Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:07

J8S

Mijn werkgever heeft dit ook eens gedaan. Daar had ik dan zelf geen last van aangezien ik oproepkracht ben en dus altijd achteraf betaald krijg. Mijn werkgever kondigde dit ruim van te voren aan en had imo wel een goede oplossing voor degenen die in de knel zouden komen.

De werkgever bood aan om op het gebruikelijke betaalmoment een voorschot te geven ter hoogte van het maandsalaris, wat dan bij uitdiensttreding weer afgelost zou worden met het laatste maandsalaris en/of nog uit te betalen vakantiedagen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leia
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 09:50
DCV191283 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:59:
[...]
..
Ik vermoed (ook met de nodige arbeidsrechtskennis) dat het wel mag wat werkgever doet. Of het netjes is om het op zo'n korte termijn te doen en zonder duidelijk overleg is een andere vraag. Overigens hebben we de mededeling van werkgever ook niet gezien, dus hoe lang TS het al weet en hoe het geformuleerd is weten we ook niet.
Ik heb geeneens een mededeling gekregen van mijn werkgever. Ik heb het via via van collega's vernomen in de maand januari, niet eens een maand van te voren.

De adviezen en meningen schieten hier alle kanten op. Ik denk dat ik maandag even bel met het juridisch loket. Ik heb er even over gesproken met mijn werkgever toen ik ging vragen of wat ik gehoord had klopte en ik zou een voorschot op mijn vakantiegeld kunnen krijgen.

Ik heb mijn inkomsten/lasten naast elkaar gelegd na dit gesprek, maar dit is geen structurele oplossing voor het feit dat ik een week langer moet doen met mijn loon en de uit betaaldatum niet goed uitkomt met wanneer vaste lasten worden afgeschreven, alles kan je ook niet aanpassen. Bovendien is het daarvoor nu gewoon te laat omdat ik niet tijdig op de hoogte ben gesteld van de aankomende verandering.

Dus ik wil eigenlijk nog eens met mijn werkgever spreken en vragen of hij het voor mij zou kunnen laten hoe het is..ik wil liever niet elke maand stress omdat hij een bepaalde keuze maakt die nooit de afspraak was en zeker niet op deze manier tot stand is gekomen.

Overigens heb ik gewoon een contract met vaste uren (de arbeidsovereenkomst ben ik bij een brand verloren dus kan ik nu niet nakijken).

[ Voor 4% gewijzigd door Leia op 08-01-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

SMSfreakie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:31:
hier krijg ik het exact elke 4 weken.. dus dat schuift t hele jaar door een beetje heen.. waar ik dus in maart 2x ga krijgen..
Dat is wel heel snel. Ik heb ook 4 weken salaris maar de maand met 2 uitbetalingen is meestal pas in oktober /november…

/edit
Ik zie nu dat ik een behoorlijk afwijkende betaaldata heb tov ander 4 weken salaris data… Sommigen krijgen week1 nog salaris over december.. Ik krijg week 4 pas mijn eerste salaris… Geen idee of dat dan achter of voorloopt btw…

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 08-01-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:15
Leia schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Ik heb geeneens een mededeling gekregen van mijn werkgever. Ik heb het via via van collega's vernomen in de maand januari, niet eens een maand van te voren.

De adviezen en meningen schieten hier alle kanten op. Ik denk dat ik maandag even bel met het juridisch loket. Ik heb er even over gesproken met mijn werkgever toen ik ging vragen of wat ik gehoord had klopte en ik zou een voorschot op mijn vakantiegeld kunnen krijgen.

Ik heb mijn inkomsten/lasten naast elkaar gelegd na dit gesprek, maar dit is geen structurele oplossing voor het feit dat ik een week langer moet doen met mijn loon en de uit betaaldatum niet goed uitkomt met wanneer vaste lasten worden afgeschreven, alles kan je ook niet aanpassen. Bovendien is het daarvoor nu gewoon te laat omdat ik niet tijdig op de hoogte ben gesteld van de aankomende verandering.

Dus ik wil eigenlijk nog eens met mijn werkgever spreken en vragen of hij het voor mij zou kunnen laten hoe het is..ik wil liever niet elke maand stress omdat hij een bepaalde keuze maakt die nooit de afspraak was en zeker niet op deze manier tot stand is gekomen.

Overigens heb ik gewoon een contract met vaste uren (de arbeidsovereenkomst ben ik bij een brand verloren dus kan ik nu niet nakijken).
Hoe goed redenen ook kunnen zijn om dit aan te passen, het niet melden aan personeel gaat nergens over en is ronduit asociaal. Ik snap dat je daar boos over bent en dat is wat mij betreft ook terecht! Contact met juridisch loket kan nooit kwaad, ik vermoed alleen dat ze weinig kunnen, maar niet geschoten is altijd mis.

Wat ik niet zo goed snap is waarom de door werkgever aangeboden oplossing niet zou werken. Als je nu een voorschot op vakantiegeld krijgt voor eind januari, kan je op 1 februari gewoon je huur betalen. Dan krijg je ergens tussen 1 en 10 februari je salaris van februari, daar kan je dan toch de huur van maart van betalen? Je zal alleen wel op moeten letten dat je niet na ontvangen van je salaris alles op maakt, er moet tenslotte ook nog huur betaald worden.

Er is in dit topic al een paar keer aangedrongen op het opbouwen van een reserve. Voor dit probleem is dat te laat. Maar zoals je zelf al aangeeft, geeft deze situatie veel stress. Als je op dit moment 1 maandinkomen (en ja dat klinkt nu misschien onhaalbaar, dat geeft niet) op een spaarrekening had staan, was de mededeling van je werkgever nog steeds vervelend geweest, maar had het geen stress opgeleverd. Dus ook van mijn kant, goedbedoeld dat advies. Al begin je maar met een paar tientjes in de maand te sparen, probeer alsjeblieft iets op te bouwen. Geld maakt niet gelukkig, maar het kan zoveel stress schelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Ik snap niet hoe je een week langer met je loon moet doen. Het moment wordt anders, maar de tussenliggende periode blijft gelijk. Dus nog steeds hetzelfde aantal euro per dag. Qua vaste lasten, ja, je moet ze even reserveren op moment van loonstorting maar verder.

Neemt niet weg dat de overgang van moment 1 naar moment 2 wel lastig kan zijn, dat mag zeker netter, maar daarna is er eigenlijk niks anders lijkt me. Of kijk ik ergens overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Laatst online: 21:15
FreakNL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Dat is wel heel snel. Ik heb ook 4 weken salaris maar de maand met 2 uitbetalingen is meestal pas in oktober /november…

/edit
Ik zie nu dat ik een behoorlijk afwijkende betaaldata heb tov ander 4 weken salaris data… Sommigen krijgen week1 nog salaris over december.. Ik krijg week 4 pas mijn eerste salaris… Geen idee of dat dan achter of voorloopt btw…
Bij vierweken lonen is het (meest)gebruikelijk om in week 3 of 4 uit te betalen. Bij bedrijven met veel variabele uren gebeurt het ook dat het in week 5 betaald wordt, maar dan is er vaak wel een voorschot in een eerdere week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 13:36
De hoeveelheid reacties is weer mega, maar ik zie in de berichten van TS niet of dit over een maandelijkse betaling gaat of een 4-wekelijkse betaling.
Uit de eerste post maak ik op dat je per 4 weken betaald krijgt? (Dus 13x per jaar?) als dat het geval is, dan schuift het sowieso al door de maand en zal je je vaste lasten wel eens vaker net aan kunnen betalen?

Dit was bij mijn eerste werkgever ook het geval, super onhandig met alle andere betalingen die op maand basis gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:16

Lordy79

Vastberaden

unezra schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:32:
Dat dus.
Klinkt als een werkgever die in de problemen zit maar dat nog niet aan het personeel kan of wil toegeven.

Blijft dat het nog steeds maar een week later is. Omstandigheden daargelaten, maar dat zou je ruim moeten kunnen opvangen met spaargeld.
Dit denk ik ook. Terwijl je als werkgever toch enige loyaliteit verwacht naar je personeel. Dus ik zou eens nagaan hoe de zaak draait.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:52
[...]

Waarom lost het voorschot op jouw vakantiegeld het probleem niet op? Dan kan je daarmee de switch van periode betalen, want dan krijg je nu eind januari dat voorschot waarmee je vaste lasten van eind januari kan betalen, en daarna krijg je begin iedere maand jouw salaris waarmee je eind van de maand de vaste lasten kan betalen. Alleen in mei krijg je dan geen/minder vakantiegeld omdat je dat dan nu al hebt gekregen, maar op het totaal maakt dat niet uit. Ergens is nu vakantiegeld krijgen nog gunstiger ook, veel lokale belastingen en heffingen moeten begin van het jaar betaald worden.

Correctie, ik zie nu waar het scheef gaat. Het totaal blijft wel hetzelfde over een heel dienstverband, maar je gaat door de overgang van betaalmoment dit jaar eenmalig van 12x vaste lasten met 12x salaris+1x vakantiegeld naar 12x vaste lasten met 11x salaris+1x vakantiegeld, en dat missende salaris komt eigenlijk pas op het moment dat je uit dienst gaat. Je mist dit jaar dus effectief 1 maandsalaris aan inkomsten en als je geen buffer hebt kan dat inderdaad een probleem zijn.
Jouw werkgever heeft ook een kopie die je op kan vragen, heb je uiteraard niet nu direct iets aan, maar kan geen kwaad om die toch op te vragen. Zeker als de financiële rook die mensen hier zien daadwerkelijk vuur blijkt te zijn en jouw werkgever op omvallen staat, wil je een andere baan zoeken voordat de boel daadwerkelijk klapt, maar dan is het wel goed om te weten opzegtermijnen en concurrentie/relatiebedingen je in het contract hebt staan zodat je die niet per ongeluk overtreed en je huidige werkgever achter je aankomt om nog wat geld van jou te gaan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Transportman op 09-01-2022 10:37 . Reden: Correctie op redenatie totaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:50
Kun je geen voorschot aanvragen, dit kan bij sommige bedrijven ook nog en als je de situatie uitlegt, willen ze wellicht best meedenken?

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Marxje1981 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:45:
Kun je geen voorschot aanvragen, dit kan bij sommige bedrijven ook nog en als je de situatie uitlegt, willen ze wellicht best meedenken?
Voorschot word meestal direct met het opvolgend loon verrekend.
TS zou dan iedere maand een voorschot moeten krijgen. (Of een permanent voorschot dat pas bij einde dienstverband hoeft te worden terugbetaald.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:44:
[...]

Uiterlijk eind van de volgende maand. Praat niet Jantje en Pietje na als je er zelf niks van snapt.
Je zit er echt (zoals wel vaker) faliekant naast, <knip> Houden we het vriendelijk?.

Betaling moet geschieden direct na afloop van het tijdvak van voldoening, oftewel de tijdspanne waarover je salaris wordt uitbetaald. Of dat nu een week is of een maand, er moet direct worden betaald. Je kunt er niet nogmaals een tijdvak van voldoening mee wachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 13-01-2022 13:21 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leia schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:22:
Beste mensen,

Deze week heb ik van mijn werkgever gehoord dat hij zijn administratie anders wil gaan bijhouden.

Daarbij vertelde hij dat mijn loon altijd 'vooruitbetaald' is tot nu toe.
Ik kreeg altijd rond het einde van de maand midden in de week betaald, dus na 3,5 weken werken kreeg ik mijn 4 weekse salaris. Nu wil mijn baas ons pas NA de 4de week betalen in het midden van die week.
Wat betekend dat ik opeens een week langer van mijn salaris moet leven en het loon altijd pas krijg nadat de vaste lasten (huur, zorgverzekering etc) al is afgeschreven.
Tevens betekend dit ook dat ik in januari (deze maand) niet eens loon krijg. Een leuke mededeling na de dure decembermaand.

Mag dit zomaar? Want als dit doorgaat, zit ik vanaf deze maand dus altijd in de knoei met mijn rekeningen of moet ik gewoon een halve week niet eten ofzo.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Het gaat hier om betaling 'uitstellen' van eind januari tot 1e week van februari.(midden week 5) enz.
Hierdoor krijgt TS het loon max 10 dagen later dan voorheen.
Het is niet zo dat januari niet wordt uitbetaald, alleen is het van +- 24dec iets langer doen met je geld.
Dat is natuurlijk vervelend met de kosten van de feestdagen. En de kosten van je zorgverz.
Deze wacht door het overstappen vaak tot +- 10 januari voor de betaling van januari ipv eind december.
Als dat geld in december niet apart is gezet/gehouden zit je er nu mee, en eind januari komt de factuur voor februari al. Ik zou hen opbellen en het uitleggen, of met je huur. Misschien kun je daar een regeling treffen om het later te betalen of in delen...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

En, wat zeiden ze daar ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Laatst online: 26-09 21:18

snmght

imho dan he

Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Het veranderen van arbeidsvoorwaarden ten nadele van de werknemer mag niet zomaar, en dan ook nog op zo'n korte termijn, dat lijkt me geen zuivere koffie.
Alleen worden er voor zo ver ik zie geen arbeidsvoorwaarden gewijzigd.

@Leia zegt je arbeidsovereenkomst of CAO iets over het betaalmoment?

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:27
DCV191283 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Wat ik niet zo goed snap is waarom de door werkgever aangeboden oplossing niet zou werken. Als je nu een voorschot op vakantiegeld krijgt voor eind januari, kan je op 1 februari gewoon je huur betalen. Dan krijg je ergens tussen 1 en 10 februari je salaris van februari, daar kan je dan toch de huur van maart van betalen? Je zal alleen wel op moeten letten dat je niet na ontvangen van je salaris alles op maakt, er moet tenslotte ook nog huur betaald worden.
Nu mis is mogelijk iets, maar dan kun je later toch niet je vakantiegeld vrij besteden (waar het in principe voor is bedoeld)? Dat zit dan praktisch voor altijd vast in de constructie om de vaste lasten te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier krijgen we allemaal betaald op de 26e (26e op zaterdag? dan de 25e. 26e op zondag? Dan de 27e, 26e met kerst (duh. altijd) dan de 24e).

En ja, het salaris is van diezeflde maand. Correcties erop (bijv ziekte, etc,) volgen dan op't volgende loonstrookje.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

NeFoRcE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:28:
Hier krijgen we allemaal betaald op de 26e (26e op zaterdag? dan de 25e. 26e op zondag? Dan de 27e, 26e met kerst (duh. altijd) dan de 24e).

En ja, het salaris is van diezeflde maand. Correcties erop (bijv ziekte, etc,) volgen dan op't volgende loonstrookje.
Bij ons ook, en een paar dagen later krijgen we dan een correctie gestort omdat ze nog niet alles konden berekenen aan vergoedingen (wordt meegenomen tot de 23e). Heel soms krijg ik wel eens een mail dat er een probleem was bij de de bank en dan komt het 1 of 2 dagen later.

Overigens zou ik hier ook op zoek gaan naar iets meer loon (misschien betekend dat een andere werkgever die ook wel weer eerder betaald) dat je dit soort dingen kunt overbruggen. Want tien dagen is toch niet zo veel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Marzman schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Bij ons ook, en een paar dagen later krijgen we dan een correctie gestort omdat ze nog niet alles konden berekenen aan vergoedingen (wordt meegenomen tot de 23e). Heel soms krijg ik wel eens een mail dat er een probleem was bij de de bank en dan komt het 1 of 2 dagen later.

Overigens zou ik hier ook op zoek gaan naar iets meer loon (misschien betekend dat een andere werkgever die ook wel weer eerder betaald) dat je dit soort dingen kunt overbruggen. Want tien dagen is toch niet zo veel.
Precies,

Onderhandelen is een vak. Wat ik iedereen kan aanraden is het volgende zeggen:

'ik voel me niet meer comfortabel bij m'n salaris'. Die doet het heel goed bij werkgevers haha!

En daarna een grote mond opzetten als ze met een voorstel komen:

'Dank, ik neem het door en dan spuug ik er wel even op'.

Harken met die centen!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:50
unezra schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Voorschot word meestal direct met het opvolgend loon verrekend.
TS zou dan iedere maand een voorschot moeten krijgen. (Of een permanent voorschot dat pas bij einde dienstverband hoeft te worden terugbetaald.)
Helemaal eens, maar wellicht zou je met een voorschot en een maand extra uitstel, net wel wat dingen kunnen regelen waar dit nu te kort tijd voor is.

Tis inderdaad geen structurele oplossing ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

snmght schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:26:
[...]
Alleen worden er voor zo ver ik zie geen arbeidsvoorwaarden gewijzigd.
Dat weten we niet.
Als het betaalmoment *niet* is vastgelegd in arbeidsovereenkomst, arbeidsvoorwaarden of CAO, mogelijk niet. Als dit wel zo is, wel.

Het vage is dat ook de juristen hier weer andere bronnen tegenspreken. Zoals dat het binnen een week na afloop van de termijn betaald moet worden. Volgens deze website is dat weer niet zo, en mag het dus een maand later betaald worden...

https://dedatumvandaag.nl/betaaldatum/welke-datum-salaris/
@Leia zegt je arbeidsovereenkomst of CAO iets over het betaalmoment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 14:10

PinusRigida

I put the p in pool.

unezra schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Misschien in België, maar in Nederland is dat hoogst ongebruikelijk en krijg je het loon van januari, rond 24, 25 januari. Niet pas in februari.
<ik zou het toch ook ongebruikelijk vinden: hier (België) ook altijd m'n maandloon, op het einde van diezelfde maand uitbetaald gekregen en niet de maand erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:29:
Meestal werk je januari, en krijg je dat in februari uitbetaald. Je hoort dus nu de uren van december te ontvangen.
unezra schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Misschien in België, maar in Nederland is dat hoogst ongebruikelijk en krijg je het loon van januari, rond 24, 25 januari. Niet pas in februari.
Niemand praat hier over België, ik weet ook niet waar je dit vandaan haalt.

loon over de maand januari begin februari ontvangen is niet raar. Jij lijkt het te interpreteren als of ik hierboven schrijf dat je loon van januari eind februari krijgt. Daar is volgens TS geen sprake van. het gaat om +- 10 dagen. (van +- 23 januari naar +- 3 februari)

note: Ik woon dan wel in Duitsland, maar mijn longtime vaste baan wordt betaald vanuit Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:29
Wat een reacties weer hier... Ik kan het me best voorstellen dat je in de penarie kan komen.

Voor de mensen die dat niet kunnen, lees even mee;
Stel: je kan met je salaris nèt rondkomen. Je krijgt normaliter op de 15de uitbetaald en op de 16de gaan al je vast lasten eraf. Daarna hou je je geld over om de rest van de maand (t/m volgende uitbetaling) van te leven. Hiermee redt je het.

En dan krijg je ineens de 23ste pas salaris. Je vaste lasten van de lopende maand waren er al af, en dan gaat op de 16de wéér vaste lasten eraf. Daarbovenop moet je ook nog een week rondkomen tot aan je volgende salaris.

En daar wringt de schoen. Dat kan écht wel een stevig probleem zijn, zoals @StevenK ook al aanhaalde.

Persoonlijk zou ik in deze situatie kiezen voor een vakantiegeld-voorschot. Dit geeft je een buffer om de 'missende' dagen door te komen maar die vang je daarna weer op.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:05
@Kars:

Het is gewoon een liquiditeitsprobleem door een gebrek aan een buffer.

Als je al door bovenstaand scenario al in de problemen komt…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:05
GioStyle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:47:
@Kars:

Een buffer is niet 'gewoon'. Het is wel slim, handig, nuttig, maar om een buffer op te bouwen moet die ruimte er wel zijn. Er zijn genoeg mensen die nooit in die luxe positie komen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

GioStyle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:47:
@Kars:

Gezien TS nog studeert, vind ik dat niet eens heel raar.

Ja, formeel heb je gelijk, maar tegelijkertijd, ik denk dat een groot deel van de mensen in NL in de problemen komt als het salaris opeens de 3e van de maand volgt.

Daarbij kan het zijn dat het gewoon wettelijk niet mág wegens eenzijdige aanpassing arbeidsvoorwaarde. WG van TS gebruikt haar werknemers nu als bank, om een kortlopende lening af te sluiten. Leuk. Maar op zijn minst niet netjes, zeker niet zonder overgangsregeling en zonder dit ruim tevoren aan te kondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
StevenK schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Een buffer is niet 'gewoon'. Het is wel slim, handig, nuttig, maar om een buffer op te bouwen moet die ruimte er wel zijn. Er zijn genoeg mensen die nooit in die luxe positie komen.
Ik zal je geloven op basis van je ervaringen, maar ik vind dat erg moeilijk te begrijpen/relativeren. Kan zijn doordat ik in een eigen bubbel zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:29
GioStyle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Ik zal je geloven op basis van je ervaringen, maar ik vind dat erg moeilijk te begrijpen/relativeren. Kan zijn doordat ik in een eigen bubbel zit.
Dat denk ik ook.
Je wil niet weten hoeveel mensen nét boven de armoedegrens zitten, waar men het nooit over heeft. Dat zijn precies de mensen waarbij een kleine tegenslag een enorm gevolg kan hebben.

Maar goed, genoeg off-topic, ben benieuwd of @Leia nog een update heeft.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

GioStyle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Het kan ook dat direct na salaris er meteen bedragen naar andere potjes/doelen/rekeningen gaan, dat je in de basis enkel hebt staan wat je dan die maand nog nodig hebt. Dan is het simpel even geld vrij maken voor die 2 weken en probleem opgelost.

Het probleem is de verschuiving van de betaalperiode. Zou die 1 week na afloop van de maand terug gaan naar laatste week van de huidige maand, is het niet dat je opeens 'dubbel geld' overhoud, je moment van afschrijving en moment van ontvangen zijn niet (tijdelijk) meer in balans.

Rood staan kan bij veel mensen niet, gekozen of gedwongen, maar je moet ergens die overbrugging vinden van verplaatsing van bij- en afschrijvingen. En zolang die punten van bij- en afschrijving niet synchroon meer lopen (eerst bijschrijving, dan alles afschrijven), blijf je scheef lopen.

Het is wel stukje maatschappelijke tegenstrijdigheid, daar moet ik je gelijk in geven, gros leeft in het principe 'dit salaris voor kosten die nu komen', niet principe van volgende maand. (dus niet je januari salaris voor je februari kosten - bij iedereen met een 3/4de week januari betaling zal dat voor huur/hypotheek etc januari gebruiken).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Je komt niet zomaar in de financiële problemen. Het kan komen nu met dure feestdagen, dat je dit niet verwacht en ruw op je dak komt. Contact met zorgverz, eo verhuurder kan veel helpen(ja, er zijn altijd bedrijven die het hard spelen) maar het gaat om dag of 10 later. Geld van huur en zorgtoeslag is ook beter om apart te houden (als dat niet al is gebeurt) premie voor zorgverz. komt veelal ook half januari ipv eind dec. dat geld wat je in dec. dan kwijt was moet je ook apart houden tot de factuur komt. Ik weet wel dat het makkelijk praten is van achter een PC tov degene die er mee zit. maar zo geef je wel degelijk advies om met weinig budget om te gaan. Ja, ook is het vaak niet handig om huur en zorgtoeslag uit te betalen aan aanvrager...

Kan niet diep in de situatie kijken van TS, alleen wat hier wordt geschreven. Misschien kan TS via gemeente nog eoa aanvulling krijgen, of renteloze lening bij stadsbank om te overbruggen....(verschilt ook per gemeente) of via DUO als student

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
[...]

Ik heb mijn inkomsten/lasten naast elkaar gelegd na dit gesprek, maar dit is geen structurele oplossing voor het feit dat ik een week langer moet doen met mijn loon en de uit betaaldatum niet goed uitkomt met wanneer vaste lasten worden afgeschreven, alles kan je ook niet aanpassen.
Maar hoezo structurele oplossing?
Hoogstens heb je er toch maar 1 week last van, namelijk de week dat de boel verlaat?
Vanaf dat punt wordt je loon een week later gestort maar de afstand tussen de lonen blijft dan gelijk, dus dat maakt geen sikkepit uit voor je lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De Stadsbank doet niet aan renteloze leningen, daarnaast duurt het aanvragen van een lening al snel 3 tot 6 weken. Allemaal geen optie.

Mijn ervaring: wat FreakNL in "Geen loon in januari" beschrijft werkt het beste bij 4-weken-salaris. Maar ja, daarvoor moet je wel 'n buffer hebben.

Overigens: als je je 4-weken-salaris ziet als maandsalaris, heb je ineens een 13e maand ergens. Werkt ook alleen als je niet maandelijks iedere cent nodig hebt.

Maar (en da's licht off-topic) van mij mag wekelijks en 4-wekelijks salaris helemaal afgeschaft worden. Is écht niet meer van deze tijd en ik zie er zoveel mensen mee in de problemen komen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kheos schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:19:
[...]
Maar hoezo structurele oplossing?
Hoogstens heb je er toch maar 1 week last van, namelijk de week dat de boel verlaat?
Vanaf dat punt wordt je loon een week later gestort maar de afstand tussen de lonen blijft dan gelijk, dus dat maakt geen sikkepit uit voor je lasten.
Zie eerdere reacties. :)
In dit soort gevallen maakt het *wel* uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09 20:12
[...]

Fair enough maar als je geen weekje op spaargeld kan leven, hoe doe je het dan als er iets kapot gaat of bepaalde prijzen duurder worden? Je zit in een onhoudbare situatie en dit iets later uitbetaalde loon is toevallig het eerste obstakel.

On topic:
Denkend in oplossingen is het nu misschien een optie wat spulletjes tweedehands te verkopen of wat geld te lenen van familie/vrienden?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ardana schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:20:

Maar (en da's licht off-topic) van mij mag wekelijks en 4-wekelijks salaris helemaal afgeschaft worden. Is écht niet meer van deze tijd en ik zie er zoveel mensen mee in de problemen komen.
Dus als ik je goed begrijp: het zou al veel helpen als salarisbetalingen maandelijks gebeurt in plaats van wekelijks of 4-wekelijks? Dan zouden mensen minder snel in financiële problemen komen?
Jampot007 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Fair enough maar als je geen weekje op spaargeld kan leven, hoe doe je het dan als er iets kapot gaat of bepaalde prijzen duurder worden? Je zit in een onhoudbare situatie en dit iets later uitbetaalde loon is toevallig het eerste obstakel.

On topic:
Denkend in oplossingen is het nu misschien een optie wat spulletjes tweedehands te verkopen of wat geld te lenen van familie/vrienden?
Extra lenen bij DUO, paar dagen extra werken bij je bijbaantje en weer terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

On topic:
Omdat werkgever van TS mogelijk iets doet dat onwettig is?

Dat lijkt me hoe dan ook het eerste dat uitgezocht moet worden. Beetje zuur om spullen te verkopen, om 2 weken later alsnog een werkgever te hebben die het onzalig plan in trekt omdat het niet mag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

GioStyle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:31:
[...]
Dus als ik je goed begrijp: het zou al veel helpen als salarisbetalingen maandelijks gebeurt in plaats van wekelijks of 4-wekelijks? Dan zouden mensen minder snel in financiële problemen komen?
In mijn ervaring? Ja. Ervaring als budgetbeheerder en schuldhulpverlener.

Veel mensen snappen niet hoe ze (4-)wekelijkse betalingen om moeten rekenen naar maandbetalingen. En als ik vandaag op de radio een quiz-vraag hoor "Hoeveel is 20 - 17?" en dan 'n dame met bureau-werk hoor zeggen "13", dan verbaasd me dat niks. En dat is niet de eerste keer. 33 + 34 = 77 kwam ook al voorbij, van 'n duurbetaalde ambtenaar. Ik begin te snappen waarom de mensen de PABO-rekentoets niet halen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Ardana schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:36:
[...]

In mijn ervaring? Ja. Ervaring als budgetbeheerder en schuldhulpverlener.

Veel mensen snappen niet hoe ze (4-)wekelijkse betalingen om moeten rekenen naar maandbetalingen. En als ik vandaag op de radio een quiz-vraag hoor "Hoeveel is 20 - 17?" en dan 'n dame met bureau-werk hoor zeggen "13", dan verbaasd me dat niks. En dat is niet de eerste keer. 33 + 34 = 77 kwam ook al voorbij, van 'n duurbetaalde ambtenaar. Ik begin te snappen waarom de mensen de PABO-rekentoets niet halen.
In aanvulling op deze voorbeelden, onderschat niet hoe 'slim' de gemiddelde tweaker (gemiddeld HBO/WO) is op de populatie an sich. Van basis rekenen tot om kunnen gaan met een steeds verder digitaliserende wereld, anticiperen op tegenslag, gezond eten, zelfredzaamheid, financiële kennis en whatnot. Dat mag je van een HBO+-er verwachten maar het overgrote deel van de Nederlanders is gewoon laagopgeleid.

Een basispsycholoog zal je vertellen dat dat allemaal te maken heeft met dat daar doorgaans door omstandigheden meer ruimte is voor zelfontplooiing en dus ook ruimte is om met dat soort bijzaken bezig te zijn.(maslow). Een bioloog dat de dommere soorten zich meer voortplanten om survival of the species te garanderen.

En als je dat niet geloofd, kijk naar de verkiezingsuitslagen of hoeveel volgers de gemiddele deelnemer van Ex on the Beach heeft. :+

[ Voor 8% gewijzigd door MagniArtistique op 13-01-2022 20:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:05
Hackus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Je komt niet zomaar in de financiële problemen.
Je quote mij maar je reageert er niet op. Genoeg mensen komen *nooit* in de gelegenheid een buffer op te bouwen, maar ook voor mensen die wel een buffer hebben geldt dat die weg kan zijn na een kapotte wasmachine of nare echtscheiding.
[...]

On topic:
Veel mensen proberen dat op te lossen met lenen (of bijvoorbeeld geld te pinnen van een creditcard) maar dat is alleen het probleem verschuiven omdat geld lenen in de regel geld kost.

In mijn ervaring als advocaat heb ik vaak genoeg meegemaakt dat ook mensen met voldoende inkomen in deze situatie kunnen komen.

En juist de reacties zoals die hier voorbij komen 'hoe kun je nu geen buffer hebben' of 'een paar dagen zonder inkomen kan toch wel' zijn heel gebruikelijk. Als maatschappij vinden we het heel normaal om te praten alsof we genoeg hebben.
Deze opstelling draagt eraan bij dat voor een grote groep mensen financiële problemen onbespreekbaar zijn en die mensen daardoor op zichzelf of op dubieuze oplossingen aangewezen zijn.
Helaas heb ik meer dan eens meegemaakt dat dit leidde tot een uitzichtloze situatie met dramatische afloop. En dat ging niet alleen over mensen van wie te begrijpen was dat ze moeite hadden om de eindjes aan elkaar te knopen, maar ook over mensen die meer dan genoeg leken te hebben om een ruime buffer te hebben.

Wat ik vooral wil zeggen: je kunt niet in andermans financiën kijken en zonder die kennis een oordeel vellen is vaak veel te kort door de bocht.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

StevenK schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Je quote mij maar je reageert er niet op. Genoeg mensen komen *nooit* in de gelegenheid een buffer op te bouwen, maar ook voor mensen die wel een buffer hebben geldt dat die weg kan zijn na een kapotte wasmachine of nare echtscheiding.
[...]

Veel mensen proberen dat op te lossen met lenen (of bijvoorbeeld geld te pinnen van een creditcard) maar dat is alleen het probleem verschuiven omdat geld lenen in de regel geld kost.

In mijn ervaring als advocaat heb ik vaak genoeg meegemaakt dat ook mensen met voldoende inkomen in deze situatie kunnen komen.

En juist de reacties zoals die hier voorbij komen 'hoe kun je nu geen buffer hebben' of 'een paar dagen zonder inkomen kan toch wel' zijn heel gebruikelijk. Als maatschappij vinden we het heel normaal om te praten alsof we genoeg hebben.
Deze opstelling draagt eraan bij dat voor een grote groep mensen financiële problemen onbespreekbaar zijn en die mensen daardoor op zichzelf of op dubieuze oplossingen aangewezen zijn.
Helaas heb ik meer dan eens meegemaakt dat dit leidde tot een uitzichtloze situatie met dramatische afloop. En dat ging niet alleen over mensen van wie te begrijpen was dat ze moeite hadden om de eindjes aan elkaar te knopen, maar ook over mensen die meer dan genoeg leken te hebben om een ruime buffer te hebben.

Wat ik vooral wil zeggen: je kunt niet in andermans financiën kijken en zonder die kennis een oordeel vellen is vaak veel te kort door de bocht.
Er is een verschil in buffer hebben, of verstandig met je geld omgaan( zeg niet dat ts dit wel of niet doet) huur, en zorg kun je in overleg ook later betalen(lees, dag of 10).
Als je niets meld bij deze, zul je een herinnering krijgen, maar niet gelijk extra kosten..

Je weet ook als je ervaren bent in schuldhulp, dat dit niet zomaar komt opdagen.
( ja iemand kan de pech hebben door scheiding/ faillissement etc)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 13-01-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:19
[quote]MagniArtistique schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:33:
[...]

In aanvulling op deze voorbeelden, onderschat niet hoe 'slim' de gemiddelde tweaker (gemiddeld HBO/WO) is op de populatie an sich. Van basis rekenen tot om kunnen gaan met een steeds verder digitaliserende wereld, anticiperen op tegenslag, gezond eten, zelfredzaamheid, financiële kennis en whatnot. Dat mag je van een HBO+-er verwachten maar het overgrote deel van de Nederlanders is gewoon laagopgeleid.

Kortom zonder HBO ben je laag opgeleid enz? Tering wat een arrogantie/kapsones/verwaandheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
fockarty schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:20:
[quote]
Kortom zonder HBO ben je laag opgeleid enz? Tering wat een arrogantie/kapsones/verwaandheid
Volgens mij is dat gewoon de definitie? Geen waardeoordeel. Even gecheckt en zie dat MBO 3/4 ook nog onder opgeleid valt. Zie
https://www.cbs.nl/nl-nl/...d-groeit/opleidingsniveau

Staat het argument nog steeds dat slechts 4 op de 10 MBO of hoger geschoold zijn en dus het gros laagopgeleid is.

Dat is overigens niet eens het belangrijkste: ook een groot deel van de MBO en HBOers kunnen geen fatsoenlijke financiële administratie voeren.

[ Voor 46% gewijzigd door MagniArtistique op 13-01-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Heel veel mensen hebben geen buffer, soms door niet kunnen soms door pech soms door onverstandigheid. Wat ik hier op tweakers zie is echt een uitzondering hoor hoe ruim de gemiddelde tweaker zit.

Ontopic, kan je geld lenen van je ouders ter overbrugging en dan een budget maken? Zodat je kan terugbetalen en je uitgaven en inkomsten goed bij kan houden?
Dan weet je waar de pijnpunten zitten, waar je op kan bezuinigen en misschien toch een beetje kan spare. Al is het een paar tientjes per maand.
Pagina: 1 2 Laatste