Toon posts:

[Verzamel] Je eigen drie hotshots van 2021 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:46

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Ook dit jaar werd weer gedirigeerd door Corona. Hierdoor waren er vele dingen niet mogelijk maar het bood ook nieuwe kansen. Voor de thuiswerkers was de flexibiliteit en gebrek aan reistijd juist een mooie gelegenheid om wel die extra keer met de camera op pad te gaan.

Gelukkig hebben we ondanks de omstandigheden toch nog een paar foto-meets kunnen organiseren. Leuk om elkaar te zien en ondertussen mooie platen te schieten. Ook bij onze wekelijkse foto-uitdagingen zijn er vele originele en fraaie platen voorbij gekomen.

En naar die mooie platen zijn we erg benieuwd. Wat waren jouw beste/mooiste foto's van 2021 (en waarom)?

De regels zijn hetzelfde als bij de voorgaande afleveringen:
maximaal 3 foto's
afkomstig natuurlijk uit het jaar 2021
alleen eigen werk, maar dat spreekt voor zich
[i]vraag toestemming als je iemands werk voor zakelijke doeleinden wil gebruiken[/li]
let even erop dat je je selectie netjes schaalt naar het op tweakers gewenste formaat met bij voorkeur een linkje naar de fullsized image.
een beetje commentaar op je voorganger is natuurlijk altijd prettig

[Voor 4% gewijzigd door sys64738 op 28-12-2021 21:59]

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Laat ik dan maar aftrappen. Ik heb dit jaar wat meer foto's kunnen maken, waardoor ik wat meer keuze heb dan vorig jaar. Mijn manier van fotograferen is eigenlijk gewoon rondwandelen en dan rondkijken of er wat interessants te zien is.

Zo was de ochtend van hemelvaart er eentje met ideale omstandigheden voor natuurfotografie, namelijk een lichte mist. Ik heb besloten een rondje door mijn woonplaats te lopen en kwam bij het volgende tafereel uit.
Naast dat het kenmerkend beeld is voor mijn woonplaats, heb ik de nabewerking ook eens over een andere boeg gegooid, wat naar mijn mening erg goed uitpakte. Op Flickr is het de foto met de meeste likes, dus dat is ook wat waard.

Ook de tweede foto is gemaakt rondom mijn woonplaats. Het is jammer dat het water niet volledig vlak is, maar er is naar mijn idee nog net genoeg reflectie.

M'n derde foto is er ook weer een met een opkomende zon. Dit keer ben ik naar de Veluwezoom getrokken. Helaas had ik ondanks voorbereiding toch niet de beste plek kunnen bemachtigen, waardoor de kenmerkende heide-foto's niet waren wat ik had gehoopt. De foto is deels ontstaan uit een van de foto-uitdagingen waar we in de zomermaanden aan mee konden doen, anders was ik waarschijnlijk niet op het idee gekomen om deze foto op deze manier te maken.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-03 16:02

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind die eerste zonder meer een erg sfeervolle, prettig zachte (toch scherpe) plaat!

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 13:40

jd1987

cliquefotografie.nl

Mooie platen @LA-384, vooral de eerste heeft een hele fijne sfeer!

Ik heb helaas minder kunnen fotograferen dan ik had gedacht dit jaar, maar gelukkig wel een paar foto's kunnen maken waar ik heel blij mee ben :)

1

2

3

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• LA-384
  • Nu online
@jd1987
Dat zijn idd jaloersmakende foto's. Voor mij spreekt vooral foto 3 mij aan. Erg gaaf met die melkweg recht boven de vuurtoren en dat leidende pad er naartoe. Daar zat heel wat voorbereiding bij, meen ik mij te herinneren.

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-03 21:05
@LA-384 Drie keer bakken sfeer, heel knap. De eerste is ook mijn favoriet. Dan de 3e omwille van de ogenschijnlijk kleine details en dan nr. 2.

@jd1987 Je derde valt voor mij ook echt onder de categorie meesterwerk, proficiat. De voorbereiding die in zulke beelden gaat is evident maar je hebt er ook echt een visuele parel van gemaakt. De andere 2 zijn trouwens ook heel knappe, "vertellende" beelden.

Ik ga het bij mijn gevleugelde vrienden houden, in chronologische volgorde:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Wauw. De eerste drie posts zijn een zeer goed begin.

