Toon posts:

Vloerverwarming verdeler vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:33
Hoi mede-Tweakers,

Ik probeer zoveel op mijn gasverbruik te besparen (niet om het contract, die loopt pas volgend jaar af :) ).
Als maatregelen heb ik DBE units zelf gemaakt en de ketel temperatuur behoorlijk naar beneden gezet.

Een ding wat mij nu nog wel stoort is dat de vloerverwarming amper nog werkt. De reden is volgens mij dat deze de warme aanvoer (veronderstelt 70 graden in plaats van 45) mengt met het koude water uit de vloerverwarming, met als gevolg dat er slechts 15 graden in gaat.

Daarnaast is er nog een by-pass. Heeft het nog zin deze dicht of open te draaien? Als de by-pass helemaal open is, dan gaat al het warme water om de vloerverwarming heen neem ik aan. Dus ik zou denken dat dicht dus beter is?

Hoe dan ook, zou ik de verdeler moeten vervangen? En zo ja, wat voor merk/type? Tweedehands een optie? De pomp is nog nieuw. Het is slechts als bij-verwarming en heeft 2 lussen (2 uit, 2 in). Het mooiste zou zijn als deze eruit kan en meteen een andere erin. Heeft toevallig iemand er nog eentje op reserve liggen?

Of kan ik eventueel de verdeler eenvoudig tweaken waardoor de ingaande en uitgaande water niet meer gemengd wordt?

Alvast heel erg bedankt!

Every magical journey begins with a single step

Beste antwoord (via Bowen_HAFX op 23-08-2022 09:26)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
Er komt nu vb 10 liter water per minuut vanaf de ketel op vb 32°. Of je die nu gaat mengen met de retour van de vloer, of direct er door laat stromen; zal niets van verschil maken aan hoeveel water er wordt aangevoerd. Een nieuwe verdeler zal dus geen verschil maken (tenzij je hem hydraulisch actief maakt, dus water laat opzuigen uit de CV, maar dat wil je CV niet). De 500€ + installatiekosten die je bespaart, mag je gerust aan iets anders besteden (ik bezorg je graag mijn rekeningnummer :+ ).

Je kan deze sneller maken door meer warmte toe te voeren vanuit de CV (dat mag op lage temperatuur door de CV pomp hoger te zetten of waterzijdig in te regelen met voorkeur voor de vloerverwarming, door een lekkende bypass bij te regelen; of op hoge temperatuur door de CV warmer water te laten leveren).

Wat is de aanvoer nu van je CV als het koud is, aangezien je hierover begint heb je deze misschien onbewust veel te laag gedraaid (voor maximale rendement wil je een retour onder de 50°; dat is voor radiatoren een aanvoer van 60 à 70° en vloerverwarming geraakt nooit zo hoog).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• Bowen_HAFX
Ik heb nog heel even zitten rondkijken, maar in principe zou bijvoorbeeld een WTH LTS-N2 een goede vervanger kunnen zijn volgens mij. Maar ik vraag me nog even af, zou ik niet gewoon de unit eraf kunnen halen, een water dichte epoxy giethars kunnen pakken en de de verbinding tussen de aanvoer en retour dicht kunnen maken (bij de sticker A), of in ieder geval een heel stuk verkleinen?

• naftebakje
Waarom zou je die verdeler vervangen?
Bypass mag maar open gaan als alles dicht staat (dus vloerverwarming dicht door de maximaalthermostaat).

Ik stel me wel vragen bij de temperatuur op de verdeler, als na mengen maar 15° de vloer in gaat dan moet de vloer wel érg koud zijn (zit er mss geen isolatie onder de vloer? Dan stook je voor de mollen).

Ik denk dat met goed instellen, de verdeler perfect bruikbaar is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bowen_HAFX
naftebakje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:43:
Waarom zou je die verdeler vervangen?
Bypass mag maar open gaan als alles dicht staat (dus vloerverwarming dicht door de maximaalthermostaat).

Ik stel me wel vragen bij de temperatuur op de verdeler, als na mengen maar 15° de vloer in gaat dan moet de vloer wel érg koud zijn (zit er mss geen isolatie onder de vloer? Dan stook je voor de mollen).

Ik denk dat met goed instellen, de verdeler perfect bruikbaar is.
Dankje voor de uitleg van het by-pass ventiel. Was mij inderdaad niet helemaal duidelijk. _/-\o_

Vloer is goed geisoleerd, maar koelt wel af tijdens de nacht en wordt dus erg slecht opgewarmd omdat de ingaande temperatuur van het water op dit moment ~32 graden is, gemengd wordt met de retour en vervolgens dus slechts 15 graden is. Op deze manier duurt het wel erg lang voordat de vloer op temperatuur is, als ik het dus 's nachts laat afkoelen.

Ik zie even niet in hoe ik met goed instellen alsnog de verdeler kan gebruiken? Volgens mij zijn er drie opties:
1. Aanvoer temperatuur verhogen, dus ketel mag 's ochtends op hogere temperatuur stoken
2. Temperatuur niet verlagen 's nachts waardoor dus de vloer zeer lange tijd heeft om op temperatuur te komen en te blijven
3. Verdeler vervangen door een lage temperatuur variant, waarbij er geen menging plaats vindt tussen aanvoer en retour en dus de 35 a 40 graden meteen de vloer in gaat.
3b. Proberen de verdeler aan te passen door de retour en aanvoer verbinding dicht te maken, maar ik zie even nog geen elegante manier waarop ik dit kan doen.

Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag!

EDIT

Zou dit bijvoorbeeld een optie zijn? Ik denk dat dit een Lage Temperatuur variant is, maar weet het niet zeker. Daarnaast zit hier geen aparte pomp op. Is dit nodig als er geen menging plaats vindt? Kan de CV pomp alles op zich nemen?

https://www.marktplaats.n...1OC4xLjEuMTY0MTgxMDMwNC4w

[Voor 12% gewijzigd door Bowen_HAFX op 10-01-2022 12:57]

• Bowen_HAFX
Zojuist nog even met warmteservice.nl gebeld, die raden mij deze aan:

https://www.warmteservice...-5-45-%7C-tl001-11109-45-

Handleiding van dit systeem heb ik hier gevonden:
https://vloerverwarming.n...stallation-guide-V2.0.pdf

Ik zag wel, dat zodra de retour dicht gedraaid wordt door de klep rechtsboven dicht te draaien, dan wordt het dus een hydraulisch actief systeem, wat weer niet kan in combinatie met mijn intergas Xtreme 36 ketel:
https://www.geas.nl/dynam...ntergas%20Xtreme%2036.pdf
(pagina 16)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
Er komt nu vb 10 liter water per minuut vanaf de ketel op vb 32°. Of je die nu gaat mengen met de retour van de vloer, of direct er door laat stromen; zal niets van verschil maken aan hoeveel water er wordt aangevoerd. Een nieuwe verdeler zal dus geen verschil maken (tenzij je hem hydraulisch actief maakt, dus water laat opzuigen uit de CV, maar dat wil je CV niet). De 500€ + installatiekosten die je bespaart, mag je gerust aan iets anders besteden (ik bezorg je graag mijn rekeningnummer :+ ).

Je kan deze sneller maken door meer warmte toe te voeren vanuit de CV (dat mag op lage temperatuur door de CV pomp hoger te zetten of waterzijdig in te regelen met voorkeur voor de vloerverwarming, door een lekkende bypass bij te regelen; of op hoge temperatuur door de CV warmer water te laten leveren).

Wat is de aanvoer nu van je CV als het koud is, aangezien je hierover begint heb je deze misschien onbewust veel te laag gedraaid (voor maximale rendement wil je een retour onder de 50°; dat is voor radiatoren een aanvoer van 60 à 70° en vloerverwarming geraakt nooit zo hoog).

• Bowen_HAFX
Allereerst, bedankt voor het meedenken Naftebakje!

En ik was van plan het zelf te installeren, maar als je daarmee wilt helpen, dan maak ik je er uiteraard een bedrag voor over :).

Ik was ondertussen ook even op dit topic aan het lezen, waar men eigenlijk tegen precies dezelfde problemen aanloopt.

Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden

Betreft je eerste opmerking, ik heb nu inderdaad de minimale pomp capaciteit omhoog gezet (van 35 naar 60%). Er zou dan voor zover ik het begrijp meer warm water naar de vloerverwarming moeten gaan ten opzichte van wat er gemengt wordt door de vloerverwarming pomp. Maar dit is inderdaad lastig te regelen, want ik weet niet precies hoeveel er meer stroomt en dit hang ook af van de standen van alle andere radiatoren zoals jij ook al suggereerde.

De aanvoer van de CV nu als het koud is, heb ik op 45 graden gezet. Deze heb ik verlaagd van 60 naar 45 graden, omdat ik dus nu mijn eigen gemaakte dynamic boost ventilators eronder heb gezet:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Maar in het eerste topic waar ik aan refereerde zei iemand ook al:
"Die mengt zo veel koud bij dat je minimaal 60 graden aanvoer moet hebben met een behoorlijke doorstroomsnelheid (lees flinke pomp snelheid cv) Heb je dat niet gaat het inderdaad niet warmer dan een graad of 30 de vloer in.
Ik heb tot ellende toe lopen tweaken met dat ding en hem daarna maar vervangen door een ltv versie, daarmee kan je het bijmengen regelen, en daarmee is het opgelost "

Dus ik zit nu in dezelfde situatie :).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 20:48

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Move BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bowen_HAFX
Oke, kleine update. Mijn CV instellingen behoorlijk aangepast en waterzijdig ingesteld met prioriteit op vloerverwarming.

Allereerst, het totaal vermogen van de CV heb ik gereduceerd van 70 naar 40%.

Het maximaal pompvermogen heb ik opgehoogd naar 75%
Het minimaal pompvermogen heb ik opgehoogd van 10% naar 60%.

Alle radiatoren heb ik behoorlijk geknepen, zodat ik nog steeds wel een delta T van 10 graden heb. Ze zitten bijna wel allemaal dicht nu. Dit is ook niet goed voor het vermogen lijkt me.

De temperatuur van de vloerverwarming is in ieder geval nu wel 30graden aan de ingaande kant.

De maximale aanvoer van de CV is nog steeds 45 graden. De retour is 25 graden.

[Voor 6% gewijzigd door Bowen_HAFX op 10-01-2022 19:15]

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 09:59
Zolang je een mengverdeler hebt, dan wordt lage temperatuur lastig. Je systeem is uitgelegd op hoge temperatuur.

Maar een gesloten verdeler zonder pomp is ook weer geen oplossing, als de ketel dan een keer per abuis op 70 graden stookt smelten je voeten eraf.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:51
Gieliovd520 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:23:
Zolang je een mengverdeler hebt, dan wordt lage temperatuur lastig. Je systeem is uitgelegd op hoge temperatuur.

Maar een gesloten verdeler zonder pomp is ook weer geen oplossing, als de ketel dan een keer per abuis op 70 graden stookt smelten je voeten eraf.
Volgens mij zijn daar thermostaatventielen voor (toch?) En je ketel kun je begrenzen natuurlijk (hoewel een fysieke beveiliging mij ook meer aanspreekt…)

OhSunnyDay

• Bowen_HAFX
Hmmm, het begint wel een behoorlijk optimalisatie probleem te worden :).

Ik heb dus de maximale aanvoer temperatuur: 45~50 graden
Maximaal vermogen van de CV: 40~
Maximaal pomp vermogen: 90%

Instellingen van de radiatoren
Vloerverwarming waar ik weinig mee kan doen.

Ik ben nu bezig om met de Excel file (Gas besparen door middel van CV tuning deel III) mijn radiatoren goed te krijgen.

Als ik de radiatoren bijna afknijp, dan krijg ik een relatief lage temperatuur (en geen beste dT) en weinig vermogen (huis niet warm).
Als ik ze volledig openzet, dan krijgt de vloerverwarming niks.

Heeft iemand nog een tip wat ik het beste kan doen om zoveel mogelijk vermogen uit mijn radiatoren te krijgen, zonder dat de vloer een beetje opwarmt? Een topic wat ik over het hoofd heb gezien ofzo?

• Bowen_HAFX
Gieliovd520 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:23:

En er werd mij verteld dat de CV pomp hier niet sterk genoeg voor is. Dus geen optie.

