Een site als Tweakers trekt nou eenmaal een bepaald soort publiek aan.

maar ik vermoed dat het overgrote deel van de mensen hier niet door heeft hoe complex een responsive front end is.
Dat is misschien waar, maar niet in mijn geval. Again, er zitten ook genoeg developers op Tweakers.
En zeker bij een platform als t.net dat uit meerdere deelsystemen bestaat met elk hun eigen implementatie en presentatielaag.
Dat lijkt me niet relevant voor het gebruikte design/layoutframework.
Tel daar bij op de bijna onuitputtelijke hoeveelheid mogelijkheden van schermgrootte, device type, zoomlevels, en browsers, en dan ook nog aan toegankelijkheidseisen en zelfs de (door zeer weinigen gebruikte) mogelijkheid om custom CSS te definieren.
Het bouwen van een toekomstbestendig en onderhoudbare front end voor een site als t.net is een ontzettend grote en ingewikkelde klus, waarmee je onherroepelijk op een punt komt waarop je ondersteuning van bepaalde oude functionaliteiten los moet gaan laten ten faveure van een consistenter geheel en betere onderhoudbaarheid.
Dit soort beslissingen komen echt niet voort uit ondoordachte designoverwegingen of 'schijt aan de users'-mentaliteit, maar zijn normaal gesproken het gevolg van een weloverwogen roadmap voor de lange termijn.
Daar heb je op zich een punt. Waar ik tegen ageer, is dat dit een trend is die al jarenlang gaande is. Het gevolg is dat "responsive" staat voor de "lowest common denominator".
Ik wil géén menubalk en knoppen die 15-25% van mijn telefoonscherm beslaan. Ik wil géén nutteloze witruimte om elk element.
Dat bestaat enkel omdat er mensen zijn met lagere resoluties, kleinere schermen en dus een lagere DPI, en/of slechtere ogen en dikkere vingers.
Ik vind pinch-to-zoom bruikbaarder dan knoppen die worden vervangen door een select-menu, bijvoorbeeld.
Ik weet niet wie deze wijzigingen bedenkt (Facebook en andere grote jongens?), en waarom het hele web meedoet. Het is gewoon geen "one size fits all", en de acceptatietest voor mobiele browsers lijkt overal te blijven steken op "er staat tekst in beeld, zet maar live".
Of is er wel aan ervarener (power)users/moderators gevraagd om met de layout-in-ontwikkeling eens een week intensief van het forum gebruik te maken en te kijken naar de gevolgen ervan op de snelheid en aantal acties voor normale navigatie over het forum, reageren op berichten, bewerken, enzovoorts? Want ik zie dat niet terug.
Ik wilde alleen even laten weten dat ik dit voor mijn situatie geen verbetering is.