@LA-384 Drie fraaie platen waarbij de eerste er toch wel boven uit steekt wat mij betreft. Heerlijke kalmte en sfeer. En dat zo lekker dicht bij (je) huis. Top.

@jd1987 De eerste is mooi. Maar 2 en 3 zijn niet mooi. Die zijn gewoon super! Wat een foto's. De symmetrie in die 2e plaat is erg mooi en ook het lage standpunt is prima keuze. Nummer drie is bekende locatie maar hij is wel heel mooi vastgelegd. Das ook mijn favoriet van de drie. Fantastisch.

@FLuKee Jij bent altijd goed voor wat macro "geweld". En ook nu stel je weer niet teleur ;-) De eerste is mooi vanwege zijn kleuren en details. Ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is vliegende libelles vast te leggen. Doe het je niet na. En normaal ben ik niet zo van de vogels maar dat koolmeesje is erg netjes vastgelegd. Mooie achtergrond blur, goed pose en scherp waar nodig. Dik in orde.

Zelf ook even door mijn foto's van afgelopen jaar gegaan en ik had er een stuk of 6 uitgepikt. En toen vond ik het erg lastig om daar foto's van af te laten vallen. Uiteindelijk ben ik tot deze drie gekomen.

Alle drie (redelijk) dicht bij huis. Sowieso moest er een paddenstoel bij want die heb ik het meeste gecshoten dit jaar. En die libelle (of juffer eigenlijk) vind ik mooi vanwege de achtergrond (de olijfboompjes in mijn voortuin). En die zwart-wit foto is het park bij mij aan het einde van de straat. Deze foto kunnen nemen vanwege corona/thuiswerken. De mist bleef lang hangen dus computer gelocked en even rondje door de wijk gedaan.

1.

Golden View by Gijs Peijs, on Flickr

2.

Walk in the Park by Gijs Peijs, on Flickr

3.
Buzzing Wings by Gijs Peijs, on Flickr

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 22:22

mennovanw

Canon? You can!

Dit was een productief fotojaar voor me, waarin ik werd gestuwd door de switch naar mirorless en een afscheid van mijn langst gebruikte EF-lenzen. Ik voel me dan geroepen om mijn nieuwe gear ook te gebruiken, vandaar ook een disproportioneel aantal foto's dit jaar (zo'n 3 maal het normale aantal). Heb goed gebruik gemaakt van de Black Friday in combinatie met SSD opslag 8)

Ik noem mijn persoonlijke favoriet per voorgaande poster:

@LA-384 Nummer 1 by far, lekker Nederlands sfeertje

@jd1987 Nummer 3 verdient een fotoprijs! Lijkt me qua positionering en timing geen sinecure..

@FLuKee Nummer 1, omdat ik weet hoe lastig deze is uit het handje

@sys64738 Nummer 3, omdat ik de kleuren van de achtergrond en het subject zo mooi vind matchen

Ik zet vooral de familie op de foto, dat doen trotse vaders nou eenmaal. Omdat ik bewust geen persoonlijke foto's wil delen werd de spoeling al gauw iets dunner. Toch kwamen er zeven uit, waarvan dit mijn top 3 is:

Weemoed Le Mont - Canon RF 100-500 @ 451mm f6.3 1/250e

Foto die ik per ongeluk maakte toen ik een teleshot wilde maken van Mont Saint Michel. De koe slaat een vlieg weg met haar tong - maar ze lijkt in weemoed achterom te kijken (dat zie ik er in ieder geval in) :P

IJspilaartjes - Canon EF 100 L Macro @ 100mm f8 1/60

Close-up van de ijspilaartjes op de ruitenwisserarm van één mijner auto's tijdens de vorstperiode in januari

Fluoriet - Canon RF 100 L Macro @ 100mm f8 2 seconden

Stuk Braziliaans regenboogfluoriet met daglichtlamp erachter en een UV lamp ervoor. Op een of andere manier blijf ik kijken naar de kleuren en de structuur..

[Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 02-01-2022 12:51]

EF: 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41

Karel V

Een simpele ziel

Zoals Menno zegt: privé en zakelijke foto’s deel je minder snel waardoor er vaak foto's wegvallen die in je persoonlijke top 3 thuishoren.
Onderstaande is een selectie van mooie momenten al blijft het wel te zien dat ze op bepaalde punten niet de hobbymodus overstijgen.

@mennovanw Eigenlijk geef ik liever geen commentaar op deze drie foto’s omdat ik ze niet verder vind komen dan de situatie registreren. Ik zie chaotisch beelden met veel storende elementen. In alle drie de situaties had je meer uit je foto kunnen halen. Bij de eerste foto denk ik dat je sensor vervuilt is (linkerdeel net boven je horizon). Wel vind ik deze de betere van de drie al begrijp ik niet dat je ervoor kiest vanaf ooghoogte te fotograferen. Het gras is niet bepaald oogstrelend en met een laag standpunt had je veel meer rust kunnen brengen in je foto en de koe met een contrasterende lucht als achtergrond meer in je foto naar voren gehaald. Dan had je ook makkelijker voor een grotere scherptediepte kunnen kiezen en de achtergrond met het indrukwekkende kasteel (niet als een wazige prominente vlek) beter in beeld gebracht.

@sys64738 Indrukwekkende selectie. Alle drie vind ik ze erg sfeervol en mooi in balans. Die eerste herinner ik me van vrij recent. Fijne bokeh ook bij zowel 1 als 3.

@Flukee Lastig te beoordelen op dit formaat. Goede foto’s met voor mij persoonlijk toch de eerste als de meest prettige om naar te kijken. Daarin zie ik een mooie balans tussen de kleuren en de achtergrond. Bij de vogel blijft het jammer dat de tak ervoor zit en bij de tweede vind ik je onderwerp i.c.m. je achtergrond wat minder matchen. Overigens een commentaar dat ik mijzelf bij mijn laatste foto ook geef.

@jd1987 Stuk voor stuk bekende foto’s wat aan geeft dat ze indruk hebben gemaakt. Drie is je absolute topper waar je terecht heel trots op mag zijn. Je nummer 2 vind ik ook een heerlijke foto om naar te kijken al heeft het sinds de eerste keer dat ik deze zag nog steeds mijn voorkeur de onderkant weg te croppen. Bij je eerste foto vind ik de sfeer fijn en het moment goed gekozen. Technisch ook dik in orde al zou je hier wat op de compositie af kunnen dingen omdat de foto wat minder in balans is door de storende elementen.

@LA-384 Wat een topfoto ook weer. Zou zo als een puzzel verkocht kunnen worden. Elke keer als ik deze zie kan ik er van genieten. Sfeer, lijnenspel, rust en evenwicht.
Je andere twee foto’s komen niet op dat niveau al zijn ook deze sfeervol en met mooi licht vastgelegd.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Zelf ben ik helaas nog niet in staat m'n top 3 te posten, hopelijk later deze week. Zelf ook benieuwd wat het wordt, het was een raar jaar.

@LA-384 je #1 vind echt een lekkere sfeer hebben. Ik houd wel van bosfoto's en dat is een voorbeeld van hoe ik ook nog wel graag wat locaties in mijn buurt zou willen pakken.
Ook leuk om te zien dat de uitdagingen toch wat getriggerd hebben. :)

@jd1987 #3 vind ik met afstand de beste. Ik ga eens opzoeken in het topic wat voor voorbereiding erbij zat, ben wel benieuwd naar het verhaal erachter.

@FLuKee knap dat je hem in vlucht hebt weten te pakken, en ik heb altijd een zwak voor pimpelmeesjes. <3

@sys64738 mooie macroplaten, door het dromerige beeld is het echt een stap meer dan alleen registratie. Die vlieg ook een mooi detail.

@mennovanw goed dat je erbij vertelt wat het is, anders was ik er niet op gekomen. Dat fluoriet intrigeert mij ook, niet zozeer fototechnisch maar wel gewoon als interessante plaat en daar gaat het om.
Ik herken ook wel wat je zegt over privéfoto's, daar zitten meestal ook mijn beste tussen. Moet dus nog maar even kijken of ik daar toch wat van deel of het maar bij het restant houd.

@Karel V bij jou herken ik eigenlijk ook wat je over Menno zegt, maar jullie hebben dan ook hetzelfde 'probleem'. ;)
Je #1 vind ik wel wat hebben, misschien was hij nog sterker geweest als je wat meer leegte om de kar had kunnen pakken?
De koeien van @mennovanw zijn geschoten op 451mm, dan gaat door de knieën gaan niet heel veel verandering opleveren. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

@LA-384 Je bruggetje zag ik all eerder, vond hem toen al mooi en springt er nu weer uit. Is dus een blijvertje. Andere twee vind ik gewoon mooi.
@jd1987 Die melkweg-boven-vuurtoren blijft een topper, maar de bloesemlaan is ook heel mooi. Bootje bij zonsondergang vind ik de minste, maar niettemin niet min.
@sys64738 Zowel paddestoelvlieg als bokehlibel zet je terecht in je eregalerij. Van de zwart-witmist heb je volgens mij betere, ik vind deze wat te vol.
@mennovanw Mont st Michel vind ik een mooi moment, koe en MSM precies goed. Omkijken doet ze niet zo erg, maakt ook niet uit, is gewoon eeen fijne pretentieloze foto.
IJskristallen en fluoriet doen het niet zo erg voor mij, maar ik kan me voorstellen dat je er lol in hebt ze te fotograferen.
@Karel V Kinderwagen is een leuk idee, lijkt me alleen een beetje lukraak neergezet. Er zijn vast spannender manieren om de wisselwerking tussen onderwerp, vloedlijn, zee en horizon in beeld te brengen.
Hyena is geen alledaagse foto, maar oogt wat vlak - mist de intensiteit die de roofvogel wel heeft. Die vind ik dan ook #1 van je selectie.
Mijn keus, in chronologische volgorde:
1: Sette strade

2: Inkopen doen @ cactusshop

3: Kassel, Wilhelmshohe in de mist

Waarmee iedereen een voorspoedig 2022 wordt gewenst

[Voor 22% gewijzigd door bobcom op 02-01-2022 22:37]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Viel het jaar je zo tegen? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Gonadan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:27:
[...]

Viel het jaar je zo tegen? :D
Wie hard holt kan hard vallen ;) Een lange post schop ik er vaak halverwege uit omdat ik anders de hele boel kwijt raakt door een mistik. Maar inmiddels kun je beoordelen of het jaar tegenviel of niet.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17

Montana

X-H2 ..what else !

Ik kan weinig toevoegen aan de reacties die hierboven al gegeven zijn. Allemaal mooie en goede foto's.
Het blijft leuk om dit van iedereen te zien. Ook qua smaak en voorkeuren. Al 3x een nieuwe selectie gemaakt, te veel moois gemaakt!

Boze tijger

"Koper vlieg"

Kroeskop Pelicaan

[Voor 26% gewijzigd door Montana op 10-01-2022 15:14]

iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-03 10:50
Dit jaar was het voor mij het eerste jaar met een 'echte' camera, een canon m50. Ik vond de foto-uitdagingen in de zomer periode leuk en leerzaam. Ik doe daar weer aan mee als ze er weer komen van de zomer.

Gemaakt in de wilde natuur van een botanische tuin. Vind vooral de scherpte goed en dat de losse bloemetjes er een soort van uit spatten.

De lucht nog iets te overbelicht, maar ik vind de kleuren van het bos en het zon/schaduw verschil mooi.

De laatste in de categorie een leuk begin. Sterren fotografie. Deze is nog gewoon vanuit de achtertuin en met een geïmproviseerd statief. Ik heb wat ge-experimenteert met photostacking. Het doel van dit jaar is om hier met een betere variant van te komen.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@mennovanw De eerste plaat vind ik wel leuk. Locatie is uniek en herkenbaar en leuk als achtergrond. De St Michel had aan de bovenkant wel iets meer ruimte mogen krijgen maar die strakke scheiding tussen groen en grijs vind ik wel mooi. Nummer 2 is aardig maar de minste van de drie. Drie springt er juist wel weer uit vanwege zijn fraaie kleren en vormen. En hij is ook nog lekker abstract.

@Karel V Ik vind je eerste foto het mooist. Mooie verdeling in de foto en die kleuren van het zand en de lucht werken ook goed samen. Uit de kinderwagen valt wel iets meer te halen maar het is qua symboliek natuurlijk sowieso erg mooi. Ik heb niet zo veel met "standaard" dierentuin-foto's dus die andere twee zijn niet zo aan mij besteed.

@bobcom Hoewel bezige bijtjes altijd goed zijn natuurlijk, gaat mijn voorkeur toch uit naar je derde plaat. Lekker stemmig en mooi vastgelegd. Nu is het lekker verlaten maar ik denk dat 1 of een paar mensen erop ook wel goed gestaan hadden.

@Montana Das een goed teken dat je teveel had om uit te kiezen. Had hetzelfde luxe probleem. En inderdaad zijn dit sowieso weer uitstekende platen. Vind ze alle drie heel mooi maar nummer drie vind ik eruit springen. De lijnen, details en bewerking zijn echt super.

@Arthur23 Leuk dat je gelijk meedoet mee je nieuwe camera. En je foto's zijn een prima begin. De eerste vind ik het leukst. Duidelijk onderwerp details mooi scherp en achtergrond lekker blurry. Omdat er veel wit in de scene zit, heeft je camera hem alleen iets te donker gemaakt (vind ik). Volgende keer eventueel belichtingscompensatie gebruiken. Bij 2 mis ik een echt onderwerp / duidelijk doel. Bij de derde is het onderwerp er duidelijk wel alleen wel erg moeilijk zichtbaar. Maar zoals jezelf al aangeeft: al doende leert men dus ik ben nu al erg benieuw naar je drie platen tijdens de Jouw hotshots 2022 editie.

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-03 10:38
Per toeval dit topic gevonden, leuk initiatief. Zelf fotografeer ik al een tijdje maar tijdens 2021 heb ik er eigenlijk veel te weinig tijd voor vrij gemaakt omwille van gezin en grote verandering op professioneel vlak. Sowieso is mijn voornemen voor 2022 om hiervoor bewust meer tijd voor vrij te maken. :)

Ik moet zeggen hier staan al wel veel knappe foto's!

@LA-384 Die eerste is al direct een mooie, massa's sfeer!

@jd1987 Die 3e foto is echt wel een topper! Ik heb zelf nog geen flauw idee hoe je hieraan begint, echt knap.

@mennovanw Je fluoriet foto heeft wel iets. Zelf als kind heb ik massa's mineralen en fossielen verzameld. Een verzameling die ik nog steeds heb, maar spijtig genoeg wegens plaatsegebrek ingepakt op het zolder.

@Montana Knappe nabewerking op de pelikaan!

Mijn beurt?

1. Bonte Gaai - of zoals ze hem in de volksmond in België een rotzak noemen. Op zich ging ik om een sperwer te fotograferen. Dat is wel gelukt, maar die dag vond ik dit toch de mooiste foto die ik naar huis heb genomen.

2. Lyon. Snel deze foto genomen tijdens een citytrip met m'n vrouw. Op de voorgrond zie je de Église Saint-Georges, terwijl op de heuvel de Notre-Dame de Fourvière staat. De rest van m'n foto's moet ik eigenlijk nog afwerken ...

3. Buizerd, 12 in een dozijn roofvogel maar ik had em nog niet op de gevoelige plaat kunnen vastleggen. Ik heb een schuiltentje van een vriend mogen gebruiken. Uiteindelijk naar huis gegaan met 800 foto's en eerlijk gezegd kan ik geen keuze maken uit de 7 afgewerkte foto's.

En ook m'n beste wensen voor 2022 en véél fotografie-plezier! ;)

[Voor 32% gewijzigd door Catscratch op 12-01-2022 10:16]

Frank Lenaerts

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@bobcom mooie locatie die laatste, heb jij dat zo om de hoek liggen? Je foto's komen bij mij wel wat hoog belicht over, is dat bewust of mijn scherm (heb een oudje want m'n goede is stuk).

@Montana mooie platen hoor. Die laatste lijkt bijna alsof hij geschilderd is.

@Arthur23 leuk dat je meedoet, ik vind je eerste foto ook het sterkst als ik zo kijk. De uitdagingen zijn overigens weer begonnen, dus doe gerust weer mee. :)

@Catscratch welkom en leuk om je erbij te hebben. Mooie foto's, zeker nummer één en twee. Grappig dat je nummer twee 'snel' geschoten hebt, dan zal het meeste werk achteraf gezeten hebben zeker? Ik vind het licht en kleuren erg prettig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 22:18
2021 is voor mij qua fotografie echt wel een enorm 'vol' jaar geweest met enorm veel mogelijkheden om van alles op de plaat te zetten. Kiezen was dus ook echt heel moeilijk!

