dubbele utp kabel door 5/8 buisjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Heeft iemand ervaring om de wat dikkere cat6a/cat7 kabels door een 5/8 buisje te krijgen? of dunnere kabel die cat6a kan?

Voordat de plinten van mijn houten vloer er definitief gtoch al snel gemonteerd worden wil ik hier voor de zekerheid cat7 stugge kabel leggen (10GB bereidt).

Voor de slaapkamers zou ik liefst 6a willen leggen (om ook boven 10gb te kunnen op korte afstand), maar de beperkte dikte van 5/8" buis zou wel eens dwars kunnen liggen. Volgens mij is dubbele UTP minimaal 15 mm. Ik zag een paar weken terug een melding dat dunnere kabel werd verwacht, maar kan het nergens vinden.

Alternatief plan is CAT7 achter de plinten, en dubbel cat5e utp naar cat6a WCDs (ivm Jung materiaal in huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Flexibele CAT6a gaat makkelijk 2x door een 5/8" buisje. (Eigen ervaring ;) ) Hoe dit met dikkere (stuggere) kabels gaat durf ik niet te zeggen. Maar of zwaar shielded spul nodig is in deze situatie (Korte afstand voornamelijk) vraag ik me af.

Edit: Ging in mijn geval om wat CAT6a kabel van de Gamma wat ik nog had liggen.
Edit2: Stofzuiger aan de ene kant, touwtje erdoorheen gezogen en vastgebonden aan 2 flexibele CAT6a kabels. Koste nog geen 5 minuten tijd om ze er netjes doorheen te krijgen. (Meter of 15 aan buis)

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 03-12-2012 10:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:53
Stugge CAT6 kabel gaat ook door 5/8"buis met 2 kabels tegelijk. Net gedaan in een nieuwbouwhuis.

Je hebt nodig
A. Een goede (metalen) trekveer
B. Een trekkous (Wymefa)
C: Glijmiddel aka wasmiddel.

De trekkous is makkelijk als je geen zin hebt om UTP kabels te knopen.
Mijn truuk was als volgt: De hoeveelheid die je nodig hebt ruim nemen van je UTP-rol en daarna de draad dubbel vouwen. In de trekkous proppen en trekken maar, ondertussen voldoende smerend.

Ging prima, al vergt het wel geduld. Nooit met volle kracht eraan trekken, met kleine schokjes/tikjes kom je vaak ook goed de moeilijkere puntjes langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 21:26

wowi

Vooral geen wasmiddel gebruiken, maar gebruik talkpoeder, wasmiddel droogt in en na een paar jaar zit alles muurvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
bedankt allemaal voor het meedenken. Dat van dat wasmiddel was ik al niet van plan. Aan die Wymefa trekkous heb ik ook gedacht. Is alleen balen dat je dan elke keer een andere moet kopen voor verschillende maten.

Eddo, Hoe breed was die cat6? Kabel die ik van plan was te trekken is 7.5 mm rond!
http://www.amazon.de/gp/p...=UTF8&smid=A2SPS3CI7RTX03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vergeet ook niet om wat overlengte in te calculeren. In je meterkast nog een 0,5 meter extra ofzo. Mocht je dan ooit nog de boel wat anders willen plaatsen dan heb je nog wat spelingsruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En welk apparaat heb jij dat je 10 Gbps kan halen? Kan je ECHT NIET overweg met Cat 5e dat 1 Gbps haalt? Wat voor PC / router etc... haalt 10 Gbps? Een professionele Cisco wel ja....

Maar: Haalt jouw PC dat....? Haalt jouw harde schijf dat?

ECHT NIET!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-07 01:27
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:11:
En welk apparaat heb jij dat je 10 Gbps kan halen? Kan je ECHT NIET overweg met Cat 5e dat 1 Gbps haalt? Wat voor PC / router etc... haalt 10 Gbps? Een professionele Cisco wel ja....

ECHT NIET!!!
Misschien over een jaar wel ;) wie weet.

Ik geef hem groot gelijk.

DUS WEL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:18

ECHT NIET!!!
Ik heb hier prima een raid array staan die 600mb/s read / write haalt hoor. Met consumenten hardware. Dat lukt je met 1 gbit niet meer.

En daarbij is er niets tegen om klaar te zijn voor de toekomst, dat 10gbit switches / kaarten nu zo duur zijn is logisch, maar over een paar jaar zit het standaard op moederborden, mooie reden om op voor bereid te zijn in mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

CAT6a is redelijk standaard tegenwoordig, en is voorbereid op 10Gb/s netwerken. Aangezien gewone HDD's al over de 125MB/s heen gaan (Niet te beginnen over SSD's) moet je er ook helemaal niet raar van opkijken dat 10Gb/s (Of iets tussen de 1Gb/s en 10Gb/s) met enkele jaren voor de gewone gebruiker toegankelijk is.

Voor het verschil in prijs zou ik iedereen CAT6a of hoger aanraden, het kost in sommige gevallen vervelend veel moeite om opnieuw kabels te moeten trekken. Terwijl je het voor 5-10c de meter meer, enkele jaartjes terug ook had kunnen doen..

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 03-12-2012 23:18 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Ligawo CAT7 past door 5/8 buis, de digitus CAT7 is iets dikker en die is ook lastiger door een 5/8 buis te krijgen.

Als je slim ben koop je ligawo CAT7 duo-kabel, dan kunnen de aders ook niet draaien in de buis waardoor er minder kans is dat de kabel vastloopt.

Spreek uit ervaring, heb in m'n 1tje 2 losse digutus CAT7 kabels met WD40 door een buis gekregen (veel gevloek en uren werk)

Wil je wel het advies geven om een 5/8 mof op de 5/8 buis te zetten met het invoeren zodat je geen scherpe randen hebt welke de kabels kunnen beschadigen.
Als het kan doe dit klusje dan met z'n tweeën zodat de kabel ook niet in een lus raakt of knikt.

En als je veel of strakke bochten hebt>> forget it!
wat vaak ook helpt is een emmer met warm water vullen en dan de kabel er even in doen (uiteinden niet in het water leggen!) de kabel is dan een stuk soepeler.

Edit: pic toegevoegd

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/5z34pein1/cat7k.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door fast-server op 04-12-2012 00:02 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Reden is zeker op de toekomst voorzien, niet op aktuele situatie (ondanks bezit van 2 servers die echt wel gb kunnen voltrekken).

Mooie tips fast-server! Daar kan ik wat mee. Twijfel wel of het slim is om te doen als het zo moeilijk gaat, ivm trekkracht op draad en wikkeling. Denk dat ik maar gewoon bestel, want aan de zijkant van de vloer onder de plinten gaat het zeker. Zal dan kijken of mbv talkpoeder/glijmiddel en de warmwater truuk het een beetje te doen is zonder excessief geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453736

Hoi ik heb maar weinig verstand van netwerken en wil nu in mijn nieuwbouwwoning door een loze leiding een cat 6 kabel trekken. Deze had ik besteld bij conrad en nu ik ze binnen heb zie ik dat ik een duo kabel heb. Wat is het nut hiervan? Ik ben bang dat ik zo'n dubbele kabel niet door de leidingen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Bij mij was het nut het kunnen scheiden van ethernet (PC) en IPTV.

Het is mij overigens niet gelukt om de Ligawo erdoor te krijgen. Het ging allemaal goed op de rechte lengtes, maar de aansluitingen naar de WCD zijn beduidend dunner, en hebben shcerpe randen, en scherpe bochten: De kabel stroopte op aan de buitenkant. Wat ik wel makkelijk kon doen en gedaan heb, is de dubbele UTP kabel doormidden 'scheuren', en dan gewoon als een enkele gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Locktite heeft ook speciale olie die voor PVC snoeren (kabels) geschikt is, om te trekken in buizen. Ik weet alleen het nummer van dit spul niet.

3M heeft het ook, te krijgen bij Conrad:

http://www.conrad.nl/ce/n...tm_campaign=www.conrad.nl

• apperloo
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-09-2022
Vraagje:

Hoe gebruik je een trekkous om 2 netwerkkabels door 1 leiding te trekken.
1 kabel begrijp ik, maar hoe gebruik je 1 kous voor 2 kabels?
werkt een trekkous met 2x 7mm kabel?

Cheers
S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb laatst cat6 aangelecht, nu alles gigabit, later misschien naar 2,5 / 5 / 10 gbit. De langste kabel is 35 meter en daar zou je 10 gbit over moeten kunnen krijgen. Verschil op afstanden met cat6a en cat7 is vooral het aantal mhz dat door de kabel gaat:
Cat5e: 100 mhz
Cat6: 250 mhz
Cat6a: 500 mhz
Cat7: 1000 mhz

Meer info over verschillende kabels: https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html
Daar heb ik ook mijn cat6 besteld en haal er >950 mbit naar mijn nas toe, dus echt koper.

[ Voor 23% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 25-09-2016 07:38 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:28
apperloo schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:22:
Vraagje:

Hoe gebruik je een trekkous om 2 netwerkkabels door 1 leiding te trekken.
1 kabel begrijp ik, maar hoe gebruik je 1 kous voor 2 kabels?
werkt een trekkous met 2x 7mm kabel?

Cheers
S
2 kabels gaat op exact dezelfde manier, alleen heb je een grotere diameter trekkous nodig. Eventueel kan je beide kabels nog aan elkaar tapen, zodat je ze makkelijk de trekkous in krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07 14:04
Eddo-79 schreef op maandag 3 december 2012 @ 10:31:
Stugge CAT6 kabel gaat ook door 5/8"buis met 2 kabels tegelijk. Net gedaan in een nieuwbouwhuis.

Je hebt nodig
A. Een goede (metalen) trekveer
B. Een trekkous (Wymefa)
C: Glijmiddel aka wasmiddel.

De trekkous is makkelijk als je geen zin hebt om UTP kabels te knopen.
Mijn truuk was als volgt: De hoeveelheid die je nodig hebt ruim nemen van je UTP-rol en daarna de draad dubbel vouwen. In de trekkous proppen en trekken maar, ondertussen voldoende smerend.

Ging prima, al vergt het wel geduld. Nooit met volle kracht eraan trekken, met kleine schokjes/tikjes kom je vaak ook goed de moeilijkere puntjes langs.
Wat bedoel je precies met een stugge kabel? S/FTP kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xieoxer schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:10:
[...]

Wat bedoel je precies met een stugge kabel? S/FTP kabel?
Je schopt hier een topic waar al drie jaar niet meer gereageerd is met je eigen vraag. Dat is niet de bedoeling, open liever een eigen topic.

Om toch even de boel te verduidelijken, twisted pair (ongeacht of je het hebt over U/UTP of S/FTP) heb je in varianten met slappe kern voor patch cables (tussen WCD/patchpanel en device) en met stugge, harde kern voor installatie achter die patchpanels en WCD's. Daar wil je je - zeker als je het hebt over 10GbE, dat anno 2019 een stuk minder onrealistisch is dan anno 2012 toen dit topic gestart was - aan houden. Stug in de muur, flexibel naar je apparaat.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1