Ervaring met Tuya/Tongou/AT/... Zigbee DIN-rail

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
Hoi allemaal,

Ik heb verschillende stroomverbruikers in mijn tuin, schuur en veranda. Diverse lampen, een televisie, een ventilator etc. Die schakel ik allemaal vanuit mijn garage vanuit een installatiekast.

Toen ik nog Homewizard had, gebruikte ik daarvoor 2x een ACM-3500-3, dat is een 3-voudige inbouwschakelaar. Daardoor kon ik 6 verschillende apparaten met 2 devices schakelen. Beide ACM'en doen het niet (goed) meer. Ik ben ondertussen ook overgestapt op Homey Pro (e23).

Ik heb nog geen oplossing voor de lampen in m'n tuin. Op het moment stop in installatiedraadjes in lasklemmen als ik radio wil luisteren of een lampje in mijn veranda aan wil doen. Dat is niet echt een werkbare situatie, laat staan als mijn kinderen of vrouw een lampje aan wil hebben.

Ik heb overwogen om een serie WCD's te monteren, daar Zigbee-plugs in te doen, en stekkers te monteren op de stroomgebruikers. Maar dat is een gedoe, neemt veel ruimte, ziet er niet uit en kost veel geld.

Omdat ik daar een installatiekast met DIN-rail heb zitten overweeg ik om alles aan te sluiten op installatieautomaten. Dat is mooi compact, het is veilig en sluit aan op de bestaande installatie. Maar dan is het niet meer slim. Ik wil liever niet allemaal Zigbee-lampen moeten kopen. Ik bijvoorbeeld in het randje om mijn veranda 7 spotjes zitten. Als daar allemaal Zigbee-spots in moeten kost me dat een hoop geld, en dan moet ik nog maar hopen dat het lukt om ze allemaal steeds te schakelen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik vond op Ali verschillende merken (ik denk hetzelfde merk, maar een ander stickertje erop) Zigbee slimme installatieautomaten. Dat zou voor mij de ideale oplossing zijn. Klein, eenvoudig te plaatsen in de bestaande situatie, slim. Ik ben benieuwd of iemand hier ze kent? Ervaringen mee heeft? Kent iemand een geschikte app voor Homey?
Ik vond op het Homey-forum iemand die een app heeft gemaakt, daarin zitten meer dan 3000 posts, ik kon daar niet echt een antwoord vinden.

Of als iemand een slim, compact, budgetvriendelijk idee heeft, dan ben ik ook benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAT196GWK8AuIRRfwxKEKpQiOh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pTtLytGftotXZ6CLEx0OP8bD.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PoJa84
Een poosje geleden vroeg ik in dit topic of iemand ervaring heeft met slimme installatieautomaten. Gezien het overweldigende aantal reacties (=0), kan ik concluderen dat het mensen niet interesseert, of niemand ervaring heeft. Maar uitgaande van het laatste schrijf ik dit topic, ik heb namelijk een groepenkast gebouwd met Tonguo Zigbee installatieautomaten.

Enige achtergrond: ik heb in 2016 een huis laten bouwen, het deels casco laten opleveren en zelf afgebouwd. Ik heb een garage, veranda, tuin en schuur. In de tuin en in de schuur wcd's met altijd spanning en 3 wcd's met een schakeldraad. In de veranda heb ik verschillende lichtpunten en wcd's met een eigen schakeldraad. Doel is dat ik vanaf 1 centrale plaats (in de garage) alle lampen en wcd's kan schakelen. Indertijd had moest het even snel, dus heb ik alles aan elkaar gekoppeld met lasklemmen en er een houten kastje omheen gebouwd.

Ondertussen ben ik ge-upgraded naar een Homey Pro (e23) en werd het ook tijd om de elektra in de garage aan te pakken. Ik heb een paar groepenkasten, aardlekschakelaars en installatieautomaten (via marktplaats) op de kop getikt.

Voor wat betreft het schakelen kwam ik op 4 opties:
1. Din rail relays van Frient. Vielen af vanwege de enorm hoge prijs.
2. Din rail adapter voor inbouw-schakelaars. Vielen af omdat het niet mooi aan te sluiten was, daarnaast niet handmatige te bedienen.
3. Een optie was om een serie stopcontacten te maken, daar stekkerschakelaars in te steken, en dan aan mijn schakeldraden stekkers monteren. Viel af: want vel te veel ruimte en van die rommelige dradenbende wilde ik juist af.

Mijn oog viel op de Tonguo / Tuya apparaten. Hier kreeg ik geen reactie, op het Homey-gebruikersforum had ook niemand ervaring. Wel een waarschuwing voor chinese apparatuur zonder CE-keur. Dat is natuurlijk een argument. Aan de andere kant, het spul wat je bij Action koopt wordt waarschijnlijk in dezelfde fabrieken in elkaar gezet.

Deze apparaatjes stonden me aan qua gebruiksgemak (met een knop voor handmatig schakelen en status-led), inbouwruimte/gemak en geschikte prijs.

Er is alleen geen Tonguo/Tuya app voor Homey (wel een community-tuya, maar daar zit dit apparaat niet in), dus ik heb de gok genomen en 1 apparaat besteld. Deze geprobeerd als generic-Zigbee-device aan Homey te koppelen, en dat werkt als een trein. Dus heb ik er meer besteld.

Ik heb dus het oude spul allemaal losgetrokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZg99Nt875fClHM_iwhXX2W_Pus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwS3lu4zSnigavhhpPKz4964.jpg?f=fotoalbum_large

De bedrading georganiseerd en vernieuwd, automaten geplaatst, waaronder de Tuya's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1MRk-nlNUTdHSq1DHWe1qrmERI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UYZjUFowOuqTNTTzgs7t7k4.jpg?f=fotoalbum_large

Het ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qek_2675QpAsljI6WeM3ZnWdRhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4Sz1aLrHfBsKA9pMFfawuan.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zijn de Tonguo Zigbee automaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mae5_kzKAjXEQla2DoejFMrIJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffTRGKbomoVkRBMJZ5SZGUI3.jpg?f=fotoalbum_large

De installatieautomaat direct ernaast beveiligt deze apparaten, daarnaast zit er aan de groep ook nog eens een aardlekschakelaar. Daarmee heb ik het veilig genoeg, naar mijn zin.

De automaten bevallen me goed. Ze zijn snel en makkelijk geïnstalleerd en geïntegreerd in m'n flows. Het heeft niet veel functies: 'aan' en 'uit', meer is het niet. Maar dat is voor het schakelen van de lampen genoeg. Ze reageren snel en accuraat. Op dit moment een score van 100%.
Eén nadeel: er is geen feedback. Ik kan dus binnen Homey niet zien of de het apparaat inderdaad is aangegaan.

We houden het centraal => samengevoegd

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-10-2023 07:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:07
Zijn het echt installatieautomaten? Of zijn het gewoon Zigbee-schakelaars die toevallig in DIN-vorm zijn gemaakt? Installatieautomaten zijn namelijk meestal mechanisch, in verband met de storingsgevoeligheid en uitschakeltijd. Daar zijn strenge eisen voor. Dus het eerste wat ik me afvraag is, of die automaten zijn goedgekeurd voor gebruik in Nederland.

Overigens is het geen probleem als ze dat niet zijn, maar dan moet je ze aansluiten achter een wel goedgekeurde automaat en aardlekschakelaar. Zo te zien heb je dat ook gedaan. Ik denk dat erin dat geval geen probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:44
Dit zijn inderdaad geen installatieautomaten, maar net als de Frient zijn het slimme relais, verkrijgbaar in wifi en zigbee.

Dus qua beveiliging heb je het uitgevoerd zoals het hoort. Netjes achter een automaat.

Zou je ze overigens in homeassistant toevoegen met zigbee2mqtt dan moet je ook bewust de status opvragen. Dit kun je dan natuurlijk weer automatiseren dat je bij het schakelen ook automatisch de nieuwe status opvraagt en update.
Maar dat zal in Homey wellicht niet kunnen, kan me voorstellen dat dit een tegenvaller is.
Toch een beetje oude klikaanklikuit, altijd maar een gok of die ook echt geschakeld heeft als je niet visueel kan checken.

[ Voor 66% gewijzigd door S-te-fan op 16-10-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Veel mensen die de moeite nemen om draden naar een centrale plek te trekken zullen ook bereid zijn om een betrouwbare oplossing in de meterkast te kiezen. Denk aan KNX of Loxone.

De logica ontgaat mij ook waarom je wel draden trekt naar alle stopcontacten en vervolgens wel draadloze relais in de meterkast ophangt. Op een plek met de meeste storing in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 16-10-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:44
Topics samengevoegd, dus dubbel.

[ Voor 86% gewijzigd door S-te-fan op 16-10-2023 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Sethro schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:17:
Veel mensen die de moeite nemen om draden naar een centrale plek te trekken zullen ook bereid zijn om een betrouwbare oplossing in de meterkast te kiezen. Denk aan KNX of Loxone.

De logica ontgaat mij ook waarom je wel draden trekt naar alle stopcontacten en vervolgens wel draadloze relais in de meterkast ophangt. Op een plek met de meeste storing in huis.
Omdat het hier alleen gaat om de stopcontacten in de buitenruimte, en deze groepenkast is niet in de meterkast, maar op een aparte plaats. Andere ruimten en verdiepingen hebben geen draden naar individuele WCD’s.
Zigbee/Zwave is voor mij betrouwbaar gebleken, en dus voor deze situatie een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
S-te-fan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:08:
Dit zijn inderdaad geen installatieautomaten, maar net als de Frient zijn het slimme relais, verkrijgbaar in wifi en zigbee.

Dus qua beveiliging heb je het uitgevoerd zoals het hoort. Netjes achter een automaat.

Zou je ze overigens in homeassistant toevoegen met zigbee2mqtt dan moet je ook bewust de status opvragen. Dit kun je dan natuurlijk weer automatiseren dat je bij het schakelen ook automatisch de nieuwe status opvraagt en update.
Maar dat zal in Homey wellicht niet kunnen, kan me voorstellen dat dit een tegenvaller is.
Toch een beetje oude klikaanklikuit, altijd maar een gok of die ook echt geschakeld heeft als je niet visueel kan checken.
Das interessant, want dat wil ik wel graag. Voor deze lampen niet zozeer belangrijk, maar bijvoorbeeld wel voor m’n rolluiken en zonnescherm, die rapporteren soms ook niet de juiste stand.
Ik ga eens uitzoeken of Homey dat kan. Er kan best veel, zeker als je zelf scripts gaat schrijven. Dat was ik niet van plan, maar wellicht heeft iemand dat al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:22
Sinds vandaag toevallig ook deze din-rail schakelaars aangesloten.
na het lezen van deze post toch maar in serie gezet met de bestaande handmatige schakelaar.

voor 30 euro, lekker effe prullen en de schakelaar wordt zonder moeite gevonden in home assistant.
leuke gadget dus

Effe een update:
Het lijkt er op dat die schakelaar 6W verbruikt, het is een zigbee schakelaar, best veel eigenlijk aangezien mijn powerplugs nauwelijks iets verbruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door rkonings op 14-07-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Beetje oud topic, maar zijn er ook mensen die het met zha werkend hebben gekregen ? Is er een trucje kwa pairen ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 17:03
Wellicht niet handig om dit te schoppen. Maar ik zie zojuist dan Tongou bezig is met pre-flashed Tasmota devices. Zie https://www.tongou.com/tasmota/ Zal binnenkort wel beschikbaar komen.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 17:08
[b]PoJa84 in "Ervaring met Tuya/Tongou/AT/... Zigbee DIN-rail"
Mijn oog viel op de Tonguo / Tuya apparaten. Hier kreeg ik geen reactie, op het Homey-gebruikersforum had ook niemand ervaring. Wel een waarschuwing voor chinese apparatuur zonder CE-keur. Dat is natuurlijk een argument. Aan de andere kant, het spul wat je bij Action koopt wordt waarschijnlijk in dezelfde fabrieken in elkaar gezet.
Ik zie op Nous Zigbee DIN Schakelaar, 16A Slimme Schakelaar met Energiemonitoring, Compatibel met Zigbee2MQTT, Home Assistant, Alexa en Google Home, App-bediening, Stembediening : Amazon.nl Dat ze ondertussen ook onder een rebrand worden verkocht die wel zichtbaar CE-gekeurd zijn.
Op hun website zie ik dit ondertussen ook staan: TUYA ZigBee DIN Rail Smart zigbee Switch 63A With Metering. Op Amazon mist deze informatie.

In principe is het zo dat alles dat rechtstreeks vanuit de EU wordt verkocht een CE gekeurd moet zijn: CE-markering – certificering, EU-voorschriften - Your Europe

[ Voor 21% gewijzigd door Bliksem B op 13-05-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:22
Ik heb 4 van deze TUYA Zigbee DIN rail switches in gebruik.
Puur om het verbruik te monitoren niet voor schakelen.

Wel heb ik ze in serie gezet met een normale groepenschakelaar mochten ze om een of andere reden niet meer uit willen gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door rkonings op 14-05-2025 11:18 . Reden: 4 ipv 3 ]

Pagina: 1