Grand Canal Venice from the water by Alan Parker, on Flickr

Cologne Hbf by Alan Parker, on Flickr

Tulips at Amsterdam Tulip Experience by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-03 10:38
@zzzzz Knappe foto uit Venetië. Da's gelijk ook de eerste foto die ik hiervan zie die vanuit zo'n laag standpunt is gefotografeerd.
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:39:
@Catscratch welkom en leuk om je erbij te hebben. Mooie foto's, zeker nummer één en twee. Grappig dat je nummer twee 'snel' geschoten hebt, dan zal het meeste werk achteraf gezeten hebben zeker? Ik vind het licht en kleuren erg prettig.
Dank! Als m'n vrouw erbij is, heb ik geen zee van tijd. Nu ik had wel een kleine reisstatief bij. Interessante locaties opgezocht via locationscout. Dus ik was nog best voorbereid. En inderdaad er is best wel wat nabewerking gebeurd. :)

Frank Lenaerts

• bobcom
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Was dat maar waar. Dit was tijdens onze eerste en enige trip in twee jaar, in Kassel, onderweg naar Denemarken. Wilhelmshohe is niet voor niets Unesco WE.
En wat bedoel je met "hoog" belicht? Ik probeer in de opname altijd het histogram wat naar rechts te houden, maar daarna kan de nabewerking natuurlijk roet in het eten gooien. Ik doe maar wat, op het oog en een monitor waar het licht van buiten op valt. Suggestie(s) voor platen waar ik me op kan orienteren of andere leerzame dingen?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-03 16:02

Deathchant

Don't intend. Do!

2021 was voor mij een redelijk inspiratieloos jaar en ik zat echt "vast" qua fotografie...totdat in augustus de 135 apo erbij kwam en eind september de R6. Dus pas op 2/3e van het jaar ben ik weer wat actiever geworden.

Ik heb dan de volgende 3 gekozen als mijn hotshots:

1: Mijn woonplaats

25-01-2021 | Canon 6D | Zeiss 100MP | ISO 200 | f/8 | 1/250

2: Chaloens voetpad, Kasteel Schaloen Valkenburg

24-10-2021 | Canon R6 | Zeiss 135 APO | ISO 1600 | f/8 | 1/160

3: La Gileppe

14-09-2021 | Canon 6D | Zeiss 135 APO | ISO 125 | f/2 | 1/320

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:57:
3: La Gileppe
[Afbeelding]
14-09-2021 | Canon 6D | Zeiss 135 APO | ISO 125 | f/2 | 1/320
Indrukwekkende boom, prachtige weergave.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:47
Ik zit thuis, me stierlijk te vervelen met corona. Het hele gezin trouwens. Dus ik op FGA gebied het één en ander aan het bijlezen/kijken, dus met dit topic had ik weer wat te doen :)

in chronologische volgorde
1. foto-technisch niet eens een superplaat, maar heeft mij emotioneel de meeste waarde.

2. Pano handgetrokken met een 35mm lens @aps-c. Een grijze lentedag in coronatijd, het was relatief rustig op het museumplein. Aangezien we sinds 2020 niet meer in de hoofdstad wonen, maar in een gezellig Brabants dorpje, mis ik dit soort aanzichten wel eens. Deze gaat in de toekomst zeker nog op groot formaat aan de muur komen.

fullsize

3. Genomen op de FGA meet in het Speulderbos van afgelopen jaar:

Hier staat tekst

Acties:
  • +3Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:32
Leuk! Late to the party maar he!

Vorig jaar met mijn dochter en vrouw toch nog naar IJsland kunnen vliegen ondanks Corana. Daar hebben we door het binnenland gedwaald met een 4x4 (Landcruiser :9~ ) en veel ook met een Drone gevlogen (orginele Mavic pro)

Maar ook langs de kust geweest en daar onderanderen papegaaiduikers op de foto gezet.

Door privé situatie buiten vakantie weinig foto's gemaakt, maar neemt niet weg dat ik hier vrolijk van wordt :-)

1.

2.

3.

Voor dit jaar fotografie virus weer meer te pakken en gaan er weer veel op uit! Komende weken Dolomieten en Schotland op het programma, maar hoop ook gewoon in Nederland nog wat meer mooie ochtenden te pakken!

(en hopen dat de EU drone regels eindelijk duidelijk worden zodat ik excuus heb voor een nieuwe :+ )

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

Royz

Kleurenblind!!

Eerlijk gezegd heb ik best nog even moeten zoeken naar wat ik mijn 3 beste foto's van 2021 vond. Toch denk ik dat ik mijn 3 favorieten heb gevonden.

1) Geen hand voor ogen zien, lastig focussen en toch een goede voorgrond willen hebben tijdens de mooiste noorderlicht dat ik ooit heb gezien

2) 4 uur opstaan en rijden naar België omdat er mist is en het bos in bloei staat

3) 4 uur opstaan om de Spaanse trappen te kunnen fotograferen zonder toeristen tijdens zonsopkomst

Na 2020, was 2021 toch een mooi en productief jaar :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-02 10:03
Wow prachtige fotos hier! Enorm onder de indruk, wat een prachtige close ups ook.

Dit is mijn foto waar ik trots op ben, gepubliceerd in Zoom. Hema fotowedstrijd gewonnen en met dank aan mn moeder die enorm goed is in de techniek van camera's en mij dit heeft geleerd. Dit is Moraine Lake British Columbia Canada en onbewerkt.

[Voor 56% gewijzigd door LucyLG op 21-08-2022 01:27]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@LucyLG Mooie plaat hoor. Lauraine moet zo mooi zijn (getuige ook deze foto).

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:12
Door omstandigheden ben ik er nog niet aan toe gekomen hier wat foto's te plaatsen, maar het id nog geen 2023, dus het mag nog, hoop ik.

@Deathchant Nummer drie vind ik de best van je serie, die is op groot formaat toch wat interessanter dan nummert twee.

@perspectivebass Met zulke vakantiefoto's worden de buiten-de-vakantiefoto's niet zo hard gemist.

@Royz Met die voorgrond voor het noorderlicht is het best goedgekomen. Het om vier opstaan is de moeite waard geweest,
offtopic:
maar waarom klopt de volgorde van de omschrijvingen niet met die van de foto's?

Net als vorige keer drie foto's van buiten Europa met op het eind een vulkaan in Nicaragua. Met dank aan mijn moeder voor de suggestie een uitsnede te maken van de eerste foto. Foto nummer 2 is vrij eenvoudig, maar klopt voor mijn gevoel helemaal.

1. Zonsopkomst

2.Waaiboom

3. Volcán Momotombo

flickr

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-03 19:45
@arnold_m je eerste foto vind ik erg goed gelukt, mooie kleuren.

[Voor 93% gewijzigd door sys64738 op 30-12-2022 16:48]

• LA-384
  • Nu online
@arnold_m Heel mooi lichtspel met die wolken. Zonsopkomsten (en ondergangen) blijven mij altijd fascineren. Waaibomen zijn ook altijd mooi om te zien vind ik, we hebben ze in Nederland ook, of iig iets wat er op lijkt ;)

@Royz Ze zijn dan nog wel van 2021, maar het zijn stuk voor stuk mooie platen! Noorderlicht is altijd al een win, maar kan me voorstellen dat het zich lastig laat vastleggen. De kleuren van foto 2 zijn heerlijk warm, zacht en mediterraans en die van foto 3 weer lekker fris. Goede nabewerking.

@ChrisLNFF Leuke foto's om te zien. Nr 2 spreekt mij het meest aan. Ik kom niet uit de stad, maar het heeft echt wel wat zo in de avond/nacht.

[Voor 57% gewijzigd door sys64738 op 30-12-2022 16:48]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Tijd voor een 2022 editie. De foto's die hier al gepost waren uit 2022 heb ik naar het nieuwe topic verhuisd.

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:12
LA-384 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:30:
@arnold_m Heel mooi lichtspel met die wolken. Zonsopkomsten (en ondergangen) blijven mij altijd fascineren. Waaibomen zijn ook altijd mooi om te zien vind ik, we hebben ze in Nederland ook, of iig iets wat er op lijkt ;)
Mijn foto van een waaiboom is genomen in Nederland, of iig iets wat er op lijkt; Willem-Alexander is er de koning van. Of bedoel je vliegdennen op een zandverstuiving?

flickr

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee