Toon posts:

[Verzamel] Je eigen drie hotshots van 2022 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Het jaar is weer voorbij gevlogen. En afgelopen jaar was corona gelukkig flink op haar retour en konden we weer wat vaker (en verder) op pad met onze camera's. Ook met Tweakers hebben we een paar leuke foto-meets gehad.

En nu zijn we natuurlijk allemaal erg benieuwd wat voor mooie foto's dit opgeleverd heeft. Oftewel: wat zijn jouw 3 best platen van afgelopen jaar?

De regels zijn hetzelfde als bij de voorgaande afleveringen:
maximaal 3 foto's
afkomstig natuurlijk uit het jaar 2022
alleen eigen werk, maar dat spreekt voor zich
[i]vraag toestemming als je iemands werk voor zakelijke doeleinden wil gebruiken[/li]
let even erop dat je je selectie netjes schaalt naar het op tweakers gewenste formaat met bij voorkeur een linkje naar de fullsized image.
een beetje commentaar op je voorganger is natuurlijk altijd prettig

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:33
Ook dit jaar eigenlijk weinig met fotografie gedaan, maar desondanks toch een handjevol mooie foto's weten te maken. De keuze was voor mij niet moeilijk, alles is weer rondom mijn dorp gemaakt.

Foto 1. Ik was op weg naar een gebied waar ik paddestoelen hoopte te vinden, maar werd getrakteerd op een doorkomend zonnetje, met een beetje mist en in de verte een vreemdeling. De compositie was niet ideaal, maar met wat Photoshop is het toch nog wat geworden. plot twist: die paddestoelen waren er niet en dit was de enige foto van die dag.

Foto 2. Ik had online een foto van iemand anders gezien, welke me wel aansprak. Ik herkende de locatie, dus wilde dezelfde foto gaan maken. Na een dik kwartier zoeken naar de juiste compositie, kwam ik tot een teleurstellend resultaat. Toen ik me omdraaide zag ik ineens onderstaand beeld tevoorschijn komen. Ondanks alles dus toch nog tevreden naar huis gegaan.

Foto 3. Dit is niet de scherpste foto ooit, maar de lichtinval icm de donkere overgang in de achtergrond, maakt dit voor mij wel een mooie foto. Ik begin te denken dat fotografie vooral veel toeval is, want ook deze foto was niet tot stand gekomen wanneer ik een paar seconden eerder of later langs deze dennenappel was gekomen.

@arnold_m Linkje vorig topic Heel mooi lichtspel met die wolken. Zonsopkomsten (en ondergangen) blijven mij altijd fascineren. Waaibomen zijn ook altijd mooi om te zien vind ik, we hebben ze in Nederland ook, of iig iets wat er op lijkt ;)

@Royz Linkje vorig topic Ze zijn dan nog wel van 2021, maar het zijn stuk voor stuk mooie platen! Noorderlicht is altijd al een win, maar kan me voorstellen dat het zich lastig laat vastleggen. De kleuren van foto 2 zijn heerlijk warm, zacht en mediterraans en die van foto 3 weer lekker fris. Goede nabewerking.

@ChrisLNFF Linkje vorig topic Leuke foto's om te zien. Nr 2 spreekt mij het meest aan. Ik kom niet uit de stad, maar het heeft echt wel wat zo in de avond/nacht.

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-01 11:14
@arnold_m je eerste foto vind ik erg goed gelukt, mooie kleuren.

2022 stond voor mij toch wel in het teken van het afscheid nemen van bruiloftsfotografie en daarmee de verkoop van al mijn Canon gear. Lang verhaal kort; ik was er gewoon een beetje klaar mee, haalde nog maar weinig plezier uit betaalde opdrachten. Na de verkoop van alles was er genoeg geld voor een droomcamera: een Leica M10.

kopie uit het 2021 topic

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@LA-384 Die paddenstoelen zou ik elke dag inleveren voor zo'n plaat! JE had hem hier al eerder gepost natuurlijk maar hij blijft echt heel mooi. Zo zie je maar, plannen zijn leuk maar het is beter om goed op de omstandigheden te reageren.

@ChrisLNFF Mooi verhaal. Keuzes maken en knopen doorhakken. En ook mooie foto's. Vooral nummer twee is erg fraai (misschien helpt het ook wel dat ik in de buurt van Alkmaar woon).

Zelf ook even door mijn foto's gegaan. Was een bewogen jaar waarin ik eindelijk iets gedaan heb wat ik al lang wilde doen: mijn liefde voor sportwagens en racen combineren met fotografie. Dus afgelopen jaar een flink aantal keer naar Zandvoort geweest en lekker veel platen geschoten. Eerst beetje wennen maar al snel had ik de smaak te pakken. En ook veel leuke andere fotografen leren kennen. Maar uiteraard ook veel natuur en macro geschoten.

1. Peugeot 90X die een demo reed op Zandvoort. Stukje LeMans / endurance history.

Peugeot 90X by Gijs Peijs, on Flickr

2. Hoe simpel kan een foto zijn. Paar bladeren op de grond. Dun laagje forst erover en klaar.

Autumn meets Winter by Gijs Peijs, on Flickr

3. Een paddenstoelen-foto mag toch echt niet ontbreken. Ook dit jaar weer redelijk wat paddenstoelen vastgelegd maar dit is wel mijn favoriet. Insect erop maakt het altijd af.

Intruder Alert by Gijs Peijs, on Flickr

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:59
@LA-384 Mooie sfeervolle foto's. Foto 3 moest ik wat groter zien om de dennenappel waar de sprinkhaan in zit te herkennen.

@ChrisLNFF Ik vind de eerste twee het fraaist door de reflecties.

@sys64738 Mooie foto's, de derde lijkt me de juiste keus voor "Your best shot 2022".

Ik ben zelf wat verder op pad geweest met de camera, en heb drie foto's uit Noord-Amerika uitgekozen voor dit topic. De beer is fototechnisch misschien niet heel bijzonder, maar het was wel leuk om er een van vrij dicht bij te zien. De andere twee moeten het gewoon hebben van landschap en reflecties.

1. Black bear near the Yellowhead Highway

2. View on Deadman Lake

3. Alaska RailReflection

edit:
Reflectie in treinraam weggepoetst

flickr

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

Montana

X-H2 ..what else !

@LA-384 mooie serie en mooie keuze, de eerste is het helemaal, super mooie sfeer
@ChrisLNFF Ook bij jou de eerste, heel gaaf en de derde mooie kleuren
@sys64738 mooi zo drie verschillende onderwerpen, ik ga voor de 3e foto
@arnold_m de laatste 2, en waarvan de 2e mijn favoriet zou zijn

Ik heb te veel gedaan in 2022, wat andere lenzen gekocht, overgegaan van de X-T4 naar X-H2.
En eigenlijk kan ik niet kiezen. Mijn keuze zal morgen vast anders zijn.

iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF1.4x TC | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 13:16
Wow wat een mooie plaatjes hier. Kan daar zelf niet helemaal in meekomen maar heb wel een paar aardige plaatjes geschoten op vakantie.

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:34
@LA-384 Die eerste is gewoon perfect. Technisch en vooral qua sfeer O+
@ChrisLNFF Hoewel je 2 reuzenrad foto's hebt, is de eerste imho het vetst. Die is voor mij lekker surrealistisch omdat ik eerst aan een fietswiel dacht :+ En dan die reflectie en dat "zachte" water erbij. Ja, nice!
@sys64738 De paddestoel vind ik heel leuk, maar de favoriet voor mij is de eerste. Mooi gepand, goed gekaderd, strak.
@arnold_m #3 is mijn favoriet, hoewel er in #2 ook een mooie reflectie zit, vind ik die trein echt iets toevoegen.
@Montana #2 voor mij. Normaal ben ik geen fan van veel groen, maar deze is zo gaaf!
@Ivolve Ik weet wat je bedoeld, die gasten voor ons zijn wel uit een andere league :D Maar jouw #1 vind ik zelf erg leuk getimed en een leuk shot

Ik maak zelf eigenlijk alleen maar foto's van mijn gezinsleden, merk ik :+ Toch zijn ze nog redelijk verschillend door het jaar heen. Ik ben uiteraard wel bevooroordeeld in mijn keuze, hopelijk is het wat :>

#1 - Experimenteren met een softbox en wit papier

#2 - Het zonlicht scheen zo mooi op een steen bij een vakantiepark

#3 - Herfst en de liefde voor mijn 85mm 1.8 O+

sensei_d.fpv channel

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@arnold_m Drie compleet andere foto's (net als mijn eigen selectie, nu ik er over na denk). Bij de eerste foto is het vooral het moment dat hem mooi maakt. Tof om zo'n beest tegen te komen (op gepaste afstand). Foto 2 spring de lucht er heerlijk uit. Ik zou er zelf een panorama van maken want de grijzen rand wolken boven en onder zijn stuk minder spannend dan het mooie licht in het midden. Die laatste plaat is mooi qua kleurconstrast .
@Montana Kiezen is lastig inderdaad. Maar dit zijn drie erg mooie platen. Benieuwd wat je in 2023 uit je X-H2 laat rollen.

@Ivolve Helemaal niet slecht hoor. Vooral die eerste plaat is mooi vastgelegd. Jammer dat ie mist (hoewel die vis daar heel anders over zal denken) maar fraaie actiefoto.

@Sensei_D Leuke serie. Die eerste vind ik iets te wit en clean. Die andere twee kijken fijner met het warme licht. Waarbij 3 toch wel mijn favoriet is. Fijne kleuren en erg mooie achtergrond blur.

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:18
Wat een ontzettend gave foto’s tot nu toe hier. Bij mijzelf stond dit (afgelopen) jaar meer en meer in het teken van fotografie. In januari de overstap gemaakt van m’n instap set, a6000 kit+55-210 lens, naar de A7Riii met inmiddels diverse toffe lenzen.

Nog altijd lerende en steeds meer plezier in, daar draait het tenslotte om :) . Het vinden van foto’s was nog ff een dingetje, ook in de nabewerking namelijk diverse transities gemaakt, van JPEG schieten naar JPEG+RAW en inmiddels enkel RAW. Tenslotte een iPad (mede voor bewerking) aangeschaft, dus alles is lekker gefragmenteerd haha.

@LA-384 prachtige foto’s, 1e en 3e spreken mij het meeste aan. 1e net een schilderij, magisch. De 3e prachtige details. Macro blijft fantastisch.

@ChrisLNFF mooie serie, leuke afwijkende foto’s van “normaal”. Foto 3 springt er voor mij uit, lekker kleur én sfeervolle plaat.

@sys64738 hele jaar door mooie foto’s voorbij zien komen in, voornamelijk, het macro-topic. De paddenstoelen springen er voor mij ook uit. Sowieso complimenten voor de foto’s die ik voorbij heb zien komen. En nog bedankt voor diverse tips!

@arnold_m toffe beer! Lijkt me een indrukwekkende belevenis. De foto met de trein vind ik ook heel gaaf, mooie lijnen en ditto reflecties!

@Montana zeer strakke serie. Mooi clean, scherp en vol detail. Geen overbodige info op de foto’s. Top.

@Ivolve ik snap precies wat je bedoelt! ;) maar jou foto’s zijn ook het bekijken waard. De bird in flight is mooi gelukt! De foto met het reuzenrat heeft een mooie dieptewerking en kleuren.

@Sensei_D 1e is mij wat te wit, maar dat is ook smaak. De andere beide fijne warme portretten. De 3e spreekt mij het meeste aan. Mooie kleuren, omgeving, interactie en toch komt het nog spontaan over. Nice!

Eigen bijdrage:

#1 trappenhuis van een chateau in Frankrijk deze zomer.

#2 standaard vlieg die heel netjes bleef zitten, ondanks de vrij stevige wind toch gelukt de ogen scherp te krijgen, blijdschap bij het kijken op de pc :)

#3 zonsondergang bij Holwerd, waddenzee.

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-01 18:24
Echt een aantal onwijs mooie foto's hier!

@LA-384
Ik vind de 1e foto echt schitterend. Fijne kleuren. Mysterieuze mist. Die laatste is echt een mooie vondst.

@ChrisLNFF
Gave foto's. Die zichtbare motion van de reuzenraden (reuzenraderen?) maken de foto's erg, uhm, beweeglijk :P

@sys64738
De 1e foto is een mooie, schone plaat! De 2e prachtige details. Mooi gevonden. En de laatste een mooie paddenstoelenfoto. Fijne kleuren. En het beestje is een mooie finishing touch.

@arnold_m
Lijkt me fantastisch om zo'n beer in het echt te kunnen fotograferen. De andere 2 platen zijn ook fijn.

@Montana
De scherpte die we van je gewend zijn. Mooie foto's.

@Ivolve
Toch een mooi moment vastgelegd van die roofvogel (een Brahmaanse wouw?)!

@Sensei_D
Ik vind de laatste ook het leukst. Vrolijke foto met fijne herfstkleuren. En de zachte achtergrond oogt mooi.

@oviMivo
Die eerste kijkt erg fijn weg. Mooie vormen. Is het een zwart-wit foto of zijn dat de echte kleuren? De andere 2 foto's ook mooi geschoten. Mooie zonsondergang.

Hieronder 3 van mijn foto's waar ik erg blij mee ben:

Niet per se een van mijn mooiste foto's. Maar ik heb deze meer gekozen als "hotshot" omdat het me eindelijk eens is gelukt om in het wild herten te fotograferen. Ik woon helaas niet dicht bij de Veluwe en moest dus 1.5-2 uur lang rijden zodat ik bij zonsopgang deze foto kon maken. En het was het helemaal waard.

Met m'n nieuwe Olympus 60mm f/2.8 macro. De nieuwe lens die ik dit jaar deels als verjaardagscadeau heb gekregen. Het vliegje is niet helemaal mooi scherp, maar het valt niet heel erg op. Ik ben er erg blij mee. Dit jaar maar eens leren stacken.

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:18
@RaptorK Ik begrijp dat gevoel helemaal met je eerste foto, toch altijd bijzonder als her lukt! En daarnaast is het nog een fijne foto ook. Vliegje op de paddestoel doet het altijd goed, en je reflectie is erg sfeervol!

Wbt je vraag over mijn foto; de foto heb ik zwart-wit gemaakt, maar het trappenhuis was wel in wit gesteende gemaakt, maar door wat verlichting her-en-der werd het een beetje net-geen-zwart/wit , dus uiteindelijk alle kleur er uit gehaald. Vond ik qua sfeer wel passend ook.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee