Toon posts:

Ik werk thuis en wil gas besparen: tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-03 18:32
Beste allemaal,

Velen herkennen het wel: sinds we Covid-19 hebben zijn vele van ons vanuit huis aan het werk, vaak in een kamertje van minder dan 10 m2 op een 1e of 2e verdieping van een huis.

In de wintermaanden zit je vele uren in dat kamertje en vaak niemand anders thuis gedurende de dag. En de CV maar lekker draaien, met de huidige gasprijzen… ;-)

Uiteraard kan je zelf radiatorkranen in het huis gaan (deels) dichtdraaien of een smart home CV thermostaat kopen die (vaak via een cloud server) smart radiatorkranen gaat aansturen via wifi of Zigbee bijv.
En vaak hangt de centrale (smart) kamerthermostaat in de woonkamer…

Mijn situatie:
- Huis, begane grond + 2 verdiepingen, - - 180+ m2
- Werkkamer op de 2e verdieping
- CV ook op de 2e in een ruimte naast de werkkamer. Kortom, de werkkamer zit praktisch direct op 1 van de main supply headers van de CV.
- Opentherm controlled CV
- Standaard (niet-smart) kamerthermostaat in de woonkamer.
- 2 convectorputten in de woonkamer
- Vloerverwarming in keuken, gang, 2 badkamers en 2 CVs.
- Nog ca 8 normale radiatoren in huis.
- CV temperatuur heb ik gecapped op max 60 graden.
- Geen by-pass leiding op dit moment in het CV circuit.

Op dit moment geen smart radiatorkranen in het huis!

Waar ik heen wil:

- Als ik in de werkkamer werk, wil ik daar iets van 19C hebben. De supply van de CV is daar gewoon 60C aangezien de ketel praktisch naast die kamer hangt.

- In de woonkamer (als ik alleen thuis aan het werk ben) mag het best een stuk kouder zijn: bijv 12 of 14C

- De vloerverwarmingen wil ik niet afknijpen, die draaien al op een lagere temperatuur.

- Ik wil een meer ‘smart’ systeem om de temperatuur in de verschillende vertrekken te regelen.

- Ik wil geen oplossing die gebruikt maakt van een cloud server die de CV stuurt! Voor verwarming wil ik niet afhankelijk zijn van Internet of een server op AWS of in China…

Ik wil ook App control (via het locale wifi LAN)

Een en ander moet vrij makkelijk te configureren zijn, qua timers, verschillende temperaturen in de ruimte.

Hoofddoelstelling: Gasbesparing overall en een aangename temperatuur in mijn werkkamer als ik overdag alleen thuis ben.

Wat zijn de opties om dit goed aan te pakken?

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:59
Heb je een wellicht een zonnepanelenopbrengstoverschot..? Dan is misschien de korte klap een eenvoudige elektrische radiator, IR-paneel, of misschien wel een airco.

OhSunnyDay

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik heb het gevoel dat de oplossing van @Gramser niet ver genoeg gaat... Maar dan komt het gewoon neer op zoneregelsysteem.

En dat is heel snel niet goedkoop... Persoonlijk draai ik naar volle tevredenheid op Watts Vision.. en dat zit ook zeker niet in de goedkope hoek. Draait wel zonder internet (al is de aansturing vanuit telefoon-app wel via cloud) en kan volgens mij omgaan met 2CVs (je wijst zones toe aan warmtebron)... Documentatie ook lekker op experts gericht...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Gramser
Ik denk ook niet dat mijn suggestie ver genoeg gaat. Maar ik wilde ‘m toch even naar voren schuiven. Want als het om de kosten gaat, kun je aardig wat kWh-tjes opmaken voor je de investering voor de gewenste aanpassingen overschrijdt - zeker met zonnepanelen.

Maar ik geef toe: niet erg Tweakerwaardig, wat ik opper :+

OhSunnyDay

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:24
Laten we de woonkamer even nemen. Ik neem aan dat je die overdag 's ochtends opstookt naar een graadje of 19. Koelt die in de loop van de dag als je boven aan het werken bent af naar 12 a 14 graden ipv een graadje of 16 a 17 dan vrees ik dat je eerder een isolatie probleem hebt. Daar kan je met zoneregeling wel omheen werken maar zou niet nodig moeten zijn. Stijgende warmte zou je werkkamer op temperatuur moeten houden.

Voor een klein beetje bijverwarmen is infrarood wat @Gramser zegt de meest simpele oplossing.
Anders ontkom je er niet aan om naar zoneverwarming met bypass kanalen over te stappen.

Maar met 180 m2 is het meerverbruik van alles overdag op temperatuur houden nou niet zoveel dat je echt naar zoneregeling hoeft uittewijken.

• Marc_Sway
Veel dank voor alle feedback en tips!
Zitten een paar interessante suggesties tussen waar ik nog niet eerder aan had gedacht.

Het idee van een elektrische verwarming of IR panel voor de werkkamer op de 2e had ik ook al aan gedacht. Maar ik heb hier geen zonnepanelen (met surplus capaciteit). De werkkamer verwarmen met elektra is denk ik nog te duur ten opzichte van gas, al zal dat dit jaar misschien al dicht bij elkaar liggen.

Wat aanvullende info, waar jullie misschien wat extra ideeën over hebben:

Sowieso wil ik naar een meer smart oplossing (kamerthermostaat, zonekleppen, App control).

Het systeem moet lokaal draaien, onafhankelijk van Internet, maar de App control mag wat mij betreft nog wel via een cloud server.

De verschillende vloerverwarmingssegmenten kan ik al individueel schakelen met zonnekleppen. Per segment heb ik al een zonneklep daarvoor en per segment zit er ook al een high-temp switch als temperatuurbeveiliging dat een vloerdeel niet te warm wordt.

De vloerverwarmingssegmenten (keuken, gang, badkamers) werken als bijverwarming - om geen koude voeten te krijgen, en staan op ca 20C.
Al deze ruimten hebben ook nog een radiator om snel daar de boel warm te krijgen wanneer nodig.
De vloerverwarming in de keuken is wel gedimensioneerd voor volledige verwarming van die hele ruime maar die knijp ik momenteel af om daar slechts de vloer een beetje te verwarmen en daar niet de hele dag door daar iets van 19-20C te hebben.

De convectorput radiatoren (2x) + een extra gewone radiator in de woonkamer zou ik makkelijk kunnen uitrusten met zonnekleppen.

Voor de werkkamer kan ik mij voorstellen dat daar een 2e smart kamerthermostaat zou moeten komen die ook de warmtevraag kan sturen van de CV als daar de temperatuur om hoog moet. Deze dan waarschijnlijk ook gekoppeld aan een zonneklep daar, dat als je de werkkamer niet wil verwarmen dat je met je smart-oplossing daar alles ook uit en aan kan zetten wanneer je wil (met ingestelde timers of de App).

Wat je dan zou willen hebben is, dat als de woonkamer gewoon op de ingestelde lage temperatuur is (bijv 12 of 14C) en je wilt op de werkkamer bijv 19C handhaven, dat de smart thermostaat op de werkkamer de warmtevraag van de CV gaat sturen, dat ook de zonnekleppen voor de woonkamer dan dicht gaan (als daar de temp nog op de gewenste 12-14C is), en dat alleen wanneer de temperatuur in de woonkamer weer onder de 12-14 graden komt, de zonnekleppen van de woonkamer weer open gaan en de smart thermostaat in de woonkamer de boel weer overneemt.

Kan dit gaan werken? En welk systeem zou je hiervoor kunnen gebruiken?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
Ik verwarm mijn werkkamer met een gewoon elektrisch convectorkacheltje voor 2kWh per dag. Dat is nog geen 2 euro. Daar kan je heel lang van stoken voordat je allerlei smart systemen gaat aanschaffen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-03 20:16
No Hands schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:34:
Ik verwarm mijn werkkamer met een gewoon elektrisch convectorkacheltje voor 2kWh per dag. Dat is nog geen 2 euro. Daar kan je heel lang van stoken voordat je allerlei smart systemen gaat aanschaffen.
2KWh per dag? of per uur...

• Gramser
@No Hands my point exactly. En het geld dat je dan overhoudt inleggen in een PV-installatie :) .

Maar we hebben ons punt gemaakt, dus het is aan TS om daar (n)iets mee te doen, en te wachten op Tweakers die antwoorden op de gestelde vragen kunnen geven.

OhSunnyDay

• No Hands
mlo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Per dag staat er bij he.

• Gramser
mlo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Als je werkkamer goed geïsoleerd is en niet al te groot, is 2kWh per dag goed mogelijk. Ik denk overigens dat ik wel wat meer verstook als ik mijn kleine werkkamertje warmstook.

OhSunnyDay

• mlo
dan moet het inderdaad al goed geïsoleerd zijn EN al aardig op temperatuur zijn als dat ding aangaat. Anders jaag je dat er in een uur al doorheen...

Of je werkt maar 1 uur per dag ;-)

• No Hands
mlo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]

dan moet het inderdaad al goed geïsoleerd zijn EN al aardig op temperatuur zijn als dat ding aangaat. Anders jaag je dat er in een uur al doorheen...

Of je werkt maar 1 uur per dag ;-)
Verwarmen begint altijd met goed isoleren ja, dus dat is gebeurt.
Verder is het huis niet vaak onder de 15 graden, een woonkamer van 12 graden vind ik echt onacceptabel. Dan heb je nog wel wat andere dingen op te lossen dan een koude werkkamer alleen :)
Ik werk exact 8 uur op een dag.

• Marc_Sway
Mijn werkkamer is erg goed geïsoleerd: dubbelglas, schuin dakbeschot met folie + 10cm PIR en stucplaat met stuc en daarboven de vliering met isolatie.

Ik zou eens een elektrische kachel in die kamer kunnen zetten, maar dan moet ik ook een kW logger hebben waarmee ik het stroomverbruik per ‘werkdag’ mee kan vastleggen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Heeft Sonoff ook niet zo’n device waarmee je kW-verbruik kan meten?

• Marc_Sway
Het kW verbruik van zo’n elektrische kachel zou je dan in een ‘cloud logger’ zelfs willen vastleggen gedurende een maand of zelfs de hele winter! ;-)

Iemand daar ervaring mee (en met welk kW meet-device dan)?

• Gramser
Gewoon een HomeWizard P1-meter aanschaffen en je kacheltje in een van hun Energy Sockets steken. Dan kun je precies loggen wat je verbruikt, en hem nog automatisch aan en uit laten gaan op het door jou gewenste moment ook.

Lees hier meer: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

OhSunnyDay

• No Hands
Marc_Sway schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:58:
Het kW verbruik van zo’n elektrische kachel zou je dan in een ‘cloud logger’ zelfs willen vastleggen gedurende een maand of zelfs de hele winter! ;-)

Iemand daar ervaring mee (en met welk kW meet-device dan)?
Ik heb daarvoor een Eve Energy.

• mlo
No Hands schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Verwarmen begint altijd met goed isoleren ja, dus dat is gebeurt.
Verder is het huis niet vaak onder de 15 graden, een woonkamer van 12 graden vind ik echt onacceptabel. Dan heb je nog wel wat andere dingen op te lossen dan een koude werkkamer alleen :)
Ik werk exact 8 uur op een dag.
Eens, dan nog verbaas ik me erover dat je maar 2KWh verbruikt. Zo'n convectorkacheltje trekt al snel 2000 watt per uur of meer als ie aanstaat, toch?

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik maak gebruik van de thermostaat en radiatorknoppen van Tado om het op mijn werkkamer warm te krijgen.
Het gebruiken van een ingesteld programma of bedienen via een app gaat wel via een web service maar zonder internet kan je nog steeds handmatig de verwarming aan of uit zetten.

Ik woon in een appartement, bovenste verdieping op een hoek, met de woonkamer, met grote schuifpui, op het zuiden en mijn werkkamer op het noorden.
Op een zonnige winterdag warmt mijn woonkamer erg snel op waardoor de verwarming niet meer aan gaat.
Ik zat dus altijd in een koude werkkamer te werken.

Aan alles komt een eind.

• Marc_Sway
Gramser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:01:
Gewoon een HomeWizard P1-meter aanschaffen en je kacheltje in een van hun Energy Sockets steken. Dan kun je precies loggen wat je verbruikt, en hem nog automatisch aan en uit laten gaan op het door jou gewenste moment ook.

Lees hier meer: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Communiceert deze P1 meter met de Link bridge van Homewizard?

Die Link home automation bridge heb ik ooit gratis gewonnen en daar heb ik momenteel een aantal rookmelders aanhangen. Heel toevallig dat ik dit device thuis hier heb!

Kan die Homewizard ook een beetje het kW-verbruik van de P1 meter over langere tijd loggen?

• Gramser
Nope, is een ander protocol. Ik heb ze toevallig ook beide in huis, ook min of meer gewonnen. Maar het kan prima naast elkaar bestaan in mijn ervaring.

Ja, de P1-meter logt het verbruik van je hele huis. Ook je gasverbruik trouwens. De niet-betaalde variant sowieso een jaar, als je betaalt langer. Je kunt actueel uitlezen, maar ook per dag, week, maand en jaar. En elke aangesloten socket of kWh-meter apart.

Maar lees dat topic wat ik linkte. Wordt het helemaal duidelijk.

@mio hangt van het kacheltje af. De mijne trekt 1000W (in de praktijk 900).

[Voor 10% gewijzigd door Gramser op 07-01-2022 12:41]

OhSunnyDay

• No Hands
mlo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Eens, dan nog verbaas ik me erover dat je maar 2KWh verbruikt. Zo'n convectorkacheltje trekt al snel 2000 watt per uur of meer als ie aanstaat, toch?
Dat klopt maar die staat dus echt geen uur achterelkaar aan. Zit een thermostaatje in, springt af en toe een paar minuten aan op een paar 100 watt.

• Gramser
No Hands schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Dat klopt maar die staat dus echt geen uur achterelkaar aan. Zit een thermostaatje in, springt af en toe een paar minuten aan op een paar 100 watt.
Maar als-ie aanspringt doet-ie dat wel op vol vermogen denk ik? Die van mij kan alleen aan of uit. Niet ergens tussenin.

OhSunnyDay

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-03 13:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn werkkamer(tje) verwarm ik met een ventilator kacheltje, in de ochtend 30 - 45 minuten de koude eruit stoken, de rest van de dag blijft het warm door de apparatuur.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Marc_Sway
Gramser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:39:
Nope, is een ander protocol. Ik heb ze toevallig ook beide in huis, ook min of meer gewonnen. Maar het kan prima naast elkaar bestaan in mijn ervaring.
OK, ik kan dus die HomeWizard Wi-Fi P1 aan mijn smart energiemeter koppelen van het energie-distributie bedrijf. Het communiceert dan via WiFi naar de ‘cloud’ van Homewizard?
En de smart Wifi power plug van Homewizard doet dat dan ook?

Om dan het verbruik over de tijd te zien is het dus een kwestie van een account aanmaken bij Homewizard en kan je alles zien via een web interface?

Kan je de gelogde data dan van de Homewizard cloud dan ook downloaden in een bestandsformat wat je zelf ook weer makkelijk offline kan opslaan/bewerken?

• No Hands
Gramser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Maar als-ie aanspringt doet-ie dat wel op vol vermogen denk ik? Die van mij kan alleen aan of uit. Niet ergens tussenin.
Ja dat klopt, het is een 300W ding geloof ik.

• mlo
No Hands schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Ja dat klopt, het is een 300W ding geloof ik.
Ahh, dat verklaard een hoop, ik zat meer aan 2000W te denken. Bij 2 KWh op 8 uur per dag staat ie zo'n 6 uur en 40 minuten te draaien. Dat kan ik me wel voorstellen.

Hoe groot is jou ruimte ongeveer dat dat met 300W lukt?

• Marc_Sway
Ik lees dat die HomeWizard Wi-Fi P1 bij bepaalde smart meters ook je gasverbruik kan weergeven. Heeft iemand hier daar ervaring mee? En wordt dat verbruik ook mooi gelogd met diverse (reporting) features in de ‘cloud logger’ van Homewizard?

• Marc_Sway

• Gramser
Ja, heb ik ervaring mee. Hartstikke handig om je gasverbruik per dag (of welke tijdseenheid dan ook) een beetje in de gaten te houden. Ik bekijk de boel wel alleen in de bijbehorende app en log nergens anders naartoe. Maar @Daveth heeft een mooi windows-programmaatje geschreven waar je ook mee naar excel kunt loggen en ook nog eens de afzonderlijke fasen (als je een 3-fase aansluiting hebt) kunt bekijken.

OhSunnyDay

• Gramser

Twee voorbeeldjes van hoe de app er vandaag bij mij uitziet.

OhSunnyDay

• Gramser
Marc_Sway schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:51:
[...]

OK, ik kan dus die HomeWizard Wi-Fi P1 aan mijn smart energiemeter koppelen van het energie-distributie bedrijf. Het communiceert dan via WiFi naar de ‘cloud’ van Homewizard?
En de smart Wifi power plug van Homewizard doet dat dan ook?

Om dan het verbruik over de tijd te zien is het dus een kwestie van een account aanmaken bij Homewizard en kan je alles zien via een web interface?

Kan je de gelogde data dan van de Homewizard cloud dan ook downloaden in een bestandsformat wat je zelf ook weer makkelijk offline kan opslaan/bewerken?
Lees je nu eerst even in dat topic in :). Link en HW Energy staan echt los van elkaar. Je kijkt niet via een webinterface maar je doet alles in de app (er is inmiddels wel een beta-webinterface).

OhSunnyDay

• Marc_Sway
Veel dank, ik heb net even alles goed bekeken bij Homewizard en idd, allemaal erg mooi dat dit allemaal inzichtelijk is in de App!

Ik ga straks eens kijken welk merk elektriciteitsmeter (van de netwerkbeheerder) ik in huis heb. Ik weet dat de gasmeter ook smart is en draadloos communiceert met die meter. Verder heb ik ook 3-fase hier.

• Marc_Sway
By the way: erg fijn dat je die mooie plaatjes hier hebt gedeeld 👍🏻

• Marc_Sway
mlo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Ahh, dat verklaard een hoop, ik zat meer aan 2000W te denken. Bij 2 KWh op 8 uur per dag staat is zo'n 6 uur en 40 minuten te draaien. Dat kan ik me wel voorstellen.

Hoe groot is jou ruimte ongeveer dat dat met 300W lukt?
Ik heb over bovenstaande nog een vraag:
Mijn werkkamer is iets van 3.5 x 4 meter en behoorlijk goed geïsoleerd.

Ik heb hier in huis nog ergens een vrij oude (olie gevulde) elektrische verwarming die ook iets van 2kW is, met zo’n mechanische thermostaat er in die je kan instellen. Dat lijkt me allemaal overkill, en wat je dan krijgt is dat als de thermostaat aanslaat, dat ding meteen 2kW gaat trekken, even flink gaat stoken en dan weer afslaat, enzovoort…

Voor zo’n goed geïsoleerd kamertje van ca 3.5 x 4 meter, hoeveel benodigd vermogen is reeel om dat een beetje normaal (en dus ook meer geleidelijk) warm te houden?

Dat zou dan de dimensie moeten zijn van je elektrische verwarming (die als het van ijzer is) ook nog eens in een geaard stopcontact moet.

• Gramser
Ik vermoed dat je met 1000W goed zit. Te klein, en het duurt nogal lang voor je werkkamer op temperatuur is. Te groot, en het is meteen een sauna. Maar, eigenlijk zeggen m3 meer.

Die ouwe oliegevulde radiator van jou - die heeft misschien wel twee standen. En blijft langer op temperatuur dankzij de olie die erin zit…

OhSunnyDay

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Marc_Sway Als je wilt besparen, begin dat eerst men minder hoog stoken.

Verder is het ook beter voor je lichaam qua afweer als je het niet te warm hebt in huis. Sinds ik koud douche, en minder hoog stook, ben ik ook minder vaak ziek(verkouden)

dit topic kan ook handig voor je zijn Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Marc_Sway
Helemaal mee eens :-)
Ik stook niet echt hoog hier hoor. Hier staat t zelden hoger dan 18 graden en tussen 21 en 7 uur de volgende ochtend staat hier nooit de CV aan tenzij t buiten vriest (dan de thermostaat op 15C in de woonkamer).

En als hier verder niemand anders thuis is wil ik praktisch alleen verwarmen in mijn werkkamer, wat we nu goed aan t uitzoeken zijn wat het minste kost 😅

• Marc_Sway
Gramser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:53:

Die ouwe oliegevulde radiator van jou - die heeft misschien wel twee standen. En blijft langer op temperatuur dankzij de olie die erin zit…
Zo’n olie gevuld ding houdt idd vrij lang zijn warmte vast. Er zit een draaiknop op van de thermostaat. Wat ik mij er van kan herinneren is dat er een hysteresis zit in dat bi-metaal van die thermostaat: als de verwarming afslaat op temp ‘X’ dan slaat hij na wat afkoelen weer aan op temp ‘Y’ wat gelijk is aan temp ‘X’ minus een paar graden.

Dus eigenlijk zou ik op zoek moeten gaan naar een oliegevulde elektrische verwarming (met instelbare thermostaat) van iets van 750-1000W.

• Gramser
Tsja, ik zou eigenlijk gaan voor óf wat je hebt staan, óf wat het goedkoopst is. Olie koelt misschien langzaam af, het warmt ook langzaam op.

OhSunnyDay

• Marc_Sway
We gaan hier wat testen de komende week.
Wel moet ik ook de kWs van het verbruik kunnen loggen, dus moet ook maar even van Homewizard die WiFi P1 Meter kopen.

Verder las ik eerder vandaag in dit forum topic dat mensen inschatten dat je ca 2kW electriciteit totaal gebruikt met zo’n heater om een werkkamer ca 8 uur te verwarmen als deze redelijk geïsoleerd is: dat zou betekenen ca 2x €0.25 = €0.50 per werkdag.

Als dat zo is, is dat vrij acceptabel. Stel je zou 4 mnd (winter) dit gebruiken, dan is dat ca €60 per winterseizoen om je werkkamer te verwarmen.
Voor de rest van het huis kan dan de CV uit als t niet heel koud is buiten en als er niemand anders overdag thuis is.

• Gramser
Ik denk dat die 2kWh wat behoudend is, maar laat het 75,- tot 100,- worden. Nog steeds veel goedkoper dan de boel verbouwen!

OhSunnyDay

• Marc_Sway
OK, laat t ergens tussen de €60-100 zijn (4 maanden is ca 15 weken als je je Kerst er af trekt = ca 75 werkdagen).

Ik wil nu de variant met de elektrische kachel gaan vergelijken (de delta aan energiekosten) met de huidige situatie waarbij de thermostaat overdag in de woonkamer (als er niemand thuis is) op ca 16C staat en de thermostaat radiatorkraan in mijn werkkamer dan tegelijkertijd op ca 18C staat.

[Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 07-01-2022 17:32]

• Gramser
Good luck. Ben benieuwd naar je bevindingen - laat je ze hier weten? Enne, een PV-installatie blijf ik nog steeds aanraden!

OhSunnyDay

• Marc_Sway
Thanks, ik ga t testen. Zodra er resultaten zijn, zal ik het hier posten!

Eerst maar eens uitzoeken of de P1 Energie Meter van Homewizard op mijn energiemeter van het huis ook het gasverbruik kan uitlezen.

Dit is een ISKRA:

• Marc_Sway
In ieder geval is deze meter een SMR 5.0 type meter.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21

FreakNL

Well do ya punk?

Met een TP-link HS110 of p110 kun je ook heel makkelijk het verbruik van 1 device meten :)

https://www.amazon.nl/Tap...akbediening/dp/B09BFT7NZJ

[Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 07-01-2022 20:22]

• Marc_Sway
Volgens de specs van Homewizard zou dus mijn energiemeter in de meterkast ook geschikt zijn voor de (5 minuten interval) weergave van gasverbruik in hun WiFi P1 meter (App).

[Voor 25% gewijzigd door Marc_Sway op 07-01-2022 20:17]

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:46
Als je alles graag lokaal host kun je gaan voor oplossingen zoals Home Assistant. Dan heb je ook vreselijk veel keuze aan hardware. Zo kun je gaan voor Z-Wave bijvoorbeeld, hier zijn stapels radiatorknoppen voor te krijgen. Nadeel is wel dat dat soort radiatorknoppen allemaal op batterijen lopen en dat je mesh-netwerk (Z-Wave) dan maar zeer beperkte range heeft. Dit kun je oplossen met enkele vaste Z-Wave repeaters, afhankelijk van de grootte van je huis. Deze gaan in een stopcontact.
Met een dergelijke oplossing kun je vrij eenvoudig en redelijk betaalbaar je hele huis ‘slim’ verwarmen met differentiatie per kamer. Je kunt je domotica lokaal hosten via HA, geen cloud voor nodig. Wil je toch op afstand verbinding, dan kan dat via Home Assistant ook voor enkele euro’s per maand of zelf ontsloten, bijvoorbeeld met een VPN. Zie recente artikelen erover op T.net.

Succes!

• Marc_Sway
FreakNL schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:14:
Met een TP-link HS110 of p110 kun je ook heel makkelijk het verbruik van 1 device meten :)
Dank! Dan zou ik wel voor de HS110 gaan aangezien er voor de P110 staat:
AC 220-240 V~50/60 Hz 10 A, dat is dus ca 2200W. Als je dan een 2kW heater er aan hangt, zit je al lekker warm op t randje 😁

En ik ben niet zeker of ik wel een randaarde stopcontact heb in mijn werkkamer.

• Marc_Sway
@ zaphod_b bedankt voor de suggestie voor HA, daar heb ik eerder ook naar gekeken, en is uiteraard ook een heel mooie oplossing met eindeloos mooie mogelijkheden incl HA Panel waarmee je een erg mooie touch screen control kan maken met een tablet aan de muur!

Voor de HA hardware ben je denk ik al ca €100 kwijt. En mijzelf goed kennende ga ik in zo’n platform veel teveel vrijetijdsuren er dan in steken en heb dan zo weer een boel irritaties bij mijn vrouw en kids 😂😆

• Gramser
Marc_Sway schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Dank! Dan zou ik wel voor de HS110 gaan aangezien er voor de P110 staat:
AC 220-240 V~50/60 Hz 10 A, dat is dus ca 2200W. Als je dan een 2kW heater er aan hangt, zit je al lekker warm op t randje 😁

En ik ben niet zeker of ik wel een randaarde stopcontact heb in mijn werkkamer.
Een Energy Socket van Homewizard gaat tot 3500W, is kleiner, kan schakelen met een schakelslot, is programmeerbaar qua tijden. En met die P1 meter heb je ook het gewenst gasinzicht. Ik zou het wel weten ;)

OhSunnyDay

• Marc_Sway
Yep, ik weet het ook wel! 😁
Nu ik weet dat mijn smart energiemeter in de meterkast geschikt is voor de Homewizard P1 meter om zowel electriciteitverbruik als dat van gas te loggen, dan is dat de ideale keuze en niet duur!
Ik ga een P1 bestellen.

Maar hoe lang blijft Homewizard nog bestaan? De productontwikkeling de laatste 3-5 jaar is toch wel wat langzaam, de Link heeft behoorlijk wat beperkingen ten aanzien van de originele Homewizard Home van vroeger en het (eigen) assortiment wordt langzaam steeds kleiner….

• Gramser
Hoe lang ze blijven bestaan weet alleen @HomeWizard_NL - maar als ik zie hoe ze nu aan de weg timmeren, zonder directe concurrentie, heb ik er wel vertrouwen in. Hun klantenservice is ook echt top, heb ik mogen ervaren.

OhSunnyDay

• Marc_Sway
Hoe zit t precies met de huidige bridge / Link van Homewizard, die zijn toch ook voor veel functies afhankelijk van een cloud server?
Voor mij is dat eigenlijk een ‘no go’ voor home automation. Ik heb t simpele principe: “als het Internet er uit ligt, moet thuis alles blijven draaien”.

De originele Homewizard van vroeger ondersteunde verschillende protocollen en draaide volledig lokaal, dat was een echte asset.

[Voor 12% gewijzigd door Marc_Sway op 07-01-2022 23:13]

• Marc_Sway
Zijn er trouwens mensen hier op het forum met ervaring met het inzetten van een infrarood paneel voor verwarming in een werkkamer in plaats van een traditionele elektrische verwarming?

Wat zijn daarbij de voor- en nadelen van een IR Panel?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je in de buurt van Belgie woont kun je een petroleum laserkacheltje kopen. De laatste keer dat ik keek 95 ct de liter (in volle Corona was dat 40 ct) maar nog steeds goedkoper dan je hele huis moeten opwarmen met de CV (het is niet duurzaam of hernieuwbaar natuurlijk)

[Voor 10% gewijzigd door Marzman op 08-01-2022 09:12]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marc_Sway
Geinig idee! Maar laten we t maar bij elektrisch houden of op de CV (gas) 😁

Ik ben nog wel benieuwd of er hiervop t forum ervaring is met IR panels.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34

ericplan

5180 Wp PV

Marc_Sway schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:33:
Geinig idee! Maar laten we t maar bij elektrisch houden of op de CV (gas) 😁

Ik ben nog wel benieuwd of er hiervop t forum ervaring is met IR panels.
Ervaringen infraroodverwarming

A'dam ZonPHP PVOutput

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:02
Gewoon een split airco installeren. Zomers koel en in de winter warm op mijn kantoor.

You only live once, so enjoy the ride.

• Marc_Sway
Veel dank voor doorsturen van dit heel uitgebreide topic over IR panelen!
Ik zit het nu flink door te lezen.

Voor mijn situatie wordt denk ik de vraag of ik onder mijn tafel in mijn werkkamer een traditionele elektrische kachel moet plaatsen of een IR paneel tussen de ca 400-750W.
Het gaat dus in feite om een ‘werkplek verwarming’ als er verder niemand thuis is 😁

• Marc_Sway
Eigenlijk zijn er 4 mogelijkheden om je werkplek in je thuis werkkamer te verwarmen:

- Je normale wand CV radiator
(waarschijnlijk iets tussen 600-1000W)

- De traditionele elektrische verwarming van vroeger (het convector type met olie er in)

- 1 of 2 IR panels (onder en boven je bureau)

- Een ventilatorkachel zoiets als hieronder, die erg goedkoop en effectief zijn, maar ik weet niet of het geluid van de ventilator storend is:

En uiteraard is het essentieel dat je werkkamer heel goed geïsoleerd is. Met name als je daar 1 of 2 dakkapellen hebt, is de isolatie daarvan vaak om te janken… 😅

[Voor 8% gewijzigd door Marc_Sway op 08-01-2022 14:59]

• Marc_Sway
worldfastest schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:45:
Gewoon een split airco installeren. Zomers koel en in de winter warm op mijn kantoor.
Kan zo’n split-airco ook in de wintermaanden een (goed geïsoleerde) werkkamer van ca 20 m2 een beetje goed verwarmen? Hierbij ga ik ee vanuit dat verder in het huis de temp altijd hoger dan 10C zal zijn.

En is zo’n ding een beetje energie-efficient?

• Gramser
Marc_Sway schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:02:
[...]

Kan zo’n split-airco ook in de wintermaanden een (goed geïsoleerde) werkkamer van ca 20 m2 een beetje goed verwarmen? Hierbij ga ik ee vanuit dat verder in het huis de temp altijd hoger dan 10C zal zijn.

Het is verreweg de mooiste - en duurste - oplossing, en tevens de meest energie-efficiënte. COP zal stuk beter zijn dan de COP=1 van de overige oplossingen. Maar hier zou ik ook zeggen: eerst zonnepanelen.

OhSunnyDay

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:02
[...]

Makkelijk. Is de meest energie efficiënte manier van verwarmen (naast de zon).

You only live once, so enjoy the ride.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Op z'n sokken. Als die kamer 50 m2 was ook nog wel.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:49
[...]

Een water/water aka bodem water systemen is efficiënter in de winter... Met bijbehorend kostenplaatje :+

Een airco is zeer zuinig voor relatief weinig geld. En voor 20m2 is elke unit die je kan kopen eigenlijk al te sterk/groot. O-)

• Marc_Sway
Ik kreeg ook al de indruk dat zo’n split airco systeem een boel voordelen heeft voor een thuiswerkplek als je praktisch fulltime daar werkt en de anderen van het gezin vaak niet overdag thuis zijn.
Het wordt vooral efficiënt als je ook nog behoorlijk wat zonnepanelen hebt op je huis/terrein 😁 Ik heb dat overigens niet.

Voor een werkkamer van ca 20 m2, ben je dan ca €600 kwijt voor zo’n unit?

Maar als ie ook nog op een dak van een dakkapel moet worden geïnstalleerd en alles ook nog moet worden aangesloten (incl het medium er in) dan kan je dat eigenlijk niet zelf doen, en komt er vast totaal nog iets van €1000 bij voor de installatie en alles goed operationeel krijgen, correct? 😅

• Marc_Sway
Ik ben t experiment in de werkkamer begonnen:

- Ik heb een traditionele elektrische olieradiator met instelbare thermostaat onder mijn bureau gezet
- Ik meet nu digitaal zowel de omgevingstemp. onder het bureau als de temp. vlak boven t bureau.

Nu nog even wachten tot dat de P1 enegiemeter van Homewizard binnen is waarmee ik de meter (elektra & gas) van Liander hier in de meterkast ook kan uitlezen voor het gebruik over de tijd.

Voor de rest van het huis staat de kamerthermostaat in de living nu op 14C (zal waarschijnlijk niet veel aan slaan aangezien de warnte daar nog goed wordt vastgehouden van het ‘ochtend ritueel’).
In de woonkamer moet ik ook eigenlijk de temp. digitaal gaan meten, loggen over de tijd en ook digitaal zichtbaar maken op een display op de tafel in mijn werkkamer 😁

• Marc_Sway
Mijn ervaring tot nu toe:

Een convector elektrische verwarming (in mijn geval een oliegevulde versie) werkt uitstekend!

Bij mij staat hij direct onder het bureau en verwarmt daarmee mijn benen en de warmte stijgt naar boven en verwarmt daarmee ook de tafel en stroomt deels ook langs de tafel en verwarmt t ook daarboven.
Een 1000W elek. verwarming is ruim voldoende als je kamer voldoende geisoleerd is. Deze units zijn te koop ‘all over de place’ (incl bouwmarkten) voor 50 - 110€.

De tafel hier is vsn eikenhout, dus het duurt even voordat die warm is. Om dit snel comfortabel te maken, kan je een elektrisch verwarmde bureaumat inzetten.

De andere oplossing die ik regelmatig heb gelezen op Internet, is de inzet van 2 IR panels. Deze geven met name stralingswarmte en dan moet je er 1 onder het bureau plaatsen (voor je benen) en 1 er boven.
Nadeel hiervan is dat het IR panel dan ook vooral op je hoofd/gezicht zit te stralen. Dat wil je niet. Je lichaam is uitstekend in staat (en is er zelfs op ontworpen!) om de temp. van je hoofd altijd binnen ern nauwe range op dezelfde temp. te houden.
Je wilt niet elke werkdag als je aan het werk bent achter een scherm het gevoel hebben dat je onder de zonnebank ligt! Verder wordt je daar ook een stuk minder productief van.

Dus mijn advies: onder het bureau een elektrische convectorradiator of een IR panel.
Heb je dan daarna nog steeds koude handen, dan een elektrisch verwarmde bureaumat er ook nog bij.

• Marc_Sway
Ik heb de P1 Energie meter van Homewizard nu in huis en aangesloten.

Wat mij nu bijvoorbeeld is opgevallen, is dat de CV circulatiepomp om de 30 min. ‘s nachts ook even draait terwijl er geen gas gebruikt wordt (CV thermostaat helemaal laag).

Is het wel nodig dat die CV circulatiepomp minimaal 2x per uur even draait?

Anders zou ik in de settings van de CV willen kijken of dit aan te passen is naar 1x per 4 of 6 per uur.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Marc_Sway ik heb je titel even aangepast: dit is meer een topic voor jouw persoonlijke vragen.

Overigens is er heel veel van de door jou gezochte informatie al eerder behandeld en beantwoord in de relevante topics in DEI. Doe eens een leesrondje. :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee