Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njiua
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-07 21:40
Hey tweaker!

Even geleden heb ik een nieuwe tv gekocht. Om iets specifieker te zijn.. Een LG OLED. Nu is vrijwel iedere tv tegenwoordig smart.. Maar niet iedere smart TV is even slim.

Ik liep hier tegen aan door het selectieve aanbod van applicaties en mogelijkheden van het LG platform. Het meeste wat ik met de tv doe is namelijk films en series kijken vanaf een media server.

De server is zelf gebouwd, voor de tweakers wie zich daar wat meer in verdiepen. Het is een raspberry pi 4b 4g, met open media vault als NAS platform. Verder zijn er ook nog wat verschillende dingen geïnstalleerd om de server via 4g te benaderen en nog wat programma's die het leven makkelijker maken.

Omdat LG het programma Plex ondersteund ben ik hier ook mee gaan werken. Ik moet alleen eerlijk toegeven.. Ik vind het niet echt prettig werken. Dus ik ben opzoek naar iets anders.

Via de telefoon kan ik de server gewoon als NAS bereiken en kan ik alles via bijvoorbeeld vlc afspelen. Het eerste idee was dus.. Een chromecast ultra. Via VLC een 4k afspelen om in de zelfde resolutie vervolgens te casten.. Helaas ondersteund de chromecast niet alle bestandsformaten.

Nu hoor ik veel mensen positief over de nvidia shield. In combinatie met Kodi zou dit een fantastische oplossing zijn. Ik vind 200 euro voor een mediaspeler echter wel vrij enthousiast om het even te proberen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik zat er namelijk ook aan te denken om een raspberry 4b 8g aan te schaffen. In combinatie met een goeie audio kaart zou ik dan namelijk meteen een dac voor de hifi set hebben. Nu merkte ik echter wel dat de 4gb erg veel moeite had met het afspelen van een 4k film op 55 inch. Dit was wel met het raspbian besturingssysteem.. En niet met Kodi. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Het hoeft natuurlijk geen raspberry te zijn. Ik weet dat er ook andere single boards zijn die nog wat sterker zijn.

Eventuele andere oplossingen zijn ook welkom, ja.. Een laptop met hdmi heb ik ook al geprobeerd maar om daar een fatsoenlijk 4k beeld uit te halen is ook geen goedkoop grapje. Plus mijn voorkeur gaat uit naar een kleine oplossing.

Roept u maar als je een leuke oplossing hebt of ervaring met het bovenstaande.. Of gelijkend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

200 euro is te veel? Dan kan je gaan graven in de post-history van https://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/219668 (@Jorgen) want die heeft heeeeeel vaak suggesties gedaan en argumenten voor players van 30 tot duizenden Euro's, zeg maar.

Een Shield is wat overkill maar er zijn tientallen alternatieven in allerlei budgetten. Zelf heb ik een Vero 4K en 4K+ gehad. Nu over op een Shield (gebruiksvriendelijker). Maar je kan ook een Xiaomi Box kopen en daar Kodi op installeren. Etc.

Zie ook, bijvoorbeeld: [Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie + [Mediaplayer] Vero 4K+ voor info.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 15-01-2022 14:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dank @MAX3400 👍🏻

Jep, of een Chromecast met Google TV bijv. Het ligt volledig aan je eigen wensen

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Njiua schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:49:
[knip]

Nu hoor ik veel mensen positief over de nvidia shield. In combinatie met Kodi zou dit een fantastische oplossing zijn. Ik vind 200 euro voor een mediaspeler echter wel vrij enthousiast om het even te proberen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

[knip]
Die €200,- lijkt misschien wat veel (om éénmalig uit te geven), toch zou ik willen adviseren om dat bedrag in eerste instantie als maximum aan te houden en dan meteen voor de Mercedes onder de Android TV spelers gaan, een Shield 2019 Pro. Het kan ook voor wat minder, zoals @MAX3400 terecht aanhaalt, maar in mijn persoonlijke ervaring is het gat, v.w.b. mogelijkheden op video en audio afspeelmogelijkheden, dusdanig groot dat het de meerprijs kan verantwoorden. Ik wil daarbij, los van de ondersteunde audioformaten, toch het tamelijk probleemloze af kunnen spelen van hoog UDH/4k bitrate media aan willen halen. Dat is voor menig andere (voordeligere) Android TV speler soms net wat te hoog gegrepen. De Shield 2019 Pro (ga meteen voor dat model en zet dan niet in op de Tube), komt soms als aanbieding voorbij waarbij ie een paar tientjes voordeliger is, maar vaak is dit niet het geval.

Één ding moet ik wel opmerken, Youtube HDR wordt via de Shield NIET ondersteund, dat kan wel het geval zijn met sommige voordeligere Android TV boxjes, zoals die Mi die wordt aangehaald. Gezien het "gezeur" met de updates die voor dat apparaat uitkomen, zou ik deze (hoewel ik er een stel heb liggen), nu niet durven adviseren.

Ik zou ook NIET voor de Chromecast met Google TV willen gaan (sorry @Jorgen ), nu met Android 10 op dat apparaat loop je tegen teveel beperkingen aan. Het wijzigen van framerates is er één van bijvoorbeeld, dit is binnen geen enkele app mogelijk, ook niet met Kodi o.i.d.. Grote misser van Android/Google TV V10, alle apparaten die ik heb liggen met die versie lopen tegen diezelfde beperking aan. Mogelijk wordt dat aangepakt met een update naar versie 11 of 12, maar dat wordt eerst nog maar eens afwachten.

Je LG TV als smart TV vind ik, in de praktijk, eigenlijk helemaal niet zo smart. Diverse apps die niet lekker draaien of niet up to date zijn of worden gehouden. Het WebOS is nu eenmaal niet zo populair, je zult het na verloop van tijd gaan merken.

De Apple TV laat ik bewust buiten beschouwing, ik heb er simpelweg geen praktijkervaring mee, dus ga ik daar ook geen uitspraken over doen.

Kortom, als (ex) actieve HTPC bezitter durf ik je met een gerust hart een Android TV Nvidia Shield 2019 Pro te adviseren, het is die uitgave nog steeds meer dan waard.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@hardware-lover Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor ;) Ik zou met voldoende budget ook voor de Shield gaan. Als je veel minder kunt/wilt uitgeven is de CCGTV een optie, maar met zijn eigen beperkingen.

Het meeste plezier heb ik de afgelopen 10 jaar van de Minix mediaspelers gehad. Veel beter kon je toen niet krijgen, tenzij je voor de duurdere Shield wilde gaan die toen evengoed ook zijn mindere kanten had. Ook dat heet een tijd geduurd voordat Nvidia dat op orde had.

Terug naar nu: zeker als je met eigen media aan de gang wilt, geen gedoe wilt hebben met het sideloaden van Kodi en zoveel mogelijk ondersteuning van formats/codecs/apps wilt, dan kom je al snel uit op de Shield.

[ Voor 29% gewijzigd door Jorgen op 16-01-2022 00:41 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik had exact dezelfde wens en ben voor de Amazon FireTV 4K Max International gegaan. Amazon.nl heeft een mooie deal nu voor iets van 37 euro. Wat nog goedkoper dan een volledige Raspberry.

De FireTV is razendsnel en heeft een fijne remote. Je kunt op de stick van alles en nog wat installeren ook buiten de Amazon store om.

In combinatie met Jellyfin is het een fijne mediaspeler voor de Nas. Werkt persoonlijk veel fijner dan Plex of Emby want geen popups of account nodig. Zoals ze zelf zeggen: Your media, your server, your way.

Zie de demo in de link om het in actie te zien. Jellyfin staat ook in de Amazon store, bij Apple etc.
https://jellyfin.org

Alleen niet bij LG. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CR2032 op 18-01-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:50
CR2032 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:48:
Zie de demo in de link om het in actie te zien. Jellyfin staat ook in de Amazon store, bij Apple etc.
https://jellyfin.org

Alleen niet bij LG. ;)
Ik zie dit topic toevallig voorbij komen in mijn zoekresultaten. Maar tegenwoordig heeft Jellyfin ook een app voor LG 5.0 webOs native in de appstore. :)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BestevaerNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07 19:21
Ik ben opgehouden met raspberry's en android pctjes. Je loopt altijd wel tegen iets aan. Widevine licenties, protocol issue etc.

Ik heb sinds een paar jaar een x86 pc met windows 10 als htpc. Met een optische uitgang voor mijn Sonos Playbar.

Hiermee krijg ik alles aan de praat. Ik omzeil de functionaliteiten van mijntv volledig omdat alles via windows kan doen.

Streamen via Netflix oid. TV via de ziggo app, gamen via Stadia. Een vpn tunnel voor sommige apps en browsers.

Ohja, en ik wilde alles via één afstandsbediening. Lukt met de pepperjobs w10.

Het is iets duurder, maar iedereen weet hoe windows werkt. Dus partners en huisgenoten kunnen er ook mee uit de voeten.

Hier nog een review naar de Odroid H2+. Als inspiratiebron. Ook al wordt hij niet meer geleverd.

Hardkernel ODROID-H2+ review door BestevaerNL

[ Voor 11% gewijzigd door BestevaerNL op 01-08-2022 11:11 ]

Pagina: 1