Daikin Altherma 3R warmtepomp prestaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-07 05:56
Ik overweeg al even de installatie van een warmtepomp in mijn huis ter vervanging van mijn huidige CV-ketel om volledig van het gas af te gaan. Ik heb enkele leveranciers gevraagd om een offerte, maar zoals iedereen weet is het momenteel best druk in de branch. Tot nog toe heb ik van een installateur een goede offerte gekregen, en met een andere installateur gesproken, maar deze zitten qua beweringen en vereisten best ver uit elkaar. Vandaar dat ik hoop dat met de expertise in dit topic jullie mij nog wat wijzer kunnen maken.

Mijn huis is een tussenwoning van enkele jaren oud, dus goed geisoleerd. Dat is ook terug te zien in het verbruik op jaarbasis. Excl. SWW verbruik is dat ongeveer 725 m3 (Koevlaas: 3,5 kW). Incl SWW is het ongeveer 875 m3 (Koevlaas 4.2 kW). Daarnaast heb ik ook nog op basis van een trendlijn en temperatuurverhouding een schatting gemaakt, en ook hieruit kom ik op ongeveer 4,5 kW. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpWn-7zJxKax4x-0AaJn7XrTjTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jl6HrPoP9NsM6O0U5bEahPm0.png?f=user_large

Dit resulteert in de volgende warmtevermogensgrafiek voor mijn huis (gerekend met 9 kWh/m3):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoweHrfHSxaKq0oAQ5WZU-oEiIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmQeZEjtV7Mi9ZYcVZF85SSf.png?f=fotoalbum_large

Op basis hiervan heb een aanbieding gekregen voor een Daikin Altherma 3 R, bestaande uit een ERGA04 buitenunit en een EHVX binnenunit (geschikt om te koelen). Voor 500 euro meer heb ik dezelfde binnenunit aangeboden gekregen met een ERGA 06 buitenuit, wat een iets hoger vermogen geeft. Deze unit wordt dan een-fasig aangesloten met een warmte-element van 2 kW. Volgens deze installateur heeft deze warmtepomp ook geen buffervat nodig.

De performance grafieken die ik van deze warmtepompen gekregen heb zijn de volgende

ERGA04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-JU6IS8YsgdbBwa4oAlpRhLeTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1x58pd8Jyco89R8cZDU6f4K.png?f=fotoalbum_large
ERGA06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4XDbpUrJ0nrP_IM0cvP9GLhzlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwcQLXJ4oEutxnYSSaGMj8EH.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af, wat in mijn situatie nu de betere keuze is: de ERGA04, met een grotere kans in de kou te komen zitten bij echt lage temperaturen, of de ERGA06 met een hoger vermogen (wat ik volgens mij niet nodig heb), maar ook met een grotere kans op pendelen. Ook vraag ik me af of ik met de ERGA04 genoeg vermogen heeft om ook mijn warmwaterverbruik te dekke, wat nog bovenop de getoonde vermogensvraaggrafiek komt.

Ik vraag dit met name ook omdat ik in de oudere delen van het lucht/waterwarmtepomp topic veel lees over erg veel (onnodige) ontdooicycli van met name een hybride Daikin Altherma 2. Verder lees ik hier en daar klachten dat Daikin Althermas hun beloofde rendement (SCOP) niet halen. Wat zijn de ervaringen onder tweakers met de Altherma 3R? Specifiek met het weer van de afgelopen weken (temperatuur dicht bij 0 en een hoge luchtvochtigheid). Haalt deze het beloofde vermogen, en hoe ziet het met de (onnodige ontdooicycli) zijn deze ook een probleem op de Altherma 3?

[ Voor 6% gewijzigd door boaty op 18-01-2022 07:28 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:33
Een maatje is ook bezig met een warmtepomp van Daikin Altherma 3. Lees dus even met je mee :).
Snap alleen de grafiek niet, wat is nu het groene lijntje?

Om ook SWW mee te rekenen is het simpelste om niet van 24 uur in een dag uit te gaan, maar bijvoorbeeld 20-22 uur.

Stel je huis heeft 24*5kW = 120 kWh nodig. Dan moet je warmtepomp 120/22= 5,5 kW kunnen leveren.
Misschien is 20 uur beter om ook een paar defrost mee te nemen.

Als extra hebben sommige merken ook een elektrisch element wat bijgeschakeld kan worden, in geval je te weinig capaciteit hebt. Welke buitenunit je kiest hangt ook een beetje af van je eigen wens om op het randje te gaan zitten. Of je met de grotere buitenunit meer gaat aan/uit schakelen hangt af van het minimale vermogen. Verschilt dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Het groene (eigenlijk grijze) lijntje moet je rechts aflezen, laat zien hoeveel uren per jaar die temperatuur statistisch gezien voorkomt.

Het minimale vermogen heb ik heel wat tijd naar zitten zoeken maar dat heb ik nergens terug kunnen vinden. Als vuistregel wordt vaak 25% gegeven, maar dat kan per merk verschillen. Dus wie zal het zeggen.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:33
A check! Had de schaal rechts helemaal over het hoofd gezien.
Die maat krijgt hem eind januari, dus wellicht dat ik je daarna iets kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavenaam
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-10-2023
Hi,

Hier is vorige week een ERGA06 geïnstalleerd voor alleen verwarming (vloerverwarming, zowel b.g. als 1e verdieping).

Vrijstaande woning uit 2008, 108m2 woonoppervlakte (zolderverdieping niet meegerekend wordt verwarmd/gekoeld middels airco).

Van vorige week dinsdag tot nu een COP van 4,12. Ruim voldoende capaciteit bij huidige temperaturen.

Gasverbruik excl. SWW was ca. 1150m3.

In jouw geval gaat 6KW wat betreft verwarming veel overcapaciteit geven. Kan niet oordelen of je voor SWW dat wel nodig hebt.

Logica is dat je beter iets kleiner kunt dimensioneren en voor de zeer zeldzame dagen dat je capaciteit te kort komt het ingebouwde elektrische back-up element gebruikt. Dat is slimmer dan om een warmtepomp te dimensioneren op een situatie van buitentemperatuur -10 wat misschien 1x in de 3 jaar voorkomt.

[ Voor 35% gewijzigd door Gavenaam op 30-03-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavenaam
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-10-2023
Als je het ter vervanging van je gasgestookte CV gaat doen, check dan wel even of de diameter van je aanvoer/retourleiding groot genoeg is. Moet je even googelen op hoe je dat uitrekent, ik ben het weer vergeten. Er zijn bij mij in elk geval een aantal installateurs geweest die daar de plank mis sloegen en gewoon zeiden dat het wel kon terwijl dat niet het geval was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boaty
Ah dat is goed om te weten. Ik heb nog wat verder doorgevraagd naar de vermogensgrafieken van de twee varianten, en daaruit heb ik inderdaad ook de conclusie getrokken dat voor mij de ERGA04 afdoende is. Verder heb ik nog wat extra interressante informatie gekregen, zie volgende link:
https://www.kupklimatyzat..._Data%20books_English.pdf
Met name pagina 54 tot 57 zijn interressant. Hier zie je de vermogensprestatiegrafieken, en de COP's bij verschillende buitentemperaturen die ik nog niet ergens anders gevonden had.

Mijn retourleidingen zijn best aardig aan de maat, buitenmaat 24mm. Ik ga vandaag de installateur de order geven, waarschijnlijke installatiedatum eind februari :).

[ Voor 12% gewijzigd door boaty op 26-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Nog een andere vraag voor mensen die al een Daikin Altherma 3R in gebruik hebben, is het mogelijk om WAR te combineren met aansturing door een thermostaat? Ik heb het plan om de WAR zo af te stellen dat hij net genoeg vermogen levert, dat dan als extra beveiliging afgetopt wordt door de thermostaat? Als ik de installatiehandleiding lees, lijkt dat echter niet te kunnen, en is het ofwel WAR ofwel thermostaat aansturing. Maar wellicht lees ik ergens overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 16:23
Interesant topic.

Wij hebben ook een Daikin Altherma aangeboden gekregen voor onze 2-onder-1-kap woning. Met een gasverbruik van gemiddeld 800m3 kwam de installateur uit op 8KW.
Ik vindt dat nogal fors daar volgens de koevlaas methode we op iets meer als 4 uitkomen. Dus zou een 6KW dit toch goed moeten kunnen lijkt me?

Mooie berekeningen heb je gemaakt, mag ik vragen waar je die informatie vandaan hebt en hoe je dat gedaan hebt?

Wij wachten nog op de offerte van de installateur maar ik ben eigenlijk geneigd om hem nu te mailen dat 8KW in ons geval behoorlijk overkill zal zijn.

mvg,,
Nodri

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Begin deze week is bij ons de 4 kW (eigenlijk bijna 5 kW) ERGA04 geïnstalleerd. We zijn momenteel volop aan het experimenteren.

Ik denk inderdaad dat 8kW in dat geval zware overkill is. Je gebruikt gas enkel voor verwarming van water en huis? Ik dat geval zou 6 Kw ruim voldoende moeten zijn, en wellicht kun je zelfs af met een ERGA04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:27

Timple

Weet iemand misschien het minimale afgifte vermogen van de
Daikin Altherma 3 M 9KW (monobloc)?

En of deze hetzelfde is als de 11KW versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 10:25
boaty schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:04:
Begin deze week is bij ons de 4 kW (eigenlijk bijna 5 kW) ERGA04 geïnstalleerd. We zijn momenteel volop aan het experimenteren.

Ik denk inderdaad dat 8kW in dat geval zware overkill is. Je gebruikt gas enkel voor verwarming van water en huis? Ik dat geval zou 6 Kw ruim voldoende moeten zijn, en wellicht kun je zelfs af met een ERGA04.
Ik ben ook bezig met een volledig elektrische warmtepomp en nu heeft een installateur bij ons (bijna) dezelfde systeem aangeboden. Ook een ERGA04 en EHVX04. Ik wil dan wel degene met 230 liter boiler.

Mijn vraag is of jij tot nu toe tevreden bent en of het vermogen toereikend is. Ik zit namelijk ook met het probleem of 4 kW wel voldoende is of dat ik naar de 6 kW moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Ik ben tevreden over de unit tot nu toe. Momenteel voldoet hij ruimschoots, maar dat is ook wel logisch. Ik heb hem uitgerekend en geselecteerd op een gemiddelde etmaal temperatuur van -10, dan zou hij op maximaal vermogen moeten werken. Dat heeft hij natuurlijk nog niet gezien. Bovendien is de zon momenteel erg sterk en dat warmt het huis ook goed op.

Wat is je jaarverbruik van gas afgelopen jaar, en wat doe je allemaal op gas?

[ Voor 10% gewijzigd door boaty op 25-03-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 10:25
boaty schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:54:
Ik ben tevreden over de unit tot nu toe. Momenteel voldoet hij ruimschoots, maar dat is ook wel logisch. Ik heb hem uitgerekend en geselecteerd op een gemiddelde etmaal temperatuur van -10, dan zou hij op maximaal vermogen moeten werken. Dat heeft hij natuurlijk nog niet gezien. Bovendien is de zon momenteel erg sterk en dat warmt het huis ook goed op.

Wat is je jaarverbruik van gas afgelopen jaar, en wat doe je allemaal op gas?
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het geluid wat met name de buitenunit produceert. Heb je ook de koelfunctie gebruikt?

Wij gebruiken gemiddeld rond de 800 à 900 m3 per jaar. Uitschieter was het jaar dat het huis was opgeleverd (2017-2018) met een verbruik van 1200 m3. Tijdens het gesprek met de installateur heb ik gemakshalve 1000m3 aangehouden. Dit verbruik geldt voor zowel onze vloerverwarming (1e en 2e verdieping) als voor het douchen. Voor het koken hebben we een inductiekookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
micebec schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het geluid wat met name de buitenunit produceert. Heb je ook de koelfunctie gebruikt?

Wij gebruiken gemiddeld rond de 800 à 900 m3 per jaar. Uitschieter was het jaar dat het huis was opgeleverd (2017-2018) met een verbruik van 1200 m3. Tijdens het gesprek met de installateur heb ik gemakshalve 1000m3 aangehouden. Dit verbruik geldt voor zowel onze vloerverwarming (1e en 2e verdieping) als voor het douchen. Voor het koken hebben we een inductiekookplaat.
Wij hebben een tussenwoning met BG, 1e en bijna volledige 2e verdieping. Op deze 2e verdieping bevind zich de technische ruimte. Hier staat de binnenuit. De buiten unit staat op het platte dak daar direct boven. Dit is een betonnen breedplaatvloer. Hierboven op ligt een dikke laag isolatie (30 a 40 cm), daarop dakleer en een laag grind. Daarop staat de unit op bigfoots. Op vol vermogen als hij SWW maakt, kan ik hem in de technische ruimte heel zachtjes horen, maar daar moet ik moeite voor doen. Hij staat aan de voorkant van het huis, maar onze gevel steekt een halve meter door, zodat hij daar achter staat. Op straat niveau is er helemaal niets van te horen op vol vermogen.

Kort samengevat, mij valt het geluidsniveau heel erg mee.

De koel functie heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen omdat de installateur de juiste aansluiting naar de thermostaat nog moet maken. Hij had bij de installatie een verkeerd schema mee.

Ik zou kijken of je een berekening kan maken wat je verbruik was bij welke gemiddelde buitentemperatuur. Daar kun je dan een grafiek van maken die je vergelijkt met de curves van de units, zie mijn eerdere bericht, zie hieronder. Mijn verbruik afgelopen jaar was 875 m3 inclusief SWW, en voor mij is de 5 kW (ERGA04) afdoende op basis van deze berekening, dus het lijkt me dat jij daar ook mee af kan.
boaty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:19:
Ah dat is goed om te weten. Ik heb nog wat verder doorgevraagd naar de vermogensgrafieken van de twee varianten, en daaruit heb ik inderdaad ook de conclusie getrokken dat voor mij de ERGA04 afdoende is. Verder heb ik nog wat extra interressante informatie gekregen, zie volgende link:
https://www.kupklimatyzat..._Data%20books_English.pdf
Met name pagina 54 tot 57 zijn interressant. Hier zie je de vermogensprestatiegrafieken, en de COP's bij verschillende buitentemperaturen die ik nog niet ergens anders gevonden had.

Mijn retourleidingen zijn best aardig aan de maat, buitenmaat 24mm. Ik ga vandaag de installateur de order geven, waarschijnlijke installatiedatum eind februari :).

[ Voor 28% gewijzigd door boaty op 26-03-2022 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-07 16:33
boaty schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:04:

Waar heb je zoal mee geëxperimenteerd en wat leverde het op?
Info is nogal spaarzaam online.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Met name met de instellingen van mijn thermostaat systeem. Deze had geen nalooptijd ingesteld en slaat maximaal 10 minuten aan, en daarna 5 minuten af, en zo door. Dan gaat de warmtepomp dus pendelen. Duurde even voor ik achter de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sommeil
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05-2023
Deze week heb ik de altherma 3 rw , erga 08 besteld.
Enkel verwarming.(warmtepompboiler reeds in gebruik)

Huis is 230m2, 4 niveau´s.
1 niveau moet 25° hebben.( bejaarde ouders - 83+ )
Epc 13.

Laatste 3 jaar verbruik met gas: gemiddeld 14000 kw.

Dit met convectoren.
Dit jaar heb ik op de convectoren ventilatoren geplaatst: speedcomfort.

Ben benieuwd....

Groetjes,
Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:42
Sommeil schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:35:
[…]
Laatste 3 jaar verbruik met gas: gemiddeld 14000 kw.
[…]
Bedoel je 14000 m3 gas of 14000 kWh energieverbruik? Ik hoop het eerste anders heb je met een 8 kW pomp een uitdaging.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 31-07-2022 10:28 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RichieB in België geven ze het gasverbruik ook in kWh.
De erga08 is een 7.5 kW warmtepomp bij -7 dus hij heeft dan soms wat hulpverwarming nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Hallo @boaty dank voor de info in dit topic. Ik sta ook op het punt een Daikin Altherma 3 R W warmtepomp aan te schaffen. Mijn installateur stelt de 6kW versie voor (met 2kW backup in de binnenunit) maar ik wil zeker weten of ik die nodig heb, of de 4kW toch voldoende is.

Met het databook waar je eerder naar linkte heb ik de prestaties van de ERGA04 en ERGA06 naast elkaar gezet in een grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ctzclz5Sb6qNnhxsF59o4K6AcaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nyxF9bTFTLMU72ZSfaV9ynG5.png?f=user_large

Duidelijk te zien is dat de 4kW over de hele range een iets betere COP heeft. Maar ook een veel sterkere terugval in vermogen bij lagere tempersatuur, de 6kW houdt zich veel beter tussen 2-10 graden. Onder de 2 graden loopt het vermogen weer op ten koste van een lagere COP.

Ik ben geneigd mee te gaan met de installateur maar toch lijkt 6 kW mij veel aangezien dit alleen voor vloerverwarming op de begane grond is (120 m2). Terwijl on-officiële online verliesberekening voor het hele huis (3 verdiepingen, 230m3) maar uit komt op ongeveer 7.5-8 kW warmtevraag.

Wat voor mij nog nog ontbreekt is hoe jij de lijn van jouw verwachte warmtevraag zo kon inschatten. Hoe kan ik dat doen bij mijn situatie?

In mijn situatie is de Koevlaas methode niet goed bruikbaar. Deels omdat bestaand gasverbruik is erg hoog maar dat komt meer door de inefficiënte regeling (continue aan, weersafhankelijk) dan door warmteverlies (isolatie is goed, 2006). En deels omdat ik de warmtepomp alleen zal gebruiken voor de begane grond vloerverwarming, niet voor het hele huis. De bovenverdiepingen en SWW worden op een andere manier verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Volgens mij klopt je waarde voor het vermogen op 7 graden voor de ERGA04 niet in je grafiek. Ik lees in de tabel uit het Daikin document 4,3 kW af en in jouw grafiek geef je 3,5 kW (hetzelfde als op 2 graden). Als je die corrigeert is de curve veel vergelijkbaarder. Nu maakt het volgens mij uiteindelijk weinig uit, want het belangrijkste punt van de grafiek is de laagste temperatuur (-7). Dit is de situatie waar je de meeste warmteverliezen uit de woning hebt, en het punt waar je warmtepomp het moeilijk krijgt door de lage bron (buitenlucht) temperatuur.

Hoeveel verwarmingsvermogen heb je in de rest van je huis?

Bij welke buitentemperatuur is die 7,5 a 8 kW?

Ik heb dat gedaan op basis van mijn gasverbruik per maand, en de bijbehorende gemiddelde maandtemperatuur. Ik monitor mijn verbruik al een twee jaar in domoticz, en monitor ook de buitentemperatuur. Hierdoor kon ik het verband bepalen tussen buitentemperatuur en gasverbruik (om te zetten naar energieverbruik). Nu kook ik niet op gas, dus dat maakte de situatie makkelijker, en op basis van de zomerdagen kon ik ook bepalen wat mijn gasverbruik per dag voor warm water was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Heb je goed gedaan met die metingen. Misschien lees ik het verkeerd maar deze gegevens komen uit de tabel op bladzijde 57 van het databook. Bij LWC van 35 graden heeft de ERGA04 dan een vermogen van 4.50kW en een COP van 3.10 bij een buitentemperatuur van -7 graden.

Dit is de enige warmtebron op de begane grond. Nouja er is ook een houtkachel maar die wordt zeker niet 24/7 gebruikt om het huis te verwarmen. Mijn gasverbruik is geen betrouwbare maatstaf voor dimensionering, enerzijds omdat mijn huidige CV veel meer branduren maakt dan normaal door altijd-aan WAR regeling, anderszijds omdat deze wel wordt behouden voor SWW en radiatoren boven.

Maar het wordt toch de ERGA06. Ik heb nog eens gesproken met de installateur en de zijn aannames voor dimensionering doorgenomen. Daaruit komt toch wel overtuigend de 6kW. Advies van goede professionals helpt. En jij ook dank!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 10:08
derooij schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:54:
Advies van goede professionals helpt. En jij ook dank!
Dat is niet vaak als ik mijn bevindingen overdenk. Moet komend jaar verbouwen, en ook cv eruit, en lucht water, split, wp erin.

Maar heb nog wat opties open;
- all in one koelkast met 200/300 L sww of een losse boiler? (voor nadelen?)
- hoeveel kW? (heb nu 1000m3 gas verbruik, waarvan 25% voor sww)
- welk merk en type
- welke zijn later goed toe te passen op/met de zonnepanelen, evt een zonnecollector (al hoe wel ik denk dat ik dat niet ga doen, kan beter 2 extra zonnepanelen nog behouden ipv ee zonnecollector) en ook samenwerkt met uur tarieven etc (tijdperk na salderen)

Iemand advies Of waar te beginnen)? Er staat vanalles hier in de buurt, Daikin, Remeha, Vaillant, Mitsu, Nefit, Nibe, Panasonic

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Pagina: 1