Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 15:16
Ben ook wel benieuwd of mensen het gelukt is een warmtepomp aan te sluiten in een rijtjes huis. Want waar laat je het vat? Want kan hem moeilijk in de achtertuin zetten als ik hem in de meterkast nodig heb

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:34
matty___ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:51:
Ben ook wel benieuwd of mensen het gelukt is een warmtepomp aan te sluiten in een rijtjes huis. Want waar laat je het vat? Want kan hem moeilijk in de achtertuin zetten als ik hem in de meterkast nodig heb
Hier in de wijk achter staan er een paar bij een rijtjeswoning. Geplaatst naast de voordeur in een nette kast. Overigens kan er best meer afstand tussen zitten. De plaatsing wordt alleen ingrijpende omdat je waarschijnlijk dan een geul in je tuin moet graven voor elektra en koelmiddelleidingen).

Tip van de dag - plaats de buitenunit altijd los van de gevel op zijn eigen fundering. Dat scheelt veel laag frequent geluid in de woning. Zet ze ook niet op daken van garages e.d. Die werken goed als klankkast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 22:26
Kom je onder een steen vandaan? Waar heb je het over?

Lukt het een warmtepomp installeren in rijtjeshuis,
Een vat in de tuin?

Ik heb hem nodig in de meterkast.

Ga hier eens kijken!

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 22:26
TLer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Hier in de wijk achter staan er een paar bij een rijtjeswoning. Geplaatst naast de voordeur in een nette kast. Overigens kan er best meer afstand tussen zitten. De plaatsing wordt alleen ingrijpende omdat je waarschijnlijk dan een geul in je tuin moet graven voor elektra en koelmiddelleidingen).

Tip van de dag - plaats de buitenunit altijd los van de gevel op zijn eigen fundering. Dat scheelt veel laag frequent geluid in de woning. Zet ze ook niet op daken van garages e.d. Die werken goed als klankkast.
De klepel en de klok

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• matty___
arnnold schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Kom je onder een steen vandaan? Waar heb je het over?

Lukt het een warmtepomp installeren in rijtjeshuis,
Een vat in de tuin?

Ik heb hem nodig in de meterkast.

Ga hier eens kijken!

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Ja laat ik even 510 paginas door spitten. Misschien moet ik zo iets ook niet hier vragen maar iemand langs laten komen. Hier heb ik vrij weinig aan
Hoeveel ruimte heb ik nodig voor een hybride warmtepomp?
Binnen en buiten de woning voldoende ruimte nodig om de binnen- en buitenunit van de warmtepomp te kunnen plaatsen. Binnen heb je beperkte ruimte nodig maar wel zo dicht mogelijk bij de cv-ketel. De exacte afmetingen van de binnenunit zijn afhankelijk van het merk en type hybride warmtepomp. De ruimte die je minimaal nodig hebt is 1,0x0,6x0,4 meter (hxbxd).

20210512-2993_144x144
De buitenunit kan op de grond of op het dak staan of aan de gevel hangen. Hij moet minimaal 0,5 meter van de erfgrens met de buren af staan. Om te kunnen voldoen aan de geluideisen moet de afstand tot de erfgrens soms groter zijn. De maximale lengte van de leiding van de binnen- naar de buitenunit is 20 meter. De ruimte die je nodig hebt is minimaal 1,0x2,0x1,0 meter (hxbxd). Daarnaast moet er een vrije toevoer van luchtstroom zijn. De exacte afmetingen van de buitenunit zijn afhankelijk van het merk en het type hybride warmtepomp.
Neem aan dat je de binnenunit daar wilt waar nu je stadsverwarming binnenkomt -> dat pas al niet.
Buitenunit voor de voordeur met een 80cm voortuin gaat al lastig worden.
Moet je dus de leidingen over de totale lengte van het huis laten lopen om in de achtertuin uit te komen. dus over plafond of de hele keuken moet eruit.

Dus ja wat is jouw voorstel?

[ Voor 53% gewijzigd door matty___ op 14-01-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 23:41
matty___ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:02:
Neem aan dat je de binnenunit daar wilt waar nu je stadsverwarming binnenkomt -> dat pas al niet.
Moet je dus de leidingen over de totale lengte van het huis laten lopen om in de achtertuin uit te komen. dus over plafond of de hele keuken moet eruit.

Stap 1 is voor jou om te kijken hoeveel het kost om de stadsverarming op te zeggen.

Als je stadsverarming opzegbaar is kun je verder gaan met stap 2.

Stap 2 is jezelf er toch een beetje in verdiepen en kijken hoe anderen het doen
https://warmtepomp-weetjes.nl/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:00
Als je niet teveel vermogen nodig hebt, kan je ook voor een ventilatiewarmtepomp opteren. Die kan bijv op zolder en je boilervat ook.

Drie voorbeelden:
https://www.inventum.com/producten/modul-air-red/
https://www.nibe.eu/nl-nl...t-water-warmtepompen/f730
https://www.duco.eu/nl/pr...tilatie-units/ducobox-eco

Nibe is de crème de la crème en alles in 1. €€€
Inventum de meest bekende en alles in 1 €€
Ducobox de kleinste maar ook meeste ventilatie ervaring €. Heeft ook all-e mogelijkheden (vind ik niet beste oplossing en relatief duur. Ik zou klein buffervat doen met elektrisch element als dat nodig is + losse boiler)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Mijn binnenuit en sww vat staan op zolder aan de voorkant van mijn huis en de buitenunit in mijn achtertuin. Dus het is zeker mogelijk. En dat ook nog eens in een rijtjeshuis.

Qua stadsverwarming kan ik er weinig over zeggen maar mss dat @ID-College dat kan.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:37
[...]

Ja laat ik even 510 paginas door spitten. Misschien moet ik zo iets ook niet hier vragen maar iemand langs laten komen. Hier heb ik vrij weinig aan

[...]

toon volledige bericht
Waarom wil je hem waar hij binnen komt? Er zit daar niks, wellicht een warmtewisselaar en verder wat meters zodat ze je verbruik meten.
Net als stuffer heb ik de binnenunit op zolder en boiler ook. Dat is prima. Duurt wel even dan beneden voor je warm water hebt, maar daar kan je een doorstroomverwarmer plaatsen als je minder geduld hebt.
Buitenunit kan overal. Heb hem zelf aan de gevel en vind dat minder geslaagd. Denk dat in de tuin of op een schuurtje een beter idee is, even met een omkasting als een climeleon.
Leidingen kunnen tot 30meter met extra koudemiddel dus dat moet best te doen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:29
1: De buitenunit in de achtertuin, los van de woning. Bij de meeste woningen in Nederland kun je dan via de kruipruimte de koelgasleidingen naar elke gewenste plek van de begane grond leiden.
2: De trapkast (of een andere voorraadkast) kan een geschikte plek zijn voor de binnenunit wanneer je deze op de begane grond wil situeren.

Veel rijtjeshuizen vanaf de jaren 70 a 80 hebben overigens ook wel ergens een leidingschacht van kruipruimte/begeane grond naar zolder toe. Je kan in zo'n geval ook je binnenunit op zolder plaatsen (inclusief boiler voor SWW). En dan via die leidingschacht de warmtepomp aansluiten op je bestaande verwarmingssysteem.

Wanneer je huis over een kelder, aangebouwde berging of bijkeuken beschikt, is dat ook een uitstekende plek voor de technische installaties.

Een beetje fatsoenlijke installateur kan je prima adviseren over de mogelijkheden voor specifiek jouw woning.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34
stuffer schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Mijn binnenuit en sww vat staan op zolder aan de voorkant van mijn huis en de buitenunit in mijn achtertuin. Dus het is zeker mogelijk. En dat ook nog eens in een rijtjeshuis.
Heb je foto's / schematisch overzicht?

Er is namelijk weldegelijk een tekort aan voorbeelden voor 'standaardoplossingen' voor rijtjeshuizen. Het merendeel van de huidige plaatsingen zijn 'makkelijke' situaties met vrijstaande huizen, hoekhuizen, huizen met garages, etc., maar echte rijtjeswoningen / doorzonwoningen komen minder voor.

En veel van de voorbeelden die wel gegeven worden begeven zich op het randje, bijvoorbeeld met buitenunit op de erfgrens. Iets waar menigeen geen gok mee gaat nemen t.a.v. buren.
Ivow85 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:58:
Een beetje fatsoenlijke installateur kan je prima adviseren over de mogelijkheden voor specifiek jouw woning.
In mijn ervaring kwakt een installateur een installatie typisch op de eerste de beste semi-geschikte plek. Dat jij of de buren 2 decennia met een sub-optimale oplossing zitten boeit hen over het algemeen weinig.

Als je iets beters wilt zul je dus een veel gerichtere opdracht uit moeten zetten of in elk geval weten wat je niet wilt als opdrachtgever. Je moet door het baggetaliseringsgilde heenprikken.

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 15-01-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier ook een rijtjeshuis met warmtepomp.

Buitenunit op de schuur, meter van de erfgrens, leiding door de muur, door de badkamer (koof) naar zolder waar de binnen unit hangt op de plek waar de cv vroeger hing.
Sww met een e-boiler(s).

Ook 11,640kWp aan pv op dak. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
In mijn situatie heb ik stadsverwarming, geen leidingen op zolder ( heeft immers geen cv gestaan) en geen kruipruimte. Huis is uit 2008.

Ik heb wel een platdak op de uitbouw maar ik hoor van meer mensen dat je de buiten unit niet op je dak wilt door de trillingen en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:37
Rukapul schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Er is namelijk weldegelijk een tekort aan voorbeelden voor 'standaardoplossingen' voor rijtjeshuizen. Het merendeel van de huidige plaatsingen zijn 'makkelijke' situaties met vrijstaande huizen, hoekhuizen, huizen met garages, etc., maar echte rijtjeswoningen / doorzonwoningen komen minder voor.

En veel van de voorbeelden die wel gegeven worden begeven zich op het randje, bijvoorbeeld met buitenunit op de erfgrens. Iets waar menigeen geen gok mee gaat nemen t.a.v. buren.

[...]

In mijn ervaring kwakt een installateur een installatie typisch op de eerste de beste semi-geschikte plek. Dat jij of de buren 2 decennia met een sub-optimale oplossing zitten boeit hen over het algemeen weinig.

Als je iets beters wilt zul je dus een veel gerichtere opdracht uit moeten zetten of in elk geval weten wat je niet wilt als opdrachtgever. Je moet door het baggetaliseringsgilde heenprikken.
toon volledige bericht
Heb het hier ook maar het geluid is niet een supergroot probleem. In het voorjaar en najaar staat ie amper te loeien, omdat de temperatuur prima is. Met de winter maakt ie wel meer geluid maar dan zit iedereen binnen.. kwestie van rekening met de buurt houden. Ik zet hem dus wel uit snachts en hij start om 10 uur.. het eerste uurtje loeit ie wel ff maar als ie op temperatuur komt gaat ie langzamer en is t best prima.. omkasting zou prima zijn als je extra wilt dempen..
matty___ schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:52:
In mijn situatie heb ik stadsverwarming, geen leidingen op zolder ( heeft immers geen cv gestaan) en geen kruipruimte. Huis is uit 2008.

Ik heb wel een platdak op de uitbouw maar ik hoor van meer mensen dat je de buiten unit niet op je dak wilt door de trillingen en geluid.
Maar je hebt wel een koof.. hoe gaat je water dan naar zolder of je ontluchting van je riool naar je dak?

[ Voor 60% gewijzigd door ID-College op 15-01-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Een rijtjeshuis uit 2008 zonder kruipruimte? Vreemd. Heeft de vorige bewoner misschien parket over het luik van de kruipruimte gelegd ofzo? (ja er zijn echt van die mensen) Heb je de buren al gevraagd of die wel een kruipruimte hebben?

Maar goed, de aansluiting moet je inderdaad in de meterkast maken. Bij mij staat de monobloc in de achtertuin op de grond, de garage in waar ook het filter hangt. Helemaal tot aan de andere kant van de garage, daar door de spouwmuur, boven de keukenkastjes langs aangesloten op de verticale hoofd CV leidingen in de koof achter het toilet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
busscherski schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Een rijtjeshuis uit 2008 zonder kruipruimte? Vreemd. Heeft de vorige bewoner misschien parket over het luik van de kruipruimte gelegd ofzo? (ja er zijn echt van die mensen) Heb je de buren al gevraagd of die wel een kruipruimte hebben?

Maar goed, de aansluiting moet je inderdaad in de meterkast maken. Bij mij staat de monobloc in de achtertuin op de grond, de garage in waar ook het filter hangt. Helemaal tot aan de andere kant van de garage, daar door de spouwmuur, boven de keukenkastjes langs aangesloten op de verticale hoofd CV leidingen in de koof achter het toilet.
Nee er is gewoon geen kruipruimte. Heb het ook aan de buren gevraagd. Zit wel vloerverwarming over de hele benedenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
ID-College schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:56:
[...]

Heb het hier ook maar het geluid is niet een supergroot probleem. In het voorjaar en najaar staat ie amper te loeien, omdat de temperatuur prima is. Met de winter maakt ie wel meer geluid maar dan zit iedereen binnen.. kwestie van rekening met de buurt houden. Ik zet hem dus wel uit snachts en hij start om 10 uur.. het eerste uurtje loeit ie wel ff maar als ie op temperatuur komt gaat ie langzamer en is t best prima.. omkasting zou prima zijn als je extra wilt dempen..

[...]

Maar je hebt wel een koof.. hoe gaat je water dan naar zolder of je ontluchting van je riool naar je dak?
Ja er loopt wel een koof van de badkamer naar het riool. Daar zal die wel door heen kunnen. Is alleen naast de trap en daarmee net aan de andere kant van de zolder waar plek zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Ook al hoor ik hier veel oplossingen maar elke situatie is toch uniek waardoor je toch iemand moet inschakelen om tebekijken wat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat klopt, niet op een plat dak zetten als je er onder leeft/woont, in mijn geval de schuur cq carport dus geeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:17

Zenix

BOE!

De leidingen kunnen ook gewoon over de gevel lopen (airco goot) en dan onder de dakpannen met een dakdoorvoer naar zolder. Zoek bij Google naar "airco leiding gevel" en dan zie je genoeg voorbeelden. Bij de meeste rijtjeshuizen heb je dakpannen en een zolder met cv en is dit dus een goede optie.

Ik zou dan wel een split unit adviseren en geen monoblock.

[ Voor 59% gewijzigd door Zenix op 15-01-2022 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
[...]

Ik heb (helaas) ook geen kruipruimte. Was wel handig geweest voor het aanleggen van netwerkkabels, elektragroepen en dat soort zaken, maar ja.

Een buitenunit zou ik achter aan de muur kunnen hangen maar officieel mag dat niet ivm de nieuwe geluidsnormen op de erfgrens. Een split pp de grond in de tuin kan, maar dat kan ik dan weer niet makkelijk elektra krijgen.

Daarom ben ik zelf aan het het kijken naar een Duco Ecobox of Itho Daalderop HP-M25i/Vincent. In feite een combinatie van een ventilatie- en lucht/water-warmtepomp. Zonder buitenunit, maar met concentrische dakdoorvoer. In feite dus een monobloc maar dan binnen ipv buiten.

Het grootste nadeel is dat je relatief kleine vermogens hebt, maar als je vloerverwarming hebt met een redelijk aardig geïsoleerd huis dan moet het aardig goed lukken.

En je kunt hem altijd hybride schakelen dus dan zal de WP het meeste werk voor z'n rekening nemen en de gasketel de winterse dalen qua temperatuur doen. En SWW. Dus dan heb je geen heel groot vat nodig, want dat is met mijn zadeldak inderdaad ook wel een dingetje.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Rukapul schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:58:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Zoiets: stuffer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

En

stuffer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Buitenunit staat onder climeleon en ja, als ik in de brandgang sta bij 0 graden hoor je hem zachtjes. Maar boven 0 graden als die niet defrost is het verwaarloosbaar. In de zomer hoor je hem helemaal niet als die een sww run doet en moet je met hand voelen of die lucht verplaatst om te weten dat ie aan staat.

En om niet te vergeten hij staat snacht uit. Ik ben mij er wel bewust van dat geluid in de nacht beter te waarnemen is dan overdag.

[ Voor 4% gewijzigd door stuffer op 16-01-2022 12:48 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
voor de mensen zonder kruipruimte in een modern huis even een tip.. als je op een plek zit waar palen nodig zijn zakt de grond dus ook die onder je huis hier komt dus gewoon ruimte vrij vaak vullen projectaannnemers de bouwpunt ook niet of niet geheel aan en is er dus feitenlijk gewoon een kruipruimte, je kan er alleen niet makkelijk in. :+ onder de fundering doorgraven kan dan in sommige gevallen uitkomst bieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

HarmoniousVibe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:26:
[...]

Ik heb (helaas) ook geen kruipruimte. Was wel handig geweest voor het aanleggen van netwerkkabels, elektragroepen en dat soort zaken, maar ja.

Een buitenunit zou ik achter aan de muur kunnen hangen maar officieel mag dat niet ivm de nieuwe geluidsnormen op de erfgrens. Een split pp de grond in de tuin kan, maar dat kan ik dan weer niet makkelijk elektra krijgen.
Dus de koelgasleidingen is niet een probleem om naar de binnen unit te krijgen maar de elektra wel? Beetje vreemd toch? Die elektra kabel ligt hier gelijk met de koelgasleiding mee naar binnen.
En in tegenstelling van de meesten die zeggen dat de binnen unit voeding krijgt vanaf de buiten unit heb ik dat vanuit binnen (andersom) gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
Rol-Co schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Dus de koelgasleidingen is niet een probleem om naar de binnen unit te krijgen maar de elektra wel? Beetje vreemd toch? Die elektra kabel ligt hier gelijk met de koelgasleiding mee naar binnen.
En in tegenstelling van de meesten die zeggen dat de binnen unit voeding krijgt vanaf de buiten unit heb ik dat vanuit binnen (andersom) gedaan.
Nou ja zo raar is dat toch niet? Mijn meterkast zit bij de voordeur in de hal. De binnenunit moet op zolder en de buitenunit aan de achterkant. Het is zonder kruipruimte niet heel raar dat je niet zomaar een nieuwe groep kunt leggen naar achter het huis. Of naar zolder.

De koelleidingen gaan niet via de meterkast en vanuit zolder naar buiten boren en leidingen naar beneden trekken is voor mij veel makkelijker.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

HarmoniousVibe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Nou ja zo raar is dat toch niet? Mijn meterkast zit bij de voordeur in de hal. De binnenunit moet op zolder en de buitenunit aan de achterkant. Het is zonder kruipruimte niet heel raar dat je niet zomaar een nieuwe groep kunt leggen naar achter het huis. Of naar zolder.

De koelleidingen gaan niet via de meterkast en vanuit zolder naar buiten boren en leidingen naar beneden trekken is voor mij veel makkelijker.
Kan je die kabel toch gelijk meenemen naar de buitenunit?

Afhankelijk van de warmtepomp heb je niet altijd een aparte groep nodig, hij kan ook op bestaande groep als je al niet van plan was om het element te gebruiken. Ook kan je de wasmachine groep gebruiken en de wasmachine ergens anders bij zetten. Dan heb je weer een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:17

Zenix

BOE!

Rol-Co schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Kan je die kabel toch gelijk meenemen naar de buitenunit?

Afhankelijk van de warmtepomp heb je niet altijd een aparte groep nodig, hij kan ook op bestaande groep als je al niet van plan was om het element te gebruiken. Ook kan je de wasmachine groep gebruiken en de wasmachine ergens anders bij zetten. Dan heb je weer een eigen groep.
Inderdaad, gewoon in de kabelgoot meenemen. Doen ze bij airco units ook vaak. Dan kan de elektra samen met koelleiding in een goot via de gevel naar zolder met een dakdoorvoer, als er geen kruipruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zenix schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Inderdaad, gewoon in de kabelgoot meenemen. Doen ze bij airco units ook vaak. Dan kan de elektra samen met koelleiding in een goot via de gevel naar zolder met een dakdoorvoer, als er geen kruipruimte is.
Ik heb onder de warmtepomp een lasdoos waar alle aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Er is nog een mogelijkheid.
Als je kiest voor een monobloc voor verwarming en een warmtepompboiler voor warm tapwater heb je geen binnenunit nodig. De monobloc kan dan rechtstreeks dmv CV leidingen aangesloten worden op de meterkast.
Alleen even een magneet filter ergens in de retour aanbrengen.
Er zijn overigens mensen die kiezen voor een monobloc in de voortuin van een rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:51:
Er is nog een mogelijkheid.
Als je kiest voor een monobloc voor verwarming en een warmtepompboiler voor warm tapwater heb je geen binnenunit nodig. De monobloc kan dan rechtstreeks dmv CV leidingen aangesloten worden op de meterkast.
De aansluit kabel bedoel je dan denk ik? Maar is toch net zo lastig, cv komt toch ook niet in de meterkast uit.
Alleen even een magneet filter ergens in de retour aanbrengen.
Er zijn overigens mensen die kiezen voor een monobloc in de voortuin van een rijtjeshuis.
Ja maar achter in de achtertuin is dan wel een ding om dat helemaal met waterleidingen te doen, dan liever koelgasleiding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:33:
[...]

De aansluit kabel bedoel je dan denk ik? Maar is toch net zo lastig, cv komt toch ook niet in de meterkast uit.
De aansluitkabel moet sowieso lukken.
Ik dacht dat @matty___ stadsverarming had. Dus dan zou hij het waterzijdig bij voorkeur in de meterkast aansluiten.
Waar de tapwater boiler moet komen weet ik dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:24
Ja hier lukt het prima. Rijtjeshuis van rond 1980. Binnenuit met ingebouwde boiler staat op zolder op de plek van de cv ketel. Buiten unit staat op plat dak van de zolder. ( Voordeel hier, deel schuin pannen dak en deel plat beton dak op zolder) Ik heb wel eerst een dakraam geplaatst zodat daar de binnenunit naar binnen gehezen kon worden. (Was toen zelf kraanmachinist)

Op het platte dak toen ook gelijk 6 zonnepanelen laten leggen. Jaarverbruik warmtepomp voor verwarming en warm water ongeveer 1800 kWh.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:52
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:26:
[...]

Daarom ben ik zelf aan het het kijken naar een Duco Ecobox of Itho Daalderop HP-M25i/Vincent. In feite een combinatie van een ventilatie- en lucht/water-warmtepomp. Zonder buitenunit, maar met concentrische dakdoorvoer. In feite dus een monobloc maar dan binnen ipv buiten.

Het grootste nadeel is dat je relatief kleine vermogens hebt, maar als je vloerverwarming hebt met een redelijk aardig geïsoleerd huis dan moet het aardig goed lukken.

En je kunt hem altijd hybride schakelen dus dan zal de WP het meeste werk voor z'n rekening nemen en de gasketel de winterse dalen qua temperatuur doen. En SWW. Dus dan heb je geen heel groot vat nodig, want dat is met mijn zadeldak inderdaad ook wel een dingetje.
toon volledige bericht
Maar hoe gaat warm water dan?
Want ik ben bang dat we hier veel te lang douchen voor een warmtepomp 😅
Mijn vrouw staat zo 30 minuten voor der de douche, ik zo 20 minuten en de kinderen ook een kwartier.

Dat moet allemaal achter elkaar kunnen, hoeveel liter vat heb je daar voor nodig met nog wat speling? Af met toe wordt er ook nog een bad genomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
Tweak_ers schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:59:
[...]

Mijn vrouw staat zo 30 minuten voor der de douche, ik zo 20 minuten en de kinderen ook een kwartier.

Dat moet allemaal achter elkaar kunnen, hoeveel liter vat heb je daar voor nodig met nog wat speling?
Dat is onder andere afhankelijk van het aantal kinderen. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:20
[...]

Dat moet allemaal achter elkaar kunnen, hoeveel liter vat heb je daar voor nodig met nog wat speling? Af met toe wordt er ook nog een bad genomen.
30 min???? Pfff .. denk dat je dan al richting een 400 liter vat gaat. Maar denk dat je beter consessies moet maken mbt waterverbruik :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Ik gebruik onderstaande indicatietabel.
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/

Afhankelijk van het vermogen van je warmtepomp en type douchekop is de warmtepomp overigens in staat om in 2, 3 of 4 minuten de hoeveelheid water op te warmen die je verbruikt in 1 minuut douchen. (veel mensen doen de kraan uit na het douchen, gaan afdrogen en dan begint de volgende doucher pas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Possible schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:06:
[...]

30 min???? Pfff .. denk dat je dan al richting een 400 liter vat gaat. Maar denk dat je beter consessies moet maken mbt waterverbruik :)
Hahaha, als ik over ga, wil ik een installatie gericht op ons verbruik en niet andersom 😉

We hebben nu ook stadswarmte en het probleem van de installatie en leidingen in de meterkast. Geen ruimte om de meterkast heen.

Bestaan er ook mooie “uitbouw” achtigenalles in een oplossingen die je buiten het huis kunt plaatsen? Of komt dat de levensduur niet ten goede?

Zolder hebben we meer dan genoeg ruimte, alleen het probleem is dat er daar geen warm water leidingen lopen.

Moet dit altijd op bestaande leidingen? Een schacht is er ook niet echt. Ja, er is iets van een koor, maar de betonnenvloer loopt daar gewoon door, met een paar PVC leidingen voor stroom erin. Verder lopen alle leidingen voor het warme water in de muren en de vloer.

Ik zit ook wel eens te denken hoe je nou een goede installatie plaatst in een rijtjeswoning.

Wil je iedereen van het gas af krijgen moet je hier toch dingen voor gaan verzinnen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ja, jij wilt niet opgeven dat jullie allemaal achter elkaar douchen en dat er dus anderhalf uur aan 1 stuk door warm water uit die kraan komt? Dat is niet bespreekbaar?
Dan ga je een moeilijke tijd tegemoet. Dat gaat je extra geld en ruimte kosten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Weinig ruimte? Monobloc + doorstroomverwarmer.

Bij een monobloc zit de condensor-warmtewisselaar, de pomp en het expansievat allemaal in de buitenunit. Dus heb je alleen twee CV-leidingen die de woning in gaan rechtstreeks de (vloer)verwarming in. Als je die leidingen binnen niet kunt verstoppen, maar wel moet verslepen, dan kun je ze gewoon zoals in zoveel huizen over de muur verslepen. Tja, dan zie je een paar CV buizen over de muur lopen, maar dat heb je in heel veel huizen. Staat je verder vrij om daar iets omheen te timmeren om het te verstoppen.

Zonder CV-ketel en stadsverwarming die een heel hoog vermogen hebben en als je geen plek hebt voor een grote boiler, dan heb je eigenlijk alleen nog een doorstroomverwarmer als optie over. Dat is duur in gebruik, maar je hebt wel onbeperkt warm water (itt een boiler) en het is een vrij klein apparaat. Als je een douche-wtw kunt installeren, dan bespaar je wel de ongeveer de helft. Als je nog ruimte hebt om een klein boilertje op de WP aan te sluiten, dan kun je ook een deel met de WP doen en de doorstromer alleen gebruiken als je (een keer) lang doucht of met meerdere mensen na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:11
[...]

Mijn huis is uit 2015 en geen kruipruimte. Kleigrond, dus zou er altijd water in staan. Scheelde ook nog eens 5K aan afvoer van grond en werk.....
[...]

Ik zou eens kijken naar een DWTW, is een apart topic van, dat scheelt je dan 30 procent aan energie, lijkt me de moeite waard met dit soort tijden. En een zonnecollector lijkt me dan ook wel lonend. Zet je er een doorstroomverwarmer achter en heb je oneindig warm water totdat je het niet meer kunt betalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Paul C schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:22:
Weinig ruimte? Monobloc + doorstroomverwarmer.

Bij een monobloc zit de condensor-warmtewisselaar, de pomp en het expansievat allemaal in de buitenunit. Dus heb je alleen twee CV-leidingen die de woning in gaan rechtstreeks de (vloer)verwarming in. Als je die leidingen binnen niet kunt verstoppen, maar wel moet verslepen, dan kun je ze gewoon zoals in zoveel huizen over de muur verslepen. Tja, dan zie je een paar CV buizen over de muur lopen, maar dat heb je in heel veel huizen. Staat je verder vrij om daar iets omheen te timmeren om het te verstoppen.

Zonder CV-ketel en stadsverwarming die een heel hoog vermogen hebben en als je geen plek hebt voor een grote boiler, dan heb je eigenlijk alleen nog een doorstroomverwarmer als optie over. Dat is duur in gebruik, maar je hebt wel onbeperkt warm water (itt een boiler) en het is een vrij klein apparaat. Als je een douche-wtw kunt installeren, dan bespaar je wel de ongeveer de helft. Als je nog ruimte hebt om een klein boilertje op de WP aan te sluiten, dan kun je ook een deel met de WP doen en de doorstromer alleen gebruiken als je (een keer) lang doucht of met meerdere mensen na elkaar.
Met die doorstroomverwarmer is dat half uur douchen per persoon per dag van hierboven ook snel voorbij :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Tweak_ers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:58:
[...]

Hahaha, als ik over ga, wil ik een installatie gericht op ons verbruik en niet andersom 😉

We hebben nu ook stadswarmte en het probleem van de installatie en leidingen in de meterkast. Geen ruimte om de meterkast heen.

Bestaan er ook mooie “uitbouw” achtigenalles in een oplossingen die je buiten het huis kunt plaatsen? Of komt dat de levensduur niet ten goede?

Zolder hebben we meer dan genoeg ruimte, alleen het probleem is dat er daar geen warm water leidingen lopen.

Moet dit altijd op bestaande leidingen? Een schacht is er ook niet echt. Ja, er is iets van een koor, maar de betonnenvloer loopt daar gewoon door, met een paar PVC leidingen voor stroom erin. Verder lopen alle leidingen voor het warme water in de muren en de vloer.

Ik zit ook wel eens te denken hoe je nou een goede installatie plaatst in een rijtjeswoning.

Wil je iedereen van het gas af krijgen moet je hier toch dingen voor gaan verzinnen.
toon volledige bericht
Er zijn genoeg oplossingen niemand hoeft daar over na te denken behalve de eigenaar van de woning.. Uiteraard kan je gewoon een stukje aan je huis aanbouwen en daar een wp inzetten, in de prefab versie is dit de manier die woningbouw vaak gebruikt.
Meest voor de hand liggende en goedkoopste is een monoblock in de tuin en ergens in huis een vat of WPB (gangkast, zolder etc) en zelfs een liggend vat achter het knieschot is mogelijk (al is dat niet de eerste keus)
Uiteindelijk is het handiger om je verwachtingen/verbruik iets aan te passen als je zo in de extreme zit. We hebben met zijn alle al veel te lang alleen aan onze eigen luxe gedacht een heel klein beetje comfort inleveren leverd uiteindelijk een grote mileuwinst en financiele besparing op. en laten we wel wezen we zitten wel op het duurzaamheids deel van dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Tenzij je een huis hebt van een max een paar jaar oud; waarom zou je dit uberhaupt willen? Je kunt er rustig vanuit gaan dat de electriciteitsprijs ook enorm gaat stijgen dus zal de investering van een warmtepomp erg lastig terug te verdienen zijn en best-case scenario slechts minimaal voordeliger maar zit je wel met de nadelen ervan.
In deze onzekere situatie waar we in zitten, zou ik nevernooit 10k in een warmtepomp stoppen en waarschijnlijk nog vele K's aan radiatorvervanging en isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Rol-Co schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:07:
Hier ook een rijtjeshuis met warmtepomp.

Buitenunit op de schuur, meter van de erfgrens, leiding door de muur, door de badkamer (koof) naar zolder waar de binnen unit hangt op de plek waar de cv vroeger hing.
Sww met een e-boiler(s).

Ook 11,640kWp aan pv op dak. :)
Weinig huizen en zoveel ruimte voor zonnepanelen dus je situatie gaat voor slechts weinig mensen op helaas. Hoe ga je die investering in godsnaam terugverdienen? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

B4llistic schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:43:
[...]

Weinig huizen en zoveel ruimte voor zonnepanelen dus je situatie gaat voor slechts weinig mensen op helaas.
Zo om me heen al een stuk of 60 (zelfde huizen)
Hoe ga je die investering in godsnaam terugverdienen? 8)7
Ja daar ben ik ook nog niet uit, hopen dat het lukt :P

Zuid was 3000,- en heeft nu 32000 kWh opgewekt
Noord was 1100,- en heeft nu 4400 kWh opgewekt
O-Z-W was 2000,- en heeft nu 20000 kWh opgewekt
Warmtepomp was 400,- en bespaart nu 6 volle jaren 1300m3 gas maar koste ook een badkamer van 3,5K euro, reken die maar mee. :)
Keuken ook natuurlijk, ook 4K euro incl apparatuur zoals oven, combi magnetron, kokend waterkraan, inductie kookplaat en reken ook maar mee.

Kosten
3000+1100+2000+400+3500+4000 en doe er nog 1000 bij voor boilers en diversen is 15000,-

Opleveringen
7000,- zuid + 1000,- noord,+ 4400,- O-Z-W, 4680,- 6 jaar gas is 17080,-

Oh wacht, dan is het al terug ;) incl de keuken, badkamer en prijzen van een tijd terug dus niet van nu.
En 0 zorgen om de prijzen van huidige tijd.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

B4llistic schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:43:
[...]

Weinig huizen en zoveel ruimte voor zonnepanelen dus je situatie gaat voor slechts weinig mensen op helaas. Hoe ga je die investering in godsnaam terugverdienen? 8)7
terug verdienen was niet de belangrijkste motivatie maar het gaat knap hard kan ik je vertellen :+

ik heb 11K uitgegeven (zonnepanelen + warmtepomp) ben van ~2200 euro per jaar naar honderden euro's terug krijgen.
voorgaande jaren was mijn besparing ~2500 euro per jaar dit jaar verdien ik gewoon een laadpaal en nog wat extra's terug daarnaast was mijn cv ketel versleten dus eigenlijk is daar ook nog een ~ 1000 euro voor vervangen. wat wil zeggen dat er nog ~2500 euro open staat van de investering. en in plaats van zorgen maken om gasprijzen je gek lachen om de terugleververgoeding.. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

En daarbij, de teruglevertarieven zijn ook hoog. Wij krijgen nu 31 cent/kWh teruglevering. Dan is onze overcapaciteit van 3500kwh zo terugverdiend.
Het is zelfs zo dat als je geen gas verbruikt en alleen maar stroom het voordelig is om juist nu een contract af te sluiten. Je krijgt nu inmiddels 50+ cent per kWh terug. Dus ja, je investering is er zo uit.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
In Zoetermeer hebben ze een paar jaar geleden een paar blokken gerenoveerd. Meestal zit achter de voordeur de meterkast of toilet beneden. ipv een tuinscherm staat er een dubbele kast tussen beide buren, Hier zit de warmtepomp. Niet in de tuin maar aan de straatzijde. Zonnepanelen erop en gasvrij.

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tilburgs82 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:32:
En daarbij, de teruglevertarieven zijn ook hoog. Wij krijgen nu 31 cent/kWh teruglevering. Dan is onze overcapaciteit van 3500kwh zo terugverdiend.
Het is zelfs zo dat als je geen gas verbruikt en alleen maar stroom het voordelig is om juist nu een contract af te sluiten. Je krijgt nu inmiddels 50+ cent per kWh terug. Dus ja, je investering is er zo uit.
Ik heb hier slechts 5-600 over van mijn 8000 opwek dus ga die moeite niet doen voor een paar centen.
Bij duizenden natuurlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
twain4me schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:13:
[...]

Er zijn genoeg oplossingen niemand hoeft daar over na te denken behalve de eigenaar van de woning.. Uiteraard kan je gewoon een stukje aan je huis aanbouwen en daar een wp inzetten, in de prefab versie is dit de manier die woningbouw vaak gebruikt.
Meest voor de hand liggende en goedkoopste is een monoblock in de tuin en ergens in huis een vat of WPB (gangkast, zolder etc) en zelfs een liggend vat achter het knieschot is mogelijk (al is dat niet de eerste keus)
Uiteindelijk is het handiger om je verwachtingen/verbruik iets aan te passen als je zo in de extreme zit. We hebben met zijn alle al veel te lang alleen aan onze eigen luxe gedacht een heel klein beetje comfort inleveren leverd uiteindelijk een grote mileuwinst en financiele besparing op. en laten we wel wezen we zitten wel op het duurzaamheids deel van dit forum.
En als wij nou op andere vlakken compenseren?
Verwarming heeft zaterdag voor het laatst aan gestaan. Waar een gemiddeld huishouden volgens Eneco rond de 5GJ per maand zit, zitten wij op 1,1GJ.

Maar die stoppen wij dan wel in douchen.
Dus dat wordt de use case.

Ik zit een beetje te kijken, maar volgens mij moeten we met 500liter vat redelijk ver komen. Die gaat alleen verder de hoogte in, dat zou op zolder prima kunnen.

Maar ja dan moeten alle leidingen daarheen getrokken worden en heb ik nog geen goede plek voor de unit buiten.
cwrm63 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:36:
[...]

In Zoetermeer hebben ze een paar jaar geleden een paar blokken gerenoveerd. Meestal zit achter de voordeur de meterkast of toilet beneden. ipv een tuinscherm staat er een dubbele kast tussen beide buren, Hier zit de warmtepomp. Niet in de tuin maar aan de straatzijde. Zonnepanelen erop en gasvrij.
Weet jij de locatie? Ik wil daar wel eens een kijkje nemen. Misschien iets over teug te vinden in het nieuws, welke partij dit heeft gerealiseerd.
Dat lijkt mij een ideale oplossing, voortuin is écht nutteloze ruimte, met 2 meter lang kun je er eigenlijk nét niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ziet er heel mooi uit, gaat alleen wel ten kosten van minimaal 4 zonnepanelen als ik het zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
Tweak_ers schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Verwarming heeft zaterdag voor het laatst aan gestaan. Waar een gemiddeld huishouden volgens Eneco rond de 5GJ per maand zit, zitten wij op 1,1GJ.

Ik zit een beetje te kijken, maar volgens mij moeten we met 500liter vat redelijk ver komen. Die gaat alleen verder de hoogte in, dat zou op zolder prima kunnen.

Maar ja dan moeten alle leidingen daarheen getrokken worden en heb ik nog geen goede plek voor de unit buiten.

[...]

Weet jij de locatie? Ik wil daar wel eens een kijkje nemen. Misschien iets over teug te vinden in het nieuws, welke partij dit heeft gerealiseerd.
Dat lijkt mij een ideale oplossing, voortuin is écht nutteloze ruimte, met 2 meter lang kun je er eigenlijk nét niets mee.
toon volledige bericht
van Egmondstraat /van der Maasstraat, Zoetermeer. Dura Vermeer heeft daar die wijk gerenoveerd. op Google Maps kan je ze goed zien

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cwrm63 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:36:
[...]

Klopt, daar is wel alles misgegaan wat er fout kon gaan overigens. Koud huis en brand.

Paar berichten maar in de krant staat er elke paar maanden wel weer een artikel over dit project.

https://www.ad.nl/wonen/v...el-om-te-slapen~a876de38/

https://www.ad.nl/zoeterm...egelen-te-nemen~ae05bf4b/

https://www.ad.nl/wonen/h...-veel-hoofdpijn~a2a29711/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Tweak_ers schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Ik vind niet dat het een ruilhandeltje is. Je verwarming heeft niet voor het laatst aangestaan omdat jullie besloten hebben in de kou te gaan zitten. Je hebt gewoon een warm huis.
Er zijn mensen in tochtige klotehuizen die zich kapot stoken omdat hun huurbaas dat huis niet isoleert of omdat ze zelf geen geld hebben om ook te gaan isoleren. Hoe wil je dat dan gaan doen? Die mensen mogen nooit meer douchen en geen auto rijden?
Ik heb geen kinderen, en die komen er ook nooit. Mag ik dan elke weekend stedentrips gaan doen met het vliegtuig?

We moeten allemaal zoveel mogelijk ons best doen om te verduurzamen.

Verder moet je lekker zelf doen wat je wilt natuurlijk maar alles is wellicht wat groter dan jouw huis en gezin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
Wolly schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Klopt, daar is wel alles misgegaan wat er fout kon gaan overigens. Koud huis en brand.

Paar berichten maar in de krant staat er elke paar maanden wel weer een artikel over dit project.

https://www.ad.nl/wonen/v...el-om-te-slapen~a876de38/

https://www.ad.nl/zoeterm...egelen-te-nemen~ae05bf4b/

https://www.ad.nl/wonen/h...-veel-hoofdpijn~a2a29711/
Dat wist ik niet. :-( Ik heb daar een aantal maanden alleen bouwmaterialen geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:20

AMDFreak

Intel is zo..

In de wijk meerzicht zijn ook hele huizenblokken gerenoveerd, straat Flevoland is er sowieso 1 van..
Krijg je zoiets, daar staat een flinke unit op het schuine dak.

https://www.duurzaamgebou...r-nom-woningen-zoetermeer
https://www.kingspan.com/...en-naar-nom-in-zoetermeer

ps. dit zijn woningen uit de jaren 70..

[ Voor 5% gewijzigd door AMDFreak op 10-03-2022 09:20 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Uit interesse eens gekeken of een monoblock in de voortuin een toekomstige optie kan zijn. De woning heeft een plantenbak voor de woning met een balkon erboven (willekeurige woning van Funda) en plantenbak deels leeggeschept (om wat bouwpuin uit de spouw te verwijderen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnImmheVcHYRbTQDOEV_ZjONFBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDGOb27AJn0k7sOtXk5D8qzb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XUBONgBYntgXaVv89Lve6icP44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEK96s6ZACybD50EtWYEY96z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af of ca in het midden (afstand tot buren) van de plantenbak een monoblock van bv 9kW past (uiteraard na een deel te slopen). De hoogte van grondniveau tot waterslag is ca 65 cm waar je onder wilt blijven om het esthetisch (met omkasting en beplanting) nog wat te laten lijken. Dat lijkt wat krap, maar zijn er modellen met zo'n max hoogte? Of kan een monoblock iets verdiept aangelegd worden? Er zit immers een dakje boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
No Hands schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:04:
[...]

Ik vind niet dat het een ruilhandeltje is. Je verwarming heeft niet voor het laatst aangestaan omdat jullie besloten hebben in de kou te gaan zitten. Je hebt gewoon een warm huis.
Er zijn mensen in tochtige klotehuizen die zich kapot stoken omdat hun huurbaas dat huis niet isoleert of omdat ze zelf geen geld hebben om ook te gaan isoleren. Hoe wil je dat dan gaan doen? Die mensen mogen nooit meer douchen en geen auto rijden?
Ik heb geen kinderen, en die komen er ook nooit. Mag ik dan elke weekend stedentrips gaan doen met het vliegtuig?

We moeten allemaal zoveel mogelijk ons best doen om te verduurzamen.

Verder moet je lekker zelf doen wat je wilt natuurlijk maar alles is wellicht wat groter dan jouw huis en gezin.
Als jij stedentripjes wil doen, be my guest.
Ik geef als voorwaarde dat ik geen consessies wil doen op het gebied van douchen.

Dat is een randvoorwaarde voor een nieuw systeem.

Iedereen mag daarvan vinden wat hij/zij wil.

Het is voor mij dan ook hoofdzakelijk een financiële afweging. CO2 winst is bijzaak voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Rukapul schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:32:
Uit interesse eens gekeken of een monoblock in de voortuin een toekomstige optie kan zijn. De woning heeft een plantenbak voor de woning met een balkon erboven (willekeurige woning van Funda) en plantenbak deels leeggeschept (om wat bouwpuin uit de spouw te verwijderen):
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vraag me af of ca in het midden (afstand tot buren) van de plantenbak een monoblock van bv 9kW past (uiteraard na een deel te slopen). De hoogte van grondniveau tot waterslag is ca 65 cm waar je onder wilt blijven om het esthetisch (met omkasting en beplanting) nog wat te laten lijken. Dat lijkt wat krap, maar zijn er modellen met zo'n max hoogte? Of kan een monoblock iets verdiept aangelegd worden? Er zit immers een dakje boven.
Zou je hem ook deels kunnen ingraven?
Stel je zou een bak maken van 50cm de grond in.

Of komen er dan andere nadelen bij kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

Tweak_ers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:58:
[...]

Misschien heb je gemist dat we een klimaatcrisis hebben? 30 minuten douchen is op het asociale af. Is dat ook nog eens elke dag? Compleet onnodig.

Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten

Dit is precies waarom we de klimaatdoelen nooit gaan halen, mensen willen geen greintje luxe opgeven.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 12-03-2022 05:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

[...]

Je denkt serieel. Je moet parallel gaan denken.

Jij en je vrouw douchen samen. Scheelt 20 minuten. (Je krijgt als bonus wat romantiek erbij ;) )

Als de kinderen ook samen douchen, is het ook een kwartier.

Het gehele gezin is dan in 45 minuten weer schoon en toch staat iedereen even lang onder de douche. :)

Als jullie ook nog tijdens het inzepen/shampooën (is dat een woord?) de kraan dichtdraaien, scheelt het ook in stookkosten.

De haalbaarheid wordt zo hoger gok ik. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:32
Superbeagle schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:27:
[...]

Je denkt serieel. Je moet parallel gaan denken.

Jij en je vrouw douchen samen. Scheelt 20 minuten. (Je krijgt als bonus wat romantiek erbij ;) )

Als de kinderen ook samen douchen, is het ook een kwartier.

Het gehele gezin is dan in 45 minuten weer schoon en toch staat iedereen even lang onder de douche. :)

Als jullie ook nog tijdens het inzepen/shampooën (is dat een woord?) de kraan dichtdraaien, scheelt het ook in stookkosten.

De haalbaarheid wordt zo hoger gok ik. O-)
Samen douchen lijkt leuk maar de meeste tijd sta jij koud te worden terwijl je vrouw haar haar uitspoelt dat duurt een eeuwigheid met dat lange haar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:02
FreakNL schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 05:16:
[...]

Misschien heb je gemist dat we een klimaatcrisis hebben? 30 minuten douchen is op het asociale af. Is dat ook nog eens elke dag? Compleet onnodig.

Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten

Dit is precies waarom we de klimaatdoelen nooit gaan halen, mensen willen geen greintje luxe opgeven.
Ik heb niet de illusie dat wij de wereld gaan redden als we korter gaan douchen. De een doucht wat langer, de ander vliegt 4x per jaar etc. Nog even en we mogen helemaal niets meer? No thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rukapul schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:32:
[Afbeelding][Afbeelding]

Denk er om dat hij moet ontdooien en zijn water kwijt kunnen, in de winter is dat vrij snel een hele ijsplaat, dus je moet wel wat hoogte hebben om "te vallen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Denk er om dat hij moet ontdooien en zijn water kwijt kunnen, in de winter is dat vrij snel een hele ijsplaat, dus je moet wel wat hoogte hebben om "te vallen"
Goed punt. Hoeveel zou dat moeten zijn? Zolang dat niet de volledige breedte van de warmtepomp hoeft te hebben zou een putje volstaan. Of wat te denken van een PVC afvoer eronder richting riool?

* Rukapul vraagt zich af of er middelen zijn die minder hoog / compacter zijn. Zeker bij retrofit bij bestaande bouw lijken dat soort opties handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rukapul schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Goed punt. Hoeveel zou dat moeten zijn? Zolang dat niet de volledige breedte van de warmtepomp hoeft te hebben zou een putje volstaan. Of wat te denken van een PVC afvoer eronder richting riool?

* Rukapul vraagt zich af of er middelen zijn die minder hoog / compacter zijn. Zeker bij retrofit bij bestaande bouw lijken dat soort opties handig.
Een split versie, daar is de buitenunit kleiner van.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

3dmazter schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:37:
[...]

Samen douchen lijkt leuk maar de meeste tijd sta jij koud te worden terwijl je vrouw haar haar uitspoelt dat duurt een eeuwigheid met dat lange haar :)
Het gaat erom dat jij als man haar haar uitspoelt in plaats van werkeloos te staan kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 11:09

mutsje

Certified Prutser

Deze wel hele 3 pagina's doorgelezen , maar de belangrijkste vraag is eigenlijk nog steeds niet beantwoord zover ik kon zien. Kun je je uberhaupt wel laten afsluiten van het warmwaternet. ik ken iemand die daar bijna een rechtzaak voor moest voeren om afgesloten te worden (lelystad) en het is niet erg gemakkelijk. Dus kijk eerst eens hoe en wat met je warm waternet. In mijn situatie willen ze juist warmwaternet aan gaan leggen, dus ik ga ook over op andere methodiek voor verwarmen en douchen etc. Wil absoluut geen warmwaternet in me huis want je betaald je blauw aan servicekosten en water moet van Rotterdam naar Leiden komen.... over verspilling gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:10
In het algemeen heb ik het idee dat veel tweakers in ruime woningen wonen met grote tuinen en riante zolders. Want ik zie bij dit soort vragen nogal snel antwoorden langskomen als "aan je achtergevel" of "in je tuin" of "op zolder". Nu woon ik zelf in een arbeiderswoning uit 1910 en ik kan je vertellen dat dat (zonder zolder, met amper achtergevel en een kleine tuin) niet zo eenvoudig is.

In een topic over mijn eigen situatie in het bouwen en klussen forum heb ik daar ook al een vraag over gesteld en zelfs een cv-ketel moet al bij voorkeur compact zijn in mijn woning.

Ik denk dat het voor heel veel huizen in Nederland nog wachten is op slimmere en compactere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:33:
In het algemeen heb ik het idee dat veel tweakers in ruime woningen wonen met grote tuinen en riante zolders. Want ik zie bij dit soort vragen nogal snel antwoorden langskomen als "aan je achtergevel" of "in je tuin" of "op zolder". Nu woon ik zelf in een arbeiderswoning uit 1910 en ik kan je vertellen dat dat (zonder zolder, met amper achtergevel en een kleine tuin) niet zo eenvoudig is.

In een topic over mijn eigen situatie in het bouwen en klussen forum heb ik daar ook al een vraag over gesteld en zelfs een cv-ketel moet al bij voorkeur compact zijn in mijn woning.

Ik denk dat het voor heel veel huizen in Nederland nog wachten is op slimmere en compactere oplossingen.
Kleine tuin is nog steeds een tuin die tuin is vast niet zo klein dat er geen wp in past. (dan is het immers geen tuin maar een plantenbak) dat mensen ruimte niet op willen geven of het aanzicht van het huis niet willen veranderen zijn doorgaans keuzes gemotiveerd door iets anders dan ruimtegebrek, die ruimte is er wel, de wil om het ervoor te gebruiken is er niet.
Niemand (naja bijna niemand) heeft ruimte over, ook ik gebruik het liever voor iets anders net zoals bijna iedereen. En ik snap wel dat opgeven van ruimte meer en minder pijn kan doen, maargoed dat is 1 van de consessies. een SWW vat wordt echt niet kleiner, die bestaan al in alle formaten en omdat ze geen enge dingen kunnen lekken zoals een cv ketel kan je ze wel ongeveer overal neer zetten. Maar als dat geen optie is zal je aan een doorstroomverwarmer moeten en ergens dan nog een wp plaatsen. of wachten op stads/blok verwarming danwel groen gas. ik zie namelijk niet waarom een unit die compacter is ineens wel in je tuin/plantenbak zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Trichoglossus schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:37:
[...]

Ik heb niet de illusie dat wij de wereld gaan redden als we korter gaan douchen. De een doucht wat langer, de ander vliegt 4x per jaar etc. Nog even en we mogen helemaal niets meer? No thanks.
Nog even en we mogen met zijn alle in de file staan naar amersfoort aan zee. No thanks.

Ik heb geen kinderen, vlieg bijna nooit, en heb zonnepanelen. is het dan ok dat ik chemisch afval door de plee ga spoelen? want ja sommige andere mensen hebben 3 kinderen en geen panelen en vliegen 4x per jaar.
Nee, uiteraard is dat niet ok. En daarom is ruilhandel of whataboutisme nooit een goed argument om je eigen gedrag recht te lullen. Zeg gewoon waar het op staat. Ik ben ook niet perfect, ik eet teveel vlees en kan maar moeilijk minderen, en dat is niet goed en moet eigenlijk veranderen, maar ik ben er nog niet klaar voor. Het probleem benoemen en erkennen is de eerste stap, er iets aan doen de volgende. Aan ruilhandel hebben we helemaal niets, sterker nog, dat heeft ons hier gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
rijtjeshuis:

tuurlijk kan een WP, vraag is waar je het vat laat? Misschien iets verzinnen zonder vat? ik heb een monoblok, die zou je prima in voor/achtertuin kwijt kunnen, douchen doe ik met een WPbiler die aan de muur hangt, maar 100L maar het mag een beetje pijn doen soms, zuinig zijn.

Wp zijn echter te vaak te groot kwa vermogen voor een rijtjeshuis, oude berekeningen zijn echt veel te negatief, jken een bedrijf die blind 8kWh WP's plaatst, Een hewalex binnen is dan ook een optie als je deze combineerd met een WTW (WTW verlaagd het gevraagde vermogen met 20% dus zo 1kWh) en we blijven tweakers he? ff zelf 500 pagina's doorlezen weigeren is best 'lame'

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Kleine tuin is nog steeds een tuin die tuin is vast niet zo klein dat er geen wp in past. (dan is het immers geen tuin maar een plantenbak)
Een huis en ook een tuin is natuurlijk allereerst om te leven. Als jij in een tuin van pakweg 5x5 waar bijvoorbeeld al een houten hok staat voor rommel ook nog een speciale ruimte moet gaan bouwen voor een wp word je daar niet blij van. Mensen met een tuin van tien meter diep hebben wat dat betreft makkelijk praten. Want of je één meter van een buitenunit zit of zes meter maakt nogal een verschil
dat mensen ruimte niet op willen geven of het aanzicht van het huis niet willen veranderen
Mwah, vaak is het echt gewoon moeilijk. Ik neem aan dat een buitenunit niet aan de voorgevel mag komen? In mijn geval heb ik namelijk weinig gevel over dan. Zo'n 1,2m dakpan aan beide kanten van de dakkapel namelijk.
een SWW vat wordt echt niet kleiner, die bestaan al in alle formaten en omdat ze geen enge dingen kunnen lekken zoals een cv ketel kan je ze wel ongeveer overal neer zetten.
Concrete vraag: is het eigenlijk wenselijk als zo'n vat wat verder weg van de pomp zit? Want dan kun je al wat makkelijker spelen met de plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00
D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:10:

... al een houten hok staat voor rommel ...
Dan wordt dat dure rommel als je daarvoor een WP overslaat.

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 12-03-2022 19:24 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
hesselbeertje schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Dan wordt dat dure rommel als je daarvoor een WP overslaat.
Ik zeg "rommel" maar ik neem aan dat je ook mensen met een kleine tuin wat opklapbare tuinstoelen en wat tuingereedschap of iets dergelijks gunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Een huis en ook een tuin is natuurlijk allereerst om te leven. Als jij in een tuin van pakweg 5x5 waar bijvoorbeeld al een houten hok staat voor rommel ook nog een speciale ruimte moet gaan bouwen voor een wp word je daar niet blij van. Mensen met een tuin van tien meter diep hebben wat dat betreft makkelijk praten. Want of je één meter van een buitenunit zit of zes meter maakt nogal een verschil
In de zomer verwarm je doorgaans je huis niet. beetje handige tijd kiezen voor de SWW run en je hoort hem nooit als je op het terras zit. voor die unit hoef je geen huisje te bouwen hoor, dat ding zit al in een behuizing. de nieuwe pana mag je op 100mm van een gevel afzetten dus heel veel plek nemen ze ook niet in. Er moet wel plek te vinden zijn voor ~0,5m2 in verre weg de meeste gevallen dus prima een plek te vinden op 25m2. kies een gunstige plek en waarschijnlijk staat hij dan beter tov je terras dan die van mij bij mij staat ;) maarja zoals ik al zeg, hij staat toch uit.
Mwah, vaak is het echt gewoon moeilijk. Ik neem aan dat een buitenunit niet aan de voorgevel mag komen? In mijn geval heb ik namelijk weinig gevel over dan. Zo'n 1,2m dakpan aan beide kanten van de dakkapel namelijk.
Het is juist helemaal niet moeilijk. pleur dat ding gewoon ergens neer :+
gewoon eenvergunning aanvragen kan altijd soms mag het soms niet, dus ik zou wel eerst even bv het bestemmingsplan lezen. maar op de grond is het vergunningsvrij onder 1 m zolang het geen monument of beschermd stads/dorps gezicht dus ja dat kan ook prima al veel voorbeelden hier op het forum. uiteraard is vergunnings vrij niet regel vrij dus je zal wel gewoon aan de geluidsnormen op de erfgrens moeten voldoen.

Mooi voorbeeld anders denken uit het pana topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRjZrkFxTUH40N2LUqiErknN68g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAZsAUa1uCK4XiFTNpTwsRpY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZK_DesFCC7J8Q8Ozx0umF0xPIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSyY4gykGLE4NJLrSUKjVbZ0.jpg?f=fotoalbum_large
Concrete vraag: is het eigenlijk wenselijk als zo'n vat wat verder weg van de pomp zit? Want dan kun je al wat makkelijker spelen met de plek.
Maakt weinig uit, uiteraard in de zomer wat meer verlies, in de winter gaat dat verlies toch wel het huis in (wel met een iets minder goede cop) Bij mij staat het vat op iets van 30 meter van de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@twain4me
Mooie oplossing maar onze stoep is amper een meter breed. Huizen staan ook allemaal aan de erfgrens hier in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dan denk ik weer dat je misschien ook niet veel warmtepomp nodig hebt mits isolatie wel op orde.
Zonder zolder betekend plat dak? Daar kan je vast ook wat mee?

Een monoblokje heeft niets nodig binnen, dus minder dan de cv, kan je daar een boilertje aan de muur hangen voor wat sww.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00
@D-e-n

Niet persoonlijk hoor, maar het gaat mij erom hoe men erin staat. Geen plek, lawaai, lelijk, etc. Het zijn allemaal excuses die geen hout snijden. Het is vooral heel eng, en op verjaardagen hoor je dat oom Koos ook niet blij is met zijn warmtepomp.

Maar ieder mag zijn eigen keuze maken, koop gas voor 2,50 per kuub of draai je eigen energie met een paar zonnepanelen en een WP.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hesselbeertje schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:40:
@D-e-n

Niet persoonlijk hoor, maar het gaat mij erom hoe men erin staat. Geen plek, lawaai, lelijk, etc. Het zijn allemaal excuses die geen hout snijden. Het is vooral heel eng, en op verjaardagen hoor je dat oom Koos ook niet blij is met zijn warmtepomp.

Maar ieder mag zijn eigen keuze maken, koop gas voor 2,50 per kuub of draai je eigen energie met een paar zonnepanelen en een WP.
Dat zal heus voorkomen maar ik kan alleen voor mezelf spreken en voor wat betreft mijn eigen huis is het niet zo simpel. Ik zeg niet onmogelijk maar ik zie dat er door mensen met een iets riantere woning vaak iets te makkelijk geoordeeld wordt.

Ik heb zelf een topic in bouwen en wonen geplaatst dus ik daag iedereen uit mee te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rukapul schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Kan, maar dan heb je weer een stroom verbruikend tracelint nodig om hem ontdooid te houden.
Hij moet ook lucht vrij weg kunnen blazen, dus een gat graven in die plantenbak kan wel maar dan fundering pootjes maken voor de wp en de rest grind zodat je water weg kan, het is niet een beetje maar zo maar een liter of 8 per ontdooiing en die heb je met sommige tijden elke 3 kwartier, reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Dat zal heus voorkomen maar ik kan alleen voor mezelf spreken en voor wat betreft mijn eigen huis is het niet zo simpel. Ik zeg niet onmogelijk maar ik zie dat er door mensen met een iets riantere woning vaak iets te makkelijk geoordeeld wordt.

Ik heb zelf een topic in bouwen en wonen geplaatst dus ik daag iedereen uit mee te denken ;)
We nemen je niets kwalijk hoor, ik denk dat de meeste in het zelfde schuitje zaten en via tweakers op ideeën gebracht zijn.
In 2012 dacht ik ook dat ik maximaal 3000Wp aan pv kwijt zou kunnen maar je wordt zo creatief als je echt wilt dus inmiddels er wel achter dat ik het mis had. :)
Zo ook met warmtepomp, ineens zie je de mogelijkheid, een voorbeeld is @AUijtdehaag , daar staat hij in de schuur en blaast naar buiten, kan je ook doen als je iets van je "rommel" opruimt of anders doet.
Heb je een trapkast in je huis? Daar kan vaak een boiler of binnen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Heb je een trapkast in je huis? Daar kan vaak een boiler of binnen unit.
Twee cv installateurs die hier geweest zijn vonden onze trapkast te klein voor een cv ketel. Er was voor de ketel nu wat anders bedacht.

D-e-n in "Installatiewerk in woning naar aanleiding van uitbouw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Twee cv installateurs die hier geweest zijn vonden onze trapkast te klein voor een cv ketel. Er was voor de ketel nu wat anders bedacht.

boel plat dak om units op te zetten, genoeg plek voor de hele straat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Ik lees dit
De cv-ketel (2006) die nu in de berging achterin zit zouden we dan gelijk laten vervangen en liefst verplaatsen naar een plek in het huis zelf. Naast het feit dat het ruimte schept in de uitbouw vergemakkelijkt het ook het plaatsen ervan.
Ik snap de berging niet helemaal maar een binnen unit op de plek van de cv? Buiten unit naast of in de berging die naar buiten blaast.?
Scheelt je kosten voor het verplaatsen wat je in de wp kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Ik lees dit

[...]

Ik snap de berging niet helemaal maar een binnen unit op de plek van de cv? Buiten unit naast of in de berging die naar buiten blaast.?
Scheelt je kosten voor het verplaatsen wat je in de wp kan steken.
Die berging is end of life en gaat weg. Daar komt een woningbrede uitbouw voor in de plaats.

Een warmtepomp is op dit moment nog niet rendabel voor ons huis dus nemen we nu nog een nieuwe cv. Die heb ik dan het liefst centraler in het huis en niet meer in de berging. Dat maakt de uitbouw ook een stuk simpeler.
Maar ik wil dan wel rekening houden met het feit dat een toekomstige warmtepomp oplossing meer ruimte kost.
twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:25:
[...]

boel plat dak om units op te zetten, genoeg plek voor de hele straat!
Wel houten plat dak overigens dus waar je hem zet is dan wel belangrijk ivm trillingen volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:01:

Wel houten plat dak overigens dus waar je hem zet is dan wel belangrijk ivm trillingen volgens mij?
Als de uitbouw nog gerealiseerd moet worden dan kan daar voor ontworpen worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Rukapul schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Als de uitbouw nog gerealiseerd moet worden dan kan daar voor ontworpen worden natuurlijk.
Ja, maar dit ging over het platte dak op de 1e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

Die berging is end of life en gaat weg. Daar komt een woningbrede uitbouw voor in de plaats.

Een warmtepomp is op dit moment nog niet rendabel voor ons huis dus nemen we nu nog een nieuwe cv. Die heb ik dan het liefst centraler in het huis en niet meer in de berging. Dat maakt de uitbouw ook een stuk simpeler.
Maar ik wil dan wel rekening houden met het feit dat een toekomstige warmtepomp oplossing meer ruimte kost.

[...]

Zolang je er een paar beton tegels onder kwijt kan komt het doorgaans wel goed, en mocht je dan toevallig nog in een irritante frequentie zitten (valt niet altijd te voorspellen) kan je er nog dempers of veren onder zetten. bij voorkeur zou ik hem liever ook niet op het dak zetten.. maarja je roept zelf min of meer dat je weinig keus hebt.
Over keus gesproken, ik begrijp dat je een enorme verbouwing gaat doen? Dat is toch een uitgelezen kans om direct een wp in te passen in het ontwerp? Als het niet past zijn dat echt gewoon jouw ontwerp keuzes en dat kan je m.i. dus echt niet afschuiven op een te kleine tuin, past niet in de voortuin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

[...]

Achteraan de uitbouw is dan tuin nog? Waar je zit? Of einde tuin?
Ok, als je al cv gaat nemen is de keuze al gemaakt maar niets mooier om het gelijk bij een verbouwing mee te pakken, dat kost het minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Tnx allen.

@twain4me
Geen enorme verbouwing, in principe alleen de uitbouw. Woonkamer, slaapkamers, badkamer blijven onaangeroerd. Voor het platte dak van de woning zelf zouden we nog een potje kunnen vinden en dat kan natuurlijk zonder extra rommel worden aangepakt maar dat zet voor een WP niet genoeg zoden aan de dijk denk ik.

@Rol-Co
Keuze voor cv is daarom noodzakelijk denk ik. Ongeisoleerd dak en vloer en de voor en achtergevel ook niet super.Wel dubbel glas maar dat lijkt me nog niet genoeg .

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 12-03-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85

Mijn vorige woning was een arbeidershuisje uit 1902.
In zo'n klein huisje is een technische ruimte waar je alles lekker overzichtelijk naast elkaar kunt plaatsen inderdaad lastig tot onmogelijk te realiseren. Zeker als er geen zolder met bruikbare hoogte is. Dus ja, dan moet je wat creatief worden waar je alles laat.

De SWW boiler stond bij ons in de trapkast. De binnen-unit en het buffervat waren in de kelder geplaatst. De buitenunit is eigenlijk altijd wel een plek voor te vinden. Desnoods op een stukje plat dak van een bijkeuken, schuurtje of overkapping. Met een beetje creativiteit is er meestal wel een mouw aan te passen.

Nu hebben we veel meer ruimte in huis en staat de installatie "gewoon" op zolder en de buiten unit op het dak van de garage. Ja, das makkelijk als je niet hoeft na te denken. En minder leidingen "heen en weer".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:37:
Tnx allen.

@Rol-Co
Keuze voor cv is daarom noodzakelijk denk ik. Ongeisoleerd dak en vloer en de voor en achtergevel ook niet super.Wel dubbel glas maar dat lijkt me nog niet genoeg .
Er kan met een warmtepomp meer dan veel mensen denken. De warmtepomp is bij mij in 2017 geplaatst. Toen was alleen de vloer en het dak geïsoleerd. Ramen deels oud dubbel glas, deels enkel glas. De voor en achtergevel waren niet geïsoleerd. De zijgevel was een voorzetwandje van zachtboard voor gezet. Met overdreven veel ventilatie, bleek bij de latere verbouwing (ja, we hadden een hoekwoning met extra veel warmteverlies).
Er was nog geen vloerverwarming, gewoon radiatoren... Toch deed de warmtepomp het prima. Alleen op relatief hoge temperaturen, waardoor het rendement niet geweldig was. Pas in 2020 hebben we beneden geïsoleerd.

Uiteraard is meer isolatie altijd beter.
Gevel isolatie is bij een tussenwoning niet van heel groot belang. Je hebt dan immers niet zo veel vierkante meters aan gevel. Focus op vloer, dak en glas. Als er een kruipruimte is en je met een schroefmachine overweg kunt, kun voor een paar honderd euro makkelijk zelf ke vloer isoleren. Anders via een isolatiebedrijf, ca 1500 euro. Alleen hebben die het nu tamelijk druk ;)

Een plat dak kan zonder gedoe van buitenaf geïsoleerd worden.
Oud dubbel glas vervangen voor HR++ glas is in kosten normaal gesproken ook nog wel te overzien.

Wat ik met bovenstaande wil aangeven: lukt het nu niet in één keer (sub)optimaal te isoleren, dan is het best mogelijk om een deel van de isolatie werkzaamheden uit te stellen tot er budget is.
Maar als je het werk uiteindelijk toch zult uitbesteden is een duurzaamheidslening of energiebespaarlening het overwegen waard. De maandlasten van zo'n lening zijn (zeker nu energie zo duur is geworden) lager dan het bedrag wat je met de duurzame maatregelen aan energiekosten bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Ivow85
Tnx. De vloer heeft geen kruipluik en waarschijnlijk ook amper ruimte om te kruipen (fundering zit niet diep en de overbuurman waar alles open ligt had dezelfde situatie). Aangezien warmte toch vooral omhoog gaat heb ik die nu geparkeerd voor de verdere toekomst.

Vraag is dan dus concreet: kom je met isolatie op het dak wel weg met een warmtepomp? Want dat is dan nog wel het overwegen waard. In de woonkamer zou je dan nog een nieuwe lage temperatuur radiator kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

D-e-n schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:46:
@Ivow85
Tnx. De vloer heeft geen kruipluik en waarschijnlijk ook amper ruimte om te kruipen (fundering zit niet diep en de overbuurman waar alles open ligt had dezelfde situatie). Aangezien warmte toch vooral omhoog gaat heb ik die nu geparkeerd voor de verdere toekomst.

Vraag is dan dus concreet: kom je met isolatie op het dak wel weg met een warmtepomp? Want dat is dan nog wel het overwegen waard. In de woonkamer zou je dan nog een nieuwe lage temperatuur radiator kunnen plaatsen.
Mijn huis heeft amper isolatie en het oudste deel is uit 16?? , en het is gewoon te verwarmen met een wp, het gaat om de afgifte. een wp wordt zuiniger als de TA (aanvoer temp) omlaag gaat en dan gaat ook de agifte omlaag dus zal je dat moeten compenseren met betere isolatie zodat je minder warmteverlies hebt.
Er is dus niet zoiets als isolatie maatregelen die je gedaan moet hebben voordat je een wp kan plaatsen.
Je moet gewoon bij je warmteverlies de juiste afgifte regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Nog even en we mogen met zijn alle in de file staan naar amersfoort aan zee. No thanks.

Ik heb geen kinderen, vlieg bijna nooit, en heb zonnepanelen. is het dan ok dat ik chemisch afval door de plee ga spoelen? want ja sommige andere mensen hebben 3 kinderen en geen panelen en vliegen 4x per jaar.
Nee, uiteraard is dat niet ok. En daarom is ruilhandel of whataboutisme nooit een goed argument om je eigen gedrag recht te lullen. Zeg gewoon waar het op staat. Ik ben ook niet perfect, ik eet teveel vlees en kan maar moeilijk minderen, en dat is niet goed en moet eigenlijk veranderen, maar ik ben er nog niet klaar voor. Het probleem benoemen en erkennen is de eerste stap, er iets aan doen de volgende. Aan ruilhandel hebben we helemaal niets, sterker nog, dat heeft ons hier gebracht.
Ondanks de dalingen van CO2 uitstoot in het westen, is de mondiale uitstoot nog nooit eerder zo hoog geweest. Sterker nog, er zit een sterke stijging in.

Er is een heel reeel scenario dat zelfs als wij nog 0,0 CO2 uitstoten, dat weinig effect heeft op de mondiale uitstoot.

Neem deze grafiek even goed in je op, voor we andere de maar gaan nemen over douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxnTQ5auMlReYXoNbnjvbrB_E8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oyruziyXEWATIhMgh4aCVCPm.png?f=user_large

Daarnaast is er het effect wat reeds in gang is gezet, zelf als we per direct 0 uitstoot zouden realiseren, gaan we dat pas over tientallen jaren terugzien omdat alle CO2 nu in de lucht eerst moet worden opgenomen om af te nemen.

Er komt een moment dat we realistisch gezien moeten voorbereiden op de komende situatie.

Je zult altijd moeten proberen de wereld te verbeteren, maar kijk nog eens naar het plaatje. Wat is het effect als heel Europa op 0 uitstoot zit, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:29:
[...]

In de zomer verwarm je doorgaans je huis niet. beetje handige tijd kiezen voor de SWW run en je hoort hem nooit als je op het terras zit. voor die unit hoef je geen huisje te bouwen hoor, dat ding zit al in een behuizing. de nieuwe pana mag je op 100mm van een gevel afzetten dus heel veel plek nemen ze ook niet in. Er moet wel plek te vinden zijn voor ~0,5m2 in verre weg de meeste gevallen dus prima een plek te vinden op 25m2. kies een gunstige plek en waarschijnlijk staat hij dan beter tov je terras dan die van mij bij mij staat ;) maarja zoals ik al zeg, hij staat toch uit.

[...]

Het is juist helemaal niet moeilijk. pleur dat ding gewoon ergens neer :+
gewoon eenvergunning aanvragen kan altijd soms mag het soms niet, dus ik zou wel eerst even bv het bestemmingsplan lezen. maar op de grond is het vergunningsvrij onder 1 m zolang het geen monument of beschermd stads/dorps gezicht dus ja dat kan ook prima al veel voorbeelden hier op het forum. uiteraard is vergunnings vrij niet regel vrij dus je zal wel gewoon aan de geluidsnormen op de erfgrens moeten voldoen.

Mooi voorbeeld anders denken uit het pana topic

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Maakt weinig uit, uiteraard in de zomer wat meer verlies, in de winter gaat dat verlies toch wel het huis in (wel met een iets minder goede cop) Bij mij staat het vat op iets van 30 meter van de unit.
toon volledige bericht
Kun je zo,n unit ook (half) ingraven? Dat scheelt een hoop zicht.

Stel je zou een halve meter de grond in gaan. Is daar iets op tegen met een warmte unit?

Misschien alleen de afwatering :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Tweak_ers schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:51:
[...]

Ondanks de dalingen van CO2 uitstoot in het westen, is de mondiale uitstoot nog nooit eerder zo hoog geweest. Sterker nog, er zit een sterke stijging in.

Er is een heel reeel scenario dat zelfs als wij nog 0,0 CO2 uitstoten, dat weinig effect heeft op de mondiale uitstoot.

Neem deze grafiek even goed in je op, voor we andere de maar gaan nemen over douchen.

[Afbeelding]

Daarnaast is er het effect wat reeds in gang is gezet, zelf als we per direct 0 uitstoot zouden realiseren, gaan we dat pas over tientallen jaren terugzien omdat alle CO2 nu in de lucht eerst moet worden opgenomen om af te nemen.

Er komt een moment dat we realistisch gezien moeten voorbereiden op de komende situatie.

Je zult altijd moeten proberen de wereld te verbeteren, maar kijk nog eens naar het plaatje. Wat is het effect als heel Europa op 0 uitstoot zit, denk je?
toon volledige bericht
Dit probleem is als een badkuip met vele kraantjes het water staat aan de rand en alle kraantjes moeten dicht. Je focussen op het nu iets harder stromende kraantje van je buurman heeft geen zin, jouw kraan moet ook gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Tweak_ers schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:55:
[...]

Kun je zo,n unit ook (half) ingraven? Dat scheelt een hoop zicht.

Stel je zou een halve meter de grond in gaan. Is daar iets op tegen met een warmte unit?

Misschien alleen de afwatering :?
afwatering of eigenlijk het afvoeren van condens water in de winter (wordt snel ijs) zal je grootste uitdaging zijn. wellicht een warmte matje/lint om bevriezen van het riool te voorkomen. en het ding zal denk ik meer herrie gaan maken omdat de lucht niet heel vrij kan bewegen.
Pagina: 1 2 Laatste