Kalentum schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:52:
[...]
Nee niets van gemerkt. Hoe merk je dat? Hoe weet je dat je lagere standen hebt? Waar vergelijk je mee? Ik ben met mijn derde oktober bezig en tot dusver is het veruit de beste maand .
Ik heb een SB3.0-1AV-41 902 op Firmwareversie: 4.0.55.R
Ik merkte het omdat op de mooie dagen begin oktober de boel minder produceerde dan verwacht. Tevens heb ik nog een installatie met een goodwe omvormer er naast liggen dus ik kan ze mooi vergelijken en dan valt het op dat de SMA ver achter blijft. In mijn pvoutput logging kon ik tevens zien dat het voltage van de string niet klopte met de hoeveelheid schaduw op de panelen.
Als je via de webui op het diagnose tablad de i-v curve laat meten vindt de omvormer het juiste MPP punt trouwens weer terug. Dus elke keer als die verkeerd tracked daar op klikken om hem weer goed te krijgen.
Daarna shadefix een dag uitgezet en precies op dezelfde momenten als met shadefix aan gaat die verkeerd op een zonnige dag.
Maar misschien zoals hier boven werd opgemerkt zijn niet alle modellen getroffen
Edit:
Nog een bug in de firmware is trouwens dat als je als user die i-v metingen doet op diagnose tabblad dat dit na 32x niet meer mogelijk is en je krijgt een foutmelding. De logging laat zien dat er een bestand wordt aangemaakt, maar deze kan niet worden verwijderd vanwege permissie problemen. Volgens mij is dit als je als installer inlogt niet een probleem.
Komt tot nu toe eigenlijk maar allemaal prutserig over en de support ben ik ook nog niet onderste boven van.
[
Voor 17% gewijzigd door
Unicron op 11-10-2022 18:55
]