Foto-uitdaging 2022-2: Outside of the box Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:55

sys64738

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:24

Wormaap

Na een nieuwe start waarin we nog wat warm moeten draaien nu de volgende opdracht: Outside of the box.

Tja, wat moet je nou met zo'n term? Geen idee, dat is nu juist het leuke, lekker vaag dit keer, verras je medetweakers.

Deze uitdaging loopt ook weer twee weken, dus tot en met zondag 30 januari.

Lees ook de regels nog even opnieuw door, deze zijn wat aangescherpt en bijgeschaafd. Heel veel succes weer en we hopen dat het weer leuk wordt. :)

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging start wanneer de voorgaande is afgerond, wanneer hij eindigt is altijd in de startpost te vinden. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten des te beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars resultaten te beoordelen en complimenten of tips te geven. Kom dus ook nog even terug om te praten over posts die na je eigen geplaatst zijn, dat houdt het topic levendig.
Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het topic of DM één van ons, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op de dag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt aan het einde van de dat genoemd in de startpost (middernacht dus).
• de foto/inzending moet nieuw gemaakt worden in het tijdvak van de uitdaging, dus geen archiefbeelden (helaas is gebleken dat we hier streng op moeten zijn, dus we zullen ze verwijderen als ze toch geplaatst worden)
• we verwachten dat je ook de moeite neemt om de resultaten van anderen te waarderen en daar op te reageren. Het is zeker niet verplicht om over elke foto wat te zeggen, maar een paar eruit pikken waar je daadwerkelijk iets van vindt is wel het minste wat je kunt doen.
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te af te ronden en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp, maar niet iedereen zal de oude topics blijven teruglezen en reageren.
• meerdere inzendingen mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• voel je vrij om zo creatief mogelijk de uitdaging te volgen, maar probeer wel te zorgen dat de kijker daadwerkelijk de link met de uitdaging ziet zonder daar toelichting voor nodig te hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Leuk! Ik ga nadenken wat ik hiermee kan doen :)

Loopt deze ook weer twee weken? Of gaat het nu wekelijks zijn?

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
FeareX schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:51:
Leuk! Ik ga nadenken wat ik hiermee kan doen :)

Loopt deze ook weer twee weken? Of gaat het nu wekelijks zijn?
Goeie, ik had al het gevoel dat ik iets vergeten was in de OP. Wederom twee weken, dat geeft net wat meer lucht om iets te bedenken en ook nog uit te voeren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-05 18:58
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51827627102_79e5c0516b_b.jpgOutside of the box-1 by JoStad, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51828916634_0eb05e0814_b.jpgOutside of the box-2 by JoStad, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51829297940_e24d5bac09_b.jpgOutside of the box-3 by JoStad, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
@JoStad ik vind die tweede wel erg leuk eigenlijk. Gaf me een "wtf?" gevoel terwijl die golfbal best op z'n plek lijkt op die kruiden.

Best een out of the box kijk op beide onderwerpen wat mij betreft 😄

De andere twee moet je me uitleggen ben ik bang 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

@JoStad; die eerste mis ik, maar nummers 2 en 3 zijn goed gevonden. Lekkere sfeer ook in de foto's, hoewel de koffer aan de bovenkant een 'halo' lijkt te hebben?

wat is het 'apparaat' op de derde foto?

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 19-01-2022 06:46 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
Pixeltje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 06:45:
@JoStad; die eerste mis ik, maar nummers 2 en 3 zijn goed gevonden. Lekkere sfeer ook in de foto's, hoewel de koffer aan de bovenkant een 'halo' lijkt te hebben?

wat is het 'apparaat' op de derde foto?
Het apparaat op de derde foto is een druppelgetalmeter ook wel genoemd "stalagmometer".
Het druppelgetal is een maat voor de oppervlaktespanning van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:24
Lekkere toning @JoStad :) Van nummer 2 word ik alleen een beetje zeeziek omdat'ie doordat het patroon van het hout niet helemaal recht is naar links lijkt te hellen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-05 06:54
Gemaakt 6 dagen voor de challenge online kwam mag dat nog?

Nope. Das dus echt niet meer de bedoeling

[ Voor 75% gewijzigd door sys64738 op 20-01-2022 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Als ik aan box denk, dan komt toch dit beeld bij mij boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6ZL8tV8SopmEbW3Cmzvm05b0.jpg

Inmiddels zit ik er weer midden in. Schoolgaande, sportende tiener in huis dus dan is het kwestie van tijd voordat hij corona oppikt. En zo geschiede. Afgelopen week bij preventieve zelftest ineens 2 streepjes. GGD was het eens met onze testresultaten dus weekje quarantaine voor hem en zijn broer. Zelf hoef ik niet volgens de nieuwe regels maar doe evengoed (uiteraard) ook erg voorzichtig

Dus dit zijn de doosjes waar ik me de komende tijd mee bezig ga houden.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Oh jee beterschap @sys64738 !

Om toch je foto nog wat feedback te geven: als er testspullen voor stonden dan waren ze uit de doos ;p nu zitten ze er nog in, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
FeareX schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:30:
Oh jee beterschap @sys64738 !

Om toch je foto nog wat feedback te geven: als er testspullen voor stonden dan waren ze uit de doos ;p nu zitten ze er nog in, haha.
Dank. Op zich gaat alles best goed hoor. Weinig klachten.

En inderdaad. Goed punt. Ik had er wel wat voor mogen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
En dan zeggen ze dat je met MFT veel scherptediepte hebt, of was dit stiekem je Sony? ;)

Moet zeggen dat ik zelf nog aardig aan het zoeken ben naar inspiratie, vind deze opdracht toch lastig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Gonadan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:21:
En dan zeggen ze dat je met MFT veel scherptediepte hebt, of was dit stiekem je Sony? ;)

Moet zeggen dat ik zelf nog aardig aan het zoeken ben naar inspiratie, vind deze opdracht toch lastig.
MFT @ f2.8. mm of 60 a 70 geloof ik. Niks mis hoor met MFT 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
@Gonadan en @sys64738 , lekker offtopic van mij, maar DPReview heeft deze week nog een mooie vergelijking online gezet: YouTube: There's Nothing Magical About Medium Format Depth Of Field

We wisten dit al wel, maar zo’n vergelijking maakt het zo duidelijk :)

Ik vind de opdracht ook lastig trouwens. Al heb ik wel een idee, moet ‘m alleen nog uitvoeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Mijn gewenst beeld komt er net niet helemaal uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBLPle9XKv9DuGq3PjhOV7_zW-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7450o0gkCxCPksqmwDIuNQq.jpg?f=fotoalbum_large
Een 13-in-een-Dozijn- industrieterreindoos, grijze dag, grijze uitstraling, grijze inhoud.
Nikon D80 + Tokina 12-24

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Tm86pD6PXabxmxnz8qlz3P7qE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neUuhvBUxD30sc7ETIArL7H3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9XH5HVrPBcq5hykZitusFQta84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP6HiJ94KASdRg8IptSJaxAc.jpg?f=fotoalbum_large
Klein zwart kadodoosje op een spiegel.
Nikon D80 + 18-135 + SB-600

Misschien dat met meer kleur in de lucht (dus ook in de spiegel) het doosje nog wat meer gaat zweven. (tips welkom)

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van de foto's van @JoStad vind. De 1e twee spreken wel aan. (ook al kom ik niet uit wat er nu te zien is bij de eerste.) Ik zou zelf de golfbal met groente nog wat krapper snijden, zodat de foto meer wit/groen is zonder de snijplank erbij.

De derde foto van JoStad & die van @sys64738 doen voor mij niet zoveel.

[ Voor 10% gewijzigd door nachtnet op 25-01-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
@sys64738 Ik vind voor dit thema de doosjes veel te netjes op een rijtje staan, daarom nauwelijks "outside the box" voor mij. Wel mooie dieptewerking. Beterschap iig.
@nachtnet De eerste foto is voor mij redelijk "outside the box" omdat de foto goed afwijkt van gebruikelijke foto's. Foto's 2 en 3 geven letterlijk het spiegelbeeld buiten het doosje. Indien je "outside the box" letterlijk vertaald met "buiten de doos" dan heeft het wel iets met dit thema te maken. Ook de andere betekenis van "outside the box" is wel van toepassing omdat het niet alledaagse foto's zijn.

Mijn interpretatie voor "outside the box" :

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51842424839_29e2827f88_b.jpgoutside the box 4 by JoStad, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51842172403_a7da4cdb64_b.jpgoutside the box 5 by JoStad, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51841123237_20fe33799c_b.jpgoutside the box 6 by JoStad, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

RvL

Outside the box. Toen ik vorige week bezig was met het in elkaar zetten van meerdere Ikea kasten had ik redelijk wat outside the box. Maar om de bende in huis nu te fotograferen...

Een paar dagen geleden heb ik wel onderstaande foto gemaakt, voor een thema elders. De eeuwige frustratie om 2 platte Legostukjes van elkaar te halen. Uiteindelijk ben ik outside the box gaan denken en is het met een hamer en beitel gelukt :P

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51832419424_741ac2c8b2_o.jpgCan I?

@JoStad
De 2e slaat als een tang op een varken en is daarmee heerlijk outside the box (y)
De 3e vind ik letterlijk outside the box. Fijne plaat!
Bij 4 en 5 mis een beetje wat er outside the box is.
Bij 6 is dat wel weer duidelijk, met het eigenwijze paaltje wat net anders gedraaid staat

@sys64738
Dat is inderdaad meer inside the box, al begrijp ik wel wat je bedoeld. Hier is de inhoud van 'the box' ook regelmatig outside the box te vinden. Het zou me niets verbazen als we met z'n allen over een paar jaar bij de plastisch chirurg zitten voor een neusgatverkleining :D

@nachtnet
Bij de eerste staat de fiets letterlijk outside the box. Hij is wel erg grijs/donker vind ik persoonlijk
Foto 2 en 3 vind ik meer bij een thema als reflectie of spiegelbeeld passen.

[ Voor 40% gewijzigd door RvL op 25-01-2022 14:04 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoStad
@RvL Mooi gevonden en mooie foto, echter "thinking outside of the box" is slechts 1 betekenis van "outside the box" .

outside the box
buiten de vaste kaders, buiten de vaste, gebruikelijke denkkaders; vanuit een heel nieuwe invalshoek; out of the box; creatief; onorthodox.

Ik denk dat de laatste twee, "creatief" en "onorthodox", ook goed van toepassing zijn voor fotografie.

[ Voor 3% gewijzigd door JoStad op 25-01-2022 14:53 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
@RvL , die vind ik echt briljant gevonden, haha. Ik snap de frustratie en je oplossing is alles behalve standaard 🙈

De foto's van @nachtnet en @JoStad ontgaan me eerlijk gezegd 😳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

@sys64738 ; de scherptediepte is heerlijk en de foto is lekker 'fris'. Wel heel erg 'in the box' zo, maar die opmerking is al gemaakt.

@nachtnet ; de tweede foto doet het voor mij. Moest goed zoeken naar wat ik zag en pas met je uitleg eronder werd het duidelijk. leuk gedaan!

@JoStad foto 6; wtf is dat? ;) ik ben meer fan van je eerdere drie foto's, zowel qua toning als wat betreft het thema voor deze keer.

@RvL nailed it. Lekkere plaat en inderdaad een onconventionele oplossing voor een heel herkenbaar probleem.

Hierbij mijn poging tot out-of-the-box;
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51842732441_fe514d2d2f_b.jpgout of the box-0543 by Sjaak Gerritsen, on Flickr

Wat je ziet is een foto van mijn iphone tegen de 24-70 f2.8L. De foto is genomen met een Canon eos R met pinhole-bodydop en het onderwerp voorbij de telefoon met lens is een deurdranger die uit de doos is gevallen (letterlijk helaas..).

Qua out-of-the-box-heid ben ik aardig tevreden, want zowel een iphone met 24-70 als de pinhole bodydop zijn geen veelgebruikte combi's. Qua foto heb ik niet kunnen maken waar ik naar op zoek was. Dit is de beste van de slechte zeg maar. Mijn originele idee was een soort out-of-the-box-ception met als onderwerp iets wat uit de doos is, vastgelegd door een vreemde combi, vastgelegd door een vreemde combi, en dat is dus wel gelukt. maar heeft niet de foto opgeleverd die ik in gedachten had. Enerzijds omdat ik deze week onvoldoende tijd heb om met daglicht naar buiten te gaan (en licht is met pinhole wel handig), anderzijds omdat ik de compositie niets zo kreeg dat alles duidelijk werd uit één beeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 25-01-2022 20:06 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Nu online
@Pixeltje wat meer licht, (of langere belichting) zou wel kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
Het lijkt me dat jouw reactie "foto 6; wtf is dat? ;)" precies aangeeft wat "Outside of the box" is.

Jouw foto lijkt mij redelijk goed "Outside of the box" te zijn omdat de foto nogal anders is als je zou verwachten. De details die jij noemt zie ik niet zo gauw terug in de foto, maar het totaalbeeld is lekker "vreemd". :)

[ Voor 11% gewijzigd door JoStad op 25-01-2022 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
Onderstaande foto gemaakt met een mandarijn, een glazen schaal met wat water, en 1 druppel water.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51846361280_307d660d23_b.jpgoutside the the box - 7 by JoStad, on Flickr

[ Voor 1% gewijzigd door JoStad op 27-01-2022 10:26 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

RvL

JoStad schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:51:
@RvL Mooi gevonden en mooie foto, echter "thinking outside of the box" is slechts 1 betekenis van "outside the box" .

outside the box
buiten de vaste kaders, buiten de vaste, gebruikelijke denkkaders; vanuit een heel nieuwe invalshoek; out of the box; creatief; onorthodox.

Ik denk dat de laatste twee, "creatief" en "onorthodox", ook goed van toepassing zijn voor fotografie.
Onorthodox :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51848171703_0b3f6a87d1_b.jpgFooling around with a pinhole bodycap

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51848761380_0be9f02d79_b.jpgFooling around with a pinhole bodycap

Maar * RvL , wat post je nu toch?

Ik ben eens aan het experimenteren geweest met een pinhole bodycap. Men neme een bodycap, het liefst een goedkope, en boort er een gat van 5mm in. Vervolgens pak je een blikje, b.v. frisdrank, knipt daar een klein plaatje uit, maakt in dat plaatje met een speld een minuscule gaatje in, plakt dat aan de binnenkant van je bodycap en plaatst de bodycap op de camera. En schieten maar!

Door het zeer kleine 'diafragma' heb je extreem veel DoF, maar ook een extreem lange sluitertijd. En hoe kleiner het gaatje, hoe scherper het wordt (en hoe langzamer je sluiter uiteraard).

Dit is de betreffende bodycap, met het kleinste gaat wat ik tot nu toe heb kunnen maken. Er zit een zaklampje onder de cap om het gaatje te verlichten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQnt5zaKBADkiYeswVvPbrWcwsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYVtiKrmDml3p1L0adRIIzDr.jpg?f=fotoalbum_large

Oh, en het is ook een uitstekende manier om te zien hoe vuil je sensor is :D

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Nu online
@RvL ik ben fan, mooie kleuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JoStad schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:22:
Indien je "outside the box" letterlijk vertaald met "buiten de doos" dan heeft het wel iets met dit thema te maken. Ook de andere betekenis van "outside the box" is wel van toepassing omdat het niet alledaagse foto's zijn.
We hebben twee begrippen die bijna hetzelfde klinken maar heel iets anders betekenen wat verbasterd, juist om te kijken wat men er dan van zou maken. Leuk om te zien hoe iedereen er eigen invulling aan geeft. Waar de één toch een 'box' wil gebruiken denkt de ander juist weer heel abstract. :)

Mijn poging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkMGTAjsbdqKqW5lKaw4pZrZY4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCxNGeYpVbo6L0P7cymcclxS.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik zo op de laptop kijk is m'n reservescherm op m'n PC niet echt goed afgesteld zie ik. En het valt mij nu ook op hoe ranzig de vloer geworden is doordat we een weekje niet geveegd hebben bij de spoorbaan. :F

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Outside the box; kitesurfen in januari.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51850119193_61323c70da_b.jpgKite surfing by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52

bobcom

Dedicated dabbler

Flink wat verwarring daar buiten die doos. Om te beginnen een driedubbelzinnig geformuleerde opdracht, zoals @Gonadan ook toegeeft. Welke zin pak je dan, als simpele uitgedaagde fotohobbyist?

Je kan het je natuurlijk makkelijk maken, "outside the box" als uitdaging nemen en dat als "creatief" interpreteren, zoals @JoStad heeft gedaan. Daar komen zeker aardige foto's uit, zoals #1, #2 en zeker #3. De eerste twee zijn originele foto's, #3 vind ik de beste, omdat daar ook de oorspronkelijk assiociatie met de doos nog bewaard is. Maar ## 4, 5, 6, en 7 hebben voor mijn gevoel weinig met de uitdaging te maken. "Outside the box" wordt doorgaans geinterpreteerd als "buiten de traditionele kaders" en dat kan je oprekken tot origineel, oorspronkelijk, maar bij de kooien, rietpluimen, gekleurde bollen en mandarijnen mis ik elke link naar traditionele kaders.

De industriedoos van @nachtnet vind ik qua foto niet zo spannend, maar ga het maar aan staan om een verwarrende uitdaging met iets van dozen in beeld te brengen. De gespiegelde doosjes vind ik dan weer aantrekkelijker.

De gewelddadige manier van @RvL om balsturig lego te lijf te gaan is even radicaal als geinig. Compositie is niet heel spannend, maar dat is ook geen wonder met drie van de gewoonst denkbare dingen.
De pinhole bodycap is een ander typerend voorbeeld van outside the box denken: dingen anders gebruiken dan waarvoor ze bedoeld zijn. Bij de foto's met deze primitieve optiek denk je weliswaar niet meteen aan de firma Z, maar ze zijn wel eigenzinnig. Alleen hoef ik niet te zien hoe vuil mijn sensor is, hoe langer ik dat niet weet hoe liever.

Ook bij @Pixeltje spelen dozen en oneigenlijk gebruik een hoofdrol. Je toelichting is bijna nog spannender dan de foto, en de uit de doos gevallen dranger (ook zo'n dagelijks ding) maakt het geheel nog bonter.

@sys64738 Een mooie strakke prent, maar wel eerder "inside the box" dan eruit. "Hoist with your own petard", maar de doosjes wijzen natuurlijk wel naar verzachtende omstandigheden.

@Gonadan Je trein-uit-de-doos levert een aardig plaatje op, al vind ik de vage zuilen links- en en rechtsvoor wat storend. Het lage standpunt is leuk, de kruimels op de vloer kan je ook wegclonen. Scheelt weer een keer stofzuigen.

@zzzzz Kitesurfen in januari vind ik ook niet echt uit of the box denken, ze zwemme dan per slot van rekening ook, zelfs in hun blootje. Mijn mening is niet maatgevend. maar kitesurfen op een skateboard boven een parkeerterrein lijkt mij out-of.-the-boxer. Hoewel daar vast wel andere bezwaren tegen in te brengen zijn.

Zoals gezegd had ik het er een beetje moeilijk mee. Daarom ben ik begonnen met de letterlijk betekenis:
1. Outside of the box: de buitenkant van de doos.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51852288464_bc7e6fcd6a_c.jpg

2. Nog een keertje letterlijk, maar nu met outside als voorzetsel. Uit de doos, mag ook out of the box heten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51852042793_5e55b93518_c.jpg

3. Zelf vind ik adapters en boosters bij uitstek outside / out-of the box dingen. Ze laten je lenzen gebruiken op camera's die daar helemaal niet voor bedoeld zijn.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51852044303_704e03e631_c.jpg
Een setje van 16 primes. 4x full frame voor EF, 4x full frame voor Sony EF, 4 x aps-c voor Canon EF-m/s, 4x aps-c voor Sonty E

4. Camerafabrikanten hadden het out-of-the box principe trouwens al vroeg door
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51852039368_873fbeb13c_c.jpg

5: Net als fotografen, die te pas en te onpas naar de flesopener grepen.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51851003087_6edacde4fc_c.jpg

6. Al maken ook schrijvers zich soms schuldig aan oneigenlijk gebruik van hun gereedschap.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51852752930_ccdef26440_c.jpg

7. In feite is het huishouden een ideale plek om outside the box te denken,met wasknijpers om dingen dicht te houden
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51851001407_910f2bc9de_c.jpg

8. tot notenkrakers om ze open te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51851002327_6a47abaa42_c.jpg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoStad
@RvL Ja die "pinhole camera" foto's zijn zeker wel "outside the box" :)
@Gonadan Aardige poging met mooie tinten.
@zzzzz Mooi plaatje, zeker voor januari.
@bobcom De 8 foto zijn mooi en zeker van toepassing voor dit thema. 7 en 8 Vallen mij het meest op qua dit thema :)

Ik kwam vandaag toch nog wat opmerkelijke dingen tegen:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51852194991_a812ec973d_b.jpgoutside the the box - 8 by JoStad, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51852551129_4c803fd97c_b.jpgoutside the the box - 9 by JoStad, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door JoStad op 30-01-2022 18:31 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Eerste vind ik leuk, mooi strak in het kader. Is natruutlijk wel meer "the box outside" dan "outside the box". Tweede doet me niet zoveel, vermoedelijk bedoel je het frame waarop de buizen liggen als box, maar ja...

@zzzzz Kom nog even terug op jouw foto. Onderwerp is misschien niet al te out of the box, maar die flare is een ander verhaal - blijkens flare en flickr is'ie met een Helios gemaakt? Da's natuurlijk weer een stuk outside-the-box-er.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
bobcom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:04:
@zzzzz Kom nog even terug op jouw foto. Onderwerp is misschien niet al te out of the box, maar die flare is een ander verhaal - blijkens flare en flickr is'ie met een Helios gemaakt? Da's natuurlijk weer een stuk outside-the-box-er.
Dat klopt; hij is inderdaad gemaakt met mijn Helios 44-2. :+

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@bobcom Voor mij heeft het thema "out of the box" eigenlijk niet met dozen of verpakkingen te maken maar meer met "ongebruikelijk" of extra-ordinair (duidelijk verschillend van wat gebruikelijk is). Ieder ander interpreteert "out of the box" waarschijnlijk verschillend. :)

[ Voor 29% gewijzigd door JoStad op 30-01-2022 20:59 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

JoStad schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:14:
@bobcom Voor mij heeft het thema "out of the box" eigenlijk niet met dozen of verpakkingen te maken maar meer met "ongebruikelijk" of extra-ordinair (duidelijk verschillend van wat gebruikelijk is). Ieder ander interpreteert "out of the box" waarschijnlijk anders. :)
Dat is duidelijk, en in een aantal van je beelden is dat duidelijker terug te vinden dan in andere - en uiteraard blijft er het spel met de dozen. het overdrachtelijk outside /out of the box heeft altijd betrekking op het doen of denken van mensen. Jow #1 en #2 zijn duidelijk ongebruikelijke manieren van kruiden snipperen of golf spelen, je #3 en #8 spelen duidelijk met de letterlijke box van de uitdaging.

Maar wat er extra-ordinair is aan een scheef gefotografeerd landschapsopbject, een stapel zwarte zakken voor een heining, een rijtje kleurige bolvormige objecten langs een pad, een schaal sinaasappelpartjes met een vallend druppel of een berg stalen pijpen op een aanhanger ontgaat me. Voor mijn gevoel heeft hier niet iemand een ongebruikelijke oplossing aangedragen of een onverwacht gezichtspunt aangeboord. Daarmee is niks gezegd over de foto's op zich, die zijn zonder meer goed. Alleen mis ik het verband tussen de foto's en de uitdaging, hoe je die ook interpreteert.

Los van dat alles is het duidelijk dat de uitdagingen in een behoefte voorzien. Test- en showcases zijn vaak wat gratuiter, de thematische topics soms te beperkend, dus de uitdagingen vormen een mooie aanvulling op de collectie alibi's om aan het fotograferen te slaan. Kudos dus voor het uitdaagtrio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Nu online
bobcom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Los van dat alles is het duidelijk dat de uitdagingen in een behoefte voorzien. Test- en showcases zijn vaak wat gratuiter, de thematische topics soms te beperkend, dus de uitdagingen vormen een mooie aanvulling op de collectie alibi's om aan het fotograferen te slaan. Kudos dus voor het uitdaagtrio.
Thema en beperkende tijd zijn helemaal top om gewoon te gaan en op die ontspanknop te drukken.

Kom maar door met de volgende.

@bobcom mijn bedoeling was ook een echt grijze, saaie anonieme industriebox neer te zetten. Jouw serie is wel fijn om naar te kijken.

@zzzzz leuke foto. maar ergens knarst het nog dat er wel een kit is, maar geen surfer.

@JoStad Ik blijf erbij dat jouw 1e 2 foto's de betere zijn, daarna dwaalt het een beetje te ver van het thema af voor mij.

@Gonadan Een beetje een foto zoals mijn ouders rond sinterklaas maakten vroeger, ik spelend met mijn nieuwe Lego, de doos nog op de achtergrond of in gebruik.

nog even 1 blik op de outside-of the box.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E42EVn3zqTFCpIGVcY-CydxafxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qffex2JslgkwPCT5xqbHYeTd.jpg?f=fotoalbum_large
D80 - 18-135 @18mm + sb-600 (commander mode)

[ Voor 50% gewijzigd door nachtnet op 31-01-2022 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1