Daarnaast ben ik het met je eens dat er ook ongelukken kunnen gebeuren, waarbij de schade aan de vloer niet te overzien is :+

• naftebakje
Waarom draai je het maximale vermogen van de ketel omlaag?
Je hebt de pompsnelheid nu wel heel hoog gezet.
Maar jou parameter (ingangstemperatuur vloerverwarming) is wel gestegen. Interessanter is de retourtemperatuur uit de vloer, die geeft een goeie indicatie hoe warm de vloer eigenlijk is, die wil je richting kamertemperatuur.

Let heel goed op met die excel voor waterzijdig inregelen; je wil de dT gelijk zetten; niet zo hoog mogelijk (dan moet je radiatoren in de diepvries stoppen, en dat is behoorlijk onzinnig). Op die hoge pompstand en op die lage toevoertemperatuur is een dT van 5° al veel voor radiatoren.

• Bowen_HAFX
naftebakje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:07:
Waarom draai je het maximale vermogen van de ketel omlaag?
Je hebt de pompsnelheid nu wel heel hoog gezet.
Maar jou parameter (ingangstemperatuur vloerverwarming) is wel gestegen. Interessanter is de retourtemperatuur uit de vloer, die geeft een goeie indicatie hoe warm de vloer eigenlijk is, die wil je richting kamertemperatuur.

Let heel goed op met die excel voor waterzijdig inregelen; je wil de dT gelijk zetten; niet zo hoog mogelijk (dan moet je radiatoren in de diepvries stoppen, en dat is behoorlijk onzinnig). Op die hoge pompstand en op die lage toevoertemperatuur is een dT van 5° al veel voor radiatoren.
Ik heb de radiatoren ook behoorlijk geknepen (stand 3~4 ongeveer op een schaal van 1 op 5).

De dT is nu redelijk gelijk voor alle radiatoren en ongeveer 15. Dit is dus met fans onder de radiatoren.

Vermogen heb ik iets terug geschroefd, omdat de ketel overdag aan het pendelen was. De ketel is dan ook behoorlijk over gedimensioneerd en in het vorige topic suggereerden mensen ook al dat dit een gelijkmatiger opwarming van het huis geeft en ook de vloerverwarming de tijd heeft om op temperatuur te komen. De retour van de vloer kan ik niet efficiënt meten, maar uitgaande van 50/50 verhouding dus wellicht rond de 20 graden.

Maar met terugschroeven van vermogen, gaat dus ook de daadwerkelijke pomp vermogen naar beneden, dus die heb ik weer wat hoger gezet, omdat er anders relatief teveel gemengd wordt doordat er te weinig warm water aanvoer is.

Ik denk nog steeds dat een LT verdeler een betere optie zou zijn, want dan kan ik direct de retour/aanvoer mening regelen in plaats van via de CV pompsnelheid en de standen van de radiator. Maar goed, heb wel een stalen verdeler gevonden, maar die kost ook weer 305 euro met pomp, terwijl die pomp gelijk is aan die ik al heb en zonder pomp wordt ie niet verkocht.

Ik vind het ook wel merkwaardig dat, voor zover ik dit kan zien, de meeste WTH LT verdelers zonder pomp zijn.

Ke

[Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 11-01-2022 12:36]

• naftebakje
Op lage temperatuur heb je voor hetzelfde vermogen veel meer debiet nodig (en ga je ook vaak veel langere stooksessies hebben), dus een warmtepomp heeft een pomp met hoger debiet die langer draait; en kan zo goed samenwerken met een LT verdeler zonder pomp.
De bespaarde kost van de pomp wordt dan hopelijk besteed aan debietmeters en goeie instelkraantjes op de verdeler, want dat steekt dan wel veel nauwer dan met een verdeler met eigen pomp (meer risico op problemen).

Krijg je de ruimtes met radiatoren nog warm? Je knijpt nogal hard, als je dT van 15° hebt bij 40° aanvoertemperatuur.

• Bowen_HAFX
naftebakje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:42:
Op lage temperatuur heb je voor hetzelfde vermogen veel meer debiet nodig (en ga je ook vaak veel langere stooksessies hebben), dus een warmtepomp heeft een pomp met hoger debiet die langer draait; en kan zo goed samenwerken met een LT verdeler zonder pomp.
De bespaarde kost van de pomp wordt dan hopelijk besteed aan debietmeters en goeie instelkraantjes op de verdeler, want dat steekt dan wel veel nauwer dan met een verdeler met eigen pomp (meer risico op problemen).

Krijg je de ruimtes met radiatoren nog warm? Je knijpt nogal hard, als je dT van 15° hebt bij 40° aanvoertemperatuur.
Er zitten fans onder die het geheel toch behoorlijk koelen en dT verhogen. Zal vanavond nog even een testrun doen met en zonder fans en wat het effect is op de dT.

Was vanochtend wel warm in huis trouwens.

[Voor 29% gewijzigd door Bowen_HAFX op 11-01-2022 14:32]

• naftebakje
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:47:
[...]Was vanochtend wel warm in huis trouwens.[...]
Klaar 8)
Als je het warm krijgt (voldoende debiet door de radiatoren) met die deltaT; dan mag je aanvoer gerust 65° zijn; je gaat maximaal rendement van je ketel halen zolang je retour niet hoger dan 50° is. Maar uiteindelijk, als het warm wordt en je bent tevreden met hoe dat verloopt, dan heb je geen nieuwe verdeler nodig toch.
Nette DBE's trouwens.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maker van de Excel-file hier: de dT van 10-15°C die je hanteert is voor hogere temperaturen (55-65°C o.i.d.). Zoals hierboven al was aangegeven heb je bij een lagere aanvoertemperatuur (45°C) ook een veel kleinere dT, bijv. maar 5. Als je met 45 aanvoer een dT van 10-15 probeert aan te houden, dan knijp je je radiatoren waarschijnlijk te veel waardoor ze veel minder vermogen overhouden.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Bowen_HAFX
naftebakje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:05:
[...]
Klaar 8)
Als je het warm krijgt (voldoende debiet door de radiatoren) met die deltaT; dan mag je aanvoer gerust 65° zijn; je gaat maximaal rendement van je ketel halen zolang je retour niet hoger dan 50° is. Maar uiteindelijk, als het warm wordt en je bent tevreden met hoe dat verloopt, dan heb je geen nieuwe verdeler nodig toch.
Nette DBE's trouwens.
Dankje!

Ik vroeg me nog wel af, is dit geen hele vreemde manier van de vloerverwarming aansluiten?

De leiding gaat van een 22mm naar een 15mm. Dit geeft toch direct een behoorlijke stroming restrictie? Waarom zou dit zo gedaan zijn?

De leidingen van de overige radiatoren zijn ook 15mm trouwens.

Zou het misschien nog helpen om de thermostaatkraan en de 15mm leiding te vervangen voor eentje met een hogere kvs waarde? Hoe kan ik die trouwens aflezen? Er staat 15, een letter E en een soort van hartje op.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met maar twee lussen zou een aanvoer van 15mm voldoende moeten zijn dacht ik. Ik meen dat de fabrikant 'Robot' dat wel beschreven heeft in het productblad van hun verdelers. Daar stond iets van "bij meer dan xx groepen moet de aanvoer xx mm zijn".

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Bowen_HAFX
ThinkPad schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:10:
Maker van de Excel-file hier: de dT van 10-15°C die je hanteert is voor hogere temperaturen (55-65°C o.i.d.). Zoals hierboven al was aangegeven heb je bij een lagere aanvoertemperatuur (45°C) ook een veel kleinere dT, bijv. maar 5. Als je met 45 aanvoer een dT van 10-15 probeert aan te houden, dan knijp je je radiatoren waarschijnlijk te veel waardoor ze veel minder vermogen overhouden.
Hoi! Bedankt voor je mooie Excel file! Het probleem is ook dan als ik ze niet redelijk knijp, mijn vloerverwarming amper op gang komt.

Maar ik zal even kijken wat de dT met en zonder fans is en eventueel weer iets minder knijpen. Het is in ieder geval goed om te weten dat er dan slechts ongeveer 5 a 6 graden zonder fans hoort uit te komen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee