3 kabels door 5/8 buis trekken uitdaging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
Ik probeer 2x CAT 5e en 1x COAX door een 5/8 buis te trekken (van de meterkast naar een slaapkamer op de 1e verdieping, waarvan 1 utp/coax combi kabel), alleen vooralsnog zonder succes, dus ik zoek nog wat tips & tricks (doe het met 2 personen overigens). Tenminste, ik heb vooralsnog het idee dat het wel moet lukken. Het past wel, maar van beneden naar boven trekken loopt het al vrij snel spaak. Als ik de trekveer er doorheen haal lijken er bij het begin en bij het eind bochten te zitten die wat stroef gaan, voor de rest gaat die er heel soepeltjes doorheen. Ik wil het morgen van boven naar beneden proberen, kijken of dat verschil maakt.

Wat vragen/aanvullingen:

- Hoe kan ik de CAT5e draadjes het beste bevestigen? Hij is nu los geschoten, maar ik trok ook wel vrij hard aan de trekveer, toen de boel vast zat (met enig beleid).

- Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NODG5b7t.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YS2rMq3t.jpg
Ik had de cat draadjes door de trekhaak oog gestoken (paste 2x twister pair doorheen), teruggehaald en nog een paar gewikkeld, en daarna met isolatietape ingewikkeld. De coax had ik wat verder er af geknipt, zodat de kabel het eerste stuk er iig makkelijk in ging. De 2e utp kabel (3e kabel totaal) weer zo'n 20cm daarna met isolatietape vastgebonden. Of is het toch beter om alle 3 de kabels bij het begin er al bij te hebben (ipv. na x cm de volgende)?

- Over hoeveel lengte moet ik tape gebruiken voor de 3e kabel? Of is het advies om de gehele kabel vast te tapen?

- Ik heb geen trekkous, zou dat in dit geval nog heel veel meerwaarde hebben?

- Ik maak gebruik van siliconen spray (zeep wordt overal afgeraden), ik lees daar over het algemeen positieve berichten over, maar ook enkelen die het afraden. Zijn er ook specifieke nadelen aan?

- Heeft kabel glijmiddel nog heel veel meerwaarde tov. siliconen spray? (talkpoeder lees ik ook geregeld)

- Gebruik ik siliconen spray alleen bij het trekken van de kabel, of heeft het ook meerwaarde om bij het er doorheentrekken van de trekveer ook al siliconen spray te gebruiken? (ik weet niet of de pvc buizen dan ook wat soepeler worden?)

- Ik heb zowel gelezen om duct tape te gebruiken als isolatietape. Ik heb nu isolatietape gebruikt, maakt het nog enig verschil? Ik heb wel het idee dat isolatietape, icm. de siliconenspray, wel vrij snel weer los laat

- Ik las ook nog een tip om de kabel in warm water te leggen, zodat deze soepeler wordt. Gaat dat idd verschil maken?

Andere bronnen:
Anoniem: 295272 in "Probleem met trekken van netwerkkabels door pijp"
_Hades_ in "Hulp bij trekken CAT6a kabels, breken telkens af"
The Eagle in "Coax vervanging door UTP. Adviezen en tips gevraagd."
CyBeR in "Utp naast Coax; kabel vast"
dubbele utp kabel door 5/8 buisjes

EDIT:
Ook nog ter illustratie mijn trekveer (20m, ooit eens bij Gamma gehaald meen ik):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tYNIubzt.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Zero op 15-01-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Shadow_Zero schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:15:
en daarna met isolatietape ingewikkeld
Dat zou ik niet doen, als dat los laat in de buis ben je verder van huis.

Als je zeker weet dat het fysiek past (getest met een los stukje buis ?), dan is de truck meestal de kabels allemaal ruim én op verschillende lengtes strippen (15 tot 30cm). Coax ook als er meerdere 'lagen' zodat die 'taps' toelopend is. De draden dan ruim (helft van het gestripte deel) door het trek oog steken (verdeeld vanaf beide kanten, liefst pér kabel) en lichtjes in elkaar draaien*.

Zorg er ook voor dat de kabels voor de gehele lengte zijn uitgerold zonder dat ze in elkaar willen draaien. Belangrijk is pulserend te trekken en óók te voeren, waar mogelijk van boven naar beneden.

Verder zou je geen sprak/smeer/poeder nodig moeten hebben maar het kan soms met veel bochten en lange stukken wel helpen, zorg er voor dat deze geschikt is voor de gebruikte kabels (zuren e.d. en liefst geen residu achterlaat).

*Normaal gesproken zorg je ervoor dat door de lengte zelf ze niet terug door het oog kunnen maar bij veel draden ontkom je er niet aan.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 14-01-2022 22:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Wat gaat er precies mis? Schieten de kabels los van de trekveer? Krijg je het er niet doorheen?

En is de extra cat5e kabel echt nodig? Misschien lukt het wel om alleen de combikabel te trekken en dan plaats je een switchje aan het andere eind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
als je 3 kabels niet beginnen te draaien , en het loopt al spaak op de 1e bocht , lijkt het me dat er flexibel in de vloer is gelegd ipv pijp... (of een knik in de buis)

een kant en klare gekochte bocht heeft namelijk dezelfde diameters als de pijp dus daar mag het niet fout lopen...
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTu6NQCXP-j7nHFTd_8gvzg1O3z_vLSFLScQvFnu54TfzNA8n1cadAggBKrdEFsZQ&usqp=CAc

maar concreter
- nee 3M schuift niet beter dan talkpoeder
- het zou misschien wel helpen wat van die 3M al in de buis te spuiten , zodat de trekveer je buis al invet
- ik zou kijken of ik de cat5E aan de trekveer zou kunnen tapen, en dan met zn 2e doortrekken..... vooraleer de veer mee weggaat , tape je de combikabel erbij (zodat ie netjes en rustiger aan "dikker" wordt).
in dit geval heb je wel meer cat5e nodig, maar je kan wel veel meer macht uitoefenen ( handdoek rond je hand en veer rond je hand wikkelen ) .. grote kans trek je wel alles naar de fok, maar je hebt iig een goed antwoord , dat het niet lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
er bestaan trekkousen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gebruik een treksok. Dat is lekker dun en je trekt de kabels niet zomaar los.

3 kabels in een 16mm buis is echt wel heel krap en lukt meestal niet. 1 Utp samen met een goede (dikke) coax kabel is vaak al lastig.

[ Voor 15% gewijzigd door jhead22 op 14-01-2022 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:30
jhead22 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:37:
Gebruik een treksok. Dat is lekker dun en je trekt de kabels niet zomaar los.

3 kabels in een 16mm buis is echt wel heel krap en lukt meestal niet. 1 Utp samen met een goede (dikke) coax kabel is vaak al lastig.
QFT

Een trekkous heeft hier kabels kunnen trekken die ik anders er absoluut nooit doorheen had kunnen krijgen. Je kunt dan veel harder trekken aan de trekveer. Tot bloedens toe in mijn geval, maar de kabel is er doorheen ;)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@DukeBox: zeg jij om helemaal geen gebruik van tape te maken? (noch isolatietape, noch ducttape?). De tape was al redelijk toegetakeld, maar zat nog wel goed vast. Geen garantie natuurlijk, maar ik las toch wel vaak dat mensen het vast tapeten (en met succes).
Ik heb in de OP nu ook een foto van de trekveer geplaatst. Deze heeft maar een klein oogje, dus ik kan er niet veel draden doorheen trekken.
Wat bedoel je precies met "Coax ook als er meerdere 'lagen' zodat die 'taps' toelopend is."??
Ik baseer dat het past op het feit dat ik 3 kabels er een meter in krijg. Maar ik realiseer me ook dat het de gehele buis doortrekken waarschijnlijk een uitdaging wordt. Hoewel ik wel diverse berichten online heb gelezen van mensen die het gelukt is.

@Cpt.Morgan: Ja, al vrij snel zat de boel vast, ik dacht 'Dit gaat zo niet lukken', m'n schoonpa dacht 'trek nog maar harder', toen is de verbinding van de cat draad om het trekveer oogje los geschoten. Wellicht moet ik hem iig nog wat langer afstrippen en meer vastdraaien.Ik heb HEEL graag 2x CAT en 1x COAX ja ;)
(switch is echt overkill, plus de wcd doos gat zit praktisch naast m'n kussen, daar wil ik een doos op monteren).

@ijske: Het is een huis uit 2002 (prefab beton), het begin stuk lijkt me iig pijp (de rest logischerwijs dan ook?).
Ik zat ook al te denken om wellicht eerst de combi kabel een stuk door te trekken, om daarna pas de utp er bij te doen. Kan het wellicht ook andersom doen zoals jij voorstelt, eerst de utp kabel. Het leek me wat logischer de dikkere/stevigere er eerst een stuk doorheen te trekken...?

@jhead22 @fonsoy: Welke zou ik nodig hebben (en kun je dat ook ergens, nog, in een winkel krijgen?)

Ik lees nu ook wat recensies op de Gamma website waarbij ik me afvraag of het met deze trekveer wel kans van slagen heeft:
https://www.gamma.nl/asso...metaal-20-meter/p/B306854
Deze trekveer is niet goed. Tijdens het trekken, rekt de veer veel te veel uit waar de trekkracht niet terecht komt op het punt waar het zwaar loopt maar wordt verdeeld over de uitrekkende veer. Hierdoor kun je geen kracht zetten. Uit ervaring weet ik dat goede trekveer niet uitrekt en daardoor veel beter werkt. Deze problemen doen zich a.l voor op korte stukken, zeg 5 tot 7 meter met 2 normale bochten. Uiteindelijk, als je veel kracht moet zetten, trek je de veer blijven uit elkaar en veert deze niet meer terug. Dan is de trekveer totaal onbruikbaar geworden. Een professionele trekveer heeft hier geen last van omdat daar een niet uitrekbare staalkabel in zit aan de binnenzijde, wat deze trekveer niet heeft. De lengte van 20 meter die deze veer biedt zal hooguit tot z'n recht komen bij een kaarsrechte buis.
Ik merkte ook dat als ik kracht zette, de veer al snel ging uitrekken, en ik niet het idee had dat ik kracht zette op het trekpunt...

Ik vraag me af wat deze reviewer bedoelt:
er zit geen binnendraad in dus hij rekt wel een halve meter uit als je vier draden in een 16mm buis trek , ik trek er nu met de veer een touwtje in en daar de draden aan dubbel werk .
EDIT:
Inmiddels van boven naar beneden de combi kabel getrokken met talkpoeder, dat ging vrij soepeltjes. Ik had nog even ducttape geprobeerd (voor het trekpunt), maar dat vond ik zo onpraktisch om te wikkelen, dus toch maar weer isolatietape gebruikt. Deze was ook wel weer redelijk toegetakeld, maar als je maar een lang genoeg stuk gebruikt, zal er denk ik niks achterblijven. Ook de cat wat verder afgestript zodat ik die meer kon wikkelen, heeft denk ik ook wel geholpen. Straks weer een poging met 3 kabels...

EDIT2:
Met alle 3 de kabels ging het een flink stuk stroever, en helaas is hij bij de laatste bocht losgeschoten :/
Ik had trouwens beide UTP's aan de trekhaak verbonden. Het stukje isolatietape bij het trekpunt heb ik er weer vanaf gehaald, want toen haalde hij de eerste bocht niet eens. Ik denk dat een trekkous nodig is om enige kans van slagen te maken (en wellicht een andere trekveer, hoewel deze nog wel aardig z'n werk leek te doen...)

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Zero op 15-01-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Je kan overwegen de coax het kortst te strippen, zeg 20cm, de 1e utp 35cm en de 2e utp 50cm. Dan kun je de tape achterwege laten, en is de coax, de stugste kabel, aan kop. De utp's volgen wel. Hogerw kans van slagen dan wanneer de coax als 2e of zelfs laatste in de rij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
rbaidjoe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:02:
Je kan overwegen de coax het kortst te strippen, zeg 20cm, de 1e utp 35cm en de 2e utp 50cm. Dan kun je de tape achterwege laten, en is de coax, de stugste kabel, aan kop. De utp's volgen wel. Hogerw kans van slagen dan wanneer de coax als 2e of zelfs laatste in de rij komt.
Ik las een paar keer dat je de kern van de coax niet moet gebruiken, omdat die ook verderop in de kabel zou kunnen afbreken? Gezien het een coax/utp combi kabel is, hoef ik er maar eentje vast te binden, die andere komt wel mee (maar ik laat die combi kabel wel leiden ja).

3 pogingen vandaag, niet gelukt helaas. 1x zagen we de kabel gewoon in het pijpje in de meterkast! De losse UTP kregen we er toen wel doorheen, maar die combikabel helaas niet.

Ik kreeg ook nog de tip inmiddels om aan het oog van de trekveer met een YmVK kabel een lus te maken, zodat ik meer draden kan knopen, wellicht ook nog een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Uiteindelijk gelukt met eigen middelen!
Een ymvk oogje maken aan de trekveer oog was een goede tip. Eerst toch weer afgebroken op het einde, daarna de coax van de combikabel een flink stuk afgeknipt. Laatste stuk ging nog steeds flink moeizaam, maar met een paar keer een stuk terughalen eindelijk er doorheen gekregen!

Kun je kabels ook testen zonder plug er op?
En beschadigt utp dan wel coax snel als je er met een combinatietang in knijpt en trekt? (laatste stuk zat echt vast, had de tang even gebruikt tot ik genoeg kabel had om om m'n arm te wikkelen)
Pagina: 1