Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05-2022
Mijn vraag

Ik overweeg de aanschaf van een Xbox series x of een Ps5. Nu heb ik al heel lang geen gameconsole gehad en games gespeeld. Het laatst was denk ik 15 jaar geleden met een Ps2. Heel lang geleden dus. Een enorme wereld van verschil met de consoles en games van nu.

Welke van de Xbox series x of de Ps5 zouden jullie adviseren? En waarom ? Ik ben 57 maar jong van geest. Maar ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre de functionaliteit van controllers is veranderd in de jaren. En welke games kan ik dan het best mee beginnen om het gevoel weer te krijgen met een controller, die dus niet zo ingewikkeld zijn om te spelen en de controller te bedienen.

Ik heb een 4k tv met een hdmi 2.1 aansluiting met een refreshrate van 120.

Graag jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:32
Zijn ze beide wel leverbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Dat is van latere zorg. Ik heb de tijd. Ben nu vooral benieuwd tegen de achtergrond van mijn vraag welke het meest aan te bevelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:32
Geduld, dat zie je hier niet altijd. Succes met je keuze !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
Xbox series x met gamepass

Je voorkeur neerplempen zonder enige onderbouwing heeft geen enkele waarde

[ Voor 63% gewijzigd door Geronimous op 16-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Waarom die? En ik ben ook benieuwd naar de antwoorden op mijn andere vragen omdat ik heel lang geen console heb gehad. Ik moet echt even bijgepraat worden over de ontwikkelingen en het speelgemak. Het is toch een behoorlijke uitgave en dan is het wel fijn als je goed geïnformeerd bent dat de console als die eenmaal binnen is, ook snel gebruiksklaar is en games goed gespeeld kunnen worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Steven52 op 15-01-2022 17:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:01
Tussen deze consoles kiezen lijkt me vooral afhankelijk van:

Spelen vrienden al in een ecosysteem
Heb je lol van game pass model bij Xbox vanwege spelen op pc of in de cloud
Heb je speciale interesse in bepaalde exclusives
Vind je één van de controllers prettiger dan de andere

Wennen aan het spelen met controller zal met beide systemen in 1 à 2 uurtjes wel lukken dunkt me

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Welke games wil je spelen?
Wil je per se de exclusives van Playstation, dan zou ik daar voor gaan.

Wil je juist in een klap toegang tot een grote library, dan zou ik een Series S/X halen met een GamePass abbo.

Qua specs doen ze weinig voor elkaar onder, al zou de Series X een minimaal tikkeltje sneller zijn. De Series S is wat minder snel maar een prima 1080/1440P machine. Ook een stuk goedkoper en beter verkrijgbaar.

Van alle consoles is de PS5 het lastigste te krijgen denk ik op dit moment.

Qua uiterlijk is het een kwestie van smaak, de Series S is klein en elegant, de Series X en PS5 zijn beide vrij groot en passen vaak niet in je tv meubel.

Heb zelf een Series X met Gamepass en ben uitermate tevreden. Maar bij PS5 komt bijv binnenkort Horizon Forbidden West uit en Gran Turismo 7, dat zijn toffe games die (helaas voor mij) Playstation exclusives zijn.

Belangrijkste is denk ik om te kijken naar een antwoord op bovenstaande vragen om te zien welk ecosysteem het beste bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
psych schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:29:
Tussen deze consoles kiezen lijkt me vooral afhankelijk van:

Spelen vrienden al in een ecosysteem
Heb je lol van game pass model bij Xbox vanwege spelen op pc of in de cloud
Heb je speciale interesse in bepaalde exclusives
Vind je één van de controllers prettiger dan de andere

Wennen aan het spelen met controller zal met beide systemen in 1 à 2 uurtjes wel lukken dunkt me
Dat is dus een van de dingen waarvan ik niet weet wat het is. Game pass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:39
Steven52 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Dat is dus een van de dingen waarvan ik niet weet wat het is. Game pass.
Het is een abonnement voor 10 of 15 euro in de maand, afhankelijk van de variant. Daarmee kan je eigenlijk alle games van de Microsoft Game studio's meteen op dag 1 downloaden en spelen. Daarnaast zitten er nog een hele boel 3rd party games in. Ik geloof dat de teller nu staat op 100+.

Sony heeft de afgelopen 10 jaar eigenlijk kwa exclusives wel de betere papieren. Dus als je daar games tussen ziet zitten die je leuk vindt, dan is de ps5 een no brainer.

Kan je er later altijd nog een series s of series x bijkopen.

Kortom: het gaat erom wat je wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Bedankt voor de tips tot zover. Beide consoles hebben pro's en contra's begrijp ik. Dat maakt de keuze niet makkelijker.

Ik denk qua games eigenlijk vooral aan avontuur. En een schietspel ben ik ook niet vies van. Op een andere spelcomputer lang geleden weet ik nog dat ik toen al onder de indruk was van de graphics van bijvoorbeeld Zelda. Ik weet niet of dat spel voor deze consoles nog bestaat, of een variant daarop, maar die categorie trekt me wel aan. Maar bijvoorbeeld ook Fifa. Ben sowieso voetbalfan.

Ik doelde met mijn vraag over de behendigheid van de controller ook op of er bij games nog speluitleg zit welke knoppen welke functie hebben (en de joystick) of moet je dat zelf uitvogelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:01
Vaak zit er in een spel wel een uitleggende fase voor welke knoppen waarvoor dienen of via opties valt dit te achterhalen normaalgesproken.

Verder gelden er veel conventies zoals lopen met linker stick en kijken met rechterstick etcetera. Die mapping kom je echt wel uit.

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07:48
Steven52 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:25:
Bedankt voor de tips tot zover. Beide consoles hebben pro's en contra's begrijp ik. Dat maakt de keuze niet makkelijker.

Ik denk qua games eigenlijk vooral aan avontuur. En een schietspel ben ik ook niet vies van. Op een andere spelcomputer lang geleden weet ik nog dat ik toen al onder de indruk was van de graphics van bijvoorbeeld Zelda. Ik weet niet of dat spel voor deze consoles nog bestaat, of een variant daarop, maar die categorie trekt me wel aan. Maar bijvoorbeeld ook Fifa. Ben sowieso voetbalfan.

Ik doelde met mijn vraag over de behendigheid van de controller ook op of er bij games nog speluitleg zit welke knoppen welke functie hebben (en de joystick) of moet je dat zelf uitvogelen?
Als je avontuurspellen zoekt zou ik voor de Playstion gaan. Uncharted en The Last of Us zijn geweldige games (er zijn meerdere delen van beide) die exclusief op PS te spelen zijn. Tomb Raider heeft ook twee prachtige avonturen spellen maar die kun je op beide consoles spelen.

GamePass van Xbox is wel erg fijn. Er zitten 200 games ongeveer in due je via je abbonement speelt (zoals Netflix/Spotify). Als je weer wil wennen aan gamen met een controller en veel wil uitproberen voor lage kosten is het een uitstekende dienst. De Series S is daar overigens ook prima voor geschikt.

Succes met je keuze. Allebei de consoles zijn dikke prima. Dus je gaat er sowieso plezier uithalen. En zo niet, ze zijn zo slecht leverbaar dat je weinig tot geen verlies gaat lijden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Exactor it schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Als je avontuurspellen zoekt zou ik voor de Playstion gaan. Uncharted en The Last of Us zijn geweldige games (er zijn meerdere delen van beide) die exclusief op PS te spelen zijn. Tomb Raider heeft ook twee prachtige avonturen spellen maar die kun je op beide consoles spelen.

GamePass van Xbox is wel erg fijn. Er zitten 200 games ongeveer in due je via je abbonement speelt (zoals Netflix/Spotify). Als je weer wil wennen aan gamen met een controller en veel wil uitproberen voor lage kosten is het een uitstekende dienst. De Series S is daar overigens ook prima voor geschikt.

Succes met je keuze. Allebei de consoles zijn dikke prima. Dus je gaat er sowieso plezier uithalen. En zo niet, ze zijn zo slecht leverbaar dat je weinig tot geen verlies gaat lijden. :+
Dank je wel voor de informatie. Hoe komt het eigenlijk dat beiden zo slecht leverbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:13
Steven52 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Dank je wel voor de informatie. Hoe komt het eigenlijk dat beiden zo slecht leverbaar zijn?
chip tekort, pas vanaf 2023 zeggen ze normaal leverbaar in de winkels.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Exactor it schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Om dit aan te vullen. Zowel Playstation als Xbox vereisen voor het overgrote deel van de spellen die je online (Multiplayer) zou willen spelen een abbonement. Dit is Xbox Game Pass en Playstation Plus. Bij beide abbonementen krijg je o.a. beschikking over een collectie van games uit de huidige en vorige generatie die je "gratis" kunt spelen terwijl je abbonement actief is. Ze werken echter allebei net anders.

Mocht je actief op zoek gaan er zijn twee topics op tweakers die je daarbij kunnen helpen.
Xbox S/X
Playstation 5

[ Voor 7% gewijzigd door Lukin op 16-01-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:29
Steven52 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:24:
Mijn vraag

Ik overweeg de aanschaf van een Xbox series x of een Ps5. Nu heb ik al heel lang geen gameconsole gehad en games gespeeld. Het laatst was denk ik 15 jaar geleden met een Ps2. Heel lang geleden dus. Een enorme wereld van verschil met de consoles en games van nu.

Welke van de Xbox series x of de Ps5 zouden jullie adviseren? En waarom ? Ik ben 57 maar jong van geest. Maar ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre de functionaliteit van controllers is veranderd in de jaren. En welke games kan ik dan het best mee beginnen om het gevoel weer te krijgen met een controller, die dus niet zo ingewikkeld zijn om te spelen en de controller te bedienen.

Graag jullie advies.
Ik had had zelfde probleem 50+, ook jaren niet gespeeld.
Ben gewoon begonnen om Youtube af te struinen en te kijken wat games er zijn, en welke mij aanspreken qua gameplay, en dan zien op welk platform ze te spelen zijn,
Daarna te kijken welke games komen er aan volgende jaren, die ik graag zou willen spelen.

aan de hand daarvan ben ik gegaan voor de X-Box met gamepass.
veel games om te proberen voor weinig, en je kan na een maandje of meer testen eventueel opzeggen, en dan alleen games kopen om te spelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Een paar jaar geleden zou het merendeel zonder twijfel een PS4 hebben aangeraden, ook voor mensen die ‘nieuw’ instappen. De Xbox One was gewoon niet al te best.

Inmiddels is de situatie anders. Als je geen geschiedenis of nostalgie hebt richting Sony zou ik zonder twijfel een Xbox aanraden. Of je dan een Series S of Series X neemt is afhankelijk van je budget en of je geduld wil hebben. De Series S is zonder problemen verkrijgbaar maar met de Series X is dat wel anders. Ik heb wel het idee dat de Series X beter verkrijgbaar is dan de PS5. Nederland is nogal vanuit de geschiedenis een Playstation land (al vanuit de tijd dat Philips met Sony samenwerkte aan de originele Playstation) en de Xbox heeft het hier altijd wat lastiger gehad. De PS5 is dus een beetje een unicorn in Nederland door de populariteit. Maar de ‘waar voor je geld’ factor heeft het wat mij betreft totaal niet in vergelijking met een Xbox.

Zelf ben ik juist overgestapt van de PS4 naar een Series X en hoewel ik initieel het idee had van ‘Oei heb ik de juiste keuze gemaakt’ ben ik inmiddels zeer blij met mijn keuze. Zo erg zelfs dat ik de Playstation totaal niet meer mis. De variatie in games van Microsoft vind ik persoonlijk veel beter dan bij Sony (bij Sony is alles een 3rd person adventure of Gran Turismo). De output van Microsoft is ook hoger dan bij Sony en je krijgt meer waar voor je geld met Gamepass tegenover Playstation Plus.

Wel iets om rekening mee te houden waar ik even van schrok de eerste keer: Playstation is door zijn geschiedenis in Nederland iets meer embedded. Je kan dus gewoon met iDeal betalen voor letterlijk alles.

Bij de Xbox Store kan je alle abonnementen (Gamepass maar ook MMO abonnementen) via iDeal en Automatische Incasso laten lopen maar games kopen (die niet onder Gamepass vallen uiteraard) met iDeal gaat niet. Heel apart. Ook het tegoed aanvullen met iDeal gaat niet. Je moet dan of een Creditcard of PayPal hebben (dat je wel weer kan koppelen aan een Nederlandse bankrekening) of gebruik maken van Giftcards. Gelukkig zijn de Giftcards (tot 75 euro) goed verkrijgbaar via allerlei Nederlandse webshops (ik heb goede ervaringen met Primera die binnen 5 minuten kan leveren).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 16-01-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Ik heb beide staan, en mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de Xbox Series X. Dat in combinatie met Gamepass werkt gewoon allemaal erg goed en er is altijd wel wat te spelen.

Maar links of rechtsom, met beide heb je geen verkeerde keuze. Het zijn beide top apparaten welke je nog veel gameplezier zullen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven52
Heel erg fijn jullie reacties. Ben ik erg blij mee. Met uitgebreide toelichtingen.

Mijn insteek is eigenlijk om eerst 'stand alone ' spellen te spelen om het gevoel terug te krijgen met de behendigheid van de controller want dat zal wel nodig zijn. Multi player kan naderhand altijd nog. Is een abonnement dan ook nodig/aan te bevelen of kan ik dan beter eerst een paar games kopen en zo ja welke bijvoorbeeld?

Afgaand op jullie reacties lijkt de Xbox series x toch iets meer favoriet. Ik zie een aantal mooie reacties, daarom vind ik het jammer om er een als beste te markeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Steven52 op 16-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:59
Misschien goed om in je overweging mee te nemen is dat er ook een tegenhanger voor gamepass op de playstation aankomt.

Sony is naar verluidt van plan om een eigen Xbox Game Pass-equivalent voor PlayStation uit te brengen. Het abonnement onder codenaam Spartacus geeft klanten net als bij de Xbox Game Pass onbeperkt toegang tot een catalogus van videogames.

nieuws: Bloomberg: Sony wil eigen Xbox Game Pass-tegenhanger voor PlayStation...

[ Voor 61% gewijzigd door TechFox op 17-01-2022 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Steven52 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:12:
Heel erg fijn jullie reacties. Ben ik erg blij mee. Met uitgebreide toelichtingen.

Mijn insteek is eigenlijk om eerst 'stand alone ' spellen te spelen om het gevoel terug te krijgen met de behendigheid van de controller want dat zal wel nodig zijn. Multi player kan naderhand altijd nog. Is een abonnement dan ook nodig/aan te bevelen of kan ik dan beter eerst een paar games kopen en zo ja welke bijvoorbeeld?

Afgaand op jullie reacties lijkt de Xbox series x toch iets meer favoriet. Ik zie een aantal mooie reacties, daarom vind ik het jammer om er een als beste te markeren.
Beide systemen hebben hun voor- en nadelen. Ik heb beide sinds dag 1. Tot nu toe staat de Xbox voornamenlijk stof te happen. Playstation heeft namelijk (in mijn ogen) niet alleen nu maar ook tijdens de vorige generatie de betere exclusieve spellen. Dat zijn de spellen die je alleen op de playstation kan spelen / kopen. Daar zal ik de toekomst mogelijk verandering komen nu microsoft veel studio's gekocht heeft en game pass geintroduceerd heeft maar dat scenario is nog enkele jaren ver weg.

Werelendwijd is Playstation de meest gekochte console met zo'n 50% meer. Nederland is altijd al een playstation land geweest dus daar zullen de verhoudingen nog schever zijn.

Beide consoles bieden een top ervaring of je nu start of al jaren gamed. Wat ze onderscheiden zijn de spellen die je kan spelen. Dat is het belangrijkste wat je zal moeten bepalen. Wat wil jij spelen en wat vindt jij leuk.

Wat betreft het leren van omgaan met een controller. Playstation heeft een nieuwe controller uitgebracht met de PS5. Daar hebben ze een spel voor gemaakt om je bekend te laten raken met wat die kan. Astroworld. Die krijg je gratis bij de PS5.

Als je weet welke genres je leukt vindt dan kan je op metacritic gaan kijken welke het best beoordeeld worden en dat als uitgangspunt nemen. Hieronder de link naar de ps4 games. Je kan het filter aanpassen voor elke console generatie.

https://www.metacritic.co...e/available/ps4/metascore

[ Voor 16% gewijzigd door Lukin op 16-01-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Lukin schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen. Ik heb beide sinds dag 1. Tot nu toe staat de Xbox voornamenlijk stof te happen. Playstation heeft namelijk (in mijn ogen) niet alleen nu maar ook tijdens de vorige generatie de betere exclusieve spellen. Dat zijn de spellen die je alleen op de playstation kan spelen / kopen. Daar zal ik de toekomst mogelijk verandering komen nu microsoft veel studio's gekocht heeft en game pass geintroduceerd heeft maar dat scenario is nog enkele jaren ver weg.

Werelendwijd is Playstation de meest gekochte console met zo'n 50% meer. Nederland is altijd al een playstation land geweest dus daar zullen de verhoudingen nog schever zijn.

Beide consoles bieden een top ervaring of je nu start of al jaren gamed. Wat ze onderscheiden zijn de spellen die je kan spelen. Dat is het belangrijkste wat je zal moeten bepalen. Wat wil jij spelen en wat vindt jij leuk.

Wat betreft het leren van omgaan met een controller. Playstation heeft een nieuwe controller uitgebracht met de PS5. Daar hebben ze een spel voor gemaakt om je bekend te laten raken met wat die kan. Astroworld. Die krijg je gratis bij de PS5.

Als je weet welke genres je leukt vindt dan kan je op metacritic gaan kijken welke het best beoordeeld worden en dat als uitgangspunt nemen. Hieronder de link naar de ps4 games. Je kan het filter aanpassen voor elke console generatie.

https://www.metacritic.co...e/available/ps4/metascore
Dank je Lukin. Het maakt de keuze er niet makkelijker op maar ook dit is waardevolle informatie.

Zoals ik al eerder aangaf, mij lijkt Fifa sowieso erg leuk als voetbal fan maar een mooi schietspel en avontuur met bijvoorbeeld puzzels oplossen lijkt me ook erg leuk. Ik heb me nog niet in spellen verdiept maar het ziet er naar uit dat ik dat beter wel kan doen om ook een betere keuze voor een console te kunnen maken. Ik zal eens naar de links kijken, waarvoor dank.

Zijn er momenteel ook nog spellen die qua stijl en strategie wat weg hebben van Zelda? Ik weet dat dat van Wii is maar ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Heb je in je kenissenkring niet iemand met een xbox of ps5 zodat je daar even kan bekijken wat lekker speelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Toerq schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:08:
Heb je in je kenissenkring niet iemand met een xbox of ps5 zodat je daar even kan bekijken wat lekker speelt
Nee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07:48
Steven52 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Dank je Lukin. Het maakt de keuze er niet makkelijker op maar ook dit is waardevolle informatie.

Zoals ik al eerder aangaf, mij lijkt Fifa sowieso erg leuk als voetbal fan maar een mooi schietspel en avontuur met bijvoorbeeld puzzels oplossen lijkt me ook erg leuk. Ik heb me nog niet in spellen verdiept maar het ziet er naar uit dat ik dat beter wel kan doen om ook een betere keuze voor een console te kunnen maken. Ik zal eens naar de links kijken, waarvoor dank.

Zijn er momenteel ook nog spellen die qua stijl en strategie wat weg hebben van Zelda? Ik weet dat dat van Wii is maar ter vergelijking.
Fifa zit via ea play in gamepass (xbox dus). Qua Zelda-achtig spellen is de meest recente, kwalitatief goede, Immortals Fenyx Rising. Die kun je op beide systemen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb vrienden met een ps5 en ik heb vrienden met een xbox series x. De ps5 vrienden zijn voornamelijk adventure liefhebbers die singleplayer rpg's spelen. De xbox spelers zijn meer multiplayer georiënteerde jongens.

Ik twijfel zelf ook, ben zelf ook totaal niet van de singleplayer spellen. Als ik bij vrienden naar die ps5 games zit te kijken gaat dat me allemaal veel te traag. Een soort "film on rails" noem ik het altijd.

Van origine ben ik een PC gamer met een competative geschiedenis. Veel Quake, Unreal Tournament, counterstrike gedaan.

Voor nu neig ik zelf naar de Xbox, maar niks is op voorraad, dus ik kan nog even twijfelen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:45
Leuk vraagstuk! Beide systemen hebben inderdaad hun voor- en nadelen zoals je gezien hebt. Persoonlijk ben ik na jaren PlayStation - inclusief PS5 - gespeeld te hebben nu overgestapt op Xbox, vanwege Game Pass. Geen seconde spijt van gehad :)

Het grote voordeel van Game Pass (voor mij) is dat je veel verschillende games kunt proberen en als je ze niet leuk vindt gewoon weer kunt verwijderen, zonder extra kosten. Als je lang niet gegamed hebt kan ik me voorstellen dat dit een ideale manier is om (opnieuw) te ontdekken wat je op dit moment leuk vindt: je smaak is wellicht ook veranderd t.o.v. wat je vroeger leuk vond. Zo ben ik nu volop bezig met Yakuza: Like a Dragon, een spel wat ik zonder GP waarschijnlijk nooit gespeeld had.

Wat je ook kunt doen is op YouTube eens kijken naar de vele ‘Best games on PS5’ en ‘Best games on Xbox Series X’ video’s, om te zien welke spellen je het meeste aanspreken.

En als je niet kunt kiezen ga je gewoon voor Nintendo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Mijn vraag

Graag jullie advies.
De keuze is simpel wat mij betreft. Als je al lang niet gegamed hebt is een Xbox met Gamepass de meest interessante optie. Dan heb je de keuze uit honderden games en kan je veel verschillende games spelen om erachter te komen wat je echt leuk vind. Als je heel graag third person action adventure games speelt dan zou ik een Playstation overwegen, als je een wat bredere smaak hebt of niet zo goed weet wat je zoekt dan is een Xbox een stuk interessanter.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 19-01-2022 18:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:59

HollovVpo1nt

I like gadgets

Mijn vraag

Graag jullie advies.
Ik heb sinds de de PS2/Xbox generatie alle Xbox en PS consoles aangeschaft. Ben nu ook een gelukkige bezitter van zowel Series X als PS5. Dat maakt mijn mening niet perse belangrijker dan die van iemand anders, maar hopelijk heeft het waarde voor je. Here goes.

(1) Technisch: Als ik de Series X en PS5 als apparaten met elkaar vergelijk, dat liggen ze heel dicht bij elkaar. Ja, de Series X is op papier net wat krachtiger. Als je er in geïnteresseerd bent dan kun je video'ss van Digital Foundry bekijken om de technische verschillen tussen Series X en PS5 games te zien. In de meeste gevallen zal de Series X een verwaarloosbare hoeveelheid pixels meer renderen dan PS5, tegen een verwaarloosbare prijs in framerate (1,2 fps lager). Technische argumenten om voor het een of de ander te gaan kan ik momenteel niet bedenken.
Series X voordeel: krachtiger
PS5 voordeel: Heeft een M.2 SSD poort voor geheugenuitbreiding, t.o.v. een niet-standaard oplossing van Series X.

(2) Formfactor: Beiden PS5 en Series X hebben een bijzondere vorm. De PS5 heeft een aanzienlijke aanwezigheid in een ruimte, een stuk meer dan de Series X, en zal lastiger bij een gemiddeld interieur te matchen zijn. Series X heeft op zijn beurt een meer 'simpele' vorm, vaan de 3D-dimensies maken hem ook niet een standaard console.

(3) Controller: De Series X heeft nagenoeg dezelfde controller als de Xbox One. Het is een goede controller. De PS5 daarentegen heeft een iets geavanceerdere controller met adaptive triggers. Dat kan in sommig games een aardige toevoeging zijn. Beiden liggen super goed in de hand.
Microsoft heeft lof geuit voor de DualSense controller, ik sluit niet uit dat zij de DualSense functionaliteiten in een volgende versie van de controller verwerken.

(4) Games: Series X en PS5 delen een grote hoeveelheid aan games. Waar ze van elkaar verschillen is hun in-house studios en de games die zij maken. Als er echt game reeksen zijn die jij graag wilt spelen en die alleen door Sony gemaakt/uitgegeven worden, dan is dat een belangrijk argument. Wat denk ik goed is om te weten is dat de in-house studios van Microsoft gigantisch gegroeid zijn in aantal en kwaliteit in de afgelopen jaren, waarbij ze grote uitgevers als Bethesda gekocht hebben en nu ook het proces van overname van Activision Blizzard gestart hebben. Dat betekent zeker niet dat de games die deze studios maakten alleen voor Xbox beschikbaar zullen zijn, maar ze zullen Xbox gamers op zijn minds een preferente behandeling geven.

(5)Diensten/ Ecosysteem: Dit is voor mij persoonlijk het aller belangrijkste argument. De vergelijking tussen consoles anno 2022 is niet meer hetzelfde als in voorgaande generaties. In voorgaande generaties zou ik alleen de bovengenoemde punten vergeleken hebben en onderaan de streep een keuze maken. Waar Microsoft sinds een jaar of 4 enorm veel inzet heeft getoond is de 'digital preservation'. Zij hebben mij als geen ander vertrouwen gegeven dat de games die ik aanschaf met mij mee verhuizen naar toekomstige generaties en er ook beter op worden. Microsoft heeft hun best gedaan om zo veel mogelijk games van de Xbox 360 generatie - en zelfs de Xbox Original generatie - speelbaar te maken op de nieuwste generatie Xboxen. Maar, ze zijn nog een stapje verder gegaan. Die games zijn niet alleen speelbaar, maar ook significant grafisch geupdate. En nog het mooiste: zonder additionele kosten. Er is een niet te verwaarlozen hoeveelheid aan oudere Xbox titels die absoluut niet onder doen voor remasters, waarbij Sony ervoor gekozen heeft om remasters uit te brengen en daar geld voor te vragen, ook wanneer je die games al bezit. Als in Ninja Gaiden uit het Xbox tijdperk op mijn Series X speel, dan is die in 4k. Gratis upgrade.
Het Ecosysteem van Xbox vind ik ook veel fijner. Ik heb in de woonkamer een Series X en in mijn kantoor een Xbox One X, aangesloten op een monitor. Het voelt als een en dezelfde consoles, mijn gegevens worden naadloos gesynchroniseerd.

Wat mij ook meer vertrouwen geeft in het Xbox ecosysteem is de commitment van Microsoft om games die je eenmaal aanschaft in het Xbox ecosysteem beschikbaar zijn op andere Xbox platform: het Play Anywhere initiatief. Lang niet alle games ondersteunen het, maar het idee is top: je koopt een spel op de Xbox en je kunt het zonder additionele kosten spelen op de PC.

Smart Delivery: In het begin van de generatie werd Microsoft uitgelachen met hun 'smart delivery' marketing. Nu wordt ineens duidelijk wat daar de meerwaarde van is. Als jij een spel koopt in het Xbox ecosysteem zal die in de meeste gevallen Smart Delivery ondersteunen, wat betekent dat jij altijd de beste versie van het spel zult spelen: Op de One X zul je de One X versie van het spel krijgen, op de Series X de Series X versie. * knip * feitelijke onjuistheden, sneren

Tot slot: GamePass, de Netflix van games. HEt aanbod van GamePass groeit. GamePAss zelf is niet zo zeer waarom ik abonnee ben, maar het feit dat Microsoft besloten heeft om alle games die zij zelf produceren op de dag van release beschikbaar te stellen op GamePass. Dat vind ik een enorme plus.

Conclusie: op basis van de diensten/het ecosysteem aspect anno 2022 zou ik kiezen voor de Series X, als jij geen sterke mening hebt over de punten 1 t/m 4.

[ Voor 1% gewijzigd door Geronimous op 25-01-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
HollovVpo1nt schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:09:
[...]

Ik heb sinds de de PS2/Xbox generatie alle Xbox en PS consoles aangeschaft. Ben nu ook een gelukkige bezitter van zowel Series X als PS5. Dat maakt mijn mening niet perse belangrijker dan die van iemand anders, maar hopelijk heeft het waarde voor je. Here goes.

(1) Technisch: Als ik de Series X en PS5 als apparaten met elkaar vergelijk, dat liggen ze heel dicht bij elkaar. Ja, de Series X is op papier net wat krachtiger. Als je er in geïnteresseerd bent dan kun je video'ss van Digital Foundry bekijken om de technische verschillen tussen Series X en PS5 games te zien. In de meeste gevallen zal de Series X een verwaarloosbare hoeveelheid pixels meer renderen dan PS5, tegen een verwaarloosbare prijs in framerate (1,2 fps lager). Technische argumenten om voor het een of de ander te gaan kan ik momenteel niet bedenken.
Series X voordeel: krachtiger
PS5 voordeel: Heeft een M.2 SSD poort voor geheugenuitbreiding, t.o.v. een niet-standaard oplossing van Series X.

(2) Formfactor: Beiden PS5 en Series X hebben een bijzondere vorm. De PS5 heeft een aanzienlijke aanwezigheid in een ruimte, een stuk meer dan de Series X, en zal lastiger bij een gemiddeld interieur te matchen zijn. Series X heeft op zijn beurt een meer 'simpele' vorm, vaan de 3D-dimensies maken hem ook niet een standaard console.

(3) Controller: De Series X heeft nagenoeg dezelfde controller als de Xbox One. Het is een goede controller. De PS5 daarentegen heeft een iets geavanceerdere controller met adaptive triggers. Dat kan in sommig games een aardige toevoeging zijn. Beiden liggen super goed in de hand.
Microsoft heeft lof geuit voor de DualSense controller, ik sluit niet uit dat zij de DualSense functionaliteiten in een volgende versie van de controller verwerken.

(4) Games: Series X en PS5 delen een grote hoeveelheid aan games. Waar ze van elkaar verschillen is hun in-house studios en de games die zij maken. Als er echt game reeksen zijn die jij graag wilt spelen en die alleen door Sony gemaakt/uitgegeven worden, dan is dat een belangrijk argument. Wat denk ik goed is om te weten is dat de in-house studios van Microsoft gigantisch gegroeid zijn in aantal en kwaliteit in de afgelopen jaren, waarbij ze grote uitgevers als Bethesda gekocht hebben en nu ook het proces van overname van Activision Blizzard gestart hebben. Dat betekent zeker niet dat de games die deze studios maakten alleen voor Xbox beschikbaar zullen zijn, maar ze zullen Xbox gamers op zijn minds een preferente behandeling geven.

(5)Diensten/ Ecosysteem: Dit is voor mij persoonlijk het aller belangrijkste argument. De vergelijking tussen consoles anno 2022 is niet meer hetzelfde als in voorgaande generaties. In voorgaande generaties zou ik alleen de bovengenoemde punten vergeleken hebben en onderaan de streep een keuze maken. Waar Microsoft sinds een jaar of 4 enorm veel inzet heeft getoond is de 'digital preservation'. Zij hebben mij als geen ander vertrouwen gegeven dat de games die ik aanschaf met mij mee verhuizen naar toekomstige generaties en er ook beter op worden. Microsoft heeft hun best gedaan om zo veel mogelijk games van de Xbox 360 generatie - en zelfs de Xbox Original generatie - speelbaar te maken op de nieuwste generatie Xboxen. Maar, ze zijn nog een stapje verder gegaan. Die games zijn niet alleen speelbaar, maar ook significant grafisch geupdate. En nog het mooiste: zonder additionele kosten. Er is een niet te verwaarlozen hoeveelheid aan oudere Xbox titels die absoluut niet onder doen voor remasters, waarbij Sony ervoor gekozen heeft om remasters uit te brengen en daar geld voor te vragen, ook wanneer je die games al bezit. Als in Ninja Gaiden uit het Xbox tijdperk op mijn Series X speel, dan is die in 4k. Gratis upgrade.
Het Ecosysteem van Xbox vind ik ook veel fijner. Ik heb in de woonkamer een Series X en in mijn kantoor een Xbox One X, aangesloten op een monitor. Het voelt als een en dezelfde consoles, mijn gegevens worden naadloos gesynchroniseerd.

Wat mij ook meer vertrouwen geeft in het Xbox ecosysteem is de commitment van Microsoft om games die je eenmaal aanschaft in het Xbox ecosysteem beschikbaar zijn op andere Xbox platform: het Play Anywhere initiatief. Lang niet alle games ondersteunen het, maar het idee is top: je koopt een spel op de Xbox en je kunt het zonder additionele kosten spelen op de PC.

Smart Delivery: In het begin van de generatie werd Microsoft uitgelachen met hun 'smart delivery' marketing. Nu wordt ineens duidelijk wat daar de meerwaarde van is. Als jij een spel koopt in het Xbox ecosysteem zal die in de meeste gevallen Smart Delivery ondersteunen, wat betekent dat jij altijd de beste versie van het spel zult spelen: Op de One X zul je de One X versie van het spel krijgen, op de Series X de Series X versie. Klinkt misschien 'normaal', maar Sony rekent geld als jij een PS4 spel bezit, en jij de PS5 versie van dat spel wilt downloaden.

Tot slot: GamePass, de Netflix van games. HEt aanbod van GamePass groeit. GamePAss zelf is niet zo zeer waarom ik abonnee ben, maar het feit dat Microsoft besloten heeft om alle games die zij zelf produceren op de dag van release beschikbaar te stellen op GamePass. Dat vind ik een enorme plus.

Conclusie: op basis van de diensten/het ecosysteem aspect anno 2022 zou ik kiezen voor de Series X, als jij geen sterke mening hebt over de punten 1 t/m 4.
Mijn grote dank voor deze complete analyse en vergelijking tussen de twee consoles. Het geeft mij de indruk dat je heel goed weet waar je het over hebt. En ook voor anderen kan het verhelderend zijn.

Even voor mijn beeldvorming. Hoe groot is een PS5 eigenlijk? En een Xbox series x? Qua kleur maakt het voor mij niet zoveel uit want mijn homecinema set inclusief boxen is zwart en mijn muren en plafonds zijn wit. Meubels bruin dus in dat opzicht zouden ze allebei kunnen. Maar jij adviseert uiteindelijk op basis van je eigen onderbouwde bevindingen dus de Xbox series x. Die is dacht ik toevallig ook wat goedkoper maar dat is voor mij niet doorslaggevend. Een console moet voor zover mogelijk ook 'future proof' zijn. Dus ook op bepaalde ontwikkelingen ingesteld. Wellicht ga ik hem nog veel meer gebruiken als ik met pensioen ben, al duurt dat nog wel een tijdje en wil ik tegen die tijd wellicht nog een keer met de tijd mee.

Je uitleg komt op mij niet alleen over als zeer uitgebreid maar ook heel goed beargumenteerd. Dat is erg fijn.

Waar ik nog niet uit ben is wel of niet van begin af aan de game pass. Ik gaf eerder al aan dat ik nu weer een betrekkelijke leek ben op game gebied omdat ik al zo lang geen console heb gehad. Dus een van deze twee zal inclusief games echt wel weer even wennen zijn (in de positieve zin van het woord). Maar liefst krijg ik eerst de behendigheid met de controller weer onder de knie. Kan ik dan niet beter eerst een paar spellen kopen die je ook alleen kan spelen?

Nogmaals dank voor je uitgebreide informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
Steven52 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:17:
[...]

Mijn grote dank voor deze complete analyse en vergelijking tussen de twee consoles. Het geeft mij de indruk dat je heel goed weet waar je het over hebt. En ook voor anderen kan het verhelderend zijn.

Even voor mijn beeldvorming. Hoe groot is een PS5 eigenlijk? En een Xbox series x? Qua kleur maakt het voor mij niet zoveel uit want mijn homecinema set inclusief boxen is zwart en mijn muren en plafonds zijn wit. Meubels bruin dus in dat opzicht zouden ze allebei kunnen. Maar jij adviseert uiteindelijk op basis van je eigen onderbouwde bevindingen dus de Xbox series x. Die is dacht ik toevallig ook wat goedkoper maar dat is voor mij niet doorslaggevend. Een console moet voor zover mogelijk ook 'future proof' zijn. Dus ook op bepaalde ontwikkelingen ingesteld. Wellicht ga ik hem nog veel meer gebruiken als ik met pensioen ben, al duurt dat nog wel een tijdje en wil ik tegen die tijd wellicht nog een keer met de tijd mee.

Je uitleg komt op mij niet alleen over als zeer uitgebreid maar ook heel goed beargumenteerd. Dat is erg fijn.

Waar ik nog niet uit ben is wel of niet van begin af aan de game pass. Ik gaf eerder al aan dat ik nu weer een betrekkelijke leek ben op game gebied omdat ik al zo lang geen console heb gehad. Dus een van deze twee zal inclusief games echt wel weer even wennen zijn (in de positieve zin van het woord). Maar liefst krijg ik eerst de behendigheid met de controller weer onder de knie. Kan ik dan niet beter eerst een paar spellen kopen die je ook alleen kan spelen?

Gamepass heeft een gross van single player games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:22
Misschien een rare vraag, maar waarom geen Switch? Met een Switch en Zelda Breath of the Wild ben je wel een paar maanden zoet denk ik. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Timothy3000 op 20-01-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 21:02

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik heb de afgelopen jaren alle 3 de consoles gehad (switch, playstation 5 en xbox series X)
Als je inderdaad zo'n 10+ jaar niet gegamed hebt kan je echt bijna geen miskoop doen, de enige die ik afraad is de switch (De enige die ik weer verkocht heb). Maar zelfs die zou je lang zat zoet mee zijn. Jammer van de "nintendo kwaaltjes" die erop zitten

Allebei de consoles spelen vlekkenloos de games van de vorige generatie dus je hebt bij allebei al een catalogus van 100+ goede spellen die precies in je straatje zitten en erg goedkoop/gratis beschikbaar zijn.
Bij xbox heb je gamepass inderdaad.
Bij ps5 heb je als je een PS plus lidmaadschap hebt (een beetje de gamepass van playstation) een hele rits aan games die je gelijk gratis erbij krijgt.
Dit zijn ze op het moment iig, en daar komen dus dan elke maand een 3 a 4tal bij zolang je abbonement loopt:

Batman: Arkham Knight
Battlefield 1
Bloodborne
Call of Duty Black Ops III Zombies Chronicles
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
Days Gone
Detroit: Become Human
Fallout 4
Final Fantasy XV
God of War
inFAMOUS: Second Son
The Last Guardian
The Last of Us Remastered
Monster Hunter: World
Mortal Kombat X
Persona 5
Ratchet & Clank
Resident Evil 7: Biohazard
Uncharted 4: A Thief's End
Until Dawn

Als je daar 3 van kiest ben je zo 100+ uur verder.

Lang verhaal kort: xbox of playstation, je zit met beide goed.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
Denko schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:39:
Ik heb de afgelopen jaren alle 3 de consoles gehad (switch, playstation 5 en xbox series X)
Als je inderdaad zo'n 10+ jaar niet gegamed hebt kan je echt bijna geen miskoop doen, de enige die ik afraad is de switch (De enige die ik weer verkocht heb). Maar zelfs die zou je lang zat zoet mee zijn. Jammer van de "nintendo kwaaltjes" die erop zitten.
Waarom raad je de Switch af als ik vragen mag? En over welke Nintendo kwaaltjes heb je het?

Voor iemand die op zoek is naar Zelda achtige games zou ik namelijk juist de console met Zelda games aanraden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Timothy3000 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Waarom raad je de Switch af als ik vragen mag? En over welke Nintendo kwaaltjes heb je het?

Voor iemand die op zoek is naar Zelda achtige games zou ik namelijk juist de console met Zelda games aanraden. :)
Even los van het feit dat we het over een banaan hebben in een topic waarin de persoon vraagt of die liever een appel of peer kan nemen;
Hij geeft netjes aan dat hij single player adventures leuk vind. Alle 3 de consoles hebben daar bergen van. Zelde is een topspel, maar daar zou ik het zeker niet van af laten hangen alleen daarvan. PS heeft uncharted, xbox heeft halo en bergen adventure games.
En iemand die wel precies weet welke versie van HDMI versie, resolutie en refresh rate hij heeft en niet weet of er uberhaupt nog zelda achtige games gemaakt worden heeft naar mijn mening meer aan een ps/xbox dan aan een switch.

Kwa nintendo kwaaltjes. Degene dit ik heb meegemaakt waren iig:
- Minste graphics
- Slechtste online (met een ruime marge)
- 2 paar joycons die kapot gaan binnen het jaar
- 1 pro controller die 3x terug moest voor een dpad met ghost imputs
- Minste backwards compatibility (extra belangrijk voor iemand die 10+ jaar niet gegamed heeft)
- Je krijgt het minste waar voor je geld kwa games. Games blijven het langst duur en vaak ook de slechtste versie als je multi-platform games hebt.

Het lijkt me voor OP gewoon geen goede fit, want ik heb iig nergens gelezen dat hij perse een console wil meenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:59

HollovVpo1nt

I like gadgets

Steven52 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:17:
[...]

Graag gedaan :).
Wat grootte/formaat betreft, mijn setup is wat lastig te fotograferen, in deze reportage van The Verge zie je goed de grootteverschillen:
https://www.theverge.com/...-xbox-series-x-comparison

Hierbij de dimensies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KGZia6UIlLZBOg23bBlvasdAfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F6d6cRWIHgQu4f0lR0elNZef.png?f=fotoalbum_large

Hier allebei afgebeeld in één setup, naast een 65 inch tv:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/j3g4e6hoab061.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=ed2f3bbd1dbd66aa74f53714aa3b67c58269cab8

* knip * oud stokpaardje

Maar future proof is mijn inziens dus vooral het mee kunnen verhuizen van je game aankopen naar toekomstige generaties en ze in de toekomst beter ervaren dat hoe ze nu zijn. Daar heeft Microsoft absoluut aangetoond dat ze hun concurrentie ver voor zijn * knip * sneren

Wat @Denko ook terecht aankaart is de online service. Voor online multiplayer heb je een abonnement nodig bij zowel Xbox (Xbox Live Gold) als bij PlayStation (PS+). Free-to-play multiplayer games heb je op beiden consoles geen abonnement nodig. Denk Fortnite, CoD Warzone etc. Bij beide diensten krijg je 'gratis' games maandelijks. Ik moet zeggen, GamePass buiten beschouwing latende, dat de maandelijke games van PS+ van net iets hogere klasse zijn bij Xbox Live Gold, maar het ontloopt elkaar niet veel.

Terug komend op GamePass, het bevat absoluut single player games en is zeker niet alleen bedoeld voor online multiplayer games. Als je hebt hebt over future proof, dan zul je bij Xbox als GamePass abonnee wel verwend worden. Dat is de optelsom van twee redenen:
1. De Xbox first party is enorm gegroeid en groeiende.
2. Alle Xbox first party (door Xbox ontwikkelde) games zullen op de dag van release beschikbaar zijn op GamePass.

Bethesda is onderdeel van Microsoft en binnenkort waarschijnlijk ook Activision. Dat is echt een serieus aantal games en kwaliteit . Microsoft heeft momenteel kwalitatief zeer hoog aangeschreven studios die singleplayer games ontwikkelen. Je hoeft je daar echt geen zorgen om te maken.

* knip * sneerOok Sony heeft uitstekende studios in huis voor single player avonturen (Guerilla, Naughty Dog, Insomniac, Sony Santa Monica) etc. Mijn bescheiden mening is wel dat de studios die Microsoft in huis heeft wel een grotere diversiteit aan single player games maken, met betrekking tot genre.

Dit zijn de studios van Microsoft Game Studion:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_L5qwYHR_gzsdyadaFVUw-zQJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bf5Emsthz4M9vPUQ269r4SV3.jpg?f=fotoalbum_large

En al deze studios hebben meerdere games in ontwikkeling. En alle toekomstige games van al deze studios zullen dus gewoon op dag van release op GamePass speelbaar zijn. Soms kan ik er met mijn hoofd niet bij wat een top deal dat is.

Wat ook benoemd moet worden: Marvel lijkt in Sony een partner te zien om bepaalde Marvel gerelateerde games te ontwikkelen. Games als Avengers en Guardians of the Galaxy zijn multiplatform, maar Spider-man bijvoorbeeld is alleen voor de PlayStation. Ook een aangekondigd Wolverine spel zal alleen op PlayStation uit komen. Om de keuze nog maar eens lastiger te maken :).

[ Voor 19% gewijzigd door Geronimous op 25-01-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
Thanks voor de reply Denko. En terecht punt over de online service.

OP vroeg een aantal keer om Zelda achtige games, vandaar de vraag waarom hij niet gewoon voor een Switch zou kiezen. Niet zo'n heel gekke vraag toch? ;) (voor mijn gevoel is, voor iemand die op zoek is naar adventure of puzzelgames, de Switch sowieso dé console. Het is ook een goede instapconsole voor iemand die jaren niet gegamed heeft).

Wel jammer om te lezen dat je zoveel pech met de joycons en pro controller hebt gehad. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Timothy3000 op 20-01-2022 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb zelf voor de Xbox gekozen. Primair voor Game Pass. Voor ~80 euro heb je 3 jaar toegang tot een bizar goed aanbod van games. Dat is ongeëvenaard hoeveel waarde het toevoegt.

Voor de rest zijn het beide fantastische apparaten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven52
Ik denk dat ik wel genoeg weet met veel dank voor alle informatie en tips. Heel erg verhelderend. Nog afgezien van de leverbaarheid, want dat zal nog wel een dingetje worden, neig ik alles overziend naar een Xbox series x. Niet omdat die wat goedkoper is want ik wil gewoon een kwalitatief goede console maar vanwege de uitgebreide keuze inclusief upgrade van games, ik vermoed omdat die ook iets kleiner is.

Ik kan er niet een beste antwoord uit pikken omdat ik er heel veel waardevol vind dus dat geldt eigenlijk zo ongeveer voor alle reacties. Heel fijn dat meedenken waarvoor mijn hartelijke dank. Ik zal mij hier terug melden als ik er een heb bemachtigd en mijn eerste ervaringen delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je zou ook naar de Series S kunnen kijken. Die draait dezelfde games, alleen in een lagere resolutie, maar dat is echt dik prima. Heb hem hier staan (met Gamepass) naast een PS5 en het is echt niet dat die Series S storend slechtere kwaliteit biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Timothy3000 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:15:
Thanks voor de reply Denko. En terecht punt over de online service.

OP vroeg een aantal keer om Zelda achtige games, vandaar de vraag waarom hij niet gewoon voor een Switch zou kiezen. Niet zo'n heel gekke vraag toch? ;) (voor mijn gevoel is, voor iemand die op zoek is naar adventure of puzzelgames, de Switch sowieso dé console. Het is ook een goede instapconsole voor iemand die jaren niet gegamed heeft).

Wel jammer om te lezen dat je zoveel pech met de joycons en pro controller hebt gehad. :)
Ja, geen enkel probleem, was ook niet bedoeld als kritiek oid, het is niet meer dan logisch dat de switch erbij gehaald wordt. Alleen het is naar mijn mening voor OP niet een goede fit.
Steven52 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:42:
Ik denk dat ik wel genoeg weet met veel dank voor alle informatie en tips. Heel erg verhelderend. Nog afgezien van de leverbaarheid, want dat zal nog wel een dingetje worden, neig ik alles overziend naar een Xbox series x. Niet omdat die wat goedkoper is want ik wil gewoon een kwalitatief goede console maar vanwege de uitgebreide keuze inclusief upgrade van games, ik vermoed omdat die ook iets kleiner is.

Ik kan er niet een beste antwoord uit pikken omdat ik er heel veel waardevol vind dus dat geldt eigenlijk zo ongeveer voor alle reacties. Heel fijn dat meedenken waarvoor mijn hartelijke dank. Ik zal mij hier terug melden als ik er een heb bemachtigd en mijn eerste ervaringen delen.
Bedankt OP voor de terugkoppeling hierzo, wordt ook gewaardeerd wanneer er terugkoppeling is op adviezen e.d.

[ Voor 36% gewijzigd door Denko op 20-01-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:12

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

My 2 cents:

Xbox Series X
Pros:
- Stabiele Xbox Live online service.
- Game Pass(GP) (Ultimate) Zelfde als PSN+. Alleen aanbod is vele malen groter en daar boven op als je Ultimate neemt dan heb je GP ook op de PC.
- Xcloud Gaming.
- Elite controller met paddles
- Xbox Adaptive Controller.
- Xbox OG, Xbox 360, Xbox One games te speklen vanaf extene hardeschijf.

- Ligt een dikke stapel bij MM Arena. Telde zeker 10 stuks en tig Xbox Series S.

Cons:
- Storage upgrade (XSX games) is zeer kostbaar op moment van schrijven.

PS5:
Pros:
- SSD storage te upgraden voor een "prikkie". Black friday deals was super sweet.
- Motion Sense controller.

Cons:
- Nagenoeg niet verkijgbaar

Beide hebben 4K120fps.
Ik heb op dit moment alleen de Series X vanaf de 1e maand / batch.
PS5 is moeilijk te scoren zonder domme accesoires die je niet nodig hebt.
PS Store verkoop is net begonnen dus maybe dat ik via die weg het sneller voor 500 score.

Exclusive games dat is iets persoonlijk en ik koop bijna altijd alle 3 de consoles.
Wil je ook gamen met vrienden? Zo ja wat hebben hun?
Maybe dat je bij de MM Gamemania de controllers mag uit proberen als je het vriendelijk vraagt?

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:14

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Ik heb hier beide consoles staan. Mijn voorkeur gaat naar Xbox Series X maar de PS5 is ook meer dan een prima console. Als je het budget hebt, gewoon lekker allebei kopen.

Mbt de omvang: Ja de PS5 is echt groot in vergeliojking met de Xbox Series X maar als je de PS5 horozontaal zet, valt het wel weer mee.

Verder is het grootste voordeel van de Series X toch wel Quick Resume. Dat houdt in dat wanneer jij stopt met een game, die game op de disk van de Xbox wordt weggeschreven op precies dat punt waar jij gebleven bent. Dat werkt tegelijkertijd met meerdere games. Het switchen tussen games is dus seconden werk (vaak iets van 5 tot 10). Je bent dat precies weer op het punt waar je gebleven bent en hoeft niet weer eerst door de startup animaties, menu's etc etc.

De PS5 heeft alleen maar een Quick Resume voor 1 game, namelijk je laatst gespeelde game waar de Xbox dat dus heeft voor een stuk of 4-8 games. Uiteraard heb ik de PS5 en de Series X op dat punt vergeleken en ondanks de snellere disk in de PS5, wint de Xbox dit vlak want het is echt een killer feature.

Je kan natuurlijk maar 1 game per keer spelen, maar hier lopen ook nog kinderen rond die hun eigen games spelen en zelf speel ik ook wel meerdere games door elkaar.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Overigens @Steven52

https://www.intertoys.nl/...elcomputers/xbox-series-x

De xbox series X is overigens toevallig op voorraad her en der bij Intertoys. Even postcode invoeren en een uur later kan je hem ophalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Denko schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:03:
Overigens @Steven52

https://www.intertoys.nl/...elcomputers/xbox-series-x

De xbox series X is overigens toevallig op voorraad her en der bij Intertoys. Even postcode invoeren en een uur later kan je hem ophalen ;)
Vanochtend opgehaald bij de lokale intertoys idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Vanochtend opgehaald bij de lokale intertoys idd :)
Hele mooie tip. Dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:21

snmght

imho dan he

Ik zou in jouw situatie zeker voor de Xbox met Gamepass gaan.

Je hebt geen bekenden op één van de ecosystemen en geen voorkeur voor specifieke (exclusieve) games. Dat zouden argumenten vóór de Playstation zijn.

Technisch zijn de consoles verder goed aan elkaar gewaagd en zou er een klein verschil zijn maakt dat voor jou wellicht ook niet veel uit.

Het voordeel van de Gamepass is dat je voor weinig geld toegang hebt tot een werkelijk enorme bibliotheek aan games. Kun je rustig kijken welke games je bevallen en weer wennen aan moderne controllers zoals je zelf schrijft.

Ben je de Gamepass zat dan kun je hem ook zo weer opzeggen en schaf je de games aan die je bevallen zijn.

De Gamepass maakt het mogelijk om laagdrempelig een breed scala aan titels te proberen.

edit en gezien je volgens mij niet de meest veeleisende gebruiker bent is de Series S wellicht (duur) genoeg. Vind je het echter ook leuk om een Gamemania bijvoorbeeld af te struinen voor tweedehands games dan moet je een Series X nemen. De Series S ondersteunt geen schijfjes. Bij de PS heb je dat probleem met de Digital Edition.

[ Voor 17% gewijzigd door snmght op 20-01-2022 16:44 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven52
Ik heb bij intertoys op postcode en plaats namen gezocht bij mij in de regio maar nergens een Xbox series x op voorraad. Maar dat is geen verrassing. Nog maar even geduld hebben dan.

Zijn de Fifa edities hier ook op te spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven52
snmght schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:42:
Ik zou in jouw situatie zeker voor de Xbox met Gamepass gaan.

Je hebt geen bekenden op één van de ecosystemen en geen voorkeur voor specifieke (exclusieve) games. Dat zouden argumenten vóór de Playstation zijn.

Technisch zijn de consoles verder goed aan elkaar gewaagd en zou er een klein verschil zijn maakt dat voor jou wellicht ook niet veel uit.

Het voordeel van de Gamepass is dat je voor weinig geld toegang hebt tot een werkelijk enorme bibliotheek aan games. Kun je rustig kijken welke games je bevallen en weer wennen aan moderne controllers zoals je zelf schrijft.

Ben je de Gamepass zat dan kun je hem ook zo weer opzeggen en schaf je de games aan die je bevallen zijn.

De Gamepass maakt het mogelijk om laagdrempelig een breed scala aan titels te proberen.

edit en gezien je volgens mij niet de meest veeleisende gebruiker bent is de Series S wellicht (duur) genoeg. Vind je het echter ook leuk om een Gamemania bijvoorbeeld af te struinen voor tweedehands games dan moet je een Series X nemen. De Series S ondersteunt geen schijfjes. Bij de PS heb je dat probleem met de Digital Edition.
Ik denk dat ik toch liever de x series heb. Ik heb heel lang geen console gehad en dan doe ik het liever in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:21

snmght

imho dan he

@Steven52 yep, en de 1 na laatste (Fifa 21) zit ook nog eens in de gamepass.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
Heeft iemand nog een tip waar de Xbox series x op voorraad kan zijn? Eventueel over de grens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lincor
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:48
@Steven52 Je kan de topic [XSX | XSS] Pre-order, bestellingen en levertijden in de gaten houden.

Ik heb hierin destijds een Telegram groep / chat gevonden waar je meldingen kreeg over waar er voorraad is. Op die manier heb ik destijds mijn Series X kunnen scoren. Weet niet of deze nog bestaat, maar als je in dat topic zoekt kan je vast wel iets er over vinden. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 12:00
Denko schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:39:
Als je inderdaad zo'n 10+ jaar niet gegamed hebt kan je echt bijna geen miskoop doen, de enige die ik afraad is de switch (De enige die ik weer verkocht heb). Maar zelfs die zou je lang zat zoet mee zijn. Jammer van de "nintendo kwaaltjes" die erop zitten

Allebei de consoles spelen vlekkenloos de games van de vorige generatie dus je hebt bij allebei al een catalogus van 100+ goede spellen die precies in je straatje zitten en erg goedkoop/gratis beschikbaar zijn.
Bij xbox heb je gamepass inderdaad.
Bij ps5 heb je als je een PS plus lidmaadschap hebt (een beetje de gamepass van playstation) een hele rits aan games die je gelijk gratis erbij krijgt.
Dit zijn ze op het moment iig, en daar komen dus dan elke maand een 3 a 4tal bij zolang je abbonement loopt:

Batman: Arkham Knight
Battlefield 1
Bloodborne
Call of Duty Black Ops III Zombies Chronicles
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
Days Gone
Detroit: Become Human
Fallout 4
Final Fantasy XV
God of War
inFAMOUS: Second Son
The Last Guardian
The Last of Us Remastered
Monster Hunter: World
Mortal Kombat X
Persona 5
Ratchet & Clank
Resident Evil 7: Biohazard
Uncharted 4: A Thief's End
Until Dawn

Als je daar 3 van kiest ben je zo 100+ uur verder.

Lang verhaal kort: xbox of playstation, je zit met beide goed.
Ps now (ipv Ps plus) is toch vergelijkbaar met de xbox gamepass?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

louzy82 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Ps now (ipv Ps plus) is toch vergelijkbaar met de xbox gamepass?
PS Now is een streaming service, net zoals xCloud. xCloud is onderdeel van Gamepass, maar met Gamepass speel je ook gewoon lokaal (op je PC of Xbox). Plus PS Now is alleen oude titels, terwijl Gamepass de nieuwe titels al bij de launch heeft (plus de oude zijn natuurlijk gewoon beschikbaar). Als ik mij vergis en het zo is dat je PS5 titels kan streamen op PS Now dan hoor ik het graag.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22-01-2022 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 306567

Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:43:
[...]

PS Now is een streaming service, net zoals xCloud. xCloud is onderdeel van Gamepass, maar met Gamepass speel je ook gewoon lokaal (op je PC of Xbox). Plus PS Now is alleen oude titels, terwijl Gamepass de nieuwe titels al bij de launch heeft (plus de oude zijn natuurlijk gewoon beschikbaar). Als ik mij vergis en het zo is dat je PS5 titels kan streamen op PS Now dan hoor ik het graag.
Ps Now is niet alleen een streaming service. Je kan de ps2 en ps4 games die er op staan allemaal installeren. Maar als je ze wilt streamen dan kan dat zeker ook. Er staan op dit moment alleen ps2, ps3 en ps4 games op. Maar als @Steven52 heel lang niet heeft gegamed kan dat wel leuk zijn om uit een oude library playstation games te spelen. Maar het aanbod op ps now is enorm, momenteel staan er ongeveer 400 games op. Dus je hebt direct een enorm keuze. Het is dus vergelijkbaar met gamepass. Alleen je zal niet de nieuwste games daar op vinden. Die zal je dan wel moeten kopen. PS now is wel weer goedkoper dan gamepass, voor ps now betaal je 60 euro in het jaar. Er zijn trucjes om gamepass goedkoper te krijgen, maar wanneer dit eindigt is niet bekend. Meer info PS Now: https://www.playstation.com/nl-nl/ps-now/ps-now-games/

Er zijn geruchten dat Sony de dienst op de schop gaat gooien en aantrekkelijker gaat maken, het gerucht gaat dat je ook straks o.a. ps1 en psp games kan spelen via de dienst. Verder is er nog weinig over bekend.

@Steven52 je gaf al aan dat je heel erg van avontuur houdt. Ik denk zelf dat je bij de ps5 dan erg goed zit. Er zijn namelijk op de ps4 best veel exclusieve adventures uitgegeven. Zoals bijvoorbeeld Uncharted, the last of us, God of war etc. Helemaal als je niet van multiplayer houdt zijn dit uitstekende games. Je gaf ook al aan dat je van zelda achtige games houdt. Maar ook op de ps5 zit je dan goed, ze hebben kort geleden de game "Kena" uitgebracht en dat is eigenlijk een soort zelda game.

Ik denk dat je voor jezelf goed doet om eens de exclusives van xbox en Playstation op zoekt en hier trailers en gameplay van kijkt. Dan krijg je ook de feeling welke games beter bij je passen.

Qua hardware verschillen is er al genoeg wat over gezegd in dit topic. Dus daar hoef ik niet over te beginnen. Dat verschil zal je straks ook niet merken. Je hebt ze toch niet naast elkaar staan.

Als je online wilt gamen heb je bij beide systemen een abonnementsdienst nodig. Dat is playstation plus en xbox live gold. Bij beide krijg je maandelijks gratis games. Dat zit iets anders in elkaar dan gamepass en ps now. Deze games moet je namelijk maandelijks in je account claimen. Vervolgens kan je die games altijd spelen zodra het abonnement loopt. Op ps now en gamepass heb je wel kans dat ze uit het abonnement verdwijnen (behalve de Xbox exclusives). Daarnaast krijg je bij ps plus direct toegang tot 20 exclusive ps4 games. En dit zijn ook direct de must haves van vorige generatie. Je kan dan direct met een aantal toppers aan de slag. En daar zitten genoeg avontuur games in.

Qua controller ligt de Xbox controller iets beter in de hand. (persoonlijk) Alleen de ps5 controller heeft wel extra's zoals adaptive triggers. Het leuke hieraan is als je bijvoorbeeld een pijl en boog afschiet dat je dit ook echt in de triggers voelt. Je voelt dat ze zwaarder worden. Erg leuk gedaan.

De ps5 is wel een stuk groter dan de Xbox. Vergeet niet dat je beide ook gewoon verticaal neer kan zetten. Dan kan je hem ook naast je kast zetten indien de consoles niet passen.

Bij gamepass heb je wel altijd direct de exclusives op dag 1 in het abonnement zitten. Deze verwijnen ook niet uit de service. De andere games zitten er meestal een jaar in en daarna verwijnen ze uit de dienst. Bij Playstation moet je dus alle nieuwe games wel kopen.

Edit: hier een trailer van de ps plus collectie die je bij ps plus krijgt:

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je van third person action adventures houd ben je inderdaad het beste af met een PS5. Die zijn vooral op Playstation te vinden, het is waar ze hun naam mee hebben gemaakt. Als je een wat bredere interesse hebt dan kan vrij weinig tegen Gamepass opboksen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit soort reacties willen we dus niet meer zien

Even serieus, als ie van SP games, Zelda achtige dingen, adventure etc houdt is gewoon een Playstation de enige goeie keuze.

En eerlijk gezegd zou een PS4 alvast voldoen om een beetje in te komen :)

Alle goeie games zijn daar op speelbaar en een aantal die er aan zitten te komen ook.

[ Voor 26% gewijzigd door BM op 24-01-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 12:00
poor Leno schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:18:
[mbr]Dit soort reacties willen we dus niet meer zien[/]

Even serieus, als ie van SP games, Zelda achtige dingen, adventure etc houdt is gewoon een Playstation de enige goeie keuze.

En eerlijk gezegd zou een PS4 alvast voldoen om een beetje in te komen :)

Alle goeie games zijn daar op speelbaar en een aantal die er aan zitten te komen ook.
Dit is ook een prima advies.
Je kunt nog makkelijk een jaar of zelfs 2 vullen met PS4 games die 'must play' zijn.

Uncharted serie, tombraider serie, God of war, Horizon zero Dawn, om er even een aantal te noemen.
De komende tijd blijven de meeste games die uitkomen ook hierop speelbaar.

Tegen de tijd dat je de overstap kunt maken is de PS5 beter beschikbaar en goedkoper geworden.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:13
@poor Leno Voor singleplayer games zou ik 100% sony kiezen, alleen hij heeft ze keuze toch gemaakt
:) oja probeer die Dualsense controller uit, vind die veel fijner dan de xsx controller.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 22:04
HollovVpo1nt schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Graag gedaan :).
Wat grootte/formaat betreft, mijn setup is wat lastig te fotograferen, in deze reportage van The Verge zie je goed de grootteverschillen:
https://www.theverge.com/...-xbox-series-x-comparison

Hierbij de dimensies:
[Afbeelding]

Hier allebei afgebeeld in één setup, naast een 65 inch tv:
[Afbeelding]

Future proof is mijn inziens tweeledig: de technologie en je investering in je games bibliotheek. Qua technologie is zijn beiden Series X en PS5 future proof. Ik denk dat Series X net een streep voor heeft, omdat de Series X op dit moment wat meer grafische functies ondersteunt zoals Variabel Refresh Rate (VRR, vooral bij 120Hz games en TV's die het ondersteunen heel nuttig), en omdat de Series X de volledige RDNA2 GPU architectuur ondersteunt. Sony heeft aangegeven dat zij met een met een VRR update zullen komen, maar ze zijn wel iets stiller of de GPU featureset, want die is niet volledig RDNA2.

Maar future proof is mijn inziens dus vooral het mee kunnen verhuizen van je game aankopen naar toekomstige generaties en ze in de toekomst beter ervaren dat hoe ze nu zijn. Daar heeft Microsoft absoluut aangetoond dat ze hun concurrentie ver voor zijn. Bij Sony lijken het acties om Microsoft bij te benen, maar bij Microsoft is het concreet beleid. Daar is niet alleen techniek voor nodig, maar commitment.

Wat @Denko ook terecht aankaart is de online service. Voor online multiplayer heb je een abonnement nodig bij zowel Xbox (Xbox Live Gold) als bij PlayStation (PS+). Free-to-play multiplayer games heb je op beiden consoles geen abonnement nodig. Denk Fortnite, CoD Warzone etc. Bij beide diensten krijg je 'gratis' games maandelijks. Ik moet zeggen, GamePass buiten beschouwing latende, dat de maandelijke games van PS+ van net iets hogere klasse zijn bij Xbox Live Gold, maar het ontloopt elkaar niet veel.

Terug komend op GamePass, het bevat absoluut single player games en is zeker niet alleen bedoeld voor online multiplayer games. Als je hebt hebt over future proof, dan zul je bij Xbox als GamePass abonnee wel verwend worden. Dat is de optelsom van twee redenen:
1. De Xbox first party is enorm gegroeid en groeiende.
2. Alle Xbox first party (door Xbox ontwikkelde) games zullen op de dag van release beschikbaar zijn op GamePass.

Bethesda is onderdeel van Microsoft en binnenkort waarschijnlijk ook Activision. Dat is echt een serieus aantal games en kwaliteit . Microsoft heeft momenteel kwalitatief zeer hoog aangeschreven studios die singleplayer games ontwikkelen. Je hoeft je daar echt geen zorgen om te maken.

Door al deze positieve ontwikkelingen zou je het bijna vergeten te zeggen, maar ook Sony heeft uitstekende studios in huis voor single player avonturen (Guerilla, Naughty Dog, Insomniac, Sony Santa Monica) etc. Mijn bescheiden mening is wel dat de studios die Microsoft in huis heeft wel een grotere diversiteit aan single player games maken, met betrekking tot genre.

Dit zijn de studios van Microsoft Game Studion:
[Afbeelding]

En al deze studios hebben meerdere games in ontwikkeling. En alle toekomstige games van al deze studios zullen dus gewoon op dag van release op GamePass speelbaar zijn. Soms kan ik er met mijn hoofd niet bij wat een top deal dat is.

Wat ook benoemd moet worden: Marvel lijkt in Sony een partner te zien om bepaalde Marvel gerelateerde games te ontwikkelen. Games als Avengers en Guardians of the Galaxy zijn multiplatform, maar Spider-man bijvoorbeeld is alleen voor de PlayStation. Ook een aangekondigd Wolverine spel zal alleen op PlayStation uit komen. Om de keuze nog maar eens lastiger te maken :).
Dat wat u suggereert over dat de PS5 geen RDNA2 GPU zou hebben is feitelijk onjuist. Dat is al meerdere keren besproken hier op GoT. AMD heeft zelf de PS5 GPU RDNA2 genoemd. Dat Sony wat stiller is over GPU features doet daar helemaal niks aan af, want de PS5 draait geen directx12 en heeft dus ook totaal niks te maken met features als VRS, SFS en nog zo wat DX12_2 features.

Buiten de DirectX wereld worden die dingen op een andere manier gedaan. Een Sony, Apple, Google, Qualcomm, enz hoeven geen graphics API te pushen namelijk, dus komen die dingen niet voor in marketing. Metal, Vulkan en GNMx zijn minstens net zo capabel (in sommige gevallen geavanceerder zelfs) als DX12_2.
Bottomline is dat de PS5 gewoon RDNA2 is, ML en RT al ondersteunt in games. Alleen VRR moet nog komen met een update. Dat laatste is, als je een oled tv hebt, ook weer niet zo'n gemis omdat veel oled tv's daar niet echt goed mee kunnen omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Goed, en de rek is uit dit topic omdat enkele oude en irrelevante stokpaardjes van stal worden gehaald. @Steven52 Ik heb dit topic een kans gegeven bij wijze van experiment; de eerste reacties waren immers nog netjes beargumenteerd (tegen verwachting in). Het ging vroeg of laat mis, vandaar nu ook het slotje.

[ Voor 11% gewijzigd door Geronimous op 25-01-2022 12:32 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.