Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Goedemorgen,

Wij hebben hier in het appartement een 120 liter boiler van Daalderop (https://www.ithodaalderop...onal/product/07-14-38-053) met een jaarlijks verbruik volgens het energielabel van 4375 kWH. Met z'n tweeën gebruiken we per jaar ongeveer 5000 kWH aan elektriciteit, terwijl we koken op gas en blokverwarming hebben.
Ik zat eens rond te kijken naar alternatieven. Een smartboiler zou besparing op kunnen leveren, maar omdat we onregelmatig werken zie ik hier niet zo veel in. Een kleinere boiler zou ook niet gewenst zijn aangezien we soms wel eens met wat meer mensen hier zijn en we een bad hebben.
Zelf zat ik te denken aan een doorstromer (bijvoorbeeld zo iets: https://www.boilermarkt.n...boiler-DEL-18-21-24-Plus/). Het energielabel geeft een veel lager verbruik aan van 476 kWH.
Dit is meteen mijn vraag, hoe is het mogelijk om deze twee labels met elkaar te vergelijken en toch een inschatting te maken van de besparing? Ik ga er namelijk vanuit dat bij de doorstromer uit wordt gegaan van minder waterverbruik om tot het jaarlijkse energieverbruik te komen?
Mocht iemand ervaring met doorstromers hebben of een andere tip hebben dan hoor ik het graag!
Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:24
Een 18kW doorstromer heeft een 3x25A (kracht) voeding nodig.
Een normale huisaansluiting heeft 1x35/40A of 3x25A aansluiting.

Dus wordt lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:58

ericplan

5180 Wp PV

Onwaarschijnlijk dat met een jaarverbruik van 5000 kWh de boiler er 4375 kWh van zou gebruiken. Dat is vast een heel stuk minder. Er valt waarschijnlijk meer financiële winst te behalen door over te stappen op elektrisch koken.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 08-01-2022 10:01 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:23
Warmtepompboiler een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
@leonbong Ik had dat inderdaad gezien, en bij Enexis staat op de website dat ze voor +/- 300 euro een verzwaring naar 3x25 uitvoeren. Wellicht wordt het hele project dan zo duur dat het niet opweegt tegen de eventuele besparing...
@ericplan Hmm dat is niet zo'n gek idee, nooit over nagedacht eigenlijk. Ga ik eens even in duiken hoeveel ze ervoor vragen om de gasaansluiting af te sluiten en zal eens kijken wat voor stroomaansluiting er nodig is voor elektrisch koken.
@gastje01 Helaas, het betreft een huurappartement dus dat behoort helaas niet tot de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@leonbong typ foutje 3x 35 , voor verhoging van vaste kosten van €500 per jaar.
Qua vergelijking, je boiler verbruikt al meer dan 400 kWh per jaar zonder dat je hem gebruikt, da’s idd zonde.
Een doorstroomboiler van11 kW of zelfs 13.5 , die wel op 3x25 gaat, schijnt voor de meesten goed te werken en die kun je op 3x25A aansluiten. Zolang in de winter de koud waterleiding temperatuur niet te laag wordt, hier is ie nog 10 graden, in de stad. Met temperatuurverschil van 27-30 kun je wel 5-6 ltr per minuut krijgen , continu ! En direct aan/uit.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Het lastige is dat ik eigenlijk geen idee heb wat voor aansluiting is gebruikt voor de boiler. In de documentatie staat zowel een vermogen genoemd op 230 als op 400 volt. Volgens mij kan de boiler dus ook gewoon aangesloten op een normale groep?... Iemand een idee hoe ik dit kan opvragen/opzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
peugeotpower77 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:14:
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Het lastige is dat ik eigenlijk geen idee heb wat voor aansluiting is gebruikt voor de boiler. In de documentatie staat zowel een vermogen genoemd op 230 als op 400 volt. Volgens mij kan de boiler dus ook gewoon aangesloten op een normale groep?... Iemand een idee hoe ik dit kan opvragen/opzoeken?
Je bedoelt de stiebel eltron op 18 kW? niet doen, niet meer aan denken, is voor andere landen ;-)
Deze zou je kunnen overwegen https://www.econo.nl/clage-cex-u-11-135-kw
Misschien heeft iemand hier er ervaring mee ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@peugeotpower77 Typeplaatje staat op je boiler. Op de slimme meter staat wat voor aansluiting je hebt. Staar je niet blind op die boiler, zeker als het een huurwoning is. Je komt waarschijnlijk alleen aan het energielabelverbruik als je de boiler iedere dag leegtrekt.
Wat betreft verwijderen gasaansluiting, dat zou gratis moeten zijn. Daar is een topic over. Is vooral interessant als je geen gereduceerd vastrechttarief voor gas hebt. Je kubieke meterprijs als je alleen kookt wordt dan best hoog.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:10
peugeotpower77 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:04:
Helaas, het betreft een huurappartement dus dat behoort helaas niet tot de mogelijkheden.
Dan houdt toch alles op? Je huurbaas gaat over dit soort ingrijpende aanpassingen.
Er zijn weinig verhuurders die het okee vinden als de huurder dit gaat aanpassen.

Dus eerste stap zou zijn naar je verhuurder stappen en het onderwerp bespreekbaar maken. Makkelijkste is van het gas af (afsluiten is gratis, zoek maar hier op het forum). Dan bespaar je al snel 400 euro op jaarbasis aan vastrecht en meterhuur. Dat is al 1600 Kwh wat je dan "bespaard".
Nieuwe inductiekookplaat (circa 300/400 euro) en met een beetje mazzel 200 euro voor het aanpassen van je meterkast.

En zoals hierboven genoemd, een warmtepompboiler is het enige echte goede alternatief.
De boiler die je nu hebt is een redelijk standaard boiler. Je kan die wel iets zuiniger maken door alleen in de nacht op te warmen en tussendoor niet. Ook kan je extra isolatie aanbrengen zodat hij minder afkoeld. Maar echt besparen wordt het niet.

Maar veel verhuurder vinden deze investering minder interessant, want zij betalen het verbruik niet.
Een gasloos appartement verhuren wel interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 08-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peugeotpower77
Ik begrijp het helemaal. Ik wist niet dat het afstappen van gas gratis was, omdat hier een tarief voor wordt genoemd bij Enexis. Ik ga hier eens even op het forum op zoeken zoals je zegt, goede tip!

Wat betreft de boiler, ik begrijp nu dat hier wellicht niet de meeste winst te behalen is. Het was meer dat ik niet zeker wist welke aansluiting er nu zit voor de huidige boiler omdat die zowel op een normale, als een driefasenaansluiting kan werken. Ik dacht daarom dat het wellicht een kleine ingreep zou kunnen zijn om deze te vervangen voor een doorstromer, indien de stroomvoorziening al juist was. Als ik jullie reacties zo lees is hier wellicht toch een stuk minder winst te behalen dan ik dacht en denk ik dat ik de huidige boiler gewoon ga laten hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Meten is weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tenzij die boiler geen (normale) stekker heeft of een vaste voeding ...

Inductie kookplaten zijn er met een gewone stekker (4 pits 3650W) als het een gemiddeld formaat is.
Wel in overleg met de verhuurder doen, in een appartement is van het gas af gaan minder ingrijpend en kan
het vrij eenvoudig ongedaan gemaakt worden als een volgende huurder gas zou willen.

Kijk of je toevallig huur betaalt voor de boiler, dan kan je er ook weinig mee.
Een doorstromer heeft geen stilstandsverlies maar zou minder waterdruk kunnen geven en geeft niet zo warm
water als een boiler.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Speedy-Andre TS heeft ook een bad. Weet niet of een doorstromer dan zo’n goed idee is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
@Speedy-Andre @ericplan
De boiler is eigendom van ons, dit moest je destijds zelf regelen in het appartement en heb ik toen voor deze oplossing gekozen. Heb net even wat opengedraaid aan de boiler en deze zit gewoon op een normale 230 aansluiting. Het verzwaren van de aansluiting voor zo'n doorstromer zal dan sowieso een dure opgave worden dat waarschijnlijk niet opweegt tegen de geringe besparing...
Ik ga de tip over het gas zeker ter harte nemen en dit inderdaad overleggen met de verhuurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou de huidige boiler gewoon vervangen voor twee, een kleine 20-50l ofzo permanent aan en een grote 100l+ die je aan zet met klokprogramma op tijden dat je gaat douchen of in bad gaat.
Waarbij die grote wel veel vermogen moet hebben omdat anders het opwarmen zo lang duurt.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 08-01-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:10
peugeotpower77 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:25:
@Speedy-Andre @ericplan
De boiler is eigendom van ons, dit moest je destijds zelf regelen in het appartement en heb ik toen voor deze oplossing gekozen. Heb net even wat opengedraaid aan de boiler en deze zit gewoon op een normale 230 aansluiting. Het verzwaren van de aansluiting voor zo'n doorstromer zal dan sowieso een dure opgave worden dat waarschijnlijk niet opweegt tegen de geringe besparing...
Ik ga de tip over het gas zeker ter harte nemen en dit inderdaad overleggen met de verhuurder.
Wel handig als je al dit soort informatie direct meld. Zaken aanpassen is dan een stuk logischer als het jouw eigendom is.
Maar het grootste "probleem" is dat je de investering in de boiler al hebt gedaan. Dus voor een goede afweging is vooral handig om in te schatten hoelang je nog in je huidige woning wil blijven.
Dan kan je inschatten of investeren in een andere oplossing nuttig is.
De beste oplossing blijft het aanschaffen van een warmtepompboiler. Hiervoor heb je vaak geen aansluiting naar buiten voor nodig. En je krijgt er nog subsidie op ook:
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-11093-11160-

ze claimen 70% besparing, dat is dus circa 0.70*4375= 3062 kwh * 23 cent per kwh = circa 700 euro besparing per jaar.
Laat het conservatief 500 euro zijn. Blijf je nog een aantal jaar wonen kan het best gunstig zijn om te investeren in een nieuwe boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Neem eens een accountje bij enelogic, of umeter ofzo. Of kijk eens bij homewizard: meten is weten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Deze topklasse boiler is een Duo; gewild bij Tweakers/ PV DIY die met zonnepanelen gratis (ook zonder Saldering) de boiler verwarmen, ik heb de 30 liter versie, via PV/ zonnepanelen
Als ik de ruimte in huis had, dan kwam die 120 l Duo er wel bij.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

frisianstar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:47:
Deze topklasse boiler is een Duo; gewild bij Tweakers/ PV DIY die met zonnepanelen gratis (ook zonder Saldering) de boiler verwarmen, ik heb de 30 liter versie, via PV/ zonnepanelen
Dit, en het lijkt mij dat de gemelde 4375 kWH door jullie niet gehaald wordt als jullie met z'n tweeën zijn. Hoe staat de boiler ingesteld (temperatuur); hebben jullie nachttarief of nachtstroomfase? Een moderne boiler zou goed geïsoleerd moeten zijn en warmte dus ook goed moeten kunnen vasthouden.

Tot slot: meten is weten. Kijk of het mogelijk is om de daadwerkelijk gebruikte energie te meten over een representatieve periode, en ga dan verder kijken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

leonbong schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:32:
Ik zou de huidige boiler gewoon vervangen voor twee, een kleine 20-50l ofzo permanent aan en een grote 100l+ die je aan zet met klokprogramma op tijden dat je gaat douchen of in bad gaat.
Waarbij die grote wel veel vermogen moet hebben omdat anders het opwarmen zo lang duurt.
Zonde van het geld, de 120l boiler heeft als het goed is 2 elementen die je apart kan schakelen.
Een kleine erbij hangen voor kort gebruik en de grote af en toe voor het bad gebruiken zou kunnen.
Echter denk ik dat het financieel niet opweegt tegen de besparing tenzij je een gebruikte neemt.

Ik ben wel van de wpboilers maar in een appartement kan je daar minder mee, misschien hindert het geluid en
binnen lucht gebruiken betekent dat je elders moet bijstoken.
Daarbij zijn ze groot en zou je het liefst de koude afvoer lucht naar buiten brengen (in de winter).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

frisianstar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:47:
Kan ook een mono of mono plus zijn, die kunnen ook gewoon op 230. Maar ts kan het op het typeplaatje wat aan de voorkant zit zien. Mono3 is 3 fase in 5200 en 7500W.

@peugeotpower77
Zaak is om die boiler goed te gebruiken, dat is het zuinigst, dus begin op 60 graden met de knop helemaal naar links gedraaid, kom je daar tekort aan kan je stapje hoger, enz.
Op 60 is ie het zuinigst als je weinig liters gebruikt, minder stilstand verlies (al zit dat binnen de schil) en minder warmen.
Dag en nacht stroom kan je doen al scheelt dat niet veel en als je beide werkt of overdag niet thuis bent kan je het beter andersom doen met een timer, overdag warmen zodat je hem in de avond gebruikt en niet in de nacht warmen, de hele dag niets doen maar verlies en in de avond gebruiken.
Als je zonnepanelen hebt sowieso in de dag verwarmen.

Daar zijn wat kleine dingen mee te winnen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Speedy-Andre schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Zonde van het geld, de 120l boiler heeft als het goed is 2 elementen die je apart kan schakelen.
Een kleine erbij hangen voor kort gebruik en de grote af en toe voor het bad gebruiken zou kunnen.
Echter denk ik dat het financieel niet opweegt tegen de besparing tenzij je een gebruikte neemt.

Ik ben wel van de wpboilers maar in een appartement kan je daar minder mee, misschien hindert het geluid en
Daarbij zijn ze groot en zou je het liefst de koude afvoer lucht naar buiten brengen (in de winter).
Het gaat om het stilstandsverlies wat gewoon gunstiger is voor een kleiner vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peugeotpower77
chrisborst schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Wel handig als je al dit soort informatie direct meld. Zaken aanpassen is dan een stuk logischer als het jouw eigendom is.
Maar het grootste "probleem" is dat je de investering in de boiler al hebt gedaan. Dus
[...]
voor een goede afweging is vooral handig om in te schatten hoelang je nog in je huidige woning wil blijven.
Dan kan je inschatten of investeren in een andere oplossing nuttig is.
De beste oplossing blijft het aanschaffen van een warmtepompboiler. Hiervoor heb je vaak geen aansluiting naar buiten voor nodig. En je krijgt er nog subsidie op ook:
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-11093-11160-

ze claimen 70% besparing, dat is dus circa 0.70*4375= 3062 kwh * 23 cent per kwh = circa 700 euro besparing per jaar.
Laat het conservatief 500 euro zijn. Blijf je nog een aantal jaar wonen kan het best gunstig zijn om te investeren in een nieuwe boiler.
Had ik inderdaad even moeten melden. Denk dat we hier nog een jaar of 5 willen blijven wonen dus ga zeker kijken naar deze warmtepomp boiler.
teacher schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:45:
Neem eens een accountje bij enelogic, of umeter ofzo. Of kijk eens bij homewizard: meten is weten.
Goed idee, ga ik meteen eens even in duiken.
pistole schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Dit, en het lijkt mij dat de gemelde 4375 kWH door jullie niet gehaald wordt als jullie met z'n tweeën zijn. Hoe staat de boiler ingesteld (temperatuur); hebben jullie nachttarief of nachtstroomfase? Een moderne boiler zou goed geïsoleerd moeten zijn en warmte dus ook goed moeten kunnen vasthouden.

Tot slot: meten is weten. Kijk of het mogelijk is om de daadwerkelijk gebruikte energie te meten over een representatieve periode, en ga dan verder kijken.
De boiler staat op de laagste temperatuur ingesteld, 65 graden. De boiler is niet aangesloten op nachtstroomfase en verwarmt continue. Dit is omdat ik onregelmatig werk en de boiler eerst soms leeg was als ik na het werken wilde gaan douchen o.i.d. Zeker omdat het dal/piektarief destijds niet zoveel scheelde hebben we hiervoor gekozen.
Rol-Co schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Kan ook een mono of mono plus zijn, die kunnen ook gewoon op 230. Maar ts kan het op het typeplaatje wat aan de voorkant zit zien. Mono3 is 3 fase in 5200 en 7500W.

@peugeotpower77
Zaak is om die boiler goed te gebruiken, dat is het zuinigst, dus begin op 60 graden met de knop helemaal naar links gedraaid, kom je daar tekort aan kan je stapje hoger, enz.
Op 60 is ie het zuinigst als je weinig liters gebruikt, minder stilstand verlies (al zit dat binnen de schil) en minder warmen.
Dag en nacht stroom kan je doen al scheelt dat niet veel en als je beide werkt of overdag niet thuis bent kan je het beter andersom doen met een timer, overdag warmen zodat je hem in de avond gebruikt en niet in de nacht warmen, de hele dag niets doen maar verlies en in de avond gebruiken.
Als je zonnepanelen hebt sowieso in de dag verwarmen.

Daar zijn wat kleine dingen mee te winnen.
Het is een duo boiler, welke op 230 aangesloten is. Ik ga toch eens kijken naar de nacht/dagschakeling en kijken of hier inderdaad toch wat winst te behalen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Nu online

pistole

Frutter

Qua onregelmatigheid: is er misschien iets met domotica te doen? Ligt natuurlijk aan je reistijd, maar wellicht dat je het apparaat kan laten opwarmen zodra je in de auto of trein richting huis stapt? Dus 'smart' in de zin van 'reagerend op de personen die het apparaat gebruiken' in tegenstelling tot 'zelflerend welke momenten het apparaat nodig zou kunnen zijn'.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En niet te vergeten je douchekop, meet het waterverbruik eens voor een minuutje, ook bepalend voor je totaalverbruik op de boiler.

Wij zijn met 4 en hebben 60 liter boiler tot beschikking, afgelopen jaar 1600kWh verbruik op de boiler.
Een stekker meter is handiger bij deze boiler dan enerlogic, dan heb je echt alleen de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Speedy-Andre schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Zou het wel een significante besparing opleveren denk je als de koude lucht niet naar buiten wordt gebracht, of ben je dan evenveel aan het bijstoken qua verwarming? Eventueel zou het afvoeren van koude lucht ook kunnen via het ventilatierooster, dat zit er precies boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Rol-Co schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:47:
En niet te vergeten je douchekop, meet het waterverbruik eens voor een minuutje, ook bepalend voor je totaalverbruik op de boiler.

Wij zijn met 4 en hebben 60 liter boiler tot beschikking, afgelopen jaar 1600kWh verbruik op de boiler.
Een stekker meter is handiger bij deze boiler dan enerlogic, dan heb je echt alleen de boiler.
Ga ik ook eens naar kijken. Het vervelende is dat de boiler direct is aangesloten op de stroomdraden, zonder stekker. Kan er wel eens een stekker opzetten en het een weekje meten, dan is het inderdaad veel duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

peugeotpower77 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Ga ik ook eens naar kijken. Het vervelende is dat de boiler direct is aangesloten op de stroomdraden, zonder stekker. Kan er wel eens een stekker opzetten en het een weekje meten, dan is het inderdaad veel duidelijker.
Of even een din rail kWh meter kopen, https://www.kwhmeter.nl/1...3rwQ3UEAAYASAAEgLuYvD_BwE

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Afstand tussen boiler en keuken / douchekop?
Stel je laat de warme kraan 3 liter doorlopen vóórdat je warm water hebt... doe dat per dag eens 10x... is toch weer elke dag 30 liter heet water dat er in de leiding blijft zitten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Ah die dingen had ik nog nooit van gehoord, ga ik eens bestellen.
frisianstar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:07:
Stel je laat de warme kraan 3 liter doorlopen vóórdat je warm water hebt... doe dat per dag eens 10x... is toch weer elke dag 30 liter heet water dat er in de leiding blijft zitten.
Denk een meter of 5 naar de badkamer, twee naar de keuken, maar helaas niet mogelijk om korter te maken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

frisianstar schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:07:
Ja, snap niet helemaal waar je naar toe wil hiermee, wat kan je daar aan veranderen dan? Ik heb ook een meter of 10 leiding van 15mm ertussen, maar hij mengt al wel net na de boiler, niet bij de douche pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
Energie besparen lukt uiteraard niet (en daar ging het de ts om) maar kan wel een gedeelte een (vrij) hoog energie verbruik van de boiler verklaren, als de boiler op een flinke afstand van de tappunten staat moet je dat verlies niet onderschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Rol-Co schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Ja, snap niet helemaal waar je naar toe wil hiermee, wat kan je daar aan veranderen dan? Ik heb ook een meter of 10 leiding van 15mm ertussen, maar hij mengt al wel net na de boiler, niet bij de douche pas.
Je kan natuurlijk de leidingen isoleren om dat effect te verminderen. Al is het daarbij ook relevant om je af te vragen of de warmte niet sowieso al nuttig gebruikt wordt.

Mochten de buizen door de woonkamer heen gaan dan verwarm je gewoon je woonkamer. Gaat het door een berging dan zou ik zeker wat isolatie overwegen :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@peugeotpower77 een warmtepompboiler is een goed idee, maar er zijn wel wat aandachtspunten:
* opwarmtijd kan langer zijn
* maakt geluid
* voor maximale efficiëntie stel je de temperatuur lager in -> grotere boiler nodig voor even lang douchen.
* onttrekt ergens warmte, het is een huurhuis dus een dak- of geveldoorvoer zal niet zomaar mogelijk zijn. Hij werkt ook prima (je zou kunnen zeggen: het best) op binnenlucht, maar dan moet de verwarming in de ruimte van de boiler harder werken en de warmte die in het tapwater komt kunnen compenseren. Die ruimte wordt immers gekoeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Proton_ schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:18:
@peugeotpower77 een warmtepompboiler is een goed idee, maar er zijn wel wat aandachtspunten:
* opwarmtijd kan langer zijn
* maakt geluid
* voor maximale efficiëntie stel je de temperatuur lager in -> grotere boiler nodig voor even lang douchen.
* onttrekt ergens warmte, het is een huurhuis dus een dak- of geveldoorvoer zal niet zomaar mogelijk zijn. Hij werkt ook prima (je zou kunnen zeggen: het best) op binnenlucht, maar dan moet de verwarming in de ruimte van de boiler harder werken en de warmte die in het tapwater komt kunnen compenseren. Die ruimte wordt immers gekoeld.
In de ruimte is geen verwarming aanwezig maar is afgesloten van de woonkamer, dus het is niet erg als het daar erg koud zou worden. Er is wel mechanische afzuiging aanwezig, dus er komt van nature wel wat warmte van de kamer naar binnen in de ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peugeotpower77
Ik heb nu een kWh meter geplaatst door de boiler aan te sluiten met een stekker (uiteraard met inachtneming van de juiste fase en nul aansluiting). Ik ga eens een paar dagen kijken hoeveel het apparaat echt verbruikt om zeker te weten of het hoge stroomverbruik hierdoor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolfboy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Je kan natuurlijk de leidingen isoleren om dat effect te verminderen. Al is het daarbij ook relevant om je af te vragen of de warmte niet sowieso al nuttig gebruikt wordt.

Mochten de buizen door de woonkamer heen gaan dan verwarm je gewoon je woonkamer. Gaat het door een berging dan zou ik zeker wat isolatie overwegen :)
Heb ik wel gedaan inderdaad omdat ze op de zolder van de zolder lopen (3e verdieping) maar boze tongen beweren dat het niet goed is vanwege legionella.
Maar spoelt elke dag door dus lijkt me geen probleem, rest is eigenlijk achter de komma geneuzel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Rol-Co schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Heb ik wel gedaan inderdaad omdat ze op de zolder van de zolder lopen (3e verdieping) maar boze tongen beweren dat het niet goed is vanwege legionella.
Maar spoelt elke dag door dus lijkt me geen probleem, rest is eigenlijk achter de komma geneuzel :)
Los van het doorspoelen, mits je ketel zelf heet genoeg wordt zou de legionella al dood moeten zijn voor het in de leiding terecht komt. Tenzij lagere temperaturen je legionella tot leven kunnen wekken zou ik me ook niet teveel zorgen maken O-)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Wolfboy

De boiler is altijd 60 graden plus maar gaat om het deel van de boiler/mengventiel naar de douche, dat is heet en als je die isoleert heeft legionella meer tijd om te groeien omdat het langer warm blijft, hij moet daar zo snel mogelijk afkoelen zeggen de boze tongen, al zal dat wel meevallen denk ik.
Ik heb liever niet teveel verlies in de leiding dus maximaal boiler benutten.

@peugeotpower77
Dat heb je snel voor elkaar? Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peugeotpower77
Rol-Co schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:59:
@Wolfboy

De boiler is altijd 60 graden plus maar gaat om het deel van de boiler/mengventiel naar de douche, dat is heet en als je die isoleert heeft legionella meer tijd om te groeien omdat het langer warm blijft, hij moet daar zo snel mogelijk afkoelen zeggen de boze tongen, al zal dat wel meevallen denk ik.
Ik heb liever niet teveel verlies in de leiding dus maximaal boiler benutten.

@peugeotpower77
Dat heb je snel voor elkaar? Ik ben benieuwd!
Had toevallig nog een stopcontact en stekker liggen dus dat scheelde in tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77

9,5 liter/minuut, is wellicht ook winst te behalen inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

peugeotpower77 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:32:
[...]

9,5 liter/minuut, is wellicht ook winst te behalen inderdaad!
Yep, probeer eens een niebla/metven kop van 5 liter/min

https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/5-l-min/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@peugeotpower77 Back to the roots en de oorspronkelijke vraag, 5000 kWh met 2-en is ongeveer 2500 kWh te veel.
420 komt door het standbyverbruik van de boiler (datasheet spreekt over 50 w/h , da’s eigenlijk geen officiele eenheid, ik neem aan dat het gem 50 W gedurende 1 uur is dan), blijft pak ‘m beet 2000 over, electrisch verwarmd.
Het warmwater systeem (boiler, kranen die mixen en gebruikers) moet gemiddeld 25 graden warmer water dan de koud waterleiding maken over een jaar bekeken.
Dat is 105 kj per liter = 0.03 kWh per liter, 2000 kWh is dus ongeveer 66000 liter warm water per jaar= 185 liter per dag. Da’s best wel haalbaar als je in totaal 20 min per dag doucht met een “spaar” douchekop van 10 liter/min. Beter een van 5 kopen, €70 uitgeven om 1000 kWh te besparen, da’s pas terugverdienen!

Trouwens, een groot voordeel van een doorstroomverwarmer is dat je de temperatuur exact in kan stellen. Dus instellen op 42 graden , klein pannetje vullen, gevacumeerde biefstuk erin, op inductieplaat standje 1 zetten, 30 tot 60 min wachten, zout erop, kort aanbakken en smullen geblazen!

[ Voor 15% gewijzigd door joezzt op 08-01-2022 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
joezzt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:25:
@peugeotpower77
Dus instellen op 42 graden , klein pannetje vullen, gevacumeerde biefstuk erin, op inductieplaat standje 1 zetten, 30 tot 60 min wachten, zout erop, kort aanbakken en smullen geblazen!
Ik zit hier met een bordje plofkip begin jij over een heerlijk stuk biefstuk... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joezzt schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:25:

Trouwens, een groot voordeel van een doorstroomverwarmer is dat je de temperatuur exact in kan stellen. Dus instellen op 42 graden , klein pannetje vullen, gevacumeerde biefstuk erin, op inductieplaat standje 1 zetten, 30 tot 60 min wachten, zout erop, kort aanbakken en smullen geblazen!
Dat is een manier, geen voordeel, de kokend waterkraan kan dat ook, de inductie plaat nog beter aangezien die geen (extra)water erbij nodig heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-04 17:41
leonbong schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Is dat zo?
Als je een groot vat hebt, en je hebt er evenveel energie in zitten, dus een lagere temperatuur, dan heb je toch minder verlies doordat je temperatuur verschil lager is?
Even ervan uitgaande dat je Legionella onder controle hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat is natuurlijk appels peren, je moet het natuurlijk wel bij dezelfde temperatuur beschouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 15:55
leonbong schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:39:
Dat is natuurlijk appels peren, je moet het natuurlijk wel bij dezelfde temperatuur beschouwen.
Dan heeft een grotere boiler per liter inhoud minder buitenoppervlak en zal ook zuiniger zijn. Een kleinere boiler is vooral zuinig als je daardoor korter gaat douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Precies en daarom heb ik 120L + 150L hangen, normaal op 45 graden, 1x per week naar 65 voor Legionella preventie.
Trouwens beide een Daalderop, 1 mono en een 3 fase (die omgebouwd is naar 2 fase met apart schakelbare verwarmingselementen)

[ Voor 35% gewijzigd door DjAntoon op 08-01-2022 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

blissard schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Dan heeft een grotere boiler per liter inhoud minder buitenoppervlak en zal ook zuiniger zijn. Een kleinere boiler is vooral zuinig als je daardoor korter gaat douchen.
Kan je ook omdraaien, de grote is duurder als je die inhoud niet gebruikt.

Kwa stilstand verlies haal je iets winst bijv

30 liter is 27 is 236 kWh/j
120 liter is 50W is 438kWh/j

Maar dat verlies je weer als je een 120 als een 30 gebruikt, reken ik niet de tijd dat de kleinere vaker op een lagere temperatuur is dan de 120.
Meest efficient is passend op het verbruik, maar net als met elektrische auto's zit er nogal wat angst tussen de oren wat betreft het koud worden/leegraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DjAntoon schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:13:
Precies en daarom heb ik 120L + 150L hangen, normaal op 45 graden, 1x per week naar 65 voor Legionella preventie.
Trouwens beide een Daalderop, 1 mono en een 3 fase (die omgebouwd is naar 2 fase met apart schakelbare verwarmingselementen)
En wat kosten die 2 jouw in het jaar aan kWh? Het lijkt me erg veel boiler en op 45 graden, dan nam ik een warmtepomp boiler van 300 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Vandaag de eerste resultaten van de kWh meter even berekend.
In de stilstandperiode heeft de boiler 1,184 kWh verbruikt over 13,5 uur. Komt neer op 88 W/h, met nog af en toe water tappen om handen te wassen e.d., dus dit lijkt normaal. Zou neerkomen op +/- 750 kWh per jaar.
Wat betreft het douchen is er in totaal 51,5 liter water verbruikt voor twee personen totaal, met 4,193 kWh om dit weer op te warmen. Zou neerkomen op +/- 1500 kWh per jaar.
Natuurlijk zal het na een aantal dagen wat betrouwbaarder worden, maar nu lijkt het erop dat de boiler in totaal zo'n 2300 kWh verbruikt, wat misschien niet zo gek is...?
Ben benieuwd wat @DjAntoon jij in totaal verbruikt met beide boilers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

51,5 liter met 2 personen gedoucht? De kop is 9,5 liter per minuut dus is nog geen 3 minuten per persoon. Dat zal niet altijd zo zijn denk ik?
Dan kan je met een niebla al 6 minuten blijven staan voor dezelfde kosten, en als dat elke dag zo is zal die boiler een factor 4 te groot zijn.
Ik sta tussen 10-15 min onder de douche en heb dan nog over op een 30 liter boiler, mijn 2e wordt dan nog niet eens gebruikt.
1 x30 liter kost 236 kWh stilstand verlies per jaar zegt daalderop, ik meet 0,75 kWh per 24h per boiler als ze niets doen. Maar doen elke dag natuurlijk warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL2CS_0Bk7xieqE6oS0pPMl-mRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGcjJNIFz93uFhAdVEPcxpRN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 09-01-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 17:26
leonbong schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Het stilstandverlies is kleiner bij 1 groot vat dan bij 2 kleine, simpelweg omdat de oppervlakte van een groot vat relatief kleiner is t.o.v de inhoud.
1x240L is beter dan 2x120.

Tijdprogramma erop zet ook geen zoden aan de dijk. De temperatuur naar 57-60 zetten en extra isolatie eromheen wel.
peugeotpower77 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:02:
Vandaag de eerste resultaten van de kWh meter even berekend.
In de stilstandperiode heeft de boiler 1,184 kWh verbruikt over 13,5 uur. Komt neer op 88 W/h, met nog af en toe water tappen om handen te wassen e.d., dus dit lijkt normaal. Zou neerkomen op +/- 750 kWh per jaar.
Wat betreft het douchen is er in totaal 51,5 liter water verbruikt voor twee personen totaal, met 4,193 kWh om dit weer op te warmen. Zou neerkomen op +/- 1500 kWh per jaar.
Natuurlijk zal het na een aantal dagen wat betrouwbaarder worden, maar nu lijkt het erop dat de boiler in totaal zo'n 2300 kWh verbruikt, wat misschien niet zo gek is...?
88W stilstandverlies op een 120L vat is veel. Een besparende douchekop is ook handig. Een Grohe tempesta 2 is een goede.

[ Voor 48% gewijzigd door Cpt.Chaos op 09-01-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:43:
51,5 liter met 2 personen gedoucht? De kop is 9,5 liter per minuut dus is nog geen 3 minuten per persoon. Dat zal niet altijd zo zijn denk ik?
Dan kan je met een niebla al 6 minuten blijven staan voor dezelfde kosten, en als dat elke dag zo is zal die boiler een factor 4 te groot zijn.
Ik sta tussen 10-15 min onder de douche en heb dan nog over op een 30 liter boiler, mijn 2e wordt dan nog niet eens gebruikt.
1 x30 liter kost 236 kWh stilstand verlies per jaar zegt daalderop, ik meet 0,75 kWh per 24h per boiler als ze niets doen. Maar doen elke dag natuurlijk warmen.
De 51,5 liter was een beetje kort door de bocht, in werkelijkheid is het 109,25, maar dit gemengd met koud water van 12 graden komt dan neer op 51,5 liter verbruik uit de boiler (5 minuten per persoon dus).
Zo'n niebla douchekop ga ik zeker eens naar kijken, denk dat dat toch wel echt zal besparen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
peugeotpower77 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:02:
Dat weet ik zo niet... Ik meet het niet (want ik heb 4 elementen verdeelt over 3 fase), waar ik wel naar kijk is mijn totale verbruik, ik heb de boilers 2 maanden geleden uitgezet (nu dus op gas) omdat ik dreigde door het 0 punt te gaan. Volgende week is mijn einde termijn, ik heb dan ongeveer 200kWh verbruik gehad over een jaar, na salderen.
Daarna gaan ze weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Cpt.Chaos schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Het stilstandverlies is kleiner bij 1 groot vat dan bij 2 kleine, simpelweg omdat de oppervlakte van een groot vat relatief kleiner is t.o.v de inhoud.

Tijdprogramma erop zet ook geen zoden aan de dijk. De temperatuur naar 57-60 zetten en extra isolatie eromheen wel.

[...]

88W stilstandverlies op een 120L vat is veel. Een besparende douchekop is ook handig. Een Grohe tempesta 2 is een goede.
Isoleren heb ik nog niet eerder aan gedacht, zou inderdaad ook een goede optie zijn. Had nooit gedacht dat dit echt iets zou opleveren, dacht dat ze zelf al behoorlijk geïsoleerd zouden zijn... Klinkt logisch dat het stilstandverlies dan omlaag gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

peugeotpower77 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Isoleren heb ik nog niet eerder aan gedacht, zou inderdaad ook een goede optie zijn. Had nooit gedacht dat dit echt iets zou opleveren, dacht dat ze zelf al behoorlijk geïsoleerd zouden zijn... Klinkt logisch dat het stilstandverlies dan omlaag gaat!
Doe geen moeite bij een daalderop, probeer maar enige vorm van warmte te vinden aan de buitenkant, hier zelfs niks te voelen op 85 graden.
Waar je een klein beetje mee wint is de warme leiding links onder de boiler om daar een stukje buisisolatie om te doen.

@DjAntoon
Door nul? Dan moeten ze juist aan toch?
De 200 heeft verder niets mee te maken, dat is totaal wat hier altijd 0 is.
Jammer dat je ze niet meet, denk dat je schrikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Cpt.Chaos schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:53:
[...]

[...]

Procentueel tov de inhoud is het verlies inderdaad groter bij een kleiner vat.

Echter absoluut gezien is het verlies toch echt meer bij een groter vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Doe geen moeite bij een daalderop, probeer maar enige vorm van warmte te vinden aan de buitenkant, hier zelfs niks te voelen op 85 graden.
Waar je een klein beetje mee wint is de warme leiding links onder de boiler om daar een stukje buisisolatie om te doen.

@DjAntoon
Door nul? Dan moeten ze juist aan toch?
De 200 heeft verder niets mee te maken, dat is totaal wat hier altijd 0 is.
Jammer dat je ze niet meet, denk dat je schrikt.
Ik bedoel andersom door nul, ik heb veel overschot gehad. Enkel op het overschot, dus teruglever tarief was een boiler interessant. Ik weet dat het niet efficiënt is. Maar terugleveren na salderen tegen iets van 7 eurocent is dat ook niet.
Voor de wat verdere toekomst denk ik er over na, hoe verder. Een warmtepomp boiler is zeker interessant, echter ik zit met buitenlucht aan en afvoer, dat is meer dan 8 meter van een buitenmuur. Of dezelfde lengte aan koud en warm water...
Ik neig nu wat meer naar een warmtepomp voor de vloerverwarming en dat misschien wel combineren met warm water. Dus in dat geval een vat neerzetten en de boilers weg.
Moeilijke keuzes nu er zoveel veranderd in prijzen en mogelijke wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-04 21:58

Kom je hiermee nooit tekort met zijn vieren? Wij zijn met 3, en ben me aan het oriënteren voor een boiler, zat te denken aan minimaal 80 liter.

Douche doet hier 5.5l/min. Gemiddelde douchebeurt 8 tot 10 minuten waarbij 3x vlak achter elkaar af en toe wel voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stokertje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:01:
[...]

Kom je hiermee nooit tekort met zijn vieren? Wij zijn met 3, en ben me aan het oriënteren voor een boiler, zat te denken aan minimaal 80 liter.

Douche doet hier 5.5l/min. Gemiddelde douchebeurt 8 tot 10 minuten waarbij 3x vlak achter elkaar af en toe wel voorkomt.
Bij een e-boiler x3 doen is het ongeveer, dus 80 liter is 240-280 liter afhankelijk hoe warm je ook doucht. 10 min is 60 liter bij jou dus reken maar uit, jij rekent zeker met 80 liter? Maar die boiler is geen 38 graden! Maar 60-85 bij een daalderop, andere merken vaak 75 max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Rol-Co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Bij een e-boiler x3 doen is het ongeveer, dus 80 liter is 240-280 liter afhankelijk hoe warm je ook doucht. 10 min is 60 liter bij jou dus reken maar uit, jij rekent zeker met 80 liter? Maar die boiler is geen 38 graden! Maar 60-85 bij een daalderop, andere merken vaak 75 max.
Met 3 douche beurten van 10 minuten zitten we op 30min x 5.5l/min = 165 liter, dan is de 60 liter boiler wel op de grens denk ik, vandaar dat ik naar een 80 liter model keek en 60 me te klein leek. Ook omdat je denk ik maar 80% van de inhoud kan meetellen voor je berekening, niet de volledige 60 liter is beschikbaar.

Aangezien jij met 4 personen een 60liter model hebt vroeg ik me af of jullie nooit een koude douche hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stokertje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:27:
[...]

Met 3 douche beurten van 10 minuten zitten we op 30min x 5.5l/min = 165 liter, dan is de 60 liter boiler wel op de grens denk ik, vandaar dat ik naar een 80 liter model keek en 60 me te klein leek. Ook omdat je denk ik maar 80% van de inhoud kan meetellen voor je berekening, niet de volledige 60 liter is beschikbaar.

Aangezien jij met 4 personen een 60liter model hebt vroeg ik me af of jullie nooit een koude douche hebben.
Ik heb geen 60 maar 2x30 en die boiler is niet ineens pats boem koud he, dat voel je eventueel wel aankomen, ik heb het wel gehad ja als ik lang stond, of de grohe smartcontrol gebruik die 7,5-9 liter doet.

Vergeet niet dat mijn boiler (de 2e) met een uurtje weer op volledige temperatuur is, de andere niet omdat die langzaam warmt. Maar genoeg weer voor 1 douchebeurt. Dat kan met die 80 niet dus een voordeel van 2 kleintjes.
En daar komt bij dat we dat met zijn allen achter elkaar afgeschaft hebben, dat is een cv dingetje en komt nog maar weinig voor, we douchen allemaal een kwartiertje.

Je kan natuurlijk prima een 80 nemen, dan kan je het misschien op 60 graden af (laagste stand) kom je te kort verhoog je wat. Echter is het wel duurder als je het maar voor de helft gebruikt.

60 is er niet dacht ik, het is 30-50-80-120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Rol-Co schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Ik heb geen 60 maar 2x30 en die boiler is niet ineens pats boem koud he, dat voel je eventueel wel aankomen, ik heb het wel gehad ja als ik lang stond, of de grohe smartcontrol gebruik die 7,5-9 liter doet.

Vergeet niet dat mijn boiler (de 2e) met een uurtje weer op volledige temperatuur is, de andere niet omdat die langzaam warmt. Maar genoeg weer voor 1 douchebeurt. Dat kan met die 80 niet dus een voordeel van 2 kleintjes.
En daar komt bij dat we dat met zijn allen achter elkaar afgeschaft hebben, dat is een cv dingetje en komt nog maar weinig voor, we douchen allemaal een kwartiertje.

Je kan natuurlijk prima een 80 nemen, dan kan je het misschien op 60 graden af (laagste stand) kom je te kort verhoog je wat. Echter is het wel duurder als je het maar voor de helft gebruikt.

60 is er niet dacht ik, het is 30-50-80-120.
Ah, zo, je hebt 2x 30liter. Ja, denk dan dat ik voor 80 ga, en inderdaad op 60-65 graden, dan blijft het stilstandverlies beperkt(er). In geval van nood kunnen we dan inderdaad de temperatuur iets verhogen voor meer liters. Kwa gemak/comfort wil ik niet teveel inleveren, met zijn 3'en achter elkaar douchen moet gewoon kunnen.

Thx voor je toelichting.
Pagina: 1