Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-09 22:01
twain4me schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:55:
[...]

Dit probleem is als een badkuip met vele kraantjes het water staat aan de rand en alle kraantjes moeten dicht. Je focussen op het nu iets harder stromende kraantje van je buurman heeft geen zin, jouw kraan moet ook gewoon dicht.
Klopt, alleen als het water al aan de rand staat is het ook handig dat je vrouw alvast emmers en handdoeken haalt.
Als je beide enkel gaat staren naar de kraan, is er mogelijk een natte vloer.

Dat kan prima inhouden dat we alle extra huizen die gebouwd moeten worden, in het oosten gaan bouwen.

Maar dat zijn zaken die niemand durft uit te spreken.

Dat zie je ook met de ijsbeer, overal hoor je, we moeten de ijsbeer redden, die heeft het zeeijs nodig op de Noordpool om te overleven.

Heel aandoenlijk, maar als dit klopt:
https://www.nationalgeogr...n-2035-zijn-verdwenen/amp

Kun je je beter neerleggen bij de situatie dat de ijsbeer verdwijnt in het wild.

2035 is al heel snel.

Ik mis realisme, hoe hard dat ook kan zijn. We zijn geen kleuters die onrealistische doelen voorgespiegeld moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 22:41
"Waar laat je alles" is een goede vraag waar ook beleidsmakers zich eens wat meer van zouden moeten aantrekken. Enerzijds moet iedereen van het gas af, anderzijds moet je zelf maar uitzoeken hoe en word je soms ook nog actief tegengewerkt door bestaande regelgeving die goed bedoeld is, maar de plank soms aardig mis slaat.

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen op de integratie van een warmtepomp in onze rijtjeswoning. De woning is er zonder al te veel aanpassingen prima geschikt voor. Maar waar het steeds op hangt: waar laat ik de buitenunit? De beste plek, met de kortste leidinglengte en de minste geluidsoverlast voor onszelf en voor de buren is voor het huis, tegen de erfgrens. Maar ja, erfgrens, dus een no-go. De plekken die wel mogen (tuin, dak), geven allemaal meer geluidsoverlast, zijn een stuk lastiger qua aanleg en hebben ook andere nadelen.

Misschien moet ik samen met de buren maar eens een gezamenlijk plan maken, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04
twain4me schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:48:
[...]

Mijn huis heeft amper isolatie en het oudste deel is uit 16?? , en het is gewoon te verwarmen met een wp, het gaat om de afgifte. een wp wordt zuiniger als de TA (aanvoer temp) omlaag gaat en dan gaat ook de agifte omlaag dus zal je dat moeten compenseren met betere isolatie zodat je minder warmteverlies hebt.
Er is dus niet zoiets als isolatie maatregelen die je gedaan moet hebben voordat je een wp kan plaatsen.
Je moet gewoon bij je warmteverlies de juiste afgifte regelen.
Dat snap ik maar het lijkt me de bedoeling dat je minder energie gaat verbruiken en je rekening omlaag gaat. En als de isolatie onvoldoende is is dat niet het geval lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Vistajevski schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:32:
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen op de integratie van een warmtepomp in onze rijtjeswoning. De woning is er zonder al te veel aanpassingen prima geschikt voor. Maar waar het steeds op hangt: waar laat ik de buitenunit? De beste plek, met de kortste leidinglengte en de minste geluidsoverlast voor onszelf en voor de buren is voor het huis, tegen de erfgrens. Maar ja, erfgrens, dus een no-go. De plekken die wel mogen (tuin, dak), geven allemaal meer geluidsoverlast, zijn een stuk lastiger qua aanleg en hebben ook andere nadelen.

Misschien moet ik samen met de buren maar eens een gezamenlijk plan maken, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik vraag mij af: Zou het niet op een schuin dak kunnen? Op mijn dak heb ik genoeg ruimte. Het is alleen wel behoorlijk zichtbaar. Of in een geventileerde kruipruimte?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Dat was deels ook de insteek van mijn opmerking over de tuin. Dat gaat op bij een woning ergens in een vinex wijk in Lelystad maar in de oude wijken van steden als Utrecht, Leiden of Haarlem staan alle huizen klem op elkaar zonder achterom, hebben ze tuintjes die al zijn volgebouwd met uitbouwen en bergingen en zijn er geen voortuinen. Als je het zelf niet ziet zitten dan is het wel vervelend voor je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

D-e-n schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:42:
[...]

Dat was deels ook de insteek van mijn opmerking over de tuin. Dat gaat op bij een woning ergens in een vinex wijk in Lelystad maar in de oude wijken van steden als Utrecht, Leiden of Haarlem staan alle huizen klem op elkaar zonder achterom, hebben ze tuintjes die al zijn volgebouwd met uitbouwen en bergingen en zijn er geen voortuinen. Als je het zelf niet ziet zitten dan is het wel vervelend voor je buren.
Dan heb je dus voorlopig alleen maar een gasketel en misschien dat deze wijken worden aangesloten op een warmtenet in de toekomst.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
klump4u schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Dan heb je dus voorlopig alleen maar een gasketel en misschien dat deze wijken worden aangesloten op een warmtenet in de toekomst.
En de onzekerheid daarover is best irritant. In onze woonplaats Haarlem zijn er op dit moment voor twee wijken met concrete plannen voor een warmtenet. Vooral in de nieuwbouwwijken wordt ingezet op de warmtepomp. Maar als je dan kijkt naar de lange termijn plannen van de gemeente staat er bij onze wijk voor 2040 dan een vage omschrijving als "Meerdere warmte technieken mogelijk: elektrische warmtepomp,zonnezarmtenet of warmtenet-MT (onderzoeksgebied)"

Niet echt een uitnodiging om zelf te gaan investeren in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

"Waar laat je alles" is een goede vraag waar ook beleidsmakers zich eens wat meer van zouden moeten aantrekken. Enerzijds moet iedereen van het gas af, anderzijds moet je zelf maar uitzoeken hoe en word je soms ook nog actief tegengewerkt door bestaande regelgeving die goed bedoeld is, maar de plank soms aardig mis slaat.

Goed contact met de buren is belangrijk.
Wij hebben ook een kleine tuin. Wat nog kan helpen is een wat grotere machine kiezen dan hoeft ie niet op maximaal te draaien. Wel even letten op de minimale stand of dat dan niet te groot wordt.
Zelf hebben wij een pana 5kw en die is behoorlijk stil. Ik ga hem nog wel isoleren als het mooi weer wordt en er ook nog een omkasting om heen maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbeD5DZNqZqqtG2GymwXekMwDag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y66xVe3oxcdK1Ju6XklYPa8Y.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
martijn v o schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Goed contact met de buren is belangrijk.
Wij hebben ook een kleine tuin. Wat nog kan helpen is een wat grotere machine kiezen dan hoeft ie niet op maximaal te draaien. Wel even letten op de minimale stand of dat dan niet te groot wordt.
Zelf hebben wij een pana 5kw en die is behoorlijk stil. Ik ga hem nog wel isoleren als het mooi weer wordt en er ook nog een omkasting om heen maken.
[Afbeelding]
Maar dat is je voortuin? Die hebben wij niet eens. Of heb je juist weer geen achtertuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Yup dat is de voortuin.
We hebben wel een achtertuin, maar ik dacht als iedereen in de zomer buiten zit en wij gaan koelen dan kan ik hem beter voor zetten.
Containers staan nu achter en de motor moet ik nog kwijt, ik rij toch nooit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
martijn v o schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:40:
Yup dat is de voortuin.
We hebben wel een achtertuin, maar ik dacht als iedereen in de zomer buiten zit en wij gaan koelen dan kan ik hem beter voor zetten.
Containers staan nu achter en de motor moet ik nog kwijt, ik rij toch nooit.
Heel logisch en mooi! Maar bij "tuin" denk ik dus automatisch aan de achtertuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48

Als er op de erfgrens een zware (minstens 10 kg / M2) schutting zonder spleten staat dan kan tegen de erfgrens best een optie zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

D-e-n schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:11:
[...]

En de onzekerheid daarover is best irritant. In onze woonplaats Haarlem zijn er op dit moment voor twee wijken met concrete plannen voor een warmtenet. Vooral in de nieuwbouwwijken wordt ingezet op de warmtepomp. Maar als je dan kijkt naar de lange termijn plannen van de gemeente staat er bij onze wijk voor 2040 dan een vage omschrijving als "Meerdere warmte technieken mogelijk: elektrische warmtepomp,zonnezarmtenet of warmtenet-MT (onderzoeksgebied)"

Niet echt een uitnodiging om zelf te gaan investeren in mijn ogen.
Tot 2040 is nog lang he, in die tijd kun je nog veel investeren en dat terug verdienen door een lagere energierekening, maar dat moet je wel inderdaad de ruimte (dak voor panelen en tuin voor WP en dan ook nog binnen ruimte voor een boilervat)
Ik woon in een jaren 50 huis en heb voor 5 meter tuin en achter 40 meter dus plaats en ruimte genoeg voor alles en inmiddels door de jaren heen ook gedaan. Hoef alleen nog een inductie kookplaat te plaatsen en ben dan gasloos. Zo heb ik de warmtepomp in de voortuin geplaatst. Als ik hem in de achtertuin plaatste dan moest ik 15 meter door verschillende ruimtes overbruggen om een aansluiting op de verwarmingsbuizen te maken, nu 2 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJyk4qIGKIEBY0ma1lHCOCXFN7g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0UwAsebEsIQM7mlyCsIIQbm.jpg?f=fotoalbum_medium
En achter het huis de panelen maar zoals gezegd plaats zat en dat is voor veel huizen niet het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtu_yyrn-JJ6xoFeI2kWVRF9WtQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXqzdSVqMOmuYic0Xd7Zp1hW.jpg?f=fotoalbum_medium

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Je zegt het zelf al dat er geluidsoverlast is waar je het ook neerzet. Tegen de erfgrens is het iets minder maar er is dan nog steeds geluidsoverlast. Je kan kijken naar een omkasting van bijv. Merford om het geluid te reduceren. Een simpele omkasting doet natuurlijk niks aan het geluid en kan het zelfs versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
klump4u schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Tot 2040 is nog lang he, in die tijd kun je nog veel investeren en dat terug verdienen door een lagere energierekening,
Klopt. Dat is dan ook de reden dat onze eerste gedachte is om toch maar een nieuwe cv-ketel te plaatsen. Eerst alle isolatie op orde brengen is financieel de meest veilige oplossing. Dat geld ben je nooit kwijt. En dan later kijken of die warmtepomp überhaupt nodig gaat zijn.
maar dat moet je wel inderdaad de ruimte (dak voor panelen en tuin voor WP en dan ook nog binnen ruimte voor een boilervat)
Panelen gaan hem hier niet worden vrees ik. Ons huis ligt in noord-zuid richting en de buren aan de oostelijke zijde hebben al een opbouw geplaatst die dus behoorlijk wat zon wegneemt. Op het moment dat de buurtjes aan de andere kant dat ook gaan doen dan blijft er weinig zon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
klump4u schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Zo heb ik de warmtepomp in de voortuin geplaatst. Als ik hem in de achtertuin plaatste dan moest ik 15 meter door verschillende ruimtes overbruggen om een aansluiting op de verwarmingsbuizen te maken, nu 2 meter.
Ik vind dit in al zijn eenvoud een intrigerende oplossing.

Je hebt de WP gewoon aan de dichtstbijzijnde verwarmingsbuizen gekoppeld, bij radiator in woonkamer? In veel huizen betekent dit relatief dunnere buizen en mogelijk langere maximale luslengte. Bij mij bijvoorbeeld is het in de woonkamer voor 22mm dikwandig, woonkamer achter 26mm dikwandig, en op zolder bij de CV-ketel splitst het circuit vrijwel direct in 2 lussen voor voor en achter. Ik vraag me af of dat dan kan of dat er beter een directe dikkere leiding naar zo'n aftakpunt op zolder moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rukapul schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:30:
[...]

Ik vind dit in al zijn eenvoud een intrigerende oplossing.

Je hebt de WP gewoon aan de dichtstbijzijnde verwarmingsbuizen gekoppeld, bij radiator in woonkamer? In veel huizen betekent dit relatief dunnere buizen en mogelijk langere maximale luslengte. Bij mij bijvoorbeeld is het in de woonkamer voor 22mm dikwandig, woonkamer achter 26mm dikwandig, en op zolder bij de CV-ketel splitst het circuit vrijwel direct in 2 lussen voor voor en achter. Ik vraag me af of dat dan kan of dat er beter een directe dikkere leiding naar zo'n aftakpunt op zolder moet.
Achter de warmtepomp ligt de kelder en daar lopen de 22mm hoofdleidingen van mijn cv installatie, daarheb ik de wp met 25mm meerlagenbuis op aangesloten, van uit de kelder gaan ze langs de voor en achtergevel naar de verschillende radiatoren, ik heb geen vloerverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 15-03-2022 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 23:32
Sebazzz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:18:
[...]
Ik vraag mij af: Zou het niet op een schuin dak kunnen? Op mijn dak heb ik genoeg ruimte. Het is alleen wel behoorlijk zichtbaar. Of in een geventileerde kruipruimte?
In het schuine dak kan je een Hydrotop nemen met de "Buitenunit" binnen en buiten alleen een soort dakraam.

https://www.friskogroep.n...mtepomp-hydrotop-systeem/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVhbVIRT6_kjIsGC2ndRo6VG7Y8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ge9hqY8QxbxguHrBNyCdcRaV.jpg?f=user_large

In de kruipruimte werkt een warmtepomp niet volgens berichten ergens op tweakers forum.

In de kruipruimte kan je wel een vrieszak plaatsen als warmtebron. Solar freezer

https://www.installatie.n...uipruimte-als-warmtebron/

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@TOMMY1985
Ziet er mooi uit maar wat een prijzen. Daar kun je heel wat jaartjes op gas mee stoken....
Pagina: 1 2 Laatste