f=fotoalbum_large)
Op basis hiervan heb een aanbieding gekregen voor een Daikin Altherma 3 R, bestaande uit een ERGA04 buitenunit en een EHVX binnenunit (geschikt om te koelen). Voor 500 euro meer heb ik dezelfde binnenunit aangeboden gekregen met een ERGA 06 buitenuit, wat een iets hoger vermogen geeft. Deze unit wordt dan een-fasig aangesloten met een warmte-element van 2 kW. Volgens deze installateur heeft deze warmtepomp ook geen buffervat nodig.
De performance grafieken die ik van deze warmtepompen gekregen heb zijn de volgende
ERGA04
/f/image/m1x58pd8Jyco89R8cZDU6f4K.png?f=fotoalbum_large)
ERGA06
/f/image/cwcQLXJ4oEutxnYSSaGMj8EH.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af, wat in mijn situatie nu de betere keuze is: de ERGA04, met een grotere kans in de kou te komen zitten bij echt lage temperaturen, of de ERGA06 met een hoger vermogen (wat ik volgens mij niet nodig heb), maar ook met een grotere kans op pendelen. Ook vraag ik me af of ik met de ERGA04 genoeg vermogen heeft om ook mijn warmwaterverbruik te dekke, wat nog bovenop de getoonde vermogensvraaggrafiek komt.
Ik vraag dit met name ook omdat ik in de oudere delen van het lucht/waterwarmtepomp topic veel lees over erg veel (onnodige) ontdooicycli van met name een hybride Daikin Altherma 2. Verder lees ik hier en daar klachten dat Daikin Althermas hun beloofde rendement (SCOP) niet halen. Wat zijn de ervaringen onder tweakers met de Altherma 3R? Specifiek met het weer van de afgelopen weken (temperatuur dicht bij 0 en een hoge luchtvochtigheid). Haalt deze het beloofde vermogen, en hoe ziet het met de (onnodige ontdooicycli) zijn deze ook een probleem op de Altherma 3?
Mijn huis is een tussenwoning van enkele jaren oud, dus goed geisoleerd. Dat is ook terug te zien in het verbruik op jaarbasis. Excl. SWW verbruik is dat ongeveer 725 m3 (Koevlaas: 3,5 kW). Incl SWW is het ongeveer 875 m3 (Koevlaas 4.2 kW). Daarnaast heb ik ook nog op basis van een trendlijn en temperatuurverhouding een schatting gemaakt, en ook hieruit kom ik op ongeveer 4,5 kW.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jl6HrPoP9NsM6O0U5bEahPm0.png?f=user_large)
Dit resulteert in de volgende warmtevermogensgrafiek voor mijn huis (gerekend met 9 kWh/m3):
/f/image/jmQeZEjtV7Mi9ZYcVZF85SSf.png?f=fotoalbum_large)
Op basis hiervan heb een aanbieding gekregen voor een Daikin Altherma 3 R, bestaande uit een ERGA04 buitenunit en een EHVX binnenunit (geschikt om te koelen). Voor 500 euro meer heb ik dezelfde binnenunit aangeboden gekregen met een ERGA 06 buitenuit, wat een iets hoger vermogen geeft. Deze unit wordt dan een-fasig aangesloten met een warmte-element van 2 kW. Volgens deze installateur heeft deze warmtepomp ook geen buffervat nodig.
De performance grafieken die ik van deze warmtepompen gekregen heb zijn de volgende
ERGA04
/f/image/m1x58pd8Jyco89R8cZDU6f4K.png?f=fotoalbum_large)
ERGA06
/f/image/cwcQLXJ4oEutxnYSSaGMj8EH.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af, wat in mijn situatie nu de betere keuze is: de ERGA04, met een grotere kans in de kou te komen zitten bij echt lage temperaturen, of de ERGA06 met een hoger vermogen (wat ik volgens mij niet nodig heb), maar ook met een grotere kans op pendelen. Ook vraag ik me af of ik met de ERGA04 genoeg vermogen heeft om ook mijn warmwaterverbruik te dekke, wat nog bovenop de getoonde vermogensvraaggrafiek komt.
Ik vraag dit met name ook omdat ik in de oudere delen van het lucht/waterwarmtepomp topic veel lees over erg veel (onnodige) ontdooicycli van met name een hybride Daikin Altherma 2. Verder lees ik hier en daar klachten dat Daikin Althermas hun beloofde rendement (SCOP) niet halen. Wat zijn de ervaringen onder tweakers met de Altherma 3R? Specifiek met het weer van de afgelopen weken (temperatuur dicht bij 0 en een hoge luchtvochtigheid). Haalt deze het beloofde vermogen, en hoe ziet het met de (onnodige ontdooicycli) zijn deze ook een probleem op de Altherma 3?
[ Voor 6% gewijzigd door boaty op 18-01-2022 07:28 ]
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz