Steven52 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:24:
Mijn vraag
Ik overweeg de aanschaf van een Xbox series x of een Ps5. Nu heb ik al heel lang geen gameconsole gehad en games gespeeld. Het laatst was denk ik 15 jaar geleden met een Ps2. Heel lang geleden dus. Een enorme wereld van verschil met de consoles en games van nu.
Welke van de Xbox series x of de Ps5 zouden jullie adviseren? En waarom ? Ik ben 57 maar jong van geest. Maar ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre de functionaliteit van controllers is veranderd in de jaren. En welke games kan ik dan het best mee beginnen om het gevoel weer te krijgen met een controller, die dus niet zo ingewikkeld zijn om te spelen en de controller te bedienen.
Ik heb een 4k tv met een hdmi 2.1 aansluiting met een refreshrate van 120.
Graag jullie advies.
Ik heb sinds de de PS2/Xbox generatie alle Xbox en PS consoles aangeschaft. Ben nu ook een gelukkige bezitter van zowel Series X als PS5. Dat maakt mijn mening niet perse belangrijker dan die van iemand anders, maar hopelijk heeft het waarde voor je. Here goes.
(1) Technisch: Als ik de Series X en PS5 als apparaten met elkaar vergelijk, dat liggen ze heel dicht bij elkaar. Ja, de Series X is op papier net wat krachtiger. Als je er in geïnteresseerd bent dan kun je video'ss van Digital Foundry bekijken om de technische verschillen tussen Series X en PS5 games te zien. In de meeste gevallen zal de Series X een verwaarloosbare hoeveelheid pixels meer renderen dan PS5, tegen een verwaarloosbare prijs in framerate (1,2 fps lager). Technische argumenten om voor het een of de ander te gaan kan ik momenteel niet bedenken.
Series X voordeel: krachtiger
PS5 voordeel: Heeft een M.2 SSD poort voor geheugenuitbreiding, t.o.v. een niet-standaard oplossing van Series X.
(2) Formfactor: Beiden PS5 en Series X hebben een bijzondere vorm. De PS5 heeft een aanzienlijke aanwezigheid in een ruimte, een stuk meer dan de Series X, en zal lastiger bij een gemiddeld interieur te matchen zijn. Series X heeft op zijn beurt een meer 'simpele' vorm, vaan de 3D-dimensies maken hem ook niet een standaard console.
(3) Controller: De Series X heeft nagenoeg dezelfde controller als de Xbox One. Het is een goede controller. De PS5 daarentegen heeft een iets geavanceerdere controller met adaptive triggers. Dat kan in sommig games een aardige toevoeging zijn. Beiden liggen super goed in de hand.
Microsoft heeft lof geuit voor de DualSense controller, ik sluit niet uit dat zij de DualSense functionaliteiten in een volgende versie van de controller verwerken.
(4) Games: Series X en PS5 delen een grote hoeveelheid aan games. Waar ze van elkaar verschillen is hun in-house studios en de games die zij maken. Als er echt game reeksen zijn die jij graag wilt spelen en die alleen door Sony gemaakt/uitgegeven worden, dan is dat een belangrijk argument. Wat denk ik goed is om te weten is dat de in-house studios van Microsoft gigantisch gegroeid zijn in aantal en kwaliteit in de afgelopen jaren, waarbij ze grote uitgevers als Bethesda gekocht hebben en nu ook het proces van overname van Activision Blizzard gestart hebben. Dat betekent zeker niet dat de games die deze studios maakten alleen voor Xbox beschikbaar zullen zijn, maar ze zullen Xbox gamers op zijn minds een preferente behandeling geven.
(5)Diensten/ Ecosysteem: Dit is voor mij persoonlijk het aller belangrijkste argument. De vergelijking tussen consoles anno 2022 is niet meer hetzelfde als in voorgaande generaties. In voorgaande generaties zou ik alleen de bovengenoemde punten vergeleken hebben en onderaan de streep een keuze maken. Waar Microsoft sinds een jaar of 4 enorm veel inzet heeft getoond is de 'digital preservation'. Zij hebben mij als geen ander vertrouwen gegeven dat de games die ik aanschaf met mij mee verhuizen naar toekomstige generaties en er ook beter op worden. Microsoft heeft hun best gedaan om zo veel mogelijk games van de Xbox 360 generatie - en zelfs de Xbox Original generatie - speelbaar te maken op de nieuwste generatie Xboxen. Maar, ze zijn nog een stapje verder gegaan. Die games zijn niet alleen speelbaar, maar ook significant grafisch geupdate. En nog het mooiste: zonder additionele kosten. Er is een niet te verwaarlozen hoeveelheid aan oudere Xbox titels die absoluut niet onder doen voor remasters, waarbij Sony ervoor gekozen heeft om remasters uit te brengen en daar geld voor te vragen, ook wanneer je die games al bezit. Als in Ninja Gaiden uit het Xbox tijdperk op mijn Series X speel, dan is die in 4k. Gratis upgrade.
Het Ecosysteem van Xbox vind ik ook veel fijner. Ik heb in de woonkamer een Series X en in mijn kantoor een Xbox One X, aangesloten op een monitor. Het voelt als een en dezelfde consoles, mijn gegevens worden naadloos gesynchroniseerd.
Wat mij ook meer vertrouwen geeft in het Xbox ecosysteem is de commitment van Microsoft om games die je eenmaal aanschaft in het Xbox ecosysteem beschikbaar zijn op andere Xbox platform: het
Play Anywhere initiatief. Lang niet alle games ondersteunen het, maar het idee is top: je koopt een spel op de Xbox en je kunt het zonder additionele kosten spelen op de PC.
Smart Delivery: In het begin van de generatie werd Microsoft uitgelachen met hun 'smart delivery' marketing. Nu wordt ineens duidelijk wat daar de meerwaarde van is. Als jij een spel koopt in het Xbox ecosysteem zal die in de meeste gevallen Smart Delivery ondersteunen, wat betekent dat jij altijd de beste versie van het spel zult spelen: Op de One X zul je de One X versie van het spel krijgen, op de Series X de Series X versie.
* knip * feitelijke onjuistheden, sneren
Tot slot: GamePass, de Netflix van games. HEt aanbod van GamePass groeit. GamePAss zelf is niet zo zeer waarom ik abonnee ben, maar het feit dat Microsoft besloten heeft om
alle games die zij zelf produceren op de dag van release beschikbaar te stellen op GamePass. Dat vind ik een enorme plus.
Conclusie: op basis van de diensten/het ecosysteem aspect anno 2022 zou ik kiezen voor de Series X, als jij geen sterke mening hebt over de punten 1 t/m 4.
[
Voor 1% gewijzigd door
Geronimous op 25-01-2022 12:38
]